Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

Kleine update voor de Ghia: reservedashboard opgehaald :) Dat heb ik op zich niet nodig, maar is natuurlijk fijn om te hebben. Zeker omdat deze in nieuwstaat verkeert. De belangrijkste reden was echter het paneel met het klokje wat ik nodig heb. En het dashboard heeft nog twee opties die ik mis dus die kan ik ook een keer overzetten.

8YezZrR.png

De twee andere opties zijn redelijk zichtbaar: onder de radio een cassetteopbergvak met druklades en daar links van de schakelaar voor de balansregeling van de speakers. De balansregeling zelf ontbreekt, de rest van dat systeem moet dus nog eens opgesnord worden (of gewoon lekker laten want inbouwen zal ook wel geen poezenurine zijn :) ).

In mijn Ghia heeft iemand in het verleden lopen klooien met het klokje. De originele eenheid, met lcd-display en analoog klokje, is om onduidelijke reden vervangen door een eenvoudig digitaal klokje, zonder de extra functies van het originele display. Die eenheid zou heel makkelijk apart van het paneel te demonteren moeten zijn, tenzij je daar superlijm voor gebruikt :( En dus kon ik niet simpelweg de eenheid vervangen en had ik ook een een nieuw paneel nodig. De vervangende eenheid had ik al eens gekocht, inclusief paneel. Alleen kwam dat uit een XR4i en dus miste het chromen randje, ofwel ongeschikt voor de Ghia. Het paneel omvat overigens ook enkele controlelampjes en ook het grafische display is er in opgenomen. En nu heb ik dus wel een complete set die ik kan overzetten :) Dat is overigens makkelijker gezegd dan gedaan want Beun heeft ook het originele stekkertje vervangen door een kroonsteentje...

OBD1tcI.png

Boven de klokeenheid van de XR die ik los had gekocht en die identiek is aan die van de Ghia. Onder het nieuwe paneel uit het donordashboard, met chromen randje en dus specifiek Ghia, en bovenin de rij controlelampjes. Het gat links is voor het grafische display dat achter het paneel in het dashboard is bevestigd en waar dit gat dus overheen wordt gezet.

Het grafische display uit het donordashboard heb ik overigens in de XR gezet. Dat display gaf alleen maar loze meldingen, bekend euvel wat met de soldeerpuntjes te maken zou hebben. Het donordisplay is ook niet foutvrij, maar lijkt wel beter te functioneren (y)

Geweldig. Ik heb nog meerdere Daihatsu vlaggen en banners hier liggen. Mocht ik ooit het geld hebben voor een dergelijke showroom als de jouwe dan hang ik ze ook op.

Jay DoubleYou zei:

Sorry, had je bericht gemist! Goeie vondst, maar die heb ik al :)

Hier hadden we al een tijdje niks van gehoord:

Smokey Mountain Sierra
:)

Op Facebook wordt een ruilmotor aangeboden en daar is Taunusdriver nu aan het kijken. Dat blok ligt nu in een Granada, terwijl daar door Ford alleen de 2.1D en 2.5D in zijn geschroefd. Deze motor is dus al eerder van koets gewisseld. Hij zou nauwelijks walmen en ook wat minder rauw te lopen. Lijkt dus een goed plan, nu even kijken hoe we e.e.a. praktisch gaan uitwerken (y)

Inderdaad Indenor-motoren, die in elk geval oorspronkelijk voor Peugeot waren ontworpen. Voor de Granada was het een noodgreep om ook maar een oliestoker te kunnen aanbieden, dus daar kwamen de 2.1D en 2.5D voor beschikbaar (volgens mij afhankelijk van de markt). Dat was geen groot succes, prestaties en betrouwbaar waren niet heel denderend. Voor de Sierra was een diesel wel een vooraf bedacht plan en dus ook beter uitgewerkt. Maar in feite hetzelfde blok, echter nu als 2300. Ook destijds niet de meest opzienbarende middenklasser-diesel, maar aan de andere kant, zoveel keus was er überhaupt niet.

Kwam een aardig linkje tegen:

https://www.peugeot404vereniging.nl/docs/Indenor%20Dieselmotor%20Peugeot%20J7-9,404,504,505,505%20Turbo,604%20Turbo,%20Instructie,%20-%20OCR.pdf

Yep de Siërra was mijn eerste auto van de zaak, 1996, was toen al een oud beestje, en boven de 130 km/uur altijd warmlopen. Een half jaar in gereden, toen een Vectra met 82pk.....en airco, kleur paars. Heerlijke wagen.

Interessante link, dank je!

Op de Duitse wiki staat dat sommigen landen ook een Granada 1.9D hadden, die leverde 54 pk. Verder had je van 1979 tot 1983 de 2.1D met 63 pk en van 1983 t/m 1985 de 2.5D met 69 pk. De Sierra zit daar dus precies tussen in met 2,3 liter en 67 pk (en is geleverd van 1982 tot 1990).

Vraagje, waarom pak je die motoren van de auto's niet gewoon aan? Ik zou zelf de originele motoren bij de auto's willen houden, in plaats van een ruilblok, dat al een paar keer is verkast van cas en waarvan je maar moet afwachten wat de staat is. Volgens mij is die 2.3 een simpel blok, vrij bulletproof, dus wat houdt je tegen? Zelfde voor die 1.3 van de custom?

Custom verandert niets aan :confused:

Natuurlijk wil ik ook het liefst de auto's zo origineel mogelijk houden. Maar een versleten motorblok is een versleten motorblok, op een gegeven moment is het geen kwestie meer van slijtagedelen vervangen. Dan kan je er nog zoveel nieuw spul opschroeven, goed wordt het niet. Het V6-blok van de GL, met 230.00 km, heeft een vervuild koelsysteem en fors olieverbruik. Koelsysteem heb ik meerdere malen laten spoelen en er bleef bruine soep uitkomen. Dat is op zich ook niet gek omdat die auto een keer tien jaar lang in een schuur heeft gestaan, toen ik de auto kocht was dat éénderde van zijn gehele leven. Het blok van de diesel weet op allerlei manieren olie af te scheiden, was nieuw ook niet het toonbeeld van verfijnde en doortimmerde techniek, is jarenlang intensief gebruikt als serviceauto en heeft daarna iets van 16 jaar stilgestaan, vrijwel precies de helft van zijn leven. Ook die is dus niet even met wat groot onderhoud weer fris en fatsoenlijk te krijgen.

Mogelijk dat een totaalrevisie van de blokken helpt, maar dat is momenteel prijstechnisch echt even een brug te ver. Ik bewaar de blokken wel zodat dat misschien in de toekomst een keer kan. En mocht dat er ooit van komen, dan is het wel zo makkelijk dat de blokken al zijn uitgebouwd.

D8Ryq0e.jpg

Gloednieuwe blanco sleutels binnen. Bijna al mijn Sierra's hebben imitatiesleutels en/of geen reservesleutels dus weer een nieuw projectje :)

^^^ die sleutel(baarden) moeten dan dus nog tot staafjes geslepen worden?

A3 White zei:
de Siërra was mijn eerste auto van de zaak, 1996, was toen al een oud beestje, en boven de 130 km/uur altijd warmlopen. (..)

Was dat dan nog de 2.3 of al de 1.8 td?

Ik heb in die periode eens menigmaal een Sierra 1800 diesel mogen 'testrijden'.. Motor ging na enige tijd op snelheid 'bokken en uitvallen'.. maar oorzaak was moeizaam te achterhalen door de garage waar ik toen op zaterdag en in de vakantie werkte.

Durashift zei:
^^^ die sleutel(baarden) moeten dan dus nog tot staafjes geslepen worden?

De MkI heeft platte baarden, de staafjes kwamen pas na de facelift ;)

Durashift zei:
Ik heb in die periode eens menigmaal een Sierra 1800 diesel mogen 'testrijden'.. Motor ging na enige tijd op snelheid 'bokken en uitvallen'.. maar oorzaak was moeizaam te achterhalen door de garage waar ik toen op zaterdag en in de vakantie werkte.

Was dat gewoon volgas doortrappen of bij normaal gebruik? Nooit iets van gemerkt :confused:

^^^ normaal gebruik, de klant had de auto toen gebruikt bij ons gekocht.

Dat Ford ook nog 'normale :p' sleutelbaarden heeft gekend in die tijd. Ik vond die staafjes altijd zo gek.. hoe 'uniek' kon dat nou wezen per voertuig.

Vandaag Granadavey op bezoek gehad, niet meer actief hier volgens mij. Hij heeft sinds kort een knappe 86er Sierra 2.0 (105 pk) GL Automaat uit Duitsland, door de vorige eigenaar omgebouwd naar een 2.0 DOHC (120 pk) met vier- in plaats van driebak. Maar met een missend portierbakje. Ik heb mijn Van van hem heb gekocht en daarin zat een L-interieur, met het originele Van-interieur er los bij. We hebben dus wat deurpanelen en portierbakjes uitgewisseld en meteen maar de originele panelen terug in de Van gezet. Dat zijn in principe Custom-panelen, maar dan van na de eerste modelupdate en dus anders dan die van mijn 1300 Custom. Het was interessant om te zien dat er toch best veel is gewijzigd in kleuren en materialen gedurende de productiejaren en met de verschillende modellen en uitvoeringen :)

Omdat we toch bezig waren, ook maar meteen de 92er Combi eindelijk eens leeggehaald. Daar overigens nog geen plan mee, ik denk dat het ik maar de P100 inschuif en dan kan ik de Combi een beetje fatsoeneren.
RiRkn0n.jpg

VY2cVxD.jpg

In de achtergrond de Regency-rode 86er...
shTIbcn.jpg

waarvan iemand het ooit handig vond om het portiervak lichtgrijs te spuiten :confused:
1KOdUmN.jpg

De L-panelen uit de Van voor in de rode GL.
Hj1yOPQ.jpg

Nog helemaal intact, de binnenzijde van de Van-deuren.
fzC02iq.jpg

En de Van-panelen in de Dasty. Deze zijn volledig met vinyl bekleed, net als in de P100. In de 1300 Custom is het een harde plaat kunststof.
TRDgqGr.jpg

De originele Van-stoelen, eveneens met vinyl bekleed, moet ik ook nog eens reinigen en dan ook terugplaatsen.

Mooie klusjes weer hoor!
Ik vroeg me nu wel even af, hoeveel kilometer doe je zo ongeveer in totaal met deze collectie Sierra's per jaar? :D

der Magistrat zei:
Mooie klusjes weer hoor!
Ik vroeg me nu wel even af, hoeveel kilometer doe je zo ongeveer in totaal met deze collectie Sierra's per jaar? :D

Uhm, weinig :) De Custom een paar honderd dit jaar denk ik, de XR tussen nog geen tweeduizend waarschijnlijk. De rest staat lekker rustig te wachten tot ze technisch weer een beetje bij zijn :)

Barri zei:
Die service auto's vind ik zo onwijs gaaf!

Dank je! Ben er zelf ook wijs mee :)

Je denkt op een gegeven moment de Sierra's wel te kennen, maar je blijft nieuwe dingen leren. Zo dacht ik dat mijn Custom op de juiste velgen stond, volgens de folder 4,5J breed waar de overige (niet-XR) Sierra's op 5,5J staan. Totdat ik eens met iemand met de auto bezig was en zijn oog viel op het reservewiel. Dat is zilver, net als de velgen onder de Custom. Terwijl de andere Sierra's vijf zwarte velgen hebben. Voor de grap daarom eens een L-wieldop gepakt en die paste wel op het Custom-wiel onder de auto, maar niet op het reservewiel. Huh? Nadere inspectie bracht zo aan het licht dat de velgen onder de Custom dus niet 4,5J zijn, maar zilver gespoten velgen van 5,5J o_O Waarbij de Custom-velgen niet eens Sierra-velgen blijken te zijn, maar Fiesta-velgen. Bepaald geen ramp natuurlijk, maar niet zoals het hoort. En dus op zoek naar de juiste 4,5J-velgen. Inmiddels twee in huis:

6xGcXwU.jpg

Deze velgenexercitie was overigens naar aanleiding hiervan:

5rD6mmC.jpg

Hoe hilarisch is dat. Dan ben je als Pirelli aangewezen om de banden te mogen leveren voor het innovatiewonder de Ford Sierra en dan ga je voor je reclameposters gebruiken maken van het kale basismodel :LOL: Overigens nog met een leuke verwijzing naar de T-Ford :) Hoewel een paar van mijn Sierra's nog originele reservebanden hebben, zijn dat helaas geen Pirelli's. Dit A4-postertje is evengoed natuurlijk een hele leuke uitbreiding van mijn Sierra-documentatie.

Nog meer uitbreiding van de prullaria:

9TQHdyB.jpg

:) Komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika, maar het is geleverd vanuit Engeland.

Verder nog binnenkort de dieselmotor voor de Van ophalen en de XR4i krijgt een beurt: kleppen stellen, injectoren reinigen en/of vervangen, bougies controleren. Tevens ga ik de benzinetank in de antisteenslagspray zetten.

Tot zover even weer de update :)

uwbuurman zei:
Lekker bezig!! Blokje van de Van is weer helemaal fris dan???

Ik ga een ruilblok ophalen ;) Van de week is al wel een gloednieuwe startmotor binnengekomen :)

Vanavond ein-de-lijk een klusje uitgevoerd dat al jaren ligt te wachten: de benzinetank van de XR in de anti-steenslagspray zetten. Een jaar of zes terug is er een nieuwe tank onder gekomen, maar die is nogal glimmend zilver. Omdat de tank wat onder de bumper hangt, kon je hem best goed zien. Dus al meteen het idee opgevat die zwart te spuiten, en dat is nu dan maar eens gebeurd :D

7hDCfqp.jpg

4XRyhDs.jpg

fCLM9qe.jpg

jEtOLWC.jpg

kuVUzWZ.jpg

DSHFPpg.jpg

BPIyqJl.jpg

Prima resultaat volgens mij :)

Je bent weer goed bezig Wouter! Die details maken het altijd af natuurlijk. Mooi verhaal met de velgen van de Custom.

Geen echt autonieuws, maar wel iets leuks via Facebook gekocht:

3u70zEL.jpg

40N89Ff.jpg

T3jBC3R.jpg

GMIPKHl.jpg

Op een flesje na compleet.

vuMy75D.jpg

Dat moet wel goed spul zijn!

Hmm, als je iemand zo'n reparatieset cadeau gaf, impliceerde je eigenlijk dat hij/zij in een roestbak reed... :)

Mechanix zei:
Hmm, als je iemand zo'n reparatieset cadeau gaf, impliceerde je eigenlijk dat hij/zij in een roestbak reed... :)

Nee nee nee, het is de voor de echte liefhebber die zijn/haar auto minutieus en tot achter de komma in topconditie houdt :D

244 55 zei:
Wie is die snorremans? Een auto-riteit?;)

Dat ongetwijfeld! Maar geen idee, misschien Mr. Alabastine himself?

D Elzinga zei:
He, het doosje dat de meneer vasthoudt is niet deze doos. Te zien aan de generieke jaren 70 auto op die doos is de beste man door de "gulle" gever opgezadeld met een oud setje.:T

Ik hoopte stiekem op het Droste-effect maar helaas :)

Nog een klusproject nodig?
;)

Sedan heb je al wel in je collectie (als ik het op de foto goed zie) maar automatische versnellingsbak ook?

47d327577bdff0d0be469796c6b367f9d438800b.jpg

Vend Ford sierra gl de 1987,
Moteur 2l Carbu qui totalise 75000klm, Boîte automatique

Staat in een hal met andere wetenswaardigheden, zo te zien.

Wegens tijdgebrek bij de verkoper moeten onderstaande zaken nog gedaan worden:

-radiateur
-pneu avant
-bobine d'allumage
-maître Cylindre de frein ar
-grosse révision ( vidange, filtre, bougie, ect)
-après quelque petit détails (relais clignotant, cache de bouton de warning)

https://www.leboncoin.fr/voitures/1911502601.htm

Ziet qua koets nog erg netjes uit, maar ik wil geen project en ook geen import. Maar zowel sedan als automaat ontbreekt nog :)

Terug
Bovenaan