Er is zowaar weer eens wat gebeurd. Hoogtijd voor een updateje dus
Op een van de laatste
mooie warme dagen, eind september, de XR meegenomen voor een wandeling op de hei.
De XR en de Custom werden weer verwacht voor de apk en kwamen beiden zonder spannende zaken terug en mogen weer de weg op voor twee jaar. Voor de Custom betekent het dat dit de laatste apk was in de overgangsregeling van de wegenbelasting! Ook heb ik deze auto nu tien jaar in bezit. De XR zal nog een keertje gekeurd moeten worden voordat hij 40 wordt, die apk zal dan slechts tien weken voor die mijlpaal plaatsvinden.
Iets wat al lang op de to-do-list stond heb ik eindelijk geregeld: er is vorige week een taxateur langsgeweest om een aantal auto’s op waarde te schatten. Je kan bezig blijven met uitstellen omdat er nog even dit en nog even dat moet gebeuren, maar dan kan je jezelf lelijk in de vingers snijden. Ik heb gekozen voor Steijn, daar had ik al langer geleden goede verhalen over gehoord. Het vroeg wel enig geduld, de afspraak had ik eind juli gemaakt. De vijf Sierra’s van 1983 en de Corvette zijn kritisch bekeken en over een week of drie zullen de rapporten verstuurd worden. En de bedoeling is dat we elke twee jaar een hertaxatie doen.
Verder wat “aanhikklusjes” opgepakt. Het achterruitrubber van de Custom zat al langere tijd los en nu maar eens de kit gepakt en de boel vastgeplakt. Dat ging bijzonder amateuristisch maar het lijkt te blijven zitten. Interessant was wel dat het rubber na schoonmaken en terugplaatsen zo’n vier centimeter is gegroeid en dus niet meer goed paste. Heel vreemd, waarschijnlijk de magie van wasbenzine waarmee ik het had schoongemaakt. Een beknopte internetstudie had uitgewezen dat dat wel een prima methode zou moeten zijn…
Drogen...
Verder ook een aantal verweerde strips van de Custom en de L hersteld met chromen tape, ook zo iets waarvan ik mij afvraag waarom ik dat niet al lang geleden had gedaan. Die tape was nog verdraaid lastig te krijgen, althans in de goede maat. Zes automaterialenzaken hadden het niet dus via een van de weinige aanbieders online besteld, wat ook nog even geduld vroeg. Maar goed, van de week dan toch de Maniac Chrome Stripe van Pilot Tuning Project ontvangen, dat moet wel goed zijn!
Zelfs de Custom heeft verchroomde biezen op de voor- en achterbumper, maar die van mij ken ik alleen maar met een donkergrijze strip met hier en daar een lichter plekje. Het was even pielen maar ergens viel het ook weer niet tegen. Het ziet er in elk geval weer een stuk meer uit uit zoals het hoort! Ook de chroomstrips op de flanken van de 1.6 L waren volledig verweerd dus ook daar de tape op aangebracht. Klein detail maar groot verschil, voor beide auto’s!
Hierbij overigens nog op een mysterie gestuit. In alle documentatie staat dat zowel de Custom als de L een chromen sierlijst rond de voor- en achterruit hebben. In sommige gevallen staat daarbij ook een foto van de voorzijde van de L waar dat inderdaad zichtbaar is. Maar mijn auto’s hebben geen sierlijst, en er ook geen sporen van. Bovendien zijn de raamrubbers ook iets anders dan die van de GL die wél chroom heeft. In de stukken staan ook foto’s van de L zonder chroom, en ook alle foto’s van de Custom laten zwarte raamstijlen zien voor en achter. Intrigerend, maar ik ga er vanuit dat de folders niet kloppen en dat mijn Custom en L inderdaad geen chroom horen te hebben. Iets vergelijkbaars had ik eerder met de Ghia. In één van de officiële specificatielijsten stond dat deze standaard elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels zou hebben. Die van mij heeft dat niet dus ik dacht dat dat wellicht kwam door de vroege productie, september 82. Maar na het doorspitten van andere documentatie bleek dat dit tegen meerprijs geleverd kon worden, dus gelukkig klopt mijn auto en niet die ene lijst
Ook op kleinere schaal klein nieuws. Ik had al de officiële schaalmodellen die verkocht werden door de dealer, maar nu heb ik er ook een in de originele verpakking
Die schaalmodellen staan in de “Verkoopgids” met daarin ook de andere relatiegeschenken. Dat was samen met de Produktgids een van de stukken voor de dealerorganisaties.
De verzameling documentatie is wel aardig compleet denk ik, grootste omissie is nog de kleurengids. Onlangs wel op de Duitse Ebay de Duitstalige tegegekomen maar ik moet nog even op de Nederlandse kijken. Anders maar de Duitse kopen