Wouter82’s Sierra’s ('83 1.3 Custom, 1.6 L, 2.0 V6 GL, 2.3 V6 Ghia, '84 XR4i, '85 XR8, '85 Van 2.3D, '86 VEGE Cup, '92 Combi CLX) en ’90 P100 TD

Zijn die achterlichten nu echt zo lastig aan te komen? Ik heb 2-3 jaar geleden 26 euro per stuk betaald. Gewoon, nieuw bij Ford....

2800i zei:
Zijn die achterlichten nu echt zo lastig aan te komen? Ik heb 2-3 jaar geleden 26 euro per stuk betaald. Gewoon, nieuw bij Ford....

Ik heb het hier en daar wel gevraagd maar zulk specifiek oud spul lijkt nergens meer leverbaar...

animaatjes-blij-17449.gif

Vandaag is de XR bij een andere garage goedgekeurd :confused: :D Ik snap het niet maar ben er natuurlijk wel heel blij mee :)

Mooi man (y)

Zit idd nog wel eens verschil tussen de ene garage, en de andere wat apk betreft...

Anderzijds kan een andere garage wel weer andere dingen afkeuren.

Rij de laatste tijd dagelijks met mijn XR4I, mag nog een weekje:LOL: Daarna helaas van de weg door de belasting(n):cry:

Blijft écht genieten:cool:

Kennis van me heeft nog een '86er mk1 station in de verkoop, die heb je nog niet in je verzamelingo_O:eek:

Hmmm een Nederlandse auto? Ach maakt niet uit, ik moet er toch niet aan denken :D Bovenaan het lijstje staat die Van in Friesland...

Had de auto naar de Kwik-Fit gebracht, eigenlijk een plek waar ik nooit meer heen dacht te gaan maar ze hebben wel de goedkoopste apk. Dus ik daar vanmorgen mee gebeld en ik kon 's middags nog terecht. En warempel zonder opmerking goedgekeurd. Althans, er zou wel een stadslichtje stuk zijn terwijl ik zeker weet dat die gewoon werkte, maar goed... die paar euro kon er nog wel bij :)

Gefeliciteerd met de XR4i!

Vorige week zaterdag kwam ik nog een mooie Sierra tegen in Den Haag, ik wilde je 'm niet onthouden:

22755408877_4cab18bff2_z.jpg

22853755550_4883e55033_z.jpg

Gefeliciteerd met de APK goedkeur! Wel apart dat er verschil in zit.

Jij kan iig na de winter weer lekker vlammen. ;)

Ik vind de XR4i persoonlijk de gaafste van al je auto's. Maar stiekem zijn die ''basis'' modellen ook het bewaren meer dan waard. (y)
Geniet ervan.

Inderdaad een mooie Sierra D-C! Ben benieuwd of die voorbumper een officieel accessoire is, ik heb laatst van iemand wat folders gekregen dus dat ga ik nog eens nakijken.

Dank je Marc! Na de winterstop moet de auto ook weer de werkplaats in voor nieuwe koppeling, tank en eigenlijk ook schokdempers. Met name aan de voorzijde staat de auto nu wel erg soepel op z'n pootjes. Maar er gaat zeker ook weer gevlamd worden :)

Die van Rob of de XR8, ik zou het wel weten! Mijn portefeuille ook, die het hoogstwaarschijnlijk grondig oneens zou zijn met mijn voorkeur :D

Ben echt zo benieuwd hoe een XR8 klinkt en rijdt :D

Vanavond ga ik een poging doen de 1.6 tot leven te wekken en naar de werkplaats te rijden. Dan gaan we kijken wat er allemaal aan gedaan moet worden om hem fatsoenlijk te laten starten en rijden. Hopelijk lukt dat, want niet alleen begint 1 december de winterschorsing maar 6 december vervalt ook de apk. Mocht het niks worden, dan schors ik het kenteken en dan moet ik er volgend jaar maar verder naar kijken...

Vandaag was de laatste dag van het youngtimerseizoen, nu moeten ze weer drie maanden van de openbare weg af. Dus nog even de XR uitgelaten, helaas wel tijdens hoosbuien bij windkracht 8. Met wind mee was het nog wel te doen om 140 te rijden, terug met wind tegen was 120 al niet echt prettig meer. Maar toch even lekker de auto uit kunnen laten. Daarvoor hetzelfde met de Corvette gedaan, gelukkig tijdens wat betere weersomstandigheden. Overigens mag de Ghia wel blijven rijden want het is afgelopen zaterdag niet gelukt het gas uit te bouwen. Daar zal ik zsm uitgebreider op terugkomen :)

Een goede week geleden ben ik met de Ghia op bezoek geweest bij Granadavey. Doel was de auto fatsoenlijk op benzine te laten lopen zodat de gasinstallatie er uit kan en de auto nog mee kon met het kwarttarief. We wisten al dat de twee klepjes in de carburateur ontbraken en verder gingen we uit van standaard onderhoud, zoals nieuwe bougies en oliefilter. We hadden de hele dag de tijd dus we konden rustig aan de gang. Na het plaatsen van nieuwe gloeikaarsen en siliconen bougiekabels en de klepjes, bleek het blok nog steeds niet fatsoenlijk op benzine te willen lopen. De gehele rechter cilinderbank deed eigenlijk nauwelijks mee, waarschijnlijk omdat een van de twee kamers in de carburateur te weinig peut kreeg. Helaas hadden we niet voorzien in een revisiesetje, dus moesten we concluderen dat de auto voorlopig op gas moet blijven lopen. En ik ga op zoek naar zo'n setje zodat we voor de herkansing kunnen gaan :) Maar desalniettemin, nadat ook de kleppen waren gesteld liep het blok ook op gas veel beter (y) Verder was Davey zeer te spreken over de staat van het inwendige, dus de kilometerstand is geloofwaardig 115.000. Volgende klus betrof het vervangen van de achterbumper. Om onduidelijke redenen had mijn Ghia een grijs exemplaar en ik had al een tijdje een correcte bruine liggen. Dus oude er af en toen ook maar verder gesleuteld en de trekhaak verwijderd. Die trekhaak maakt namelijk gebruik van de bumpersteunen zodat je je bumper zou moeten aanpassen. Het was nog wel even aanmodderen om alle bouten te vinden en los te krijgen, maar uiteindelijk kon de oude bumper er af. De nieuwe bleek echter twee bevestigingspunten te ontberen zodat een strakke, correcte montage niet mogelijk leek. Gelukkig kreeg Davey een ingeving zodat het geheel toch fatsoenlijk op zijn plek zit. Al met al dus een zeer nuttige maar ook aangename dag :)
Op de terugweg nog een set streepjesachterlichten opgehaald, waarbij helaas het linker exemplaar beschadigd bleek. Ik ben inmiddels een andere set op het spoor dus wellicht heb ik daar meer geluk.

Sfeerplaatje van de werkplaats :)
5gb1GUY.jpg

Carb zonder klepjes...
0kK1yrE.jpg

...en met
GU6JzJf.jpg

Beunhaas heeft lopen hobbyen om het gas weg te werken (n)
eZCvfSY.jpg

Kale kont maar nog met haak...
T82IBgv.jpg

... en weg ermee!
a6WcUb6.jpg

Helaas nog geen foto van het nieuwe achteraanzicht ;)

En nog een foto van de poging om de 1600 tot leven te wekken... zoals vermeld kansloos.
SGgJ4zz.jpg

Altijd lekker om zonder haast aan te kunnen klooien bij iemand die de ruimte heeft. Dat mis ik zelf regelmatig.

SOOOOOOOOOOOOOOOOOOW heo_O:eek:

10K voor een XR4I, zónder electrische ramen, en waarvan de apk al 20 jaar verlopen is:cry:

Mijne mag voor een kwart daarvan wel weg, mét apk en electrische ramen:cool: en mijne is 29 jaar van dezelfde eigenaar geweest:p

Het valt me de laatste tijd op dat men enorme prijzen vraagt voor auto's, zowel young- als oldtimert....

Zag ook nog een XR4I spoiler voor €175,- aangeboden wordeno_Oo_O

Geweldig park heb je opgebouwd Wouter!
Enige jaloerse gevoelens komen toch wel naar boven :)
Die 2.3 Ghia.... exact mijn ex Sierra, ik moest even slikken.

Ik heb nog een set originele wieldoppen van een mk1 ghia liggen.
Ik heb destijds voor mijn ghia nieuwe doppen weten te scoren, ze kwamen wel uit 4 verschillende landen en hebben de hoofdprijs gekost.
Maar dat mag de pret niet drukken ( ik heb er nog een nieuw in verpakking, die kreeg ik als bonus )

Ik moet jouw Sierra park toch eens in het echt aanschouwen.

net een gedeelte van je topic doorgenomen. wat een gave collectie!(y)
die reis met de jaguar is trouwens ook briljant, moet ik ook maar eens gaan doen :)

Als er eens hulp op locatie bij de 1.6 gegeven moet worden, dan hoor ik het wel.
Zal toch niet zo zijn dat ie echt niet wil lopen.... Die Pinto's lopen in de meest belabberde toestand nog.

Sierra ghia zei:
Geweldig park heb je opgebouwd Wouter!

Merci :)

Sierra ghia zei:
Enige jaloerse gevoelens komen toch wel naar boven :)
Die 2.3 Ghia.... exact mijn ex Sierra, ik moest even slikken.

Die van jou was nog mooier en luxer ;)

Sierra ghia zei:
Ik heb nog een set originele wieldoppen van een mk1 ghia liggen.
Ik heb destijds voor mijn ghia nieuwe doppen weten te scoren, ze kwamen wel uit 4 verschillende landen en hebben de hoofdprijs gekost.
Maar dat mag de pret niet drukken ( ik heb er nog een nieuw in verpakking, die kreeg ik als bonus )

Ik heb er nu een zo goed als nieuwe set op zitten en heb nog een reserveset met wat gebruikssporen.

Twan238 zei:
net een gedeelte van je topic doorgenomen. wat een gave collectie!(y)
die reis met de jaguar is trouwens ook briljant, moet ik ook maar eens gaan doen :)

Dank je :)

2800i zei:
Als er eens hulp op locatie bij de 1.6 gegeven moet worden, dan hoor ik het wel.
Zal toch niet zo zijn dat ie echt niet wil lopen.... Die Pinto's lopen in de meest belabberde toestand nog.

Dank voor het aanbod! Auto staat nu geschorst dus daar ga ik voorlopig niet mee aan de slag. Eerst de rest maar op orde brengen:

2016

Afmaken waar vorig jaar aan begonnen is, en dat heeft dan vooral betrekking op de Ghia en de XR4i. Om met de eerste te beginnen, ik heb inmiddels een carburateurrevisiesetje binnen alleen ontbreken de tandwieltjes nog. Lastig te vinden. Verder heb ik achterlichten binnen, maar helaas is eentje te lelijk om op de auto te zetten. Ik heb nog een lijntje uitstaan in België en daar zou ik vandaag door teruggebeld worden...

De XR had al voorzien moeten zijn van nieuwe koppeling en nieuwe benzinetank, dat moet nu dus gaan gebeuren vóór mei. Want de auto moet op tijd klaar zijn voor de Nacht van Weesp 22 mei :) Ook wil ik meteen de schokdempers rondom laten vervangen, de zijn wel aardig versleten.

De GL wacht nog steeds op zijn nieuwe schokdempers aan de voorkant. Dan de 1300, die is dacht ik eindelijk op orde :) Wel had ik vorig jaar de auto moeten laten controleren door het Dinitrol-bedrijf, dus dat moet dit jaar dan maar.

De P100 had ik deze winter cosmetisch willen aanpakken maar dat gaat niet lukken omdat ik de auto een paar keer nodig heb. Weet ook niet goed hoe ik dat het beste kan laten aanpakken. Die auto gaat 21 januari voor de apk. Dan moeten ze ook even kijken naar het starten, want dat doet die soms met veel moeite. Startmotor is vorig jaar vervangen, accu zou goed moeten zijn dus wellicht de dynamo. Auto heeft namelijk al langer last van een laadstroomlampje dat een paar seconden blijft branden na het starten. En nu is het soms zo dat als je de sleutel omdraait, de auto een *klik* geeft en vervolgens zwijgt. Ben benieuwd.

En verder? Ik ben voorlopig niet van plan verder te gaan uitbreiden. Er lonken nog altijd twee Sierra's maar ik moest maar eens even verstandig zijn. Ook omdat ik van het voorjaar de Corvette groot onderhoud wil laten geven en dat kan wel eens in de papieren gaan lopen. Maar zeg nooit nooit ;)

De P100 heeft weer een verse apk, zonder op- of aanmerking (y) En vandaag nog wat Sierra-spulletjes gekocht die misschien nog wel eens van pas kunnen komen, zoals bougies, filters, contactslot, twee sierstrips, twee schokdempers, steunrubbers voor de hoedenplank e.d.

Leuk spul al die Sierra´s. Apart is dat ik ze vroeger spuuglelijk vond. Zelf had ik een tijdje (lang geleden) een 1992 Sierra sedan met de 2.0 8V (zonder i) waar ik met wat jeugdige onervarenheid de linkerkoplamp door midden splitste op een lantaarnpaal. Die latere jaren vond ik een stuk fraaier toen. Na de klapper nog rondgekeken voor weer een Sierra maar in het tijdperk voordat je alles en overal op internet kon vinden werd dat het niet (snel genoeg). De rare technische storingen en de rare Ford constructies was ik ook wel enigzins zat kan ik me herinneren.

Als ik jouw verzameling zie brengt het wel weer wat terug aan herinneringen. Vooral die geweldige jaren 80 dashboards met meestal zo´n mega cassette vak onder handbereik.

Blijft leuk. Ook hier goede herinneringen aan een Sierra. Ik heb inmiddels ook al een paar slapeloze nachten dankzij een '84-er Sierra Ghia op MP. Niet perfect (wat kleine dingetjes) maar wel leuk. Ik kan er in de praktijk alleen niks mee. Inmiddels wel ruimte, maar heb niemand om me heen die zo enthousiast is als ik als het om oudere auto's gaat. Verder ben ik zelf ook niet echt handig, technisch gezien. Hij lijkt me het redden waard, maar ik ben bang dat ik 'm moet laten gaan. :(

teaser...
$_85.JPG

Ik zag laatst op de Flickr van een forummer een vroege ONK Sierra Kombi.... Eigenlijk zou dat er nog wel echt bij moeten, Wouter.

Ja die auto (en eigenaar) ken ik. Erg fraaie auto, is na lange tijd stilstaan onlangs weer rijvaardig gemaakt (y)

Vandaag iets bijzonders uit België ontvangen, volgens de verkoper zeldzaam: penningen van vlak voor de lancering van de Sierra die de allereerste kopers kregen. Op de voorkant staat als datum 1-10-82 gegraveerd, op de achterzijde werd de naam van de koper gegraveerd :)

mUf9Ao7.jpg

En een paar weken terug werd ik gebeld of ik een Sierra ter beschikking zou willen stellen voor filmopnames. Maar natuurlijk! De auto speelt een rol in een nieuwe, vierdelige dramaserie van de AVRO-VPRO die komende winter wordt uitgezonden. Mij werd nadrukkelijk verteld dat ik geen foto's mag verspreiden, dus ik houd het bij een onschuldige foto van enkel mijn Ghia en een paar decor-auto's :) Ook welke serie precies houd ik maar even voor mij. De betreffende scene speelde zich in elk geval laat in de jaren 80 af. Was een lange dag buiten in de kou, regen en hagel maar evengoed een erg leuke ervaring! En het was ook geen bijrolletje, als het goed is komt de auto straks heel behoorlijk in beeld :D

4KXuQTb.jpg

Ja, die ligt er achter op de grond ;) Overigens heb ik die kentekens uitgezocht, helaas zaten er in de doos niet genoeg echt geschikte platen.

Gezien de Nevada hoop ik toch begin jaren 90. Verder heel erg leuk. Ik kijk ernaar uit! Volgens mij werd er zojuist bij Jinek al iets over gezegd.

Gelukkig zal het gros van de kijkers daar geen erg in hebben!:)

Ik ben wel benieuwd naar de serie, zeker nu er ook een forumauto in voor komt!

Ik stoorde mij er ook aan dat de auto's zijn niet volledig correct zijn maar dat zal inderdaad het merendeel van de kijkers niet opvallen :)

Terug
Bovenaan