Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Foto met een verhaal, zowel de auto als die kartonnen doos. Voor degene die 't nog niet heeft gelezen, tip: zet de koffie aan :)

Wat fijn dat het raam er is! Wel balen dat er (weer) aan gelast moet worden. Maar de apk is dan eindelijk in zicht(y)

Vandaag eindelijk in de gelegenheid om samen met iemand de definitieve check te doen met de voorruit. En natuurlijk is het de goede, maar het was toch een opluchting dat het inderdaad de juiste ruit is :D Komende week maar eens een afspraak maken om te laten plaatsen (y)

w7f8Cpb.jpg

Verder weer het polijsten opgepakt. Lak was niet heel slecht vond ik, wat gebruikelijke swirls:
9sCV9zi.jpg

En dat heel redelijk weggekregen.
KTJI1J4.jpg

Echter, ik vond toch dat het met SSR 2.5 minder strak werd dan gedacht. Na lang dubben toch maar de Master Cut erbij gehaald, waarvan ik had verwacht dat dat veel te zwaar zou zijn voor dergelijke swirls. Maar dat viel reuze mee, of juist tegen, want zelfs die kon ik wel een paar keer herhalen. Lak werd goed warm, af laten koelen en dan nogmaals er overheen. Lijkt allemaal goed te gaan en de swirls zijn beduidend minder, maar nog steeds niet helemaal weg. Maar goed, na de Master Cut komt weer de 2.5 en misschien ook nog de 1. Al met al gaat het nog wel even duren zo :)
s3s4EcU.jpg

Goed nieuws!

En ja, wat een werk. Ik heb dat nu manueel gedaan: matig resultaat én veel werk, als je het op deze manier machinaal wil doen, dan is het toch ook wel echt een rotklus. Maar het resultaat lijkt me zeer veelbelovend!

Carkiller zei:
Zit er een gangbare maat ruitenwissers op de Fairlane?
Moet je ook wel vervangen meteen.:T

Ja die had ik al vervangen. Maar tijdens het lassen en het gedoe met de ruit destijds zijn ze volgens mij weer vervangen of iets, dus ik ga ze zekerheidshalve maar nogmaals vervangen....

Lijkt me een heel gedoe, van zo'n aparte auto onderdelen te krijgen, zoals dus die vooruit, maar het is gelukt!(y)

Hmm, staat er een voorruit in je pand met een heel bijzonder verhaal.. komt er een doorsnee glaszetter langs om het te monteren. :T

oZoxeXj.jpg

:LOL:

Ik dacht, ik wacht even toto vanavond maar voor(r)uit, alvast het resultaat. HET IS GELUKT!
Omdat de oude ruit wel erg simplistisch was teruggeplaatst moest er hier en daar een beetje geïmproviseerd worden, maar het resultaat is prima. Ik zal vanavond uitgebreider verslag doen :)

Bedankt voor de reacties alvast :) Ik zal er nog even goed naar kijken. Eerst maar eens een uitgebreidere reportage op De Dag Dat De Voorruit Werd Geplaatst.

Voor vandaag had ik dus de afspraak met Carglass om bij mij thuis de ruit te laten plaatsen. De monteur vond het een leuke klus en wist alle kleine complicaties die (uiteraard) gaandeweg opdoken op te lossen.

Startopstelling :)
UPld0If.jpg

Oude ruit eruit. Goed zichtbaar is het herstelde dashboard als ook de kit van het tijdelijk terugplaatsen. Dat toont inderdaad aan dat in deze hoek de ruit niet goed was vastgedrukt en dus niet waterdicht was. Dat verklaart dan de natte vloermatten voorin :(
rzsRMnF.jpg

De eerste complicatie was dat de kit aan de bovenzijde juist weer te dik was aangebracht en daardoor net over de dakrand liep. Dat laat zich niet zomaar verwijderen, zeker niet zonder de lak te beschadigen. Om dat netjes op te lossen is er gekozen om een flexibele strip te plaatsen tussen ruit en dakrand. Niet zoals de hoort, maar het resultaat is erg netjes. Hier zijn de sponningen in de primer gezet. Te zien is dat het zwarte net over de dakrand komt.
wVcaSV8.jpg

Close-up van de linker bovenhoek. De tweede complicatie: tussen ruit en A-stijl zitten plastic strips om het raamrubber netjes te klemmen. Links (passagierszijde) ontbrak deze, mogelijk beschadigd geraakt bij de brand of vergeten terug te plaatsen. Dat laat zich niet zo maar vervangen, maar het kon gelukkig opgelost worden door de flexibele strip die toch al voor de bovenzijde nodig was, maar uit breiden met ook de linker- én rechterzijde. Het bleek namelijk dusdanig goed uit te pakken dat dit een veel beter resultaat zou geven dan rechts de originele strip terugplaatsen. Spannend was wel of de verroeste schroefjes waar de oude strip mee vast zit los wilde komen maar ook dat lukte.
NaKRtkG.jpg

De nieuwe ruit voorzien van een nette kitrand. Onder de blauwe tape zit het montageplaatje van de binnenspiegel, de kit daarvan moet nog tot het weekend uitharden alvorens de spiegel geplaatst kan worden.
MxcNMck.jpg

En hij zit! Ik mocht/moest meehelpen dus dat maakte het wel extra bijzonder.
VidgpEz.jpg

Close-up van de rechter bovenhoek. Goed zichtbaar de flexibele strip die er eigenlijk niet hoort, maar ook niet misstaat en ook simpelweg de meest praktische en pragmatische oplossing was. Ook bleek dat de achterruit een zelfde soort strip heeft die nauwelijks anders oogt dan deze, dus dat was een mooie meevaller.
jExpZvZ.jpg

De onderzijde. Het was nog even gepriegel om de ruit op de juiste hoogte te krijgen, en hoewel millimeterwerk werd dit ook zorgvuldig afgewerkt.
xArQbRJ.jpg

Alle toebehoren terug op hun plaats en het ziet er uit alsof er niets gebeurd is o_O
ntwJUcg.jpg

Tot zover deze mijlpaal o_O

Volgende puntje: apk! Daar ga ik nog even de opties voor afwegen, maar uiteraard is het doel hem zo snel mogelijk klaar te hebben en niet gehaast weer te gaan lassen.

A3 White zei:
De fanfare mag blazen.

En zelf even uitblazen :D

Carkiller zei:
Hoe gaat je boek heten Wouter?

There and back again. A windscreens tale?

De Fairlane - hij kwam van ver en was ver heen

Total Loss zei:
Wat een bevalling. (y)

Mag je zeggen ja o_O Ik merkte echt dat ik even van moest bijkomen o_O

Zadelsnuiver zei:
En nu direct de allerbeste glasverzekering afsluiten die er bestaat :) gefeliciteerd met deze mijlpaal (y)

Ach ik weet nu hoe het moet :p

marathon zei:
Gefeliciteerd! Dat een voorruit toch zó'n verhaal kan opleveren o_O

Je kan wel zeggen, het was een marathon :LOL:

Gefeliciteerd man! Heel netjes opgelost inderdaad, fijn dat je zo'n kundig iemand had die niet terugdeinst voor dit soort klussen.

Let alsjeblieft op met het terugplaatsen van die spiegel, ik ken mensen die een voorruit te barsten hebben geholpen met het plaatsen/verwijderen van een binnenspiegel.

Yeah!!! Congrats, mate!! Heerlijk dat het is gelukt, maar wat een zooi onder die oude ruit, zeg. Ik zie roest, missende strips kennelijk, onjuist aangebrachte kit... allemaal in een rush gedaan....

Maar goed, wat moet je nog gelast hebben aan je auto, voor APK erop kan?

Nico GTR zei:
Ziet er keurig uit Wouter! 1 zorg minder.

Dank je! En inderdaad, een grote zorg minder.

ginkelvanmichiel zei:
Gefeliciteerd!

Dank :)

Stif zei:
Mn complimenten. Wat een doorzettingsvermogen. Gefeliciteerd

Bedankt, en ja de aanhouder wint zeggen ze :cool:

MWH zei:
Hèhè, de soap is ten einde. Fijn Wouter, op naar de APK!

Yes, dit is inderdaad wel een afsluiter van een achtbaan van anderhalf jaar o_O

Durashift zei:
Gefeliciteerd. Mooie klus geweest, zo te zien. (y)

Jazeker, wel fijn om iemand te hebben die er ook de lol van inziet om het voor elkaar te krijgen (y)

speedtouch zei:
Klus weer geklaard!(y) Op naar de volgende.

Dat klinkt alsof er nog 10 komen :p Ik hoop toch dat het einde in zicht is ;)

Micha D zei:
Gefeliciteerd man! Heel netjes opgelost inderdaad, fijn dat je zo'n kundig iemand had die niet terugdeinst voor dit soort klussen.

Let alsjeblieft op met het terugplaatsen van die spiegel, ik ken mensen die een voorruit te barsten hebben geholpen met het plaatsen/verwijderen van een binnenspiegel.

Huh wat? Hoe kan je dat voor elkaar krijgen :confused: Er zit een metalen plaatje op de ruit, daar schuif je spiegel overheen en dan draai je het schroefje aan. Althans, zo is het mij uitgelegd o_O

Barri zei:
Fijn dat je een geschikte monteur had die het ook nog leuk vindt om te doen! (y)

Klopt, maar ze zetten ook echt bepaalde mensen op bepaalde klussen in. Een collega van hem mocht een panoramische ruit plaatsen in een pick-up uit de jaren 50 en hij was blij dat hij dat niet hoefde te doen :)

uwbuurman zei:
Yeah!!! Congrats, mate!! Heerlijk dat het is gelukt, maar wat een zooi onder die oude ruit, zeg. Ik zie roest, missende strips kennelijk, onjuist aangebrachte kit... allemaal in een rush gedaan....

Maar goed, wat moet je nog gelast hebben aan je auto, voor APK erop kan?

Wat gelas aan de bodem. Nog even goed laten beoordelen hoe en wat.

Bij sommige auto's zit de spiegel alleen geklikt, als je dan teveel kracht zet met hem erop proberen te drukken of juist eraf halen komt er een puntbelasting op de ruit, die door de spanning dan kan scheuren. Met een schroefje klinkt al beter!

Respect dat je zo veel tijd, geld en energie steekt in een auto waar je eigenlijk nog geen band mee hebt opgebouwd.
Hopelijk heb je er straks veel rijplezier mee om het leed te verzachten.
Unieke auto, mooi dat je die weer op de weg houdt.

Er zit een metalen plaatje op de ruit, daar schuif je spiegel overheen en dan draai je het schroefje aan.

Goed opletten dat je het schroefje niet te vast draait dus!

Verder erg prettig dat dit geregeld is en dat er nog maar een hobbel is voor de apk nu. Het laswerk. Al kan je ook door de apk komen met roest natuurlijk, zolang het maar niet heel veel is of structureel.

KI9q0Dn.jpg

:D

MpdRGK7.jpg

:(

Had ik al eens gezegd dat het een beetje een achtbaan is met de Fairlane? Vandaag is de auto goedgekeurd voor de apk wat natuurlijk de kroon op heel veel werk van heel veel mensen is van de afgelopen 2,5 jaar. Een geweldige mijlpaal! Alleen, toen de monteur terug naar huis reed vloog op de invoegstrook de buitenspiegel er uit. Met gevaar voor eigen leven heeft hij die van rijbaan kunnen plukken, want het was niet alleen het spiegelglas, maar ook de plastic houder. De spiegelbevestiging blijkt al oudere schade te hebben gehad want er zijn sporen van gebroken en beschadigd plastic zichtbaar. Nu is er best mee te rijden zonder deze spiegel, maar handig is het natuurlijk niet, laat staan fraai. Maar eens op Ebay kijken of er toevallig iets in Engeland wordt aangeboden. Aanvullend is waarschijnlijk ook de snelheidssensor overleden want zowel de snelheidsmeter als de cruisecontrol doen het niet en de bak blijft te lang in de 1 hangen. Ook dat wordt dus even een zoektocht, al is dit naar ik aanneem een breed toegepaste automaat dus misschien valt het mee. Dus al met al, het houdt je bezig o_O

Maar het belangrijkste blijft: de auto is straatlegaal (hoewel strikt genomen weer niet) en hoewel ik er al een goede 400 kilometer mee heb gereden, had ik er nu eindelijk eens wat meer ontspannen kilometers mee :) En het rijdt vorstelijk, het is een beste sloep en die V8 is duidelijk present, dankzij de wat aangepaste uitlaat :D

Terug
Bovenaan