Maar hoe verder? Het zat al wel een beetje te knagen dat het een dure auto was in de mrb en dat ik er niet de kilometers mee rijd die ik vijf jaar geleden had bedacht. Vooral door het thuiswerken en daarbij zit ik nu het komende jaar op een opdracht waarvoor de trein prima werkt (en waar men
duurzaam niet-auto reizen verlangt). En diesel wordt ook steeds meer een no-go, ik had al een keer een milieuzonebekeuring uit Antwerpen terwijl ik mij nergens van bewust was. De dikke diesel wilde ik desondanks houden, het is gewoon verwennerij en zolang je het je kunt veroorloven... daarbij zou inruil ook kapitaalvernietiging zijn. Maar nu draaide het dus ongewild uit op echte vernietiging

Ik ben er echt nog niet over uit wat voor auto nu het best bij mijn gebruik (ratio) en mijn wensen (emotie) past... Iets als een Fiesta voldoet natuurlijk al prima, maar ja... Ik rijd nog steeds veel snelweg, maar ook wat meer stadskilometers. En het jaarkilometrage rechtvaardigt ook geen diesel meer, bovendien vraag ik mij echt af hoe verstandig het is nu nog te investeren in een diesel. Het zou dan in elk geval een bescheiden diesel moeten worden, en in een goede auto is dat nog steeds fijn natuurlijk. Maar ja, wil je een nagelend viercilindertje?
Ik weet dat ik teveel lastige eisen heb...
* Voorkeur voor een D-segment sedan (mooi, comfort)
* Goede snelwegauto, ik wil comfortabel 150 kunnen rijden en dan liever ook niet met minder dan zeg 1:12 (totaalverbruik zo rond de 1:15)
* Sterke voorkeur voor RWD, maar dan wordt het wel heel moeilijk
* Geen diesel, maar enkel benzine is snel te onzuinig, dus hybride? LPG is onderhand slechter verkrijgbaar dan waterstof volgens mij en belangrijker, dan heb je vaak een beperkte actieradius
Het enige wat hier bij past is een Lexus IS 300h, maar mooie exemplaren kosten serieus geld (rond de 20k begint het zo'n beetje voor een knappe), rijtesten zijn niet heel erg eensgezind en overtuigend en ik stoor mij aan sommige onderdelen van het dashboard. Daarnaast heb ik ook gelezen dat de stoelen wat klein zijn en de zitruimte beperkt, dus dat wordt het niet met mijn 1,95 meter en 100 kg. Toch wel diesel? Mooi opties bestaan zeker,
hier werd ik wel een beetje enthousiast vast. Evengoed lijkt het mij niet slim.
Dit was een lange inleiding naar het feit dat er iets heel anders te koop staat wat zeer interessant is en waar ik gisteren mee heb proefgereden:
Een
2016 Hyundai Sonata Hybrid met nog geen 90.000 km, nooit in Europa geleverd en sinds 2019 in Nederland. Destijds meegenomen door een Koreaan als verhuisgoed, dus de auto is ook echt Korean spec. Op de buitenspiegels en op een paar knoppen van de multimedia staan Koreaanse opschriften

De auto is ook zo in de VS geleverd en daar heb ik enkele YouTube-reviews over gezien en die waren zonder meer positief. Als ecologisch verantwoorde hybride is een Accord wat beter, maar als auto in zijn geheel de Sonata. Voordeel zou ook zijn de reguliere zestrapsautomaat in de plaats van een CVT zoals de Accord (of Mondeo).
En gistermiddag dus de proefrit. Fijne auto, beviel goed. Nadeel: stoel kan niet genoeg naar beneden. Zal geen dealbreaker zijn, maar wel jammer. Verder was de besturing niet helemaal zoals ik zou willen, maar ook dat is geen dealbreaker. Ik vond het vooral iets te direct op snelheid zodat je wat vaak moest corrigeren, beetje zoals de Stellar

Remmen zijn soms ook even wennen door het hybridesysteem en het regenereren. Maar al met al zie ik het wel zitten, ook omdat het totaalplaatje klopt. Ik was hem vergeten bij het wegrijden de bc te resetten, toen stond het verbruik op zo'n 1:16. Na reset op zo'n kwart van de proefrit kwam ik op 1:19 met 2/3 snelweg en 1/3 stad, en op de snelweg merendeel 110 gereden maar ook af en toe doorgetrapt naar 130-140. Tussenacceleraties ging ook lekker vlot, ook in Eco en dan heb je nog de drivemodes Normal en Sport. Daartussen voelde ik bij gewoon rijden al wat verschil.
Deze Sonata wordt in consignatie verkocht waarbij ze geen zin hebben in inruil. Er zullen vier nieuwe banden op moeten, maar dan heb je voor 14 mille echt een grote, moderne, luxe, goede en dikke auto. En een uniek model waar bijna niemand iets bijzonders aan ziet is natuurlijk leuk. De luxe is indrukwekkend met o.a. bi-xenon, led-achterlichten, stoelverwarming en -koeling (al merkte ik dat eerlijk gezegd niet zo, al betekent dat misschien juist dat het goed werkte omdat zwart leer bij 30 graden écht heel warm voelt), stuurverwarming, elektrische stoelverstelling (met dus als nadeeltje de hoogte van de stoel), automatische airco met driver mode en ecostand en uitgebreide multimedia (niet zo boeiend). Opvallend afwezig zijn een regensensor en voorste mistlampen, daarentegen is er volgens mij wel bochtverlichting. Daarnaast voelde het ook allemaal goed en degelijk aan, al zijn sommige knopjes toch wat minder hoogwaardig dan in de BMW. En over de kwaliteit en betrouwbaarheid van een Hyundai zal ik mij ook geen zorgen hoeven te maken. Alleen geen RWD dus, maar daar heb ik genoeg speelgoed voor staan. Zo rationeel moet ik het wel bekijken want ik heb hier primair over een gebruiksvoorwerp dat mij veilig en comfortabel van A naar B moet brengen.
Dus dit weekend maar even goed nadenken, maar vooralsnog weet ik niet echt een alternatief... Ideeën, suggesties, kritische opmerkingen zijn welkom