Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.
 
Barri zei:
De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.

Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...

Edit: o, wacht even. De 1st komt 420 km ver, en de kale versie 330 km. Ik lees eerder in het topic dat die laatste evengoed geen 30k zal kosten.
 
Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...

Doet Tesla ook al jaren.
 
Carfanatic zei:
Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...

Doet Tesla ook al jaren.

Is een actieradius die wordt opgegeven dan bij 100% laden van de accu of is dit bij 80% laden? Lees steeds dat fabrikant adviseert om maar tot 80% te laden.... . Moet je dan niet 330km x 80% doen voor 'werkelijke' wltp....? Vind dat nogal onduidelijk, vermoedelijk met opzet, want bij 80% laden is bereik dus nog minder, dat is niet aantrekkelijk. Veel van mijn relaties met een EV klagen inmiddels over het werkelijke bereik van hun EV's.
 
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.
 
D Elzinga zei:
Barri zei:
De ID 1st wordt aanzienlijk duurder. De gewone uitvoering, met het kleinste accupakket, kan best eens in de buurt van die 30k zitten.

Dus er komt later nog een kalere en slechter presterende ID die qua prijs ver onder de 1st zit? Dan moet die dan duizenden euro's goedkoper zijn, ben benieuwd hoeveel je dan inlevert qua actieradius en dergelijke...

Edit: o, wacht even. De 1st komt 420 km ver, en de kale versie 330 km. Ik lees eerder in het topic dat die laatste evengoed geen 30k zal kosten.

[url=https://www.volkswagen.nl/modellen/id3 zei:
Volkswagen[/url]]
De ID.3 1ST is de eerste uitvoering. Na de ID.3 1ST volgt de complete line-up van de ID.3. Die begint bij de instapversie met 330 km** actieradius. Die krijgt in Duitsland een vanafprijs van minder dan € 30.000. Daarboven vind je de versie met 58 kWh en 420 km** actieradius, dezelfde accu als in de ID.3 1ST. Verwacht een Nederlandse prijs van minder dan € 36.000. Het topmodel van de ID.3 krijgt 550 km** actieradius; de prijs is nog niet bekend.
 
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar
 
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar

Vervelend he om te moeten tanken. ;) Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol. :p

Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.

Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)
 
Je kan het ook overdrijven Nico. Ondanks het feit dat we gedeeltelijk ervaring hebben met semi elektrisch rijden is het voor mij ook nog steeds geen alternatief. Ik heb helemaal geen zin in een spelelement zoals jij het stelt. Daar heb ik helemaal geen tijd voor noch zin in. Komt ook bij dat ik momenteel steeds vaker merk dat alle parkeerplekken met laadpalen steeds vaker bezet zijn. Voor de PHEV geen probleem dan tank ik wel wat vaker. Dan heb ik het nog niet eens over het buitenland gehad of rijden met een aanhanger/caravan. Dat jij er lyrisch over bent prima. Maar voor velen van ons is het gewoon nog geen volwaardig alternatief. Ik wacht nog een rondje.
 
michel1975 zei:
Ik heb helemaal geen zin in een spelelement zoals jij het stelt. Daar heb ik helemaal geen tijd voor noch zin in.

En ik denk dat dat voor de meeste mensen geldt. Je moeten afvragen of je auto de plaats van bestemming gaat halen, dat is juist voor de gemiddelde consument een ontzettende afknapper ipv een leuk spelletje.
 
Nico GTR zei:
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar

Vervelend he om te moeten tanken. ;) Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol. :p

Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.

Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)

Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.

Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...

Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.
 
Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.



https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5... :cool:
 
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar

Vervelend he om te moeten tanken. ;) Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol. :p

Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.

Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)

Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.

Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...

Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.


Geef het nog een jaar of 10 dan wordt het al meer gemeengoed in Nederland , Belgie 20 jaar maar das niet anders.
Zou zo een elektrische auto willen als ze wat betaalbaarder worden.
 
Jazzik zei:
Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.



https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5... :cool:

Bijzonder is vooral dat Toyota deze planning al jaren geleden heeft gepresenteerd en keurig netjes uitrolt. Velen denken dat ze achterop lopen maar het tegendeel is het geval.... . Mooie link van insideevs ook.... thanks.
 
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar

Vervelend he om te moeten tanken. ;) Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol. :p

Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.

Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)

Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.

Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...

Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.

Kia e-Niro of een Hyundai Kona dan. Rijd heerlijk en je red je dagelijkse ritje met gemak. Onder de 50k en ach wat koop je tegenwoordig voor 30k....(Nederlands perspectief)
 
Gj 9773352 zei:
Jazzik zei:
Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.



https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5... :cool:

Bijzonder is vooral dat Toyota deze planning al jaren geleden heeft gepresenteerd en keurig netjes uitrolt. Velen denken dat ze achterop lopen maar het tegendeel is het geval.... . Mooie link van insideevs ook.... thanks.

Het staat serieus nog op de site van Toyota! Terwijl ze voorjaar 2020 dus niet gaan halen aangezien de techniek komende zomer nog gepresenteerd moet gaan worden, en 2025 nu de schatting is voor het aanbieden van auto's met solid state technologie. Een technologie waar merken als VW en BMW ook in investeren...
 
Bimmert zei:
Het staat serieus nog op de site van Toyota! Terwijl ze voorjaar 2020 dus niet gaan halen aangezien de techniek komende zomer nog gepresenteerd moet gaan worden, en 2025 nu de schatting is voor het aanbieden van auto's met solid state technologie. Een technologie waar merken als VW en BMW ook in investeren...

Ja, het staat serieus nog op de site van Toyota!
Even goed lezen, Bimmert:
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.
https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json

...en: Rather than revealing its upcoming solid-state battery-powered car at a major auto show, Toyota aims to take the cover off at the upcoming 2020 Summer Olympics in Tokyo, Japan, which runs from Friday, July 24, 2020 – Sunday, August 9, 2020.
"We will produce a car with solid state batteries and unveil it to you in 2020, but mass production with solid state batteries will be a little later."
https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

Dus als ik (maar wie ben ik...) het goed begrijp is de solid state batterij leverbaar begin 2020 en onthult Toyota de eerste auto met solid state batterij tijdens de Olympische spelen.
Begrijp ik bovenstaande informatie verkeerd volgens jou?

Massa productie volgt "een beetje" later. Hoe "een beetje" in te vullen? Geen idee.
INSIDE EVs vult dat zo in:
"Sadly, while Toyota will show the car off in 2020, it won't make it into mass production until a "little later," as stated above, which reportedly equates to a number of years".
Een aantal jaren dus...

...maar schrijft ook:
"With that being said, Toyota should still be far ahead of other automakers that are working on the tech. Companies like Volkswagen may be working toward a similar timeline, though BMW has already said it could be 2030 before it's selling cars with solid-state battery tech."
 
Bimmert zei:
Gj 9773352 zei:
Jazzik zei:
Even geduld, de toekomst is nabij: https://www.toyota.nl/over-toyota/toyota-world/alle_toyota_modellen_elektrisch_in_2025.json
Ontwikkeling solid-state-accu
Toyota is van mening dat de huidige accu’s beperkingen kennen wat betreft hun energiedichtheid, gewicht, omvang en kosten. Daarom ontwikkelt Toyota de solid-state-accu die hier een einde aan moet maken. De technologie moet begin 2020 leverbaar zijn.



https://insideevs.com/news/377793/toyota-solid-state-battery-car-coming/

Nu nog massaproductie (Panasonic?) en over een jaar of 4 á 5... :cool:

Bijzonder is vooral dat Toyota deze planning al jaren geleden heeft gepresenteerd en keurig netjes uitrolt. Velen denken dat ze achterop lopen maar het tegendeel is het geval.... . Mooie link van insideevs ook.... thanks.

Het staat serieus nog op de site van Toyota! Terwijl ze voorjaar 2020 dus niet gaan halen aangezien de techniek komende zomer nog gepresenteerd moet gaan worden, en 2025 nu de schatting is voor het aanbieden van auto's met solid state technologie. Een technologie waar merken als VW en BMW ook in investeren...

Wie zich wat wilt inlezen:
Samsung ontwikkelingen

De evolutie naar grafeen-siliciumtechnologie

Hiermee kan je dus ook alle met-de -wolven-meehuilers van antwoord dienen die op de kinderarbeid wijzen bij het winnen van lithium.
Mooie tijden in het vooruitzicht voor elektrisch rijden met korte laadtijden en een grotere autonomie (energetische dichtheid x2,5 t.o.v. lithium-ion).
Bovendien is grafeen véél minder brandbaar dan het huidige 'bindmiddel' dat tussen de cellen van de accu's wordt gebruikt.
Een collega met internationale relaties binnen de brandbestrijding heeft me er trouwens op gewezen dat momenteel al (met de huidige technologie), mits normaal laadgedrag de kans op een autobrand ten gevolge van oververhitting van de accu 15 (!) keer kleiner is dan zelfontbranding bij een benzinewagen.
 
Waarom gaat het heir ineens over Toyota? Komen zo ook nog de Poolse Corolla verkoopcijfers?!:rolleyes:

Lijkt me nuttiger over de ID.3 te discussiëren...
 
Waarom gaat het hier ineens over Toyota? Komen zo ook nog de Poolse Corolla verkoopcijfers?!:rolleyes:

Lijkt me nuttiger over de ID.3 te discussiëren...
 
Nico GTR zei:
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Reyner zei:
Nico GTR zei:
Barri zei:
Je kan prima tot 100% laden, alleen bij een snellader wordt dat niet aangeraden.

Niet helemaal mee eens, een Li-ion accu reageert vele malen beter als die niet helemaal vol zit. Voor dagelijkse ritten als je uitkomt met een lagere SoC zou ik hem ook thuis maar tot een 80% volladen. Je zit dan gemiddeld op een 0,2 cycli slijtage waarbij de laatste 20% de overige 0,8 cycli slijtage heeft. (gemiddeld genomen uiteraard en afhankelijk van chemische samenstelling accu)

Dit heeft meerdere redenen, maar een daarvan is het balanceren en de individuele cellen die een hoger voltage hebben. De weerstand neemt ook toe en daarmee stijgt de temperatuur. Dit veroorzaakt meer slijtage waardoor we weer rond zijn in het cirkeltje.

Ja dan heb je minder bereik want de WLTP norm word uiteraard vanaf 100% SoC naar zo leeg als mogelijk. Voor de levensduur van de auto wil je dat gewoon niet doen.
Uiteindelijk is elektrisch rijden een spelletje spelen, waar ook direct de lol in zit vind ik zelf.

Je kunt immers heel precies berekenen hoeveel energie je hebt, de energie die word weergegeven in het instrumentarium is anders dan met een brandstofauto heel erg nauwkeurig en je kunt dus heel goed berekenen wat je moet rijden gemiddeld in kWh/100 km om je bestemming te halen.
Weet je al zeker dat je het niet gaat halen kom je op een punt waar je moet snelladen? Probeer dan met een SoC van tussen de 8 en 10% te arriveren, vanaf daar laad de auto het snelste op en tot een SoC van 60% regelt het BMS terug en ga je langzamer laden.
Blijven staan tot die vol is helpt niet, je bent teveel tijd kwijt en kunt beter rijden en nog een keer een korte stop maken.

Met andere woorden....het spelelement is terug en je moet weer echt verbonden zijn met het autorijden. Ik beleef er veel plezier aan en kan niet wachten tot ik een daily EV heb.

Dit lijkt me eigenlijk vooral heel vervelend. Bij een benzine-auto tank je en klaar

Vervelend he om te moeten tanken. ;) Een elektrische auto plug je in als je s'avonds thuis komt en in de ochtend is je accu weer vol. :p

Kortzichtigheid is de grootste vijand van innovatie. Weet je nog dat je 30 jaar geleden niet altijd bereikbaar wilde zijn? Je hoefde geen telefoon op zak, nu vind je het vervelend als je niet binnen 5 minuten een reactie hebt. En die adaptiesnelheid is hoog, heeeel hoog. Het duurt meestal niet zolang voordat iets word geadopteerd als zijnde goed.

Maar goed...ik weet het jij koopt pas een EV als die 1000 km range heeft. Dus volgend jaar rijd jij de nieuwe Model S T. (ook wel bekend als plaid)

Right een Tesla Model S T , aan 150d EURO, lekker democratisch. In BE zie je ze heel vaak die Model S met tussen de 300 en de 700pk, maar stevast rechts achter de vrachtwagens ... waarom?
De goedkoopste EV is er voor om en bij de 30D Euro, en daar krijg je dan een kleine Peugeot voor met een rijberijk van 340km (irl 200km).
Ik doe 170km per dag, en dan wil ik wel wat meer auto rond mij dan een B-segmenter, en al zeker niet bezig zijn met hoeveel gas ik al dan niet geef, laat staan dat ik mijn verwarming niet hoger dan 19 graden mag zetten.

Dan heb ik het nog niet gehad over de electiciteit. In BE is er electriciteitstekort, als de winter streng was geweest, hadden we te maken gehad met een black-out. Dus waar ging ik die EV dan weer van laden?
In DE hebben ze de kernenergie afgezworen, en wordt nog altijd electriciteit geproduceerd met bruinkool - lekker middeleeuws. En dan kan jij de groene jongen uithangen met je Tesla...

Mocht EV the next big thing zijn is het nu iig nog wat te vroeg om een volwaardige vervanger van de oliegestookte auto te kopen.

Kia e-Niro of een Hyundai Kona dan. Rijd heerlijk en je red je dagelijkse ritje met gemak. Onder de 50k en ach wat koop je tegenwoordig voor 30k....(Nederlands perspectief)
Serieus? Praat voor je zelf Nico. Heb je überhaupt enig besef van geld? Onder de 50k en wat koop je tegenwoordig voor 30k. Je begint wat drammerigs te krijgen. Je stapt gemakshalve er maar even over heen dat er een hele grote groep is die helemaal geen zin heeft in een spelelement met autorijden. Voor mij is de elektrische auto nog geen waardig alternatief. Verder dan hybride ga ik voorlopig (nog) niet.
 
Foie Gras zei:
Waarom gaat het heir ineens over Toyota?

Nee Ganzelever, het ging heir hier heel eventjes over batterijen. En ja, die zitten óók in de ID.3...
midi.gif
 
Als je zelfs een auto in het B segment richting de 30k krijgt heb ik toch ergens een punt?
Nee ik heb dat geld ook niet en ja besef ervan heb ik zeker.

Ik zal verder ophouden met drammerig overkomen maar ik ben wel overtuigd geraakt van de toekomst die een EV heeft. Ik zou met een aantal modellen die nu nieuw leverbaar zijn best uit de voeten kunnen. En ja ik beleef meer plezier aan EV rijden doordat je dit soort dingen kunt doen. Verder zoveel mensen zoveel wensen. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven en een goede kwaliteit phev is zeker een mooie tussentijdse oplossing.

Ik ben ook van mening dat er door de politiek teveel druk word gezet op een snelle transitie waarbij er inderdaad meer speelt dan enkel hoe besparen we CO2.
Op dit punt speelt zoveel dat geen mens het eigenlijk meer snapt de BEV is maar een factor. Maar goed ik zal er over ophouden.
Ik ben wel heel benieuwd naar Volkswagens nieuwe EV platform. Op papier ziet het er goed uit waarbij het te hopen is dat het niet binnen een paar jaar achterhaald is door de huidige ontwikkelsnelheid die de techniek nu heeft.

Enfin, ik houd er over op.
 
Nico GTR zei:
Als je zelfs een auto in het B segment richting de 30k krijgt heb ik toch ergens een punt?
Nee ik heb dat geld ook niet en ja besef ervan heb ik zeker.

Hou op zeg, een 'dikke' B-segmenter heb je voor minder dan 25k... Ik vraag me dus af waar dat besef tot uiting komt dan...
 
Besteld! Kreeg vlak voor het weekend een mail van de dealer met een bestelformulier. Met de bekende keus uit de 4 kleuren (de lichte grijs is een unilak) en 3 kleuren interieur welke niet in alle combinaties kunnen. Ook de 3 uitrustingsniveaus waren al bekend, verder geen opties aan kunnen klikken of kiezen. Prijs ligt ook nog steeds niet geheel vast, maar uitlevering staat voor juli-augustus-september; dus geen vertraging zoals veel geroepen wordt.

Brochure ID3
 
Gordon zei:
Prijs ligt ook nog steeds niet geheel vast, maar uitlevering staat voor juli-augustus-september; dus geen vertraging zoals veel geroepen wordt.
Brochure ID3

Veel succes, ik ben benieuwd naar de prestaties van de wagen in de praktijk.
Nu, die uitlevering ligt nog wel een eindje weg en autofabrikanten draaien er hun hand niet voor om, om die voor zich uit te schuiven als dat toevallig zo uitkomt.
 
Hoe kan dat nu in godsnaam dat de prijs nog altijd niet vasligt??
Hoe heb je die wagen besteld - zonder prijs? Met de vermelding "ik zal wel zien wat jullie me factureren in juli?
 
Hoe kan dat nu in godsnaam dat de prijs nog altijd niet vasligt??
Hoe heb je die wagen besteld - zonder prijs? Met de vermelding "ik zal wel zien wat jullie me factureren in juli?

Er staat ook nog nergens een handtekening. Ik denk dat het meer een inventarisatie is van welke uitrusting en kleur er wordt gekozen. Bovendien zijn er ook nog opties, die heb ik ook nog niet kunnen kiezen, zoals een "trek"-haak (voor fietsen- of bagagedrager).

Ik hou jullie wel op de hoogte als ik de dealer echt gesproken heb.
 
Heel veel pr gedoe van VW en VAG week over de ID3 kan niet maskeren dat het een EV is met een matig bereik, en zeer eenvoudig, volledig hard plastic, interieur. Materiaalgebruik zeer onder de maat. Tesla, zeker met model y in de startblokken, hoeft zich geen enkele zorg te maken.
 
Cdlop zei:
Tesla, zeker met model y in de startblokken, hoeft zich geen enkele zorg te maken.

Want die gaat ook voor 30.000 euro aangeboden worden? Interessanter wordt de vergelijking met de e-208/Corsa, Renault Zoe, Honda e en Mazda MX-30.
 
MLL zei:
Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.

Dat kan ik dan weer niet rijmen met de ID3-mediatsunami die ze al minstens een jaar over ons aan het uitstorten zijn.
 
Dat is om de aandacht van het sjoemelgebeuren af te trekken
 
D Elzinga zei:
MLL zei:
Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.

Dat kan ik dan weer niet rijmen met de ID3-mediatsunami die ze al minstens een jaar over ons aan het uitstorten zijn.

Het blijft toch vreemd dat je de ID3 niet kunt bestellen er zijn er duizenden geproduceerd die staan te wachten op een of ander parkeerterrein. Erg vreemd als je er over nadenkt.
Hoe moeilijk is het om een prijskaartje aan de ID3 te hangen zodat hij echt besteld kan worden, potentiele klanten worden nu aan het lijntje gehouden door de dealer die verder ook geen zinnige informatie kan geven. Dit kost gewoon klanten, dat kan niet anders...
 
MLL zei:
Het blijft toch vreemd dat je de ID3 niet kunt bestellen er zijn er duizenden geproduceerd die staan te wachten op een of ander parkeerterrein. Erg vreemd als je er over nadenkt.

Als VW geen idee heeft wanneer ze de softwareproblemen opgelost krijgen en dus niet weten wanneer ze kunnen gaan leveren is dit niet zo vreemd.
Dat noemen we "pappen en nathouden"...
a048.gif
 
Jazzik zei:
MLL zei:
Het blijft toch vreemd dat je de ID3 niet kunt bestellen er zijn er duizenden geproduceerd die staan te wachten op een of ander parkeerterrein. Erg vreemd als je er over nadenkt.

Als VW geen idee heeft wanneer ze de softwareproblemen opgelost krijgen en dus niet weten wanneer ze kunnen gaan leveren is dit niet zo vreemd.
Dat noemen we "pappen en nathouden"...
a048.gif

Kan mij bijna niet voorstellen dat een miljardenbedrijf zoiets overkomt en dan werd er lacherig gedaan over Tesla die amper ervaring heeft met auto's bouwen.
Kan nog leuk worden als de ID3 leverbaar wordt , ik voorspel veel softwarematige problemen waar de dealer geen raad mee weet. Denk dat als je in de markt bent voor een ID3 beter een jaartje kunt wachten totdat alle kinderziektes eruit zijn.
 
MLL zei:
Blijf het een rare gang van zaken vinden bij VW, het is net of ze de ID3 niet willen verkopen.

Zou het niet eerder een kwestie zijn van niet kunnen? ( oftewel problemen die ze tot nu toe nog niet hebben kunnen oplossen ).
 
Wouter82 zei:
Cdlop zei:
Tesla, zeker met model y in de startblokken, hoeft zich geen enkele zorg te maken.

Want die gaat ook voor 30.000 euro aangeboden worden? Interessanter wordt de vergelijking met de e-208/Corsa, Renault Zoe, Honda e en Mazda MX-30.

Geloof maar fat de intro id3 fors over de 40k gaat als het zo ver is, eind 2020 of 2021. Er is nog geen wagen geleverd en vooral tot nu toe een vloedgolf aan pr blabla en concepts. Gebakken lucht in de hoogste versnelling. Wat materiaalgebruik kan de id3 niet tippen aan de e 208 en corsa etc. Duitsers zelf zijn zwaar teleurgesteld bij eerste previews, o.a. Autobild en Autozeitung. De pr machine van vag en ook pon en vagweek draaien overuren inmiddels om deze teleurstelling van vag straks te kunnen slijten. Van de Taycan van Porsche waren er eind vorig jaar wereldwijd meer bestellingen..... .
 
ID.3 zal wel een stuk ruimer zijn dan de 208 en Corsa die behoorlijk krap zijn achterin. Maar de ID.3 valt dan ook in het C-segment, niet B-segment. Dat materialen voor de die hard VW kopers/leasers stiekem tóch niet belangrijk is getuige de verkoopcijfers van de nieuwste VW's die steeds vaker harde materialen hebben. Auto's uit de VW-groep rijden nou eenmaal prima en zijn altijd ruim. Ideaal voor de massa dus
 
Gaat 'ie echt komen deze zomer...???
Automobilwoche: Marktstart des ID.3 in Gefahr?
https://www.automobilwoche.de/article/20200225/NACHRICHTEN/200229965/1276/marktstart-des-id-in-gefahr-vw-kaempft-offenbar-weiter-mit-software-problemen
 
Eindelijk ook wat berichtgeving bij Autoweek:
De beloofde introductie van de ID.3 lijkt voor Volkswagen steeds meer onhaalbaar te worden. Een nieuwe anonieme bron: “Dit is geen lachertje meer”.

De Duitse Süddeutsche Zeitung heeft gesproken met nieuwe bronnen die bij Volkswagen werkzaam zijn. Die zeggen: “De auto is nog lang niet klaar voor de markt. Dit is geen lachertje meer.” Hoewel Volkswagen er zelf met geen woord over rept, gaan er al maanden berichten rond dat Volkswagen met flinke productieproblemen kampt. De software van zijn volledig elektrische ID.3 is volgens de berichtgeving de grote boosdoener. De basisarchitectuur van de software in de ID.3 zou te haastig zijn ontworpen, ving Manager Magazin op. Daardoor zouden verschillende aspecten ervan niet goed met elkaar communiceren en uitvallen.

De nieuwe bronnen zeggen dat de paniek groot is bij de fabrikant. Intern zou er gedeeld zijn dat “het een absolute ramp is. We kunnen niet de juiste mensen krijgen.” Het grootste probleem is het gebrek aan jonge ICT’ers die aan de slag kunnen met de nieuwe software. Volkswagen zou ondertussen wanhopig op zoek zijn naar deskundige programmeurs. Het merk kreeg daarnaast een andere flinke klap, want zijn IT-baas Martin Hofmann verlaat het merk volgens Süddeutsche Zeitung aan het einde van de maand.

De ID.3 is een belangrijke auto voor het merk. Als eerste lid van de nieuwe elektrische ID-familie is de auto hét paradepaardje van CEO Herbert Diess. Daarnaast heeft Volkswagen de auto nodig om te kunnen voldoen aan de nieuwe CO2-eisen die in Europa gaan gelden. Zonder ID.3 kan het bedrijf flinke boetes krijgen. Volgens de Nederlandse importeur is er echter nog geen sprake van een eventuele vertraging. “Wij hebben tot dusver geen signalen van Volkswagen ontvangen dat de productie van de ID.3 eventueel vertraging oploopt.” De tijd zal moeten leren of dit ook zo blijft.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/problemen-id-3-niet-meer-om-te-lachen/#login
 
Ogenschijnlijk verbazingwekkend dat dit soort onoverkomelijke en ernstige problemen pas opduiken als de auto al min of meer van de band rolt. Zou je toch moeten opmerken in de testfase?:confused:
 
Zal misschien wel opgemerkt zijn.. maar ergens is er 'iets doorgedrukt' of men had de verwachting dit wel met 'updates na productie' en 'voor aflevering' te fixen maar dat blijkt nu dus tegen te vallen?
 
D Elzinga zei:
Ogenschijnlijk verbazingwekkend dat dit soort onoverkomelijke en ernstige problemen pas opduiken als de auto al min of meer van de band rolt. Zou je toch moeten opmerken in de testfase?:confused:
Tja, af en toe gaan managementbeslissingen ook niet verder dan 'we hebben geen keuze, zorg dat het in orde komt'.
Dan is het probleem binnenshuis wel gekend, maar komt de buitenwerled het pas te weten wanneer blijkt dat er toch geen afdoende oplossingen gevonden worden.

Los van het sjoemelimago van VW, is dit een ernstig economisch risico in EU: het bedrijf is een grote werkgever. Het is ook helemaal niet zeker dat de teleurgestelde kopers bij een andere Europese fabrikant gaan aankloppen. Slecht voor de handelsbalans en de werkgelegenheid.
 
Het kan niet slechter voor de ID 3 van VAG. De EV hype begint zijn momentum reeds te verliezen doordat grote groep eerste kopers/leaserijders, de veelrijders, teleurgesteld zijn en spijt hebben enkele enthousiastelingen op dit forum daargelaten. De immense problemen met de ID serie worden breed uitgemeten inmiddels in de pers en slechts 3% van de Duitsers overweegt een elektrische auto te kopen als opvolger van de huidige auto.

Het grote probleem van alle EV's is en blijft het gelieg rond de WLTP waarden en de afwijking met de dagelijkse praktijk. De EV strategie van VAG is een enorme haastklus geweest om de aandacht van dieselgate af te wenden en dat is de PR en marketing machine van VAG zeer goed gelukt echter het product is niet klaar, een enorm risico voor VAG. Met de Coronacrisis die maanden gaat duren is de focus van iedereen terecht geheel en al verschoven en staat de ID3 niet meer in de belangstelling, en tienduizenden wagens (vol softwareproblemen) die staan weg te roesten op een terrein van VW. Ondertussen verkoopt PSA al haar EV's met redelijk succes. De hele introductie van de ID3 is een catastrofale flop voor VAG, ongetwijfeld zullen ze dit wel een keer goed maken door de modellen op de markt te dumpen maar van een voorsprong, als die er al was, is geen enkele sprake meer.
 
Ab 9907668 zei:
De EV hype begint zijn momentum reeds te verliezen doordat grote groep eerste kopers/leaserijders, de veelrijders, teleurgesteld zijn en spijt hebben enkele enthousiastelingen op dit forum daargelaten.

Bron?
 
Terug
Bovenaan