Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Barri zei:De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.
Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...
Carfanatic zei:Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...
Doet Tesla ook al jaren.
Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
D Elzinga zei:Barri zei:De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.
Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...
Edit: o, wacht even. De 1st komt 420 km ver, en de kale versie 330 km. Ik lees eerder in het topic dat die laatste evengoed geen 30k zal kosten.
[url=https://www.volkswagen.nl/modellen/id3 zei:Volkswagen[/url]]
De ID.3 1ST is de eerste uitvoering. Na de ID.3 1ST volgt de complete line-up van de ID.3. Die begint bij de instapversie met 330 km** actieradius. Die krijgt in Duitsland een vanafprijs van minder dan € 30.000. Daarboven vind je de versie met 58 kWh en 420 km** actieradius, dezelfde accu als in de ID.3 1ST. Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000. Het topmodel van de ID.3 krijgt 550 km** actieradius; de prijs is nog niet bekend.
Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Reyner zei:Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
michel1975 zei:Ik heb helemaal geen zin in een spelelement zoals jij het stelt. Daar heb ik helemaal geen tijd voor noch zin in.
Nico GTR zei:Reyner zei:Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
Vervelend he om te moeten tanken.Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol.
![]()
Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.
Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)
Reyner zei:Nico GTR zei:Reyner zei:Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
Vervelend he om te moeten tanken.Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol.
![]()
Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.
Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)
Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.
Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...
Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.
Jazzik zei:Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.
https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/
Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5...![]()
Reyner zei:Nico GTR zei:Reyner zei:Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
Vervelend he om te moeten tanken.Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol.
![]()
Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.
Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)
Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.
Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...
Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.
Gj 9773352 zei:Jazzik zei:Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.
https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/
Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5...![]()
Bijzonder is vooral dat Toyota deze planning al jaren geleden heeft gepresenteerd en keurig netjes uitrolt. Velen denken dat ze achterop lopen maar het tegendeel is het geval.... . Mooie link van insideevs ook.... thanks.
Bimmert zei:Het staat serieus nog op de site van Toyota! Terwijl ze voorjaar 2020 dus niet gaan halen aangezien de techniek komende zomer nog gepresenteerd moet gaan worden, en 2025 nu de schatting is voor het aanbieden van auto's met solid state technologie. Een technologie waar merken als VW en BMW ook in investeren...
Bimmert zei:Gj 9773352 zei:Jazzik zei:Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.
https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/
Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5...![]()
Bijzonder is vooral dat Toyota deze planning al jaren geleden heeft gepresenteerd en keurig netjes uitrolt. Velen denken dat ze achterop lopen maar het tegendeel is het geval.... . Mooie link van insideevs ook.... thanks.
Het staat serieus nog op de site van Toyota! Terwijl ze voorjaar 2020 dus niet gaan halen aangezien de techniek komende zomer nog gepresenteerd moet gaan worden, en 2025 nu de schatting is voor het aanbieden van auto's met solid state technologie. Een technologie waar merken als VW en BMW ook in investeren...
Serieus? Praat voor je zelf Nico. Heb je überhaupt enig besef van geld? Onder de 50k en wat koop je tegenwoordig voor 30k. Je begint wat drammerigs te krijgen. Je stapt gemakshalve er maar even over heen dat er een hele grote groep is die helemaal geen zin heeft in een spelelement met autorijden. Voor mij is de elektrische auto nog geen waardig alternatief. Verder dan hybride ga ik voorlopig (nog) niet.Nico GTR zei:Reyner zei:Nico GTR zei:Reyner zei:Nico GTR zei:Barri zei:Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.
Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)
Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.
Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.
Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.
Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
Vervelend he om te moeten tanken.Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol.
![]()
Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.
Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)
Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.
Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...
Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.
Kia e-Niro of een Hyundai Kona dan. Rijd heerlijk en je red je dagelijkse ritje met gemak. Onder de 50k en ach wat koop je tegenwoordig voor 30k....(Nederlands perspectief)
Foie Gras zei:Waarom gaat het heir ineens over Toyota?
Nico GTR zei:Als je zelfs een auto in het B segment richting de 30k krijgt heb ik toch ergens een punt?
Nee ik heb dat geld ook niet en ja besef ervan heb ik zeker.
Gordon zei:Prijs ligt ook nog steeds niet geheel vast, maar uitlevering staat voor juli-augustus-september; dus geen vertraging zoals veel geroepen wordt.
Brochure ID3
Hoe kan dat nu in godsnaam dat de prijs nog altijd niet vasligt??
Hoe heb je die wagen besteld - zonder prijs? Met de vermelding "ik zal wel zien wat jullie me factureren in juli?
Moderator
Cdlop zei:Tesla, zeker met model y in de startblokken, hoeft zich geen enkele zorg te maken.
MLL zei:Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.
D Elzinga zei:MLL zei:Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.
Dat kan ik dan weer niet rijmen met de ID3-mediatsunami die ze al minstens een jaar over ons aan het uitstorten zijn.
MLL zei:Het blijft toch vreemd dat je de ID3 niet kunt bestellen er zijn er duizenden geproduceerd die staan te wachten op een of ander parkeerterrein. Erg vreemd als je er over nadenkt.
Jazzik zei:MLL zei:Het blijft toch vreemd dat je de ID3 niet kunt bestellen er zijn er duizenden geproduceerd die staan te wachten op een of ander parkeerterrein. Erg vreemd als je er over nadenkt.
Als VW geen idee heeft wanneer ze de softwareproblemen opgelost krijgen en dus niet weten wanneer ze kunnen gaan leveren is dit niet zo vreemd.
Dat noemen we "pappen en nathouden"...![]()
MLL zei:Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.
Wouter82 zei:Cdlop zei:Tesla, zeker met model y in de startblokken, hoeft zich geen enkele zorg te maken.
Want die gaat ook voor 30.000 euro aangeboden worden? Interessanter wordt de vergelijking met de e-208/Corsa, Renault Zoe, Honda e en Mazda MX-30.
Moderator
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/problemen-id-3-niet-meer-om-te-lachen/#loginDe beloofde introductie van de ID.3 lijkt voor Volkswagen steeds meer onhaalbaar te worden. Een nieuwe anonieme bron: “Dit is geen lachertje meer”.
De Duitse Süddeutsche Zeitung heeft gesproken met nieuwe bronnen die bij Volkswagen werkzaam zijn. Die zeggen: “De auto is nog lang niet klaar voor de markt. Dit is geen lachertje meer.” Hoewel Volkswagen er zelf met geen woord over rept, gaan er al maanden berichten rond dat Volkswagen met flinke productieproblemen kampt. De software van zijn volledig elektrische ID.3 is volgens de berichtgeving de grote boosdoener. De basisarchitectuur van de software in de ID.3 zou te haastig zijn ontworpen, ving Manager Magazin op. Daardoor zouden verschillende aspecten ervan niet goed met elkaar communiceren en uitvallen.
De nieuwe bronnen zeggen dat de paniek groot is bij de fabrikant. Intern zou er gedeeld zijn dat “het een absolute ramp is. We kunnen niet de juiste mensen krijgen.” Het grootste probleem is het gebrek aan jonge ICT’ers die aan de slag kunnen met de nieuwe software. Volkswagen zou ondertussen wanhopig op zoek zijn naar deskundige programmeurs. Het merk kreeg daarnaast een andere flinke klap, want zijn IT-baas Martin Hofmann verlaat het merk volgens Süddeutsche Zeitung aan het einde van de maand.
De ID.3 is een belangrijke auto voor het merk. Als eerste lid van de nieuwe elektrische ID-familie is de auto hét paradepaardje van CEO Herbert Diess. Daarnaast heeft Volkswagen de auto nodig om te kunnen voldoen aan de nieuwe CO2-eisen die in Europa gaan gelden. Zonder ID.3 kan het bedrijf flinke boetes krijgen. Volgens de Nederlandse importeur is er echter nog geen sprake van een eventuele vertraging. “Wij hebben tot dusver geen signalen van Volkswagen ontvangen dat de productie van de ID.3 eventueel vertraging oploopt.” De tijd zal moeten leren of dit ook zo blijft.
Tja, af en toe gaan managementbeslissingen ook niet verder dan 'we hebben geen keuze, zorg dat het in orde komt'.D Elzinga zei:Ogenschijnlijk verbazingwekkend dat dit soort onoverkomelijke en ernstige problemen pas opduiken als de auto al min of meer van de band rolt. Zou je toch moeten opmerken in de testfase?![]()
Moderator
Ab 9907668 zei:De EV hype begint zijn momentum reeds te verliezen doordat grote groep eerste kopers/leaserijders, de veelrijders, teleurgesteld zijn en spijt hebben enkele enthousiastelingen op dit forum daargelaten.