Wouter82
Moderator
Afscheid van je baan, afscheid van Den Haag en afscheid van je Jaguar. Het kan verkeren… gelukkig alles ten goede. Althans, nieuw huis in West-Brabant is nog even onzeker maar dat is hier niet zo relevant. Zoals ik mijn X-Type-topic al aangaf moet de opvolger het nieuwe woon-werk-verkeer afhandelen en zodoende zo’n 600 kilometer per week voor zijn rekening nemen. Diesel, automaat, goede stoelen, flinke uitrusting en als het even kan een leuk kleurtje. En natuurlijk nieuwer, moderner, luxer en een lagere km-stand dan de Jag. En wat is het dan geworden... *tromgeroffel*
BMW 325dA High Executive E90
Tasman Grün
2009
Van een Hagenaar in een Jaguar naar een Brabo in een Bimmer dus
Ik zat eerst te zoeken in een klasse groter, E-klasses, S80 of een XF. Vooral die laatste leek mij heel gaaf maar ook net even te riskant. Hoe aantrekkelijk het ook leek, zo groot is echt niet nodig. Al vrij gauw kwam ik bij BMW uit, waarvan de dieselmotoren het beste compromis leken te bieden tussen prestaties en verbruik. En dus logischerwijs de 3-serie en dan met name de E90 van na de facelift, naar mijn idee de mooiste 3er Reihe
Spritmonitor gaf aan dat een 320d gemiddeld 1:16 doet wat mij een prima score leek. Een collega had echter de nodige ervaring met een 330d en deed zonder moeite 1:15… hmm, een lijn-6 is natuurlijk wel aantrekkelijk. En ook voldoende te vinden, met name in Duitsland. Wat breder zoeken bracht aan het licht dat een Alpina ook opeens haalbaar bleek. De D3 heeft een doorontwikkelde motor van de 320d, en is dus gewoon een viercilinder. Ook hier werd probleemloos 1:15 mee gehaald. Dat zou wel heel gaaf zijn… maar geen tijd en zin in import uit Duitsland en het enige exemplaar in Nederland, een knalblauwe E91, had een handbak. Die heb ik bekeken, was gaaf maar ook iets te opzichtig voor zakelijk verkeer. Bovendien zou de staat niet helemaal 100% zijn. Ik had toen al een E90 gevonden die afgaande op de advertentie eigenlijk op al mijn punten hoog scoorde zonder ergens een echte “maar” te hebben, zoals veel andere auto’s die ik tegenkwam dat wel hadden. Die auto was weliswaar geen 330d, maar een 325d is ook bepaald niet armoedig. Vandaag die auto bekeken en gereden en de verwachtingen werden waargemaakt: wat een fijne auto! Tja, je kan er nog dagen over wikken en wegen maar het beviel goed, de auto oogde zeer verzorgd en keurig onderhouden en echte alternatieven had ik niet gevonden. Dus… gekocht. X-Type ingeruild, afleverbeurt en een set winterbanden op origineel lichtmetaal, eveneens 17”, en volgende week vrijdag ophalen
Ben er bijzonder tevreden mee, alle opties die ik wil, alsnog een 6-cilinder met automaat en een best bijzonder maar toch beschaafd kleurtje (althans, volgens mij heb ik niet vaak een Tasmangroene gezien). Bi-xenon, Navigatie Professional, lederen bekleding, sportstoelen en een neerklapbare achterbank zijn de belangrijkste luxe lekkernijen
plus nog wat voor de hand liggende zaken die de X-Type ontbeerde. Nog een ruime week geduld… en dus nog een ruime week om de Jaguar te ontwennen…

BMW 325dA High Executive E90
Tasman Grün
2009
Van een Hagenaar in een Jaguar naar een Brabo in een Bimmer dus