Wouter82: BMW 325dA High Executive E90 LCI (2009) | Das war einmal...

Dat is zeker schrikken, heb altijd met plezier je verhaal over je BMW gevolgd, maar helaas is hij niet meer. Gelukkig ben jij er zonder kleerscheuren van afgekomen, hopelijk komen ze er nog achter wat het geweest is.
Ben heel erg benieuwd wat de ongeplande opvolger gaat worden.

Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen en zonde al teveel klachten.
Zonde van je mooie Bimmer maar het is niet anders.
Hopelijk hou je er persoonlijk niets aan over.

Heftig man! Gelukkig dat je er zelf niets aan hebt overgehouden. Ik heb zelf een keer een aanvaring gehad met een verkeersbord dat op de weg gewaaid was (van de snelweg) en ik ben blij dat dat goed afgelopen is…

Heel gek misschien: heb je Covid-19 gehad? Ik heb namelijk als gevolg daarvan ook momenten die ik ineens mis. Ik heb mezelf nu getraind te herkennen, maar mocht er nog onderzoek gedaan worden, denk ook aan post-covid gevolgen.

renate zei:
Nou nou Wouter das wel ff een dingetje zeg, ik ben blij dat jij er fatsoenlijk vanaf gekomen bent.

Dat geeft je voor de rest van je leven een heel andere kijk op dingen, en merk je dat wat je tot dus ver belangrijk en onbelangrijk vond een totaal nieuwe invulling krijgt.

Ik en mijn lief wensen je een heel goed herstel, fysiek zowel als mentaal.

Greetzz Renate.

Dank jullie. Klopt, het drukt je wel met de neus op de feiten.

Rutger DC zei:
Dat moet flink schrikken zijn geweest inderdaad! Gelukkig kun je het ondanks de flinke smak nog goed en wel navertellen. Hopelijk is het dan een samenloop van ongelukkige omstandigheden (vermoeidheid, warmte, onderliggend griepje of iets dergelijks) geweest. Niet alleen auto's hebben storingen, ook mensen hebben nog weleens ruis op de lijn. Hopelijk herwin je gauw weer eventueel verloren gegaan vertrouwen in lichaam en het autorijden.

Nu moet ik er ook bij zeggen dat ik hier al eerder last van heb gehad de afgelopen 12 jaar met ook de nodige onderzoeken, zonder echt resultaat. Maar ja, dat was allemaal zonder echte gevolgen…

Frits79 zei:
Dat is zeker schrikken, heb altijd met plezier je verhaal over je BMW gevolgd, maar helaas is hij niet meer. Gelukkig ben jij er zonder kleerscheuren van afgekomen, hopelijk komen ze er nog achter wat het geweest is. Ben heel erg benieuwd wat de ongeplande opvolger gaat worden.

Dank je, fijn dat het werd gewaardeerd ;)

ginkelvanmichiel zei:
Heel gek misschien: heb je Covid-19 gehad? Ik heb namelijk als gevolg daarvan ook momenten die ik ineens mis. Ik heb mezelf nu getraind te herkennen, maar mocht er nog onderzoek gedaan worden, denk ook aan post-covid gevolgen.

Niet bewust in elk geval.

Maar hoe verder? Het zat al wel een beetje te knagen dat het een dure auto was in de mrb en dat ik er niet de kilometers mee rijd die ik vijf jaar geleden had bedacht. Vooral door het thuiswerken en daarbij zit ik nu het komende jaar op een opdracht waarvoor de trein prima werkt (en waar men duurzaam niet-auto reizen verlangt). En diesel wordt ook steeds meer een no-go, ik had al een keer een milieuzonebekeuring uit Antwerpen terwijl ik mij nergens van bewust was. De dikke diesel wilde ik desondanks houden, het is gewoon verwennerij en zolang je het je kunt veroorloven... daarbij zou inruil ook kapitaalvernietiging zijn. Maar nu draaide het dus ongewild uit op echte vernietiging :( Ik ben er echt nog niet over uit wat voor auto nu het best bij mijn gebruik (ratio) en mijn wensen (emotie) past... Iets als een Fiesta voldoet natuurlijk al prima, maar ja... Ik rijd nog steeds veel snelweg, maar ook wat meer stadskilometers. En het jaarkilometrage rechtvaardigt ook geen diesel meer, bovendien vraag ik mij echt af hoe verstandig het is nu nog te investeren in een diesel. Het zou dan in elk geval een bescheiden diesel moeten worden, en in een goede auto is dat nog steeds fijn natuurlijk. Maar ja, wil je een nagelend viercilindertje?

Ik weet dat ik teveel lastige eisen heb...
* Voorkeur voor een D-segment sedan (mooi, comfort)
* Goede snelwegauto, ik wil comfortabel 150 kunnen rijden en dan liever ook niet met minder dan zeg 1:12 (totaalverbruik zo rond de 1:15)
* Sterke voorkeur voor RWD, maar dan wordt het wel heel moeilijk
* Geen diesel, maar enkel benzine is snel te onzuinig, dus hybride? LPG is onderhand slechter verkrijgbaar dan waterstof volgens mij en belangrijker, dan heb je vaak een beperkte actieradius

Het enige wat hier bij past is een Lexus IS 300h, maar mooie exemplaren kosten serieus geld (rond de 20k begint het zo'n beetje voor een knappe), rijtesten zijn niet heel erg eensgezind en overtuigend en ik stoor mij aan sommige onderdelen van het dashboard. Daarnaast heb ik ook gelezen dat de stoelen wat klein zijn en de zitruimte beperkt, dus dat wordt het niet met mijn 1,95 meter en 100 kg. Toch wel diesel? Mooi opties bestaan zeker, hier werd ik wel een beetje enthousiast vast. Evengoed lijkt het mij niet slim.

Dit was een lange inleiding naar het feit dat er iets heel anders te koop staat wat zeer interessant is en waar ik gisteren mee heb proefgereden:

rs7y1Ho.png

KXPt0jX.png

5XqtZqw.png

Een 2016 Hyundai Sonata Hybrid met nog geen 90.000 km, nooit in Europa geleverd en sinds 2019 in Nederland. Destijds meegenomen door een Koreaan als verhuisgoed, dus de auto is ook echt Korean spec. Op de buitenspiegels en op een paar knoppen van de multimedia staan Koreaanse opschriften :D De auto is ook zo in de VS geleverd en daar heb ik enkele YouTube-reviews over gezien en die waren zonder meer positief. Als ecologisch verantwoorde hybride is een Accord wat beter, maar als auto in zijn geheel de Sonata. Voordeel zou ook zijn de reguliere zestrapsautomaat in de plaats van een CVT zoals de Accord (of Mondeo).

En gistermiddag dus de proefrit. Fijne auto, beviel goed. Nadeel: stoel kan niet genoeg naar beneden. Zal geen dealbreaker zijn, maar wel jammer. Verder was de besturing niet helemaal zoals ik zou willen, maar ook dat is geen dealbreaker. Ik vond het vooral iets te direct op snelheid zodat je wat vaak moest corrigeren, beetje zoals de Stellar o_O Remmen zijn soms ook even wennen door het hybridesysteem en het regenereren. Maar al met al zie ik het wel zitten, ook omdat het totaalplaatje klopt. Ik was hem vergeten bij het wegrijden de bc te resetten, toen stond het verbruik op zo'n 1:16. Na reset op zo'n kwart van de proefrit kwam ik op 1:19 met 2/3 snelweg en 1/3 stad, en op de snelweg merendeel 110 gereden maar ook af en toe doorgetrapt naar 130-140. Tussenacceleraties ging ook lekker vlot, ook in Eco en dan heb je nog de drivemodes Normal en Sport. Daartussen voelde ik bij gewoon rijden al wat verschil.

Deze Sonata wordt in consignatie verkocht waarbij ze geen zin hebben in inruil. Er zullen vier nieuwe banden op moeten, maar dan heb je voor 14 mille echt een grote, moderne, luxe, goede en dikke auto. En een uniek model waar bijna niemand iets bijzonders aan ziet is natuurlijk leuk. De luxe is indrukwekkend met o.a. bi-xenon, led-achterlichten, stoelverwarming en -koeling (al merkte ik dat eerlijk gezegd niet zo, al betekent dat misschien juist dat het goed werkte omdat zwart leer bij 30 graden écht heel warm voelt), stuurverwarming, elektrische stoelverstelling (met dus als nadeeltje de hoogte van de stoel), automatische airco met driver mode en ecostand en uitgebreide multimedia (niet zo boeiend). Opvallend afwezig zijn een regensensor en voorste mistlampen, daarentegen is er volgens mij wel bochtverlichting. Daarnaast voelde het ook allemaal goed en degelijk aan, al zijn sommige knopjes toch wat minder hoogwaardig dan in de BMW. En over de kwaliteit en betrouwbaarheid van een Hyundai zal ik mij ook geen zorgen hoeven te maken. Alleen geen RWD dus, maar daar heb ik genoeg speelgoed voor staan. Zo rationeel moet ik het wel bekijken want ik heb hier primair over een gebruiksvoorwerp dat mij veilig en comfortabel van A naar B moet brengen.

Dus dit weekend maar even goed nadenken, maar vooralsnog weet ik niet echt een alternatief... Ideeën, suggesties, kritische opmerkingen zijn welkom ;)

1ZwZbdf.jpg

Dat is wel een bijzondere auto, die zie je hier niet en maakt het des te bijzonderder, maar ben je niet bang dat het gaat tegenvallen komende uit een BMW?
Waar ik bij dit soort auto's altijd huiverig voor ben, de onderdelen voorziening. De auto is niet geleverd in Europa en dus moet je als je pech hebt langer wachten want een onderdeel moet besteld worden buiten Europa.
Kwam nog de Kia Optima tegen, maar die zijn niet zo luxe als deze.

Zo, heftig allemaal maar fijn dat je er ongeschonden vanaf bent gekomen.! Wat ik mij wel afvraag: heeft dit nog gevolgen voor je verzekering? Als er niet echt een duidelijke medische oorzaak kan worden gevonden is er, vanuit het perspectief van de verzekering dus een reële kans op herhaling (ook omdat je aangeeft dat het een keer eerder is gebeurd)

Wat betreft de opvolger: van een BMW naar een Hyundai zal voor menig die-hard autoliefhebber voelen als vloeken in de kerk maar deze Sonata past wel bij je andere EMW waardige auto's.;) Ik geloof overigens best dat een BMW dynanischer en sportiever rijdt dan een Hyundai maar dat is meer een kwestie van verschil in karakter (of produkt eigenschap) en zegt niets over de algehele kwaliteit. Als je graag de grenzen opzoekt en zo hard mogelijk de bocht door wil is de BMW ongetwijfeld de betere kueze, De Hyundai voor wie niet zo'n fijnproefer is en niet geeft om imago maar gewoon een goede betrouwbare luxe auto zoekt voor niet al te veel geld.

Er zijn natuurlijk ook nog genoeg tussenwegen zoals bv de al genoemde Lexus of bv een Mazda 6 of een Honda Accord of Legend, Mitsubishi Sigma, Galant om het wat meer in de EMW hoek te zoeken....

Tjee Wouter wat een heftig verhaal. Ik hoop dat de onderzoeken je uitsluitsel kunnen geven en je vertrouwen in je eigen lichaam houdt.

Voor wat betreft de Sonata zeg ik gewoon doen! Je eisenpakket is redelijk specifiek en als je hier dan een fijn gevoel bij hebt, zou ik er gewoon voor gaan.

Frits79 zei:
Dat is wel een bijzondere auto, die zie je hier niet en maakt het des te bijzonderder, maar ben je niet bang dat het gaat tegenvallen komende uit een BMW?
Waar ik bij dit soort auto's altijd huiverig voor ben, de onderdelen voorziening. De auto is niet geleverd in Europa en dus moet je als je pech hebt langer wachten want een onderdeel moet besteld worden buiten Europa.
Kwam nog de Kia Optima tegen, maar die zijn niet zo luxe als deze.

Dat is ook het dilemma, wanneer gaat iets tegenvallen? Eerste is dat de BMW natuurlijk ook niet 100% was, het was een zeer fijne liefhebbersauto die heel goed reed met een aantal ontegenzeggelijke kwaliteiten. Maar ook stug geveerd (dwarsrichels op de snelweg) en gewoon duur. Nog niet te duur en dus de moeite waard, maar toch. En een benzine-BMW met vergelijkbare prestaties is nog veel duurder. Heb nog even gekeken naar een vroege F30 330e LCI maar plug-in is gewoon niet handig en niet de moeite waard en bovendien is die benzinemotor bepaald niet betrouwbaar (heeft mijn vader ook met het nodige gedoe in zijn 2013 F30 320i).

Onderdelen van zo'n exoot kunnen inderdaad lastig worden, maar alles is uit de VS te halen als het moet. Deze Sonata is het broertje van de Optima die hier alleen als plug-in is geleverd dus ik ben bang dat daar weinig uitwisselbaar is. De Optima Hybrid is van een generatie ouder met 2.4 motor en ook daar zal weinig mee overeenkomen.

SVF zei:
Wat betreft de opvolger: van een BMW naar een Hyundai zal voor menig die-hard autoliefhebber voelen als vloeken in de kerk maar deze Sonata past wel bij je andere EMW waardige auto's.;) Ik geloof overigens best dat een BMW dynamischer en sportiever rijdt dan een Hyundai maar dat is meer een kwestie van verschil in karakter (of produkt eigenschap) en zegt niets over de algehele kwaliteit. Als je graag de grenzen opzoekt en zo hard mogelijk de bocht door wil is de BMW ongetwijfeld de betere kueze, De Hyundai voor wie niet zo'n fijnproefer is en niet geeft om imago maar gewoon een goede betrouwbare luxe auto zoekt voor niet al te veel geld.

Ik ben ook de jongste niet meer dus ik neig wel wat meer naar comfort dan naar dynamiek :LOL: Wel blijf ik gewoon groot fan van achterwielaandrijving, maar dat kan gewoon niet meer doorslaggevend zijn omdat er dan teveel concessies gedaan moeten worden op andere, meer belangrijke vlakken. Dat is het cruciale verschil met vijf jaar geleden toen een diesel nog "gewoon" kon. En misschien overdrijf ik het, maar een dikke diesel "voor de lol" is niet meer verantwoord en een dunne diesel voor het verstand is niet leuk genoeg en is evengoed weinig rationeel gezien de te rijden kilometers. Er staat ook een S204 350 CDI LCI te koop, fantastisch, maar dat moet je volgens mij gewoon niet meer doen.

SVF zei:
Er zijn natuurlijk ook nog genoeg tussenwegen zoals bv de al genoemde Lexus of bv een Mazda 6 of een Honda Accord of Legend, Mitsubishi Sigma, Galant om het wat meer in de EMW hoek te zoeken....
Ja uiteraard, met alleen benzine is er keus genoeg maar dat heeft allemaal een te hoog verbruik. Veel beter dan 1:12 gaat het dan niet worden als je je een beetje inhoudt. Afgaande op de reviews en de proefrit verwacht ik dat met de Sonata 1:15 à 1:17 goed te doen moet zijn, mét lekker doorrijden op de snelweg.

Pittig verhaal! Moedig om het te delen hier.

M’n broer had laatst een blauw/groene Mitsubishi Sigma mee naar een EMW meeting. Waanzinnig mooi ding! Je zal ‘m vast voorbij hebben zien komen. Ding is te koop. Prijs viel mij enorm mee. Voor die aanschafprijs heb je geen hybride nodig.
Een Kia Stinger is wellicht ook een optie, alhoewel die nog behoorlijk waardevast blijken.
Daarnaast; outsider want voorwielaandrijving: en geen hybrid: een Renault Talisman. Enorm comfortabel kan ik nu uit ervaring zeggen. En ook bijzonder zuinig. Zo’n Initiale Paris uitvoering is niet te versmaden.

Ik vind die Sonata een behoorlijk saai ding. Zal vast goed en comfortabel zijn, maar ook karakterloos. Een Mazda 6 sedan is veel fraaier en zal ook wat dynamischer rijden.
Is een mooie 1-serie LCI niet wat voor je? Voorin net zo ruim als een 3 en RWD.
Wat je zegt over de 330e klopt trouwens niet. Vanaf 2015 ligt een nieuwe motorengeneratie in de 1 en 3 serie en het B48 blok is juist heel betrouwbaar en probleemloos tot nu toe.

ENTE zei:
M’n broer had laatst een blauw/groene Mitsubishi Sigma mee naar een EMW meeting. Waanzinnig mooi ding! Je zal ‘m vast voorbij hebben zien komen. Ding is te koop. Prijs viel mij enorm mee. Voor die aanschafprijs heb je geen hybride nodig.
Een Kia Stinger is wellicht ook een optie, alhoewel die nog behoorlijk waardevast blijken.
Daarnaast; outsider want voorwielaandrijving: en geen hybrid: een Renault Talisman. Enorm comfortabel kan ik nu uit ervaring zeggen. En ook bijzonder zuinig. Zo’n Initiale Paris uitvoering is niet te versmaden.
Die Diamante is fantastisch ja, maar een 2.5 V6. Dat wordt hem dus niet, heb geen zin om elke 400 km bij de pomp te staan.
Goedkoopste Stinger is 38 mille.
En van een Talisman ga ik heel zenuwachtig worden, mooie auto en comfortabel (hoewel dat volgens tests ook wel meevalt), maar voor mij te veel Franse charme.
Kristian2 zei:
Ik vind die Sonata een behoorlijk saai ding. Zal vast goed en comfortabel zijn, maar ook karakterloos. Een Mazda 6 sedan is veel fraaier en zal ook wat dynamischer rijden.
Is een mooie 1-serie LCI niet wat voor je? Voorin net zo ruim als een 3 en RWD.
Wat je zegt over de 330e klopt trouwens niet. Vanaf 2015 ligt een nieuwe motorengeneratie in de 1 en 3 serie en het B48 blok is juist heel betrouwbaar en probleemloos tot nu toe.
Sonata heeft zeker niet veel karakter inderdaad, maar is wel een heel stuk zuiniger (en luxer en comfortabeler) dan een 6 of vergelijkbaar.
Oke, ik zag dat de nieuwere auto's hetzelfde vermogen hadden dus ik ging er vanuit dat hetzelfde blokken zouden zijn. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard...
Wat voor 1 raad je aan? Ik zie zo gauw alleen deze 118i's die in aanmerking zouden kunnen komen:
https://www.autowereld.nl/bmw/1-serie/118i-corporate-lease-executive-50-deal-8-475-actie-automaat-navi-telefoon-clima-36756766/details.html
https://www.autowereld.nl/bmw/1-serie/118i-executive-lmv-navigatie-pdc-dealer-oh-clima-cruise-led-136pk-36227360/details.html

Diamante! Dat was het ja:D
Talisman is volgens mij alleen getest met de allergrootste wielen bij de diverse bladen en sites. Geeft niet een goed beeld van het comfort… Franse slag valt mij tot op heden erg mee.

Mazda6 is een aanrader. Zeker de sedan is comfortabel (heeft nog een iets langere wielbasis dan de sportbreak). Als je uit een BMW 3 komt zeker aan te bevelen.

Laatste model Camry ook fijn. Waarschijnlijk boven budget qua aanschaf? Ik weet dat sommige dealers de demo’s inzetten met een aantrekkelijk leasebedrag. Wellicht ook een idee.

Of jij als Ford man; een Ford Mondeo HEV titanium of Vignale. Begonnen ze al ik meen rond 2015 mee.

Zo, dat is heftig zeg! Vooral omdat je niet weet waardoor je nou precies het bewustzijn verloor. Ik moet helaas zeggen dat ik dat gevoel ken, gelukkig is het me nooit achter het stuur overkomen. Ik had wel m'n rijbewijs al, we praten over twintig jaar geleden. Toen mocht ik op doktersadvies niet rijden tot alle onderzoeken waren afgerond. Daar is niks uit gekomen, dus mocht ik gelukkig de weg weer op. Zoals iemand hierboven al zei: er zit ook op onze interne 'computer' (hersenen / zenuwstelsel) wel eens ruis. Het is heel raar en naar om daar op deze manier kennis mee te moeten maken. Gelukkig is het goed afgelopen. Ik hoop dat je snel uitvindt hoe jezelf een houding te geven ten opzichte van dit gebeuren, en uiteraard dat er geen ernstig (medisch) probleem aan ten grondslag ligt.

Dat gezegd hebbende: die Sonata is wel een mooie vondst hoor! Het zou niet mijn keuze zijn denk ik, maar toch, interessant ie 'ie zeker. Nou heb jij geen gebrek aan interessante auto's, dus ik zou in dit geval vooral focussen op hoe tevreden je er in het dagelijkse gebruik mee denkt te zijn. Zoiets als besturing klinkt vrij basaal (het stuurt toch), maar als je er geen goed gevoel bij krijgt, zou ik hem laten staan.

Alternatieven ken ik niet, behalve de al genoemde opties (Kia Optima Hybrid kwam ook als eerste in mij op).

Succes!

Een Prius 3 zou ook voldoen maar is als autoliefhebber wel wat saai...
Toch is het objectief bekeken gewoon een interessant ding.

ENTE zei:
Diamante! Dat was het ja:D
Talisman is volgens mij alleen getest met de allergrootste wielen bij de diverse bladen en sites. Geeft niet een goed beeld van het comfort… Franse slag valt mij tot op heden erg mee.

Laatst de AW-test tegen de Optima bekeken en die Initial Paris heeft instelbare vering waarbij geen van de standen prettig werd gevonden.

ENTE zei:
Mazda6 is een aanrader. Zeker de sedan is comfortabel (heeft nog een iets langere wielbasis dan de sportbreak). Als je uit een BMW 3 komt zeker aan te bevelen.

Ik heb geen test gelezen of gezien waarin ze echt te spreken waren over de automaat. En daarbij is dat de Mazda6 net als alle andere middenklassers niet noemenswaardig zuinig is.

ENTE zei:
Laatste model Camry ook fijn. Waarschijnlijk boven budget qua aanschaf? Ik weet dat sommige dealers de demo’s inzetten met een aantrekkelijk leasebedrag. Wellicht ook een idee.

Nieuwe model is er in elk geval niet onder de 20 mille.

ENTE zei:
Of jij als Ford man; een Ford Mondeo HEV titanium of Vignale. Begonnen ze al ik meen rond 2015 mee.

Ja mooie auto, maar ook nog vrij prijzig. Ook heeft deze een CVT die er een minder fijne auto van maakt.

j ko zei:
Zo, dat is heftig zeg! Vooral omdat je niet weet waardoor je nou precies het bewustzijn verloor. Ik moet helaas zeggen dat ik dat gevoel ken, gelukkig is het me nooit achter het stuur overkomen. Ik had wel m'n rijbewijs al, we praten over twintig jaar geleden. Toen mocht ik op doktersadvies niet rijden tot alle onderzoeken waren afgerond. Daar is niks uit gekomen, dus mocht ik gelukkig de weg weer op. Zoals iemand hierboven al zei: er zit ook op onze interne 'computer' (hersenen / zenuwstelsel) wel eens ruis. Het is heel raar en naar om daar op deze manier kennis mee te moeten maken. Gelukkig is het goed afgelopen. Ik hoop dat je snel uitvindt hoe jezelf een houding te geven ten opzichte van dit gebeuren, en uiteraard dat er geen ernstig (medisch) probleem aan ten grondslag ligt.

Ja precies.

j ko zei:
Dat gezegd hebbende: die Sonata is wel een mooie vondst hoor! Het zou niet mijn keuze zijn denk ik, maar toch, interessant ie 'ie zeker. Nou heb jij geen gebrek aan interessante auto's, dus ik zou in dit geval vooral focussen op hoe tevreden je er in het dagelijkse gebruik mee denkt te zijn. Zoiets als besturing klinkt vrij basaal (het stuurt toch), maar als je er geen goed gevoel bij krijgt, zou ik hem laten staan.

Het moet inderdaad gewoon een fijne auto zijn voor dagelijks gebruik en dat lijkt dit zeker wel. Zo erg is die besturing ook weer niet, daarbij is het lastig inschatten vanwege de banden. Vóór leken er nog de originele banden op te zitten, achter iets nieuwere banden van Maxtrek, een mij onbekend merk. Daar moet dus vier keer vers rubber op en dat zal misschien het gewenste verschil maken :)

Barri zei:

Een Prius is volgens mij niet echt een lekkere snelwegauto, kleine benzinemotor en CVT. En ze zijn nog best aan de prijs!

Sorry, vind die Sonata van binnen en buiten een flinke stap terug. Kraak noch smaak. Zou liever naar een Mazda6 of Accord kijken. En aangezien je toch veel met de trein gaat..

Wat een heftig verhaal zeg. Dat is echt even schrikken. Hoop dat je ooit zal weten waardoor het veroorzaakt wordt.

Dat gezegd hebbende, de Hyundai is wel fraai, ik vind het wel wat, om eerlijk te zijn. Maar... ik zou het niet aandurven. Niet alleen om onderdelen, maar ik omdat niemand in de werkplaats weer ervaring mee zal hebben.

MCW 84 zei:
Sorry, vind die Sonata van binnen en buiten een flinke stap terug. Kraak noch smaak. Zou liever naar een Mazda6 of Accord kijken. En aangezien je toch veel met de trein gaat..

Ik denk dat Wouter genoeg andere auto's heeft met een hoge funfactor, dus als dagelijkse auto voor A naar B snap ik deze keuze wel. Er zijn weinig alternatieven die zo zuinig zijn en met zoveel luxe voor zo'n scherpe prijs. Ik vind het ook geen spannende auto en de gewone autoleek zal er niet naar omkijken. De gemiddelde autoweekforumer zal misschien wel even omkijken en zien dat het geen alledaagse auto is hier in het Nederlandse staartbeeld. Ik denk dat ik zelf wel een aankoopkeuring zou laten uitvoeren. Onderhoud en onderdelen (vooral bij schade) zou inderdaad een nadeel kunnen zijn en ik denk ook dat je er bij inruil niet veel voor weer krijgt.

Wat een nare ervaring zeg, gelukkig is het voor jou goed afgelopen.

Wouter82 zei:
...
Barri zei:

Een Prius is volgens mij niet echt een lekkere snelwegauto, kleine benzinemotor en CVT. En ze zijn nog best aan de prijs!

Toch even een reactie, hier rijden we een Prius 3. Inmiddels ongeveer 60k km mee gereden en erg betrouwbaar en zuinig (nu 240k km op de teller). Kan ook op de snelweg prima meekomen, 150 op de teller gaat prima. In de Duitsland is ook 160 tot 180 op de teller wel te doen, alhoewel het dan wel minder comfortabel wordt dan de Passat diesel die we hiervoor hadden. Dat gezegd hebbende, ben ik geen fan van de stoelen. Hoe ik ze ook instel, echt perfect zit ik nooit. Ook is het weggedrag prima, maar ook niet meer dan dat. Je gaat er niet voor de lol even een blokje mee om.

Maar persoonlijk zou ik voor de Sonata gaan, erg leuk model en voor de kenner nog bijzonder ook :) sowieso heb ik een zwak voor grote sedans

Volgens mij heb je de keuze al lang voor jezelf gemaakt, Wouter:T
Goedkoop, geen CVT, een hybride, een comfortabele sedan, geen tegenvallende testresultaten van AW, beetje EMW….

Veel plezier met de Hyundai!

Ik had in mijn reactie ook nog geen rekening gehouden met de prijs. Voor 14k koop je zeker geen fatsoenlijke 3-serie LCI en ook een nette Mazda 6 uit 2016 krijg je hier niet voor. Zet je hier 4 nieuwe Michelins o.id. onder dan heb je voor niet al te veel geld een knappe auto.

Voordat ik ga meedenken over je nieuwe auto: poe, wat een ervaring, wat een betrekkelijke mazzel hoe je er af gekomen bent en wat een naar knagend gevoel in je achterhoofd, kan ik me zo voorstellen. Schade wegen den Dreier, aber das Leben geht weiter.....

MCW 84 zei:

Ik ga nu veel met de trein ja. Maar als ik vanaf volgend jaar mei bv. 200 km per dag moet rijden heb ik geen zin om weer een nieuwe auto te kopen. Dat is het lastige van detachering, je kan niet heel ver vooruit plannen en dus moet ik een auto hebben die in alle zoveel mogelijk scenario's past. Het ene uiterste is dagenlang ongebruikt in de garage, het andere uiterste is 1.000 km per week.

Aanschafprijs is het andere dingetje. Ik zou er best nog een paar duizend tegenaan kunnen gooien, maar ik heb nog de nodige projecten staan en het is niet uitgesloten dat er nog wat bij komt. Voor 15 mille ga ik echt niet meer auto vinden dan dit, en qua verbruik en kwaliteit lijkt het een verstandige keus. Onderdelen is zeker een nadeel, maar dat heb ik er wel voor over. Het is misschien zelfs een interessant sommetje wat duurder is: een BMW of Mercedes bij de dealer onderhouden of een exotische Hyundai met af en toe een onderdeel uit de VS :)

Twix zei:
Dat gezegd hebbende, de Hyundai is wel fraai, ik vind het wel wat, om eerlijk te zijn. Maar... ik zou het niet aandurven. Niet alleen om onderdelen, maar ik omdat niemand in de werkplaats weer ervaring mee zal hebben.

Goede vriend van mij is monteur en apk-keurmeester dus dat komt wel goed ;)

F Mitsi zei:
Wouter82 zei:
...
Barri zei:

Toch even een reactie, hier rijden we een Prius 3. Inmiddels ongeveer 60k km mee gereden en erg betrouwbaar en zuinig (nu 240k km op de teller). Kan ook op de snelweg prima meekomen, 150 op de teller gaat prima. In de Duitsland is ook 160 tot 180 op de teller wel te doen, alhoewel het dan wel minder comfortabel wordt dan de Passat diesel die we hiervoor hadden. Dat gezegd hebbende, ben ik geen fan van de stoelen. Hoe ik ze ook instel, echt perfect zit ik nooit. Ook is het weggedrag prima, maar ook niet meer dan dat. Je gaat er niet voor de lol even een blokje mee om.

Oké dan was ik iets te snel met mijn oordeel. Laat ik maar gewoon eerlijk zeggen dat het model mij niet zo aanspreekt :D

F Mitsi zei:
Maar persoonlijk zou ik voor de Sonata gaan, erg leuk model en voor de kenner nog bijzonder ook :) sowieso heb ik een zwak voor grote sedans

Precies dat ja, dikke sedans zijn gewoon mooi. Al heeft de Sonata niet echt die klassieke three box-look, "fluid sculpture" heette deze designgeneratie toch?

der Magistrat zei:
Marc 827 3500 zei:
Vind die Hyundai wel een erg fraaie auto. Leuk naast de Stellar. ;)

Idem!

Dank! Ja dat zou dan weer een bijzonder duo in de garage worden, een hier niet-geleverde Sonata met een van de weinige overgebleven Stellars :LOL:

ENTE zei:
Volgens mij heb je de keuze al lang voor jezelf gemaakt, Wouter:T
Goedkoop, geen CVT, een hybride, een comfortabele sedan, geen tegenvallende testresultaten van AW, beetje EMW….
Veel plezier met de Hyundai!

Ik geloof het ook o_O Het lijkt misschien een beetje doelredeneren, maar hoe ik het ook probeer in te steken, het komt echt een heel eind in de buurt van wat ik wil. Niks is perfect, ook niet als ik 18-20K uit ga geven aan een BMW 1 of 3, W205, 300h, Mazda6 of zo iets.

Kristian2 zei:
Ik had in mijn reactie ook nog geen rekening gehouden met de prijs. Voor 14k koop je zeker geen fatsoenlijke 3-serie LCI en ook een nette Mazda 6 uit 2016 krijg je hier niet voor. Zet je hier 4 nieuwe Michelins o.id. onder dan heb je voor niet al te veel geld een knappe auto.

Precies ;)

244 55 zei:
Voordat ik ga meedenken over je nieuwe auto: poe, wat een ervaring, wat een betrekkelijke mazzel hoe je er af gekomen bent en wat een naar knagend gevoel in je achterhoofd, kan ik me zo voorstellen. Schade wegen den Dreier, aber das Leben geht weiter.....

Ja dank je... het leven begint bij 40, maar het eindigde er bijna ook o_O

Als het een hybride zonder stekker moet wezen en een Prius je niet aanspreekt (.. en de Mondeo HEV is feitelijk Prius techniek (licentie) heb ik begrepen..) wat dacht je dan van een Kia Niro Hybrid?

Keuze genoeg voor rond de 18 mille tegen een tonnetje of wat op de teller.
https://www.autoweek.nl/occasions/kia/niro/brandstof--elektro-benzine/?sortering=oplopend&prijs=--20000

Kan je over een paar jaar.. als het misschien toch nog kriebelt voor een dikke diesel tegen een appel en een ei.. nog enigszins waardevast terug inruilen. ;)

Okay, is geen sedan.. maar rationeel blijven denken :T

Knappe auto, erg luxe ook. Maar dan wel stevig aan de prijs, mooie uitvoeringen gaan zo naar de 20K. En slechts een 1.6 en 105 pk...

^^^ dan toch maar een dikke Volvo?

https://www.autoweek.nl/occasions/volvo/v60/brandstof--elektro-diesel/?sortering=oplopend&prijs=--20000&km=--150000

V60 diesel, stekker hybride. Kost ook geld (of minder, maar dan meer kilometers). Je hebt in ieder geval nog wel 50% korting op de houderschapsbelasting tot december 2024.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=wegenbelasting+vrijstelling+hybride+auto%27s

Co2 is 48 gram/km bij deze Volvo's.

Het concept van diesel plug-in heb n je natuurlijk ook in de Franse hoek.. (maar dat is spannend voor je, begreep ik ;)). DS5, 3008 en dan heb je wél vierwielaandrijving. Alleen. met de CO2 kom je niet uit (82 gram Co2 voor de 3008) dus dan heb je geen HSB voordeel.

Wouter82 zei:
Knappe auto, erg luxe ook. Maar dan wel stevig aan de prijs, mooie uitvoeringen gaan zo naar de 20K. En slechts een 1.6 en 105 pk...
De Niro heeft 140pk gecombineerd, ja ze zijn stevig aan de prijs, maar dan heb je wel een recente auto.

Ik las dat je geen zin ( of geen mogelijkheid ) had om te stekkeren maar anders zou een Ampera ook een optie kunnen zijn.
Wel erg weinig aanbod inmiddels, dingen zijn allemaal naar het buitenland verdwenen helaas.

Die Sonata is wel lekker uniek maar wat doe je bij pech, of nog erger, bij schade na een aanrijding.
Geen onderdeel voor te krijgen natuurlijk. Restwaarde van zo'n auto is over een paar jaar ook echt 0,0.

Wouter82 zei:
Twix zei:

Goede vriend van mij is monteur en apk-keurmeester dus dat komt wel goed ;)

Waar wacht je dan nog op? :D

Die Optima heeft maar twee standen voor de stoelverwarming en -koeling, dat kan natuurlijk niet :)

Maar ik dacht dat die een andere aandrijflijn had met 2.4 motor, dat laatste lijkt dus niet zo te zijn. Wel is de auto een generatie ouder, maar belangrijker, 2 jaar ouder en 60.000 km meer. Wel een logisch alternatief, en de specs lijken inderdaad hetzelfde. Dan is dit interessant:
Gemiddeld brandstofverbruik: 5 l/100km (1 op 20,0)
Brandstofverbruik in de stad: 6,3 l/100km (1 op 15,9)
Brandstofverbruik op de snelweg: 4,7 l/100km (1 op 21,3)

Dat komt dus overeen met mijn rondje van vrijdag.

Dat is flink schrikken! En nog steeds een unheimisch gevoel lijkt me, omdat je wilt weten waar het vandaan komt. Sterkte.
Ik keek net even met je mee naar een leuke sedan van een paar jaar oud en via Gaspedaal kwam precies deze Hyundai uit. Lijkt een goede prijs voor wat je er voor krijgt te zijn.
Het is ook niet je enige auto zie ik.

Blijf het met interesse volgen. En sterkte nogmaals.

Total Loss zei:

Ha die heb ik ook een paar keer bekeken. Maar een V8 met een verbruik van een V6 is nog steeds een nogal dure hobby, daarnaast waren rijtesten niet echt te spreken over de afstelling van het onderstel. Halfslachtige poging er iets sportiefs van te maken wat verder gehinderd wordt door het hoge gewicht. Hij is ook 200 kg zwaarder dan de Sonata dus dat is iets te veel support voor de blauwe envelop-brigade :)

Een mooie BMW E60 van begin deze eeuw, met weinig km’s is ook niet verkeerd. Wat duurder in onderhoud, maar afschrijving kon weleens minimaal zijn.
Dit lijkt op het eerste gezicht een mooi ding.
BMW 530i

Duurder in onderhoud is één ding, verbruik is iets heel anders. Ik zie niet hoe een 530i in het plaatje past van een relatief zuinige auto met beheersbare running costs :confused:

Die zwarte Optima staat trouwens ook op Maxtrek-banden :D

V70man zei:
Dat is flink schrikken! En nog steeds een unheimisch gevoel lijkt me, omdat je wilt weten waar het vandaan komt. Sterkte.
Ik keek net even met je mee naar een leuke sedan van een paar jaar oud en via Gaspedaal kwam precies deze Hyundai uit. Lijkt een goede prijs voor wat je er voor krijgt te zijn.
Het is ook niet je enige auto zie ik.

Blijf het met interesse volgen. En sterkte nogmaals.

Dank je wel :)

^^^ het leder van de bestuurdersstoel is wel flink gesleten voor die 150 duizend kilometer bij die Optima, kan je mooi zien op de foto door het open dak.

^^ Op de foto daarna lijk je een kale of gescheurde plek te kunnen zien in de zitting nabij de rugleuning. En meerdere velgen hebben schade.

Wow, heftig!
Gelukkig ben je er goed afgekomen en zijn er geen andere mensen bij betrokken.
Je moet er niet aan denken dat je nog passagiers in de auto had of op een tegenligger was geklapt.
Hopelijk vinden ze de oorzaak en hoef je je geen zorgen te maken voor de toekomst.
Heeft dit nog gevolgen voor je rijbewijs?

De BMW is wel afgeschreven, zonde, was een mooie auto.
Ik neem aan dat het verkeersbord verantwoordelijk is voor de schade aan het dak.
Gelukkig niet over de kop geslagen.
Heb je geen angst om weer in de auto te stappen straks?

Wouter82 zei:
Total Loss zei:

Ha die heb ik ook een paar keer bekeken. Maar een V8 met een verbruik van een V6 is nog steeds een nogal dure hobby, daarnaast waren rijtesten niet echt te spreken over de afstelling van het onderstel. Halfslachtige poging er iets sportiefs van te maken wat verder gehinderd wordt door het hoge gewicht. Hij is ook 200 kg zwaarder dan de Sonata dus dat is iets te veel support voor de blauwe envelop-brigade :)

Altijd geldt: eerst rijden, dan geloven. Ik heb (oud) collega-journalisten al veel vooringenomens zien schrijven. In mijn ogen rijdt zo'n Lexus formidabel en past hij perfect bij het beoogde gebruik. Dan valt ook het verbruik mee, al haal je de gewenste 1 op 15 niet.

Ook zie ik hier veel mensen een poging doen om je weer in een BMW te rommelen. Lekker laten staan en de Sonata nemen, die heeft veel meer stijl, klasse en karakter.

Die laatste zin is er wel eentje met de nodige eigen mening en vooringenomenheid, Elco. Nou ken jij mijn wagenpark en dus mijn voorkeur, maar een Hyundai Sonata meer stijl en klasse toedichten?

@Wouter, jij bent een man voor "de andere auto", dus dit buitenbeentje past mooi bij je.

Pfoh zo'n GS450h lijkt me wel top. Heb er toen regelmatig mee gereden (eerste model), wat een fijn ding!

Een Sonata meer stijl klasse en karakter alleen omdat ie hier niet is geleverd? Is een i40 sedan dan ook zo’n karakterbak dan? Een aparte auto is het zeker niet. Zelfs een aut-kenner zal pas na drie keer kijken zien dat dit in NL een zeldzame auto is.
Ik vind het best gedurfd om vanuit een lekkere 3-serie met 6-cilinder diesel over te stappen naar een hybride Koreaan. Persoonlijk denk ik dat je de fijne rijkwaliteiten van de BMW gaat missen. Het lijkt vooral een rationele keus al denk ik dat de afschrijving heel fors is en je daardoor uiteindelijk niet eens zo veel goedkoper uit bent.
Maar goed, ik hoef er niet in te rijden en naar te kijken natuurlijk. Een buil zul je er niet aan vallen.

Heel rationeel zal zo'n Korea-spec sedan niet zo gauw worden denk ik, want niet waardevast, incourant (dus waarschijnlijk überhaupt lastig te verkopen) en de onderdelenvoorziening is lastig. Of het handig is om zo'n auto als dagelijks vervoermiddel te gebruiken? Als je 'm lang houdt en de auto heel betrouwbaar blijkt, misschien wel.

Als je over de nadelen kunt stappen, rijd je wel in een hier heel bijzondere auto, met een vast niet al te hoog verbruik als hybride.

Zo'n BMW rijdt ongetwijfeld lekkerder, maar is per saldo niets bijzonders. Misschien is een Infiniti Q50 nog een aardig alternatief, met zijn Mercedes-motoren. Ook exclusief, wel premium en wat minder incourant, maar ook duurder.

Terug
Bovenaan