Thanks
Jay DoubleYou zei:
Uit jouw collectie was de XR4i mijn favoriet, maar wordt nu toch wel de XR8! Gaaf man!

RHD rijden zul je inmiddels wel gewend zijn van de Fairlane, denk ik? (Of hoe heet die Australische ook alweer?)
Dank je, ik ben ook gek op de XR4i en zoals ik al schreef loopt die als een kogel. Als de XR8 dat een factor 2 doet, dan wordt het wel een uitdaging

Fairlane inderdaad, maar dat avontuur is gestrand. Geen idee of het ooit nog wat wordt, maar ik heb er anderhalf jaar geleden voor het laatst mee gereden.
Twix zei:
Bij de eerste foto's vroeg ik me af wat er specifiek was aan de XR8. Bij de foto van de motorruimte was die vraag beantwoord. ..
Het is een homologatiespecial waarvoor Ford besloot er 50 te bouwen voor het circuit en 200 voor de openbare weg. De basis is de XR6, kort door de bocht het Zuid-Afrikaanse equivalent van onze XR4i. Omdat zij alleen de 5-deurs bouwden, hadden ze geen zin om speciaal voor een sportief model alsnog een 3-deurs op te nemen. Ook wilden ze wat simpeler techniek, dus in plaats van de Keulse V6 met injectie kozen ze voor de Britse drieliter "Essex"-V6. En zo had je dus de 5-deurs XR6, die ook wat beschaafder was opgetuigd dan de XR4i. Vergelijkbaar had je de 3.0 Ghia met dezelfde motor. En toen wilden ze dus gaan racen, en daar was die drieliter toch wat tam voor

In Europa was de Cosworth inmiddels vergevorderd, maar daar hadden in Port Elizabeth geen trek in. Argument was letterlijk dat ze iets eenvoudigs willen, dus geen opgefokte viercilinder met zestien kleppen en een turbo. En waarom moeilijk doen als er in de VS een Mustang 5.0 rondrijdt... Daarvan werden blok en bak ingevlogen en in de Sierra XR6 ingebouwd. Die V8 was niet veel groter dan de V6 dus dat paste vrij makkelijk. Wel moesten de voorwielen iets verder uit elkaar geplaatst worden wat de spatbordverbreders verklaart. Ook zijn ophanging en remmen aangepast (waarbij de remklauwen van de Porsche 944 zouden komen). De zo ontstane XR8 werd voorzien van de dubbele achterspoiler van de XR4i en kreeg hier en daar wat eigen details – soms omdat het moest, soms omdat het kon – maar het bleef nogal sober uitgevoerd. Grappig detail is ook wel dat de auto Ghia-bumpers heeft in plaats van XR4i-bumpers. Het importeren van de spoiler was kennelijk al duur en/of moeilijk genoeg
Gewoon Dirk zei:
Zolang als ik je ken loop je al te verkondigen hoe graag je een XR8 wil hebben. Zo gaaf dat het nu dan echt gelukt lijkt te zijn. Moet voelen als een droom die uitkomt.
Ja inderdaad, maar ook erg spannend. Zeker als je weer iets tegenkomt wat niet helemaal duidelijk is, maar goed, het Fairlane-avontuur zal neem ik aan niet overtroffen worden qua complexiteit en tegenslag
Engineer2 zei:
Fantastisch! Inderdaad wel de ultieme in je collectie. Iedereen heeft al een Cosworth; dit is het echte werk natuurlijk
Ja die Cosworth kent iedereen wel, en die overvleugelt (
pun intended) eigenlijk alle andere sportieve Fords uit de jaren 80. En die gaan ondertussen ook voor serieus geld van de hand. In Europa is de XR8 volstrekt onbekend maar het zou er qua prestaties niet voor onder moeten doen
ginkelvanmichiel zei:
ge-wel-dig! Gefeliciteerd! Aan de buitenkant zie je praktisch niet wat er onder de kap ligt
Dat niet nee, maar waarschijnlijk hoor je het wel