• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Wouter82: BMW 325dA High Executive E90 LCI (2009) | Das war einmal...

Wouter82

Moderator

Afscheid van je baan, afscheid van Den Haag en afscheid van je Jaguar. Het kan verkeren… gelukkig alles ten goede. Althans, nieuw huis in West-Brabant is nog even onzeker maar dat is hier niet zo relevant. Zoals ik mijn X-Type-topic al aangaf moet de opvolger het nieuwe woon-werk-verkeer afhandelen en zodoende zo’n 600 kilometer per week voor zijn rekening nemen. Diesel, automaat, goede stoelen, flinke uitrusting en als het even kan een leuk kleurtje. En natuurlijk nieuwer, moderner, luxer en een lagere km-stand dan de Jag. En wat is het dan geworden... *tromgeroffel*

BxX5Iwu.jpg

gobmwh2.jpg

iQQuyT6.jpg

bhLuJR7.jpg

i5bjptu.jpg

pi9Fewk.jpg

6IMQFvD.jpg

Vvu9NoL.jpg

TwB2ZEZ.jpg

OZc1Ekg.jpg

R0AnVfa.jpg

BMW 325dA High Executive E90
Tasman Grün
2009

Van een Hagenaar in een Jaguar naar een Brabo in een Bimmer dus :D Ik zat eerst te zoeken in een klasse groter, E-klasses, S80 of een XF. Vooral die laatste leek mij heel gaaf maar ook net even te riskant. Hoe aantrekkelijk het ook leek, zo groot is echt niet nodig. Al vrij gauw kwam ik bij BMW uit, waarvan de dieselmotoren het beste compromis leken te bieden tussen prestaties en verbruik. En dus logischerwijs de 3-serie en dan met name de E90 van na de facelift, naar mijn idee de mooiste 3er Reihe :) Spritmonitor gaf aan dat een 320d gemiddeld 1:16 doet wat mij een prima score leek. Een collega had echter de nodige ervaring met een 330d en deed zonder moeite 1:15… hmm, een lijn-6 is natuurlijk wel aantrekkelijk. En ook voldoende te vinden, met name in Duitsland. Wat breder zoeken bracht aan het licht dat een Alpina ook opeens haalbaar bleek. De D3 heeft een doorontwikkelde motor van de 320d, en is dus gewoon een viercilinder. Ook hier werd probleemloos 1:15 mee gehaald. Dat zou wel heel gaaf zijn… maar geen tijd en zin in import uit Duitsland en het enige exemplaar in Nederland, een knalblauwe E91, had een handbak. Die heb ik bekeken, was gaaf maar ook iets te opzichtig voor zakelijk verkeer. Bovendien zou de staat niet helemaal 100% zijn. Ik had toen al een E90 gevonden die afgaande op de advertentie eigenlijk op al mijn punten hoog scoorde zonder ergens een echte “maar” te hebben, zoals veel andere auto’s die ik tegenkwam dat wel hadden. Die auto was weliswaar geen 330d, maar een 325d is ook bepaald niet armoedig. Vandaag die auto bekeken en gereden en de verwachtingen werden waargemaakt: wat een fijne auto! Tja, je kan er nog dagen over wikken en wegen maar het beviel goed, de auto oogde zeer verzorgd en keurig onderhouden en echte alternatieven had ik niet gevonden. Dus… gekocht. X-Type ingeruild, afleverbeurt en een set winterbanden op origineel lichtmetaal, eveneens 17”, en volgende week vrijdag ophalen :) Ben er bijzonder tevreden mee, alle opties die ik wil, alsnog een 6-cilinder met automaat en een best bijzonder maar toch beschaafd kleurtje (althans, volgens mij heb ik niet vaak een Tasmangroene gezien). Bi-xenon, Navigatie Professional, lederen bekleding, sportstoelen en een neerklapbare achterbank zijn de belangrijkste luxe lekkernijen (y) plus nog wat voor de hand liggende zaken die de X-Type ontbeerde. Nog een ruime week geduld… en dus nog een ruime week om de Jaguar te ontwennen…

Zadelsnuiver

Gebruiker
Mooi mooi mooi! Hele dikke BMW jonguh! (Nu kan ik die grap zelf ook eens maken :D )
Maar wow, wel een flinke stap omhoog tov de X-type. Waar in Brabant ga je wonen?

RobEU

Gebruiker
Gefeliciteerd Wouter! Wat een fraai exemplaar heb je - wederom - gevonden. Ik heb echt nog nooit gehoord dat iemand een 325d had. Meestal zijn het 318, 320d en 330d. Moet ongetwijfeld super rijden! De velgen staan ook echt prachtig. Niet te groot, niet te klein. Mooi design. Bescheiden chroom... Enfin, ik heb alleen maar complimenten hiervoor. Ben erg benieuwd naar beeld van het interieur!

Wouter82

Moderator

Bedankt! Interieurfoto komen er aan toegevoegd, ik heb even alles uit de advertentie gekopieerd voordat die weg is :)

Rob, inderdaad, het totaalplaatje is fraai. Op zich is er niets heel bijzonders aan, maar het klopt wel erg goed.

Damianw26

Gebruiker
Wat een geweldige auto, naar mijn smaak een stuk mooier dan de x type, rijdt vast ook stukken lekkerder/sportiever deze e91. De f31 vond ik al geweldig rijden komende uit verschillende vag auto's, ik wens je veel plezier met de geweldig mooie auto in bijzonder lekkere uitvoering!

Audi A4tdi

Gebruiker
Mooie auto hoor, veel plezier ermee.

p.s. volgens mij is deze 325d exact hetzelfde blok als de 330d, alleen dan met andere software. Met chip gaan deze motoren naar de 300pk :cool:

Wouter82

Moderator

Dank!

Inderdaad hetzelfde blok, maar volgens mij ook andere inlaat of zo iets. Met chippen is veel te bereiken ja, maar voorlopig red ik mij hier wel mee :)

@ Damian: moeilijk te vergelijken vind ik. De X vind ik nog steeds een mooie auto, maar de E90-LCI oogt beduidend moderner. Logisch ook natuurlijk, maar toch :)

Audi A4tdi

Gebruiker
Volgens mij is het verschil echt alleen softwarematig tussen de 330d en 325d van dit bouwjaar. beide gaan na chippen ook naar dezelfde waardes.

Twix

Gebruiker
Mooie auto. Feest der herkenning voor mij. De facelift is zeker de mooiste, als je hem naast de pre-facelift zet. En, niet geheel onbelangrijk, de i-drive is verbeterd. De onze was ook van 2009. Was ook tasmijngroen.

Ik zou alleen de alu-look vervangen door een mooie hout-look.

TYN

Gebruiker
Echt heel fraai!

Voor mij komt 'ie heel dicht bij de perfecte E90: geen M-pakket, sedan, zescilinder diesel en precies de goede opties. :D

@Audi A4tdi
Vwb de 204pk versie (vanaf MY2010) heb je gelijk, deze is (op de voorste remschijven na) identiek aan de 330d. Die van Wouter is een generatie ouder en betreft de 197pk versie. Deze verschilt op iets meer onderdelen van de toenmalige 330d.

uwbuurman

Gebruiker
Heerlijl ding, die BMW. Had ik dus toch gelijk in je andere draadje! Mijn buurvrouw heeft haar 325d touring van 150k km naar 425k km gereden in 3,5 jaar. Geen centje pijn. Ik heb er een week in gereden toen hij op 415k km stond, reed echt niet slechter dan mijn e91 320d met 230k km op de teller.

Super fijne wagens. Heel veel plezier met de jouwe!

s velthuis

Gebruiker
Tja, mag ik zeggen dat ik de Jaguar eerlijk gezegd een heel stuk karakteristieker vond? Maar het zal ongetwijfeld prima rijden.

Mechanix

Gebruiker
Ik val al in herhaling: mooie en vast en zeker zeer fijne auto. Niet zo markant als de Jag, maar je kan natuurlijk niet alles hebben!:)

JoelD

Gebruiker
Mooie auto Wouter! Gefeliciteerd.

Fijne uitvoering ook, kleur is ook fraai. Niet te opvallend, maar wel een mooi tintje erin.

Barri

Moderator

Volgens mij heb ik 'm al elders op het forum gezien. Erg gaaf ding. Kleurtje is beschaafd maar wel lekker apart. Veel plezier ermee!

Wouter82

Moderator

Twix zei:

Overweeg ik ook als mooie upgrade op termijn. Het zou dan Bambus Maser Anthrazit moeten worden. Schijnt zeldzaam te zijn, maar lijkt gewoon bestelbaar.

TYN zei:
Echt heel fraai! Voor mij komt 'ie heel dicht bij de perfecte E90: geen M-pakket, sedan, zescilinder diesel en precies de goede opties.

Dank je! Ik heb op internet heel wat 3-series bekeken. E9 en F3, touring en sedan, heel luxe en/of bijzondere kleur, maar zat vooral te zoeken op de 20d en 30d. Iets breder zoeken bracht deze 25d aan het licht en die scoorde eigenlijk op alle punten hoog :)

uwbuurman zei:
Heerlijl ding, die BMW. Had ik dus toch gelijk in je andere draadje! Mijn buurvrouw heeft haar 325d touring van 150k km naar 425k km gereden in 3,5 jaar. Geen centje pijn. Ik heb er een week in gereden toen hij op 415k km stond, reed echt niet slechter dan mijn e91 320d met 230k km op de teller. Super fijne wagens. Heel veel plezier met de jouwe!

Goed om te horen (y)

s velthuis zei:
Tja, mag ik zeggen dat ik de Jaguar eerlijk gezegd een heel stuk karakteristieker vond? Maar het zal ongetwijfeld prima rijden.

Klopt, ben ik met je eens. Maar karakteristiek betekent ook wat rammeltjes en kraakjes en een storinkje hier en daar, hoewel ook de leeftijd daarin een rol begint te spelen :)

Joël D. zei:
Fijne uitvoering ook, kleur is ook fraai. Niet te opvallend, maar wel een mooi tintje erin.

Precies ja (y) Weet iemand eigenlijk hoe het nu zit met deze kleur, was het gewoon standaard leverbaar? Want ik kende de kleur eigenlijk niet en dacht ook gelezen te hebben dat die vooral in Amerika veel is geleverd.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Gefeliciteerd! Gaaf ding. Zo'n 6 cilinder diesel in combinatie met automaat en dat fantastische onderstel zal een heel fijn speeltje opleveren. Veel plezier ermee! (y)

Het was maar een korte proefrit maar dat voelde al erg goed ja :)

Sketcher

Gebruiker
Gefeliciteerd, zeker, of misschien wel uitsluitend, na de facelift is dit gewoon een prachtige auto, en idd de mooiste 3 serie.. Rijdt ook heerlijk weet ik uit ervaring.

Wel meer mainstream dan de X-type natuurlijk.

Heel veel plezier er mee in elk geval.

Bofkont

Gebruiker
Heel erg fraaie wagen Wouter, precies de juiste opties wat de auto nodig heeft ook(y)
Die interieurlijsten kun je ook gewoon in NL bij de de dealer bestellen en dan zijn ze ook nog eens goedkoper:D
51169214774
https://bmwshop.ekris.nl/
713 euro.

Carfanatic

Gebruiker
Bofkont zei:
Heel erg fraaie wagen Wouter, precies de juiste opties wat de auto nodig heeft ook(y)
Die interieurlijsten kun je ook gewoon in NL bij de de dealer bestellen en dan zijn ze ook nog eens goedkoper:D
51169214774
https://bmwshop.ekris.nl/
713 euro.

even op onderdeelnummer gezocht,
https://www.bmwstore.pl/pl/katalog/produkt/9214774-kpl-listew-dekor-bambus-z-rys-slojow
dat is omgerekend €330 :)

Bofkont

Gebruiker
Maar dan is nog de vraag of ze wel aankomen vanuit Polen Carfantic :)
Maar jemig dat scheelt idd een berg!!!
Jammer dat het niet op alle onderdelen het geval is, zit net te kijken wat een xenon unit daar moet kosten.
Helaas net zo duur als in NL.

Wouter82

Moderator

Ekris had ik ook gevonden, maar daar leek dat bedrag te gelden voor één paneel. De complete set zou richting de 2000 euro gaan, terwijl Leebmann die gehele set lijkt aan te bieden voor 764 euro :confused:

Bofkont

Gebruiker
Als je het nummer invoert in de webshop gaat het toch om de hele set.
Maar ik zou die link van Carfanatic eens gaan informeren, want dat scheelt echt gigantisch :eek:

Wouter82

Moderator

Das zeker een goede tip ja :D
Wat ik mij nu bedenk, mijn neef woont in Polen dus daar zou iets mee te organiseren moeten zijn (y)

afentoe

Gebruiker
Wat een aparte kleur. Pas na een paar foto's kwam ik erachter dat het geen donkergrijs was.
Hele gave aanwinst. Als ik echt doorzoek naar iets om over te neuten zou ik de velgen een maatje kleiner hebben gekocht, maar nogmaals, dat is al mierenn**ken. Mijn complimenten (y)

smarter

Gebruiker
Dat wordt genieten, Wouter! (y) Mooie samenstelling in deze kleur en de 3 liter 6-in-lijn diesel onder de kap is echt verrukkelijk. Wel inderdaad nog even dat aluminium in het interieur wisselen voor een gezellig houtnerfje, maar dat komt vast wel goed zo te lezen.

Arjee

Gebruiker
Mooie uitvoering hoor. En natuurlijk is de Jag karakteristieker om te zien. Maar als jij straks lekker over 's Heeren Wegen tokkelt met een zescilinder roffel zal je dat een zorg zijn. Heel vel plezierige kilometers gewenst.

JoostM

Gebruiker
Prachtige 3-serie! Alpina was helemaal gaaf geweest, maar dit is ook een hele mooie opvolger van de Jag.

En een heerlijke out-of-the-box kleur!

TYN

Gebruiker
Mooi dat je van plan bent het aluminium te vervangen. (y)
Je huidige sierlijsten kun je toch ook weer verkopen, dan ben je per saldo goedkoper uit.

Zelf vind ik Nussbaumwurzel het mooist.

$_57.JPG

Dan rest er nog 1 dingetje voor de perfecte E90; zwarte hemelbekleding. :T

Oh en trouwens, als je er t.z.t. weer vanaf wil, dan hoor ik het graag.

Wouter82

Moderator

Ook wel fraai maar ook veel meer toegepast :)

Zwarte hemel zou wellicht fraaier zijn, maar het stoort niet bij het verder zwarte interieur. En het zou dan ook wel heel donker kunnen worden.

iDS

Gebruiker
Wouter82 zei:
Twix zei:

Overweeg ik ook als mooie upgrade op termijn. Het zou dan Bambus Maser Anthrazit moeten worden. Schijnt zeldzaam te zijn, maar lijkt gewoon bestelbaar.

Ik zou het aluminium gewoon laten: past bij de wagen en is een eigentijds accent. Het hout dat je voorstelt, is ook wel fraai.
Dat notelaarwortelhout zou ik absoluut niet doen, helemaal passé. Dat kan misschien nog in een klassieke Jag van een vorige generatie of een Rolls Royce maar is absoluut not done in een hedendaagse wagen! Zo jaren '80!

Verder veel plezier met je wagen.

Twix

Gebruiker
Eigentijds is natuurlijk wel een relatief begrip als je je bedenkt dat de E46 ook al met alu-look geleverd werd.

RobEU

Gebruiker
iDS zei:
Wouter82 zei:
Twix zei:

Ik zou het aluminium gewoon laten: past bij de wagen en is een eigentijds accent. Het hout dat je voorstelt, is ook wel fraai.
Dat notelaarwortelhout zou ik absoluut niet doen, helemaal passé. Dat kan misschien nog in een klassieke Jag van een vorige generatie of een Rolls Royce maar is absoluut not done in een hedendaagse wagen! Zo jaren '80!

Verder veel plezier met je wagen.

Lekker belangrijk. Als je dat toch mooier vindt?

Kristian2

Gebruiker
Schitterende BMW! En komt nog uit Raalte ook :)
Mooie kleur ook, en het leren sportinterieur zit en staat ook prachtig.

Wouter82

Moderator

iDS zei:

Het zou al schelen als het überhaupt aluminium was. Het zijn gewoon zilverkleurige plastic panelen met bovendien al wat gebruikssporen. Daarnaast zal ik zeer waarschijnlijk niet voor wortelnoot kiezen, dus gelukkig ontkom ik aan die vreselijke jaren-80-look. In welk handboek staat trouwens dat het passé is? :confused:

Guest
Zeer mooi uitgevoerde wagen, Wouter! In een heel mooie kleur, en die motor zal vast ook fijn zijn. Veel plezier met de nieuwe aanwinst! (y):D

Twix

Gebruiker
TYN zei:
Mooi dat je van plan bent het aluminium te vervangen. (y)
Je huidige sierlijsten kun je toch ook weer verkopen, dan ben je per saldo goedkoper uit.

Zelf vind ik Nussbaumwurzel het mooist.

https://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/18YAAOSwLF1X9UL0/$_57.JPG?set_id=880000500F

Dan rest er nog 1 dingetje voor de perfecte E90; zwarte hemelbekleding. :T

Oh en trouwens, als je er t.z.t. weer vanaf wil, dan hoor ik het graag.

Wat kan zo'n foto toch misleidend zijn. Ik zat net even op te zoeken welke soort hout we in onze E90 hadden, en nu wederom in onze E93 en verrek, dat is Nussbaumwurzel (optie code S4ABA).

Verder vind ik de beamer echt super. Maar ja, wat wil je. De gelijkenis met onze oude E90 is stuitend. Alleen misten wij de chroomstrip langs de ruiten.

IMG_2699a_zpszdzaliro.jpg

IMG_2696a_zpspnx7epiw.jpg

Bovenaan