Wat eet de AW-forummer? Een topic om je vingers bij af te likken!

Durashift zei:
A.s. vrijdag is het dierendag. De oproep is om die dag geen dier te eten.

Dus, wie heeft een lekker vegetarisch gerecht in de aanbieding? ;)

Het zijn pannenkoeken geworden, zonder spek dit keer.

Beviel mij matig, heb ze zelf gebakken maar op 1 of andere reden viel de smaak tegen..

pak meergranenmix
900 ml melk
3 eieren
snufje zout..

Straks met de lunch proeven of de koude beter zijn..

Durashift zei:
Durashift zei:
A.s. vrijdag is het dierendag. De oproep is om die dag geen dier te eten.

Dus, wie heeft een lekker vegetarisch gerecht in de aanbieding? ;)

Het zijn pannenkoeken geworden, zonder spek dit keer.

Beviel mij matig, heb ze zelf gebakken maar op 1 of andere reden viel de smaak tegen..

pak meergranenmix
900 ml melk
3 eieren
snufje zout..

Straks met de lunch proeven of de koude beter zijn..

Misschien was je spekpannekoeken gewend. Heb je de gebruiksaanwijzing gewoon gevolgd? En was het geen Euroshopper?

Ik vind het wel goed van jou hoor. Ik heb er totaal niet meer aan gedacht. Ik ga nu ook een keer per week een vleesloze dag nemen. Goed initiatief!

Vanavond eten we hapjes bij de tv. We kijken dan Pawn Stars (ontzettend leuk, over een winkel waar je spullen kwijt kunt als onderpand voor een lening, hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?) met hapjes zoals blokjes kaas, bitterballen, kipnuggets etc. Vanavond heb ik er helaasch geen vlammetjes bij, vergeten.:(

Mond verbrand aan de bitterballen!:(
En niet zo'n klein beetje ook!

Ben ik even blij dat morgen alleen maar bruinebonesoep met toast eet.

Soloman zei:
Vanavond eten we hapjes bij de tv. We kijken dan Pawn Stars (ontzettend leuk, over een winkel waar je spullen kwijt kunt als onderpand voor een lening, hoe heet dat ook al weer in het Nederlands?

Je bedoelt het pandjeshuis, ook wel de lommerd genoemd ;)

Nog even over die pannekoekenmix, ik hou mij nooit aan het doosje. Er gaat meestal nog vanillesuiker en kaneel bij of ik vervang een deel van de melk door bier, ook lekker. Eigenlijk is zo'n pak mix ook onzin, gewoon meel werkt net zo goed.

Kaneel deed ik wel op de appels.

Bier kan, alhoewel met kind dat ook niet zo verstandig is..

@Soloman: tja, goed blazen hè;) De soep dan ook niet zo heet stoken /eten :)

Ach, die vleesloze dag.. Gisteren shoarma (met echt turks brood, met die pita broodjes heb ik het wel gehad) en salade gegeten.. Dus tja, als ik echt bevlogen ben had ik dat niet moeten eten..:p

Vandaag staat risotto op de kaart. Courgette, champignons en separaat kippenpoten met een 'eigen' marinade.

Rest van de week:
-Maandag: stampot met snijbonen en worst/ui er doorheen
-Dinsdag: restjes
-Woe: Chili Con carne
-Do: wortelpannetje van Maggi
-Vrij/za/zo: nnb

De kroketjes zijn trouwens lekker gemakkelijk, als je moet werken en later thuis bent. Je mikt ze gewoon in de oven en je heb toch iets lekkers. De parissienes zijn ook echt een aanrader, stukje vlees erbij en wat groente, je hebt binnen een half uur iets op tafel.

Maar goed, niets boven gekookte aardappels.

Ik bak ze altijd in de koekenpan. In de oven moet je ze vaak ff keren enzo.. Gaat in de pan gemakkelijker..
Al haal ik nooit de 10 minuten zoals op de verpakking staat..
Echt lekker zijn ze pas na een kleine 20 minuten.. vind ik.

Bekend menu, die kroketjes, van jou. winking smiley
Lekker hoor. Meestal neem ik de balletjes van AH.
Welk merk eet jij?

Ja klopt, eet ze de laatste tijd heel veel! Deze waren van de AH ;)
Normaal doe ik ze in de frituur, maar die moet ik eens goed schoonmaken. Nu doen wij ze dus in de oven!

Hmm, ik heb alweer trek in het avondeten.

Vanavond een lekker beenhammetje met aardappelen en bloemkool. Met jus en anders een kaassausje.
Morgen eten we de tweede helft van de beenham alleen dan met zelfgemaakte appelmoes, jummy

De aardappelkroketjes komen morgen denk ik weer van stal, is toch net specialer dan gewone piepers.

Ah, die was ik bijna vergeten.

We hadden aardappels met een gehaktbal (mijn vrouw een tartaartje) en verse sperzieboontjes. Was heerlijk!

Het is al weer even geleden dat er hier leven in zat zie ik.

Vanavond gaan we eten bij een oud-colega.
Bij hun is de donderdag een vleesloze dag, een goed initiatief. Zelf eten we ook minimaal eens per week geen vlees.
Als heel nederland dit zou doen zou dat zo veel schelen op de totale veestapel. En een grote opoffering kan je het niet noemen.
Een dagje pannekoeken eten (en dan lekker met appeltjes, rozijnen, banaan, ananas of wat je lekker vind in plaats van met spek) is al vleesloos en superlekker, ook voor eventuele kids.

Hier ook weinig culinairs te melden. We hebben de laatste dagen vooral de bekende winterstampotjes gegeten, mijn vrouw en kinderen zijn daar dol op.

Die vleesloze dag is "niet mijn ding".
Ik vind het prima om te matigen met vlees. Ik koop tegenwoordig minder vlees. Wat wel eens lastig is, de lokale Appie heeft verpakkingen voor twee of vier personen. Maar helemaal vegetarisch koken is veel lastiger dan met vlees. Een lekkere vegatarische maaltijd maken valt vies tegen, een simpele bak konijnenvoer doet verlangen naar dat konijn zelf.

Vegetarische lasagne maken is niet moeilijk hoor.
(en dan niet die zoute voorverpakte troep en zakjes poeder aanlengen met water...)

Deze bijvoorbeeld, een recept van AH en verschrikkelijk lekker.
In plaats van een blik tomatenblokjes kun je ook een fles Sugocasa gebruiken.

rke zei:
Maar helemaal vegetarisch koken is veel lastiger dan met vlees. Een lekkere vegatarische maaltijd maken valt vies tegen

Met een beetje fantasie zijn er zat vegetarische schotels te verzinnen.
Het grootste probleem is dat we gewend zijn dat het vlees het hoofdbestandsdeel moet zijn van een maaltijd.
Dit valt simpel op te lossen door vleesvervangers te gebruiken maar ook zonder zulke producten valt er goed te genieten van vleesloos eten.
Ik heb hier eerder al eens beknopt een recept neergeklad van een vega-lasagna (@ouwediesel, zonder zakjes en pakjes).
Maar wat te denken van een zelfgemaakte pizza met als topping verse spinazi, geitenkaas, pijnboompitten en rozijnen, heerlijk vegetarisch.
Een stamppot zonder spekjes erdoor is ook erg lekker. Een tomaten-groente maaltijdsoep, het hoeft niet moeilijk te zijn.
Ik denk dat het meer het verlangen naar vlees is wat het moeilijk maakt vleesloos te eten. Of het is de "wat de boer niet kent" mentaliteit.
Maar moeilijk is het echt niet zolang je bereid bent je horizon iets te verbreden.

Al boekenwinkels als De Slegte vind je voor een paar Euro kookboeken met alleen maar vegetarische recepten, als je je daarin wat verdiept en eens wat gaat proberen dan gaan er echt een wereld van smaakbeleving voor je open.

Je voelt je lichamelijk ook veel beter als je weinig of geen vlees eet (is mijn ervaring).

En DIT is natuurlijk een zeer aangename bijkomstigheid. ;)

Ontbijt is veruit de belangrijkste maaltijd van de dag. Daar hoor ik hier, voor zover ik terug heb gelezen, weinig over!
Zal wel de culinaire insteek van dit draadje zijn!

halfords zei:
Ontbijt is veruit de belangrijkste maaltijd van de dag. Daar hoor ik hier, voor zover ik terug heb gelezen, weinig over!
Zal wel de culinaire insteek van dit draadje zijn!

Je hebt helemaal gelijk, het ontbijt is zeer zeker belangrijk.
Daarom, speciaal voor jou:

Mijn ontbijtje vandaag bestond uit twee wasa-crackers, één met belegen kaas en één met frambozenjam. Dit onder begeleiding van een groot glas vruchtensap.

In het weekend zijn er verse broodjes van de bakker, meestal ook nog een zachtgekookt eitje erbij.

Sla maar eens je ontbijt over, je bent de hele dag gammel.
Gewoon lekker stevig ontbijten, paar plakken brood, bak (zwarte) koffie, sinaasappelsapje erbij.

Van te weinig (goed) eten wordt je ook dik. Ik wilde het eerst ook niet geloven maar van meer groente en brood eten word je dus niet dik.
Snoepen, chips, frisdrank e.d. dat zet wel aan...

En nee, ik ben geen gezondheidsfreak o.i.d.

Oh,

Er zijn genoeg vegetarische gerechten die lekker zijn. Het zijn er alleen veel minder dan de gerechten met vlees.
Ik ben wel iemand die meer let op de kwaliteit van vlees, minder op de kwantiteit. Liever een lapje van 100 gr lekker vlees dan een homp van 3 ons die minder smaak heeft.

Vegetarisch:
Dit is een van mijn favorieten. Simpel, snel, goedkoop en makkelijk. Ik gebruik er bij voorkeur uitgedroogd (Nederlands) witbrood voor en ik fruit een uitje mee met de knoflook. Dit recept gaat uit van Toscaans brood.

Gebruik alles vers (de basilicum !! ), maak hem op het juiste moment klaar (opwarmen gaat niet, langdurig warm houden wordt het niet lekkerder van) en het is smullen.

Tip: een verse parmazaan vlak voor het opdienen er over raspen...

Janus Diedericus zei:

Mijn ontbijtje vandaag bestond uit twee wasa-crackers, één met belegen kaas en één met frambozenjam. Dit onder begeleiding van een groot glas vruchtensap.

In het weekend zijn er verse broodjes van de bakker, meestal ook nog een zachtgekookt eitje erbij.

Je vind het ontbijt zeer zeker belangrijk en vervolgens neem je twee crackers. Dat spreekt mekaar tegen.

Nog een lekker vegetarisch gerecht:
Bloemkoolcurry met kidneybonen en rijst

Ingrediënten
1 teentje knoflook
1 ui
1 kleine bloemkool
1 el olie
1 el currypasta
1 dl groentebouillon
1 klein blikje kidneybonen
1 el maizena
halve dl yoghurt
peper, zout
6 takjes koriander
150 gr zilvervliesrijst

Bereiden
1. Bereid de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.
2. Maak de ui en de knoflook schoon en snijd dit klein.
3.. Snijd de bloemkoolroosjes van de stronk en was ze.
4. Verhit de olie en fruit hierin de ui, de knoflook en de currypasta zacht.
5. Voeg de bloemkool toe met de bouillon en stoof de bloemkool in ca. 6 minuten bijna gaar.
6. Voeg de uitgelekte kidneybonen toe en warm ze mee.
7. Roer de maïzena door de yoghurt en voeg dit al roerend toe.
Laat het gerecht nog een paar minuten sudderen.
8. Maak het op smaak met peper, zout en de kleingesneden koriander.

Ik ben een echte carnivoor, maar heb mezelf toch aangeleerd soms een vegetarische maaltijd te accepteren.;)
Zo ben ik vorig weekend in Den Haag geweest, naar een vagetarisch/veganistisch restaurantje. En daar heb ik me toch lekker gegeten!(y)
Baklust

halfords zei:
Janus Diedericus zei:

Je vind het ontbijt zeer zeker belangrijk en vervolgens neem je twee crackers. Dat spreekt mekaar tegen

Waarom zou dit elkaar tegen spreken? Twee volkoren wasa's vult Net zo goed als twee boterhammen. Daarbij is het hoofddoel van het ontbijt om de spijsvertering op gang te krijgen. Aangezien ik geen hoge energiebehoefte heb is het enkel belangrijk de hele boel op te starten in de ochtend en dat lukt zo prima.

Ok. Is ook een insteek. Ik ontbijt omdat ik brandstof wil hebben. Ik weet nooit precies wanneer er weer tijd is om te eten. En op twee crackers presteer ik niet veel.

Het is weer prakjesdag.

Er is nog een filetlapje over, wat aardappels en jus. Ik vergrijp me daar bij aan een, dit keer, potje Hak worteltjes met doperwtjes.

Er is nog meer over (voor morgen), zoals shoarmabroodjes. Maar de shoarma die over was is in de vriezer beland. Daar ligt ook een diepvriespizza Margaritha in, dus die twee gaan binnenkort trouwen.:)
In een shoarmabroodje kun je nog altijd iets van een kleine hamburger inproppen. Met pepertjes erbij en wat kaas: zeer lekker.

Het is trouwens echt erwtensoepweer. Ik heb nog een blik staan. Toast met kruidenboter erbij en het komt helemaal goed deze week!

Natuurlijk. Ik kan zelf geen erwtensoep maken (veel te moeilijk), maar ik doe er dan vaak zelf wat bij. Zoals wat plakjes rookworst er in en wat stukjes aardappel. Doe ik ook bij bruinebonesoep. Bij goulashsoep is het altijd erg lekker om een paar soepballetjes erbij te gooien.
Met toast erbij heb je dan een volledige maaltijd.

Hmm, erwtensoep of liever gezegd snert. Het is er zeker weer tijd voor, helaas lust Janine Diedericia geen snert dus is het wachten tot ze een keer niet thuis eet...

Gisteren heb ik lekker een zelfgemaakte pizza di mare op. Met als nieuw hoogtepuntje zelfgemaakte tomatensaus van tomaten uit eigen tuin.
De pizza was zo groot, vanavond is de tweede helft :D

Soloman zei:
Natuurlijk. Ik kan zelf geen erwtensoep maken (veel te moeilijk), maar ik doe er dan vaak zelf wat bij. Zoals wat plakjes rookworst er in en wat stukjes aardappel. Doe ik ook bij bruinebonesoep. Bij goulashsoep is het altijd erg lekker om een paar soepballetjes erbij te gooien.
Met toast erbij heb je dan een volledige maaltijd.

Bij de Appie hebben ze tegenwoordig pakketjes met de verse ingrediënten + recept, probeer dat eens.
We hebben laatst een groentesoep pakket geprobeerd (35%-sticker, je blijft noordeling) en het was erg lekker!
Ik zag laatst ook de snert-variant liggen.
Soep is lekker maar dan wel vers gemaakt.

speedtouch zei:
Ouwediesel zei:
(35%-sticker, je blijft noordeling) .

Ik dacht dat dat alleen bij de Zeeuwen was? ;)

Nee hoor, alle nederlanders zijn krentenkakkers.
Niet mijn mening, wel hetgeen ik te horen krijg van mijn collega's hier in België

En as een 'Ollander oe nie in t zak heeft gezet (= opgelicht) dan istem da vergeten.. :cool:

Oplichten heeft niets met krentenkakken te maken.

Oplichten is crimineel, krentenkakken is zuinigheid, een nobele eigenschap. Oplichten doen we hier niet aan.

Terug
Bovenaan