Wat is er speciaal aan banden voor elektrische auto's

iDS

Wegverkenner
Vandaag zie ik dit bericht op de homepage staan:
autoweek - item banden voor elektrische wagens

In het artikel wordt gemeld dat het voor elektrische wagens extra belangrijk is de rolweerstand te beperken.
Daarvoor wordt ingezet op een smaller loopvlak en hardere rubbersamenstellingen.
Maar hoe zit het dan met de weerstand die je net wél wilt om een korte remafstand te waarborgen. Daarover wordt zedig gezwegen.
Ik heb zelf geen idee, ik ben benieuwd of er bij forumleden kennis aanwezig is op dat vlak.

Een band kan natuurlijk altijd maar in 1 richting zijn maximale grip hebben. Dus sturen en remmen zal altijd resulteren in een langere remweg dan enkel remmen.

Wat daar echter wel aan bij draagt is dat elektrische auto's veel harder op de motor kunnen remmen. Daarbij ook eigenlijk heel erg snel stilstaan. Ik denk wel dat je gerust kunt stellen dat als je in Nederland ervan afhankelijk bent hoeveel grip je banden hebben om je remweg te bepalen dat je dan eigenlijk al iets niet goed hebt gedaan.

Niet geanticipeerd op de omstandigheden, niet voldoende afstand gehouden, afgeleid.

Maar in de basis heb je gelijk...een EV heeft gewoon meer kinetische energie en dus moeten de griplevels van je banden daarin mee.

Ik denk overigens niet dat we heel snel veel skelterbandjes op EV's gaan zien. Door de hoge massa moeten de banden ook veel draagvermogen hebben en dat is nu eenmaal makkelijker met een bredere band dan met een smallere.

Beetje onzinnig stuk. Alsof rolweerstand voor een brandstofauto niet relevant is. Daar levert een band die voor een lager verbruik zorgt ook voordeel op.

Nico GTR zei:
Ik denk overigens niet dat we heel snel veel skelterbandjes op EV's gaan zien. Door de hoge massa moeten de banden ook veel draagvermogen hebben en dat is nu eenmaal makkelijker met een bredere band dan met een smallere.

Da's ook eentje waar ik me vragen bij stel als er geschreven wordt dat er smallere banden worden toegepast om de rolweerstand te verminderen.

Je kan je ook afvragen waarom de banden de laatste jaren steeds breder zijn geworden. Ik durf het antwoord niet te geven, maar weet wel dat ze "vroeger" niet zo breed waren.

Ik weet wel dat sommige banden voor o.a. een Tesla aan de binnenkant zijn voorzien van een schuimlaag (silent technologie), maar het enigste doel daarvan is het dempen van het rolgeluid van de band.
Het scheelt wat in geluid, maar kost je per band ook zo'n € 70,= meer als een identieke band zonder die schuimlaag. (voor die meerprijs zet ik de radio dan wel een streepje luider:))

Twix zei:
Je kan je ook afvragen waarom de banden de laatste jaren steeds breder zijn geworden. Ik durf het antwoord niet te geven, maar weet wel dat ze "vroeger" niet zo breed waren.
Auto's zijn veel zwaarder, en hebben meer vermogen. Meer draagvermogen en grip nodig.

Geluid is ook wel een goed punt, of je het nodig vind of niet. Bij een veel stillere auto valt bandengeluid natuurlijk ook meer op.

Het hele rolweerstand verhaal vind ik ook maar twijfelachtig. Leuk dat die banden zuinig zijn met weinig rolweerstand, maar dat betekent ook dat ze minder grip hebben. Ik vind veiligheid belangrijker als iets minder accu of brandstofverbruik.

Mij lijkt dat op 80-90 % van de elektrische auto's de standaard velgen vervangen zijn door breder lichtmetaal met normale banden.

Het gaat om het contactoppervlak, dat is bij een smallere band hetzelfde als bij een bredere band als je de diameter maar groter maakt ter compensatie. Dat is de reden waarom een BMW i3 weliswaar een smalle band heeft maar ook een band met een veel grotere diameter.

Volt zei:
Het gaat om het contactoppervlak, dat is bij een smallere band hetzelfde als bij een bredere band als je de diameter maar groter maakt ter compensatie. Dat is de reden waarom een BMW i3 weliswaar een smalle band heeft maar ook een band met een veel grotere diameter.

Die exotische bandenmaat maakt wel dat er maar een beperkt aantal producenten is ( Nankang, Bridgestone en Conti) en ze flink aan de prijs zijn.

Volt zei:

Het gaat vooral om de vervorming, die neemt af bij grotere diameters.
Stuggere compound en hogere druk helpt ook.

Janneman zei:
Mij lijkt dat op 80-90 % van de elektrische auto's de standaard velgen vervangen zijn door breder lichtmetaal met normale banden.

Nou ik zie zelden tot nooit Tesla's met aftermarket velgen. Al die Kia's hyundai, Etron's en IDs is 99% lease, daar gaat toch niemand andere velgen op zetten.

Het blijft een compromis, voor echt hard remmen moet je grote snelslijtende sloffen onder een vederlichte carbonwagen zetten.
Alles wat je smaller en zwaarder maakt remt minder goed en stuurt minder vlot.

Je kan uberhaupt best zeggen dat EVs gevaarlijker zijn, met name voor anderen. 500kg extra zoals bij de 208 dat op een klein autootje inramt is serieus veel.

Volgens mij is rolweerstand iets anders dan grip.

Een zachte band bv. heeft veel meer rolweerstand maar hoeft niet perse meer grip te hebben in die situatie.

Twix zei:

De vermogens en koppels waren vroeger ook veel minder dan nu. Mijn eerste auto had een 2 liter V6 motor en die perste er maar een fractie uit van wat tegenwoordig gebruikelijk is. 0 naar 100 was iets van 14 seconden (wat overigens nog steeds meer dan genoeg is want in de praktijk mag je blij zijn als je in 15 seconden op 100 zit op de openbare weg).

marcel21674 zei:

Een zachte band bv. heeft veel meer rolweerstand maar hoeft niet perse meer grip te hebben in die situatie.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk:
Als je de invloed van de bandenkeuze bij F1-wedstrijden bekijkt, dan lijken zachte compounds toch meer grip te genereren dan hardere banden.

iDS zei:
marcel21674 zei:

Dat lijkt me onwaarschijnlijk:
Als je de invloed van de bandenkeuze bij F1-wedstrijden bekijkt, dan lijken zachte compounds toch meer grip te genereren dan hardere banden.

Ik heb het niet over zacht rubber, ik heb het over een band met een te lage druk.
De grip, wordt bepaald door de compound banden, in dit geval zachter rubber idd. Dat staat los van de druk in de band.
Maar weet jij of een rode band in de F1 meer rolweerstand heeft of niet? Zou heel goed kunnen, maar dat dat beetje extra rolweerstand niet opweegt tegen de tijdwinst in de bochten, door die extra grip.

AutoWeek heeft zomerbanden voor elektrische auto's getest. Een punt sprong er wel uit (in een kader), namelijk dat bij gelijke auto (een Hyundai Kona) de banden die het best presteerden op actieradius je 70 km verder brengen op een acculading dan de slechtste banden op dat punt. Dat is toch een leuke afstand en het toont aan dat er best grote verschillen tussen banden zijn (voor zover je dat nog niet wist). Je kunt op de webpagina de grote lijnen van de test lezen of de complete test via de link hieronder downloaden als pdf.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Ik heb het in ieder geval bij de redactie als tip meegegeven. Op zich wel goed ontvangen maar ze moeten wel kijken hoe het te regelen, er zitten best wel wat praktische haken en ogen aan. Niet geschoten is...

Terug
Bovenaan