Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Wat foto's van een paar weken Vietnam.

De standaard Taxi
DiP86oQ.jpeg


Fiat Palio
7pqAm2S.jpeg


Een echte Kia Quoris
OEWS6BA.jpeg

Af3Ikl8.jpeg


Chinees EV'tje
ose1Re7.jpeg


Paar jaar geleden waren het meestal Toyota minivans, tegenwoordig Hyundai Solati/Ford Transit
h6ZVlQF.jpeg


Suzuki Carry :love:
WCHcl3S.jpeg
 
Mooie bijdragen weer!
De Suzuki Carry (sfeervolle foto), Opel Senator (goed gebruikt ook), Dallara Stradale (wauw, pas 1x gezien, die had een spoiler) en Lada 1200 horen bij mijn favorieten van de afgelopen weken.
Leuke spots uit Armenië ook, dat is geen gangbaar vakantieland. Die Volga Gaz 24 vind ik top, wat een ding zo.
 
DSC_8471 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7308 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7130 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7081 by CitroenAZU, on Flickr
IMG_4693 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7935 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7956 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_7945 by CitroenAZU, on Flickr
BEP-350 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8135 by CitroenAZU, on Flickr
DOU-662 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8454 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8456 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8462 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8467 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8482 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8484 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8474 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8679 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8720 by CitroenAZU, on Flickr
DSC_8927 by CitroenAZU, on Flickr

viel me eigenlijk wat tegen het aantal oude Oost-Europes auto's na een rondje van 5000km door D, PL, CZ, SK, H en A.

voor de liefhebbers...wel nog wat musea bezocht...

Skoda:

Horch/Trabant:

PS Speicher:

Classic Remise Berlin:

Classic Remise Dusseldorf:
 
Bekijk deze foto's steeds met veel plezier, onafhankelijk in welk land ze genomen zijn. Denk dan vaak: weer één zonder airconditioning. Hoe hou je het vol bij deze zomerse temperaturen...".
 
Een Carrera GT in het wild. Heb er door drukte op de weg kilometers achter gereden. Deze reed duidelijk samen op met de Cayenne Turbo die ervoor reed.

De Carrera GT ging vlak voor de foto even vlug naar rechts, ik vermoed zodat ik iets beter een foto kon maken want ik zag hem kijken in zijn spiegel. Even hierna ging de vrachtwagen die ervoor reed aan de kant, schakelde de heerlijke V10 een tandje terug en ging vol op het gas.

IMG-2530.jpg
 
Leuke spot Nicolien! ZAZ is een Oekraïens merk. Deze zal van ruwweg 1995-2010 zijn. Ik heb ooit een 1103 gezien, volgens mij is dat de vijfdeursvariant van jouw spot, maar dat is nog de enige die ik voor de lens heb gehad.
 
Twee week geleden zijn we teruggekomen van twee week Sardinië. We zijn met de auto geweest, vanuit Piombino 5,5 uur op de boot. Als je een Alfa Giulia hebt, ga je natuurlijk niet met het vliegtuig naar Italië. Uiteraard veel leuke auto's gezien en voor mij als liefhebber van Italiaanse auto's natuurlijk helemaal geweldig. Het aandeel oudere Alfa's viel me een beetje tegen, in tegenstelling tot het aantal oude Fiat Panda's. Deze zag je letterlijk in grote getale rijden, nog veel meer dan op het vaste land, ongelofelijk dat de nieuwste al 21 jaar oud moet zijn.

Er komen natuurlijk nog veel meer foto's, maar voor het echte Italiaanse gevoel begin ik met een heuse Panda special;) Ik zal niet alle foto's hier neerzetten die ik van Panda's gemaakt heb, maar ik zal de leukste laten zien.

54026626710_156afc32e2_o.jpg


In een dorpje onderweg, geen idee waar, stonden er zes (!) in dit kleine stukje straat. Wellicht zie je er maar vijf...
54026626705_e5ddc7062e_o.jpg


...maar achter mij stond er ook nog één, ik kreeg ze niet allemaal op één foto.
54025290342_95f196bfb4_o.jpg


54026626830_f80ba28e6d_o.jpg


54025290567_e196cd3eb9_o.jpg


54026626825_0e23ace69a_o.jpg


54026424543_c4730bfcd7_o.jpg


54026626805_cab833a70e_o.jpg


54026424558_44a9dcc2c5_o.jpg


54026184506_d5d1f349cc_o.jpg


Deze had zelfs beveiliging;)
54026184591_661cb4a146_o.jpg


In het kleurrijke stadje Bosa reden ook heel veel Panda's rond, ook hier weer een straatje vol.
54025290427_3571d6ac32_o.jpg


54026511844_3f0d83e240_o.jpg


54025290617_0381b1f86b_o.jpg


54026511819_8d95d34a05_o.jpg


54025290437_f3bd9b0feb_o.jpg


De meeste exemplaren zijn redelijk afgetrapt zoals je hebt gezien, maar deze hieronder leek echt nog in nieuwstaat, de mooiste die ik heb gezien. De grijze daaronder was ook nog in bijzonder mooie staat.
54026511684_fb8dac6233_o.jpg


54025290432_2d845001a5_o.jpg


54026184476_6532385171_o.jpg


Als die !@#$man daar niet had gelopen, was het een hele mooie foto.
54026626635_f43e2f58d1_o.jpg


54016587706_b2e025307c_o.jpg


54026424308_653ea914af_o.jpg


Deze moet wel van een echte liefhebber zijn. Een zeer nette, originele, vrij zeldzame Panda 100HP die vanuit Zwitserland naar Sardinië is gekomen. Leuk, Fiat is (helaas) niet echt een liefhebbersmerk.
54026626630_91b01a2e56_o.jpg
 
De rest van de foto's is gemaakt in het dropje Orgosolo. Het is een vrij afgelegen dorpje in de bergen. Er gaat 1 weg naartoe van 8-10 km, dus telkens als je naar en van het dorp wilt, moet je over die weg. Het is een vrij toeristisch dropje, wat vooral bekend is om de vele muurschilderingen. Het dorpje op zich is wel vrij rustig, maar het smalle straatje door het centrum is ongelofelijk druk. Het loopt ook een beetje de berg op, dus iedereen trapt gewoon door op de gang erin te houden. Het is een toeterende rij van afgetrapte Panda's, Punto's, Alfa's 147, Ypsilons en Japanse 4x4's. Het stikte in dat dorpje werkelijk van de oude Panda's, beetje vergelijkbaar met E Kadetts in Nederland rond 1990.

Soms wilde je een foto maken van een Panda, maar moest je toch even wachten, omdat er een andere Panda voorbij kwam scheuren:
54026424493_f677fd4c0d_o.jpg


Deze foto wilde ik maken. Laat je niet misleiden door de Panda 750 logo's, het was echt een 4x4 Country Club.
54025290527_49ed669b98_o.jpg


En hier hetzelfde, deze foto heb ik gemaakt...
54026511704_67c2e6b5a7_o.jpg


...maar nadat ik even moest wachten tot een afgetrapte Panda verdwenen was.
54026626800_de6c55fc63_o.jpg


54026511764_81ecbb00f0_o.jpg


54026511774_200a7ce3ae_o.jpg


54026511759_b392dcb4ef_o.jpg


De ene was weg en de volgende kwam weer voorbij.
54026511629_d0fa49a128_o.jpg


54026626750_4415005a7d_o.jpg


54026511714_6daec9ffc0_o.jpg


Punto Sporting wielen passen dus ook op een Panda.
54026184576_84402d0586_o.jpg


Mijn Italiaans komt niet veel verder dan Autostrada, Alfa Romeo en pizza, maar het was wel duidelijk dat sommige muurschilderingen wel politiek getint waren.
54026424333_91cd19698c_o.jpg


54026511594_a2e4dc5dab_o.jpg


54025290482_fd3355ed3c_o.jpg


Enige die ik met een roldakje gezien heb. Zal die nog waterdicht zijn?
54026424448_6d76c3f708_o.jpg


54026424438_a20da3318a_o.jpg
 
Prima als je de Panda's niet leuk vindt, ieder zijn smaak, gewoon even wegklikken dan maar.

Leuke foto’s, @Quadrifoglio Verde. Heb je nog meer foto’s van die tweede groene (oer-)Panda? Dat lijkt me pas echt een oudje…

Dat is deze. Helaas ziet hij er niet meer uit met die opgepimpte lak en facelift koplampen. Ik heb er nog zo'n oude gezien, die was helaas in dezelfde staat.
54030779615_484b1effd0_o.jpg


Hier de rest van de Fiats. In de achterkant van deze 850 zat een flinke, lelijke deuk:cry:
54030323981_e730f3f121_o.jpg


54030323976_28512e8226_o.jpg


3x mazzel: een keurige Tipo GT die voorbij komt, je camera in de aanslag hebben en een foto gemaakt die scherp is.
54029451522_837fdf75c2_o.jpg


Bijna uit het straatbeeld verdwenen, de Bravo, Brava en Marea.
54030779625_90098be5a3_o.jpg


54029451447_ea4236ac94_o.jpg


54030779520_a1c74ca3e3_o.jpg


Met enige regelmaat zag je nog een Punto uit de jaren 90, dit was één van de nettere...
54030323906_9b3c1c3efc_o.jpg


54030779610_d867a421f3_o.jpg


54030779515_f1d7ce21b9_o.jpg


54030779630_c3d605bd4b_o.jpg


54029451622_13e70cd43a_o.jpg


Op het platteland zag je nog wel eens een Fiorino rijden, soms als pickup.
54030323901_878eff4a85_o.jpg


54030655489_1bd8d664dd_o.jpg


54030655624_a92d6a9400_o.jpg


Ik heb nog een paar Uno's gezien, meestal waren het echt latere exemplaren zoals deze. Ze werden ook nog even naast de eerste Punto's geleverd.
54030323911_1a10171263_o.jpg


Maar een 70 SX vijfdeurs is wel een echte zeldzame (en leuke) uitvoering.
54030779340_155978a2d5_o.jpg


Enige pre-facelift Uno die ik heb gezien.
54030698784_342748f3bc_o.jpg


Fiat Strada's zag je nog wel veel rijden. Zou één touwtje genoeg zijn om de lading veilig vast te zetten?
54030779565_f69f6b8324_o.jpg


Een Cinquecento kwam je ook nog wel eens tegen, maar dat viel in het niets bij de Panda's.
54029451557_e0d603532f_o.jpg


Een Sporting is dan wel weer zeldzaam, zeker met wat Abarth spoilers.
54029451487_5da4821f5c_o.jpg


54030323781_9b3fe25dee_o.jpg


54030779345_865499e06f_o.jpg


54030655554_ee57838485_o.jpg


Hier begint er langzaam al waardering te ontstaan voor de eerste Multipla, maar daar dringt dat nog niet echt door gezien de staat van een gemiddeld exemplaar.
54030779455_57f8aa627d_o.jpg


54030575233_59df07e7ef_o.jpg


54030779435_ee06121e7f_o.jpg


Blijft toch altijd een beetje een vreemd ding, volgens mij is de Talento van voor de facelift nooit in Nederland leverbaar geweest.
54030323836_04c8436589_o.jpg


Seicento's reden er nog genoeg, maar dit is de enige Sporting die ik heb gezien.
54030655484_c3c3c9a237_o.jpg
 
Helaas ziet hij er niet meer uit met die opgepimpte lak en facelift koplampen. Ik heb er nog zo'n oude gezien, die was helaas in dezelfde staat.
54030779615_484b1effd0_o.jpg
Ja, leuk! Inderdaad jammer van het frontje. Zal wel lastig aan te komen zijn, of het was bewust de bedoeling om ‘m jonger te laten lijken.

De gele Bravo vind ik ook leuk!
 
En het overige Italiaanse spul. Nog een paar Autobianchi's gezien.
54030730658_95d7621c19_o.jpg


54030730833_5f1a348e1c_o.jpg


54030934140_2ffb982610_o.jpg


Dit vind ik een hele leuke. Ik betwijfel of het een echte Abarth is, maar hij staat wel heel lekker op zijn wielen.
54029607827_7d05afe18f_o.jpg


54030479621_9aa683c594_o.jpg


Deze generatie Ypsilon zag je nog veel rijden, vaak ook een Elefantino Blu...
54030934160_8093d6627f_o.jpg


...maar ik heb geen elefantino gezien die ook nog echt blu was.
54030478866_84dc42d03d_o.jpg


De Elefantino Rosso was dan wel weer heel zeldzaam.
54030731113_4ddee5a6fc_o.jpg


54030811074_e8c93b02f1_o.jpg


54030731028_e03a23ae76_o.jpg


De kans is nagenoeg nul dat je buiten Italië dit naast elkaar op de parkeerplaats ziet staan.
54030479456_08338019d2_o.jpg


54030479681_0a8d03db7e_o.jpg


54030479096_3bf0249ce0_o.jpg


De basis van deze Iveco's gaat nog terug tot de OM vrachtwagens uit de jaren 50.
54029607447_6a9d1d210a_o.jpg


54030479041_e8c8acc8c7_o.jpg


Toch nog een nieuw merk geleerd; Perlini
54030933945_672ddb53b0_o.jpg


En tot slot de Alfa's. Hier een wel heel erg lage 166.
54030810089_ce6240bc12_o.jpg


Alfa's 156 zijn ook daar geen dagelijkse verschijning meer. De exemplaren die je nog zag rijden, waren vaak redelijk afgetrapte JTD's. Dit was nog een net exemplaar en nog steeds een erg mooie auto als je het mij vraagt.
54030478876_802b77e3bb_o.jpg


54029607582_d8e0e1d264_o.jpg


Deze 75 leek er nog best netjes uit te zien, toch stond hij achter een hek tussen de sloopauto's:(
54029607597_ed3fe8041a_o.jpg


54030730148_6c20bf8f4b_o.jpg


En nog een redelijk zeldzame 147, de Q2. Volgens mij alleen als 150pk JTD geleverd.
54029612252_de6f5bcf78_o.jpg


En dit stond allemaal op de parkeerplaats van het Alfa museum, waar we op de terugreis in de buurt overnacht hebben.
54030810034_a9f1743686_o.jpg
.

54030478861_d753268989_o.jpg


54030810079_082847fff0_o.jpg


54029606982_aff528f4d5_o.jpg
 
De laatste serie, alle niet-Italiaanse auto's, te beginnen met een opvallend keurige en vroege 106.
54033703913_ea84e318e7_o.jpg


54033906040_488f265e0e_o.jpg


54033453651_e40c02f176_o.jpg


54033453511_38ebc8907d_o.jpg


54032584942_759e8f6a1c_o.jpg


Eén van de laatste auto's die ik daar had verwacht, was een oude CX.
54033453536_fa9fe2b3f6_o.jpg


Een paar R4's gezien.
54033703883_57dbeedda8_o.jpg


54033785379_18c70224eb_o.jpg


54033905755_9198eedeb4_o.jpg


54033453416_d124206e00_o.jpg


Vroege Twingo.
54033785554_1b9cc70766_o.jpg


54032585092_0c15e5d61d_o.jpg


Hoe deze nu op Sardinië terecht gekomen is? Buiten Polen zie je ze nooit.
54033906045_f3baf04032_o.jpg


Ongemerkt zal deze Transit ook alweer ergens van eind jaren 80 zijn. Op de verkleurde lak en bumpers na, ziet hij er nog best goed uit.
54033906025_2e4878a1b0_o.jpg


54033785559_8cd9cf812c_o.jpg


54032585032_87c0172837_o.jpg


54033905805_43904d1c72_o.jpg


Zeer fraaie en originele Calibra. Helaas is het me niet gelukt om betere foto's te maken, het was daar best donker en hij stond dicht op een boom en dicht naast andere auto's geparkeerd.
54033453451_bd7ced2620_o.jpg


Wat oudere, Aziatische 4x4's waren ook erg veel te zien op het eiland. Mitsubishi was erg populair.
54033905930_e92b656365_o.jpg


54033905975_036dc8e395_o.jpg



54033785504_dd49ec500c_o.jpg


54033785469_16d756c606_o.jpg


54033703578_b7b3bd5265_o.jpg


Dit moet een hele vroege zijn gezien de grille.
54033785449_fa16179f88_o.jpg


Soms is het de omgeving die de auto eigenlijk het leukst maakt, iets wat naar mijn idee geldt voor deze twee foto's.
54032584962_541a5582ee_o.jpg


54032584892_0793e111c3_o.jpg


54033785384_d51c2b184a_o.jpg


54033785349_dd6935402b_o.jpg
 
Ik ben enige tijd in Zuid-Amerika geweest en heb daar vooral genoten van de steden en het natuurschoon. Vanzelfsprekend staat er op elke straathoek blik wat je hier nooit ziet, dus hierbij een kleine collectie van wat ik in het voorbijgaan tegenkwam. Het is heel goed mogelijk dat ik er met type of bouwjaar langs zit, ik heb een hele hoop moeten opzoeken.

Deel 1 - Argentinië - regio's Buenos Aires en Misiones


1973-82 Ford Falcon


1969 Plymouth GTX


1989-93 Subaru Legacy


1973-76 Mitsubishi Galant




1979-84 Subaru Leone


1970-80 Dodge 1500


1986-99 Mitsubishi L300
Genoeg old- en youngtimers waar ik in NL ook voor gestopt was. De een prachtig, de ander wat minder.


19??-95 Peugeot 505


1990-99 Peugeot 504
Met name in Argentinië diverse van deze Peugeots 504 en 505 met de - volgens mij niet in Europa geleverde - late achterkant.


1968-80 Mercedes-Benz LO 1114


Ford F7000
Overal gewoon in gebruik zijnde vrachtwagens die in NL allang met pensioen waren geweest.



1970-71 IKA Torino
Wellicht mijn favoriete spotje van heel de reis, dit lokaal product. Prachtig!


1982-89 Fiat 147


2011-16 Chevrolet Celta


2009-24 VW Gol


1986-2001 Fiat Duna


1997-2010 VW Saveiro, 2006-10 Toyota Sienna, 1994-2015 VW Gol


1993-2002 Chevrolet Corsa + 2003-10 Ford Fiesta Max

En wat behoorlijk gangbare modellen die hier niet of niet in deze hoedanigheid zijn verkocht.
 
Deel 2

Brazilië
- net over de grens

1997-2013 VW Transporter
Ik denk dat mijn enige Braziliaanse spotje best wat stereotype vinkjes zet.

Chili - regio's Santiago en Valparaíso


1991-96 Chevrolet Monza


1974-85 Citroën CX


1980-97 Renault 12 Break


1973-82 VW Brasilia


2004-08 Fiat Fiorino
Ook diverse old- en youngtimers maar ik zag er op gevoel minder dan in Argentinië. De R12 is de uitzondering want die zag ik heel de reis door dagelijks wel, de Fiat net zo goed maar die zijn recent nog geleverd.


2011-18 Lada Granta
'Miscellaneous' - nieuw spul; ik had de memo dat Lada in Zuid-Amerika ook geleverd werd even gemist. Uiteindelijk ook nog diverse Samara's gezien.


1998-2005 Renault-Samsung SM5


1996-2013 Great Wall Deer


2020-24 MG GT


2010-14 Hyundai Grand i10



2007-15 BYD F0
In Chili rijden overal Chinese en Koreaanse modellen die wij niet gehad hebben. Twee foto's van de BYD omdat dat logischerwijs een heel opzichtig gejatte Citybug is. Verder mag duidelijk zijn dat ik wel blij werd van die vlot gelijnde vierdeurs MG :), knap genoeg nog zonder krassen ook, wat is Santiago een uitdagende stad om in te rijden.

Uruguay - vlak over de grens

1990-2003 Fiat Uno


1967-90 Peugeot 504
Beiden zijn aldaar niet zeldzaam maar heb ik in deze 'oude', ook in Europa geleverde versies, nauwelijks gezien.


1954-56 Fargo



Studebaker



Ford



1953 Chevrolet Bel Air
En in een paar blokken overal de meest bijzondere Amerikaanse klassiekers. Bij de Studebaker - met reclame van het roze gebouw op de deur - heb ik even staan kwijlen en van de Bel Air kreeg ik haast een Cubaans gevoel.
 
Ik word echt blij van al die Panda-spots. Jaren geleden was ik op Sicilië en daar reden ze ook in grote getale rond. Ik heb toen zelfs in Catania nog een Alfa Romeo Arna gespot. Helaas niet kunnen stoppen voor een foto. Het gaat verder rap achteruit in Europa. Misschien moet ik volgend jaar toch maar eens met de Marbella -of Trans- naar het buitenland om het wat op te fleuren (naar Italië misschien?)
 
Ik was onlangs in China voor mijn werk. De laatste ochtend voor de terugvlucht heb ik de tijd genomen om het wagenpark een beetje in beeld te brengen. Het aantal merken en modellen is nogal overweldigend en een groot contrast met mijn eerdere bezoek aan China in 2007, toen het wagenpark voor een zeer groot deel uit Volkswagens Santana en Jetta en in licentie gebouwde en aangepaste Citroens ZX, Audi 100 C3 en Daihatsu Charade bestond.

Met dank aan Google Lens heb ik de meeste merken en modellen kunnen achterhalen.
Ik begin met de drie grote nationale staatsbedrijven.

#1 FAW (First Automobile Works)
FAW bouwde oorspronkelijk met name Volkswagens in licentie, zoals de Jetta (op basis van de Golf II) en Golf IV, alsmede eigen modellen als de "New" Bora.

Het merk Hongqi - bekend van de Chinese staatslimousines en voor zover ik weet het oudste van origine Chinese merk - valt ook onder het FAW imperium. Hier de E-QM5 en HS7.
 
Laatst bewerkt:
#2 Dongfeng
Het tweede grote nationale staatsbedrijf is Dongfeng, dat in de jaren negentig begon met de zogeheten Fukang op basis van de ZX, zowel in hatchback als sedan vorm. Hier een voorbeeld van een relatief recent exemplaar.

Dongfeng is ook een merknaam, al heb ik niet zo veel gezien. Hier de Dongfeng Fengon E3.

Een veel populairder merk van Dongfeng is Aeolus, en dan met name de E70.
Dit is de Aeolus Sky EV01.

Tot slot is Dongfeng nog altijd de alliantiepartner van Stellantis.

Overigens produceert Dongfeng ook Renaults zoals de Koleos en Mitsubishi's zoals de Lancer.
 
#4 SAIC
Naast de drie nationale staatsbedrijven zijn er een aantal grote staatsbedrijven die vallen onder verschillende regionale autoriteiten. Als eerste SAIC, de Shanghai Automotive Industry Corporation. Dit is het bedrijf waaronder andere MG onder valt (een merk dat ik overigens zeer weinig heb gezien aldaar).

SAIC is ooit begonnen met in licentie gebouwde Audi's 100 van de C3 generatie en vooral de Volkswagen Santana. In 2007 was dat veruit het meest voorkomende model en tot ver in de huidige eeuw doorgebouwd. Ik heb er nu nog maar een zeer beperkt aantal gezien, zoals deze:

De Lavida is wel nog zeer veel te zien:

Het merk MG biedt bij ons auto's aan die in China als Roewe (als ik me goed herinner een "verbastering" van de merknaam Rover...). Dit is de Roewe D7.
 
Verder maakt SAIC de zeer populaire microcars van Wuling

Wuling maakt ook grotere MPVs zoals de Hongguang
En bestellers zoals deze Yangguang (elders wellicht te koop als Maxus dat ook onder SAIC valt).

Dan is er nog het merk Baojun. Hier de 510.

Het sub-merk IM maakt deze moderner ogende LS7.

Ik heb nog veel meer foto's. Die zal ik de komende dagen in verdere posts plaatsen.
 
Ja, interessante bijdrage!
Ik vind van het nieuwe spul die Deepal L07 het leukst en van het oude die zwarte Santana. Bonuspunten voor de NAT in de stromende regen, passend ;)
 
Gave foto's. Lijkt me echt bijzonder om al dat spul zo t zien. Deepal L07 ziet er idd goed uit. Ben benieuwd hoe de Mazda-afgeleide het in Europa gaat doen.
 
Bedankt voor de reacties!! Hier weer wat meer foto's!

#5 GAC (Guangzhou Automobile Corporation)
Het tweede regionale staatsbedrijf is GAC. Het produceert onder andere de behoorlijk populaire auto's onder de merknaam Aion.

Aion S
Aion V
Aion Y

Verder is GAC ook een alliantiepartner voor zowel Honda als Toyota.
Van de Honda UR-V had ik nog niet eerder gehoord.
De Toyota Levin lijkt me simpelweg een Corolla onder een andere naam
 
#6 BAIC (Beijing Automotive Group)
BAIC bouwt met name de veelvuldig als taxi gebruikte auto's met de merknaam Beijing or BJEV. Weinig opmerkelijke auto's als je het mij vraagt. Veel fraaier is de Arcfox, waar ik helaas geen foto's van heb. Ben er in Beijing veel tegengekomen (wellicht te verwachten gezien de "B" in BAIC), maar in Xi'an (waar ik de foto's gemaakt heb) vrijwel geen.


BAIC is ook de alliantiepartner van Mercedes-Benz. Deze verlengde E heb ik veelvuldig voorbij zien komen.
 
#7 Chery
Chery is in Europa vooral bekend van het merk Omoda, dat specifiek voor de export opgezet is en in China niet leverbaar is. De auto's zijn meestal wel gebaseerd op modellen die onder een andere merknaam, zoals Chery, Jaecoo, Jetour of Exeed wel leverbaar zijn.

Voor zover ik kon nagaan is dit de Chery Fulwin T9.

De Exeed Yaoguang is naar mijn mening smaakvoller vormgegeven. De vlag in de achterste zijruit is een bijzonder detail...

De Jetour Dashing lijkt behoorlijk geinspireerd op de Nissan Qashqai.
En de Traveller van Jetour is ook niet een heel origineel ontwerp...
 
#8 Seres
Het laatste (gedeeltelijk) staatsbedrijf is Seres. Dat levert auto's onder de eigen naam en auto's met de merknaam AITO. AITO is een samenwerkingsverband tussen Seres and technologiegigant Huawei, uiteraard bekend van de mobiele telefoons.

Seres E3

AITO M5 (op zich een aardig model, met meer dan een vleugje Porsche Macan)
AITO M7
AITO M9

Als derde en laatste deel volgen morgen nog de private ondernemingen BYD, Geely, Great Wall Motors, Li Auto, Nio, Xpeng, Leapmotor en Hozon.
 
Terug
Bovenaan