Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

Wouter82 zei:
Artikel kende ik, maar ik had dat nog niet gezien. Kan er bij op het lijstje... o_O

Ja, niet alleen die airducts, maar ook die coole bougiekabelhouders, genummers en wel.

Wouter82 zei:
Je hebt in Zuid-Afrika van meerdere auto's bijzondere uitvoeringen gehad, waaronder deze Sierra XR8 en die Alfa inderdaad. Maar die BMW betreft de 333i, met als ik het goed heb de zescilinder van de 7-serie. Ook had je de Opel E Kadett Big Boss, die ook tamelijk exotisch was uitgedost :)

333i klopt. Gaaf apparaat.
 
Bij de eerste foto's vroeg ik me af wat er specifiek was aan de XR8. Bij de foto van de motorruimte was die vraag beantwoord. ..

Ik kan me voorstellen dat die een droom voor je was.
 
Zolang als ik je ken loop je al te verkondigen hoe graag je een XR8 wil hebben. Zo gaaf dat het nu dan echt gelukt lijkt te zijn. Moet voelen als een droom die uitkomt.
 
Fantastisch! Inderdaad wel de ultieme in je collectie. Iedereen heeft al een Cosworth; dit is het echte werk natuurlijk :D
 
Thanks (y)

Jay DoubleYou zei:
Uit jouw collectie was de XR4i mijn favoriet, maar wordt nu toch wel de XR8! Gaaf man! :cool: RHD rijden zul je inmiddels wel gewend zijn van de Fairlane, denk ik? (Of hoe heet die Australische ook alweer?)

Dank je, ik ben ook gek op de XR4i en zoals ik al schreef loopt die als een kogel. Als de XR8 dat een factor 2 doet, dan wordt het wel een uitdaging :LOL:
Fairlane inderdaad, maar dat avontuur is gestrand. Geen idee of het ooit nog wat wordt, maar ik heb er anderhalf jaar geleden voor het laatst mee gereden.

Twix zei:
Bij de eerste foto's vroeg ik me af wat er specifiek was aan de XR8. Bij de foto van de motorruimte was die vraag beantwoord. ..
Het is een homologatiespecial waarvoor Ford besloot er 50 te bouwen voor het circuit en 200 voor de openbare weg. De basis is de XR6, kort door de bocht het Zuid-Afrikaanse equivalent van onze XR4i. Omdat zij alleen de 5-deurs bouwden, hadden ze geen zin om speciaal voor een sportief model alsnog een 3-deurs op te nemen. Ook wilden ze wat simpeler techniek, dus in plaats van de Keulse V6 met injectie kozen ze voor de Britse drieliter "Essex"-V6. En zo had je dus de 5-deurs XR6, die ook wat beschaafder was opgetuigd dan de XR4i. Vergelijkbaar had je de 3.0 Ghia met dezelfde motor. En toen wilden ze dus gaan racen, en daar was die drieliter toch wat tam voor :D In Europa was de Cosworth inmiddels vergevorderd, maar daar hadden in Port Elizabeth geen trek in. Argument was letterlijk dat ze iets eenvoudigs willen, dus geen opgefokte viercilinder met zestien kleppen en een turbo. En waarom moeilijk doen als er in de VS een Mustang 5.0 rondrijdt... Daarvan werden blok en bak ingevlogen en in de Sierra XR6 ingebouwd. Die V8 was niet veel groter dan de V6 dus dat paste vrij makkelijk. Wel moesten de voorwielen iets verder uit elkaar geplaatst worden wat de spatbordverbreders verklaart. Ook zijn ophanging en remmen aangepast (waarbij de remklauwen van de Porsche 944 zouden komen). De zo ontstane XR8 werd voorzien van de dubbele achterspoiler van de XR4i en kreeg hier en daar wat eigen details – soms omdat het moest, soms omdat het kon – maar het bleef nogal sober uitgevoerd. Grappig detail is ook wel dat de auto Ghia-bumpers heeft in plaats van XR4i-bumpers. Het importeren van de spoiler was kennelijk al duur en/of moeilijk genoeg :confused:

Gewoon Dirk zei:
Zolang als ik je ken loop je al te verkondigen hoe graag je een XR8 wil hebben. Zo gaaf dat het nu dan echt gelukt lijkt te zijn. Moet voelen als een droom die uitkomt.
Ja inderdaad, maar ook erg spannend. Zeker als je weer iets tegenkomt wat niet helemaal duidelijk is, maar goed, het Fairlane-avontuur zal neem ik aan niet overtroffen worden qua complexiteit en tegenslag o_O

Engineer2 zei:
Fantastisch! Inderdaad wel de ultieme in je collectie. Iedereen heeft al een Cosworth; dit is het echte werk natuurlijk :D
Ja die Cosworth kent iedereen wel, en die overvleugelt (pun intended) eigenlijk alle andere sportieve Fords uit de jaren 80. En die gaan ondertussen ook voor serieus geld van de hand. In Europa is de XR8 volstrekt onbekend maar het zou er qua prestaties niet voor onder moeten doen :LOL:

ginkelvanmichiel zei:
ge-wel-dig! Gefeliciteerd! Aan de buitenkant zie je praktisch niet wat er onder de kap ligt :D
Dat niet nee, maar waarschijnlijk hoor je het wel :)
 
Knetters Wouter, wat gaaf! Briljant dat het je gelukt is. Het moest ooit gebeuren, maar ik had het nog niet verwacht. :T Veel plezier met de voorpret!
 
MWH zei:
Het moest ooit gebeuren, maar ik had het nog niet verwacht. :T

Ik ook niet o_O :D

Jay DoubleYou zei:

Die is inderdaad heel gaaf - en staat ook al heel lang te koop...

FCgF5lx.jpg
 
Jay DoubleYou zei:
Hoe komt het dat ze die sedan noemen? :confused:

Dat deden ze hier ook, in alle officiële documentatie rondom de introductie wordt consequent gesproken van sedan. Ik zie het als een halfslachtige poging om de klant te doen geloven dat het allemaal niet zo spannend is als het lijkt :)
 
De Custom ken ik goed en meermaals gezien, idem voor de XR4i. De rest heb ik allemaal kort in het voorbijgaan of op bezoek weleens gezien maar ik kende het verhaal niet zo. Het begin van jouw Sierra tijdperk (na de Combi) had ik niet zo meegemaakt. In de laatste paar dagen stukje bij beetje je hele topic doorgebladerd in de 1e 7 pagina's doen de fotos het niet meer). Leuk om te zien hoe dat zo gelopen is en hoe je ondanks ook een hoop tegenslag echt een heel nette collectie opgebouwd hebt.

Dus nu genieten als die XR8 er is, lekker blijven rijden met de frisse XR4 en zeker dia Ghia en GL weer op de weg krijgen. Elektra of motorwissel hulp wil ik ook best aanbieden. En dat die L (en de Combi ook wel) op de lange baan geschoven is of misschien wel de laatste rustplek heeft gevonden kan ik me ook voorstellen. Idem met je service wagens. Stap voor stap.
 
Ik zal er overheen gelezen hebben, maar wanneer arriveert dit beest in Sierra-en-een-enkele-hyundai-of-chevvy-heaven?
 
Wauw, zo'n XR8 is echt supergaaf! Ik ken hem alleen van lang vervlogen Occasionwedstrijd-opgaven. Ik ben benieuwd wanneer 'ie in NL landt. In ieder geval gefeliciteerd en veel plezier ermee!
 
Zodan!

Dat is bij uitstek dé Sierra voor de verzameling zeg! Gefeliciteerd!

Ben wel erg benieuwd naar die machine!

Zolang hij idd nog onverprutst is (en hopelijk roestvrij) dan komt de rest wel goed!
 
uwbuurman zei:
Nou, kom maar door met The Passion dan... hoeven we niet meer te wachten...

Ik zou zo niet kunnen zeggen wat er met Pasen wordt gevierd (of herdacht :confused: ) maar ik heb er nog niet eerder zo naar uit gekeken als nu :)

Escher zei:
Wauw, zo'n XR8 is echt supergaaf! Ik ken hem alleen van lang vervlogen Occasionwedstrijd-opgaven. Ik ben benieuwd wanneer 'ie in NL landt. In ieder geval gefeliciteerd en veel plezier ermee!

Dank je! Ik vind het nog een beetje onwerkelijk dat ik er eentje heb. Nog nooit zo iets in het echt gezien en dus ook ongezien gekocht (*althans, niet live gezien) o_O

Taunusdriver zei:
Zolang hij idd nog onverprutst is (en hopelijk roestvrij) dan komt de rest wel goed!

Precies, dat lijkt ook het geval. Hij lijkt vrijwel in originele staat te verkeren met een overzichtelijk to-do lijstje. Maar het blijft nog even spannend wat er precies wordt afgeleverd o_O
 
Ghia & APK deel 2. Reden dat de auto opeens rijvaardig moet zijn, is omdat er aanstaande zaterdag een reportage gemaakt gaat worden. Dus was het wel even spannend of het allemaal zou lukken met de storing en de apk. Kort samengevat: ja! (y)

Gisteravond er met een bevriende monteur naar gekeken en dat ging crescendo. Eerste verdachte:

8duzlyq.jpg


Maar met een paar draadjes trekken bleek dit het niet te zijn. Nu had ik onlangs een set koplampen gekocht voor de XR8 dus die maar eens aangesloten om te kijken wat er dan gebeurt. Die bleken goed te werken, dus het zou dan niet "in de auto" zitten. Nader uitpluizen bracht aan het licht dat de stekkers van de originele lampen niet helemaal fris meer waren. Ook de stekkers van de auto bleken toch iets versleten, maar de stekkers van de vervangende lampen zaten strak genoeg zodat we besloten om die lampen definitief te monteren.

3efvnwZ.jpg


En er was licht!

p1BP1or.jpg


Op naar de keuring.

MuHdJ2o.jpg


En vanavond met nieuwe apk weer in ontvangst genomen :D Geen noemenswaardige punten, remmen zaten een beetje vast door het lange stilstaan, CO stond te hoog en uiteraard moesten de koplampen afgesteld worden.

9UI4Gtc.jpg


Er moet weer goed met de auto gereden worden om stilstandslijtage tegen te gaan. Dus meteen maar even over de grens getankt voor 30 cent goedkopere Euro 98 :eek:

gkW9zUt.jpg


Blij dat de Ghia weer rijdt (y)
 
Gaaf! Dus hij sleept 'm achter de camper naar je toe. Mooi, slapen bij de benzinepomp, onderweg. Roadtrip!
 
Leuk zeg! Hoe je het transport geregeld had heb ik denk ik even gemist, maar mooi dat er iemand is die ‘m kan komen brengen zo. (y)
 
Jouw verzameling begint behoorlijk indrukwekkend te worden.

Er is een tijd geleden een Ford museum gesloten, maar er is een nieuwe aan het ontstaan. (y)

Greetzz Renate, die met bewondering toekijkt.
 
ginkelvanmichiel zei:
mooi Wouter, dan kunnen we binnenkort de Escort en Sierra Ghia eens naast elkaar zetten. Leuk ook dat ze praktisch even oud zijn.

Ja dat leek mij ook een mooi plan (y)

Jay DoubleYou zei:
Leuk zeg! Hoe je het transport geregeld had heb ik denk ik even gemist, maar mooi dat er iemand is die ‘m kan komen brengen zo. (y)

Pa van een minder actieve forummer in het oosten van het land heeft altijd een autobedrijf gehad en hij rijdt nog geregeld Europa in voor dergelijke transporten. Hij heeft destijds ook de Fairlane voor mij in Duitsland opgehaald.

renate zei:
Jouw verzameling begint behoorlijk indrukwekkend te worden.

Er is een tijd geleden een Ford museum gesloten, maar er is een nieuwe aan het ontstaan. (y)

Greetzz Renate, die met bewondering toekijkt.

Dank je :)
 
Wouter82 zei:
Jay DoubleYou zei:
Leuk zeg! Hoe je het transport geregeld had heb ik denk ik even gemist, maar mooi dat er iemand is die ‘m kan komen brengen zo. (y)

Pa van een minder actieve forummer in het oosten van het land heeft altijd een autobedrijf gehad en hij rijdt nog geregeld Europa in voor dergelijke transporten. Hij heeft destijds ook de Fairlane voor mij in Duitsland opgehaald.

Dat is mooi! (y)
 
Het is nog eens 2x 260 kilometer om de auto hier te krijgen, dus dat was begrijpelijk een beetje te veel van het goede na een rondreis Tsjechië. En het kan nu gecombineerd worden met een andere klus.
 
Jay DoubleYou zei:
Durashift zei:
.. of de Transit is stuk gegaan?..:(

Die camper lijkt meer op een Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer. ;)

Nee het is wel echt een Transit. De vorm bij de zijspiegel laat het goed zien.

Maar liever heel afgeleverd dan op tijd maar gejaagd (met misschien wel schade). Ik ben benieuwd!
 
Jay DoubleYou zei:
Engineer2 zei:
Jay DoubleYou zei:
Durashift zei:
.. of de Transit is stuk gegaan?..:(

Die camper lijkt meer op een Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer. ;)

Nee het is wel echt een Transit. De vorm bij de zijspiegel laat het goed zien.

Sorry. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Misschien geeft Wouter ons het verlossende antwoord. :)

Sowieso een Jumper/Ducato/Boxer. Ook te zien aan het design van de stalen velgen.

Maar een XR8, die werd alleen in Zuid-Afrika geleverd! En zo te zien hangen de Zuid Afrikaanse nummerplaten er nog op. Wat is het verhaal erachter?
 
Reyner zei:
Jay DoubleYou zei:
Engineer2 zei:
Jay DoubleYou zei:
Durashift zei:
.. of de Transit is stuk gegaan?..:(

Die camper lijkt meer op een Fiat Ducato, Citroën Jumper of Peugeot Boxer. ;)

Nee het is wel echt een Transit. De vorm bij de zijspiegel laat het goed zien.

Sorry. Ik ben nog steeds niet overtuigd. Misschien geeft Wouter ons het verlossende antwoord. :)

Sowieso een Jumper/Ducato/Boxer. Ook te zien aan het design van de stalen velgen.

Zelf had ik ook meer naar de velgen gekeken dan naar de spiegel.
 
Terug
Bovenaan