Wybe: Dafs | Kalmar | BMW Z3 Coupé | Audi TT Roadster | Volvo 360 GLT | Mercedes E500 | BMW 535xd

Wauw wat een wagenpark. En wat een kilometers met de 535xd ! Petje af hoor..

Z3 coupé waanzinnig, ook die kleur

Geweldige auto. Kan me de introbductie eind jaren 90 nog wel herinneren. Vond het destijds al een waanzinnige auto. De eigenaardige proporties gecombineerd met de widebody maakt het tot een begeerlijke auto. En met een heerlijke motor onder de lange motorkap. Nog meer als de Z4 een klassieker die alleen maar meer waard wordt. Goede investering dus ook.

Hey Wybe, lekker bezig ;) Het huis groeit langzaam vol en de collectie wagenpark groeit al snel uit de garageruimte. Mooie berichten dus! Voorgenomen koffie kan er vanaf medio december wel een keer van komen, dan zit mijn sabbatical jaar erop.

Ik was al haast vergeten dat je hier een topic hebt. En ik merk dat ik heel wat updates achterliep. Grappig ook dat ik eigenlijk pas bij het laatste AW forummeet gezicht en naam aan elkaar heb gekoppeld :)

Ik ben erg blij met mijn thuiskantoor maar dat van jou is ook wel heel erg fraai zeg.

Begrijp ik nu goed dat je 2x een TT hebt en een keer een Z3? Dat zijn nogal wat twee-zitters inderdaad!

Daar had ik niet aan gedacht. Die zijn later natuurlijk wel in handen van particulieren gekomen, maar waren die niet eigenlijk voor Defensie ontwikkeld?

Gespot!
In de rode Coupé. In APD. In colonne met meerdere Dafjes.
Daf-meeting? Er was hier ook al een MX-5 meet.

Grrrr, zul je net zien: mijn (al wat oudere) dashcam slaat beelden op per 3 min. Helaas gaat daar soms wel eens wat mis bij zo’n file. En je raadt het al: precies de 3 min waarop de Daf-colonne te zien is is niet te openen. :cautious: :cry:

Gespot!
In de rode Coupé. In APD. In colonne met meerdere Dafjes.
Daf-meeting? Er was hier ook al een MX-5 meet.
Leuk! Met drie vrienden rondje Vierhouten gedaan, ze stonden in Lieren op de camping.

Even lekker stof gehapt op elke zandweg die we konden vinden, mooi rondje gereden. Waar zag je ons?

Ook in 2024 weer de nodige updates in het wagenpark. Geen Dafs dit jaar, een Volvo, een Kalmar en een Mercedes zijn er bij gekomen en de Passat heeft het veld geruimd.

5KsEVrd.jpeg

Een 1985 Volvo 360 GLT, in Spanje vind je er nog eentje met airco en zonder roest. De GLT is het topmodel van de Volvo 300-serie met het 2 liter Redblock uit de Volvo 240 en 740.

WuYGaIW.jpeg

Geen Daf maar wel Daf techniek, een Kalmar 441. Ontwikkeld in Zweden voor de Zweedse post en beperkt geleverd in Nederland via de Daf dealers. Deze heeft een rijke historie binnen de Daf Club en stond sinds 1990 gestald maar kan binnenkort de weg weer op.

HeXoFPX.jpeg

De wijziging in het wagenpark die niemand van mij verwacht had, vrienden verklaarden me voor gek. Maar de Passat was aan vervanging toe en er moest wat ruims komen wat niet te standaard was. Een E500 met 5.5 V8 paste wel in dit plaatje. Het is een geweldige aankoop, het comfort van een limousine, de ruimte van een verhuiswagen en de power van een sportwagen. Van Distronic Plus tot Alcantara hemel en van Nightview tot leren dashboard, de eerste eigenaar is niet zuinig geweest met de opties.

ZH83CNG.jpeg

De 535xd draait lekker z’n kilometers, staat inmiddels op 275.000, en mocht mee op vakantie naar de Côte d’Azur.

5vLa2hx.jpeg

De Z3 heb ik het afgelopen jaar ook zo’n 10.000 km in gereden en blijft een geweldige aankoop. De coupé ziet er voor de winter lekker klassiek uit op 17 inch steelies.

Dat zijn de betere updates. Erg fraai! Die Mercedes is echt een super uitvoering met die motor. Precies wat je zegt, het beste van alle werelden.

Die Kalmar ziet er als nieuw uit! Dat is een recente foto, toch?

• Leuk
Waarderingen: Wybe
Dat zijn de betere updates. Erg fraai! Die Mercedes is echt een super uitvoering met die motor. Precies wat je zegt, het beste van alle werelden.

Die Kalmar ziet er als nieuw uit! Dat is een recente foto, toch?
Het geluid van de VR6 was lekker maar zo’n V8 klinkt nog beter, binnen hoor je niks maar als je dit hoort weg rijden dan weet je wel dat het geen E200 is. Een E200 met AMG-pakket ziet er wel precies hetzelfde uit, dat maakt hem voor mij nog mooier.

De Kalmar heeft wel beetje werk maar door de polyester carrosserie heeft die de stilstand goed doorstaan. Daar ga ik verder ook niks aan doen, technisch alles aanpakken en dan lekker rijden.

Wat een strakke 360, geweldig! Voor de niet ver-cupte exemplaren moet je ver zoeken blijkbaar. Dan heb je de opvolger van je collectie te pakken. En naast een Pony hoort een Kalmar. Wat ontbreekt er dan nog aan de Daf-lijn? ;)

Heel fraai die E500, deed me even denken aan de oude 350 van mijn vader. Wat een fijne auto was dat, maar ik kan me voorstellen dat de 5,5 V8 nog fijner is. Leuke opties ook. De steelies op de Z3 staan ook fantastisch!

• Leuk
De E500 had ik even gemist. Dit is best wel een fijne generatie van de E en als E500 helemaal bijzonder!

• Leuk
Je hebt een paar mooie teutonen te pakken zeg! Ze staan er ook zo op het eerste gezicht erg fraai bij.

• Leuk
Hier vandaag ook een E550 gescoord. Weliswaar de facelift met AMG pakket maar die van jou is van binnen echt bomvol

• Leuk
Die E 500 is echt een droom van een auto, alles wat je je kunt wensen en nog een beetje meer, in een koets die midden houdt tussen modern en klassiek. Mooie aankoop! Ben stiekem wel benieuwd waarom de Passat aan vervanging toe was.

Wat een strakke 360, geweldig! Voor de niet ver-cupte exemplaren moet je ver zoeken blijkbaar. Dan heb je de opvolger van je collectie te pakken. En naast een Pony hoort een Kalmar. Wat ontbreekt er dan nog aan de Daf-lijn? ;)
Van de GLT van voor de facelift zijn er nog zo’n 5 in NL, echt zeldzaam dus.

De Daf-lijn is nog niet compleet, de collectie is nu:
  • 1961 Daffodil 30
  • 1963 Daf 750
  • 1968 Daf Pony
  • 1968 Daf 33 Pick-Up
  • 1968 Daf 44 sedan
  • 1969 Daf 55 sedan
  • 1971 Kalmar 441
  • 1972 Daf 55 Combi
  • 1972 Daf 55 Coupé
  • 1974 Daffodil cabriolet

Hier vandaag ook een E550 gescoord. Weliswaar de facelift met AMG pakket maar die van jou is van binnen echt bomvol
Als het een E550 is dan is het een Japanse? Als het een facelift is dan zal het een 4.7 met turbo’s zijn. Die van mij heeft ook het AMG-pakket maar met de winterbanden zie je dat er niet aan af. Ik twijfel of de 19 inch AMG-velgen voor de zomer wel weer terug komen. Er zit nog niet alles op, ik mis in ieder geval de stoelventilatie en de dynamische multicontourstoelen, maar al het essentiële en nog veel meer zit er op.

Die E 500 is echt een droom van een auto, alles wat je je kunt wensen en nog een beetje meer, in een koets die midden houdt tussen modern en klassiek. Mooie aankoop! Ben stiekem wel benieuwd waarom de Passat aan vervanging toe was.
De Passat liep opeens slecht tot zo’n 2000 toeren, waarschijnlijk door een defecte injector. Dat samen met wat trillingen in de aandrijflijn, soms de kop opstekende elektronische storingen en 315.000 km op de teller maakte het wel tijd voor een vervanger. En dan gelijk maar “Das beste oder nichts”.

Echt een prachtig wagenpark. Tegelijk wat een werk om het allemaal rijdend en netjes te houden. Zou voor mij iets teveel van het goede zijn.

• Leuk
Als het een E550 is dan is het een Japanse? Als het een facelift is dan zal het een 4.7 met turbo’s zijn. Die van mij heeft ook het AMG-pakket maar met de winterbanden zie je dat er niet aan af. Ik twijfel of de 19 inch AMG-velgen voor de zomer wel weer terug komen. Er zit nog niet alles op, ik mis in ieder geval de stoelventilatie en de dynamische multicontourstoelen, maar al het essentiële en nog veel meer zit er op.
Idd een van origine Japanse maar wel met het 5,5 liter blok en niet de geblazen versie.

• Leuk
De Daf-lijn is nog niet compleet, de collectie is nu:
Ach, wat is compleet. Elke model/motor/carrosserievariantcombinatie gaat wel erg ver. Ik vond elke basisnaam al heel wat, en had niet gedacht dat je zo ver zou komen. Dan ontbreekt alleen de 66 en de 600 nog?

Ik vind 4 auto's af en toe al gedoe om bij te houden... En qua ruimte voldoet je bijbouw van de vorige pagina dan ook niet meer. Jaloersmakend dat je wel lukt, erg leuk! Wanneer wordt het museum opengesteld? Of een bijeenkomst voor forummers? ;) Neem ik wel mijn +1 mee, die wordt erg blij van Dafjes.

Geheel ongerelateerd, ik moet nu terugdenken aan de bezoeken die ik als klein kind bij mijn oom en tante deed. Dan mocht ik altijd met hun modelautootjes spelen. De glanzende Lion Car Dafjes met hun prachtige geslepen koplampjes kwamen dan uit het als-nieuwe doosje, dat vond ik een hele eer en daar was ik dan ook erg voorzichtig mee. Helaas heb ik geen idee wat er met die modelletjes is gebeurd toen ze zijn overleden...

• Leuk
Dan ontbreekt alleen de 66 en de 600 nog?

Geheel ongerelateerd, ik moet nu terugdenken aan de bezoeken die ik als klein kind bij mijn oom en tante deed. Dan mocht ik altijd met hun modelautootjes spelen. De glanzende Lion Car Dafjes met hun prachtige geslepen koplampjes kwamen dan uit het als-nieuwe doosje, dat vond ik een hele eer en daar was ik dan ook erg voorzichtig mee. Helaas heb ik geen idee wat er met die modelletjes is gebeurd toen ze zijn overleden...

Qua modellen inderdaad alleen de 600 en de 66 die nog ontbreken. Een 600 is leuk maar is eigenlijk niet mee te rijden met z’n 22 pk dus daarom liever een 750, zelfde carrosserie maar gaat wel gewoon 120. De 66 vind ik niet mooi dus die gaat er niet komen.

Van Lion Car heb ik de collectie wel compleet, allemaal in het als-nieuwe doosje. Zijn leuke modelletjes, ze hebben veel verschillende gemaakt.

De garage in de tuin is inmiddels wel te klein, heb nog een loods waar de rest staat. Ooit nog een keer een mooie ruimte waar ik ze mooier kan opstellen maar ook makkelijker weer uit kan halen om een rondje te rijden.

Hoe worden de diverse tweezitters eigenlijk gebruikt nu er twee kinderen en een hond zijn?

Ik zou zeggen dat een Pony of Kalmar ook niet prettig rijdt op hoge snelheid. Dus 120 op de snelweg is geen harde eis. ;) Ergens houdt het op snap ik, inderdaad voegt de 600 weinig toe qua beleving. Maar dat zou je ook kunnen zeggen van 3 varianten van de 55, lijkt mij als Daf-leek.

Dat de 66 ontbreekt snap ik dan persoonlijk weer wel. Zelf heb ik ook net wat minder met die periode in de autoevolutie, terwijl de '80s daarna (dus die 360) wel weer top zijn.

Hoe worden de diverse tweezitters eigenlijk gebruikt nu er twee kinderen en een hond zijn?
Altijd minder dan ik van van plan was natuurlijk maar we zijn afgelopen zomer wel paar keer dagje op stap geweest met Z3 Coupé en TT Roadster, allebei een kind mee en de hond vind het prima achterin de Z3. De Z3 maakt wel stuk meer kilometers dan de TT, ik neem de Z3 ook regelmatig mee voor een zakelijk dagje afspraken.

Ik zou zeggen dat een Pony of Kalmar ook niet prettig rijdt op hoge snelheid. Dus 120 op de snelweg is geen harde eis. ;) Ergens houdt het op snap ik, inderdaad voegt de 600 weinig toe qua beleving. Maar dat zou je ook kunnen zeggen van 3 varianten van de 55, lijkt mij als Daf-leek.

Dat de 66 ontbreekt snap ik dan persoonlijk weer wel. Zelf heb ik ook net wat minder met die periode in de autoevolutie, terwijl de '80s daarna (dus die 360) wel weer top zijn.
Pony is met niks te vergelijken, dat rijdt echt slecht en bij 83 houdt het echt op. Maar het is ook uniek. Als je dan bij een evenement met 150 auto’s van allerlei merken bij Visscher Classique bent en eigenaar Henk Visscher zegt in z’n toespraak dat hij de Pony toch wel de leukste auto van het evenement vindt dan weet ik weer dat ik met de goede auto gegaan ben die dag en dat ik niet voor niks heb afgezien op de plastic stoel.

1BUVjhX.jpeg

OOedHUk.jpeg

Kalmar zou iets beter moeten rijden maar houdt ook niet over natuurlijk, is wel weer uniek met rechts stuur.

De 55 vind ik het mooiste model daarom de drie varianten. Zijn ook allemaal wel weer uniek. De coupé heeft een fabrieks-opvoerset voor de rallysport en heeft nu zo’n 90 pk, die haalt de 120 dus makkelijk en loopt de teller uit. De combi is heel zeldzaam en was mijn eerste Daf en de sedan is een compleet originele auto met 60.000 km van het eerste model.

mHEBI52.jpeg

Geweldig, bedankt voor de uitleg hoewel die natuurlijk nooit nodig is voor een hobby. Allerlei persoonlijke redenen kunnen prima niet overdraagbaar zijn. :)
Hopelijk lukt het dit jaar iets vaker om te updaten, er zal genoeg te melden zijn over zo'n wagenpark! (waarbij ik direct het boetekleed aantrek omdat het mij zelf ook niet lukt om mijn topic bij te houden)

• Leuk
Geweldig, bedankt voor de uitleg hoewel die natuurlijk nooit nodig is voor een hobby. Allerlei persoonlijke redenen kunnen prima niet overdraagbaar zijn. :)
Hopelijk lukt het dit jaar iets vaker om te updaten, er zal genoeg te melden zijn over zo'n wagenpark! (waarbij ik direct het boetekleed aantrek omdat het mij zelf ook niet lukt om mijn topic bij te houden)
Ik ga het proberen! Doel is ook om komend jaar weer wat meer kilometers te maken met de Dafs.

Wat een gave verzameling maar even serieus. Die Z3 op steelies is echt briljant. Ik zeg niet meer wisselen die velgen.

De 19 inchers gaan vandaag naar de velgen dokter. Ben erg benieuwd en nogmaals bedankt. Ff vraagje heb jij CarPlay in de 500? Ben ff aan het rondkijken maar zie door de bomen het bos niet meer.

• Leuk
Wat een gave verzameling maar even serieus. Die Z3 op steelies is echt briljant. Ik zeg niet meer wisselen die velgen.

De 19 inchers gaan vandaag naar de velgen dokter. Ben erg benieuwd en nogmaals bedankt. Ff vraagje heb jij CarPlay in de 500? Ben ff aan het rondkijken maar zie door de bomen het bos niet meer.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een tweede setje steelies waar een setje Pilot Sports op kunnen voor de zomer

De 19 inchers wordt jouw 500 een stuk beter van! Ik houd het bij 18 inch. We gaan ze nog eens naast elkaar zetten. Heb geen CarPlay in de 500, mocht je iets goeds kunnen vinden dan houdt ik me aanbevolen!

Ik denk dat ik op zoek moet naar een tweede setje steelies waar een setje Pilot Sports op kunnen voor de zomer

De 19 inchers wordt jouw 500 een stuk beter van! Ik houd het bij 18 inch. We gaan ze nog eens naast elkaar zetten. Heb geen CarPlay in de 500, mocht je iets goeds kunnen vinden dan houdt ik me aanbevolen!
Ze zijn echt heel gaaf die steelies. Echt een schot in de roos voor zo’n Z3. Kom er maar op.

T.a.v. de 500 ik zal me er ff op storten ik hou je op de hoogte.

• Leuk
Terug
Bovenaan