Vakantie-auto's, ofwel speciale auto's gezien tijdens je vakantie

Oudere Lancia's zoals die Gamma blijven toch altijd gaaf vind ik! En de Peugeot 205 GTI is natuurlijk ook een cult-wagen!

Niet al teveel foto's gemaakt van auto's tijdens de week Zweden, maar toch wel leuks op de foto gezet. Deze leuke Kever aan de sfeervolle havenkade van Flensburg.
IMG-20220717-171927779-HDR-3.jpg


De velgen vind ik niet zo, maar de bruine metallic lak staat deze Volkswagen Jetta wel goed.
IMG-20220717-173426443-HDR.jpg


IMG-20220717-173439193-HDR.jpg


Even vergeten welke pick-up truck dit is, maar leuk is die wel, nog steeds aan de kade van Flensburg.
IMG-20220717-174510609-HDR.jpg


In het centrum van Flensburg stond deze zwaar verlaagde en 'rat-look' Volkswagen Karmann Ghia. Ook van deze stijl moet je houden, maar ik vond het wel gaaf staan zo.
IMG-20220717-181407793-HDR.jpg


IMG-20220717-181352239-HDR.jpg


Vanaf het terras, nog steeds in Flensburg, deze erg gave BMW E30 Alpina.
IMG-20220717-183326754.jpg


Opvallend veel bijzondere Volkswagens gespot besef ik me nu gaandeweg. Deze Volkswagen Type 181 'Kübel' stond in het chique Zweedse havenplaatsje Torekov.
IMG-20220721-202651780-HDR.jpg


IMG-20220721-202709455-HDR.jpg


In Göteborg was vooral veel nieuwe spul te zien, zoals deze Alfa Romeo 4C.
IMG-20220722-145309904-HDR.jpg


IMG-20220722-145239247-HDR.jpg


Niet ver van waar we zaten zit ook de Koenigsegg-fabriek (in Angelholm). Verstopt achterop een oude militaire vliegbasis, helaas waren ze dicht en flink aan het verbouwen. Wel één 'echte' Koenigsegg gezien door het raam. Over een paar jaar nog maar eens proberen.
IMG-20220723-113202085-HDR.jpg


IMG-20220723-113226774-HDR.jpg


Toch ook nog een echt oude Ford tegengekomen. Ik heb er niet zoveel mee, maar toch wel even op de foto gezet.
IMG-20220723-120012987-HDR.jpg


Bij Mellbystrand kan je met je auto het strand op rijden. Deze nieuwe RS4 Avant stond er ook.
IMG-20220719-171437248-HDR-2-edited.jpg


Wel het hoogtepunt van de vakantie qua auto's, deze schitterende Porsche 911 op de enige juiste Fuchs velgen en in een prachtige gele kleur.
IMG-20220723-144921922-HDR-edited-2.jpg


IMG-20220721-202438118-HDR-edited-2.jpg


In Zweden zie je (nog) veel oude Amerikaanse auto's rijden, met vaak erg vrolijke en kleurrijke personen erin. Hier hadden we het geluk dat er meerdere langs gereden kwamen.
IMG-20220723-203255963-HDR-2.jpg


IMG-20220723-202529346-HDR-3.jpg


IMG-20220723-202530818-HDR-2.jpg


IMG-20220723-201935901-HDR-3.jpg


IMG-20220723-203301192-HDR-3.jpg
 
De foto's van de 504 Break op zo'n marktje zijn leuk, dat zijn de auto foto's die je hoopt te maken in Frankrijk. En een Alfa 8C zou ik ook wel in wild tegen willen komen.
 
Hallo allemaal,

Ik ben dit jaar op reis gegaan met mijn Peugeot 206 CC. De bestemming was de Côte d'Azur. Onderweg heb ik het een en ander kunnen fotograferen. Echter, de Côte d'Azur is nu typisch zo'n regio waar je bijna nergens nog echt oude auto's langs de kant van de weg vindt. Onderweg ben ik langs enkele garages gereden, met een veld vol oude auto's. Die heb ik overgeslagen, op één na.
In 12 dagen heb ik ruim 4.000 km gereden met de 206 CC, waarvan binnen Frankrijk de meeste kilometers met het dak open, ondanks temperaturen van 35 tot zelfs 40 graden.

Ik zal hier de autospots plaatsen van mijn vakantie. Het volledige fotoalbum bevindt zich hier, en het videoverslag bevindt zich hier: https://www.youtube.com/watch?v=u_Jz3P2998g

Tijdens mijn vakantie heb ik twee automusea bezocht:

- het Citroën Museum in Castellane: volledig fotoalbum
- het Peugeot Museum in Sochaux: volledig fotoalbum

De eerste spot, op de Ring van Antwerpen, was iets wat ik niet kon thuisbrengen. Wellicht een zeldzame V8? Er staat immers "Premium" op de kofferklep...
Het bleek echter een facelift van de Kia Opirus te zijn, die hier nooit is geleverd.



Eén van de weinige auto's van na 2000 die ik al vanaf de introductie geweldig heb gevonden, is de Peugeot RCZ. Een witte had ik nog nooit gezien, totdat ik er in de vroege morgen van 22 augustus 2022 een zag staan in de buurt van Reims. Dit exemplaar komt overigens uit 2013.



Slechts enkele honderden meters verderop stond deze BMW 850i uit 1991. Aangezien de reis naar de Côte d'Azur ging, was het wel duidelijk dat dit niet de laatste auto met een V12 zou zijn.



Weer een kilometer zuidelijker: een Citroën Méhari uit 1980. Dit zou, naar alle verwachting, niet de enige Méhari van de reis worden.



Een Renault 5 GTL uit 1986.



Het lijkt alsof deze Panhard PL17 uit 1964 hier (bij Lyon) al jaren staat, maar dat is niet zo. Volgens Google Streetview staat ie er pas een paar jaar.



Een foto van mijn auto, onderweg langs de legendarische Route Nationale 7.



Een Peugeot 204 uit 1973.



Hoe zuidelijker je komt, hoe meer Méhari's je ziet. Dit exemplaar uit 1979 zag ik in Orange.



Een Peugeot 204 Break uit 1976, die al jaren niet meer lijkt te rijden.



Twee Nederlandse Citroën Méhari's, waar ik ook een filmpje van heb gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=IXoIbiRonPA



Eenmaal aangekomen bij mijn hotel in Valbonne, stond daar deze Rolls-Royce Silver Spur uit 1995.



Op weg naar Monaco, in Roquebrune-Cap-Martin, zag ik deze Citroën Ami 8 Break voor een garage staan.



Verderop in de straat stond een amfibievoertuig, dat ik niet kon duiden. Met de hulp van o.a. enkele AW-leden bleek het een Dutton Commander te zijn.



Edit: ik wilde de filmpjes als linkjes plaatsen, maar dat lukt me niet.
 
Tijdens mijn vakantie aan de Côte d'Azur ben ik twee keer naar Monaco geweest. Dit zijn de foto's van de eerste keer, op een woensdagmiddag.

Een Ford Mustang convertible uit 1966, in de parkeergarage onder het Casino de Monte-Carlo.



Hiervan reden er meer rond in Monaco. Het zijn gloednieuwe electrische sportwagens, die te huur zijn. Het merk heet Devinci.



Eén van de slechts 63 gebouwde Lamborghini Aventador SVJ 63 Roadsters, uit 2020, met een toepasselijk Brits kenteken.



Eén van de 999 gebouwde Ferrari 812 Competizione's.



Een Rolls-Royce Silver Shadow II uit 1979.



Een McLaren 570GT.



En dan blijkt het wachten in de verschroeiende hitte het allemaal waard te zijn. Of niet...
Deze klassieke Ferrari blijkt namelijk een replica te zijn. Al met al toch een leuk wagentje om te spotten.



 
De volgende dag stond Antibes op het programma. In de parkeergarage waar ik parkeerde, stond deze leuke Nissan Micra uit 1986.



Een Volkswagen Kever cabriolet uit 1973.



In de jachthaven van Antibes stond deze zeer zeldzame Fiat Panda Côte Sauvage uit 1989.



Deze geprepareerde Pontiac Firebird 400 convertible uit 1968 heeft bijna 500 pk!



Dit is geen klassieke Mini Moke, maar een Moke America eMoke, uit Oostenrijk. Net als de nieuwe Citroën Ami Electric is ie begrenst op 45 km/h.



Een Bentley Continental GTC uit Luxemburg.



Een Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé uit 2008.



Aan de Franse zuidkust is ie op zijn best: een Citroën Méhari uit 1983.



Een Citroën HY uit 1977, goed verstopt in een van de werkplaatsen aan de jachthaven.



Een Citroën Ami Electric. Hiervan heb ik er wel 100 gezien tijdens mijn vakantie.



Nog een, verderop in de stad.



Een Ford Taunus 12M TS uit 1965.



Een dag later, op de parkeerplaats van het Citromuseum van Castellane, zag ik deze Citroën ZX uit 1996.



Citroën C15's zag ik nog veel rijden. Dit is er een uit het een na laatste bouwjaar (2004).

 
Toen was het tijd voor een lange rit langs de kust, van Antibes richting Saint-Tropez. Allereerst zag ik deze Citroën Méhari uit 1980 in Antibes.



Een Renault Rodéo 6 uit 1979.



Een Eendje uit Zwitserland.



Een Citroën Méhari uit 1979, uit Italië.



Letterlijk, terwijl ik de groene Méhari stond te fotograferen, scheurde deze witte Méhari uit 1980 voorbij.



Een Chevrolet Corvette uit 1958.



Eindelijk aangekomen in Saint-Tropez: een Renault 5 Baccara uit 1988, met caramelkleurige lederen bekleding.



Een Citroën Traction Avant.



Een Opel Corsa uit 1990.



Een Austin Mini Moke uit 1967.



Een Fiat 500 uit 1970.



Een Renault 4CV uit 1961.



Een Alfa Romeo Spider uit 1991.



Een Fiat Tempra 1.9D SW uit 1992.

 
Aangezien de temperatuur nog steeds boven de 35 graden was, ging ik een terrasje opzoeken in de schaduw, maar wel met uitzicht op een doorgaande weg in Saint-Tropez.
Daar zag ik het volgende voorbij rijden:

Een Lamborghini Huracán LP640-4 EVO Spyder uit Tsjechië.


Van deze Renault 4 uit 1980 viel mij pas veel later op dat de koplampen bedekt zijn door een verbreding van de grill.



Een AC Cobra.



Een electrische Citroën Méhari.



Deze Suzuki Vitara uit 1990 viel vooral op door zijn kenteken uit de Pas-de-Calais. Dat is bijna 1200 km van Saint-Tropez gelegen!



Een Austin Mini Moke uit 1966.



Een Rolls-Royce Silver Seraph uit 1998.



Iets totaal anders: een Steyr-Puch Haflinger uit 1970.





Op de terugweg naar mijn hotel in Antibes zag ik nog deze Citroën BX 19 GTI uit 1989.
Na wat zoekwerk, bleek dat ik deze BX als eens had gespot in Reims, in 2019 (foto). En ook dat is bijna 1.000 km verwijderd van de plek waar ik 'm in 2022 zag.

 
Nou is die Vitara 1200km van huis, maar die Huracan is ook niet naast de deur en veel bagageruimte heb je niet.
Voor de rest erg leuke foto's.
 
De tweede keer dat ik een middagje naar Monaco ging, was een zondagmiddag.

Een Rolls-Royce Cullinan uit 2019.



Een Mercedes-Benz SLS AMG.



Een Lamborghini Huracán STO.



Een Mercedes 500 SL.



Een Lamborghini Huracán LP610-4 uit Zwitserland.



Van de Renault 5 Belle Île zijn er slechts ongeveer 560 gebouwd door Gruau, tussen 1989 en 1991.



Een Mercedes S 560 4matic uit 2019, uit New York.



Een Lamborghini Huracán LP640-4 EVO Spyder.



Een Peugeot 406 Coupé.



Een dag eerder gespot in Saint-Tropez, en nu in Monaco.



Dit tuft daar ook gewoon rond: het eerste model Piaggio Vespa, uit het begin van de jaren 50.



Een Mercedes-AMG GT R uit Duitsland.



Ook uit Duitsland; een Lamborghini Huracán LP640-4 EVO Spyder.



Een Alpine A110 uit 2019.



Later op de dag, buiten Monaco, zag ik nog deze Citroën DS uit 1974.

 
Tijdens mijn vakantie ben ik langs diverse garages gereden met zo'n typisch veld vol auto's. Die heb ik allemaal overgeslagen, op één na. Ik mocht er vrij rondlopen en fotograferen.
Het lijkt alsof de meeste auto's jaren lang in schuren hebben gestaan en er pas recent zijn uitgehaald. Dit terrein was in 2021 nog een leeg grasveld. De huidige garage heeft dus blijkbaar allerlei schuurvondsten opgekocht en op zijn terrein gezet.

Een Renault Dauphine uit 1960.



Een Citroën SM uit 1973.



Een Citroën Traction Avant uit 1953.



Een Jaguar XJ-SC V12 uit 1987.



Een Citroën CX Break uit 1980.



Een Rolls-Royce Silver Spur uit 1989, waarvan alle waardevolle onderdelen af zijn gehaald.



Een Mercedes 280S.



Een Renault Frégate.



Een Porsche 924 uit 1978.



Een Peugeot 204 Break uit 1973.

 
Een Ford Thunderbird Landau uit 1964.



Een Matra-Simca Rancho uit 1977.



Een Citroën Rosalie uit de jaren 30.



Een Peugeot 403 pick-up uit 1964.



Een Lancia H.P.Executive uit 1981.



Een Renault Frégate uit 1958.



Een Peugeot 403 uit 1963.



Een Maserati Biturbo uit 1985.



Een Mercedes 220 SE uit 1964.



Een Citroën Dyane uit 1977.

 
Een Peugeot 203 uit 1952.



Een Renault 6 uit 1977.



Een Citroën Ami 6 uit 1963.



Een Mercedes 190 Db uit 1959.



Een Fiat Panda 4x4 uit 1988.



Een Renault Frégate.



Een Citroën GSA Break uit 1985.



Een Austin 1300 uit 1968.



Een Simca 1100 GLS uit 1977.



Een Citroën ZX uit 1992.

 
Een Opel Kadett B Car-A-Van uit 1972.



Een Renault Rodéo 6 uit 1974.



Een Citroën DS uit 1969.



De verkoop van de Peugeot 604 startte in september 1975. Dit exemplaar is van oktober 1975.



Een Citroën Ami 6 Break uit 1968.



Een Renault Voltigeur uit 1959. Waarschijnlijk is dit ooit een politiebusje geweest.



Deze Citroën GSA Break uit 1981 ziet er een stuk slechter uit dan het beige exemplaar.



Een Renault 5 uit 1983.



Een Peugeot 403 Commerciale uit 1964.



Een BMW 520 uit 1972.

 
Een Porsche 924 uit 1977.



Een Peugeot 403 Commerciale uit 1960.



Een Peugeot J9 uit 1984.



Ik heb lang niet alle auto's gefotografeerd. Deels omdat de auto's erg dicht bij elkaar stonden en ik er simpelweg niet goed bij kon.

Inmiddels had ik de Route Napoléon richting het noorden gevolgd. Net buiten het stadje Serres stond dit kunstwerk uit 2018, met de bewerkte koets van een Renault Celtaquatre uit de jaren 30.



Tot ver in België heb ik binnendoorweggetjes gereden. De enige spotwaardige auto's zag ik vlak voor de Belgische grens: een Seat Terra uit 1990.



En net na de Belgische grens zag ik deze Renault 25 uit 1991.



Zo, dat was het voor mijn vakantie. ;)
 
Dankjewel, het is een beetje uit de buurt van ons, maar we gaan er zeker een keer kijken.

Greetzz Renate.
 
Een weekend Berlijn in de sneeuw, met veel meer spots dan verwacht! Dit is deel 1 van 2.

Allereerst een nieuwe Lada Vesta, een zeldzame verschijning.
IMG-20221119-164139690-HDR-2.jpg


Minder zeldzaam, maar niet minder mooi, een Mercedes W123 zo in deze kleur en staat.
IMG-20221120-105344007-HDR-2.jpg


Een prachtige verschijning deze Alfa Romeo GT Junior, ook in de sneeuw.
IMG-20221120-105824918-HDR-2.jpg


IMG-20221120-105842348-HDR-2.jpg


Een schatje zo'n Renault 4.
IMG-20221120-111211979-HDR-2.jpg


Ik vond deze BMW E34 5-serie Touring er gewoon mooi bij staan.
IMG-20221120-111229112-HDR-2.jpg


Gaaf zo'n Mercedes W123 'station' in een echte seventies kleur.
IMG-20221120-111925919-HDR-2.jpg


IMG-20221120-111935088-HDR-2.jpg


Snel uit het straatbeeld verdwenen de Alfa Romeo 145.
IMG-20221120-112932504-HDR-2.jpg


Een leuke Audi 80 met bijpassende 'tuning' en een Porsche 928 op de achtergrond.
IMG-20221120-113032291-HDR-2.jpg


De Golf II zie je er nog vrij regelmatig, maar de Renault 19 is er een zeldzaamheid en ook extra leuk zo.
IMG-20221120-114947459-HDR-2.jpg


IMG-20221120-115002598-HDR-2.jpg


Een typisch Berlijns plaatje zo met een mooie Mercedes W123 230CE Coupé.
IMG-20221120-115552008-HDR-2.jpg


Een Golf II in een fris kleurtje en met oude kentekenplaten.
IMG-20221120-115215413-HDR-2.jpg
 
Deel 2 van 2 uit een Berlijn onder winterse omstandigheden.

Beginnend met deze geweldige Lada 1200/1300.
IMG-20221120-121158217-HDR-2.jpg


IMG-20221120-121211256-HDR-2.jpg


Een erg leuk model deze Volkswagen Passat Variant.
IMG-20221120-142038964-HDR-2.jpg


IMG-20221120-142051821-HDR-2.jpg


Liever nog de hoekige voorganger, maar ook deze wat rondere Nissan Prairie had ik al lang niet meer gezien.
IMG-20221120-144245387-2.jpg


IMG-20221120-144215160-2.jpg


De bijna platliggende achterruit blijft een bijzonder kenmerk van de Audi 100 Avant.
IMG-20221120-144955322-2.jpg


Erg leuk Japans coupéetje de Nissan 100NX uit de gouden jaren '90 voor dit type auto's.
IMG-20221120-153054345-2.jpg


Leuk duo zo deze Fiat Uno en Mitsubishi Space Runner.
IMG-20221120-154819606-2.jpg


Mijn persoonlijke favoriet van het weekend, een Mazda 626 uit de jaren '70 in een frisse blauwe kleur.
IMG-20221121-093253768-HDR-2.jpg


IMG-20221121-093307241-HDR-2.jpg


Toepasselijk kenteken 'SN OW'. :p
IMG-20221121-093319722-HDR-2.jpg


Nog zo'n leuke jaren '90 model, de Fiat Coupé.
IMG-20221121-093558984-HDR-2.jpg


Een Chrysler LeBaron, voor mijn gevoel zie je de dichte variant veel minder dan de cabriolet.
IMG-20221121-104712244-HDR-2.jpg


De groene kleur maakt deze BMW 316.
IMG-20221121-105143803-HDR-2.jpg


IMG-20221121-105155795-HDR-2.jpg


Behalve de velgen een erg leuke Volkswagen Scirocco GT.
IMG-20221121-105455543-HDR-2.jpg


IMG-20221121-105507780-HDR-2.jpg


Een fraaie grote Mercedes S-serie W126 mét originele oude Duitse platen.
IMG-20221121-103940473-HDR-2.jpg


Eerder dit jaar ook al op de foto gezet, deze bijzondere Tempo Hanseat.
IMG-20221121-093415519-HDR-2.jpg


Afsluitend een al dan niet originele Citroën 2CV 'Charleston'.
IMG-20221121-100525210-HDR-2.jpg
 
Wow wat een spots! Vooral die Alfa Romeo GT Junior, Lada 1200/1300 en Mazda 626.

Wij hadden vroeger thuis een jong gebruikte Nissan Prairie, in precies die duo-tone.
 
Wat bijzonder hoeveel daar gewoon in de sneeuw buiten staat te staan. Ik merk in Duitsland altijd dat ik veel minder bijzonders zie dan in NL, maar ben dan ook al in tijden niet meer in Berlijn geweest. ;)

De 626 is geweldig en ik zat te kijken van die 145. Nog mooi rood en hij lijkt echt snaarstrak. Ze worden hier langzaam zeldzamer, maar zo mooi zie ik ze zelden.
 
afentoe zei:
Wat bijzonder hoeveel daar gewoon in de sneeuw buiten staat te staan. Ik merk in Duitsland altijd dat ik veel minder bijzonders zie dan in NL, maar ben dan ook al in tijden niet meer in Berlijn geweest. ;)

De 626 is geweldig en ik zat te kijken van die 145. Nog mooi rood en hij lijkt echt snaarstrak. Ze worden hier langzaam zeldzamer, maar zo mooi zie ik ze zelden.

Ik was zelf ook wel verbaasd hoeveel er dit keer stond, voor mijn gevoel veel meer dan bij m'n vorige bezoek in maart.

Berlijn is wel echt een aparte stad wat betreft oude auto's, het verschilt ook per wijk en zelfs per straat hoeveel je ziet. Vooral in de van oorsprong armere wijken zoals Kreuzberg, Friedrichshain, Mitte en Prenzlauerberg, vaak in het oude Oost-Berlijn kan je nog wel veel pareltjes vinden, al struinend door de straten.

Modellen als de Audi 80 en Golf II, maar ook de Mercedes W123-serie kan je nog echt in behoorlijk grote getalen spotten. Ook wat betreft oude busjes, VW T3's vooral en oude campers kan je er echt je hart ophalen.
 
Ik ben een paar weken in Suriname geweest en wat mij daar vooral opviel (behalve dat ik geen enkele electrische auto heb gezien en dat 50% van alle auto's op de weg daar Toyota's waren) was hoeveel auto's je zag rondrijden met een thuiskomertje. In Nederland zie ik dat hooguit 1 keer per jaar of zo, in Suriname was het tientallen keren per dag. En niet altijd goedkope brikken, ook duurdere en modernere auto's reden er regelmatig mee rond. De reden is (zo liet ik mij daar vertellen) dat de wegen niet echt geweldig zijn, dat je zo een velg kapotrijdt in een gat in de weg (zeker als je door regen de diepte ervan niet kan inschatten) en dat een nieuwe velg gewoon een modaal maandsalaris kost. En de sloop geschiedt waarschijnlijk te versnipperd om het mogelijk te maken om een vervangende velg van een sloopauto te halen.

Er zijn trouwens maar heel weinig wegen waar je harder mag (en op verantwoorde wijze kan) dan 80, wellicht dat dat ook meespeelt dat het kennelijk niet echt als een probleem wordt gezien.

Zelfs heb ik 3 keer een taxi met een thuiskomertje gezien. In 1 van die gevallen heb ik snel even een foto gemaakt:

 
Afgelopen september een paar weken in Thailand geweest

Nissan President
0yzCJv1.jpg


E30
0etuy2h.jpg


Iets Chinees
5VNa0Vn.jpg


Toyota Crown
U6iCLC6.jpg


Roestige Hilux
FKremsG.jpg


Nissan Sunny(?)
QfDFaeN.jpg


Ford Ranger Raptor
DxI8vrS.jpg


Geen idee (daewoo tico?)
4fQbgJN.jpg


Ora Cat
xklItTY.jpg


Xantia
3Vzm5z0.jpg


ok, doei
 
Die gele is een Daihatsu Mira, als pickup voor Thailand en de Filippijnen :)

louisz, die taxi is een Toyota Opa. die had eerste lichtgrijze bekleding voor en donkergrijs/zwart achterin. Na twee jaar in productie werden die dezelfde kleur.
 
Leuke spot! In Nederland was het precies andersom geweest, maar ik vind die Xantia nog wel het meest opmerkelijk. Kan me niet herinneren in Thailand ook maar 1 Franse auto te hebben gezien, in elk geval niks wat hier enigszins bijzonder is.
 
afentoe zei:
Leuke spot! In Nederland was het precies andersom geweest, maar ik vind die Xantia nog wel het meest opmerkelijk. Kan me niet herinneren in Thailand ook maar 1 Franse auto te hebben gezien, in elk geval niks wat hier enigszins bijzonder is.
Klopt, je ziet er überhaupt weinig Europese auto's op BMW en Mercedes na.
 
Frits79 zei:
afentoe zei:
Leuke spot! In Nederland was het precies andersom geweest, maar ik vind die Xantia nog wel het meest opmerkelijk. Kan me niet herinneren in Thailand ook maar 1 Franse auto te hebben gezien, in elk geval niks wat hier enigszins bijzonder is.
Klopt, je ziet er überhaupt weinig Europese auto's op BMW en Mercedes na.
Ik zag er wel opmerkelijk veel Kevers. Heb er twee op de foto gezet omdat het een behoorlijk vroege en een hele fotogenieke waren, maar herinner me goed dat dat lang niet de enigen waren. Verder volgens mij inderdaad nauwelijks.
 
Wat spots van afgelopen jaar in den vreemde van verschillende reizen:

GAZ 24-10 Volga in Yerevan.
51999576392_f588a2ec2b_c.jpg


ErAZ-762V in Yerevan
51999453168_7455c8b8e8_c.jpg


GAZ-12 ZIM in Yerevan
52009186524_19c90a7de9_c.jpg

52008941181_7309fbddd2_c.jpg

52009455115_3a224e90b1_c.jpg



De standaard Sovjet truck die je nog steeds veel ziet, in een weinig periode correcte kleur :D
52020510816_0a244159c1_c.jpg


Een Lada 2105 of 2107 is niet bijzonder in deze contreien, maar deze gedumpte Lada stond wel apart, met de blik op Iran.
52019406787_34e8572302_c.jpg


GAZ M21 Volga in een provicinciestad in het zuiden van Armenië.
52009187199_214b065fa5_c.jpg


In hetzelfde stadje deze set Volga's, inclusief wagon.
52008994778_3e07463a9f_c.jpg


Bij het voetbalstadion deze eenzame ZAZ Zaporozhets 968 M.
51999392106_0ed877e847_c.jpg



Ook in Tbilisi kom je de Zaporozhets nog wel, maar heel weinig tegen.
52356906867_e2d7064d54_b.jpg


Moskvitch / Izh Kombi
52359265442_af44b521ef_c.jpg


Een BMW i3 is niet zo bijzonder, ook niet in hybride stad Tbilisi, maar een dergelijk inkijk exemplaar had ik niet eerder gezien o_O
52361922728_83b9f042fc_b.jpg


Af en toe kom je heel strak opgeknapte klassiekers tegen, zoals deze Lada / VAZ 2106. De 2106 zie je nog vaak.
52361922338_518019ef7f_c.jpg


De 2102 stationwagen daarentegen is nog maar sporadisch te spotten.
52613029389_582bc536f0_c.jpg


En dan kom je dit soort exoten (voor ons) tegen, de Sovjet versie van de Mehari e.d., een LuAZ 969M.
52379413733_64951bf60b_b.jpg


De GAZ M20 Pobeda is een zeldzaamheid om te spotten.
52613029264_01170a1f19_c.jpg

52612279072_fc8df76ab9_c.jpg


De GAZ M21 Volga kent een schare liefhebbers die er duidelijk aandacht aan geven.
52612767761_4d5baa48f1_c.jpg


De GAZ 24 (Volga) en opvolgers zoals de GAZ-3102 eronder worden vooral nog als werkpaarden ingezet, door marktkooplui of mensen werkzaam in de bouw en constructie en rijden vaak met groot imperiaal rond (soms over de hele lengte van de auto met staanders naar de bumpersteunen)
52399998833_d83ac2f755_c.jpg

52379598935_1ed8ee058d_c.jpg


En als klapper op de vuurpijl kwam ik deze tegen.
52379382568_d9467df449_c.jpg

52378210927_c01d98cae6_c.jpg
 
Veel leuk Sovjetspul! Die Gaz 24 in Armenië ziet er ook keurig uit. Gave sportwagen ook, maar ik heb geen idee wat het is.
 
Replica van een Bugatti 35B.

En ja, er is veel Sovjet spul te zien, maar ook moderne exoten zoals Maybachs of Rolls. Maar ja, die vind ik meestal toch niet zo interessant om op de foto te zetten. De meerderheid van het verkeer daar bestaat tegenwoordig uit Europese en Japanse import.
 
Als ik op vakantie zou zijn in dergelijke oude Sovjet landen, zou ik volgens mij alleen maar op oude auto's letten. We hebben het er wel eens over gehad om naar Armenie of Georgie op vakantie te gaan, maar dat was nog voor de corona en uiteindelijk op niets uitgelopen. Ik zou het nog steeds wel willen, dus wie weet ooit...

Die rode 145 hierboven is ook nog een Boxer, die zijn al helemaal verdwenen inmiddels.

Hier nog wat foto's van mij uit Parijs, een maand of 2, 3 geleden. Het was maar een paar dagen en er rijdt daar niet zoveel oud, bijzonder spul rond, dus het zijn maar een paar foto's.
52617358497_70b07e01a0_o.jpg


52617869751_be0434bee6_o.jpg


52617869586_0d59ca87d5_o.jpg


52618304770_efc0f88b4a_o.jpg


Deze vond ik natuurlijk erg gaaf, ook toepasselijke kleur bij de achtergrond.
52618304565_3d39da1e27_o.jpg


52617869736_26e2b248fb_o.jpg


Misschien nog wel meest opvallend van deze foto, is hoe "klein" een Fiat 500 tegenwoordig is...
52617358547_f2176b0fcb_o.jpg


52618356743_8e2d41577a_o.jpg


Ondanks het feit dat een niet echt een hele zeldzame auto is, trok deze Citroen aardig wat aandacht, had misschien ook met de fraaie staat en sfeervolle locatie te maken. De Bentley ernaast keurde niemand een blik waardig.
52618356733_656355bdcb_o.jpg
 
QV: toch nog verrassend veel mooi spul in Parijs! Amphicar en Alfa zijn top.
Ik had vorige week het genoegen naar de Côte d'Azur te gaan. Zonder echt te zoeken toch ongelooflijk veel cools gezien. Deel 1:

Frankrijk - Nice en omgeving

1996 Citroën AX
Ik was drie minuten het station uit toen ik deze AX zag. Blij dat ik hem ondanks het slechte licht op de foto heb gezet, want een andere vijfdeurs heb ik niet meer gezien.


1987 Renault 11 Turbo
Een bewogen foto, maar in NL zo uitgestorven dat ik hem toch post: een R11 Turbo.


1978 Citroën LN


1955 Ford Thunderbird
De enige Amerikaan voor mijn lens is niet de minste, een Thunderbird van het eerste jaar. Waarom hij met de motorkap op een kier rijdt is mij een vraag.


Aston Martin DB11?
Op de boulevard een Aston die veel van een DB11 wegheeft, maar zonder logo's en met afgeplakte bumpers en prototypestickers vraag ik me af of er niet stiekem DB12-onderdelen op zitten.


1961 VW Transporter


1974 Renault 12 Break


1986 Peugeot 505


1991 Peugeot 605
Ik had verwacht meer grotere sedans als deze 505 en 605 te zien, maar dat viel me tegen.


1992 Range Rover


Fiat Unic (1966-75)
Unic was jarenlang een zelfstandige fabrikant en ging in '66 met Fiat samenwerken. Na '75 werd Unic met een aantal andere merken samengevoegd tot Iveco.

Italië - Ventimiglia/Sanremo



Fiat 500 (1957-65)
Een prachtige 500. Ik zie het verschil tussen de 1e en 2e serie niet, maar van voor '66 is hij gezien de zelfmoorddeuren sowieso.


DR 4.0 (2020-23)
Apart nieuw spul, DR levert alleen op de Italiaanse markt gerebadgede Chery-SUV's. 'How the tables have turned...'


Mitsubishi Pajero (1982-91)


Fiat Uno (1983-89)
 
En deel 2 in het Mekka voor auto's kijken: Monaco.


Renault Clio Rally5 (2020-23)


Toyota GR Yaris x2
Cool: ik had er even geen erg in dat ik precies de week van de Rally van Monte Carlo had gekozen. Deze dag werd er opgebouwd en opgewarmd. Er kwamen regelmatig rallywagens zoals de Clio even op de boulevard de motor warmrijden. Het parc fermé was weliswaar fermé, maar de hekken stonden toch minder ver weg dan (volgens mij) met de F1. Ook bij de grotere teams kon ik vrij dichtbij komen: https://flic.kr/p/2od1jUx


NSU Sport Prinz (1958-68)


Willys MB (1941-45)




Jaguar XK140 (1954-57)


Renault Trafic (1995-2001)
Elders was ik hem misschien wel voorbij gelopen, maar zo'n Mk1 Trafic is onderhand aardig zeldzaam en zou ik in zo'n staat niet in Monaco verwachten.



2020 Mini John Cooper Works GP, 1987 Mini
Mooi vergelijk tussen oud en nieuw. Nieuw is 'natuurlijk' wel de meest hardcore versie.


2010 Ford Focus RS
Een van de weinige hot hatchbacks die ik er gezien heb. De plek komt misschien bekend voor.


1962 Rolls-Royce Silver Cloud


Rolls-Royce Silver Seraph (1998-2002)
Er reden natuurlijk tientallen Rolls-Royces rond, deze twee vond ik het leukste.



Dallara Stradale (2017-21)
Waanzinnig nieuw spul. Dallara maakt de chassis voor de LMP2-klasse van het WEC, voor zover ik weet is dit model hun enige straatauto. Productie: 600 stuks.



1979 Mini 1100 Special
De allereerste special edition van de Mini heette simpelweg de 'Special'. Deze stond er prachtig bij.


Porsche 911 GT2 RS (2017-19)
Als ik alle Porsches op de foto had willen zetten, was ik nog steeds bezig geweest. Daarom houd ik het bij, volgens mij, de zeldzaamste.




Aston Martin Cygnet (2012-13)
Toen de grijze Cygnet voorbij kwam gereden bedacht ik me dat dit inderdaad de enige plek in Europa is waar het eigenlijk best een logisch ding is. Vijf tellen later keek ik naar beneden op de parkeerplaats en stond er zowaar nog een.



Fiat Ritmo Cabriolet (1982-88)
Een prachtige Ritmo op reis.


Ferrari GTO (1984-87)
Tot slot de klapper, het soort waarvan ik mezelf zonder foto niet geloofd had. Ferrari's van 3,5 miljoen zullen toch zelfs in Monaco geen dagelijkse kost zijn.
 
Bedankt voor het delen. Hoop leuks weer. Vooral die prachtige NSU Prinz, Jaguar XK140 en bijzondere Dallara Stradale en Fiat Ritmo Cabriolet.
 
Daar zit een aantal erg gave spots bij! (y)

1978 Citroën LN
Een LN SP (Super Protégée) nog wel! Wat dat inhield? Vanaf 1977 kon je bij de Franse Citroën-dealers dikke kunststof bumpers en flankbeschermers voor je LN aanschaffen, in de stijl van de R5 GTL uit die periode. Die zullen vooral populair zijn geweest bij exemplaren die het bijvoorbeeld in het Parijse stadsverkeer zwaar te verduren hadden en er zullen er niet veel over zijn!

1974 Renault 12 Break

Een 12 TS, met Gordini-velgen, voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een iets sterkere motor.

Fiat Unic (1966-75)
Een Unic-Fiat 616 N2 uit 1971 om precies te zijn.

De allereerste special edition van de Mini heette simpelweg de 'Special'. Deze stond er prachtig bij.
De Special was niet echt een special edition. Het was tussen 1976 en 1981 een van de reguliere uitvoeringen van de Mini. In het VK was deze overigens niet leverbaar, de 1100 was daar alleen leverbaar als Clubman (met de hoekige neus). Prachtig exemplaar trouwens! (y)

Fiat Ritmo Cabriolet (1982-88)
Bij de cabrio is niet Fiat maar Bertone de merknaam.

Ferrari GTO (1984-87)
Wow! (y):eek:
 
Dank allemaal! Jullie noemen de favorieten waar ik zelf ook het meeste van stond te kijken.

929V6 zei:
1978 Citroën LN
Een LN SP (Super Protégée) nog wel! Wat dat inhield? Vanaf 1977 kon je bij de Franse Citroën-dealers dikke kunststof bumpers en flankbeschermers voor je LN aanschaffen, in de stijl van de R5 GTL uit die periode. Die zullen vooral populair zijn geweest bij exemplaren die het bijvoorbeeld in het Parijse stadsverkeer zwaar te verduren hadden en er zullen er niet veel over zijn!

Dank voor de aanvullingen/correcties! Die LN komt van Corsica (2B ). Dat an sich is in Nice niet heel bijzonder, want daar vertrekt de boot. Ik herinner me daar de straten en dorpen als buitengewoon krap, met chauffeurs die er aardig de gang in hadden. Dat SP-pakket zal daar ook best van pas komen, maar ik had er nog nooit van gehoord.

Klassiekerrijder zei:
(Heb je een Aston Cygnet, zet je de achterbumper vast met een haffeltje zelftappers... nut smiley )

Dat viel me pas op toen ik de foto terugkreeg. Ofwel is het iets recents, ofwel hebben ze nog een half dozijn andere auto's die er voor het mooi zijn. Mogelijk allebei. ;)
Wikipedia zegt dat er maar 300 Cygnets zijn gemaakt, trouwens. Ik wist dat ze zeldzaam zijn maar had toch verwacht dat er iets meer waren verkocht.
 
Wat een heerlijke spots van de Côte d'Azur en Monaco! (y)

De code 2B zegt niet dat de auto daadwerkelijk uit Corsica komt. Men kan in Frankrijk namelijk kiezen welk departementsnummer er op de kentekenplaat komt, ongeacht waar de auto is geregistreerd. Veel mensen met Corsicaanse rootes kiezen dus voor 2A of 2B.
 
Erg mooie spots zien hier weer voorbij gekomen! Heb (maanden terug) genoten van de foto's van XBXG (Frankrijk), de Berlijn-serie van HarmenA, Carfanatic (Thailand), de zuidelijke Kaukasus (Anderson), Parijs (Quadrifoglio Verde) en de Côte d'Azur (afentoe).




Afgelopen zomer ben ik eens ouderwets met mijn ouders op vakantie geweest. We gingen met de auto met caravan en hebben op twee campings in de Lorraine (Lotharingen) gestaan, niet ver Frankrijk in dus: de historische regio die je passeert wanneer je vanuit Luxemburg of Zuidoost-België de Franse grens passeert. Een regio die überhaupt vaak vooral gepasseerd wordt door Nederlanders op weg naar het zuiden, maar waar de meesten niet zo lang blijven hangen.

Toch is er genoeg te zien. Er zijn een tweetal bekendere, grote steden: Metz en Nancy. Allebei erg mooie steden, ondanks dat de steden zwaar getroffen zijn in de oorlogen. Dat oorlogsverleden is sowieso duidelijk, vooral rond Verdun natuurlijk, maar je ziet er de ene na de andere militaire begraafplaats van vooral de Eerste Wereldoorlog.

Dan de spots.

Deel 1

Onderweg in België moest er gestopt worden om te tanken. In België doet men kennelijk niet aan tankstations langs de snelweg, althans op de E25 tussen Luik en Luxemburg bevindt het enige tankstation zich 10 km ten zuiden van Luik, de volgende 134 km is er gewoon helemaal niets. Bizar. Maar goed, door even de snelweg te verlaten vonden we een tankstation bij Houffalize en zo kon ik gelijk de eerste twee spots doen: een Mini en aardig ingebouwde Visa.





Eenmaal aangekomen op de eerste camping trof ik deze Nederlandse Nissan Micra aan.



Leuke Mazda MX-3 V6.





Matra M 530 uit 1971.









Naast de kathedraal van Toul stond een Renault 21 Nevada.





Cabine van een International Cargostar.



Twee heel verschillende Suzuki-producten: een Vitara uit 1991 en een motorfiets uit 1976 die ik op dit autoforum toch maar deel, want het is een mooi ding.



 
Deel 2

Erg leuke Ford Transit uit 1973.







Toen viel mijn oog op een oude Seat Ibiza waarvoor gestopt ‘moest’ worden. Er stond nog veel meer leuk spul, er woont duidelijk een autoliefhebber.



Renault SG3 uit 1983.





Fiat 241 T







Renault 12 Break uit 1980.





 
Deel 3

Op de heenweg kwamen we langs een autogarage met veel leuk spul. Op de terugweg is er even gestopt:





Suzuki Carry:



Jaguar XJ uit 1977.



Een redelijk vroege Ibiza Mk2 is inmiddels ook een regelrechte zeldzaamheid hier. Deze komt uit 1994.







Sovra LM2 VW buggy uit 1978.



Plymouth Valiant, Renault 4CV, Chevrolet El Camino









Ford F-250 uit 1970.







 
Deel 4





Renault Espace met hoog dak:



Ik maakte toen een klein tochtje met een opklapfiets:

Ik zal niet alle C15’s, Expressen etc. delen, maar dit exemplaar komt uit 1988 en is dus behoorlijk oud.















Buick Park Avenue uit 1994



Erg nette Trafic:



Peugeot 505 GTD Turbo uit 1987.



Mercedes-Benz 250 S uit 1967.



 
Terug
Bovenaan