Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Joop 5528328 zei:
Toch vraag ik me af, waarom is het voor sommige zo belangrijk of een auto schijf- of trommelremmen heeft? Zijn jullie engineers in dit gebied, of is het meer borrelpraat?
Jij bent grootaandeelhouder van een trommelremmenfabriek, neem ik aan?
 
Ik snap de ‘verontwaardiging’ niet. Als het afdoende is, wat maakt het uit? Als het de auto onnodig duurder maakt als er schijfremmen zouden worden gebruikt, waarom zou VW het dan doen?
 
Zelfs i10 en Picanto's staan al op schijfjes rondom...... Schijven voeren de warmte veel beter af en hebben minder last van fading.
 
Rustig aan Jopie. Ik schrijf dat ik het een aparte keuze vind. That's all.

Maar je hebt gelijk, VW staat inderdaad totaal niet bekend als een merk dat twijfelachtige keuzes maakt.
 
Joop 5528328 zei:
Ik snap de ‘verontwaardiging’ niet. Als het afdoende is, wat maakt het uit? Als het de auto onnodig duurder maakt als er schijfremmen zouden worden gebruikt, waarom zou VW het dan doen?

Strikt genomen maakt het in de praktijk weinig uit. Maar het oogt goedkoop en het is goedkoop. En dat zegt dan weer genoeg over de ID.3...
 
Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:
Ik snap de ‘verontwaardiging’ niet. Als het afdoende is, wat maakt het uit? Als het de auto onnodig duurder maakt als er schijfremmen zouden worden gebruikt, waarom zou VW het dan doen?

Strikt genomen maakt het in de praktijk weinig uit. Maar het oogt goedkoop en het is goedkoop. En dat zegt dan weer genoeg over de ID.3...

Is dat zo dat het weinig uitmaakt? Ik ben allesbehalve specialist maar dacht toch dat trommels vooral goedkoper zijn in productie, maar duurder in ondehoud. Bovendien minder krachtig en de koeling van de remmen is een pak minder natuurlijk.
Enerzijds dus te verantwoorden ervan uitgaande dat eenelektrische wagen in eerste instantie sterk op de motor remt, maar het lijkt me toch vooral weer een besparingsoperatie. Een elektrische wagen is vrij zwaar, dan wil je toch een stevig remsysteem voo een noodstop of een sportieve bergrit.
 
Minder krachtig is niet waar. Een trommel heeft naast een aantal nadelen ook zeker een aantal voordelen.

Kort op een rijtje, voordelen.

Zelfbekrachtigend.
Geen weerstand als ze niet worden gebruikt.
Handrem simpeler en sterker

Nadelen

Koeling alhoewel je kunt discussiëren in hoeverre dat een punt is.
Onderhoud word vaak vergeten
Moeilijk af te stellen en afstelling verloopt ook (remverschil)

In principe kan een EV natuurlijk op de elektromotor remmen. En dat is al heel krachtig. Dat gekoppeld aan dat het remvermogen toch wat meer aan de voorkant zit en een trommel nu ook niet bepaald zwak is snap ik volkomen dat ze die pakken.
Het ziet er niet zo luxe uit en het is absoluut een besparing. Maar wel een logische.
 
Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:
Ik snap de ‘verontwaardiging’ niet. Als het afdoende is, wat maakt het uit? Als het de auto onnodig duurder maakt als er schijfremmen zouden worden gebruikt, waarom zou VW het dan doen?

Strikt genomen maakt het in de praktijk weinig uit. Maar het oogt goedkoop en het is goedkoop. En dat zegt dan weer genoeg over de ID.3...

Tsja, als je liever meer betaalt voor niks, dat kan. Als het de auto goedkoper maakt en het afdoende is, ik vind het knap dat men er hier nog een probleem van maakt.
 
Joop 5528328 zei:
Wouter82 zei:
Joop 5528328 zei:
Ik snap de ‘verontwaardiging’ niet. Als het afdoende is, wat maakt het uit? Als het de auto onnodig duurder maakt als er schijfremmen zouden worden gebruikt, waarom zou VW het dan doen?

Strikt genomen maakt het in de praktijk weinig uit. Maar het oogt goedkoop en het is goedkoop. En dat zegt dan weer genoeg over de ID.3...

Tsja, als je liever meer betaalt voor niks, dat kan. Als het de auto goedkoper maakt en het afdoende is, ik vind het knap dat men er hier nog een probleem van maakt.

Eens met jou!
 
Remtrommeltjes op een A-segmenter oké , maar voor een auto van om en nabij de 40.000 euro verwacht je gewoon remschijven aan de achterzijde.
Ben echt benieuwd hoe de ID.3 het er van af gaat brengen het komende jaar voor VW is dit een belangrijke auto.

Hoop voor VW dat de matige start goedgemaakt wordt anders wordt het een zorgenkindje, daar de ID.4 op het zelfde concept geschoeid is kunnen ze date er niet bij niet hebben....
 
Monsieur Le Loure zei:
Remtrommeltjes op een A-segmenter oké , maar voor een auto van om en nabij de 40.000 euro verwacht je gewoon remschijven aan de achterzijde.

Het B-segment heeft ook vooral trommelremmen achter, dus deze 'dit verwacht je' lijkt me vooral macho/borrelpraat. Het compenseren van iets kleins.
Liever iets dat afdoende is en er naar de kosten is gekeken, dan iets onnodig groot en duur omdat er iets anders gecompenseerd dient te worden.
 
Joop 5528328 zei:
Welke regel praten we over?
De "regel" (nee geen letterlijke regel, mocht je daarover vallen) dat auto's in de prijsklasse van de ID3 remschijven rondom hebben, zeker als ze 1800 kilo wegen zoals de VW doet. Nu zouden we natuurlijk deze auto anders kunnen beoordelen omdat het een EV is, ware het niet dat ook (andere) betaalbare modellen als de Ioniq, Corsa-E en de Zoe gewoon remschijven op de achteras hebben. Kennelijk worden die remschijven dus door het gros van de autofabrikanten helemaal niet zo overbodig geacht.

Of de remmen van de ID.3 uiteindelijk voldoende zijn zal mijns inziens uit testen moeten blijken, maar die fikkende rem in het Autovisiefilmpje belooft mij niet veel goeds.

Joop 5528328 zei:
Monsieur Le Loure zei:
Remtrommeltjes op een A-segmenter oké , maar voor een auto van om en nabij de 40.000 euro verwacht je gewoon remschijven aan de achterzijde.

Het B-segment heeft ook vooral trommelremmen achter, dus deze 'dit verwacht je' lijkt me vooral macho/borrelpraat. Het compenseren van iets kleins.
Liever iets dat afdoende is en er naar de kosten is gekeken, dan iets onnodig groot en duur omdat er iets anders gecompenseerd dient te worden.
"Het B-segment"? De instappertjes wellicht, maar de beter gemotoriseerde modellen niet hoor. En die wegen vaak nog niet tweederde van wat deze VW weegt. Bovendien is de ID3 qua formaat geen B-segmenter. Dus ik zie niet helemaal wat je met die vergelijking probeert te zeggen?

Dat er bij deze auto gecompenseerd is, lijkt me daarnaast ook een feit, het product staat er bol van: Zie bijvoorbeeld afwerking, materiaalgebruik, ergonomie, software. En wat mij betreft prima en logisch dat er naar kosten wordt gekeken, maar dan wel graag vooral ten gunste van de consument en niet vooral ten gunste van VW's marges.
 
DeeTwee zei:
maar dan wel graag vooral ten gunste van de consument en niet vooral ten gunste van VW's marges.

Ik ken de marges niet, maar als iets duurder is voor een fabrikant, is het dat ook voor de consument. Waar heb je dat gezien, die marges van de ID.3, icm de remmen?

Qua B-segment: Ik ken meer modellen met trommelremmen dan remschijven. Maar he, hoe interessant is dat? Ik vind het echt ene pietluttigheid. Snap niet dat men er hier zo vol van is. Hier een auto op laten staan? Ik zou het knullig noemen.

Compenseren ging trouwens niet over VW/de ID.3.
 
Joop 5528328 zei:
Maar he, hoe interessant is dat? Ik vind het echt ene pietluttigheid. Snap niet dat men er hier zo vol van is. Hier een auto op laten staan? Ik zou het knullig noemen.

Nogmaals: Ik schreef dat ik het een aparte keuze vind. That's all. De rest is niets anders dan de derde wet van Newton in werking.
 
Ik zou dan graag horen wat jouw berekeningen en kennis er achter is. Maar volgens mij heb je geen cijfers mbt de ID.3?
 
DeeTwee zei:
Joop 5528328 zei:
Ik zou dan graag horen wat jouw berekeningen en kennis er achter is. Maar volgens mij heb je geen cijfers mbt de ID.3?
Berekeningen en cijfers voor wat?

Dat trommelremmen niet voldoende zijn, dat er niet genoeg remkracht is en de marges die VW in eigen zak steekt. Ben oprecht benieuwd wat jij weet wat ik niet weet/kan vinden.
 
Joop 5528328 zei:
Dat trommelremmen niet voldoende zijn, dat er niet genoeg remkracht is en de marges die VW in eigen zak steekt. Ben oprecht benieuwd wat jij weet wat ik niet weet/kan vinden.
Ik heb nooit beweerd dat trommelremmen niet voldoen. Ik vind het wel een opvallende keus van VW aangezien de meeste concurrentie het niet doet.

Ten aanzien van de marges: Ik vraag het me slechts af.
 
DeeTwee zei:
Ten aanzien van de marges: Ik vraag het me slechts af.

En een terechte vraag: bij VW wordt stelselmatig bespaard (om de aandeelhouders hun divident te kunnen uitbetalen ondanks de boetes die moeten opgehoest worden):
- materiaalgebruik gaat systematisch achteruit
- de ergonomie wordt te grabbel gegooid voor goedkope 'aanraakoplossingen'
- niet-uitontwikkelde oplossingen worden op de markt gezet (Octavia, Golf)
 
Men zal hier altijd blijven zoeken om VW af te zeiken. Terwijl trommelremmen achter juist op een EV helemaal niet zo gek zijn. Je remt veel af op de elektromotor waardoor de remmen minder worden gebruikt dan bij een ICE. Schijfremmen worden dan sneller vies en krijgen last van roest. Trommelremmen blijven schoner en zijn lichter - ook belangrijk op een EV.
 
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
 
"VW CEO says new ID.3 car 40% cheaper to build than electric Golf"

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-electric/vw-ceo-says-new-id3-car-40-cheaper-to-build-than-electric-golf-idUSKBN1XS1BN
 
iDS zei:
DeeTwee zei:
Ten aanzien van de marges: Ik vraag het me slechts af.

En een terechte vraag: bij VW wordt stelselmatig bespaard (om de aandeelhouders hun divident te kunnen uitbetalen ondanks de boetes die moeten opgehoest worden):
- materiaalgebruik gaat systematisch achteruit
- de ergonomie wordt te grabbel gegooid voor goedkope 'aanraakoplossingen'
- niet-uitontwikkelde oplossingen worden op de markt gezet (Octavia, Golf)

Jij komt hier volgens mij ook maar om 1 reden: het afkraken van VAG producten.
En oja, het ophemelen van PSA producten. 2 redenen dan, vooruit..
 
Tydelyck zei:
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
Zo geredeneerd kan je net zo goed ook trommels aan de voorkant monteren, daarmee haal je vast de wettelijke vertraging ook wel. Of dat nu een goed idee is, is een andere vraag...
 
Volt zei:
"VW CEO says new ID.3 car 40% cheaper to build than electric Golf"

https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-electric/vw-ceo-says-new-id3-car-40-cheaper-to-build-than-electric-golf-idUSKBN1XS1BN

Ja omdat ze er een veredeld golfkarretje van hebben gemaakt. No pun intended overigens.
 
EVV zei:
Tydelyck zei:
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
Zo geredeneerd kan je net zo goed ook trommels aan de voorkant monteren, daarmee haal je vast de wettelijke vertraging ook wel. Of dat nu een goed idee is, is een andere vraag...

Trommelremmen voor zie je amper nog omdat je daar te weinig remkracht mee kan genereren.
 
Bimmert zei:
EVV zei:
Tydelyck zei:
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
Zo geredeneerd kan je net zo goed ook trommels aan de voorkant monteren, daarmee haal je vast de wettelijke vertraging ook wel. Of dat nu een goed idee is, is een andere vraag...

Trommelremmen voor zie je amper nog omdat je daar te weinig remkracht mee kan genereren.
Gezien het oppervlak van de remschoenen zou je verwachten dat je daar net zoveel of misschien nog meer remkracht mee kan maken als met een stel remblokken op schijven. Een auto met schijfremmen waarvan de rembekrachtiging niet werkt is amper te stoppen terwijl vroeger met alleen trommels rembekrachtiging niet nodig was.

Niet dat ik graag mijn schijven rondom in zou willen ruilen voor trommels aangezien schijven echt wel voordelen hebben, maar als het om eenmalige remkracht alleen gaat, geloof ik niet in trommels het zoveel slechter doen dan schijven.
 
Joop Passchier zei:
iDS zei:
DeeTwee zei:
Ten aanzien van de marges: Ik vraag het me slechts af.

En een terechte vraag: bij VW wordt stelselmatig bespaard (om de aandeelhouders hun divident te kunnen uitbetalen ondanks de boetes die moeten opgehoest worden):
- materiaalgebruik gaat systematisch achteruit
- de ergonomie wordt te grabbel gegooid voor goedkope 'aanraakoplossingen'
- niet-uitontwikkelde oplossingen worden op de markt gezet (Octavia, Golf)

Jij komt hier volgens mij ook maar om 1 reden: het afkraken van VAG producten.
En oja, het ophemelen van PSA producten. 2 redenen dan, vooruit..

Oei, lange tenen, een gevoeige snaar geraakt? Ik stel gewoon een aantal zaken vast die journalisten rapporteren in hun tests.
Daarnaast hou ik van veel verschillende wagens met een voorliefde voor een aantal Citroëns maar ook veel meer dan dat (moet je gwoon mijn profiel bv. eens checken al is het lijstje daar onvolledig).
 
EVV zei:
Bimmert zei:
EVV zei:
Tydelyck zei:
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
Zo geredeneerd kan je net zo goed ook trommels aan de voorkant monteren, daarmee haal je vast de wettelijke vertraging ook wel. Of dat nu een goed idee is, is een andere vraag...

Trommelremmen voor zie je amper nog omdat je daar te weinig remkracht mee kan genereren.
Gezien het oppervlak van de remschoenen zou je verwachten dat je daar net zoveel of misschien nog meer remkracht mee kan maken als met een stel remblokken op schijven. Een auto met schijfremmen waarvan de rembekrachtiging niet werkt is amper te stoppen terwijl vroeger met alleen trommels rembekrachtiging niet nodig was.

Niet dat ik graag mijn schijven rondom in zou willen ruilen voor trommels aangezien schijven echt wel voordelen hebben, maar als het om eenmalige remkracht alleen gaat, geloof ik niet in trommels het zoveel slechter doen dan schijven.

Kan je dan verduidelijken waarom je de suggestie doet dat het monteren van trommels vóór volgens jou geen goed idee zou zijn?
 
genoeg geleuter, de ID.3

118504190_3306801986077499_6636749991967536038_o.jpg

118588680_3306802109410820_3893665100839447330_o.jpg

118483954_3306802692744095_7655742326310579168_o.jpg

118193286_3306802796077418_7959635061662806565_o.jpg

118514892_3306802466077451_2329582609264549737_o.jpg
 
Men verwacht er heel wat op de NL markt. Ben benieuwd of ik er een keer eentje een dagje mee kan nemen.
 
Bimmert zei:
EVV zei:
Bimmert zei:
EVV zei:
Tydelyck zei:
Ik begrijp de discussie over het type remmen nog minder dan de argumenten voor en tegen de twee technieken: de auto wordt voor het desbetreffende land of werelddeel gecertificeerd en daarbij wordt ook gekeken of hij voldoet aan de wettelijke eisen qua vertraging. Of dat nu met schijven, trommels, een parachute of sponzen wordt bereikt, doet er helemaal niet toe. En dan dat uiterlijk... als je een goede dichte velg of wieldop hebt (goed voor de stroomlijn) zie je ze helemaal niet!
Zo geredeneerd kan je net zo goed ook trommels aan de voorkant monteren, daarmee haal je vast de wettelijke vertraging ook wel. Of dat nu een goed idee is, is een andere vraag...

Trommelremmen voor zie je amper nog omdat je daar te weinig remkracht mee kan genereren.
Gezien het oppervlak van de remschoenen zou je verwachten dat je daar net zoveel of misschien nog meer remkracht mee kan maken als met een stel remblokken op schijven. Een auto met schijfremmen waarvan de rembekrachtiging niet werkt is amper te stoppen terwijl vroeger met alleen trommels rembekrachtiging niet nodig was.

Niet dat ik graag mijn schijven rondom in zou willen ruilen voor trommels aangezien schijven echt wel voordelen hebben, maar als het om eenmalige remkracht alleen gaat, geloof ik niet in trommels het zoveel slechter doen dan schijven.

Kan je dan verduidelijken waarom je de suggestie doet dat het monteren van trommels vóór volgens jou geen goed idee zou zijn?
De stelling was dat je met trommels te weinig kracht kan genereren om aan de minimum remvertraging te voldoen. Als de trommels maar groot genoeg zijn moet dat wel lukken. Natuurlijk hebben ze nog steeds genoeg nadelen zoals gewicht, koeling en lastiger te vervangen, vandaar dat ik liever schijven heb dan trommels.
 
EVV,
die stelling deed ik pas nadat jij im Frage stelde of het zo'n goed idee was om voor trommelremmen te monteren, maar goed, het gaat je blijkbaar niet om de remkracht maar om andere nadelen, legitiem. Ik denk dat koeling belangrijk is omdat je voor een grotere trommel nodig zou hebben en vaak meer remkracht waardoor meer warmteontwikkeling. Met kleinere schijven bereik je dezelfde remkracht. Schoon blijven ze voor toch wel.
 
En hier de ouderwetse volledig permanent magneet motor van de ID3:
brunswick-germany-24th-jan-2020-a-model-of-an-app-310-electric-motor-is-on-display-at-the-volkswagen-salzgitter-plant-in-the-automotive-industry-the-working-world-is-undergoing-radical-change-many-jobs-that-depend-on-the-internal-combustion-engine-could-soon-disappear-credit-ole-spatadpaalamy-live-news-2AW6NRA.jpg


Zonde van al die dure permanent magneet materiaal. Terwijl er betere motoren zijn die veel minder van dat materiaal nodig hebben. Bij het kopen van de ID3 krijg je gelijk ouderwetse techniek. :) Ze hebben nog veel in te halen bij Volkswagen. Wie weet krijgt het MEB platform nog een flinke upgrade.... zo krijgen ze NOOIT hun core-efficiency omlaag van hun elektro auto's. De Core efficientie lijst wordt tot nu toe altijd gedomineerd door ALLE Tesla modellen. Wanneer komt de eerste EV die Tesla gaat verslaan?
En komt die EV van Volkswagen? Het is in ieder geval niet de ID3... want als je al met zo'n ouderwetse motor begint... kun je nooit je Core efficiency goed omhoog krikken. Daarvoor moet je echt elk onderdeel van de auto aanpakken om de range te ondersteunen.
 
En voor de tweede keer dit jaar mag de ID.3 komen opdraven bij het Journaal in een stukje over elektrische auto's. De opvolger van zowel de Kever als de Golf, een mijlpaal, de waterscheiding: https://www.npostart.nl/nos-journaal/03-09-2020/POW_04508407
 
Dat hebben ze marketing technisch weer slim gedaan. Ik zag op LinkedIn dat er vandaag een trein vol is aangekomen in Leusden.
 
En gisteren kwam ik bij Zwolle een vrachtwagen vol ID3’s tegen.
Ze zijn dus onderweg.

Nu heb ik net een nieuwe, maar mocht ik nu kiezen staan de ID3 en de Enyaq bij mijn werkgever op de lijst. Nou, die keuze lijkt me niet moeilijk..........
Back to Skoda.:cool:
 
Rembrandt zei:
Nu heb ik net een nieuwe, maar mocht ik nu kiezen staan de ID3 en de Enyaq bij mijn werkgever op de lijst. Nou, die keuze lijkt me niet moeilijk..........
Back to Skoda.:cool:

Ook als zodadelijk de ID.4 uit is? Lijkt mij van wel, maar ik weet niet wat leasetechnisch aantrekkelijker is :)
 
Ik denk dat de ID4 het ook niet gaat winnen van de Enyaq. Vooral qua looks.

Maar......beide merken hebben nog zo’n 4 jaar om een zes/zevenzitter te ontwikkelen.:)
(En daar loopt Volkswagen voor met de komst van de ID.6 in 2021)
 
Beginnend met de Golf IV (1997) stelt VW kwaliteitsnormen. De ID.3 kon niet voortbouwen op deze traditie in de test door auto-motor en sport. Er is een enorme behoefte aan verbetering van de afwerking en elektronica.

(y)
 
VW vraagt ​​bijna 49.000 euro voor de ID.3-testauto, vóór aftrek van de milieubonus. Gemeten aan de kwaliteit van de bouwplaatsen die de testers van auto-motor en sport vonden, zou het op zijn best de helft moeten zijn. VW moet hier zo snel mogelijk verbeteringen aanbrengen. In tegenstelling tot hun concurrent Tesla heeft het in Wolfsburg gevestigde bedrijf zeker geen "beginnersbonus".

In een gebruikte auto van 200.000 kilometer kon je lachen om het versleten uiterlijk van de stoelen. Niet in de nieuwe auto van 49.000 euro.



:cry:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan