Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

Dank je!

Vandaag zo'n 200km met de Up over de snelweg gereden en dus wat betere indrukken gekregen. Wat plus- en minpunten.

+ De up! is snelwegwaardig, je cruist in alle comfort 130km/h. Sneller ben ik niet gegaan, in verband met het 'inrijden' van de auto.
+ De stoelen zitten uitstekend (y) Echte Volkswagen kwaliteit, dit zitcomfort (y)
+ Geluidscomfort. Bij 130km/h op de snelweg waan je je in een stiltecentrum. Bij wijze van spreken. Windgeruis, waarover www.rijtesten.nl sprak, heb ik helemaal niet kunnen constateren.
+ De radio/cd/mp3 speler geeft een prima geluid door 6 speakers (high up).
+ Vering en demping. Op dwarsrichels op de snelweg merk je dat de vering/demping uitstekend is. Zorgt voor goed comfort.
+ Benzineverbruik: 4,9 liter gemiddeld, bij een gemiddelde snelheid van 89 km/h, met snelheden tussen 85km/h en 131km/h. Na de inrijperiode moet de fabrieksopgave van 4,2 liter goed te halen zijn, zeker in de zomer.
+ Acceleratie, als je bij 90km/h in de vijfde versnelling accelereert, zit je redelijk snel op 120km/h.
+ De up voelt volwassen aan. Cruisend over de snelweg betrapte ik me erop dat ik andere stadsautootjes zag als koekblikken
icon_e_confused.gif
icon_e_biggrin.gif
Door het comfort waan ik mij in de up in een echte auto. Het is een auto waarmee een mens net zo gelukkig kan zijn als met een sportwagen of een toplimousine :)

- De up heeft geen instaplijsten bij de deuren. Ik ga nog een set RVS instaplijsten kopen.
- De standaard matten zien er goedkoop uit, maar ik laat ze er voorlopig in.
- Moet elke 15.000km naar de garage. Vind ik eigenlijk geen probleem, maar een langer interval zou mooi zijn.

up! zei:
Dank je!

Vandaag zo'n 200km met de Up over de snelweg gereden en dus wat betere indrukken gekregen. Wat plus- en minpunten.

+ De up! is snelwegwaardig, je cruist in alle comfort 130km/h. Sneller ben ik niet gegaan, in verband met het 'inrijden' van de auto.
+ De stoelen zitten uitstekend. Echte Volkswagen kwaliteit, dit zitcomfort
+ Geluidscomfort. Bij 130km/h op de snelweg waan je je in een stiltecentrum. Bij wijze van spreken. Windgeruis, waarover www.rijtesten.nl sprak, heb ik helemaal niet kunnen constateren.
+ Vering en demping. Op dwarsrichels op de snelweg merk je dat de vering/demping uitstekend is. Zorgt voor goed comfort.
+ Benzineverbruik: 4,9 liter gemiddeld, bij een gemiddelde snelheid van 89 km/h, met snelheden tussen 85km/h en 131km/h. Na de inrijperiode moet de fabrieksopgave van 4,2 liter goed te halen zijn, zeker in de zomer.
+ Acceleratie, als je bij 90km/h in de vijfde versnelling accelereert, zit je redelijk snel op 120km/h.
+ De up voelt volwassen aan. Cruisend over de snelweg betrapte ik me erop dat ik andere stadsautootjes zag als koekblikken. Door het comfort waan ik mij in de up in een echte auto. Het is een auto waarmee een mens net zo gelukkig kan zijn als met een sportwagen of een toplimousine

- De up heeft geen instaplijsten bij de deuren. Ik ga nog een set RVS instaplijsten kopen.
- Moet elke 15.000km naar de garage. Vind ik eigenlijk geen probleem, maar een langer interval zou mooi zijn.

HERHALING: Dit hoort in een "Mijn auto" topic thuis.

Clignoteur zei:
up! zei:
Dank je!

+ De stoelen zitten uitstekend. Echte Volkswagen kwaliteit, dit zitcomfort
+ De up voelt volwassen aan. Cruisend over de snelweg betrapte ik me erop dat ik andere stadsautootjes zag als koekblikken. Door het comfort waan ik mij in de up in een echte auto. Het is een auto waarmee een mens net zo gelukkig kan zijn als met een sportwagen of een toplimousine

Nee, niet.
Kijk maar: Opsplitsen forum 'Nieuwe auto's' in...

up! zei:

Hoeveel toeren draait de motor bij 130km/h ongeveer?

up! zei:

Zijn de 6 speakers voorin geplaatst of zijn het er 4 voorin en 2 achterin?

up! zei:

Hoe bevallen de 16" wielen? Heb je het idee dat die (veel) comfort wegnemen? Wat is de breedte van de banden?

Flieger zei:
up! zei:

Zelf getest, bij 120 km/h draait de auto zo'n 3500 tpm. Is natuurlijk best veel (een Cuore draait bijvoorbeeld 3000 tpm), maar door de demping niet extreem hoorbaar in het interieur.

Flieger zei:

Bij 130km/h zit je op ongeveer 3.850 toeren, bij 120km/h zit je zoals Enzo al zegt op ongeveer 3.500 toeren. Door de goede geluidsdemping merk je er vrij weinig van. Overigens: de 60pk uitvoering zal niet hetzelfde aantal toeren draaien; de versnellingsbakverhoudingen schijnen anders te zijn.

up! zei:
Zijn de 6 speakers voorin geplaatst of zijn het er 4 voorin en 2 achterin?

Twee zitten in de A-stijlen, twee in de deuren en twee achterin.

up! zei:
Hoe bevallen de 16" wielen? Heb je het idee dat die (veel) comfort wegnemen? Wat is de breedte van de banden?

De 16" wielen bevallen prima, ik heb niet het idee dat die (veel) comfort wegnemen. De maat staat ook goed onder de auto, zeker niet te groot. De bandenmaat is 185-55-16. Ik moet wel zeggen dat ik een wielmaatje groter sowieso niet zo opmerk qua comfort, misschien zijn anderen daar gevoeliger voor. Wat ik echter nooit meer doe, is een groter wiel onder de auto monteren dan de maximale maat af-fabriek. Dat heb ik eens gedaan, de wielen waren mooi maar ik houd het voortaan liever origineel.

Up! zei:
Bij 130km/h zit je op ongeveer 3.850 toeren, bij 120km/h zit je zoals Enzo al zegt op ongeveer 3.500 toeren. Door de goede geluidsdemping merk je er vrij weinig van. Overigens: de 60pk uitvoering zal niet hetzelfde aantal toeren draaien; de versnellingsbakverhoudingen schijnen anders te zijn.

Dat zou nieuws zijn .... heb je daar een bron voor? Ik hoorde juist dat er dezelfde bak in zit. Daarom zou 60 pk veel trager aanvoelen. Want het verschil in de motor is gewoon chiptuning.

Ami zei:
Up! zei:

Dat zou nieuws zijn .... heb je daar een bron voor? Ik hoorde juist dat er dezelfde bak in zit. Daarom zou 60 pk veel trager aanvoelen. Want het verschil in de motor is gewoon chiptuning.

Er is in de overbrengingsverhoudingen ergens iets verschillend, de 75pk gaat namelijk in de vierde versnelling in 15,5s van 80-120km/h, de 60pk doet daar 17,5s over. Dat is niet te verklaren met het koppel, want dat is bij beide uitvoeringen identiek (95Nm). Op motor-talk.de wordt gezegd dat de 75pk een kortere asoverbrenging heeft, de versnellingsbakverhoudingen zelf zijn gelijk.

motor.talk.de zei:
Die Gänge sind identisch übersetzt, der 55 kW hat eine kürzere Achsübersetzung.

https://www.motor-talk.de/blogs/all...dzugkraftvergleich-drehzahl-bei-t3769837.html

Ohh een kortere bak in de 75 pk....:eek: dat betekent dan dat de 60 pk minder toeren bij 120 km/h en dus (iig theoretisch) stiller is dan de 75 pk. Dat verklaart dan wel de verhalen dat de 60 pk erg traag aanvoelt. Want koppel is identiek. In de praktijk moet de 60 pk dan ook zuiniger zijn dan 75 pk.

JP2010 zei:

Nee, niet.
Kijk maar: Opsplitsen forum 'Nieuwe auto's' in...[/quote]

Dat vinden 8 personen. Dit topic heeft onderhand ruim 34.000 bezoeken gehad, dus wat betekenen die acht dan nog (en dan ben jij waarschijnlijk één van die acht). Bovendien is die oproep verder niet omgezet in een daad, namelijk dat het onderdeel "Mijn auto" is verwijderd of dat daarin geen nieuwe topics meer kunnen worden aangemaakt. Het is bovendien voor up! wel zo fijn als we alle verbouwingen aan up!'s auto bij elkaar gaan zien, in plaats van tussen alle VAG-berichten in dit topic door, want dat zullen er nog wel wat worden, dus daarvoor is juist een eigen "Mijn auto" topic beter.

Clignoteur zei:
JP2010 zei:
Clignoteur zei:

Nee, niet.
Kijk maar: Opsplitsen forum 'Nieuwe auto's' in...

Dat vinden 8 personen. Dit topic heeft onderhand ruim 34.000 bezoeken gehad, dus wat betekenen die acht dan nog (en dan ben jij waarschijnlijk één van die acht). Bovendien is die oproep verder niet omgezet in een daad, namelijk dat het onderdeel "Mijn auto" is verwijderd of dat daarin geen nieuwe topics meer kunnen worden aangemaakt. Het is bovendien voor up! wel zo fijn als we alle verbouwingen aan up!'s auto bij elkaar gaan zien, in plaats van tussen alle VAG-berichten in dit topic door, want dat zullen er nog wel wat worden, dus daarvoor is juist een eigen "Mijn auto" topic beter.

Ja nee, ik ben het met je eens hoor, ik vind dat gebruikerservaringen, aankopen en meldingen daarvan gescheiden moeten worden van een nieuws-gerelateerd topic als deze (waar je dus eigenlijk nieuws en discussie daarop zou moeten posten), maar daar was 'autoweek' het dus blijkbaar niet mee eens. :)

Ami zei:
Ohh een kortere bak in de 75 pk....:eek: dat betekent dan dat de 60 pk minder toeren bij 120 km/h en dus (iig theoretisch) stiller is dan de 75 pk. Dat verklaart dan wel de verhalen dat de 60 pk erg traag aanvoelt. Want koppel is identiek. In de praktijk moet de 60 pk dan ook zuiniger zijn dan 75 pk.

en stiller dat klop hij was/is stiller op de snelweg als mijn huidige polo 9r
en traag aanvoeld ? ga er zelf een keer in rijden ,en neem niet aan wat andere zeggen , voor mij hier in de randstad , en weinig snelwegkilometers voor woon werk verkeer is het zat ( mijn ervaring en mijn mening ) ;-)

eas zei:
Ami zei:

en stiller dat klopt hij was/is stiller op de snelweg dan mijn huidige polo 9r
en traag aanvoelt? ga er zelf een keer in rijden, en neem niet aan wat andere zeggen, voor mij hier in de randstad, en weinig snelwegkilometers voor woonwerk verkeer is het genoeg (mijn ervaring en mijn mening ) ;-)

Als ik nooit boven de 100km/h zou komen, had ik ook de 60 pk gekozen. Maar ik rijd 90% snelweg en vind trekkracht in de vijfde versnelling belangrijk, en daarin is de 75pk een stukje beter. Tevens gebruik ik de up! voor het Autobahnrasen, en dan ligt de 75 pk ook meer voor de hand.

up! zei:
Dank je!

+ De stoelen zitten uitstekend (y) Echte Volkswagen kwaliteit, dit zitcomfort (y)
+ De up voelt volwassen aan. Cruisend over de snelweg betrapte ik me erop dat ik andere stadsautootjes zag als koekblikken
icon_e_confused.gif
icon_e_biggrin.gif
Door het comfort waan ik mij in de up in een echte auto. Het is een auto waarmee een mens net zo gelukkig kan zijn als met een sportwagen of een toplimousine :)

Net verslagje Up! En ook dat je erg tevreden bent over de wagen !!
Eas had toen een opmerking over dat leasebakken maar aan de kant moeten als hij met de Up eraankwam hahaha
O........trouwens...........je hebt toch banden van 50 hoog en niet 55?

En ff over de toeren: mijn Cmax met 1600 motor draait ook precies 3500 toeren bij 120 km/uur en gebruikt dan 8 liter.........

Groet Dark Up

Mijn cabrio van 1650 kg met een 2.4 V6 motor draait bij 120 km/u 2.400 toeren en gebruikt dan ook 8 liter/100. Daarboven gaat het verruik wel snel omhoog.

Praktijkverbruik up bluemotion (75pk), bij woonwerkverkeer met de volgende variabelen:

- 51km
- 80% snelweg (80/100/120 km/h, met uitschieters tot 132km/h) en 20% stad
- gemiddelde snelheid 69km/h

---->> 4,8 liter per 100km.

Bij een constante snelheid van 120km/h lijkt het verbruik ongeveer 5,4 liter te zijn.

up! zei:
Praktijkverbruik up bluemotion (75pk), bij woonwerkverkeer met de volgende variabelen:

- 51km

Bij een constante snelheid van 120km/h lijkt het verbruik ongeveer 5,4 liter te zijn.

Zal ik dan maar een "Mijn auto" topic voor je openen? Dan kun je je ervaringen daarin posten.

Want...
AW zei:
Wat hoort waar?
In de autowereld gebeurt veel. Daardoor is er altijd nieuws te melden. Om al dat nieuws in de juiste kanalen te plaatsen, is het van belang dat je weet wat waar hoort.
• Officiële informatie van een fabrikant over een nieuw model plaats je bij Nieuwe Auto’s. De aanduiding ‘Officieel:’ is hierbij niet meer nodig.
• Wil je je eigen auto laten zien aan andere forummers, dan kan dit in het forumdeel Mijn Auto ("Hier kun je alles kwijt over je eigen auto." ).
bron

Ik vind het prettig dat up! (en liefst anderen ook) hun ervaringen hier centraal posten. Ik hoef niet per se foto's en/of aanpassingen te zien in een speciaal 'Mijn auto' topic. Als iemand in de markt is voor een up!, is op die manier hier in een topic informatie te vinden.

Ik hoef niet per se foto's en/of aanpassingen te laten zien in een speciaal 'Mijn auto' topic. Sterker, dat ga ik niet doen. Als het verboden is om mijn ervaringen hier te posten, dan hoor ik het wel.

Clignoteur zei:
up! zei:

- 51km

Zal ik dan maar een "Mijn auto" topic voor je openen? Dan kun je je ervaringen daarin posten.

Want...
AW zei:
Wat hoort waar?
In de autowereld gebeurt veel. Daardoor is er altijd nieuws te melden. Om al dat nieuws in de juiste kanalen te plaatsen, is het van belang dat je weet wat waar hoort.
• Officiële informatie van een fabrikant over een nieuw model plaats je bij Nieuwe Auto’s. De aanduiding ‘Officieel:’ is hierbij niet meer nodig.
• Wil je je eigen auto laten zien aan andere forummers, dan kan dit in het forumdeel Mijn Auto ("Hier kun je alles kwijt over je eigen auto." ).
bron
Ben je thuis ook zo'n dwingend pedant mannetje? Je hebt je punt nu wel gemaakt. Joh leven en laten leven. Up! draaft af en toe wel een beetje door maar de eerste gebruikersinfo info vind ik wel van belang.

up! zei:
Dank je!

icon_e_confused.gif
icon_e_biggrin.gif

Na alle pluspunten heb ik een ander minpuntje ontdekt. De achteruitkijkspiegel verkleint het beeld behoorlijk. Rijdend in de up! dacht ik dat er een Fiat Panda achter me reed (afgaand op de breedte van de achteropkomende auto, zoals weergegeven in de binnenspiegel), het bleek een Audi A4 te zijn. Een Smart leek in de achteruitkijkspiegel op een miniscule invalidenauto. Eigenlijk is dit niet echt een minpuntje, de spiegels die in en op een (veel) duurdere auto zitten, hoeven natuurlijk niet op een A-segment auto te zitten. Het prijsverschil moet ergens in gaan zitten.

Het andere minpuntje is opgelost. De RVS instaplijsten zijn besteld en reeds binnengekomen. De webshop van Van den Udenhout leverde snel en vakkundig (y)

De eerste 911 km zitten er op! :)

911km.jpg

Navigon.jpg

Die 75km/h was de gemiddelde snelheid tijdens de rit van 49km (die in de stad begon), en 5,2 liter was toen het gemiddelde verbruik sinds het begin van de rit. Zegt niet zoveel eigenlijk. Op een andere dag had ik op de boardcomputer een gemiddelde snelheid van 89km/h met een gemiddeld verbruik van 4,9 liter. Toen reed ik een langer stuk op de snelweg.

Ok, weersomstandigheden (wind tegen bijv.)kunnen ook een rol spelen. Maar ik denk dat je, net als ik met mijn 107, over het algemeen, 1 op 19 kunt rijden. Bij grotere afstanden, bijv. een reis naar Frankrijk of zo, zal de auto natuurlijk nog zuiniger zijn.

speedtouch zei:
Bij grotere afstanden, bijv. een reis naar Frankrijk of zo, zal de auto natuurlijk nog zuiniger zijn.

We zullen het zien. Ik ga wellicht half mei met de up! de Mille Miglia rijden, een kleine 4.000km. Ik zal in dat geval verslag uitbrengen.

up! zei:
speedtouch zei:
Bij grotere afstanden, bijv. een reis naar Frankrijk of zo, zal de auto natuurlijk nog zuiniger zijn.

We zullen het zien. Ik ga wellicht half mei met de up! de Mille Miglia rijden, een kleine 4.000km. Ik zal in dat geval verslag uitbrengen.

Leuk (y), heb ik ook gedaan.

up! zei:
Die 75km/h was de gemiddelde snelheid tijdens de rit van 49km (die in de stad begon), en 5,2 liter was toen het gemiddelde verbruik sinds het begin van de rit. Zegt niet zoveel eigenlijk. Op een andere dag had ik op de boardcomputer een gemiddelde snelheid van 89km/h met een gemiddeld verbruik van 4,9 liter. Toen reed ik een langer stuk op de snelweg.

Het zijn allemaal gegevens uit de upcomputer. Ik reed laatst volgens de boordcomputer 5,3 l/100 km, maar bij het aftanken bleek het toch echt 6,3 l/100 km. Kortom, je moet de gegevens van zo'n computer wel eerst staven met echte verbruiksgegevens.

Clignoteur zei:
Kortom, je moet de gegevens van zo'n computer wel eerst staven met echte verbruiksgegevens.

Dat ga ik niet doen. Als je geinteresseerd bent in echte verbruiksgegevens, zou je eens op www.spritmonitor.de kunnen kijken.

up! zei:
Dat ga ik niet doen. Als je geinteresseerd bent in echte verbruiksgegevens, zou je eens op www.spritmonitor.de kunnen kijken.

Dat zijn voornamelijk Duitse rijders, d.w.z. andere rijomstandigheden (minder klef stadsverkeer, hogere Autobahnsnelheden, meer hoogteverschil, etc. etc.). Niet per se vergelijkbaar met een verbruik in Nederland... totdat het een keer geijkt is!

@ up!

Ik zou het wel erg leuk vinden als je het eens zou willen uitrekenen. Ik ben erg benieuwd naar jouw echte praktijkverbruik. Jouw ' rij-mix' komt aardig ovreen met die van mij.

Ami zei:
@ up!

Ik zou het wel erg leuk vinden als je het eens zou willen uitrekenen. Ik ben erg benieuwd naar jouw echte praktijkverbruik. Jouw ' rij-mix' komt aardig ovreen met die van mij.

Wil ik best eens doen, Ami.

Zal trouwens wel bijzonder zijn om als een van de eerste met een UP in Nederland te rijden. (y) Heb je ook meer foto's van de buitenkant?

Ami zei:
hij staat er tussen trouwens

tussen de 5,97l/100km en 6.57 l/100 km

geen slechte score!

Vind je niet slecht? Ik vind het aan de hoge kant voor een auto uit de laagste klasse. En bovendien zo'n 34% afwijking van het gemiddeld gebruik dat VW opgeeft!!!!!

@PSA-rules... tja... dat is praktijk helaas. Twingo (6,38l/100km), Picanto (5.97l/100km)en ook de C1/107/Aygo (6.18l/100km)doen het echt niet beter hoor!

Volgens een topic op www.motor-talk.de zijn de Zwitserse prijzen van de aardgas-up! bekend geworden. Omgerekend is de aardgas uitvoering daar 1.950 euro duurder dan de 75pk up! Als dat in Nederland zo wordt, valt dat alleszins mee.

De up! heeft een zéér positieve indruk op me achtergelaten. Ten opzichte van de Aygo is het veel meer en een veel degelijker auto. Uitstekende materialen en een prima afwerking. Ook erg fijne stoelen en zitpositie en de auto is bijzonder stil, zelfs op hogere snelheid en op slecht wegdek.

Het dichtslaan van een deur of de achterklep klinkt veel degelijker dan bij de Aygo. Het schakelgevoel is veel beter. Het stuurgevoel is in de Aygo wat zwaarder en voelt directer. In de up! is dit duidelijk wat meer op stadsverkeer ingesteld.

De uitvoering betrof een up! black met nog wat opties. Ook de audio is uitstekend. Waar de Aygo 4 speakertjes voorin heeft, zitten ze bij de up! voor en achter en is het geluid van veel betere kwaliteit.

Een up! is in vergelijkbare uitvoering net zo duur als de Aygo, maar ik zou nu altijd de up! boven de Aygo verkiezen.

Ik ben erg benieuwd naar de Citigo van Skoda. Vooral of daar zichtbaar is bezuinigd op materiaal of afwerking ten opzichte van de up!

Ami zei:
@ up!

Vandaag voor het eerst het benzineverbruik opgemeten van m'n Up bluemotion (75pk). Over 666km heb ik 34,47 liter gebruikt, een gemiddelde van 5,17 liter per 100km (1 op 19,32). Inmiddels staat er al 2.000km op de teller, in drie weken tijd erop gezet.

Ik heb net nagekeken wat ik gemiddeld met de Aygo verbruik en dat is over 38.540km precies 1 op 19,15. Dat zijn redelijk wat snelwegkilometers en ik doe weinig moeite om echt zuinig te rijden. Dat deed ik met de laatste tank wat meer en die kwam uit op 1 op 20,58. Totaal met de Aygo voor 3.233 Euro brandstof getankt in 19 maanden.

Eat that COTY-verkiezing met je Ampera.....:T

[size=large]Volkswagen up! is World Car of the Year 2012[/size]

https://www.autoblog.nl/volkswagen-up-is-world-car-of-the-year-2012

up! zei:
Ami zei:
@ up!

Vandaag voor het eerst het benzineverbruik opgemeten van m'n Up bluemotion (75pk). Over 666km heb ik 34,47 liter gebruikt, een gemiddelde van 5,17 liter per 100km (1 op 19,32). Inmiddels staat er al 2.000km op de teller, in drie weken tijd erop gezet.

En dan te bedenken dat de auto nog niet echt ingereden is. Vaak wordt een auto na zo'n 10000 km nog iets zuiniger.

Enzo Ferrari zei:
En dan te bedenken dat de auto nog niet echt ingereden is. Vaak wordt een auto na zo'n 10000 km nog iets zuiniger.

Als ik naar het verbruik van mijn Aygo kijk is dit een klein verschil geweest; over de eerste 10.043 km was het gemiddelde verbruik 5,30 liter per 100km en over de kilometers tussen 10.043 en 38.548 was het gemiddelde verbruik 5,19 liter per 100km. Wellicht dat het meer de bestuurder is die dan gewend is aan de auto dan dat de motor daadwerkelijk zuiniger wordt.

Terug
Bovenaan