Wybe: Dafs | Kalmar | BMW Z3 Coupé | Audi TT Roadster | Volvo 360 GLT | Mercedes E500 | BMW 535xd

244-55 zei:
Ben je (al) lid van de Dafclub?
Magazijnaanbieding op 21 november: 4 135-14 banden voor 280,-

M'n ouders zijn de oprichters van de Dafclub maar zelf ben ik nog geen lid. Ik kwam de aanbieding net vanavond tegen! Ik ga even lid worden en dan op 21 november maar vier banden halen, ik kan ze op internet niet goedkoper vinden
 
Barri zei:
Die Audi mag er ook wezen! Een collega rijdt een blauwe A3 sedan. Prachtig model idd! Blijft wel exclusief, want je betaalt meer voor een minder praktische auto :)

De conclusie van meer betalen voor een minder praktische auto had ik ook al getrokken! Weinig hoofdruimte voorin, achterin kan je helemaal niet zitten en de kofferbakopening is ook niet heel praktisch... Maar de looks en het rijgedrag maken alles goed! Als praktische auto heb ik nu een Daf 55 stationcar! ;-)
 
De 55 Combi heeft gisteravond kennis gemaakt met z'n rode zusje! Leuk om de twee met elkaar te vergelijken, mijn oranje is heel puur, grotendeels eerste lak en helemaal origineel, de rode heeft verschillende mooie opties en zit mooi in de lak.

Er zijn nog 22 kentekens in Nederland bekend van 55 Combi, dus wel een zeldzaamheid deze twee bij elkaar.

IMG_1938.JPG


IMG_1935.JPG
 
Dizono zei:
Leuk duo zo, wanneer komt je 55 op Nederlandse platen?

Ik hoop voor begin december een afspraak te kunnen maken bij de RDW, de 55 moet nog even nagekeken worden en ik moet een gaatje vinden in m'n drukke werkagenda waarbij er ook nog een mogelijkheid is bij de RDW om te keuren. Nog even geduld dus!
 
Afspraak gemaakt bij de RWD in Schiedam voor 1 december, aanstaande zaterdag langs het onderdelenmagazijn van de Dafclub voor een setje klassieke Vredesteins en dan kan er lekker getoerd gaan worden!

Bestand%2017-11-15%2019%2057%2004.jpeg
 
Wybe zei:
De 55 Combi heeft gisteravond kennis gemaakt met z'n rode zusje! Leuk om de twee met elkaar te vergelijken, mijn oranje is heel puur, grotendeels eerste lak en helemaal origineel, de rode heeft verschillende mooie opties en zit mooi in de lak.

Er zijn nog 22 kentekens in Nederland bekend van 55 Combi, dus wel een zeldzaamheid deze twee bij elkaar.

Dat valt me eigenlijk mee. De kans op het spotten van een Regata (tja, ik noem maar iets...) is dus ongeveer net zo groot als het spotten van een Daf 55 Combi (als het mij vertelde getal 26 klopt dan).

Edit: In elk geval echt een toffe auto, knappe aanschaf en leuk verhaal!
 
der Magistrat zei:
Dat valt me eigenlijk mee. De kans op het spotten van een Regata (tja, ik noem maar iets...) is dus ongeveer net zo groot als het spotten van een Daf 55 Combi (als het mij vertelde getal 26 klopt dan).

Edit: In elk geval echt een toffe auto, knappe aanschaf en leuk verhaal!

Een Regatta kom ik ook niet dagelijks tegen! Kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst eentje gezien heb.

Ik heb inmiddels nog wat beter naar de RDWdata gekeken en er zijn nog 11 55 Combi's met een geldige apk bekend, de kans om er eentje tegen te komen is dus weer een beetje kleiner geworden.
 
Prachtige DAF, erg leuk model en een super avontuur! Had het al gezien in een groep op Facebook maar wist niet dat je ook op dit forum zat. Hoop hem binnenkort een voorbij te zien komen, ik woon zelf in Arnhem. Waarom ga je trouwens hier niet naar de RDW? Doen ze in Arnhem geen oldtimerkeuringen?

A3 is ook leuk, één van de mooiste Audi's van dit moment. Leuke en bekende fotolocatie ook ;)
 
Wybe zei:
Afspraak gemaakt bij de RWD in Schiedam voor 1 december, aanstaande zaterdag langs het onderdelenmagazijn van de Dafclub voor een setje klassieke Vredesteins en dan kan er lekker getoerd gaan worden!

Bestand%2017-11-15%2019%2057%2004.jpeg

Je gaat er ook in de winter mee rondrijden?
 
Audi80Coupé zei:
Waarom ga je trouwens hier niet naar de RDW? Doen ze in Arnhem geen oldtimerkeuringen?

A3 is ook leuk, één van de mooiste Audi's van dit moment. Leuke en bekende fotolocatie ook ;)

De DAF staat nu voor een technische check bij de DAF-Specialist in Bleiswijk, Schiedam is dan dus dichter in de buurt. Waddinxveen was nog dichterbij geweest maar daar was de eerste mogelijkheid pas 24 december. Als het kenteken binnen is haal ik de DAF weer naar Arnhem en spot je me vast wel een keer. Is een mooie fotolocatie zo langs de Rijn, daar ga ik van de 55 ook nog maar eens wat mooie plaatjes maken.

@Quatrelle: Zolang er nog niet gestrooid wordt kan er nog gereden worden, maar als het gaat vriezen blijft de 55 lekker binnen!
 
Wow!!! (y) :) (y) :) (y)
Prachtig verhaal, mooie auto uit het NL cultureel erfgoed, heerlijk avontuur zo'n dag en hele leuke combi voor op de oprit. Enjoy!
 
Vandaag inkopen gedaan voor de 55 in het onderdelenmagazijn van Daf Club Nederland. Kachelslangen, een scharnierende nummerplaathouder voor achter en vier nieuw banden. Kofferbak vol!

Bestand%2021-11-15%2021%2049%2030.jpeg


Mooie bandjes van Vredestein in de maat 135 R 14 met een klassiek profiel.

Bestand%2021-11-15%2021%2049%2006.jpeg
 
Vredestein Sprint, die heb ik ook onder de Kever. Mooie banden inderdaad! En rijdt ook prima!
 
Barri zei:
Vredestein Sprint, die heb ik ook onder de Kever. Mooie banden inderdaad! En rijdt ook prima!

Mooi dat ze ook nog goed rijden, onder de Kever zitten zijn ze 15 inch? Er zitten nu Michelins met een mooi profiel onder de DAF maar de Vredesteins zijn ongeveer de enige banden die nu nog in deze maat te krijgen zijn. Woensdagavond eens even kijken of het lukt om ze er onder te krijgen.
 
Wat een fantastisch topic, geweldige auto's. De DAF is natuurlijk super leuk en wat geweldig om hem helemaal in Zweden op te halen. Echt tof. Hij ziet er zeker nog strak uit, geen last van roest? Als ik me niet vergis gebruiken ze niet veel zout in Zweden maar een ideale omgeving om oude auto's te conserveren is het natuurlijk zeker niet.
Leuk geschreven ook, ben benieuwd naar meer. Wat voor kenteken krijg je, kun je een oldtimer kenteken aan vragen of kan dat niet meer tegenwoordig?

Ook ik ben een groot fan van de A3 sedan, proporties kloppen gewoon mooie auto en het zwart staat hem prima.
 
Sketcher zei:
Wat voor kenteken krijg je, kun je een oldtimer kenteken aan vragen of kan dat niet meer tegenwoordig?

Sinds augustus worden er voor <1973 auto's kentekens uitgegeven die beginnen met DZ.
 
Wybe zei:
Barri zei:
Vredestein Sprint, die heb ik ook onder de Kever. Mooie banden inderdaad! En rijdt ook prima!

Mooi dat ze ook nog goed rijden, onder de Kever zitten zijn ze 15 inch? Er zitten nu Michelins met een mooi profiel onder de DAF maar de Vredesteins zijn ongeveer de enige banden die nu nog in deze maat te krijgen zijn. Woensdagavond eens even kijken of het lukt om ze er onder te krijgen.
Kever heeft inderdaad 15 inch. Ik heb breedte 155. Echt fijn dat er zulke klassiekerbanden leverbaar zijn!
Fotootje van de band: klik
 
Gisteravond weer een avondje mogen klussen aan de DAF. Om de auto klaar te maken voor de RDW-keuring van aanstaande dinsdag de banden vervangen, vooral de achterbanden waren behalve oud ook echt op. Maar met de nieuwe Vredesteins kan ik voorlopig vooruit!

Bestand%2026-11-15%2021%2051%2012.jpeg


Bestand%2026-11-15%2021%2052%2017.jpeg


De auto nu ook op de brug gehad en de onderkant grondig bekeken, op een heel klein beetje beginnende roest op de rechter dorpel na is de 55 echt roestvrij. Het is bijna niet te geloven dat de DAF al 145.000 km gereden heeft en nog nooit is gerestaureerd. Wereld aankoop!

Bestand%2026-11-15%2021%2050%2012.jpeg


Bestand%2026-11-15%2021%2048%2057.jpeg


@ Barri, zelfde bandjes inderdaad. Je Kever ziet er ook mooi uit! Ik heb nog wel wat kilometers mogen maken in een 1303 Cabrio van m'n ouders, maar deze is afgelopen zomer verkocht. M'n ouders houden het nu bij een Daffodil 30 Cabrio, een Daf 33 Pick-Up, een Daf 33 Combi en binnenkort een Daf Pony. Maar blijft leuk Kevers!
 
Dankje! Ik heb 'm al ruim 6 jaar nu. Vorig jaar opnieuw gespoten. Helaas komen de plekjes er weer doorheen :(

En een Daf Pony? Dat is wel gaaf zeg!! Jaren terug, laatste jaar basisschool? heb ik eens een spreekbeurt over DAF personenauto's gehouden. Heb toen nog een heel pakket van de Daf club gekregen, dat staat me nog steeds bij. Erg leuk! Daarin ook wat clubbladen met daarin ook een Pony.
 
Mooi hoor!
Zou die toch niet 45.000 km hebben gereden? Hij ziet er nog zo strak uit. 145.000 was destijds voor zo'n auto best veel, dan zou je ook wat lekkages en slijtage verwachten. Mijn 55 staat nu op 39.000 en is lekvrij. Een vorige die dik over de ton zat was wel wat incontinent, hij reed er trouwens niet minder om.
 
Buitengewoon keurige bodem voor een Zuid/West Zweedse auto: dat zie je normaal gesproken echt alleen maar bij de binnenslapers die alleen maar op zondag uitgelaten worden. Normaal gesproken halen mensen hun auto's liever uit Norrland omdat daar niet gestrooid wordt. In Zuid/West Zweden is het strooi en roestklimaat harder dan in Nederland.
 
@ Barri: Een spreekbeurt over Daf, leuk! De Pony is ook wel heel speciaal, deze wordt nu helemaal opnieuw opgebouwd. Ondanks de nog geen 20.000 km op de teller was een restauratie wel nodig. Alles is uit elkaar geweest en wordt nu zoveel mogelijk met nieuwe onderdelen weer opgebouwd. Ik zal eens wat fotootjes maken hoe die er nu bij staat. Zullen straks geen kilometers mee gemaakt gaan worden want een vrachtwagentje zonder stroomlijn met een boxermotor van 44 pk rijdt natuurlijk niet echt geweldig, maar het is wel een heel leuk stuk historie.

@244-55: De 55 heeft toch echt 145.000 km gereden, als alle beurten niet afgestempeld waren in het onderhoudsboekje en alle facturen er niet bij zaten had ik het niet geloofd maar het is toch echt zo. De eerste eigenaar heeft er heel goed voor gezorgd denk ik! De vario is wel een keer vervangen zal ik in de facturen. Ben natuurlijk ook wel benieuwd naar een fotootje van jouw 55!

@turbod12: De Daf heeft tot 2005 de eerste 135.000 km gemaakt in en rond Uppsala, dit is toch wel weer een beetje noordelijker en misschien heeft dit meegeholpen aan de goede staat waarin de auto zich nu nog bevindt. Ik dacht dat er in heel Zweden niet met zout gestrooid wordt maar als ik jou goed begrijp is dat dus alleen in het noorden zo.
 
De eerste 10.000 km staan er bij de Audi inmiddels al weer op.

Bestand%2030-11-15%2009%2054%2039.jpeg


Afgelopen weekend van het mooie weer genoten in de Belgische Ardennen, daarbij wel geconstateerd dat de Belgische wegen niet gemaakt zijn voor een A3 met 18 inch en een S-line sportonderstel. In Nederland bevalt de combinatie me prima.

Wel afgelopen vrijdag bij de dealer langs geweest voor een litertje olie, het niveau stond op het minimum en dat vind ik toch wel snel na 10.000 km. Ik hoop niet dat ik nu elke 10.000 km een liter olie mag gaan bijvullen maar daar wilde de dealer nog geen garantie op geven...
 
@Wybe: dat verklaart wel het een en 't ander. Uppsala ligt nog steeds wel een beetje op de grens van waar het de moeite kan zijn om te strooien, maar absoluut gunstiger dan Skåne.

Hier in de regio Göteborg wordt net zo hard gestrooid als in Nederland. Ik heb begrepen dat de westkust van Zweden een van de meest rampzalige gebieden is wat dat betreft.
 
turbod12 zei:
@Wybe: dat verklaart wel het een en 't ander. Uppsala ligt nog steeds wel een beetje op de grens van waar het de moeite kan zijn om te strooien, maar absoluut gunstiger dan Skåne.

Hier in de regio Göteborg wordt net zo hard gestrooid als in Nederland. Ik heb begrepen dat de westkust van Zweden een van de meest rampzalige gebieden is wat dat betreft.

Gelukkig kan ik eindstage lopen van februari tot september. Vooropgesteld dat ik wat weet te regelen met Volvo. Dan heeft mijn roestgevoelige fransman daar niet zoveel last van. ;)

ontopic:

nu al na 10.000 km? Wow, ik hoop inderdaad niet dat je dat altijd zal moeten doen. Zal wel erg excessief zijn voor een auto van die leeftijd.
 
Gisteren was dan de grote dag de Zweedse DAF moest weer een Nederlandse DAF worden, om 12:30 uur een afspraak voor een kentekenkeuring bij de RWD in Schiedam. De Combi gistermorgen uit de stalling in Bleiswijk gehaald, voorzien van eendagskenteken en naar Schiedam gereden.

Bestand%2002-12-15%2011%2023%2037.jpeg


Bij de RDW aangekomen moesten eerst de papieren bestudeerd worden waarbij vooral het Zweedse APK-keuringsbewijs nog wel wat vragen opriep. Uiteindelijk toch de geldigheidsdatum van dit document kunnen hardmaken en de keuring kon overgenomen worden. De DAF mocht in de rij voor de technische keuring.

Bestand%2002-12-15%2011%2023%2058.jpeg


Bestand%2002-12-15%2011%2024%2023.jpeg


Eenmaal binnen waren heet weer vooral papieren die gecontroleerd moesten worden, de enige check aan de auto was een controle van het chassisnummer. Gezien de uiterlijke staat van de auto vond de keurmeester een verdere technische keuring blijkbaar niet nodig. Samen met de keurmeester de gegevens doorgenomen die op het kentekenbewijs opgenomen zouden worden. De typebenaming vergde nog een beetje uitdaging, in Zweden was de DAF als 5512 Combi geregistreerd en in Nederland werden de combi’s geregistreerd als 55C. Ik wilde ook graag de omschrijving 55C op kenteken en na een beetje uitzoekwerk en het laten zien van voorbeelden van andere combi’s was ook de keurmeester overtuigd dat het maar een 55C moest worden.

Bestand%2002-12-15%2011%2024%2055.jpeg


De DAF is uiteraard goedgekeurd en na betaling van de keuringskosten en ontvangst van het BPM-aangifteformulier mocht ik weer gaan.
Nu wachten tot het kentekenbewijs in de bus komt en de nummerplaten gemaakt kunnen worden. Van rijden zal daarna dit jaar niet zoveel meer gaan komen maar de DAF is dan in ieder geval klaar om van te gaan genieten als het weer lente wordt.

Bestand%2002-12-15%2011%2047%2000.jpeg
 
Proficiat, en nu maar hopen dat die platen vlug in de post vallen.

Eigenlijk begrijp ik niet dat er zo weinig reacties zijn op de terugkeer van deze prachtige klassieker naar Nederland,
terwijl een barrel van een BX honderden reacties per dag genereert... ;)
 
British Racing Green zei:
Eigenlijk begrijp ik niet dat er zo weinig reacties zijn op de terugkeer van deze prachtige klassieker naar Nederland,
terwijl een barrel van een BX honderden reacties per dag genereert... ;)

Haha, misschien moet ik wat aan m'n schrijfstijl doen of ben ik niet eigenwijs genoeg... ;)
 
British Racing Green zei:
Je hebt de wagen met zijn originele Zweedse platen naar Nederland gebracht,
dus qua eigenwijsheid kan dat wel tellen ;)

Voor zover ik weet volledig legaal, de auto stond nog op naam van de Zweedse eigenaar toen ik er in reed, ik had de auto formeel dus geleend. Om de risico's voor de eigenaar af te dekken had ik de auto zelf verzekerd op chassisnummer en voor Nederland had ik voor twee weken een vrijstelling voor BPM vanuit de belastingdienst. Valt dus best mee met die eigenwijsheid :)
 
Vrijstelling voor BPM :D Die er toch niet meer op zit. Heerlijk, die Nederlandse regelgeving!

Er komt toch wel een klassiekerkenteken op hè?

in Zweden was de DAF als 5512 Combi geregistreerd en in Nederland werden de combi’s geregistreerd als 55C. Ik wilde ook graag de omschrijving 55C op kenteken en na een beetje uitzoekwerk en het laten zien van voorbeelden van andere combi’s was ook de keurmeester overtuigd dat het maar een 55C moest worden.
Haha mooi :)

De technische keuring is toch sowieso niet nodig bij een import uit een EU land, of geldt dat weer niet voor auto's ouder dan X jaar?
 
Mooi man. (y)

Goed van vertrouwen ook, die verkoper. Hoe heeft hij dat met vrijwaren gedaan dan?

Barri zei:
Vrijstelling voor BPM :D Die er toch niet meer op zit. Heerlijk, die Nederlandse regelgeving!

Ik stond destijds met m'n W124 bij de RDW ook gek te kijken bij het loket. :) 'U heeft een BPM-aangifteformulier nodig.' Huh? Ik ben toch helemaal geen BPM verschuldigd? 'Meneer iedereen moet dat invullen.'
 
Barri zei:
Er komt toch wel een klassiekerkenteken op hè?

De technische keuring is toch sowieso niet nodig bij een import uit een EU land, of geldt dat weer niet voor auto's ouder dan X jaar?

Uiteraard komt er een klassiekerkenteken op, ik weet niet welke serie hier nu voor gebruikt wordt maar dat zie ik vast binnenkort!

De technische keuring is inderdaad niet nodig bij een auto uit een EU-land maar is wel weer nodig voor een auto ouder dan 30 jaar, je betaalt hier ook fors extra voor maar de keuring stelde dus eigenlijk niks voor.
 
TYN zei:
Goed van vertrouwen ook, die verkoper. Hoe heeft hij dat met vrijwaren gedaan dan?

Ik stond destijds met m'n W124 bij de RDW ook gek te kijken bij het loket. :) 'U heeft een BPM-aangifteformulier nodig.' Huh? Ik ben toch helemaal geen BPM verschuldigd? 'Meneer iedereen moet dat invullen.'

Het vrijwaren is gisteren geregeld bij de RDW, zij hebben de auto afgemeld in bij de Zweedse RDW en op mijn naam gezet.

Het BPM-aangifteformulier kwam ik gisteravond thuis achter. Deze heb ik gisteren wel ontvangen maar blijk ik nog op te moeten sturen, hebben ze me bij de RDW niet verteld. Er moet dus wel aangifte gedaan worden, anders wordt er geen kenteken uitgegeven.
 
Wybe zei:
Barri zei:
Er komt toch wel een klassiekerkenteken op hè?

Uiteraard komt er een klassiekerkenteken op, ik weet niet welke serie hier nu voor gebruikt wordt maar dat zie ik vast binnenkort!

@PM zei:
Sketcher zei:
Wat voor kenteken krijg je, kun je een oldtimer kenteken aan vragen of kan dat niet meer tegenwoordig?

Sinds augustus worden er voor <1973 auto's kentekens uitgegeven die beginnen met DZ.

;)

Ze zijn momenteel overigens gevorderd tot DZ-06-27.

Ik ontdek overigens net dat ik behalve m.b.t. het kenteken helemaal nog niet heb gereageerd, terwijl ik het wel erg gaaf vindt hoe je dit gedaan hebt. Gewoon ff ermee naar huis rijden vanuit Zweden (y) En daarnaast is het sowieso een leuke auto. Ik blijf dit topic zeker volgen!

Als administrateur vind ik het trouwens erg logisch dat je voor alle auto's een BPM-aangifteformulier moet indienen. Voor de belastingdienst is het een stuk overzichtelijker om alle voertuigen op dezelfde manier te behandelen. Maar ik kan me voorstellen dat iemand die niet zoveel met administratie heeft daar niet direct bij stilstaat ;)
 
British Racing Green zei:
Eigenlijk begrijp ik niet dat er zo weinig reacties zijn op de terugkeer van deze prachtige klassieker naar Nederland,
terwijl een barrel van een BX honderden reacties per dag genereert... ;)

Helemaal mee eens; ik heb vele malen meer respect voor dit mooie verhaal over deze Daf dan over dat andere verhaal wat nu "Twingo" heet........
 
Het verhaal van de Twingo word gevolgd waarschijnlijk om het feit dat men hoopt dat dit weer uitmondt in een BX topic.....nieuwigheid zal er snel vanaf zijn denk ik
 
Misschien een braadslee-napraattopic openen om de rest schoon te houden?

In elk geval, gaaf dat je binnenkort een Nederlands kenteken erop krijgt en goed dat je gezorgd hebt voor een 'nette' typebenaming.
 
Hey wat gaaf zeg!

Ik had je topic al eens bekeken, maar nog nooit gereageerd! Min ursäkt :)

Heel erg leuk avontuur om te lezen, en ook erg mooie foto's! Ik vind het wel jammer dat het Zweedse kenteken eraf gaat, logisch uiteraard, maar toch maakt het hem in mijn ogen leuker, maar ja is het is niet anders. Gefeliciteerd met je typegoedkeuring!

Fraaie Audi ook, leuk dat je die ook af in en toe benoemd!
Ga zo door met je topic, heerlijk om te lezen!(y)
 
Dank voor alle leuke reacties! Ik zal mijn belevenissen met de DAF en uiteraard ook met de Audi blijven posten.

Het DZ-kenteken wordt uiteraard blauw, de auto wordt wel wat "gewoner" met de Nederlandse platen maar voor speciale gelegenheden kan ik ze altijd nog omwisselen voor de Zweedse! :)

Ik heb inmiddels al biedingen op de 55 gehad die de aankoopprijs ver overstijgen, een 55 Combi in deze staat en met deze historie vind ik echter nooit meer dus weg gaatie zeker niet. Maakt het avontuur wel weer extra leuk en nog specialer, het was een wilde gok die erg goed uitgepakt is.
 
Terug
Bovenaan