Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Jeetje wat een slechte timing! Of misschien juist wel een perfecte timing? Anyway zo'n glaasje is makkelijker aan te komen dan een hele voorruit lijkt me dus daarmee vergeleken is dit maar een kleinigheidje :D gefeliciteerd met de APK!

Zadelsnuiver zei:
Jeetje wat een slechte timing! Of misschien juist wel een perfecte timing?

Relatief een perfecte timing, als het 's ochtends was gebeurd had die niet gekeurd kunnen worden o_O

Het is nog een beetje onwerkelijk dat het eindelijk gelukt is o_O

Oef, inderdaad gelukkig gehad dat dit net ná de APK gebeurde.
Gefeliciteerd zeg!
Enne, nu ben ik wel benieuwd naar dat motorgeluid. :)

Ein-de-lijk!!! Ik herinner me het gevoel, toen na 8 jaar ploeteren er eindelijk een APK zat op mijn e21. Afgelopen week moest hij alweer, we zijn dus weer twee jaar verder. Zo snel gaat de tijd dan ineens hahaha. Ik wens jou het zelfde, lekker rijden en genieten, en ja, bij dit oude lel zal nog wel eens eea stukgaan, maar je bent in jaren niet zover geweest als nu.

Die nummerplaat achter, daar zou ik ongehoorzaam zijn en een kleintje plaatsen, zoals je een heel bos pre-gaik plaatjes hebt voor de Sierra's.

Carkiller zei:
Nu in de verkoop?:T

Teab :p

Guus Leferink zei:
Gaaf dat het allemaal gelukt is Wouter !! :D

En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hij geweldig klinkt...

Dank je! En ja, jij bent en blijft natuurlijk de eerste Nederlander die hem gezien en gehoord heeft :D

uwbuurman zei:
Ein-de-lijk!!! Ik herinner me het gevoel, toen na 8 jaar ploeteren er eindelijk een APK zat op mijn e21. Afgelopen week moest hij alweer, we zijn dus weer twee jaar verder. Zo snel gaat de tijd dan ineens hahaha. Ik wens jou het zelfde, lekker rijden en genieten, en ja, bij dit oude lel zal nog wel eens eea stukgaan, maar je bent in jaren niet zover geweest als nu.

Die nummerplaat achter, daar zou ik ongehoorzaam zijn en een kleintje plaatsen, zoals je een heel bos pre-gaik plaatjes hebt voor de Sierra's.

Dank je! Acht jaar ploeteren ga ik hopelijk niet overtreffen :) Ik vind die grote plaat achter juist wel wat hebben, dat maakt ook de associatie wat kleiner dat het "wel een Amerikaan zal zijn". Overigens zitten de platen vast met dubbelzijdige tape dus even vervangen zit er niet in...

Gisteravond laat nog een rondje gereden en het is wel het wachten en doorzetten waard geweest. Het is een beste sloep en met stuur rechts is dat echt wel even wennen, maar het rijdt gewoon goed. En geen softe boot, allesbehalve een dweil, maar "gewoon" solide en comfortabel. Drempels op 60 km-wegen bijvoorbeeld pakt die gewoon goed, ja hij deint een beetje maar hij dempt ze heel behoorlijk. Vermogen is natuurlijk ook ruim voldoende beschikbaar. Wel merk je dat er flink wat gewicht in de neus hangt, rotondes kan je wat minder vlot nemen waarbij het lichte sturen ook niet helpt. Maar misschien ben ik op dat vlak nog iets te veel de BMW gewend :)

Overigens bij bol.com een noodspiegeltje gekocht van plakfolie, eens zien in hoeverre dat toereikend is als tijdelijke maatregel.

Zo dat heeft even geduurd zeg, maar des te meer genieten als het dan eindelijk allemaal geregeld is. Wel extra balen van de spiegel dan. Een noodspiegeltje lijkt me zoals de naam al zegt echt een noodoplossing. Zeker met het stuur rechts zou ik dat toch wel z.s.m. met een correcte spiegel oplossen. Of (als dat ook weer zo'n langdurig project wordt) investeren in een fatsoenlijke dashcam met digitale spiegelfunctie?

MWH zei:
Hahaha, dat laatste begrijp ik! Gefeliciteerd!! :D

Dank je :)

der Magistrat zei:
Oef, inderdaad gelukkig gehad dat dit net ná de APK gebeurde.
Gefeliciteerd zeg!
Enne, nu ben ik wel benieuwd naar dat motorgeluid. :)

Bedankt :) Ik zal nog wel eens een filmpje (laten) maken (y) Laat ik het zo zeggen, ik reed woensdag met de ramen open van huis weg en dacht even dat de pijp een lekje had middenonder :LOL:

Dank je!

Vandaag het noodspiegeltje ontvangen, dus zodadelijk maar eens aan de knutsel :)

3pKLTuG.jpg

Missie geslaagd, althans het noodspiegeltje zit maar het is echt hilarisch slecht. Niet dat ik er hoge verwachtingen van had, maar ik nam wel aan dat je onderscheid kan maken tussen de flank van de auto en de omgeving. Nee dus. Het is dus om meerdere redenen een lachspiegel, al is het natuurlijk sneu dat ze dit durven te verkopen als vervangende spiegel.

Niet heel boeiend, maar voor de geïnteresseerden een fotoverslag:

De spiegel was dus met houder en al uit de behuizing gekomen.
AJYOzlo.jpg

De binnenkant van de behuizing ziet er dan zo uit.
z5SCsVP.jpg

Achterzijde van de houder, de palletjes moet in de witte gaten van de foto hierboven. Dat is de verbinding met de spiegelmotor en zorgt dus voor de verstelling. In het midden en ook links zie je duidelijk beschadigde plastic montagepunten, reden waarom die er dus uit kon vallen.
cNvTLPe.jpg

Zo zou het moeten zitten. Na wat overpeinzingen besloten dat ik de houder moest hergebruiken omdat ik anders geen goede achtergrond had om de noodspiegel op te kunnen plakken. Eerst wilde ik de houder maar provisorisch vastzetten in de behuizing, met kit of dubbelzijdige tape, maar dat leek mij toch geen goed plan.
erPKjOO.jpg

Tie-wrap to the rescue! Er zat een gaatje achterop de houder waar na wat vijlen een bindertje doorheen kon. Maar het moest natuurlijk ook in de behuizing ergens omheen kunnen en daarvoor was eigenlijk alleen de stroomdraad geschikt.
fwz84Tx.jpg

Tie-wrap op zijn plek, die moet voorkomen dat de spiegel er nogmaals uit kukelt. De palletjes moet dus nog in de gaten geklikt worden, maar dit was een tussentijdse test.
k04VA2b.jpg

Wat een prutsers bij Carpoint :( Het is natuurlijk heel handig en voor de hand liggend om op de achterzijde van de noodspiegel de uitsnede te tekenen, maar dan moet je daar geen geplastificeerd papier gebruiken. Onnodig moeilijk gedoe zodoende.
aD9NibF.jpg

De noodspiegel vastgeplakt in de houder. Ik heb mijn best gedaan, ik heb het zorgvuldig voorbereid, ik heb netjes gewerkt, maar dit soort priegelklussen zijn niet aan mij besteed. Dat wist ik en is weer eens bevestigd. En dus is het niet netjes uitgesneden bij de hoeken. Maar goed, het zij zo.
kkGIB5w.jpg

En terug in de houder (y) De spiegelverstelling werkt nog, maar niet heel fantastisch. Het tie-wrapje zal ook een beetje in de weg zitten. In de praktijk maakt het echter niet veel uit omdat je er toch niks in kunt zien.
8P8L1ma.jpg

Je hebt er afgerond 0,0 aan, maar het voorkomt tenminste een boete. Hoop ik o_O
nKyZEca.jpg

Wauw, APK erop. (y)

Mooie illustratie met het verliezen van dat spiegelglas.. dat de APK ook maar een momentopname is. ;)
Maar ja, in jouw geval met deze auto.. wát een moeite, tijd en geld er vooraf ingestoken is voor die momentopname. Respect. (y)

Het is wel een beetje als met een 'oud huis bewonen/verbouwen'.. je blijft er wel mee bezig, lijkt het wel.

Nu wil ik geen kritiek geven Wouter, maar ik heb ook wel eens zo'n noodspiegeltje geplaatst met iets beter resultaat.;)
Geen lachspiegel effect, snijden ipv knippen...

Uiteraard heb je geen bal aan mijn bericht, belangrijkste is dat hij zit en je krijgt er vast geen bon voor.(y)

Haha dat is inderdaad hilarisch. Nu staat carpoint ook niet bekend om hun kwaliteitsproducten...

Zolang je er van bewust ben dat je aan je linker spiegel niet veel hebt is het prima voor nu lijkt me.

Wouter82 zei:
Maar dat lachspiegel-effect is niet te voorkomen, dat is gewoon het product.

Zit ie op een 100% vlakke ondergrond geplakt?
En je hebt er echt van gemaakt wat er van te maken is als je gewoon de instructies volgt, het is maar een matig product...

Hij zit geplakt op wat je op de vierde foto ziet. Dat is volkomen vlak en heb ik ook goed schoongemaakt (dus de lijmresten die je daar nog ziet zijn dus weg). En nogmaals, ik verwachtte echt geen volwaardige spiegel, maar wel iets dat nog enigszins bruikbaar was. Maar goed, rustig op zoek naar de definitieve oplossing. Desnoods maar een gewoon spiegelglas op maat laten snijden.

Dat moet ik dus allemaal even rustig uitzoeken. Het is nu geen zichtbaar gebrek meer en dus kan ik daar even de tijd voor nemen.

Fantastisch dat je nu eindelijk kunt rijden met de Fairlane! Jammer van de spiegel maar dat zal vast heel wat gemakkelijker in orde te krijgen zijn. Jaren geleden heb ik zelf een gebroken spiegel gehad en toen kocht ik in een automaterialenzaak een stuk spiegelglas op maat (ik had een Peugeot 309 en het gebeurde in Frankrijk, dus dat lukte wel) dat je bij wijze van noodreparatie op het gebroken glas kon plakken. Dat voldeed toen heel goed.

Is die spiegel geen generiek ford product? De vorm ziet er niet heel spannend uit dus kan me wel indenken dat het een onderdeel is wat ook op andere modellen gemonteerd is.

Het spiegelglas is het probleem niet, dat is hoe dan ook wel te regelen. Alleen kan ik het niet goed monteren omdat de behuizing beschadigd is. Dus zolang het met een tie-wrapje vastzit, hoef ik niet op zoek naar duur en/of origineel spiegelglas. Als op maat gesneden glas niet al te duur is, kan ik dat wel overwegen. En dat ga ik de komende tijd even rustig na.

Overigens ook weer alle hulp aangereikt gekregen vanuit Australië :eek:

Wow! Even gemist dat de APK er nu eindelijk op zit!
Heel fijn dat het gelukt is!.

Qua snelheidssensor; kijk ook eens of die wel goed is c.q. dat de stekker er wel op aangesloten is. Die sensoren gaan niet zo snel stuk.
Ook trouwens het probleem van het stroomverbruik opgelost? Of is nog steeds die zekering eruit die ik als tijdelijke oplossing eruit had gehaald?

Ik had op de Saab van dat plakspul (wel van een ander merk volgens mij) en het is inderdaad best bagger. Maar wel 2x een APK ermee doorgekomen. Het zat op de rechterbuiten spiegel en het was typisch zoiets dat je elke keer bij instappen dacht "binnenkort eens regelen" en daarna weer vergat.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je qua rijden even moet wennen. Het is niet te vergelijken met wat je verder in de vloot hebt en het is hele iets anders dan een BMW. Zo'n Fairlane schrikt dan ook niet van een paar dagen lang in de hitte over een onverharde weg en blijft dan ook comfortabel. Vooral dat laatste aspect is die BMW natuurlijk niet zo sterk in.

Engineer2 zei:
Wow! Even gemist dat de APK er nu eindelijk op zit!
Heel fijn dat het gelukt is!.

Het duurde ook maar 2,5 jaar dus het kan inderdaad opeens zo gebeurd zijn :p

Engineer2 zei:
Qua snelheidssensor; kijk ook eens of die wel goed is c.q. dat de stekker er wel op aangesloten is. Die sensoren gaan niet zo snel stuk.
Ook trouwens het probleem van het stroomverbruik opgelost? Of is nog steeds die zekering eruit die ik als tijdelijke oplossing eruit had gehaald?

Het hoofdstukje "karakter" wordt steeds groter, want vandaag werkte het allemaal weer prima o_O Cruisecontrol is toch wel heel fijn (y) Mogelijk ergens inderdaad een gare verbinding of los stekkertje. Maar eens nagaan waar dat ding eigenlijk zit.
Stroom is nog altijd niet zoals het hoort. Voor de apk had ik die zekering er weer in gezet, maar een etmaal red je nét om hem nog gestart te krijgen. Vandaag ging het na ruim 10 uur op kantoor al wat moeilijker. Ik geloof niet echt dat die zekering heel veel verschil maakt, al ben ik ook weer vergeten wat er ook alweer allemaal op is aangesloten o_O

Engineer2 zei:
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat je qua rijden even moet wennen. Het is niet te vergelijken met wat je verder in de vloot hebt en het is hele iets anders dan een BMW. Zo'n Fairlane schrikt dan ook niet van een paar dagen lang in de hitte over een onverharde weg en blijft dan ook comfortabel. Vooral dat laatste aspect is die BMW natuurlijk niet zo sterk in.
Net als de Stellar gaat het sturen erg licht maar ook behoorlijk direct, al is het in de Fairlane natuurlijk verfijnder en subtieler. Evengoed is dat wel hetgeen wat nog het meeste gewenning vraagt. Maar ook merk ik dat ik echt nog wat vertrouwen in de auto moet winnen, dat komt specifiek vanwege de voorgeschiedenis waardoor ik toch wat angstig ben voor nieuwe gebreken zoals met bijvoorbeeld de remmen of de motor. Zo stond die enorm te piepen toen ik hem vanavond startte om naar huis te rijden, als een gare V-snaar. Maar dat kon het niet zijn en gelukkig stopte het uiteindelijk. Een echt lekker gevoel gaf het echter niet...

En ik haalde vanmorgen op de snelweg een collega in en die wist even later te vertellen dat je de V8 best goed hoort :D

Vandaag eindelijk weer een autogerelateerd uitstapje, Elk Merk Waardig had een ingelaste Anderhalve Meter Meeting bij het Carl Wüst Museum in Dordrecht. Het was bepaald geen mooi weer, maar dat mocht de pret niet drukken! Mooie opkomst, leuk museum en weer ouderwets gezellig met 33 man/vrouw (y) En, het was natuurlijk het eerste echte uitstapje met de de Fairlane :) De rondrit voerde over smalle dijkwegen rijkelijk gedecoreerd met drempels en andere snelheidsremmers en dat is duidelijk niet de habitat van deze auto. Maar dat maakt de pret niet minder, het rijdt gewoon goed en langzaam maar zeker leer je de auto kennen. En ondanks dat nog niet alles naar behoren werkt, is het gewoon gaaf om er eindelijk gewoon mee te kunnen rijden natuurlijk (y)

yZydjSj.jpg

XtSAOp6.jpg

vHttTCa.jpg

OutUSlP.jpg

Zelfs een S klasse lijkt er een ukkie bij!
Ps: van wie is die rode Golf 4? Lekker kleurtje!

Barri zei:
Zelfs een S klasse lijkt er een ukkie bij!

Ik stond iets verder van de gevel af dus het blijft nog even spannend wat de langste is :)

Barri zei:
Ps: van wie is die rode Golf 4? Lekker kleurtje!

Niet van het AW-forum. Die kleur doet inderdaad wel veel, het is trouwens een US-spec GTI (y)

Wouter82 zei:
...De rondrit voerde over smalle dijkwegen rijkelijk gedecoreerd met drempels en andere snelheidsremmers en dat is duidelijk niet de habitat van deze auto. Maar dat maakt de pret niet minder, het rijdt gewoon goed en langzaam maar zeker leer je de auto kennen. En ondanks dat nog niet alles naar behoren werkt, is het gewoon gaaf om er eindelijk gewoon mee te kunnen rijden natuurlijk (y)

Van dat langzaam was op de achterbank nauwelijks iets te merken. Het leek wel alsof je dacht onderweg te zijn met een sportwagen. :)
De V8 roffelt overigens heerlijk.

Gewoon Dirk zei:
Van dat langzaam was op de achterbank nauwelijks iets te merken. Het leek wel alsof je dacht onderweg te zijn met een sportwagen. :)

Je moet alle aspecten een beetje testen natuurlijk. De gladheid van het leer bijvoorbeeld (glad), het ABS (werkt, en dan valt de snelheidssensor uit), de draaicirkel (klein), het bochtgedrag (tikkie onderstuurd), de gasrepons (even aandringen maar dan prima), het verbruik (hoog). Gaat prima allemaal :D

Gewoon Dirk zei:
De V8 roffelt overigens heerlijk.

Nou mag je zeggen. Iets té eerlijk gezegd, maar goed. Laat ik die maar scharen onder de categorie "luxeproblemen"...

En laat ik nu voor de Fairlane hebben gereden voor het grootste stuk en lekker kalm aan het toeren te zijn geweest. Maar rustig aan toeren in een Alfa zal dan wel als rijden als met een sportwagen aanvoelen in de Fairlane :D
Het is trouwens wel een erg herkenbaar beeld die neus; zelfs als het een eind achteraan is.

Het was wel een mooi rijtje op een gegeven moment (hoger segment sedans): Lexus GS300? (Azie), Alfa Romeo 164 (Europa), Ford Fairlane (Aus.) en een Caddilac (Noord-Amerika). Allemaal van (ruim) rondom het jaar 2000.

Engineer2 zei:
Het was wel een mooi rijtje op een gegeven moment (hoger segment sedans): Lexus GS300? (Azie), Alfa Romeo 164 (Europa), Ford Fairlane (Aus.) en een Caddilac (Noord-Amerika). Allemaal van (ruim) rondom het jaar 2000.

Ja het was weer Elk Merk Waardig in optima forma (y) Briljant was ook het kwartet vijfmeterplussers dat we hadden, behalve de Fairlane en genoemde Cadillac nog een W220 S500 L en een Hyundai Centennial :D

Het was het plan om vandaag met de Fairlane op pad te gaan, maar vlak voor vertrek trof ik een schrijven van de RDW in de brievenbus. Het vriendelijke, doch dringende verzoek om de auto te verzekeren en dit te registreren :confused: Uhm, op de groene kaart staat toch echt dat die verzekerd is tot maart 2021? Dus de verzekeraar maar een mail gestuurd om te vragen hoe en wat, mogelijk hebben zij iets niet geregistreerd. Dus zekerheidshalve de Fairlane maar laten staan...

Die groene kaart zegt niets.
Als ze een betaling niet kunnen afschrijven, dan ben je voor dat moment niet verzekerd.

Dat is wel een goede ja :D

De Fairlane-club waar ik erelid van ben, had gisteren een kleine meeting. Toch jammer dat je daar niet bij kan zijn :)

0vcxdLY.jpg

vsqioUS.jpg

Terug
Bovenaan