s velthuis zei:
danielauto zei:
Pon heeft in deze idd gelijk. Eerst feiten, dan aktie.
Maar dat nu ook de ea288 motoren fout blijken te zijn is toch wel heel bijzonder. Paar weken geleden werden die door VW nog als schoon betiteld.
Alsof VW niet exáct zou weten welke auto welke hardware en software aan boord heeft. Werkelijk alles is opgeslagen en gekoppeld aan het VIN.
Dat mogen we hopen... maar is niet noodzakelijkerwijs waar. Stel dat het inderdaad aan een angstcultuur onder Piech lag, ( één van de theorieën) dan is het logischer te denken dat meerdere ontwikkelingsteams, afdelingen en managers dingen onder de pet hebben gehouden.
Dat zou de huidige leiding enigszins vrijpleiten van dingen zelf verstoppen, maar het werk wel heel erg bemoeilijken m.b.t. het opruimen van de rotte onderdelen.
Laten we wel zijn, als ik in hun schoenen stond en een doos vol dosiers had liggen met fouten, fraude en gedoe, dan dumpte ik dat in een keer in de openbaarheid. Dan ben je er vanaf, heb je de meest hete aandacht in een keer , over alles en niet elke keer weer.
Schoon schip maken, de foute mensen eruit en focussen op twee dingen: de klant en kwaliteit. Moet je kijken wat je dan kunt opbouwen met je saaie, maar populaire designkoers, techniek en Duitse kennis en kunde...
Ik heb altijd geroepen, en daar is niet iedereen het mee eens, dat ik niet denk dat er technisch meer mis is met VW dan welke andere fabrikant, iedereen heeft wel wat.. het probleem is niet dat er een ketting stuk gaat , maar dat je het heel kortzichtig niet fatsoenlijk oplost. Een beetje besparen nu, maar veel verliezen in je imago in de toekomst.
Nu blijk ik het vooralsnog mis te hebben gehad, er was wel degelijk meer mis bij VW, maar dan op een ander vlak, deze fraude met uitstoot en dat beperkt zich wel tot VW. Wat mij betreft past zo'n foute aanpak van een oplosbaar technisch probleem, de te hoge uitstoot, in hetzelfde verhaal: het is alweer heel kortzichtig.
Qua design is VW 'saai', dat kun je ook een goede lange termijn visie noemen.. daar kunnen ze het dus wel... maar je klantenservice zou ook 'saai' moeten zijn als in: nooit iets aan de hand, onvermijdelijke problemen worden gewoon opgelost.
Edit:
rke heeft wel een punt, schoon schip maken is in de huidige maatschappij gevaarlijk.. de juridische aasgieren spinnen er garen bij..
Mijn vrouw is Amerikaans en daardoor heb ik daar eens een politieke discussie gevolgd, over juridische procedures. Het schijnt dat een behoorlijk deel van de medische losten eigenlijk juridisch zijn, advocaten aan beide zeiden en vaak belachelijk hoge schadevergoedingen.
Een kant in die discussie stelde dat je geen betaalbare gezondheidszorg in de USA kunt hebben zonder een redelijke beperking van de claimbetalingen, daarnaast, en dat zien we in Nederland ook al, kunnen , mogen, dokters niet eerlijk meer zijn na het maken van een fout.
Uiteindelijk leid dit dus niet, zoals de voorstanders van hoge claims zeggen, tot een beter product, betere service, maar alleen maar tot meer verstoppertje spelen en bedrog.
Ik durf nu al een voorspelling te doen, wat VW ook uitbetalen moet aan schadevergoedingen en boetes.. de overgrote meerderheid gaat naar de US, terwijl de meerderheid van de betrokken auto's 'hier' verkocht zijn. ook dat is niet bevorderlijk voor een goede en degelijke oplossing van dit probleem, tenzij je favoriete oplossing het failliet van VW is.. in welk geval je net zo kortzichtig bent als die lui bij VW...