Wouter82: 1999 Ford Fairlane Ghia 5.0 | Apk, en ...

Toetsje zei:
Misschien is het eerder gezegd, maar waarom niet een (tijdelijke) ruit van lexan?
Verder zijn er ook bedrijven die een ruit vanaf een mal of tekening kunnen leveren, daar zal een prijskaartje aan vastzitten maar dan heb je in ieder geval iets. Bijvoorbeeld: https://www.autoglas-service.nl/speciale-ruiten/

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een plastic vervangruitje wel apk-waardig is. Als ik de beschrijving bij dat glas op maat lees, lijkt het mij te gaan om eenvoudige, niet-gelaagde ruiten. Gelamineerd voorruitglas is iets heel anders. En dan had de glasspecialist waar ik vandaag ben geweest die optie ook wel genoemd denk ik zo.
 
Da's mooi balen zeg..

Als de RDW meneer het al niet klip en klaar kan beoordelen.. maar diep in de regelgeving moet duiken.. lijkt het een grensgeval te zijn..
Gezien de unieke status van jou voertuig in dit land had enige clementie vanuit de RDW wel op z'n plaats geweest, vind ik.


Wat betreft de tip van Toetsje: ik lees in de eerste regel dat er wel over gelaagde ruiten gesproken wordt.

Geharde en gelaagde ruiten volgens mal of tekening kunnen met korte levertijd door ons verzorgd worden

Wie weet?
 
Wat zou er eigenlijk gebeuren als je bij de apk op de proppen komt met een auto waarvan je de voorruit gewoon helemaal verwijderd hebt? Die mag inderdaad geen ernstige beschadigingen hebben, maar ik lees zo snel niets over het al dan niet verplicht aanwezig moeten zijn van de ruit zelf:T
 
Die is al langs geweest, en iets wat een voorruit hoort te hebben, moet een voorruit hebben. En eentje laten maken is duurder dan er eentje laten invliegen vanuit Australië.
 
Het raam lijkt vervloekt te zijn zeg.. Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK. De regels wilen nogal eens veranderen rondom het voorraam. Ik denk dat met een steekproef controleur tegen het erg moeilijk wordt (alhoewel ik heb ervaren dat die ook niet foutloos zijn bij speciale of vrij nieuwe regels; wel veel moeilijker iets aan te doen).

Een bestelling richting Australie dan maar?

Postief: het rijdt dus wel prima. Dat is dan wel weer een kroon op al het werk.
 
Engineer2 zei:
Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK.

ik heb even in de APK regelementen lopen neuzen maar kan echt geen enkel artikel vinden waarin een gelaagde voorruit (eventueel met markering/goedkeuring) verplicht zou zijn.
 
Toetsje zei:
Engineer2 zei:
Elk ander raam in je auto had inderdaad Lexan mogen zijn maar het voorraam zitten veel meer eisen aan, ook in de APK.

ik heb even in de APK regelementen lopen neuzen maar kan echt geen enkel artikel vinden waarin een gelaagde voorruit (eventueel met markering/goedkeuring) verplicht zou zijn.

Zoals ik het begrepen heb is het indirect. Ruitenwissers krassen in het Lexan (1x is genoeg) waardoor je niet meer door het raam kan kijken. Wordt gezien als een beschadiging in het blikveld en daar is het juist mee begonnen.
 
De Europese regels zeggen dat hardplastic autoruiten alleen gebruikt mogen worden buiten het gezichtsveld van de bestuurder. Europa een beetje kennende, zou die hindernis nog wel eens de meest weerbarstige kunnen zijn.
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/03/auto-met-kunststof-ruiten-10116494?vakmedianet-approve-cookies=1
 
Nog niet echt nieuws over de Fairlane in 2020 :( Operatie Voorruit wil nog niet vlotten. Ruit uit Australië gaat toch wel erg veel kosten en eigenlijk zijn de meeste transporteurs ook niet happig op het verschepen van één item. Verder nadenken maar... Mocht iemand binnenkort een auto of zo uit Australië gaan importeren, ik wil graag meeliften ;)

Ondertussen vandaag wel aan de slag geweest met de lekstroom. De auto trekt om de een of andere reden een accu compleet leeg, zelfs als die aan de druppellader hangt. Hier heb ik al eens eerder samen met iemand naar gekeken, zonder succes. Nu kwam Engineer2 langs die zich er eens op heeft gestort. Conclusie was inderdaad al vrij snel dat er meer spanning op de auto zit dan zou moeten met alles uitgeschakeld. Na alle zekeringen en relais langs te hebben gelopen en doorgemeten kwam er een hoofdverdachte uit de bus: de blower controler, een soort zekering/relais die de interieurfan aanstuurt. Die verwijderd en het probleem was weg. Maar ja, wat nu precies het probleem is? Ding zelf is goed. Vermoeden is dan ook dat dit ding ook iets anders aanstuurt, maar we konden niet achterhalen wat het zou kunnen zijn. De auto lijkt verder ook prima te functioneren met dit ding er uit, dus idee is nu om er een killswitch op te zetten (enkel op deze controler). En een goed elektrisch schema te achterhalen, want de Haynes-schema's bleken niet toereikend. Misschien dat daarmee meer is uit te vogelen :)

9grA2c8.png


En de blower controler:
Y4sQ4Ho.png
 
Een klein mysterie blijft het!

Op de foto is trouwens de zekering. De controller is een goed verstopt doosje achter het handschoenenvak.

Die controller of de blower losgekoppeld geeft nog steeds een forse stroom. Er is dus nog iets anders op die zekering of er zit nog een stekker aan die controller die ik niet gevonden heb.

Hoe dan ook; leuk eens dit mini Ford museum te bezoeken!
 
Maar staat niet te koop (toch?). Tijd terug heeft er ook een politie-Sierra te koop gestaan maar voor een wel erg enthousiaste prijs.
 
Geen idee, maar hij staat zo netjes in een rijtje tussen een paar andere fords.... het is de vraag aan de spotter waard, waar hij hem zag....
 
uwbuurman zei:
(.).... het is de vraag aan de spotter waard, waar hij hem zag....

Peer, België (over de grens bij Maasbracht / Weert
86 km/2 / 16 duizend inwoners. Voertuig staat buiten, in de winterperiode. Even vragen in het lokale café en iemand zal toch wel weten waar er een NL politie Ford Sierra buiten staat te verkleumen?
 
Erg vervelend dat het nog niet gelukt is om de ruit te bemachtigen. (n)
Maar dat komt vast een keer goed. Je zult het wellicht al weten maar een ruit kun je ook laten maken op maat.
Alleen zal dat best een aardige duit kosten denk ik. :rolleyes:
 
Vandaag weer eens op de Britse Ebay gezocht. Iemand biedt twee begrafenis-Fairlanes aan van mijn model en zegt ook connecties te hebben in Australië. Dus daar maar eens een bericht aan gestuurd :)
 
^^ Dat is niks geworden. Ik heb nog een paar dunne lijntjes uitstaan, maar sinds vandaag ook een wat steviger: op Facebook iemand tegengekomen die binnenkort een klassieke Fiat 500 en wat inboedel uit Australië laat overkomen. Dus meteen maar eens contact gezocht en hij gaat kijken wat de mogelijkheden zijn (y)
 
Zou het dan echt gaan lukken? Gaat het nu toch gebeuren? Komt het allemaal goed? Het heeft er alle schijn van :D Als alles loopt zoals vandaag besproken, dan vertrekt over twee weken een container vanuit de Sydney-regio naar Nederland. In die container zit vooral huisraad, maar mijn voorruit mocht mee :LOL:

Het is dus inderdaad gelukt met die Nederlander op Facebook die terugverhuist en o.a. zijn Fiat 500 meeneemt. Ontzettend aardige en enthousiaste gozer die bereid was om het hoe dan ook te laten slagen. Vervolgens toch weer even tegenslag, want het glasbedrijf waar ik al contact mee heb gehad of ze zelf konden verschepen, bleek opeens geen voorruiten te bezorgen. Andere bedrijven reageerden niet of traag, en toen was de deadline nog maar twee weken in plaats van drie dus werd ik toch wat zenuwachtig. Nu had ik al een Facebook-bericht lopen op een Australische pagina over Australische auto's overzee en daar al veel enthousiaste reacties gekregen als ook verschillende aanbiedingen om te helpen. Dus daar maar eens gevraagd of iemand een bedrijf kent dat voorruiten thuisbezorgd op die locatie. Iemand bood vrijwel meteen aan om het zelf op te pakken en contact te zoeken met bedrijven en bezorging af te spreken. En dat is dus gelukt, Calibrated Autoglass zou nu een voorruit afleveren bij de Nederlander. Echt fantastisch hoe je gewoon met wildvreemden van Facebook dit mogelijk kunt maken letterlijk aan de andere kant van de wereld :D Boot vertrekt dus over een week of twee, ik dacht 26 maart en doet er dan twee tot vier maanden over om in Rotterdam te geraken. De Nederlandse transporteur zegt dan nog een week nodig te hebben om de container in te klaren en op plaats van bestemming te krijgen in Gelderland. Dan moet nog een praktisch dingetje uitgewerkt worden, namelijk hoe auto en ruit samen gaan komen. Maar daar kan het bedrijf in Apeldoorn vast wel een rol in spelen :)

Natuurlijk houd ik nog een slag om de arm, het is pas echt gelukt als dat raam in mijn auto zit o_O
 
Wat een ontwikkelingen! En wat zal jij steeds in de stress schieten als er op de weg een steentje tegen de ruit stuitert straks :D
Maar net als gaan rijden met een auto die pas gespoten is slijt dat gevoel wel.

En dan eindelijk.... eindelijk kan je later dit jaar ermee gaan rijden. Volgende keer gewoon een hele auto kopen in Australië hoor. Dat is minder gedoe en ze kosten niet veel daar. Het verhaal van de ambassade maakt dit exemplaar natuurlijk wel iets aparter.
 
Wat een gedoe eigenlijk voor zo'n ruit, maar de manier hoe hij (hoogstwaarschijnlijk) deze kant op gaat komen is wel weer een mooi verhaal vind ik. :LOL:
 
Engineer2 zei:
En wat zal jij steeds in de stress schieten als er op de weg een steentje tegen de ruit stuitert straks :D

Ik dacht precies hetzelfde haha! Sterkte met afwachten, hopelijk met succes deze keer!
 
Oef. Ik heb wel wat logistieke ervaring...als ik zie wat voor schades er alleen al ontstaan vanuit Engeland naar België... Maar goed, wie weet houden de banken en de dekbedden van de verhuizende Nederlander je ruit mooi op zijn plek. :)

Het blijft, als lezer, een mooi avontuur!
 
Ik heb 3 keer een verhuizing gedaan, van NL naar de VS, toen naar het VK en afgelopen.wee naar NL. Enkel een 2 mm glazen plaat van een schilderiijframe stuk. Ik zou me er totaal geen zorgen over maken.
 
Super dat het gelukt lijkt te zijn! Dit is één van die mooie kanten van het internet, zomaar contact vinden met personen aan de andere kant van de wereld die willen helpen. :D
 
Engineer2 zei:
Volgende keer gewoon een hele auto kopen in Australië hoor. Dat is minder gedoe en ze kosten niet veel daar. Het verhaal van de ambassade maakt dit exemplaar natuurlijk wel iets aparter.

Wat dat betreft (in elk geval) zit ik raar in elkaar. "Gewoon" een auto importeren is niet leuk, dan kan je gewoon zoeken zoals je hier in Nederland naar een grijze Polo 1.4 zoekt bij wijze van spreken. In het geval van de Fairlane begon het ook juist met het toevallig tegenkomen. Op dat moment had ik ook een subjectief ingewikkelder, maar (zeker achteraf) objectief gemakkelijker traject kunnen kiezen door wél de auto te willen, maar dan een goed exemplaar uit Australië te halen in plan van dit Brits-Duitse project te beginnen. En laten we wel wezen, het had al een jaar geleden klaar kunnen zijn en dan was het project nog best meegevallen. En ja, mijn Corvette is ook import en heeft geen bijzonder verhaal. Maar ik had die auto nóg veel leuker en meer bijzonder gevonden als die een PF-00-XX of PG-00-XX kenteken had gehad ;)

der Magistrat zei:
Het blijft, als lezer, een mooi avontuur!

Dank je! Voor mij ook hoor o_O ;)

MWH zei:
Super dat het gelukt lijkt te zijn! Dit is één van die mooie kanten van het internet, zomaar contact vinden met personen aan de andere kant van de wereld die willen helpen. :D

Zeker, ik vind het echt heel bijzonder hoe het allemaal kan lopen!
 
Wouter82 zei:
In het geval van de Fairlane begon het ook juist met het toevallig tegenkomen. Op dat moment had ik ook een subjectief ingewikkelder, maar (zeker achteraf) objectief gemakkelijker traject kunnen kiezen door wél de auto te willen, maar dan een goed exemplaar uit Australië te halen in plan van dit Brits-Duitse project te beginnen. En laten we wel wezen, het had al een jaar geleden klaar kunnen zijn en dan was het project nog best meegevallen.

Dat vind ik ook leuk en deze auto verdient het ook gewoon om weer terug de weg op te mogen na het heen en weer gesleep in het verleden. Ik volg je topic ook al enige tijd en volgens mij stond die auto ergens buiten te verpieteren toch bij de vorige eigenaren?

Een specifiek exemplaar redden met een verhaal erachter is veel leuker inderdaad.
 
Probenator zei:
Ik volg je topic ook al enige tijd en volgens mij stond die auto ergens buiten te verpieteren toch bij de vorige eigenaren?

Klopt, de vorige eigenaar, een Duitser, kon de auto niet op kenteken krijgen. Hij heeft dus drie jaar met de auto gezeten en het laatste jaar of zo heeft die buiten gestaan.
 
qwRyi6D.jpg


In Sydney is het donderdagochtend en is de ruit aan de tweede etappe begonnen, per vrachtwagen naar de haven!
Het is nog onbekend wanneer de boot vertrekt.
 
Jij blij dat goederentransport nog wel gaat. De verhuizende personen hebben wel een uitdaging; die zitten voorlopig nog in Australie vast.
 
Terug
Bovenaan