Volvo S60/V60

Zodra de ruimte tussen binnenkant velg en buitendiameter schijfrem groter is dan de wanghoogte van een band vind ik het echt lelijk worden. Ik vind zelf ook voor normale C segmenters 17 max 18" afdoende. En in geval van de V60 voor mij 18" staat heel netjes.

[D2]: ik sluit me volledig bij jou aan.
En waarom zou je een strak sportief rijgedrag willen met beperkt comfort omdaarna de kilometers af te malen op autosnelwegen.
Voor dagelijks gebruik biedt m.i. elke 17" velg al voldoende mogelijkheden. Groter is puur patsergedrag.
Met een kantbemerking:
Een kolos als een Rolls Royce verdraagt natuurlijk wel een grotere velg, maar dan groeit ook de wang van de band mee. Lager dan een .45 met die wang niet zijn, dan wordt het inderdaad lachwekkend: kijk mijn A6 F1 eens!

iDS zei:
[D2]: ik sluit me volledig bij jou aan.
En waarom zou je een strak sportief rijgedrag willen met beperkt comfort omdaarna de kilometers af te malen op autosnelwegen.
Voor dagelijks gebruik biedt m.i. elke 17" velg al voldoende mogelijkheden. Groter is puur patsergedrag.
Met een kantbemerking:
Een kolos als een Rolls Royce verdraagt natuurlijk wel een grotere velg, maar dan groeit ook de wang van de band mee. Lager dan een .45 met die wang niet zijn, dan wordt het inderdaad lachwekkend: kijk mijn A6 F1 eens!

Een F1 auto heeft nou niet bepaald grote velgen ;)

Ik vind kleine wielen goedkoop en saai staan. Ook niet gek dat de basisversies kleinere wielen hebben en de duurdere versies grotere wielen. En er is een verschil tussen grotere wielen (bijv 18-19 inch op een D-segmenter) of lachwekkend grote wielen (bijv 21 inch op een D-segmenter). Te grote wielen vind ik ook niet mooi.

Ik sluit me aan bij het lijstje, voor het mooie:
C-segment: min 17"
D-segment: min 18"
E-segment: min 19"

En voor het mooie in al die segmenten net inchje groter. Inch kleiner kan, maar vind ik minder mooi (niet perse lelijk). 17" op een D-segmenter kan, maar niet bepaald mooi. 16" op een D-segmenter is gewoon lachwekkend lelijk.

Maargoed, voor mij maken velgen grotendeels de auto (en dit betekent dus niet dat groter altijd mooier is)

Mooie wielen onder deze. Sowieso een mooie configuratie (y)

volvo-v60-297248-1600.jpg

volvo-v60-297240-1600.jpg

volvo-v60-297243-1600.jpg

volvo-v60-297251-1600.jpg

volvo-v60-297253-1600.jpg

volvo-v60-297258-1600.jpg

volvo-v60-297267-1600.jpg

volvo-v60-297266-1600.jpg

Mooiste Volvo van het moment, zeer fraai ontwerp, in bovenstaande kleurstelling erg fraai maar interieur bekleding vind ik dan weer niet smaakvol maar uiteraard persoonlijk. Vind deze Volvo met afstand het sterkste ontwerp van de huidige moderne Volvo's. Wel extreem aan de prijs. In de laatste Autovisie wordt wel is waar een top uitvoering getest T6, maar die kost dan met wat extra's zomaar 90K....... .

Pas geleden heb ik de V60 ook bekeken. En inderdaad: het is een mooie auto. En ook de ruimte achterin vond ik prima. Kofferbak is een stuk bruikbaarder dan bv van de huidige 3-serie: gewoon goed voor dit segment!

90k voor een T6? o_O De T8 die ik laatst geconfigureerd heb was ca €72k, en die zat dan al erg goed in zijn spullen...

Ik rij al 135K km een F31 en ben als opvolger aan het zien voor een V60. De 2 buitenste zitplaatsen achter van de V60 zijn idd wat ruimer, de middelste plek is net krapper ondanks voorwiel aandrijving. Je moet eens stevig op die belachelijk hoge midden tunnel tikken. het is een holle ruimte voor toekomstige E versies hun batterij pakket. Weinig premium aanvoelen naar mijn mening, voor wat dat waard is uiteraard...

Koffer is 1/1 vergelijkbaar met een 3 Touring naar mijn mening - geen ruimtewonders genre Passat / Superb

[size=medium]Volvo presenteert V60 Cross Country[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 25 september 2018 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De nieuwe generatie Volvo V60 komt ook als Cross Country. De stoere uitvoering is vandaag gepresenteerd en staat begin 2019 bij de dealers.

Volvo presenteert de nieuwe V60 Cross Country. De ingrediënten van de ruige uitvoering zijn bekend: extra bodemspeling, vierwielaandrijving en een SUV-achtige uitstraling. Dat laatste heeft Volvo bereikt door de V60 te voorzien van een specifieke grille en bumpers en kunststof beschermingsranden bij de wielkasten en dorpels.

De Cross Country-uitvoering heeft 6 centimeter meer bodemspeling dan de gewone V60, waardoor de vrije ruimte onder de auto nu 21 centimeter is. De grotere spoorbreedte en de aangepaste wielophanging dragen bij aan betere prestaties buiten de gebaande paden. Verder is de Cross Country voorzien van vierwielaandrijving en slimme terreinhulpjes zoals een afdaalassistent en een off road-rijmodus.

Volvo gaat de V60 Cross Country aanbieden met de 250 pk sterke T5-benzinemotor en de D4 diesel met 190 pk. De prijzen worden volgende week bekend gemaakt, dan opent Volvo ook de orderboeken. De eerste leveringen vinden begin 2019 plaats.

volvo-v60-cross-country-298406-800.jpg

volvo-v60-cross-country-298408-800.jpg

volvo-v60-cross-country-298403-800.jpg

volvo-v60-cross-country-298404-800.jpg

volvo-v60-cross-country-298407-800.jpg

volvo-v60-cross-country-298405-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2018/september/45509-volvo-presenteert-v60-cross-country

Niseko zei:
Koffer is 1/1 vergelijkbaar met een 3 Touring naar mijn mening - geen ruimtewonders genre Passat / Superb

Laatst heb ik in de showroom de huidige 3 Touring nog eens bekeken. En de verschillen in kofferbak zijn duidelijk kleiner dan ik dacht/in mijn herinnering had. Dus je hebt daarin gelijk.

Ik kon me geen beeld vormen over mijn kleurkeuze Pebble Grey omdat er op dat moment bij de dealers in de buurt geen stond in die kleur. Gisteren heb ik er 1 gespot met een Z-plaat (garage of demo wagen in België) -> ben erg tevreden met mijn (ongeziene) keuze! Enige dissonant vond ik de donkere ramen achter, maar die heb ik niet. Was een erg dure optie want moest met het voor mij zinloze Style Pack gecombineerd worden, dus dat heb ik niet gedaan.

Vanavond op de weg naar huis kwam ik een Nederlandse V60 tegen in kleur Osmium Grey, dat was ook een optie geweest moest Pebble Grey niet mogen van de lease maatschappij.

AE ging rijden met de S60:
https://www.autoexpress.co.uk/volvo/s60/105013/new-volvo-s60-2019-review

Niseko zei:
Ik rij al 135K km een F31 en ben als opvolger aan het zien voor een V60. De 2 buitenste zitplaatsen achter van de V60 zijn idd wat ruimer, de middelste plek is net krapper ondanks voorwiel aandrijving. Je moet eens stevig op die belachelijk hoge midden tunnel tikken. het is een holle ruimte voor toekomstige E versies hun batterij pakket. Weinig premium aanvoelen naar mijn mening, voor wat dat waard is uiteraard...

Verdorie: vorige winter op wintersport gegaan met een V90. Niemand van de inzittenden heeft eraan gedacht op de middentunnel te tikken. Nu zitten we allemaal met een foutief beeld van het 'premiumgehalte' van die wagen :LOL:

Bagageruimte V60: 529 liter (komt van 440, mooie toename!)
Bagageruimte 3-serie: 495 liter
Da's toch een weekendkoffer verschil.
De Passat is inderdaad een andere categorie (650 liter), waardoor je zo'n 99% van de tijd met een vracht aan ongebruikte ruimte rondrijdt ;)

Kaufberatung-Mittelklasse-Kombis-1200x800-21a1f2515c7f8e3a.jpg

Kaufberatung-Mittelklasse-Kombis-1200x800-44905fb82d6eb174.jpg

Kaufberatung-Mittelklasse-Kombis-1200x800-ea5d52d95aba6787.jpg

Kaufberatung-Mittelklasse-Kombis-1200x800-1fae75cbc6c1f7e0.jpg

Kaufberatung-Mittelklasse-Kombis-1200x800-c7e05acd54fdea23.jpg

1. Volkswagen Passat
2. Audi A4
3. Mercedes C-klasse
4. BMW 3-serie
5. Opel Insignia
6. Skoda Superb Combi
7. Mazda6
8. Volvo V60
9. Renault Talisman
10. Kia Optima

Kia-Optima-SW-Renault-Talisman-GT-Volvo-V60-Mazda-6-Kombi-Skoda-Superb-644x362-5de42ad6f8ed2fb9.jpg

Wat staat die vooras ontzettend ver naar voren trouwens. Willen ze de suggestie wekken dat het RWD is...? Ik ben trouwens alweer uitgekeken op de V60 (net als de V90 trouwens). Ik zie hem nu steeds vaker en eigenlijk vind ik het niks bijzonders. Hij 'hangt' ook nog eens erg naar achter en door de oplopende zijruiten vind ik het erg onevenwichtig ogen irl

Bird Nerd zei:
Wat staat die vooras ontzettend ver naar voren trouwens. Willen ze de suggestie wekken dat het RWD is...?

Ook bij voorwielaandrijving kan je de motor (deels) achter de vooras leggen voor een betere gewichtsverdeling. Nu weet ik niet of dat hier ook het geval is (vreemd genoeg ontbreekt in het hele topic een blik onder de kap), maar dat zou een reden kunnen zijn. Weleens een Traction Avant of Renault 16 bekeken trouwens? ;)

Wat is de bron van die test?

Antwoord : een Duits autoblad, want de 5 Duitsers staan op de 5 eerste plaatsen ook al is er 1 al sedert 2012 in deze vorm op de markt (met name de BMW) en die 3 VAG modellen zijn in de basis wellicht nog een stuk ouder. ;)

Bird Nerd zei:
1. Volkswagen Passat
2. Audi A4
3. Mercedes C-klasse
4. BMW 3-serie
5. Opel Insignia
6. Skoda Superb Combi
7. Mazda6
8. Volvo V60
9. Renault Talisman
10. Kia Optima

@ Niseko: Vrees niet, die getallen staan voor de plaats op de Duitse verkooplijst in het D-segment en niets over hoe goed de auto's zijn :D

Ah :) Vond al zo raar dat de Kia zo laag eindigde terwijl hij maar één minpuntje had

Bird Nerd zei:
Wat staat die vooras ontzettend ver naar voren trouwens. Willen ze de suggestie wekken dat het RWD is...? Ik ben trouwens alweer uitgekeken op de V60 (net als de V90 trouwens). Ik zie hem nu steeds vaker en eigenlijk vind ik het niks bijzonders. Hij 'hangt' ook nog eens erg naar achter en door de oplopende zijruiten vind ik het erg onevenwichtig ogen irl

Ik moet zeggen dat de auto in het echt een stuk minder indruk op me maakt dan op foto’s. Vaak vind ik auto’s in het echt juist mooier dan op foto’s.

Desondanks is het nog steeds een mooie auto. Alleen wat minder road presence dan gedacht.

S60 & V60 Cross Country @ Autosalon Brussel:

autosalon_2019_volvo_s60-v60_2_van_8.jpg

autosalon_2019_volvo_s60-v60_1_van_8.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-19-1600x1067.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-18-1600x1067.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-22-1600x1067.jpg

Fotoverslag-Het-Autosalon-Brussel-2019-AutoRAI.nl-Foto-20-1600x1067.jpg

Bron: https://autofans.be/ & https://autorai.nl/fotoverslag-het-autosalon-2019-in-brussel/

929V6 zei:
Wel een stomme taalfout op de zijkant.

Made in Sweden of Made by Swedes zou je zeggen, maar het is kennelijk de slogan van Volvo: https://www.volvocars.com/intl/discover-volvo/made-by-sweden

Rutger DC zei:
929V6 zei:

Made in Sweden of Made by Swedes zou je zeggen, maar het is kennelijk de slogan van Volvo: https://www.volvocars.com/intl/discover-volvo/made-by-sweden

Omdat geen van beide taalkundig correcte stellingen klopt, waarschijnlijk.

929V6 zei:
Rutger DC zei:
929V6 zei:

Omdat geen van beide taalkundig correcte stellingen klopt, waarschijnlijk.

Aangezien het een slogan is, kan je ervan uitgaan dat de taalkundige 'fout' een bewuste keuze is natuurlijk: een wagen gemaakt door (het land) Zweden, een land dat gekend is voor de kwaliteit van zijn producten.
Made by Swedes klinkt trouwens niet, vind ik; helemaal niet sterk als slogan. En 'made in Sweden' gaat niet op voor het volledige gamma maar wél voor de S60.
De enige wagen die niet in Europa gemaakt wordt is, voor zover ik weet, de S90. Alle andere wel, alleszins voor de Europese markt. Voor de Chinese en Amerikaanse markt komt ook de XC60 uit China, dacht ik. Was er ook geen verlengde S60 die in China geproduceerd wordt?

Ik vind het trouwens nog steeds een plaatje die S60, zeker kn het rood.
De V60 zie ik nu af en toe op straat passeren. Die haalt het m.i. niet van de V90 maar mag er best zijn maar niet in een donkere of sombere (grijze) kleur: die halen het ontwerp helemaal onderuit.

Prijzen S60

T4 R-Design € 44.995
T5 R-Design € 48.495
T6 Twin Engine R-Design € 53.995
T8 Twin Engine R-Design € 56.995
T8 Twin Engine Polestar Engineered € 64.995
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volledige-prijslijst-volvo-s60-bekend/

Zijn er al lezers die een nieuwe s60 besteld hebben?
Vandaag mijne gaan bestellen.

Vrij kansloos in België, geen diesel in dat prijssegment aanbieden... quasi alle V60s die hier worden ingeschreven zijn diesels. Idem XC60.

Ik weet niet, er worden nochthans veel minder diesels verkocht. Misschien niet in deze prijsklasse. We zullen binnen enkele maanden zien, dan zullen de eerste wel uitgeleverd zijn.

Vandaag in de S60 advertorial:

"De S60 is standaard voorzien van 18” licht metalen velgen en uit te breiden naar 19” – met €70,- cashback in verband met een lagere CO2 uitstoot – en 20”.
:rolleyes:

Mooi auto, maar loopt helaas ook in de papieren als je hem een beetje goed aankleed met een sterke motor.

luc_5588.jpg

AutoCar test S60 o.a. tegen de Peu 508:

https://www.autocar.co.uk/car-news/features/alternative-saloon-showdown-new-volvo-s60-takes-alfa-peugeot-and-kia
"Buy the Alfa"

Afgelopen week heb ik een V60 besteld ter vervanging van mijn Audi A4 2.0 TDI uit 2016. Leaseauto uiteraard. Heb de week ervoor proefgereden met een een T4 Momentum Pro (met een maagdelijke 4km op de teller!) en dat beviel erg goed.

Mijn overweging was tussen de V60, Passat facelift en 3 serie touring. De BMW is wel erg gaaf met een 330i voor de prijs van de 320i maar eenmaal in de configurator had ik uiterst veel moeite om iets te configureren onder de 60k wat ik mezelf als grens had gesteld. Daarnaast zou die ook wel snel uit mijn leasebudget lopen. Het huidige (prefacelift) model van de Passat heb ik al gehad. Een hele degelijke en praktische auto, maar gewoon een beetje alledaags. Voorheen een V60 D6 gehad waar ik erg content mee was. Ik houd gewoon van het robuuste gevoel dat een Volvo geeft. De nieuwe V60 is ruim, rijdt als een trein en toch wel de mooiste om te zien van de drie kanshebbers, maar dat is puur subjectief.

Mijn configuratie:

V60 T5 Inscription
Kleur: Birch Light Metallic
Interieur: Charcoal Moritz leer
Intellisafe Pro Line
Audio Line
Versalility line
Park assist Line (met camera en sensoren voor en achter)
Panorama dak
Verwarmbare voorruit
Sportstuur
19" 5-multi spaaks wielen
Zwarte hemelbekleding
Nood reserve wiel :)

Accessoires:
Elektrisch inklapbare trekhaak
Polestar tuning (was een aktie en dus gratis!)

Erg content met de uitvoering. De t4 reed goed maar ik verwacht dat 60pk extra geen overbodig luxe zal zijn met 1600kg leeggewicht. De T4 was met 190pk niet schokkend snel, maar kon aardig meekomen.

Levering staat nu gepland voor 23 oktober doordat de dealer een bestaande bestelling kon omzetten naar mijn configurate - anders was het wachten tot eind november/begin december!

Zal fotos plaatsen als die er is!

Idefiqs zei:
Er komt geen opvolger voor de V40. Wel een T2 versie voor de XC40.
Lijkt me eerder in een topic over de Maybach thuis te horen...
Of als het echt moet het misschien bij de XC40 melden?

Springbok zei:
Ik moet zeggen dat de auto in het echt een stuk minder indruk op me maakt dan op foto’s. Vaak vind ik auto’s in het echt juist mooier dan op foto’s.

Dat vind ik ook. Ik heb de V60 1,5 jaar geleden nog even overwogen maar ben achteraf blij dat ik die niet gekozen heb. Op de weg vind ik het geen mooie auto, ook totaal niet bijzonder. Dan zou ik nog eerder voor een Passat kiezen, ook niks bijzonders maar wel een stuk ruimer en goedkoper.

Ik vind de V60 nog steeds een superfraaie stationcar. Prijstechnisch een stuk aantrekkelijker van de C, A4 en 3-serie. Een T6 Twin Engine AWD Momentum Pro met 340pk kost 52 mille.

Een van mijn aankoopoverweginge van de T8 inscription is nu juist de ingetogenheid van de V60. Dat is wat ik mis bij de grote drie.

Ik vind dat Volvo momenteel gewoon erg fraaie auto's maakt. Niet per sé ingetogen overigens. Ingetogen is zeker niet altijd een pluspunt wat mij betreft :). Een auto mag best opvallen.

Ingetogenheid is behoorlijk afhankelijk van de kleur: de meeste grijstinten maken een de Duitse 3 ook redelijk ingetogen zolang er geen M/AMG/S-line en zwarte dikke velgen op zitten.

En een dikke rooie V60 R-design:
oior-volvo-AO0X9325.jpg

Een mineralgrau 3-serie Touring zonder M-pakket :
BMW-3-Serie-Touring-Mineralgrau-Metallic-930x530.jpg

Daar heb je wel een punt, ik heb dan ook gekozen voor een wat rustiger kleur;
Default.jpg

Hoewel ik proefgereden heb in een witte R-design. Die was ook erg fraai.

Gelukkig rij je er in de zomer wat opvallender bij, idefqs :). En ook het interieur is niet zo ingetogen: amber met hout is beter dan zwart!

Die 19" zomervelgen maken echt een verschil! Er staat een dikkere, iets minder ingetogen auto.

Default.jpg

Touché, dat Amber leder was het enige wat echt vaststond. In de R design kon alleen zwart, waardoor deze afviel.

Ik heb het leder trouwens nog gewijzigd in Nappa, met massage functie. Het moet natuurlijk wel ingetogen blijven.:cool:

Idefiqs zei:
Ik heb het leder trouwens nog gewijzigd in Nappa, met massage functie. Het moet natuurlijk wel ingetogen blijven.:cool:

Die luxe zien ze niet. Stiekeme verwennerij (y). Je T8 badge gaat er ook af, neem ik aan :) ?

[size=medium]Volvo vernieuwt V60[/size]

12 augustus 2021 | De Volvo V60 is aangepast voor modeljaar 2022. De aanpassing heeft betrekking op de motorvarianten B3 en B4. De 2,0-liter benzinemotoren maken vanaf nu gebruik van de Miller cyclus voor het bereiken van een efficiënter verbrandingsproces. Het verbruik en de CO2-uitstoot dalen (tot onder de 150 gram CO2 per kilometer) en de prestaties verbeteren. Nieuw is ook een 7-traps automaat met dubbele koppeling (7-DCT EVO) die sneller schakelt en bovendien lichter is. De Volvo V60 B3 Momentum Advantage is er voortaan vanaf 40.995 euro.

Bijkomend voordeel is een lager voertuiggewicht, waardoor de V60 B3 en B4 voordeliger zijn in de wegenbelasting. Veel bedrijven voeren daarnaast een beleid dat benzineauto's niet meer dan 150 gram CO2 mogen uitstoten. Door de technische upgrade komen zowel de B3 als de B4 onder deze grens met een uitstoot van respectievelijk 147 gram en 148 gram CO2 per kilometer.

Het Miller-concept is een manier om de compressieverhouding van de motor te verhogen. Dit maakt het mogelijk om meer energie uit de verbrandingsgassen te halen en voorkomt energieverlies tijdens het afblaasproces dat plaatsvindtbij het openen van de uitlaatkleppen. In het Miller-concept sluit de inlaatklep vroeg, waardoor het volume ingesloten lucht kleiner is. Dit wordt gecompenseerd door de inlaatdruk te verhogen, zodat de ingesloten luchtmassa nagenoeg hetzelfde blijft.

Het Miller-concept wordt mogelijk gemaakt met behulp van doorontwikkelde technologieën zoals variabele turbinegeometrie (VNT) voor een hogere efficiënte in een breed bereik en een snellere variabele kleptiming (VVT) voor een beter beheer van de ingesloten luchtmassa. Dit resulteert in een lager brandstofverbruik met behoud van het motorvermogen (maar niet de levendigheid).

De 7-DCT EVO versnellingsbak in de vernieuwde V60 B3 en B4 is een doorontwikkeling van de 7-DCT uit de XC40 Recharge Plug-in hybride. De bak heeft een dubbele koppeling. Deze technologie draagt bij aan snellere schakelacties. De nieuwe transmissie heeft eveneens een gunstig effect op het brandstofverbruik door een lager gewicht. Mede daardoor is het voertuiggewicht van de B3 nu met 27 kg verminderd en is de B4 zelfs 43 kg lichter. Daardoor vallen beidein een lagere categorie voor de wegenbelasting. De nieuwe versnellingsbak maakt tevens automatische motoruitschakeling mogelijk bij gas los. Dit systeem heet Stop in Drive in Speed (SIDIS). De auto kan vrij uitrollen en verbruikt dan geen brandstof, ook bekend als zeilen. Wanneer de motor weer start, wordt een versnelling geselecteerd die past bij de snelheid.

De Volvo B3 levert weliswaar hetzelfde vermogen als voorheen, te weten 120 kW (163 pk) en een maximum koppel van 265 Nm, de acceleratie is sneller. In 8,6 seconden bereikt de V60 B3 vanuit stilstand 100 km/uur, dat was 9,1 seconden. Hetzelfde is te zien bij de V60 B4. De motor levert nog steeds 145 kW (197 pk) en een maximum koppel van 300 Nm maar de B4 accelereert van 0 naar 100 km/uur in 7,6 seconden, dat was 8,0 seconden.

Volvo biedt voor de V60 Momentum Advantage een Sport Pack. Dit stylingpakket bestaat uit 19-inch R-Design lichtmetalen wielen, een diffuser achter met dubbele uitlaateindpijpen plus een grille en spiegelkappen in Glossy Black. Deze accessoires vertegenwoordigen een waarde van € 4.115. Het pakket wordt tijdelijk aangeboden voor € 2.995. Het pakket is verder uit te breiden met een Exterieur Styling set met verbrede dorpels voor € 1.000 in plaats van € 1.250.

De vernieuwde V60 B3 en B4 zijn per direct te bestellen. De B3 is er vanaf € 40.995, de B4 vanaf € 47.995. De productie van beide varianten start medio oktober 2021.

19557_1.jpg

Bron: https://www.autozine.nl/volvo/v60/nieuws/volvo-vernieuwt-v60

Nou, de uitleg van de Miller-cyclus lijkt mij niet helemaal correct. De inlaatklep blijft juist langer open staan, waardoor een deel van de lucht weer terug het inlaatspruitstuk in geduwd wordt. Dat scheelt niet alleen tegendruk: omdat er minder lucht in de verbrandingskamer overblijft hoeft er ook minder benzine bij. De rest van het verhaal lijkt correct. Een goede en complete uitleg voor de liefhebber: https://www.mvwautotechniek.nl/atkinson-miller-cyclus/

Verder zouden de prestaties van de auto lijden onder deze aanpassing, maar het tegenovergestelde is het geval. Ik vermoed dus dat de vernieuwde versies deze cyclus alleen onder specifieke, lichte bedrijfsomstandigheden toepassen.

Terug
Bovenaan