Volkswagen Golf VIII | Nieuw: facelift 2024

Eerste bericht in een week in dit topic (zegt genoeg zeker ;) ).
Gisteren de Golf voor de eerste keer in het verkeer(d) gezien en hij ziet er niét beter uit dan op de foto's. Die voorzijde is echt een trieste boel. Nu VW het interieur eens op orde heeft, verknoeien ze de buitenzijde een echte Droopy-face
Maar waarschijnlijk wel een auto die je braafjes van A naar B brengt.
De Polo toont hoe een VW er moe/kan uitzien. Het 'degelijke' imago proberen combineren met een hippe detailering, lukt duidelijk niet.

Ik kwam er pas ook eentje tegen. Heel gek front, alsof het een 7 is met een motorkap die 10cm te lang is.

iDS zei:
De Polo toont hoe een VW er moe/kan uitzien.

Was dit een bewuste "vertikking"? Want ik vind de nieuwste Polo nou ook niet het toonbeeld van schoonheid, en die heft ook zo'n afhangende, moeie snuit. Verder kloppen daar de verhoudingen niet.
De Golf heeft echt een hele rare neus, maar waarschijnlijk is dat een kwestie van wennen. Verder is hij wel strak. Wellicht dat daardoor die snuit extra opvalt.

Ik wou al zeggen.. de Polo vind ik echt een enorme achteruitgang ivm zijn voorganger (door de verhoudingen idd)

Vanmiddag voor het eerst een Golf VIII recht in de ogen/koplampen gekeken.
a058.gif

Ook maar eens van opzij... Die druipsnuit...!!!
c078.gif

Ik denk dat ze in Wolfsburg dit filmpje als inspiratiebron gebruikt hebben: https://www.youtube.com/watch?v=U8k0jLQg98o

Persoonlijk vind ik de neus inmiddels het sterkste punt van het ontwerp. Schuin van voren is het een prima ontwerp, schuin van achteren vind ik niets. In mijn ogen blijft dit tot op heden de minste Golf. De Golf V heb ik ook nooit wat gevonden, maar dat lag vooral in het feit dat ik de achterkant van de model niet echt 'Golf-waardig' vond.

^ met die wieltjes lijkt het helemaal een olifant op rolschaatsen.

Wat me ook in het echt verder zeer aan deze generatie tegenvalt, is dat dit de eerste generatie is waarbij de grille tussen de koplampen is gedegradeerd tot een klein plastic streepje, waardoor elke uitvoering in dat opzicht een soort eco-versie lijkt. Het zwaartepunt lijkt te zijn verplaatst naar de ondergrille, die grotendeels uit zwarte gaten/plastic bestaat. Erg onharmonieus.

Weet iemand of de voetganger veiligheidsregels recent zijn aangepast? Want de Golf is niet de enige waar de neus nog meer 'omlaag' is gegaan

der Magistrat zei:
Pietzoveel zei:
Golf I, dat was een ontwerp!

Dat was tenminste nog een Italiaans design.

Toen had VW Ital Design nog niet ingelijfd, konden ze daar de creativiteit daar nog de vrije loop laten. Nu mogen ze waarschijnlijk nog schoendozen en bakstenen ontwerpen.

Jeetje. Van voren lijkt het alsof er een olifant op de motorkap heeft gezeten, en aan de achterkant lijkt het alsof-ie tegen een muur is opgereden.
Zou VW soms inspiratie hebben gehaald aan de overbekende Peugeot 206 reclame?:D

Zeker een "Duitse Mietwagen in NL" aangezien er op het tankklepje een sticker zit welke brandstof er getankt moet worden....
Ook leuke ballonbanden zijn er gemonteerd, in elk geval goed voor comfortabel rijden.

AFLEVERSTOP VOLKSWAGEN GOLF 8
Door een softwareprobleem worden er tijdelijk geen exemplaren van de Volkswagen Golf naar klanten gestuurd. Wie op korte termijn een afleverafspraak heeft staan voor een nieuwe achtste generatie van het model, moet dus nog even geduld oefenen.

Volkswagen legt uit dat het gaat om een probleem met de zogenaamde Online Connectivity Unit, kortweg OCU. Die zorgt er normaliter voor dat de auto automatisch naar de hulpdiensten belt als er een ongeval plaatsvindt, maar zou in de nieuwe Golf niet altijd naar wens functioneren.

Als oplossing wordt gewerkt aan een software-update, maar tot die er is worden er geen nieuwe Golfs afgeleverd. Wie al een Golf 8 op de oprit heeft, wordt binnenkort geïnformeerd over de mogelijke oplossing. Of die bestaat uit een tijdens een reguliere servicebeurt uit te voeren serviceactie of een echte terugroepactie, kan de importeur op dit moment nog niet vertellen. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/afleverstop-volkswagen-golf-8/

Een slotje op een topic want PON was boos? :)

https://www.auto-motor-und-sport.de/kompaktklasse/vw-golf-8-auslieferungsstopp-rueckruf-e-call-notruf-koennte-versagen/ :

AUSLIEFERUNGSSTOPP FÜR VW GOLF 8
Elektronischer Notruf könnte versagen
VW hat bei internen Untersuchungen festgestellt, dass die "vollumfängliche Funktion des eCall/Notruf-Assistenten nicht gewährleistet" ist. Mitten in der Corona-Krise muss der Hersteller einen Rückruf für alle neuen Golf starten.

Offizieller Rückruf wohl schon nächste Woche

Verscheen op AW Autonieuws op 15 mei 2020 om 16:36 : https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/afleverstop-volkswagen-golf-8/
SOFTWAREPROBLEEM NOODOPROEPSYSTEEM

Laatste post om 19:16 en...
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.​

Kennelijk is het probleem dus binnen een dag over the air opgelost, het betreft immers een update van een 'online connectivity unit' (OCU3), of...???
a014.gif

Barri zei:
Ik denk dat de moderator ook gewoon weekend wil vieren :T

Heeft ie eerst ook nog wat zitten schrappen in de reacties. Gisterenavond nog 49, nu nog maar 35. Maar goed, die zijn toch ook niet echt positief.

Jazzik zei:
https://www.auto-motor-und-sport.de/kompaktklasse/vw-golf-8-auslieferungsstopp-rueckruf-e-call-notruf-koennte-versagen/ :

AUSLIEFERUNGSSTOPP FÜR VW GOLF 8
Elektronischer Notruf könnte versagen
VW hat bei internen Untersuchungen festgestellt, dass die "vollumfängliche Funktion des eCall/Notruf-Assistenten nicht gewährleistet" ist. Mitten in der Corona-Krise muss der Hersteller einen Rückruf für alle neuen Golf starten.

Offizieller Rückruf wohl schon nächste Woche

Verscheen op AW Autonieuws op 15 mei 2020 om 16:36 : https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/afleverstop-volkswagen-golf-8/
SOFTWAREPROBLEEM NOODOPROEPSYSTEEM

Laatste post om 19:16 en...
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.​

Kennelijk is het probleem dus binnen een dag over the air opgelost, het betreft immers een update van een 'online connectivity unit' (OCU3), of...???
a014.gif

Een paar fanboys die gaan huilen zijn over de negatieve reacties? Of een telefoontje van Pon...

https://www.bndestem.nl/auto/vw-dealers-boos-op-autofabrikant-volkswagen-extreem-veel-mankementen-in-nieuwe-golf~af423b49/

speedtouch zei:
https://www.bndestem.nl/auto/vw-dealers-boos-op-autofabrikant-volkswagen-extreem-veel-mankementen-in-nieuwe-golf~af423b49/

Duidelijk. Verder nog geen details wat er dan allemaal fout zou zijn maar ook dat komt binnenkort ongetwijfeld boven water lijkt me.

Total Loss zei:
speedtouch zei:

Duidelijk. Verder nog geen details wat er dan allemaal fout zou zijn maar ook dat komt binnenkort ongetwijfeld boven water lijkt me.

Nou, in ieder geval dus problemen met de noodoproep-functie. En aangezien dat tegenwoordig voorgeschreven standaarduitrusting is, denk ik dat een fabrikant nog wel eens een juridisch probleempje kan hebben als blijkt dat ze auto's verkocht hebben waarvan ze wisten dat een verplichte veiligheidsfunctie niet deugdelijk functioneert.

[size=x-small]Overigens lijkt het er zo meer en meer op dat al dat testwerk met gecamoufleerde exemplaren inderdaad vooral een marketingtool is geworden.[/size]:)

Niet alleen zitten er in de nieuwe Golf veel fabrieksfouten, ook blijkt dat veel onderdelen niet geleverd kunnen worden.

Knullig. Maar dit is gebaseerd op Duitse bronnen, met door PON geleverde auto's zal niks mis zijn :LOL:

Nou dat gaat een topper worden, dat kan niet anders! Aan publiciteit geen gebrek in elk geval. Waarom staat dat bericht nog niet op de aw homepage?

Wouter82 zei:
Niet alleen zitten er in de nieuwe Golf veel fabrieksfouten, ook blijkt dat veel onderdelen niet geleverd kunnen worden.

Knullig. Maar dit is gebaseerd op Duitse bronnen, met door PON geleverde auto's zal niks mis zijn :LOL:

Producteigenschap.... En je wordt weer naar huis gestuurd ,:)je mag weer terugkomen als de garantie voorbij is, dan wordt het opgelost met als cadeau een factuurtje.

SVF zei:
Nou dat gaat een topper worden, dat kan niet anders! Aan publiciteit geen gebrek in elk geval. Waarom staat dat bericht nog niet op de aw homepage?

Afgezien van dit gedoe heb ik sterk de indruk dat deze nieuwe Golf maar weinig tongen losmaakt. Ongetwijfeld heeft de algeheel afnemende activeit op dit forum en het grotendeels stilliggen van de (nieuwe) autoverkoop er ook mee te maken, maar het topic van zijn voorganger had na een maand of twee al tientallen pagina's, vol mensen die er een besteld hadden of in levendige discussie waren welke tint grijs ze moesten kiezen, etc. En hier? De auto is dik een half jaar geleden gepresenteerd en we zitten op pagina vier...

Tja de VIII is dan ook gewoon een zeer uitgebreide facelift. Letterlij; zelfde MQB-platform en meeste techniek is overgenomen. Alleen hebben ze hem meer snufjes gegeven maar die lijken juist niet te werken :)

D Elzinga zei:
En hier? De auto is dik een half jaar geleden gepresenteerd en we zitten op pagina vier...

Ja duh, iedereen staat in de rij voor de ID.3 die vanaf volgende maand met honderden tegelijk uitgeleverd wordt!

^^^ in een uitgeklede, digitale, uitvoering ja. ;)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/internationaal/27532-id-3-in-uitgeklede-versie-markt-op

(..) Eén van de computers zou niet goed functioneren, waardoor er geen continue gegevensuitwisseling met de auto kan plaatsvinden, aldus Automobilwoche. (..)

Al die mensen die in een Golf, Passat of 308 topic zaten zitten nu op het Tesla forum te g**len op een Model 3 ;)

VW-dealers hebben scherpe kritiek geuit op autofabrikant Volkswagen. Aanleiding is het ‘extreem grote aantal mankementen’ in de nieuwe generatie van de Golf. Nooit eerder waren er zo veel problemen bij de marktintroductie van Volkswagens bestseller.
de voorzitter van de ondernemingsraad van VW, Bernd Osterloh, sprak eerder deze maand zijn ergernis uit over het grote aantal technische fouten in de nieuwe Golf. Volgens hem gaat het vooral om problemen in de software en elektronica.

Stukje van een bericht van het AD.
Op Autoweek blijft het uiteraard stil hierover..

En jij vind het waard je speciaal daarvoor aan te melden op het forum?
Dit kan in het topic over de Golf.

Barri zei:
En jij vind het waard je speciaal daarvoor aan te melden op het forum?

[size=x-large]?[/size]

PROFIEL HIGH FIDELITY
Op forum sinds - 28-12-2009
https://www.autoweek.nl/forum/profile.php?4,77439

D Elzinga zei:
SVF zei:

Afgezien van dit gedoe heb ik sterk de indruk dat deze nieuwe Golf maar weinig tongen losmaakt. Ongetwijfeld heeft de algeheel afnemende activeit op dit forum en het grotendeels stilliggen van de (nieuwe) autoverkoop er ook mee te maken, maar het topic van zijn voorganger had na een maand of twee al tientallen pagina's, vol mensen die er een besteld hadden of in levendige discussie waren welke tint grijs ze moesten kiezen, etc. En hier? De auto is dik een half jaar geleden gepresenteerd en we zitten op pagina vier...

De hele introductie van deze Golf is ook wel erg in 'stilte' gebeurd. Eerder was het een happening als er een nieuwe Golf werd geïntroduceerd, de pers, dealers en potentiele klanten waren er maanden van tevoren al mee bezig. En nu? Helemaal niets! Nou ja 'niets', het is wel erg tam. Tuurlijk speelt het hele corona gebeuren ook mee, maar de Duitse dealerintroductie was al begin dit jaar. Ben toen eens wezen kijken op een doordeweekse dag.

Er stonden 2 modellen in de showroom met er boven, in weinig sprankelende letters vermeld: 'der neue Golf'. Daar was niets veel feestelijks aan. Er lag nog geen brochure van het model in het rek en geen mens leek er naar om te kijken. Afgelopen week dezelfde dealer bezocht, met welgeteld 1 Golf VIII in een hoekje van de grote showroom.

Rondom de GTI, GTD en GTE blijft het rustig; wanneer bestel- en leverbaar? Vooral de GTE lijkt mij voor veel mensen wel interessant.

Ik ben benieuwd of het model ooit echt los zal komen. Maar ik vrees.

Wel opvallend inderdaad, van die stille introductie. Maar is dat niet een beetje zo geworden bij elk merk en model? Best jammer eigenlijk.

@Ivanov: dank!

Terug
Bovenaan