Wouter82: BMW 325dA High Executive E90 LCI (2009) | Das war einmal...

105 km/h gemiddeld :D dan is dat verbruik echt niet slecht hoor.

Blijf het een geweldig apparaat vinden Wouter, kan me bijna geen betere daily voorstellen.
 
Woon werkverkeer is voor mij cruise control op 120, automaat op eco mode pro, en dan is het zonder pijn en moeite 1 op 18.
Beetje goed doorrijden wat ik in de weekenden nogal graag mag doen is het nooit slechter dan 1 op 15, verbluffend hoor met deze specs.
Dat koppel van deze wagens is zo zalig en verslavend (y)
 
Geen bericht, goed bericht :) BMW doet nog altijd naar alle tevredenheid zijn werk (y) Mijn nieuwe werk bevalt erg goed (nog beter dan mijn vorige baan) maar is wel dichter bij huis. Kilometrage loopt dus wat minder snel op dan oorspronkelijk gedacht, maar dat maakt niet uit natuurlijk :) Stand van zaken:
196.342 km (ofwel, mijn 60.000e kilometer zal net iets eerder zijn dan 2 jaar na aanschaf)
4.145,5 liter diesel (1:14,39)
5.011 euro diesel (€ 8,53/100km)
10.944,2 kg CO2 (183,51 gr/km)

Auto was ook weer hard toe aan een goede poetsbeurt, nu ook rondom gekleid.

ZyepXI6.jpg


I4dUQb7.jpg


f06EjO3.jpg


s4mHJEi.jpg


k5yBqxx.jpg


pyiV2if.jpg


0OU64eq.jpg

Dit was voor het kleien, maar het dak had ik al eerder behandeld.

opfNKte.jpg


3vshhnX.jpg


Auto staat nu bij de garage voor grote beurt en apk. Na vier nieuwe winterbanden, komen er nu vier nieuwe zomerbanden op. Ik heb gekozen voor de Bridgestone Turanza T005, beste uit de ANWB-zomerbandentest 2019 (weliswaar een wat andere maat, maar je wordt redelijk tureluurs van alle tests en bandenaanbieders o_O ) Ook worden de gordelspanner linksvoor en de airbagzittingsensor rechtsvoor vervangen, hopelijk is daarmee de foutmelding waar ik al anderhalf mee rijd opgelost... Ook zit er een piepje in de ophanging rechtsvoor, alsof een rubbertje niet helemaal goed meer zit. Dan zou de Dreier weer helemaal okselfris moeten zijn en kunnen we de twee ton gaan slechten (y)
 
Goed bezig Wouter, blijft een fraaie auto in een mooie kleur. Staat de auto bij een BMW specialist?
 
Mooi bijgehouden. :D

Voor mij erg dicht bij de perfecte E90; 6 cilinder diesel, geen M-pakket, en precies de juiste opties.
 
TYN zei:
Mooi bijgehouden. :D

Voor mij erg dicht bij de perfecte E90; 6 cilinder diesel, geen M-pakket, en precies de juiste opties.

Dank je! Ik denk dat deze dan ook maar de schuur in moet als die uitgereden is, of waarschijnlijker, als dieselrijden wordt verboden. Het is ondanks dat het maar gewoon een E90 is, wel een bijzondere samenstelling.

Nu had ik helaas vrij snel na de nieuwe banden een lek. En hoe het kan weet ik niet, maar het gaatje zat in de wang o_O Daar moest die weer een nieuwe op. De foutmelding is helaas niet opgelost met de nieuwe onderdelen, dus wil ik binnenkort maar eens bij een specialist informeren. Ik heb nu met de BMW meer kilometers gereden dan met de Jaguar en de 200.000 kilometer komt in zicht, nog een goede 500 te gaan. 62.100 km gereden, gemiddeld verbruik 1:14,36.

En ook weer gewassen :)

MxQ97wD.png
 
Wouter82 zei:
Ik denk dat deze dan ook maar de schuur in moet als die uitgereden is, of waarschijnlijker, als dieselrijden wordt verboden. Het is ondanks dat het maar gewoon een E90 is, wel een bijzondere samenstelling.

Als jij ermee 'uitgereden' bent mag je me altijd bellen, Wouter. Weliswaar rij ik niet genoeg om een diesel te rechtvaardigen, maar ik weet inmiddels wel hoe fijn zo'n dikke reihe-6 diesel rijdt.

200.000km is natuurlijk niet bepaald veel voor zo'n auto. Die kan voorlopig nog wel even mee.
 
Dat is zeker niet veel, 20k per jaar gemiddeld. Belachelijk dat de eerste eigenaar voor een diesel ging. Maar heel fijn voor Wouter!
 
smarter zei:
Als jij ermee 'uitgereden' bent mag je me altijd bellen, Wouter. Weliswaar rij ik niet genoeg om een diesel te rechtvaardigen, maar ik weet inmiddels wel hoe fijn zo'n dikke reihe-6 diesel rijdt.

Ik zal er aan denken :) Het zal in elk geval niet aan de auto liggen, waarschijnlijker is het dat het op een gegeven moment gewoon te duur zal worden gemaakt met mrb of accijnzen. Maar zo lang het kan maar gewoon blijven genieten! Ook ik zit ongetwijfeld nog onder het omslagpunt, maar ja, het is gewoon pure luxe om met zo'n dik blok onderweg te zijn en zo'n 800 km actieradius te hebben (y) 400 Nm blijft ook lekker, ook al halen veel ecotorretjes dat ook wel maar vast niet met zoveel rust en overtuiging.

MWH zei:
Dat is zeker niet veel, 20k per jaar gemiddeld. Belachelijk dat de eerste eigenaar voor een diesel ging. Maar heel fijn voor Wouter!

Dank je! Voor ik hem kocht, zat de auto op slechts een dikke 18.000 km per jaar. Ik zit nu op ongeveer 31.000. Zal wel minder worden want voorlopig blijf ik op mijn huidige werklocatie gedetacheerd met net geen 60 km per dag.

speedtouch zei:
Succes met de volgende 200.000 km! Wat was het verbruik ongeveer? (mits je dat bij hield?)

Ik houd het zeker bij. Laatste tank was bij 62.856 km en over die afstand heb ik een verbruik van 1:14,36 met € 8,55 per 100 km aan brandstofkosten. In totaal is nu 4.377 liter diesel in gegaan en 11.556 kg CO2 uitgekomen (184 gr/km) o_O
 
Zoals eerder al eens gemeld, mijn buuf heeft met haar 325d 425k km gereden. Geen sleutel op het blok gehad, afgezien van regulier onderhoud. Have fun met je dikke Beier, Wouter. Mooi door tokkelen.
 
Lekker doorrijden. Ik heb vorige maand mijn E90 325d pre lci verkocht met 367.000km. Er zat voor dik 2.500 euro aan werk aan (koppeling, iets geks in de wielophanging, roetfilter en zo nog wat dingen. Daarbij kwam dat er nog wel meer aan ging komen ook, want de afgeopen jaren is er erg weinig aan onderhoudt voorbij gekomen).

Tja, die fijne romige 6r diesel, die mis ik nog regelmatig (huidige 2 liter 4 pitter is met 181 pk niet eens veel minder sterk, maar loopt minder mooi en heeft een smallere powerband).
Kortom: Zolang ie het blijft doen is er eigenlijk geen fijnere stuurmansauto voor alle dag te verzinnen.
 
prachtige wagen ben benieuwt hoe deze bmw zich houd

(ps apk van de corvette is al 1 jaar verlopen)
 
wim95 zei:
prachtige wagen ben benieuwt hoe deze bmw zich houd

(ps apk van de corvette is al 1 jaar verlopen)

Men let op alles :D
Ondanks dat Wouter iets meer auto's heeft om op te letten dan de gemiddelde bezoeker hier heeft hij de APK termijnen goed in gedachten heb ik gemerkt. Met zoveel auto's staat er weleens iets geschorst.
Maar goed nieuws daarover: mij werd namelijk onthuld dat de Corvette een nieuwe accu heeft gekregen. Een klusje dat absoluut nog niet zo eenvoudig is aangezien er een stuk "plaatwerk" verwijderd moet worden om erbij te kunnen.
 
Toch leuk dat ik de eer heb om het eerste bericht van Wim95 te mogen ontvangen :) Het maakt wel nieuwsgierig naar aanleiding waarvan je het hebt opgezocht o_O
Maar zoals Engineer al zei, geen zorgen, de auto staat geschorst. Ik zal meteen maar even daar de update plaatsen.

De BMW houdt zich verder prima. Volgende week naar een BMW-specialist om de foutmelding na te laten kijken, hopelijk krijgt hij hem er uit...
 
Op de auto zelf lag nog niet zoveel stof als op dit topic, maar het scheelde niet veel :) Het aantal woon-werk-kilometers was begin 2019 al flink minder geworden door nieuw werk, en vervolgens maakte thuiswerken de 325d tot wel heel dure garagevulling. Maar dan is het des te fijner als je weer eens op stap moet/mag :D De paar ritjes in het weekend en de enkele keer naar kantoor blijven erg prettig op deze manier. Kantoor staat nu wel weer een stuk verder sinds ik in februari aan de nieuwe opdracht ben begonnen, 200 km retour. Maar ja, daar slechts drie keer geweest dus het schiet nog niet echt op.

Ik had al een tijd een terugroep-oproep liggen en de auto had een software-update nodig, dus twee weken geleden maar eens naar de BMW-dealer geweest. Konden ze meteen een beurtje doen en ook de apk natuurlijk. Het goede nieuws is dat door de software-update eindelijk het gordellampje uit is, maar daardoor ben ik ook alle code-instellingen kwijt. Nu was ik toch al niet echt tevreden over degene die dat had gedaan, dus daar later maar eens een ander adres voor zoeken (heb al iemand in Maarssen gevonden). Het slechte nieuws was echter dat de schokdemper linksachter flink verrot was, met zelfs het advies "rijd maar even niet te veel snelweg" o_O Natuurlijk meteen een vervolgafspraak om beide dempers te laten vervangen en dat gaat komende woensdag gebeuren.

Of het door de software komt weet ik niet, maar ik heb de laatste tank wel mijn persoonlijke verbruikrecord flink verbeterd: 1:17,7 o_O Andere cijfertjes:
Actuele km-stand 223.942
87.237 km gereden
6.069,4 l getankt
1:14,37 gemiddeld

En zo tokkelen we tevreden verder, eens in de zoveel weken o_O
 
Vriend van me heeft onlangs zijn 2010 325d met ongeveer 225k km op de teller laten aanpassen bij de BMW specialist in Montfoort. EGR uitgeschreven en 330d specs. Daar is die auto een stuk fijner van geworden, zeg!

Misschien iets voor jou? Laat jij al je onderhoud bij de dealer uitvoeren?? Ik kom daar niet meer met die belachelijke prijzen. De BMW specialist in Twijzelerheide waar ik kom gebruikt ook OEM BMW onderdelen, maar de werkplaatstarieven zijn een stuk fijner.
 
Met het 2010-model is het wat makkelijk omdat je dan de nieuwe 25d-motor hebt, die verschilt alleen softwarematig van de 30d. Ik heb nog de oude en die heeft ook een paar kleine verschillen in de hardware. Laat onverlet dat je die vast ook wel kunt tunen. Maar niet echt behoefte aan, 198 pk een 400 Nm zijn nog altijd wel toereikend :)
 
In april heb ik deze vijf jaar en daarin 3.000 km te weinig gereden om de ton te halen dankzij het vele thuiswerken. Inmiddels zo'n twee keer per week naar kantoor wat 100 km enkele reis is dus er komt weer wat beweging in. Vanaf mei zal het wel verder oplopen als ik er een tweede opdracht bij krijg 100 km de andere kant op...

Ik maak nu ook beduidend meer file- en stadskilometers dan voorheen en dat zie je terug in het verbruik, over de laatste tank uit februari slechts 1:13,3, de tanks daarvoor 1:15,7, 1:14,9, 1:15,2 en 1:16,5. Totaalverbruik over die 97.000 km is 1:14,5.

Maar de BMW bevalt nog uitstekend, al is waarschijnlijk wel de ABS-sensor overleden. Alle systemen zijn uitgevallen inclusief de cruisecontrol, snelheidsmeter en verbruiksmeter. Morgen even met de garage bellen. Morgen staat ook een bezoek aan Carglass op de agenda:

ScAlneq.jpg


Vanmorgen op de snelweg een opvliegende fazant geraakt, we weken helaas dezelfde kant op uit. Gelukkig kwam die niet een paar centimeter hoger want dan was wellicht het dak beschadigd. Hij klapte echt precies op de plek van de binnenspiegel dus die kwam naar beneden (en daar schrok ik misschien nog het meest van o_O )
 
Balen, zeg, van die fazant. Abs sensortjes geven wel vaker deze klachten, inderdaad. Quick fix, maar vervelend gedoe. Gelukkig is t verder nog steeds een fijne auto! Een e91 rijdt echt heerlijk!
 
Goed, nieuwe ruit bij Carglass bleek een kras te hebben. Wel langs geweest om te kijken hoe erg, ik vond het nog meevallen maar als ze zelf aangeven het niet te doen... laat dan maar. Nu een afspraak voor woensdagmiddag, als ik ook bij de garage terechtkan voor de storing. Dat zal alleen maar uitlezen zijn en nog niet vervangen...
 
Wel balen, maar dan hoef je je niet te ergeren aan een vervelende kras. Kost wel een paar dagen dus. Dan maar met een Sierra op pad in de tussentijd? :)
 
Hier nog even bijpraten :) Ronde twee bij Carglass was gelukkig wel succesvol.

ZKRvkzy.jpg


En vandaag kon ik dan eindelijk bij de garage terecht voor beurt, apk en het oplossen van de storing. Want dat reed toch niet echt lekker eigenlijk, met alle systemen plat.

dp6k6qA.jpg


Gratis leenauto, een 316i handbak. Reed in de stad heel prima maar ben wel benieuwd naar hoe het op de langere afstand zou zijn. Het leek er even op dat ik dat ook wel zou gaan ondervinden, maar mijn auto is waarschijnlijk op tijd klaar. Dus als het goed is gewoon met een drieliter diesel naar Texel komend weekend :cool:
 
Dreier weer terug en dat viel alleszins mee. Beurt was niet nodig want te weinig kilometers en de apk was op de bekende punten na in orde. Het ruitensproeierpompje en beide abs-sensoren achter zijn vervangen. Normaliter is er maar eentje stuk, maar nu ben ik tenminste in één keer klaar :) Dus vrijdag lekker naar Den Helder rijden, daar met de auto de boot op, op Texel de boot af, en dan door naar het vakantiehuisje :p
 
Soms gaat het niet zoals je wilt... reden dat ik de laatste tijd mijn topics wat minder heb bijgehouden is dat ik wat vervelends heb meegemaakt waarvan ik niet goed wist hoe er mee om te gaan. Toch maar besloten om het hierbij te vertellen. Ik heb 25 mei een ongeluk gehad met de BMW omdat ik tijdens het rijden langzaam mijn bewustzijn ben verloren. Het had op heel veel manieren heel veel slechter kunnen aflopen dan hoe het nu is gegaan, maar feit is wel dat de BMW exit is. Gelukkig is dat dus het enige gevolg. Het flauwvallen heeft geen duidelijke oorzaak zoals stress, er lopen nu medische onderzoeken maar dat heeft verder geen consequenties voor de dagelijkse gang van zaken. Dus lang verhaal kort, het gaat allemaal wel weer goed en ik moet op zoek naar een nieuwe dagelijkse auto...

Nieuwsbericht met foto's (waar ik zelf liever niet naar kijk): https://www.hvzeeland.nl/nieuws/49186-automobilist-ramt-bord-en-rijdt-van-talud-nieuwdorp/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=zoeken

En het resultaat:

TRngqVX.jpg


buoSfzk.jpg


fpoSu4u.jpg


EghbL4R.jpg


jMxcIbD.jpg


Wg6OKLn.jpg


Ik heb al wat concrete ideeën voor de nieuwe auto, daar kom ik nog op terug :)
 
Ai dat ziet er naar uit! Zonde van zo'n prachtige auto.

Gelukkig ben je zelf ok, lijkt me erg schrikken. Raakte je door de klap weer bij bewustzijn of pas (veel) later?
 
Gatverdarre, Wouter! Wat een geluk dat je een stevige auto om je heen had! Dit was in een aygootje of een cabriootje anders gegaan. Dus mooi dat je stevig blik bij je had. Dat is vervangbaar. Jij niet.
 
Jeetje dat is schrikken zeg, snap wel dat je daar even mee zit. Allereerst had het veel slechter af kunnen lopen maar nu is de vraag wat is er precies gebeurd? Want eigenlijk wil je weten wat er aan de hand was dus zou het ziekenhuis iets moeten vinden, maar eigenlijk is het beter wanneer ze niks vinden, dan hou je wel die vraag maar weet je ook dat verder niks aan de hand is. Vervelend dat je op zoek moet naar een andere auto maar al met al ook geluk dat het daarbij gebleven is (y)
 
Pfoh wat heftig! En je hebt best geluk gehad zo te zien. Hopen dat de medische oorzaak boven wat komt en goed te behandelen is.
 
Hé bah, wat een ellendige ervaring. Gelukkig zelf goed afgekomen. Hopelijk komt er een waardige opvolger terug. Wel bizar, een paar posts hierboven was je nog blij dat de fazant slechts de voorruit had beschadigd en niet het dak heeft meegepakt. Nu is zowel dak als voorruit volledig in puin.
 
Potdomme wat een vervelende ervaring. Maar zoals je al aangaf, dat had heel anders kunnen aflopen.
Meer dan eens hoor je verhalen van mensen die in een dergelijke situatie terecht komen en dan minuten lang plank gas rijden zonder dat ze het doorhadden.
 
Zelfs nu ik het lees word ik er net zo stil van als toen je het vertelde. En dan die beelden. Jeetje. Zoals al eerder hier gezegd is; fijn dat je zelf er onbeschadigd uitgekomen bent. Met dank aan de mooie Beemer die je heeft beschermd. Hopelijk is de fysieke reden snel boven water en heb je snel een passende daily. Sterkte man.
 
Daar ben je goed weggekomen zo te zien, wat een nare en enge situatie zeg. Hopelijk brengen de onderzoeken snel uitsluitsel en hoef je zoiets nooit meer mee te maken. Veel beterschap!
 
Wat naar, Wouter. Sterkte! Hopelijk kunnen ze de oorzaak gauw achterhalen.
En dat je zelf liever de beelden niet terugkijkt kan ik me heel goed voorstellen.
 
Pfoee. Heftig, Wouter. Ik kan me zeker (ook uit eigen ervaring) voorstellen hoe lastig dat is om te delen.
Veel sterkte met het herstel, in elk geval, hopelijk was het ofwel iets eenmaligs of vinden ze iets wat ze kunnen aanpakken.
 
Nou nou Wouter das wel ff een dingetje zeg, ik ben blij dat jij er fatsoenlijk vanaf gekomen bent.

Dat geeft je voor de rest van je leven een heel andere kijk op dingen, en merk je dat wat je tot dus ver belangrijk en onbelangrijk vond een totaal nieuwe invulling krijgt.

Ik en mijn lief wensen je een heel goed herstel, fysiek zowel als mentaal.

Greetzz Renate.
 
Zo de knetter Wouter daar heb je nog geluk mee gehad dat je zo’n auto reed

In ieder geval beterschap en hopen voor je dat ze snel achter het probleem komen
 
Dat moet flink schrikken zijn geweest inderdaad! Gelukkig kun je het ondanks de flinke smak nog goed en wel navertellen. Hopelijk is het dan een samenloop van ongelukkige omstandigheden (vermoeidheid, warmte, onderliggend griepje of iets dergelijks) geweest. Niet alleen auto's hebben storingen, ook mensen hebben nog weleens ruis op de lijn. Hopelijk herwin je gauw weer eventueel verloren gegaan vertrouwen in lichaam en het autorijden. :)
 
Terug
Bovenaan