Volkswagen Golf VIII | Nieuw: facelift 2024

Barri zei:
Wel opvallend inderdaad, van die stille introductie. Maar is dat niet een beetje zo geworden bij elk merk en model? Best jammer eigenlijk.

@Ivanov: dank!

Inderdaad. Gelukkig hebben we Rutger nog die de boel wat recht houdt, maar het is echt al wel heeeeel lang geleden dat ik bijvoorbeeld 2 mensen tegelijk een nieuw topic zag openen en dat er dan discussie ontstond wie zijn topic mocht behouden. :)

Kostenbesparing VIII vs VII:

- normale motorkapsteun (ipv gasveer)
- zichtbaar sleutelgat portier
- geen opbergplek links van stuur meer
- dashboardkast van binnen hard plastic (ipv met stof afgewerkt)
- geen frameless binnenspiegel meer
- afdekding over bekerhouders is verdwenen
- alles bedienen via scherm

https://youtu.be/X48c9lFX3NY

Geen autobeursen meer, geen leven meer in de Nieuwe auto topics hier. Is het dan inderdaad gedaan met de interesse in nieuwe auto's? Vanwege de prijs, het design of zijn de stappen niet zo groot meer? Dat laatste zie ik bij elektronica : eerder was een nieuw model telefoon of computer echt een mega stap vooruit. Twee keer zo snel, twee keer zoveel geheugen. Nu zijn de stappen veel kleiner.

Omdat we wegwerkmaatschappij zijn geworden. Paar jaar later en het gaat weer weg voor iets nieuws. Liefst geleased. En echt onderscheidt is er nauwelijks. Bijna iedereen lijkt hetzelfde aan te bieden maar in een wat ander jasje.

Nou dit topic begint opeens aardig goed te lopen...:p Maar ik vraag me serieus af in hoeverre dit (zoveelste) akkefietje invloed heeft op het imago en de populariteit van Volkswagen en met name deze Golf? Ik krijg er een beetje een Renault Laguna II gevoel bij. Dat is daarna ook nooit meer goed gekomen ondanks de 3e veel betere generatie was de naam Laguna besmet. Nou kunnen ze bij VAG blijkbaar nog wel een potje breken maar het zou me niet verbazen dat dit misschien wel de laatste generatie Golf is.

Als de ID.3 succesvol wordt kan het best eens de laatste Golf zijn, maar dat is ook nog maar de vraag natuurlijk ;)

Barri zei:
Als de ID.3 succesvol wordt kan het best eens de laatste Golf zijn,

Dat wordt al geroepen sinds de ID.3 werd aangekondigd en is ook best logisch. In dat scenario is het dan ook nog wel ergens te begrijpen dat Volkswagen wat minder haar best heeft gedaan op de Golf VIII en er minder budget aan heeft gespendeerd, om zo klanten al een beetje richting ID.3 te sturen. Het is alleen niet handig om het dan ook te verkl0ten met diezelfde ID.3.

Wouter82 zei:
Barri zei:
Als de ID.3 succesvol wordt kan het best eens de laatste Golf zijn,

Dat wordt al geroepen sinds de ID.3 werd aangekondigd en is ook best logisch. In dat scenario is het dan ook nog wel ergens te begrijpen dat Volkswagen wat minder haar best heeft gedaan op de Golf VIII en er minder budget aan heeft gespendeerd, om zo klanten al een beetje richting ID.3 te sturen. Het is alleen niet handig om het dan ook te verkl0ten met diezelfde ID.3.

De Golf VIII kan zeker de laatste zijn, als de ID.3 een succes wordt. Maar die ID.3 maakt nu ook wel een heel erg ongelukkige start. De tijd zal het leren.

Barri zei:
Wel opvallend inderdaad, van die stille introductie. Maar is dat niet een beetje zo geworden bij elk merk en model? Best jammer eigenlijk.

@Ivanov: dank!

Mwah, valt wel mee. Ik schrijf mij wel eens voor een nieuwsbrief van een merk als er nieuw model wordt geïntroduceerd. Daarna krijg ik toch vaak mailtjes over het model. Het is niet allemaal even informatief, maar je wordt wel weer steeds aan het nieuwe model 'herinnerd'. Meestal komt er wel een brochure van het model automatisch op de deurmat. Van de Golf VIII heb ik echter weinig vernomen. Is misschien ook wel een beetje des 'Pons', die vinden het wellicht niet nodig en zijn daar dus wat lakser in.

Voor wat betreft de softwareproblemen: denk dat Volkswagen en AutoWeek enerzijds weinig goed kunnen doen bij veel reageerders (op de homepage), zodra er in Duitse media iets negatiefs verschijnt zie je overal hijgerige berichten met daarin de vraag waarom AW er nog geen aandacht aan heeft besteed. Veel reageerders lijken er genoegen in scheppen om VW op zijn bek te zien gaan en proberen problemen uit te vergroten. Het is altijd prettig om de eigen vooroordelen bevestigd te zien worden. Anderzijds denk ik dat AW het niet altijd handig aanpakt door klakkeloos berichten te verwijderen.

Voordat de Golf de status van de Laguna II heeft bereikt, moet er denk ik nog wel wat misgaan. :)

Ik denk dat de nieuwe Golf hier nooit meer de aantallen van weleer gaat halen. Als je alleen al naar de cijfers van 1 januari tot en met 26 mei kijkt: 2.858 Golfs waarvan 1.569 e-Golfs, ofwel (minimaal) 55% van de geregistreerde Golfs is van het oude type in een uitvoering die niet meer terugkeert. In diezelfde periode registreerde Ford 3.322 exemplaren van de Focus met verbrandingsmotoren, de Toyota Corolla kwam uit op 2.030 stuks en de Kia Ceed (inclusief XCeed, Proceed) op 1.731 stuks. Natuurlijk moet de Variant nog verschijnen, maar die gaat het verlies van de e-Golf nooit kunnen opvangen; dat zal de ID.3 (ruimschoots) doen.

Barri zei:
Geen autobeursen meer, geen leven meer in de Nieuwe auto topics hier. Is het dan inderdaad gedaan met de interesse in nieuwe auto's?

Vandaar dat de aandacht langzaam verschuift naar nieuwe huizen en hypotheek- en relatieadvies. :LOL:

Rutger DC zei:
Anderzijds denk ik dat AW het niet altijd handig aanpakt door klakkeloos berichten te verwijderen.
Als je op de NSB-knop klikt ('rapporteer') bij een post dan is deze doorgaans binnen een aantal uur weg. Geen discussie of anderszins correspondentie met de redactie voor nodig [size=small]*[/size]. De kans is dus groot dat er bij artikelen over VW gewoon een aantal reageerders heel ijverig berichten rapporteert. Het is aannemelijk dat de AW-redactie het initiatief tot verwijderen van individuele posts niet zelf neemt. Het sluiten van discussies is echter een ander aspect.

[size=small](* Uiteraard heb ik deze kennis slechts van horen zeggen)[/size]

Maar zou de levering nu ook in Nederland geheel stil moeten liggen? Ik zag namelijk net een ANWB-lesgolf met splinternieuw (combinatie zal hoogstens een week of twee geleden zijn uitgegeven) kenteken...

Ik zag er een week of 3 geleden eentje rijden. Herkenbaar, zeker van achter heel anders als de VII maar op de een of andere manier straalt het model een beetje droevig uit.
Ik ben benieuwd of er veel verkocht gaan worden. Ik denk dat de ID3 de golf gaat overtreffen.

MCDubbellU zei:
Kostenbesparing VIII vs VII:

- normale motorkapsteun (ipv gasveer)
- zichtbaar sleutelgat portier
- geen opbergplek links van stuur meer
- dashboardkast van binnen hard plastic (ipv met stof afgewerkt)
- geen frameless binnenspiegel meer
- afdekding over bekerhouders is verdwenen
- alles bedienen via scherm

https://youtu.be/X48c9lFX3NY
Even hierop terugkomen: als je de berichten m.b.t. modeljaarwijzigingen van diverse merken en modellen ziet, dan zie je dit ook steeds terug. Eenzelfde uitvoering wordt steeds schraler.

Ik heb vandaag voor het eerst een nieuwe Golf zien rijden. Hij was te herkennen aan de koplampen. Anders had ik niet gezien dat het om de nieuwe ging. Het hielp ook niet dat hij zwart was.

Dan had je misschien verwacht, gezien de mega hoeveelheid teasers, artikelen, tests met tilel "De nieuwe norm" etc etc, dat er al minimaal 600.000 verkocht zouden zijn en rondrijden. De orderboeken van de ID-3 waren namelijk ook al zo megalomaan dik en goed gevuld.

Ik heb welgeteld twee zien rijden nu in NL. Zag alleen de achterkant maar ligt het aan mij of oogt ie smaller/hoger?

Ik ben aan het kijken in de specs van de nieuwe Golf en het valt mij op dat er een aantal verschillende soorten led verlichting bestaan.
Ik kom tegen:
Led
Led performance
Led plus
IQ light.

Nou heb ik wel door wat led en IQ light zijn, maar wat is het verschil tussen die en Led plus en Led performance?
Kan iemand mij hierbij helpen?

Dat zou je zeggen, maar dat staat er nou net niet.
Led Performance kom je ook eigenlijk weinig tegen in documentatie, ik vermoed dat dat hetzelfde is als led plus.

46aybbybn7fk_800.jpg

b85yvmdblsti_800.jpg

4ffyc5qbl0m0_800.jpg

qm9yukqb1h1g_800.jpg

d44yv63b2q07_800.jpg

[size=medium]Dit is de nieuwe Volkswagen Golf Variant[/size]
[size=x-small]9 september 2020 om 00:01[/size]

Volkswagen breidt de Golf-familie eindelijk uit met de nieuwe Golf Variant, de langverwachte stationversie die in elk opzicht is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger.

De Volkswagen Golf is al leverbare met diverse aandrijflijnen. Naast reguliere varianten levert het merk al sportiever ingestelde smaken als de GTI en GTD. Welke motorversie of uitvoering je ook kiest, tot op heden was je altijd aangewezen op de reguliere vijfdeurs hatchbackversie van de Golf 8. Daar komt verandering in. Volkswagen heeft een klein jaar na de onthulling van de hatchbackversie namelijk het doek getrokken van de splinternieuwe Golf Variant.

Afmetingen
De nieuwe Golf Variant is 4,63 meter lang, en dat maakt hem liefst 35 centimeter langer dan de hatchbackversie van de Golf. Daarmee is de nieuwe Golf Variant net als de vorige Golf Variant een stuk groter dan zijn hatchbackbroer, al is het verschil wel toegenomen. De stationversie van de vorige Golf was immers zo'n 31 centimeter langer dan de hatchbackversie. Nog een opvallend gegeven: de wielbasis van de nieuwe Golf Variant bedraagt 2,67 meter. Daarmee de afstand tussen de voor- en achteras 6,7 centimeter groter dan bij de vijfdeurs hatchback. Niet eerder verschilde de wielbasis tussen de stationversie en die van de hatchbacksmaak zo veel. De afmetingen van de nieuwe Golf Variant zijn nagenoeg identiek aan die van technische broer Seat Leon Sportstourer. Puur wat lengte betreft moet de meest praktische variant van de Golf zijn meerdere wél erkennen in de Skoda Octavia Combi. Die auto heeft nagenoeg dezelfde wielbasis, maar is met zijn lengte van 4,69 meter zo'n 6 centimeter langer. De langere wielbasis ten opzichte van de hatchback heeft zo'n 4 centimeter extra beenruimte voor de achterpassagiers als gunstige bijkomstigheid.

Bagageruimte
Misschien wel de belangrijkste vraag bij de introductie van de nieuwe Golf: hoe groot is de bagageruimte? Welnu. De nieuwe Golf Variant heeft een bagageruimte met een inhoud van 611 liter, 6 liter meer ten opzichte van de vorige Golf Variant. Dat is iets minder dan de 620 liter die zijn Spaanse equivalent opslokt. Opnieuw wint de Octavia Combi hier met vlag en wimpel. De Tsjechische station vreet zonder morren namelijk 640 liter op. Gooi je de achterbank in de Golf Variant plat, dan kun je 1.642 liter aan spul meebrengen. Wat dat betreft nestelt de Duitser zich tussen zijn Spaanse (1.600 liter) en Tsjechische (1.700 liter) zustermodellen.

Net van de vorige generatie Golf Variant komt er ook van de jongste incarnatie van het model een Alltrack-versie. Deze avontuurlijk uitgedoste uitvoering heeft standaard 4Motion-vierwielaandrijving, heeft een grotere bodemvrijheid en is vanbuiten aangekleed met zaken als kunststof wielkastranden, zilverkleurige skidplates en aangepast bumperwerk met opvallende uit vijf pitjes bestaande verlichting aan weerszijden van de voorbumper. Op moment van schrijven is nog niet bekend of die Alltrack-variant ook naar Nederland komt. Van de vorige generatie Golf Variant leverde Volkswagen tussen 2017 en 2018 in ieder geval wél een Alltrack-uitvoering.

Beschikbaarheid
De nieuwe Golf Variant komt in het vierde kwartaal van dit jaar op de markt. Prijzen en informatie met betrekking tot de Nederlandse markt, volgen zeer spoedig. Reken in ieder geval op een uitgebreide motorenmix die onder meer uit mild-hybride eTSI-benzinemotoren, plug-in hybriden en diesels bestaat. Op termijn komt ook een knalharde R-versie met een waarschijnlijk 310 pk en 400 Nm sterke 2.0 TSI als krachtcentrale de gelederen versterken.

Op moment van schrijven was nog geen definitief persbericht beschikbaar. Genoemde afmetingen zijn dan ook enigszins onder voorbehoud. Officieel beeldmateriaal komt tevens later beschikbaar.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-volkswagen-golf-variant/

Zelfs in zo'n dikke uitvoering vallen de ongelukkige proporties al goed op.

R-Line
volkswagen-golf-variant-r-line-2020.jpg

Alltrack
volkswagen-golf-alltrack-2020.jpg

Meer foto's: https://www.motor1.com/photo/5174504/volkswagen-golf-variant-r-line-2020/

Oogt nu al suf en gedateerd. Geen match voor de Megane Estate of Corolla Touring qua looks

Zoals al verwacht vanwege de foto's in het scooptopic een auto die nog zwaarlijviger oogt dan de hatchback. Dat gerommel met een heleboel lampjes op de GTI en nu dus ook Alltrack is trouwens echt verschrikkelijk.

Ik denk dat ik 'm voor het eerst heb zien rijden. Op een binnenweg zat ie flink de 'duwen' tegen zijn voorligger. Vorige Golf zag ik direct veel op de weg maar huidige nog niet

MCDubbellU zei:
Ik denk dat ik 'm voor het eerst heb zien rijden. Op een binnenweg zat ie flink de 'duwen' tegen zijn voorligger. Vorige Golf zag ik direct veel op de weg maar huidige nog niet

Een verrijking van het straatbeeld is het niet , dus zo erg is het niet.

volkswagen-golf-8-gti-clubsport-2021.jpg

Waar de vorige GTI Clubsport in beginsel 265 pk leverde en dankzij een boostfunctie tijdelijk 290 pk krachtig was, stampt de 2.0 TSI van de nieuwe GTI Clubsport er direct 300 pk en 400 Nm uit. Alle info: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-is-de-nieuwe-volkswagen-golf-gti-clubsport/

De nieuwe (FAW) Volkswagen Golf voor China:

202008112031043141455_8015517_11.jpg

2020081120310431413737_8015516_11.jpg

20200811203108318835_8015511_11.jpg

20200811203106316605_8015515_11.jpg

2020081120310631616434_8015514_11.jpg

2020092218052052079305_8118224_11.jpg

20200922180520520132308_8118223_11.jpg

20200922175020502064263_8118218_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/show_2714_8184026/#&alt1&pgi6&co34582&year2021&im8015518

Chinese karakters op de achterklep. :) En 1.2 TSI (116 pk) en 1.4 TSI (150 pk) benzinemotoren, die hebben we hier volgens mij niet meer. Motoraanduidingen op basis van Nm koppel.

Weet iemand waarom de elektrisch wegklapbare trekhaak niet op de prijslijst of de configurator staat voor de Golf 8? Deze was op de Golf 7 gewoon leverbaar in NL en ook in Duitsland en Belgie is hij bestelbaar voor de Golf 8....

Ik heb deze ook tevergeefs gezocht en toch uiteindelijk maar de handmatig afneembare versie genomen. Maar ja, zo mis ik ook de elektrische achterklep als optie.

'VW overweegt Golf VIII terug te roepen vanwege problemen infotainmentsysteem'
Volkswagen zou overwegen om alle al geleverde exemplaren van de Golf VIII terug te roepen vanwege softwareproblemen met betrekking tot het infotainmentsysteem. De autofabrikant zou een onderdeel moeten vervangen en een software-update moeten doorvoeren.
https://tweakers.net/nieuws/176710/vw-overweegt-golf-viii-terug-te-roepen-vanwege-problemen-infotainmentsysteem.html

Golf Variant vs i30 Wagon:

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-383d92b3-1755450.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-74049-1755460.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-cf20bee6-1755451.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-ed69bd11-1755469.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-12983c6c-1755470.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-3e001bb0-1755462.jpg

Hyundai-i30-Kombi-gegen-VW-Golf-Variant-ams-0221-Vergleichstest--169Gallery-f28d19fe-1755453.jpg

1. Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 450 punten

"Der Golf erarbeitet sich den Sieg mit besserer Licht- sowie Assistenzausstattung und beflissenerem Komfort. Die Bedienung ist vertrackt und der viel günstigere i30 immer nah dran."

2. Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 48V 435 punten

"Bei Messwerten liegt der i30 nah am Golf, nur der herbe Komfort und die geringere Assistenz werfen ihn zurück. Die kaum weniger hervorragende Viel-Auto-fürs-Geld-Wahl."

Complete vergelijkingstest: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/hyundai-i30-kombi-vw-golf-variant-vergleichstest/

Het ontwerp van de Golf Variant wringt op een hoop plekken.

Rutger DC zei:
Het ontwerp van de Golf Variant wringt op een hoop plekken.

Eens, ontzettend onsamenhangend. Lijkt alsof na de VI de rek er een beetje uit is. Wel duidelijk te zien dat het basisontwerp nog steeds sterk genoeg is om misbaksels zoals deze Hyundai nog achter zich te laten.

Die Hyundai is de geslaagde versie van de Focus wagon. Alleen die ledstrips in de koplampen zijn veel te druk, nergens voor nodig. Maar de flanken zijn mooi strak en de vorm van de zijruiten erg sierlijk als je het mij vraagt.

De i30, en zeker de wagon, ziet er uit alsof de auto doorgebogen/geknakt is. Alsof hij in het midden omhooggetild werd bij het bakken, als een gesmolten banaan.

Terug
Bovenaan