Volvo S60/V60

Ziet er gespierd uit, en voldoende upmarket. Knap van Volvo. Biedt vooral Audi rijders een alternatief. Zal wellicht BMW rijders kunnen verleiden. Ik zou ook benieuwd zijn hoe de nieuwe Peu 508 en deze S60 zich tot elkaar verhouden. Helaas zit het upmarket gehalte van de 508 slechts in het interieur. Exterieur ademt toch vooral opvolger van de oude 508.

Live beeldmateriaal:
https://www.autoexpress.co.uk/volvo/s60/103739/new-volvo-s60-revealed-as-uk-debut-set-for-2019
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-volvo-s60-face-3-series-keener-handling-and-plug-variants

image_from_ios_6.jpg

image_from_ios_5.jpg

image_from_ios_9.jpg

image_from_ios_2.jpg

image_from_ios_3.jpg

image_from_ios_1.jpg

image_from_ios.jpg

image-from-ios-1.jpg

1_screen-shot-2018-06-20-at-16.51.44.jpg

2_screen-shot-2018-06-20-at-16.52.10.jpg

4_screen-shot-2018-06-20-at-16.50.27.jpg

4.5_screen-shot-2018-06-20-at-16.50.56.jpg

5_screen-shot-2018-06-20-at-16.50.36.jpg

Zeker 300kg zwaarder dan een Giulia!
Maar goed, afgezien van het gewicht - wat voor mij wel belangrijk is overigens, knappe wagen. Nog beter in verhouding dan de toch wat lomp grote S90. En top: geen diesel meer. :D

En ja hoor, AW kijkt weer niet verder dan hun neus lang is en tonen alleen de topversie terwijl er veel meer foto's zijn.

1926f6a9-2019-volvo-s60-unveiled-6.jpg

dbc65011-2019-volvo-s60-unveiled-1.jpg

f60ff17f-2019-volvo-s60-unveiled-5.jpg

1bba84d7-2019-volvo-s60-unveiled-2.jpg

67c20fc9-2019-volvo-s60-unveiled-4.jpg

a186c0eb-2019-volvo-s60-unveiled-34.jpg

c691a36f-2019-volvo-s60-unveiled-64.jpg

923e3880-2019-volvo-s60-unveiled-60.jpg

fd9d6dd1-2019-volvo-s60-unveiled-61.jpg

f8ced2b3-2019-volvo-s60-unveiled-72.jpg

c0906368-2019-volvo-s60-unveiled-71.jpg

17 pagina's met foto's: https://www.netcarshow.com/volvo/2019-s60/

Prachtige auto trouwens, stoer, chique en redelijk ingetogen. Zoveel mooier dan de S90 waar ie toch op lijkt

Total Loss zei:

Hoe kom je daar nu weer bij?
Zelfs een S90 is maar een +/- 100 KG zwaarder dan de 280 pk Alfa.

Ik las 1680kg? Een Giulia basisdiesel is nog geen 1375kg? En 1400kg als basisbenzine. De Veloce heeft 4WD hè; 1500kg, vs. 1680kg (dus 180kg verschil) en dan spreek je over FWD vs. 4WD.

Configurator US S60: https://www.volvocars.com/us/build/sedan/s60

der Magistrat zei:
Total Loss zei:

Ik las 1680kg? Een Giulia basisdiesel is nog geen 1375kg? En 1400kg als basisbenzine. De Veloce heeft 4WD hè; 1500kg, vs. 1680kg (dus 180kg verschil) en dan spreek je over FWD vs. 4WD.

Had in 1e instantie de gewichten nog niet gelezen toen ik reageerde, wist ook niet dat die er al stonden. De vermelde gewichten lijken mij trouwens aan de hoge kant en niet te kloppen. Een S90 T5 benzine is bijvoorbeeld 1603 kilo, dan lijkt me 1680 kilo voor de S60 T5 nogal onwaarschijnlijk. Dus heb nog wel even vraagtekens bij die opgegeven gewichten.

Momentum met 18"
Default.jpg

Momentum met opt. 19"
Default.jpg

Inscription met 18"
Default.jpg

Incription met opt. 19"
Default.jpg

R-Design met 18"
Default.jpg

R-Design met opt. 19"
Default.jpg

Over de gewichten discussie gesproken... mij is ook al opgevallen dat bijv. de Volvo XC40 en XC60 zo zwaar zijn. Ik geloof dat de XC40 al zwaarder is dan de Stelvio. Al is het maar 180 kg, dan praat je al gauw over 2 passagiers aan extra gewicht. Zal wel in de soliditeit en veiligheid van de Volvo's zijn geinvesteerd, maar toch... Alfa scoort goed in de NCAP tests.

Bird Nerd zei:
En ja hoor, AW kijkt weer niet verder dan hun neus lang is en tonen alleen de topversie terwijl er veel meer foto's zijn.

Maar gelukkig is er iemand die blijkbaar heel veel tijd over heeft om dat allemaal na te pluizen ;).

Sommigen hebben al gezegd dat ie er gespierd uitziet. De S60 heeft zelfs wat weg van een pocket Dodge Charger...

images

Total Loss zei:
der Magistrat zei:
Total Loss zei:

Had in 1e instantie de gewichten nog niet gelezen toen ik reageerde, wist ook niet dat die er al stonden. De vermelde gewichten lijken mij trouwens aan de hoge kant en niet te kloppen. Een S90 T5 benzine is bijvoorbeeld 1603 kilo, dan lijkt me 1680 kilo voor de S60 T5 nogal onwaarschijnlijk. Dus heb nog wel even vraagtekens bij die opgegeven gewichten.

In de Autoweek review van de V60 kwam al naar voren dat deze zwaarder was dan de V90, minder gebruik van lichte(re) materialen. De goedkopere vanaf prijs moet van verschillende dingen komen. We zullen maar denken, zwaar en solide uitgevoerd :)

Jammer, ik ben van het principe: eerst een laag gewicht, dan de rest. Zo kwam ik ook (mede) op mijn Regata uit. :)
Zo kan je wel tof gaan doen met moderne motoren, maar die moeten ook gewoon dat extra gewicht vooruit zien te stuwen. Anderzijds, een knappe prestatie van Alfa Romeo. Weliswaar omdat dit Giorgio-platform het vertrekpunt is, terwijl dit bij Volvo de S90 is, maar toch een opvallend groot verschil.

In de Autoweek review van de V60 kwam al naar voren dat deze zwaarder was dan de V90, minder gebruik van lichte(re) materialen. De goedkopere vanaf prijs moet van verschillende dingen komen. We zullen maar denken, zwaar en solide uitgevoerd :)

Reden waarom de E-Pace zwaarder is dan de F-Pace.

Total Loss zei:
Uit de specificaties op de Belgische website leidt ik af dat de V60 toch lichter is dan de V90 (1725 tegen 1840 kg), dus ik vermoed dat dezelfde grootteorde van verschil in gewicht zal gelden voor S60 en S90.

Heb de eerste 1000km er op zitten. Als iemand vragen heeft beantwoord ik ze graag.

Half december mag ik mijn nieuwe V60 verwachten (begin mei besteld):

Volvo V60 T5 momentum 8-traps geartronic
Onyx Black metallic
18" 5 Y-spaaks velgen
Diffuser achterbumper met dubbele eindpijpen
Sportstuur
Keyless drive met remote tag
Parkeersensoren vooraan
Verlichtingspack 2
Audio line
- Harman Kardon audio
- DAB+
- CD-speler
Business pack connect plus
- Navigatie
- Apple Carplay / Android Auto
- 12,3" digitaal instrumentenpaneel
- Verwarmbare voorstoelen
- Verwarmde aquablade ruitenwissers
- Zilverkleurige roofrails
- Chromen raamomlijsting
- Moritz leder Charcoal/Charcoal
Luxury line
- Grafisch head-up display
- Panoramisch schuif/kanteldak
- Achteruitrijcamera

Grille wordt vervangen door een R-design of Inscription grille.

@ D_C, kleur en velgmaat/uitvoering flatteren niet echt bij bovenstaande foto. Dikkere velg en meer aansprekende kleurstelling knapt de V60 denk ik erg van op, elke auto overigens. Probleem ook bij elke introductie en persfoto's, altijd de dikste uitvoeringen met de grootste verlmaat, tja dan valt het resultaat in het echt bij de versies die in 95% van de gevallen worden besteld, tegen.

Zet maar neer hoor. Liefst in blauw (maar dat is enkel R Design) of rood. Alleen zo jammer dat de benzine motoren allemaal zoveel verbruiken. Tussen 1:8 en 1:11 veel minder zie ik niet voorbij komen.

Terwijl een BMW 320i relatief makkelijk 1:13/14 kan halen.

Is de Aisin 8 traps ook een traditionele koppelomvormer zoals de ZF van BMW of met (dubbele) platen koppeling.

Dan is er dus wel werk aan de winkel voor Volvo voordat ze volledig stoppen met dieselmotoren.

0-MOR-2337921954.jpg

0-MOR-2337921955.jpg

0-MOR-2359349418.jpg

0-MOR-2359349419.jpg

0-MOR-2359349420.jpg

0-MOR-2358966222.jpg

0-MOR-2358966221.jpg

0-MOR-2358966227.jpg

0-MOR-2339638386.jpg

En zo staan er wel meer op bv autotrack. Helaas hebben veel nieuwe auto's grote wielen nodig om echt tot z'n recht te komen

Ik vind wel meevallen. Maar ik ben dan ook iemand die 20" ook echt wel too much vind voor een normale D/E segmenter. 19 ook wel. Vind 18" prima :)

Goeie foto's, schitterende auto! Vind 'm mooier dan de V90, beter in verhouding.

Dat van die stop met diesel, dat is toch niet voor dit model ? Anders zou het mij niet verbazen als Volvo daar op terug komt.

In de nieuwste uitgave van AMS wordt de V60 D4 getest tegenover een BMW 320 D. De Volvo trekt aan het kortste eind en wordt tweede, met name onderstel en aandrijving zijn geen match voor de BMW. Afwerking en materiaalgebruik en veiligheidsuitrusting worden als top ervaren.

Ging het in die uitgave om de handgeschakelde versies of om de automaten? Hier zit dezelfde 8 traps Aisin automaat in als ik gereden heb in de BMW X1 en vergeleken met de ZF is dat qua verfijning een stuk minder.

KadettRT zei:
Ging het in die uitgave om de handgeschakelde versies of om de automaten? Hier zit dezelfde 8 traps Aisin automaat in als ik gereden heb in de BMW X1 en vergeleken met de ZF is dat qua verfijning een stuk minder.

D4 met automaat.

Autoexpress was veel positiever over de V60. Maar goed Duitsers zijn altijd uber kritisch als het een niet Duitse wagen betreft. Opvallend is dan ook dat AMS zeer positief is over de afwerking en materiaal gebruik van de nieuwe V60, veel beter dan de BMW.

dca492 zei:
KadettRT zei:

D4 met automaat.

Autoexpress was veel positiever over de V60. Maar goed Duitsers zijn altijd uber kritisch als het een niet Duitse wagen betreft. Opvallend is dan ook dat AMS zeer positief is over de afwerking en materiaal gebruik van de nieuwe V60, veel beter dan de BMW.

Daar kan je ook niet echt omheen. Dat BMW interieur is in de basis al 6 jaar oud en was al nooit de topper van de Duitse drie qua materiaalgebruik.

Ik ben vooral benieuwd hoe hij het versus de A4 doet qua rij eigenschappen. De 3 en C lopen imo toch altijd stap voor door achterwielaandrijving.

Springbok zei:
dca492 zei:
KadettRT zei:

D4 met automaat.

Daar kan je ook niet echt omheen. Dat BMW interieur is in de basis al 6 jaar oud en was al nooit de topper van de Duitse drie qua materiaalgebruik.

Ik ben vooral benieuwd hoe hij het versus de A4 doet qua rij eigenschappen. De 3 en C lopen imo toch altijd stap voor door achterwielaandrijving.

Ik zal de bladen in de gaten houden, Autozeitung komt nogal eens met vergelijkende tests.

@ Springbok: Maak daar maar 7 jaar van want eind 2011 was de F30 al productierijp. Het is niet als F10 interieur een tijdloos ontwerp.

Ik vind een V60 (vooral qua interieur) toch heel wat meer auto dan een F31, zou keuze tussen die twee niet zo moeilijk vinden.
Ook vind ik de V60 vele malen mooier dan de XC60.

BENZine zei:
Ik vind een V60 (vooral qua interieur) toch heel wat meer auto dan een F31, zou keuze tussen die twee niet zo moeilijk vinden.
Ook vind ik de V60 vele malen mooier dan de XC60.

Helemaal met je eens vind de V60 en ook de S60, zeker in de mooie rode kleurstelling en R-sport uitvoering, een plaatje. XC60 doet mij niets, verouderd snel het ontwerp (evenals de V90 en XC90, toch wel opmerkelijk maar uiteraard persoonlijke smaak en mening), xc60 oogt ook 'iel' vanuit sommige hoeken bekeken. XC40 nu zien rijden een paar maal en voorzijde hiervan helemaal geslaagd, achterzijde en van opzij, m.i. totaal mislukt maar daar denken veel kopers anders over want niet aan te slepen vlgs Volvo.

Als je toch kan winkelen in deze klasse zou ik gaan voor een dikke V60 met mooi lichtmetaal, dan staat er echt wat op de oprit, stoer en herkenbaar Volvo. Ben ook wat SUV moe aan het worden inmiddels dus een mooie estate is altijd welkom.

https://www.youtube.com/watch?v=wqCW5JjK9rQ

Uitstekende familieauto. Design vind ik eigenlijk een beetje saai. Hij maakte op de eerste persfoto's meer indruk

Gisteren gaan kijken bij Volvo voor mijn volgende leasewagen. Grote kans dat het een V60 D3 Momentum Geartronic wordt. Nu nog wat bakkeleien met de baas over de samenstelling / opties.
Configuratie gemaakt met Pebble Grey Metallic + Amber lederen interieur.

Niseko zei:
Gisteren gaan kijken bij Volvo voor mijn volgende leasewagen. Grote kans dat het een V60 D3 Momentum Geartronic wordt. Nu nog wat bakkeleien met de baas over de samenstelling / opties.
Configuratie gemaakt met Pebble Grey Metallic + Amber lederen interieur.

Dat is een leuk vooruitzicht. Moet zeggen dat ik de mooie rode kleur van de sedan ook prachtig vind. Hoop dat je mooie 19"velg erbij mag kiezen, maakt de wagen af lijkt mij.

2x nee helaas.
Alles dat niet grijs (wat zeer rekbaar is - als er maar iets van Grey in de naam staat passeert het) / zwart of donkerblauw is, weigert de leasemaatschappij.

Grotere wielen dan 17" kunnen dan weer niet omwille van de CO2 uitstoot. Die is voor ons beperkt tot 120g en de D3 met 17" is exact 120g volgens de nieuwe norm (grappig : in het boekje dat in februari gedrukt is, staat 121g dus ze hebben er nog 1g afgepitst). Ben in een kleine garage geweest in de Antwerpse regio en enorm vriendelijk / correct ontvangen.

Collega heeft om die reden 16" moeten laten zetten op zijn 3 serie Touring in Sport uitvoering die standaard met 17" wordt geleverd - dit heeft BMW gedaan als gratis optie o_O

Wij schuiven ook stilaan op richting de fiscale autohel van Nederland...

Niseko zei:
2x nee helaas.
Alles dat niet grijs (wat zeer rekbaar is - als er maar iets van Grey in de naam staat passeert het) / zwart of donkerblauw is, weigert de leasemaatschappij.

Grotere wielen dan 17" kunnen dan weer niet omwille van de CO2 uitstoot. Die is voor ons beperkt tot 120g en de D3 met 17" is exact 120g volgens de nieuwe norm (grappig : in het boekje dat in februari gedrukt is, staat 121g dus ze hebben er nog 1g afgepitst). Ben in een kleine garage geweest in de Antwerpse regio en enorm vriendelijk / correct ontvangen.

Collega heeft om die reden 16" moeten laten zetten op zijn 3 serie Touring in Sport uitvoering die standaard met 17" wordt geleverd - dit heeft BMW gedaan als gratis optie o_O

Wij schuiven ook stilaan op richting de fiscale autohel van Nederland...

Die ballonbanden is niet nieuw in België toch? Het valt me telkens weer op dat er relatief weinig mensen op mooie grote wielen rijden. Integendeel..

BENZine zei:

Obv uiterlijk en interieur ben ik dat helemaal met je eens. De V60 vind ik de mooiste D segmenter op dit moment.

Rijden zal een stuk minder direct zijn en bij sportief sturen zal FWD en berg vermogen ook mindere combi zijn.

Voor mij was Volvo sowieso niet mogelijk (helaas).

Springbok zei:
Die ballonbanden is niet nieuw in België toch? Het valt me telkens weer op dat er relatief weinig mensen op mooie grote wielen rijden. Integendeel..

Tja, een auto rijdt nu eenmaal beter op banden dan op karrenwielen. Ik vind die opmerking hoger dat de huidige wagens geotere velgen nodig hebben om tot hun recht te komen helemaal onterecht. 17" staat de V60 perfect, 19" is er echt over, wanverhouding metaal/rubber. En comfortabel rijden doet het dan ook niet meer.

iDS zei:
Springbok zei:

Tja, een auto rijdt nu eenmaal beter op banden dan op karrenwielen. Ik vind die opmerking hoger dat de huidige wagens geotere velgen nodig hebben om tot hun recht te komen helemaal onterecht. 17" staat de V60 perfect, 19" is er echt over, wanverhouding metaal/rubber. En comfortabel rijden doet het dan ook niet meer.

Blijkbaar denkt merendeel daar anders over. Wat zou anders de reden zijn dat veel commerciële uitingen vaak niet met de standaard wieltjes plaatsvinden?

Meer band is comfortabeler, maar als je steviger / sportiever weggedrag prefereert helpt meer band juist niet mee.

Auto’s als de V60, F30 of W205 hebben minimaal 18” nodig om goed te smoelen, auto’s als de V90, G30 of W213 minimaal 19”.

BENZine zei:
Auto’s als de V60, F30 of W205 hebben minimaal 18” nodig om goed te smoelen, auto’s als de V90, G30 of W213 minimaal 19”.
Vind jij. Ik vind onder normale personenauto's alle velgen groter dan 18" overdreven en vaak zelfs ronduit lachwekkend. Gejat van een postkoets met een laagje anstislip er omheen. En het blijft grotendeels optisch bedrog, de velg wordt groter maar de bandwang lager, onder de streep is een wiel met een grotere velg onder de zelfde auto hooguit een paar procentjes groter in omtrek.

Maar het hangt ook nogal van het ontwerp van de velg af. Deze 17" onder de V60 vind ik prima staan, het ontwerp zou alleen iets meer metaal en iets minder gat mogen hebben wat mij betreft. Achttien inch misstaat hem niet hoor, maar dat dat de minimaal benodigde maat zou zijn vind ik echt onzin.
0-MOR-2359349419.jpg

Maar ook onder de C-klasse is er een heel nette 17" velg verkrijgbaar die zorgt voor elegante proporties. Dit vind ik prachtig staan.
3313519_1.jpg

Dit als voorbeeld in de categorie 'lachwekkend'. Prachtig velgontwerp, maar de maatvoering is gewoon zo idioot dat het koddig is:
Audi-A6-2019-1024-04.jpg

Terug
Bovenaan