Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

D. Elzinga zei:
Dat is jammer, want de Logan is net als de Fox in de markt gezet als budget auto.

Ja, maar je kunt niet alle budgetauto's met elkaar vergelijken, enkel omdat het budgetauto's zijn. Daarbij werd de Fox hier helemaal niet in de markt gezet als budgetauto, itt de thuismarkt.

vw_fox_1.jpg

Dacia_Logan.jpg

Ik zie hier een driedeurs hatchback en een conservatieve vierdeurs sedan. Dat zijn compleet verschillende carosserievormen.
Het gaat niet om de carroserrievorm, het gaat om het feit dat beide als budgetauto op de markt zijn gezet. Ook hier in Europa.

den Voetstuk zei:
Toch nog even over de ruimte achterin de Fox: die is zeer beperkt, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat die ruimte net zo groot als in de Passat is.
Dit bedoel ik met verkeerd en ongeïnformeerd.

Op de volgende foto (door mij gemaakt in mei 2006) staat de bestuurdersstoel bijna op de achterste stand. En ja, ik nam wat dichterlijke vrijheid met de verwijzing naar de Passat, maar de beenruimte achterin de Fox is heel ruim. Ruimer dan in de 9 centimeter langere Polo. En ook ruimer dan zijn directe concurrent de Dacia Logan, die overigens ook een prima beenruimte heeft.

fox8.jpg

Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Dat is jammer, want de Logan is net als de Fox in de markt gezet als budget auto.

D.E.N.N.I.S. zei:
maar ik voel me altijd verplicht om te reageren als men weer verkeerde en ongeïnformeerde dingen roept over de Fox.
Heb je hiermee ook nog een bedoeling? Of zijn de argumenten op?

D.E.N.N.I.S. zei:
het gaat om het feit dat beide als budgetauto op de markt zijn gezet. Ook hier in Europa.

Dat is gewoon niet waar! De Fox is helemaal niet als budget auto in de Europese markt gezet. Kom eens met een bron die je bewering ondersteunt.

Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
het gaat om het feit dat beide als budgetauto op de markt zijn gezet. Ook hier in Europa.

Dat is gewoon niet waar! De Fox is helemaal niet als budget auto in de Europese markt gezet. Kom eens met een bron die je bewering ondersteunt.
Ik heb jouw nog geen argument zien gebruiken waaruit het tegendeel blijkt.

Ik heb in 2006 een Fox mogen kopen en die auto is mij verkocht als budgetauto.

D.E.N.N.I.S. zei:
Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

D.E.N.N.I.S. zei:
maar ik voel me altijd verplicht om te reageren als men weer verkeerde en ongeïnformeerde dingen roept over de Fox.
Heb je hiermee ook nog een bedoeling? Of zijn de argumenten op?

Jammer die reactie. Ik zal het uitleggen: De Fox is niet als budgetauto in de markt gezet in Europa. Je geeft zelf dus verkeerde informatie.

D.E.N.N.I.S. zei:

Dat is een goede! Jij stelt dat het wel zo is... wie stelt bewijst...

Toevoeging: Verder ben ik in ieder geval klaar met deze discussie :D

Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Dat is een goede! Jij stelt dat het wel zo is... wie stelt bewijst...

Toevoeging: Verder ben ik in ieder geval klaar met deze discussie :D

toevoeging:

Maar goed jij wil bronnen:

https://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=1940
https://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop/tests-en-rijimpressies,/occasiontesten/occasiontest-volkswagen-fox.html

Er worden talloze modellen als 'budget' op de markt gezet, maar dat maakt ze nog geen logan-concurrent.

Zit er ook een achterbank in dat ding?
En kun je daar op zitten dan als je groter als 1.50m bent?.

Ik heb weleens ergens gelezen dat de Fox wel een budgetauto zou zijn alleen dat door de geringe winst die VW erop maakt dat in de praktijk tegen viel. Daarom zijn latere facelifts en andere uitvoeringen ook geschrapt voor Europa. Een echte budgeauto als de Logan en de drieling is goedkoper te producereb. Dat zie je ook wel aangezien slim met bestaande componenten wordt omgegaan (Logan) en wordt samengewerkt (drieling). een Fox was ook lang niet zo basic als een Aygo. Als je hoemze daar hebben bespaard op onderdelen, dat is best knap.

D.E.N.N.I.S. zei:
Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Goede verkoper! Als hij had gedacht dat je in de markt was voor een premiumauto had hij je de Fox verkocht als een premiumauto ;)

Teruggrijpend op mijn vorige post. Ik zie in de Up! weinig dingen terug die duiden op budgetauto. Alles is speciaal voor deze auto ontworpen en ik zie weinig zichtbare uitwisselbare onderdelen. Ontwikkelingskosten en productiekosten zullen denk ik niet erg laag zijn.

meeuw zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Goede verkoper! Als hij had gedacht dat je in de markt was voor een premiumauto had hij je de Fox verkocht als een premiumauto ;)

:-D

Kristian zei:
Teruggrijpend op mijn vorige post. Ik zie in de Up! weinig dingen terug die duiden op budgetauto. Alles is speciaal voor deze auto ontworpen en ik zie weinig zichtbare uitwisselbare onderdelen. Ontwikkelingskosten en productiekosten zullen denk ik niet erg laag zijn.

Wacht maar tot de Skoda- en Seat-edities komen, dan zullen er wel uitwisselbare onderdelen zijn. Ontwikkelingskosten lijken me ook vrij hoog (getuige de concepts e.d.), maar doordat Skoda en Seat 'm ook gaan aanbieden (voor waarschijnlijk iets minder) zal er wel een breder publiek aangesproken worden.

Kristian zei:

Ik denk dat de Up! onderhuids heel wat bestaande onderdelen en technieken gebruikt.
Het jasje mag dan nieuw zijn, maar dat zijn de kosten niet.

---GT--- zei:
Kristian zei:

Ik denk dat de Up! onderhuids heel wat bestaande onderdelen en technieken gebruikt.

Dat zijn de kosten wel hoor. Zoals je in een eerder topic al aangaf, 5 cent x een miljoen is heel veel 5 cent (zoiets).
Bij de logan wordt verregaand onderdelen gebruikt van andere/oude modellen. Zoals de clio (deuren, ramen, dash, deurpanelen). Bij de up zijn onderdelen voor het exterieur specifiek voor de up ontworpen/geproduceerd. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat dit specifiek ontwerpen van onderdelen voor 1 model duurder is dan wanneer je bestaande onderdelen pakt.

meeuw zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Mach1 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Nee, want in tegenstelling tot jij en anderen weet ik het verschil tussen budgetauto's en premiumauto's.

JP2010 zei:
---GT--- zei:
Kristian zei:

Dat zijn de kosten wel hoor. Zoals je in een eerder topic al aangaf, 5 cent x een miljoen is heel veel 5 cent (zoiets).
Bij de logan wordt verregaand onderdelen gebruikt van andere/oude modellen. Zoals de clio (deuren, ramen, dash, deurpanelen). Bij de up zijn onderdelen voor het exterieur specifiek voor de up ontworpen/geproduceerd. Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat dit specifiek ontwerpen van onderdelen voor 1 model duurder is dan wanneer je bestaande onderdelen pakt.
Dat klopt. De Fox had weinig onderdelen die van andere modellen afkwamen. Ik vind de Dacia Logan een prachtige auto, maar door al die geleende onderdelen heeft het wel iets van een bijeen geraapt geheel.

Leuk hoor, die up! De eerste VW in lange tijd waar ik enthousiast over ben.
Ook leuk dat ze veel ruimte in zo'n kleine auto hebben gecreëerd. 250 liter bagageruimte is niet niks. Hopelijk is de beenruimte op de achterbank er niet bij in geschoten.
Nu nog een nette prijskaart erop en dan kan dit nog wel eens echt een nieuwe VOLKSwagen worden.

Ziet er gaaf uit. Ik hoop dat hij ruimer is dan een C1, daar past niet eens een boodschappenkrat in de kofferbak.

De Fox was absoluut niet premium, iedereen die er ooit in heeft gereden weet dat.
Harde stoelen, lelijk dashboard met ongelooflijk slechte materialen en plastic, enorm stuiterig, niet zuinig en hij maakt heel veel lawaai.
Hij was daarnaast ook verre van betrouwbaar.

Misschien werd het daarom een flop: veel te duur terwijl iedereen kan zien dat het de slechtste a-segmenter was.

Up! heeft veel mee.

Trouwe en een zéér grote schare 'VW-only' klanten.
Eén van de ruimste interieurs
Eén van de beste qua bouwkwaliteit (mag men aannemen)
Eén van de meest serieuze en toch leuke designs in dit segment.

Up! heeft veel mee.

Trouwe en een zéér grote schare 'VW-only' klanten. Je bedoelt de klanten die werden genaaid met de Fox?
Eén van de ruimste interieurs Dat moet de praktijk uitwijzen. Een Panda is ook behoorlijk ruiim.
Eén van de beste qua bouwkwaliteit (mag men aannemen) Want dat is bij VW altijd (ahum)?
Eén van de meest serieuze en toch leuke designs in dit segment. Dat vind jij....

LM. zei:
De Fox was absoluut niet premium, iedereen die er ooit in heeft gereden weet dat.
Harde stoelen, lelijk dashboard met ongelooflijk slechte materialen en plastic, enorm stuiterig, niet zuinig en hij maakt heel veel lawaai.

Misschien werd het daarom een flop: veel te duur terwijl iedereen kan zien dat het de slechtste a-segmenter was.
Ik heb er 4 jaar in mogen rijden en mijn ervaring is toch echt anders.

Harde stoelen: daar is niks mis mee;
lelijk dashboard met ongelooflijk slechte materialen en plastic: Lelijk is een kwestie van smaak en de materialen zijn goed genoeg om na 4 jaar nog steeds kraakvrij te zijn;
Enorm stuiterig: Nooit iets van gemerkt. In tegendeel zelfs. Door het hoge gewicht is de Fox juist heel stabiel;
Niet zuinig: 1 op 15 is inderdaad niet echt zuinig, de directe concurrent (Dacia Logan) verbruikte 1 op 14,7;
hij maakt heel veel lawaai: Het is inderdaad geen stille auto;
Hij was daarnaast ook verre van betrouwbaar: 4 jaar, 60.000 km, buiten het normale onderhoud 1 keer naar de garage geweest voor een cosmetische reparatie. Ik ben met mijn huidige Japanner al 3 keer in de garage geweest, hij heeft me zelfs al een keer laten staan;
terwijl iedereen kan zien dat het de slechtste a-segmenter was: Ik durf zelfs te beweren dat het een van de betere is. Goede rijeigenschappen, hoge praktische bruikbaarheid en heel veel binnenruimte. Het brandstofverbruik is zijn enige echte minpunt.

Rob013 zei:
Je bedoelt de klanten die werden genaaid met de Fox?
Sorry hoor, maar dit vind ik een hele stomme opmerking. Ik kan een heleboel eigenaren met een Fox en die zijn er allemaal tevreden over.

Dennis, dat was inderdaad niet zo subtiel geformuleerd. Maar ik wou in het kort duidelijk maken dat de Fox niet echt een goede auto was (zoals andere modellen dat weer wel/meer zijn), en dat er dus echt niet zoveel Fox-rijders overtuigd zijn van een VW A-segmenter.

Ik heb verschillende keren een Fox als leenauto meegekregen en kan het aardig met een Panda vergelijken (wij hebben een Panda).

De Fox rijdt veel volwassener en voelt zwaarder/degelijker aan. Lijkt dus gewoon een klasse hoger. Wel een saai dashboard en idd meer plastic dan ik bij een Audi gewend ben. Maar bij een Panda (en de drieling) is het toch ook alleen maar hard plastic?

Wat de drieling bovenop het dashboard heeft dat valt nog wel mee. Stuur van een C1 voelt ook nog wel goed aan. Rest van de middenconsole is redelijk hard ja.

DENNIS en co zei:
LM.

Ik heb er 4 jaar in mogen rijden en mijn ervaring is toch echt anders.

Harde stoelen: daar is niks mis mee;
lelijk dashboard met ongelooflijk slechte materialen en plastic: Lelijk is een kwestie van smaak en de materialen zijn goed genoeg om na 4 jaar nog steeds kraakvrij te zijn;
Enorm stuiterig: Nooit iets van gemerkt. In tegendeel zelfs. Door het hoge gewicht is de Fox juist heel stabiel;
Niet zuinig: 1 op 15 is inderdaad niet echt zuinig, de directe concurrent (Dacia Logan) verbruikte 1 op 14,7;
hij maakt heel veel lawaai: Het is inderdaad geen stille auto;
Hij was daarnaast ook verre van betrouwbaar: 4 jaar, 60.000 km, buiten het normale onderhoud 1 keer naar de garage geweest voor een cosmetische reparatie. Ik ben met mijn huidige Japanner al 3 keer in de garage geweest, hij heeft me zelfs al een keer laten staan;
terwijl iedereen kan zien dat het de slechtste a-segmenter was: Ik durf zelfs te beweren dat het een van de betere is. Goede rijeigenschappen, hoge praktische bruikbaarheid en heel veel binnenruimte. Het brandstofverbruik is zijn enige echte minpunt.

Rob013
Je bedoelt de klanten die werden genaaid met de Fox?

Sorry hoor, maar dit vind ik een hele stomme opmerking. Ik kan een heleboel eigenaren met een Fox en die zijn er allemaal tevreden over.

Ik ben het helemaal met Dennis eens. De Fox was eigenlijk helemaal geen A segment auto, maar Budget B (en dus concurrent van bv Fiat Uno/Palio en Renault Sandero). VW heeft er zelfs voor de Europese versie met veel moeite een 4 persoonsauto van gemaakt door bekerhouders in de achterbank te zetten. En onderhuids is het natuurlijk gewoon een de vorige Polo in een ander jasje. De wielbasis is ook B segment (2,46m).
De auto rijdt helemaal niet stuiterig voor dit segment. Hij is zelfs heel comfortabel. De oude versie stond ook wat hoger op de pootjes en was dat nog meer. Verder is de auto netjes afgewerkt, maar wel wat simpele/goedkope materialen gebruikt. Ja, en ook de Fox had wat probleempjes zoals elke VW/auto dat heeft.
Ik ben een fan van de Fox (en trouwens van meerdere VAG producten) en in de begin jaren was dit een erg scherpe prijs voor de auto. De adviesprijs was altijd hoog, maar in de jaren 2007/2008 zijn de auto's met veel korting verkocht. Voor 10 k had je een complete Fox voor de deur staan. Later, door CO2 taks en hoge wisselkoers werd de Fox voor Europa niet meer interessant. Dat is jammer want ik zou best zo'n gefacelifte Fox willen hebben voor 10 k. Wel met 1.2 tsi 85 pk ajb en 5 deuren.

De Fox zie ik ook als een soort budgetauto. Ik vind het ook een auto uit het B-segment die in de markt als gezet als een A-segmenter. Qua lengte komt de Fox overeen met de Japanse concurrenten, die vaak eenzelfde vorm hebben: een kort, hoog en MPV-achtig neusje (Yaris/Charade, Colt, de Sirion/Justy waren minder MPV-achtig en nog een stuk kleiner maar bieden nog steeds meer binnenruimte dan de meeste Europese concurrenten). Hierdoor zijn de Japanners een stuk compacter dan de Europese concurrenten, maar minstens zo ruim. Dat gaat ook op voor de Fox, die ik opvallend ruim vanbinnen vond. Achterin is er voor zowel passagiers als voor koffers (relatief) veel ruimte. Een concurrent van de Logan vind ik het niet, die valt qua maatvoering tussen het B- en C-segment, zeker de MCV. Dan eerder de Dacia Sandero. Dat een redelijk aangeklede Fox met een fatsoenlijk vermogen alsnog de hoofdprijs kostte en het verbruik/CO[sub]2[/sub]-uitstoot van het torretje erg hoog lag lijken me in combinatie met de belegen vormgeving de redenen waarom de Fox niet meer goed verkocht/verkoopt. De eerste 2 jaar heeft de Fox het trouwens heel goed gedaan: tussen de 6.000 en 7.000 stuks in 2006 en 2007. In 2006 moest de Fox alleen de Aygo, Panda en Ka voor zich laten voor wat betreft het A-segment. Daar werd de Fox tenslotte gepositioneerd door de pers, aangezien de Polo VW's B-segment aanbieding is.

Ziet er best leuk uit. Maar om er nu quasi Pandavelgen onder te leggen :O

R0011676.jpg

JP2010 zei:

Je wilt toch niet zeggen dat de Logan exterieurdelen van een Clio gebruikt?

D. Elzinga zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Dat gaat ook op voor de Fox, die ik opvallend ruim vanbinnen vond.

Maar is hij echt zo ruim als een Passat, zoals D.E.N.N.I.S beweert?
Op de vorige pagina heb ik een archieffoto geplaatst van mijn Fox. Op de foto staat de stoel binnen op de achterste stand. De bijrijdersstoel staat op de achterste stand.

fox8.jpg

Voel je je een beetje down omdat we het over de Fox hebben, Wouter? ;)

Ik heb het geluk dat ik de Up! al met eigen ogen heb kunnen zien en in kunnen zitten. Ik ben te jong om al een rijbewijs te hebben. De Up! is een waardige fun car voor de "iPod iPad iPhone Imac generation" en in het echt ziet hij er leuker uit dan op de foto. VW zal hard (gaan) toeslaan met de Up! modellen serie en zal net als de Golf als voorbeeld gaan zijn voor deze klasse. Zo veel mensen zo veel wensen en smaken, kritiek zal er altijd zijn en nimmer tot ieders tevredenheid. Het valt mij bijvoorbeeld al mee dat er geen kritiek is op het ontbreken van een temperatuurmeter. De toerenteller zit waar deze hoort en niet als een module zoals bij een Aygo of Agila. De scharnieren van de achterklep zijn netjes verborgen. Dit doet heel wat mooier en degelijker aan dan bij de drieling. De Up! kwam, zag en overwon.

Stoelen Up!

Chrizz zei:
Ik heb het geluk dat ik de Up! al met eigen ogen heb kunnen zien en in kunnen zitten. Ik ben te jong om al een rijbewijs te hebben. De Up! is een waardige fun car voor de "iPod iPad iPhone Imac generation" en in het echt ziet hij er leuker uit dan op de foto. VW zal hard (gaan) toeslaan met de Up! modellen serie en zal net als de Golf als voorbeeld gaan zijn voor deze klasse. Zo veel mensen zo veel wensen en smaken, kritiek zal er altijd zijn en nimmer tot ieders tevredenheid. Het valt mij bijvoorbeeld al mee dat er geen kritiek is op het ontbreken van een temperatuurmeter. De toerenteller zit waar deze hoort en niet als een module zoals bij een Aygo of Agila. De scharnieren van de achterklep zijn netjes verborgen. Dit doet heel wat mooier en degelijker aan dan bij de drieling. De Up! kwam, zag en overwon.

Stoelen Up!
Dan ben ik (en anderen ook waarschijnlijk) heel erg benieuwd hoe, waar en waarom jij al in de Up! heb mogen zitten. En belangrijker heb je foto's kunnen maken.

En een nog belangrijkere vraag: Waarom heb je mij niet even gebeld toen je daar ging kijken:}

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Je wilt toch niet zeggen dat de Logan exterieurdelen van een Clio gebruikt?

De logan is een clio. Dat wist je niet?

D.E.N.N.I.S. zei:
Dan ben ik (en anderen ook waarschijnlijk) heel erg benieuwd hoe, waar en waarom jij al in de Up! heb mogen zitten. En belangrijker heb je foto's kunnen maken.

Mijn oom heeft een hoge functie bij VW in Wolfsburg.

Kijk hier de flash video van het interieur.

https://www.up.de/#/?slide=360-secondlevel

Ja er past een boodschappenkrat in de kofferbak! =)

Terug
Bovenaan