VAG Dieselgate

Total Loss zei:
Nieuw topic "VAG Benzinegate" of gaan we hier gewoon verder ?

De problemen bij Volkswagen stapelen zich op. Dinsdag werd uit intern onderzoek duidelijk dat nog eens 800.000 auto's ,,onverklaarbare tegenstrijdigheden’ vertonen met betrekking tot de uitstoot van CO2.

Het eigen onderzoek van het Duitse merk begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren. Toen bleken 11 miljoen auto's besmet. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden gezien bij benzineauto's. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.

Een ander verschil is de stof waarvan de waarde niet klopt. Nu gaat het om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide. Bij de eerder naar boven gekomen affaire betrof het stikstofdioxide. En juist van koolstofdioxide zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. Ook is de uitstoot van belang voor belastingvoordelen, niet alleen in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Nederland.

Volkswagen schat de "economische risico's'' van de nieuwe zaak op ongeveer 2 miljard euro. Het concern benadrukte dat een betrouwbare omvang nog niet kon worden gegeven. Volkswagen zegt dat het samen met de autoriteiten zo snel mogelijk zal zorgen voor de juiste CO2-classificaties voor de betrokken voertuigen.

CO2 hangt direct samen met brandstof verbruik, en daarbij kloppen de waarden van VW inderdaad niet of nooit in onafhankelijke testen, die er op dat punt wel degelijk zijn, maar niet meer dan de concurrentie, vaak zelfs minder.. Ergo.. VW is qua CO2 niet slechter dan de gemiddelde anderen .. dus durf ik rustig te stellen dat DIT anders dan het NOx verhaal schieten op aangeschoten wild is.

herman.m zei:
Als iedereen schuldig is, is niemand meer schuldig.

Zit enige logica in, zeker van toepassing op het bovenstaande... maar naar mijn mening niet op het NOx verhaal, tenzij we in de toekomst wel allerlij andere merken zien die dit ook deden en daar ga ik niet van uit.
Dat artikel trekt het nog groter, naar ons allemaal. Of dit betekent dat VW ' minder schuldig' is ?

Dat hangt dus van je insteek af, als dit gebruikt word om VW een hand boven het hoofd te houden .. dan ja..
Als aan de andere kant VW's geknoei wordt gebruikt als aanleiding om het wel degelijk bestaande grotere probleem aan te pakken dan .. niet..

Ik blijf van mening dat beide kan. Je kunt van mening zijn dat er een grote bezem door VW moet EN dat het complex overheid/ auto-industrie een hele set nieuwe bezems nodig heeft..

Dit artikel heeft wat mij betreft in principe gelijk, wij zijn allemaal een beetje, of een beetje veel.. schuldig aan milieuproblemen, ik ook.. en ik eet er geen biefstuk minder om en geef ook niet minder gas.. schandalig.. en heeeel menselijk.. maar het stukje kan inderdaad ook heel makkelijk worden gebruikt/ gelezen als een soort verdediging van VW. Dat is het probleem met ' de waarheid' , met ' het leven' dingen zijn niet zo simpel en zeker niet zwart wit.. en de interpretatie is ontzettend afhankelijk van je insteek.

Durashift zei:
Dan schiet VW op zichzelf.. want het is uit hun eigen onderzoek vast komen te staan...

Ik verwacht dat dit een kwestie is van het voor zijn van een aanval, de bui al zien hangen, of misschien zelfs al weten wat gaat komen.
Het is verrekte lastig je als VW op het moment te verdedigen. Ik denk dat die 3 liter diesel verhaal best wel eens niet waar kan zijn.. maar wie gelooft nu VW nog?
Eigen schuld natuurlijk.. dat heb je met gelieg.

VW heeft een grote klus, het wegsnijden van een flinke rotte plek.. een stuk cultuur en beleid waarin men blijkbaar niet meer in staat was de grenzen te zien noch om de juiste morele EN economische beslissingen te nemen. Dat MOET veranderen in het belang van iedereen, inclusief VW. Daarnaast is er nog een tweede probleem.. en dat is de schade beperken. Ook dat is in het belang van IEDEREEN, niet alleen VW.

Ik snap best dat niet iedereen dat met me eens is.. hangt heel erg van je kijk op economie af en hoeveel dingen al dan niet samen hangen.

History-is-written-by-the-victors.gif

Dracae zei:
(..)

Mij valt ook nog iets op dat ik bij de viercilinders ook zag: als ik de tekst goed begrijp is het probleem niet dat er teveel uitstoot is, dat er foute software is... maar dat VW dit niet heeft gemeld bij de EPA. Vandaar ook de aantijging ' fraude'. Ik blijf dat vreemd vinden.

(..).

Ben ik met je eens, zo heb ik het ook gelezen.

Alleen, hoe omschrijf je nu netjes in een officieel document dat je de zaak doelbewust benadeeld om toelating van je product geregeld te krijgen?

Tja, was wel te verwachten dat ook de benzineversies (en PHEV's) niet zuiver zijn. Wat een beerput...

Als het trucje werkt bij diesels dan kan het ook werken bij benzineversies. En waarom zouden ze dan bij diesels de boel belazeren en bij benzinemotoren netjes volgens de regels werken? Dieven en oplichters willen toch ook steeds meer en meer zolang het goed gaat en ze niet tegen de lamp lopen?

Voor de gemiddelde particulier met een VAG begint dit toch ook wel pijnlijker te worden. Toch balen als de restwaarde straks gemiddeld 5% lager ligt bijvoorbeeld.

Tja, wat is "straks". Hoe lang duurt het totdat de imagoschade is weggeëbd? En heeft het alleen invloed op VAG of komen andere merken ook nog aan de beurt? Opvallend is dat vandaag niet alleen de aandelen van VAG en Porsche fors omlaag gingen, maar ook behoorlijke dalingen voor BMW en PSA. Inside information of gewoon weinig vertrouwen in de autobranche op dit moment?

Ondanks mijn zeer recente (en zeer forse) 'investering' in een Audi, als particulier, maak ik mij daar geen zorgen om (en geniet elke dag van de auto).

Meeuw zei:
Ondanks mijn zeer recente (en zeer forse) 'investering' in een Audi, als particulier, maak ik mij daar geen zorgen om (en geniet elke dag van de auto).

Is het niet een idee om hierover een 'Mijn Auto'-topic te openen? Ik lees in bijna elk topic wel dat je een A5 hebt gekocht. Heel fijn voor je natuurlijk, maar misschien zou zo'n topic een betere plek zijn.

Durashift zei:
Dracae zei:
(..)

Mij valt ook nog iets op dat ik bij de viercilinders ook zag: als ik de tekst goed begrijp is het probleem niet dat er teveel uitstoot is, dat er foute software is... maar dat VW dit niet heeft gemeld bij de EPA. Vandaar ook de aantijging ' fraude'. Ik blijf dat vreemd vinden.

(..).

Alleen, hoe omschrijf je nu netjes in een officieel document dat je de zaak doelbewust benadeeld om toelating van je product geregeld te krijgen?

Procedureel gestuurd interactief hybride uitstootbeperkend programma met gelimiteerde werking......

......Wordt ook wel het " Financieel Rendement Accentuerend Universeel Diesel Effect " genoemd, want dat bekt lekkerder...

Meeuw zei:
Tja, wat is "straks". Hoe lang duurt het totdat de imagoschade is weggeëbd? En heeft het alleen invloed op VAG of komen andere merken ook nog aan de beurt? Opvallend is dat vandaag niet alleen de aandelen van VAG en Porsche fors omlaag gingen, maar ook behoorlijke dalingen voor BMW en PSA. Inside information of gewoon weinig vertrouwen in de autobranche op dit moment?

Tsja, om nou het afschrijvingsvraagstuk aan de aandelenkoers te linken is ook weer zo wat. Dat is vandaag.. En VW staat op de grootste min.. Vergelijk de YTD cijfers eens.

BMW Power zei:
Meeuw zei:

Tsja, om nou het afschrijvingsvraagstuk aan de aandelenkoers te linken is ook weer zo wat. Dat is vandaag.. En VW staat op de grootste min.. Vergelijk de YTD cijfers eens.

Die had ik al vergeleken. Zie mijn post van gisteren 9:11 (koers was al gezakt van 250 naar 170).

Speculeren over de toekomst , of het gebrek daaraan van VW heeft weinig zin.. maar als we dat toch gaan doen, dan denk ik dat VW nog wel een tijdlang een schietschijf zal zijn. Ze zullen met minder wegkomen dan de concurrent, vol in de aandacht staan van instanties met iets te bewijzen en aasgieren.. ik bedoel advocaten die bloed ruiken.
Het klinkt cru.. maar het is voor VW nu vooral wachten op het volgende grote schandaal waardoor de aandacht verlegd wordt..

Ik heb geen medelijden met die aandeelhouders, commissarissen, directeuren en dergelijke die uiteindelijk zelf hadden kunnen ingrijpen... maar wel met de normale werknemers, toeleveranciers en ook met mezelf.. ik heb niet veel zin in de volgende economische crisis veroorzaakt door immorele managers en foute bestuurders.
Daarnaast vrees ik als liefhebber voor het voortbestaan van de nutteloze, maar geweldige 5 cilinder turbo die ook Donkervoort gebruikt en andere kersen in de pap.

Aandeelhouders? 20% is het Duits volk (Nedersaksen). En via pensioenfondsen wordt de gewone man ook nog eens getroffen. Maar er zijn genoeg partijen die hadden kunnen/moeten ingrijpen (of had men dit niet kunnen weten?).

Ik lees net dat de Porsche Cayenne in de States uit de verkoop gehaald is door 'de affaire'.
https://www.autobild.de/artikel/vw-abgasskandal-news-und-hintergruende---update-6077591.html

"Maar de wagens zijn technisch veilig en er kan gewoon mee gereden worden!"
Volkswagen moet de kelk tot de bodem ledigen: na de commotie rond de sjoemelsoftware en de onregelmatigheden met de CO2-uitstoot gaat het concern in de Verenigde Staten 91.800 wagens terugroepen omdat er een defect gebleken is aan de nokkenas waardoor er motor- en remproblemen kunnen ontstaan.

Het gaat om de modellen Beetle, Golf, Jetta en Passat van het jaar 2015 en 2016 met een 1.8- en 2.0-litermotor.

VW benadrukt dat er nog geen gewonden gevallen zijn door het defect.

Dracae zei:
Durashift zei:
Dracae zei:
(..)

(..).

Procedureel gestuurd interactief hybride uitstootbeperkend programma met gelimiteerde werking......

......Wordt ook wel het " Financieel Rendement Accentuerend Universeel Diesel Effect " genoemd, want dat bekt lekkerder...

:) (y)

Durashift zei:
Dracae zei:
Durashift zei:
Dracae zei:
(..)

(..).

Zou een regeltje toevoegen: "motormanagement geoptimaliseerd voor testdoeleinden".

Kan heel goed bij de andere aanpassingen:
"motorolie met lage viscositeit (alleen voor laboratoriumtesten geschikt)";
"speciale (lees smalle) banden met geprepareerd (lees geen) loopvlak op hoge (lees keihard opgepompt) druk.";
En niet te vergeten':
"de speciale afplaktape voor het perfectioneren van de stroomlijn ... ;)"

Schijnbaar mag het dan allemaal wel ... :(

Blackadder the 5th zei:
Durashift zei:
Dracae zei:
Durashift zei:
Dracae zei:
(..)

(..).

Zou een regeltje toevoegen: "motormanagement geoptimaliseerd voor testdoeleinden".

Kan heel goed bij de andere aanpassingen:
"motorolie met lage viscositeit (alleen voor laboratoriumtesten geschikt)";
"speciale (lees smalle) banden met geprepareerd (lees geen) loopvlak op hoge (lees keihard opgepompt) druk.";
En niet te vergeten':
"de speciale afplaktape voor het perfectioneren van de stroomlijn ... ;)"

Schijnbaar mag het dan allemaal wel ... :(

En daarom moet de overheid zelf testen.
Dan ziet de testende techneut een voertuig binnenkomen wat zo in de stallen van raceteam ductape zou kunnen horen. Dan komt er vanzelf een regeltje in het testregelement: "Geen plakkieband". Of de testcyclus wordt een haartje verandert waardoor de ingebouwde testcyclus-herkenning niet werkt. In plaats van beginnen met 5 minuten stationair draaien, eindigen met 5 minuten stationair draaien.....

Sommigen hier denken blijkbaar dat, wanneer je onjuiste argumenten maar vaak genoeg herhaald, ze vanzelf waar worden.....o_O

Majortom zei:
Sommigen hier denken blijkbaar dat, wanneer je onjuiste argumenten maar vaak genoeg herhaald, ze vanzelf waar worden.....o_O

NOS zei:

Overigens gaan er geruchten dat de apk voor diesel-auto's ook aangepast gaat worden, om ook na aanschaf te controleren of de uitstoot nog steeds binnen de norm is gebleven.

Bij de allereerste invoering van de apk gaf dat ook al grappige verschijnselen als de carburateur weer teruggedraaid moest worden naar een, in een optimistische bui beloofde, 2 % CO terwijl de motor pas lekker draaide bij 5%....
Wat zijn er toen vaak carburateurs "even voor de apk afgesteld".

rke zei:
Majortom zei:

NOS zei:

Overigens gaan er geruchten dat de apk voor diesel-auto's ook aangepast gaat worden, om ook na aanschaf te controleren of de uitstoot nog steeds binnen de norm is gebleven.

Bij de allereerste invoering van de apk gaf dat ook al grappige verschijnselen als de carburateur weer teruggedraaid moest worden naar een, in een optimistische bui beloofde, 2 % CO terwijl de motor pas lekker draaide bij 5%....
Wat zijn er toen vaak carburateurs "even voor de apk afgesteld".

Niet alleen carburateurs. Toen de 106 diesel van mijn broer nog de roettest moest ondergaan, schroefden we altijd het debiet van de dieselpomp terug. Ding was dan niet vooruit te branden en het ging op een sukkelgangetje naar de APK, want volgas was dan niet heel veel meer dan verhoogd stationair. Overigens niet voor de roetuitstoot, want dat was geen probleem voor dat karretje, maar wel omdat die in het virtuele rood getrapt werd (geen toerenteller) terwijl alle gevolgschades voor jou als eigenaar waren. En in praktijk werd het ding nooit zo ver in de toeren gejaagd als met de roettest gebeurde. De eerste keer laten doen toen de pomp nog niet teruggevoerd was. Was ééns maar daarna dus niet meer.

Het gaat nu geld kosten voor Pon/Volkswagen:

https://www.nu.nl/politiek/4159286/volkswagen-moet-van-kamer-belastingvoordeel-terugbetalen.html

vertmaori zei:

https://www.nu.nl/politiek/4159286/volkswagen-moet-van-kamer-belastingvoordeel-terugbetalen.html

Ach, uiteindelijk is NL gewoon een 'hand puppet' van DL binnen de EU, dus zou er maar niet te hard op rekenen dat NL dit uiteindelijk ook werkelijk hard gaat maken.

Voor degene die wat meer achtergrond info willen over het nu aanwezige CO2 schandaal. Het lijkt erop alsof de testresultaten gewoon zijn vervalst.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/abgasskandal-vw-whistleblower-steckt-hinter-neuen-enthuellungen/12541244.html

Ook Bob Lutz heeft zijn 2 centjes er bij gegooid. Hij geeft de bedrijfscultuur die onder Piech is ontstaan de schuld. Of hij gelijk heeft.. geen idee.. maar het is zeker een logische potentiële oorzaak. Ik kan mij best voorstellen dat er bij de ontwikkeling dingen niet zo voortvarend gingen als gewenst en in plaats van dit aan de bazen te durven melden werd er een ...' andere' .. oplossing gevonden.

Wel jammer dat de reacties onder dit bericht op de voorpagina zijn uitgezet omdat er blijkbaar nogal fout gereageerd werd door o.a. te refereren aan WW2.
Wat mij betreft was het een steviger statement van AW geweest om degenen die dat deden een ( tijdelijke) ban te geven.. en de rest gewoon te laten reageren.

De Belgische importeur van Volkswagens en enkele zustermerken stopt tijdelijk met de verkoop van modellen waarbij onregelmatigheden bij de uitstoot van CO2 werd gemeten.
D'Ieteren, een branchegenoot van het Nederlandse Pon, maakte het besluit donderdag bekend na eerder deze week te zijn bijgepraat door de autofabrikant uit Wolfsburg.

Het gaat om Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's met een TDI, TSI of TFSI-motor met een inhoud van 1,4, 1,6 of 2 liter. Volkswagen maakte onlangs bekend dat het in totaal gaat om 800.000 auto's. Dat zou neerkomen op circa een kwart van het totaal dat dit jaar op de markt komt.

D'Ieteren gaat met de Belgische autoriteiten overleggen over noodzakelijke maatregelen en het vermijden van financiële schade bij klanten.

Een woordvoerder van Pon was niet direct bereikbaar voor commentaar.

BMW Power zei:
vertmaori zei:

Ach, uiteindelijk is NL gewoon een 'hand puppet' van DL binnen de EU, dus zou er maar niet te hard op rekenen dat NL dit uiteindelijk ook werkelijk hard gaat maken.
Ook in België is er sprake van, maar men zal het wellicht niet aandurven omdat Audi de A1 produceert in Brussel en voor veel werkgelegenheid zorgt.

Hoe zit het nu in Belgie: verkoopstip of ook leverstop van al bestelde autos?
Doodirritant als je zit te wachten op de aflevering van je nieuwe auto. Heb inmiddels zoveel spijt van die *zelfcensuur* auto :(
Al dat gelieg en gedraai "nee we hebben echt aaaaaaalles verteld"

Ik heb een VAG product met een 1.0 TSI motor in de bestelling staan, ben blij dat er (voor zover bekend) daar niet mee gesjoemeld is. Tot nu toe nog geen spijt van mijn keuze.

danielauto zei:
Doodirritant als je zit te wachten op de aflevering van je nieuwe auto. Heb inmiddels zoveel spijt van die *zelfcensuur* auto :(
Al dat gelieg en gedraai "nee we hebben echt aaaaaaalles verteld"

Lijkt verkoop, omdat t vanuit de importeur komt. Zou wel vreemd zijn als je nu je auto afgeleverd krijgt. Nieuw, maar hij wordt inmiddels niet meer verkocht, want hij is niet goed. Pijnlijk..

Ach. Daar hoeven we ons bij PON iig niet druk over te maken.

danielauto zei:
Volgens Automotive-online:
In afwachting van de definitieve resultaten van het lopende interne onderzoek van de Volkswagen-groep heeft D'Ieteren Auto besloten om de verkoop van mogelijk betrokken modellen tijdelijk op te schorten. Lopende bestellingen worden wel afgehandeld.

Voor de precieze details moet ik het even terugzoeken, maar D'leteren lijkt het zeer goed op te pakken en mee te denken met de klant. Stelt zich kwetsbaar op en neemt veel schuld op zich. Een beetje wat Pon dus niet is...

Zal blij zijn als de auto er is. Dan zoeken ze het daarna maar lekker uit. Ik kan er nu niet meer onderuit, maar liefst zou ik de auto annuleren en iets anders moois aanschaffen. Prutswerk van de bovenste plank bij VW.

danielauto zei:
Zal blij zijn als de auto er is. Dan zoeken ze het daarna maar lekker uit. Ik kan er nu niet meer onderuit, maar liefst zou ik de auto annuleren en iets anders moois aanschaffen. Prutswerk van de bovenste plank bij VW.

Niets nieuws onder de zon. Valt me al jaren op en zeg ik ook al jaren.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4755639

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5272363

Het verbaast me vooral dat de beerput iedere keer weer dieper blijkt te kunnen. Dat krijg je als boekhouders het winnen van techneuten en kortetermijn denken wint van langetermijn denken.

Volgens TTAC zou VW in de V.S. begin volgend jaar beginnen met het aanpassen van de diesels. Het zou alleen om aanpassing van het motormanagement gaan, en vooralsnog niet om fysieke ombouw.

TTAC zei:
According to the same source who revealed to TTAC that Volkswagen will announce next week its “TDI Goodwill Program”, the automaker will also begin to roll out fixes for affected diesel emissions cars in the U.S. in February. The fix, which was mentioned to dealers and communicated to dealer staff, will comprise of an ECU flash. The details of the ECU flash itself and the specific vehicles to which it will apply were not provided. It was reported previously that different generations of the affected EA189 diesel engine could receive varying levels of correction, from ECU flashes to the installation of full urea-fed SCR systems. This ECU flash could be just one of two or three fixes for Volkswagen’s dirty diesels.

Bron

Ik neem het voorlopig even met een korreltje zout. Verder zouden alle TDI-eigenaren een zoethoudertje krijgen.

De communicatie is weer erg vaag; enerzijds en bericht dat alle dwarsgeplaatste 1.4/1.6/2.0 diesels en wat benzinemotoren nu fout zouden zijn, anderzijds de opmerking dat de ea288 motoren helemaal 'cheat-free' zijn.
En op basis van welke info besluit alleen Belgie om deze drastische stap te doen?
Naast een betere groep ingenieurs die wél schone motoren kunnen ontwikkelen zou een volledig nieuwe communicatieafdeling ook geen slecht plan zijn.

https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/vw-emissions-scandal-vw-admits-800000-cars-have-false-co2-and-mpg-certification
Dit artikel spreekt over de CoD 1.4 benzine motoren en de Bluemotions. Hoe heten de bluemotions bij skoda en audi? Greenline en..??

danielauto zei:
De communicatie is weer erg vaag; enerzijds en bericht dat alle dwarsgeplaatste 1.4/1.6/2.0 diesels en wat benzinemotoren nu fout zouden zijn, anderzijds de opmerking dat de ea288 motoren helemaal 'cheat-free' zijn.
En op basis van welke info besluit alleen Belgie om deze drastische stap te doen?
Naast een betere groep ingenieurs die wél schone motoren kunnen ontwikkelen zou een volledig nieuwe communicatieafdeling ook geen slecht plan zijn.

Het is nie wat nie...

danielauto zei:

Autoweek en Pon zijn bewust vaag.

Lees onderstaande artikelen maar eens zoals geplaats in het Handelsblatt. Ze laten weinig ruimte voor twijfel.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/abgasskandal-vw-whistleblower-steckt-hinter-neuen-enthuellungen/12541244.html

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/vw-und-dieselgate-kollektives-versagen-der-pruefer/12552048.html

Liefde maakt blind zei:
danielauto zei:

Autoweek en Pon zijn bewust vaag.

Lees onderstaande artikelen maar eens zoals geplaats in het Handelsblatt. Ze laten weinig ruimte voor twijfel.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/vw-und-dieselgate-kollektives-versagen-der-pruefer/12552048.html

Quote uit het laatste artikel:

"Der Konzern scheint alle diese namhaften Organisationen getäuscht zu haben."

Google translate:

"De groep lijkt al deze betrouwbare organisaties bedrogen hebben."

Hoezo geen twijfel, de schrijver van het artikel houdt het ook vaag ...;)

Natuurlijk is PON voorzichtig. Wat zou jij doen? Ieder verkeerd woord wat je naar buiten brengt wordt gelijk door alles en iedereen opgepakt met alle gevolgen van dien. Geduld is een schone zaak, dit is niet met een vingerknip geregeld.

Ik snap ook niet wat Autoweek ermee te maken heeft.

Pon heeft in deze idd gelijk. Eerst feiten, dan aktie.
Maar dat nu ook de ea288 motoren fout blijken te zijn is toch wel heel bijzonder. Paar weken geleden werden die door VW nog als schoon betiteld.

Terug
Bovenaan