VAG Dieselgate

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
RKE: jouw redeneertrant klopt gewoon niet....
In de eerste plaats zijn sommige dingen die je noemt niet toegestaan, zoals het weglaten van onderdelen die voor de auto essentieel zijn. De achterbank uit een vierdeurs auto weglaten kan dus b.v. niet...
In de tweede plaats is het voor alle fabrikanten toegestaan om harde banden te gebruiken en van de testvoorwaarden gebruik te maken; in dat opzicht zijn de kansen voor elke fabrikant gelijk, in tegenstelling tot de actie van VAG die oneigenlijk competitievoordeel heeft opgeleverd.

VAG is niet creatief met de testcriteria, maar heeft grootschalig gemanipuleerd.....ik heb het vergelijk al eerder gemaakt:
De andere fabrikanten zetten de cruise control op 137 in de 130 zone, omdat ze weten dat de politie een correctie hanteert, VAG rijdt met 180 door de bebouwde kom....en nu zijn ze geflitst....

rke zei:
Vraag het eens aan mensen die auto's ombouwen om wedstrijden mee te rijden.

Nee, dat gaan we niet doen... Je vergelijking gaat niet een beetje, maar héél erg mank. *-)
Maar dat weet je natuurlijk zelf ook heel goed. 8-)

Blackadder the 5th zei:
Diesels mogen EU-norm nog jaren overschrijden.

Niet echt een motivatie om de NO-x uitstoot bij diesels te beperken.
De Europese autofabrikanten lijken nog een aardig lobby in Europa te hebben ...

Ik vraag me af of de Europese autoindustrie daar zo blij mee moet zijn.

Het afzetten van diesels buiten Europa kunnen ze vergeten. Dit betekend dat ze veroordeeld worden tot de Europese markt. Hetzelfde geldt voor Benzine. Ze zullen buiten Europa weggezet worden als niet innovatief en producenten van vuile auto's.

Kortom het zal betekenen dat ze zware klappen gaan krijgen op de markten buiten Europa.

Liefde maakt blind zei:
Blackadder the 5th zei:
Diesels mogen EU-norm nog jaren overschrijden.

Niet echt een motivatie om de NO-x uitstoot bij diesels te beperken.
De Europese autofabrikanten lijken nog een aardig lobby in Europa te hebben ...

Het afzetten van diesels buiten Europa kunnen ze vergeten. Dit betekend dat ze veroordeeld worden tot de Europese markt. Hetzelfde geldt voor Benzine. Ze zullen buiten Europa weggezet worden als niet innovatief en producenten van vuile auto's.

Kortom het zal betekenen dat ze zware klappen gaan krijgen op de markten buiten Europa.

In China worden vrijwel geen personenauto's op diesel verkocht, in die zin zal VW hier weinig tot niets van merken:

VW diesel cars recalled in China.

Volgens het bericht worden ca. 2000 VW dieselauto's teruggeroepen in China.

Majortom zei:
RKE: jouw redeneertrant klopt gewoon niet....
In de eerste plaats zijn sommige dingen die je noemt niet toegestaan, zoals het weglaten van onderdelen die voor de auto essentieel zijn. De achterbank uit een vierdeurs auto weglaten kan dus b.v. niet...
Ik ken de eisen niet waar aan een test moet voldoen. Ik vind wel dat als de overheid eisen stelt aan uitstoot of verbruik, de overheid ook moet testen of aan die eisen voldaan wordt.

Eigenlijk moet iedere auto getest worden. Maar omdat dat niet te doen is, is op basis van gelijkvormigheid af en toe een steekproef nemen een goed alternatief. Dat voorkomt gesjoemel, welk merk dat ook doet. Je wil een reële auto testen, geen aangepast gedrocht wat volgens de eisen van de test op een auto lijkt. Straks zitten er stalen banden onder, dat is lekker hard en geeft weinig wrijving. Bovendien vind ik dat je moet testen op een manier die overeenkomt met de dagelijkse praktijk.

Heb je wel eens geprobeerd hoeveel het gebruik van de start-stop schakeling scheelt in het verbruik?
Nou, ik wel, maar ik heb het niet kunnen meten.

VAG is niet creatief met de testcriteria, maar heeft grootschalig gemanipuleerd.....ik heb het vergelijk al eerder gemaakt:
De andere fabrikanten zetten de cruise control op 137 in de 130 zone, omdat ze weten dat de politie een correctie hanteert, VAG rijdt met 180 door de bebouwde kom....en nu zijn ze geflitst....
Ik heb ook van de berichtgeving begrepen dat VAG flink buiten het potje gepiest heeft. Maar ik vind de overheid net zo goed schuldig, zij heeft een plicht te controleren.

Liefde maakt blind zei:

Ik ben bang dat je daar in gelijk hebt. Veel autoleken in Europa zien alle Amerikaanse of Japanse auto's ook als een pot nat.

Een verkrachter is niet alleen schuldig, de politie ook. Die heeft immers onvoldoende gecontroleerd.

Nee, VW heeft normen waaraan het moet voldoen.

rke zei:
Dracae zei:
Ik ben er nog helemaal niet van overtuigd dat overheid of VW een bezitter kan dwingen om de auto tegen zijn/haar zin aan te passen. Dat ie meer uitstoot.. zal wel.. en daar kun je van alles van vinden, doe ik ook.. maar ik vraag naar de legale kant, niet de morele. Je gaat als eigenaar daar in ieder geval niet meer belasting over betalen, dat is al aangegeven door de overheid. Via de APK keuring zal ook niet gaan , zonder aanpassing van de regels.

Een van de zaken die de overheid heeft om eigenaren van niet-aangepaste auto's te "dwingen" zal de belasting zijn. Je hebt korting gekregen omdat het een schoon voertuig betrof wat qua verbruik beneden die 99 gr/km bleef. Als Pon meewerkt (moet mee werken) met de belastingdienst, kan de overheid via dat kanaal de niet-aanpassers aanpakken.

Er is heel duidelijk aangegeven vanuit de overheid dat de getroffen VW rijders hun belastingvoordeel niet gaan verliezen! Los daarvan rijd deze Passat , war ik het over heb gewoon particulier rond, geen lease, geen bijtelling.

Liefde maakt blind zei:
Belangrijk is, denk ik, en dat in tegenstelling tot wat velen hier schrijven.

Het voertuig is niet legaal verkregen door de koper. Het had geen typegoedkeuring mogen hebben.

De eigenaar is hier verantwoordelijk voor. Hij heeft iets gekocht met een "verborgen" gebrek.

Dat betekend dat de eigenaar vervolgens de verkoper aansprakelijk kan mag en zal stellen voor de mogelijke gevolgen.

Kortom, de typegoedkeuring zal met ingang van een bepaalde datum worden ingetrokken tenzij je aan kunt tonen dat je voertuig aan de eisen voldoet.

Dat kan, mogelijk.. ik heb werkelijk geen idee.. maar ik betwijfel ten sterkste dat onze overheid zo ver zal gaan om retroactief een type goedkeuring in te trekken.. Dat is heel veel gedoe met relatief weinig opbrengst en ook nog eens waarschijnlijk een hele lange juridische weg met bezwaren, rechtszaken e.d. die ze maar zo eens kunnen verliezen.

der Magistrat zei:
Mwah, we speculeren, zoals al gezegd. Mijn standpunt is in die zin dat mensen rondrijden met een auto die wettelijk gezien te veel uitstoot. Het lijkt mij, en dat is een mening die losjes op de wetten gestoeld is, absurd als je dan de vrijheid hebt/krijgt om daar dan maar gewoon mee verder te rijden. .

Ik vind dit niet absurd, of beter gezegd: ik snap dat je dit absurd vind, vanuit een kant gekeken, maar het is volstrekt normaal vanuit de andere kant, die van de eerlijke eigenaar. We praten hier niet over moraal, ook ik vind dat je je buren beter niet kunt vergiftigen met NOx, maar over wetten en regels, over de echte praktijk. Er wordt in deze wereld heel veel gedaan dat moreel dubieus wordt gevonden door anderen, of soms zelfs jezelf.

Hoe dan ook, we hebben het hier over mensen die legaal, zonder enige vorm van kwade bedoelingen iets gekocht hebben dat achteraf niet helemaal doet wat het moet doen. In dit soort gevallen wordt in Nederland de koper vooral beschermd. Daar zijn wetten voor. Persoonlijk eigendom wordt ook nog eens wettelijk sterk beschermd. Wat hier in feite van de eigenaren wordt gevraagd is dat zij een stuk waarde inleveren, in de vorm van pk's of iets dergelijks zonder daar zelf direct beter van te worden. Ik ken geen situatie waar zoiets eerder is gebeurd.
Ik denk hier ook even aan een enigszins vergelijkbare situatie, waar eigenaren die te goeder trouw iets hebben gekocht ook worden beschermd. Als je fiets gestolen wordt en die wordt daarna bij een echte fietsenwinkel aan mij verkocht en dit komt uit, dan mag ik jouw fiets houden. Ik had immers geen enkele redelijke verdenking hoeven hebben dat ik iets verkeerd deed. Kocht ik overigens diezelfde fiets voor 50 piek van mijn buurman, dan was ik 'm wel weer kwijt... Toen een vriend van mij ooit zijn eigen fiets niet terugkreeg, ook al wist hij waar die stond vond ik dit ook absurd.. maar dat blek dus normaal.

Uiteindelijk zijn we inderdaad aan het speculeren, ik had eigenlijk gehoopt dat dit illustere gezelschap misschien iets extra's wist.

------

Daarnaast nog iets anders, er lopen hier vele discussies door elkaar, met hele verschillende insteken en dergelijke. Daar is niet één conclusie uit te trekken.

Juridisch lijkt het tot nu toe alsof VW technisch heel weinig heeft fout gedaan in Europa, omdat er simpelweg geen regels zijn die ze hebben overtreden terwijl, als ik het allemaal goed begrijp.. en dat is maar de vraag.. het in de USA dus fraude is.. ja fraude.. want het grote probleem, las ik, is dat ze deze software niet gemeld hebben.. niet dat het er was... De juridische wereld is ook gewoon soms heel vreemd..

Moreel is het een ander verhaal, veel meer giftige NOx de lucht in dumpen dan nodig is, omdat dit de goedkoper oplossing is.. vind ik nogal grof. Daarnaast hebben de mensen van VW die dit hebben bedacht en goedgekeurd een enorm risico genomen met het bedrijf en dus de banen van heel veel mensen .. dat is ook kwalijk.
Waren Buffet, superinvesteerder, heeft daarom ook geen ingewikkelde regels voor de managers van zijn bedrijven, regels waar je je technisch achter kunt verschuilen terwijl je toch dubieuze dingen doet. Hij heeft in plaats daarvan een regel ( ik parafraseer) : " gedraag je, anders schop ik je er uit" .

Dan is er nog de discussie over de schuld van de overheid , regelgeving hier in. Dat is een lastige, want regels kunnen nooit alles dekken, alles voor zijn.. tegelijkertijd is het al heel lang bekend dat er enorme gaten zitten in die regelgeving en ook nogal perverse prikkels richting fabrikanten.
Ik vind dat de overheid OOK schuld heeft, maar dat dit niet moet worden gebruikt om de verantwoordelijkheid van autofabrikanten, en in dit geval vooral VW weg te schuiven.
Als onderdeel van die regelgeving wordt er ook heel veel gepraat over andere fabrikanten die bij de Co2 metingen al dan niet sjoemelen, dat is ook een valide discussie, maar niet eentje die verwart moet worden met het Nox gebeuren. Het past natuurlijk wel in het grote verhaal waar dit allemaal een onderdeel van is: de grenzen opzoeken om zoveel mogelijk voordeel te halen binnen en ....rond... de regels..

Ik heb niet de illusie dat ik dit allemaal 100% snap, of dat ik bepaal wat DE waarheid is... dus lees het bovenstaande a.u.b. gewoon als wat het is: mijn mening.

Boppie zei:
Een verkrachter is niet alleen schuldig, de politie ook. Die heeft immers onvoldoende gecontroleerd.

Veel te kort door de bocht...

Een ding staat als een paal boven water: de verkrachter is schuldig.. in dit geval zal VW zich moeten verantwoorden voor de regels die ze hebben overschreden..
MAAR.. de vergelijking gaat niet volledig op als we het over politie / de overheid hebben. De overheid is hier wel degelijk medeschuldig aan het gerommel met testen omdat ze via de belastingen zulke sterke prikkels afgeven gebaseerd op die testen. Testen waarvan ook de overheid al heel lang weet of hoort te weten dat ze niet werken.
Als er niet zo ontzettend op CO2 was gestuurd bijvoorbeeld, dan was NOx niet zo'n probleem.. een gaat naar beneden, ander gaat blijkbaar omhoog...

Als je toch wilt vergelijken met een verkrachter, dan denk ik hier aan een berichtje uit de krant van gisteren, of eergisteren.. over China, waar verkrachting dus eigenlijk gedoogd wordt... en daarnaast door de één kind politiek nog eens ( onbedoeld) wordt verergerd omdat er veel meer mannen zijn dan vrouwen... Kan en mag niet gebruikt worden om de individuele verkrachters te verontschuldigingen, maar MOET wel worden besproken omdat het anders nooit veranderd.

Een van de zaken die de overheid heeft om eigenaren van niet-aangepaste auto's te "dwingen" zal de belasting zijn. Je hebt korting gekregen omdat het een schoon voertuig betrof wat qua verbruik beneden die 99 gr/km bleef. Als Pon meewerkt (moet mee werken) met de belastingdienst, kan de overheid via dat kanaal de niet-aanpassers aanpakken.

Er is heel duidelijk aangegeven vanuit de overheid dat de getroffen VW rijders hun belastingvoordeel niet gaan verliezen! Los daarvan rijd deze Passat , war ik het over heb gewoon particulier rond, geen lease, geen bijtelling.

In dat geval is er nog steeds te weinig BPM betaald voor deze auto. Dat lijkt me grond genoeg om een aanpassing verplicht te stellen.

haarr zei:

In dat geval is er nog steeds te weinig BPM betaald voor deze auto. Dat lijkt me grond genoeg om een aanpassing verplicht te stellen.

Een reden, ja, een grond, als in een juridische reden die ze kunnen gebruiken... ?
Zoals ik steeds probeer aan te geven, er is een verschil tussen wat wij denken dat juist is, of logisch en de praktijk. Ik zie nog steeds niet hoe onze overheid de sterke bescherming op persoonlijk bezit kan overrulen. Ik zie net als jullie genoeg redenen om het eerlijk te vinden... en OOK genoeg om het niet eerlijk te vinden. Nogmaals... wat heeft de huidige eigenaar fout gedaan? Normaal wordt in Nederland niet aan iemands eigendom getornd als die persoon zelf niets heeft misdaan. Morele verontwaardiging tegenover VW, snap ik, maar tegenover individuele eigenaren van VW auto's... beetje raar..
Draai het eens om, stel dat morgen uitkomt dat Merk X met model Y heeft gesjoemeld, toevallig rij jij in een X- Y.. die auto moet worden teruggeroepen door merk X om de pk's met 10% te verminderen vanwege de uitstoot.. zie jij dat dan zitten?
O maar , merk X moet jou ook 1000 euro schadevergoeding betalen.. wil jij dan wel met 10% minder pk's rondrijden?
Leuke vragen, maar het is JOUW auto, die JIJ, met je eigen geld zelf hebt gekocht, dus wiens beslissing is dit dan?

Maar wacht es even...... ik ben hier nu wel mooi aan het reageren... maar.. volgens mij halen wij nu ook dingen door elkaar.. die BPM is helemaal niet op NOx gebaseerd... maar op Co2... dus geld dit argument helemaal niet.

Dracae zei:
Boppie zei:

Een ding staat als een paal boven water: de verkrachter is schuldig.. in dit geval zal VW zich moeten verantwoorden voor de regels die ze hebben overschreden..
MAAR.. de vergelijking gaat niet volledig op als we het over politie / de overheid hebben. De overheid is hier wel degelijk medeschuldig aan het gerommel met testen omdat ze via de belastingen zulke sterke prikkels afgeven gebaseerd op die testen. Testen waarvan ook de overheid al heel lang weet of hoort te weten dat ze niet werken.
Als er niet zo ontzettend op CO2 was gestuurd bijvoorbeeld, dan was NOx niet zo'n probleem.. een gaat naar beneden, ander gaat blijkbaar omhoog...

Als je toch wilt vergelijken met een verkrachter, dan denk ik hier aan een berichtje uit de krant van gisteren, of eergisteren.. over China, waar verkrachting dus eigenlijk gedoogd wordt... en daarnaast door de één kind politiek nog eens ( onbedoeld) wordt verergerd omdat er veel meer mannen zijn dan vrouwen... Kan en mag niet gebruikt worden om de individuele verkrachters te verontschuldigingen, maar MOET wel worden besproken omdat het anders nooit veranderd.

Dus het meisje met het te korte rokje is ook schuldig, want ze geeft teveel prikkels af?

Het bedrijf VW dient gewoon eerlijk te zijn. Naïef, maar zo hoort het te zijn. Van de timmerman verwachten wij dat ook, waarom dan niet van VW.

Maar wacht es even...... ik ben hier nu wel mooi aan het reageren... maar.. volgens mij halen wij nu ook dingen door elkaar.. die BPM is helemaal niet op NOx gebaseerd... maar op Co2... dus geld dit argument helemaal niet.

Haha, klopt.(tu) Mijn denkfout.

Persoonlijk zou ik mijn auto liever niet laten aanpassen. Al de dealer dat standaard zou doen ging ik voor onderhoud naar een Vakgarage o.i.d.

Mijn Toyota's met D-CAT motor kregen indertijd wel een subsidie maar de BPM was niet laag door het redelijk hoge verbruik en dus CO[sub]2[/sub].
De NOx uitstoot was juist laag, maar dat had geen financiële voordelen.

Eigenlijk is het heel simpel.

Ieder merk, ook VAG, zal bij de emissietesten de grenzen van de wet opzoeken. Heel menselijk heel normaal en ook niets mis mee. Vind je gat in de wet dan ben je spekkoper. Zo werkt het nu eenmaal. Het is het spel tussen wetgever en burger/ondernemer. Het cafe op de hoek zal zijn terras ook altijd zo groot mogelijk maken.

Ik verwijt de politiek en de autolobby dat er willens en wetens normen zijn vastgesteld waarvan men vooraf weet dat ze niet gehaald worden. Normen die niet haalbaar zijn hebben geen nut. Dat overschrijding wettelijk wordt toegestaan, ook hiervoor zijn weer normen, is natuurlijk ronduit belachelijk maar goedgekeurd door onze eigen gekozen volksvertegenwoordigers. Op dat terrein worden we door den haag en brussel gewoon voor de gek gehouden.

Een goed voorbeeld hiervan is ook nu weer de regel dat de normen de komende jaren overschreden mogen worden.

Overigens kunnen de normen naar mijn persoonlijke mening ook vandaag al gehaald worden. Alleen zijn de auto's dan minder zuinig en hebben ze minder vermogen. Dit zou echter betekenen dat de Diesel motor en niet redt in relatie tot de benzine en al zeker niet in relatie tot de hybride techniek uit Japan. Men heeft rond 2005 gewoon de verkeerde inschattingen gemaakt en wil dit niet toegeven.

Kortom in Europa hebben ze op het verkeerde paard gewet en zitten ze nu op de blaren.

Momenteel zijn ze in Brussel maar met een paar dingen bezig;
- Hoe houden we de schade van de diesel problematiek voor de autoindustrie zo beperkt mogelijk.
- Hoe zorgen we ervoor dat de kiezer dit pikt en,
- Hoe zorgen we dat het grote Volkswagen groot en sterk blijft zodat we mondiaal een belangrijke speler blijven.

Het zal nooit hardop gezegd worden maar bij de andere Europese fabrikanten kunnen ze het bloed van VAG momenteel, en de komende jaren, wel drinken. Deze fabrikanten worden meegetrokken in een crisis. Deze fabrikanten hebben jarenlang nadeel gehad omdat ze zich wel aan de wet hielden. Ze draaien nu wel op voor de gevolgen.

Naar mijn mening mag Volkswagen, en zeker zijn bestuurders en aandeelhouders, genadeloos hard gestraft worden voor wat ze geflikt hebben met hun fraude. Ik hoop dat Volkswagen blijft bestaan maar dan wel als ondergeschikt merk. Op deze manier kan het een voorbeeld zijn voor andere multinationals dat je nooit zult frauderen en nooit de gezondheid van mensen bewust mag schaden voor het eigen gewin.

Voor Volkswagen is er in mijn optiek maar een uitweg, en dat zien ze nog steeds niet.

Hun eigen lease maatschappijen houden momenteel de verkopen op peil. Van de 8,5 half miljoen auto's die er in Europa terug moeten naar de garage zijn er, naar nu blijkt, 1 miljoen eigendom van Volkswagen en 600.000 gefinancierd door Volkswagen. Volkswagen heeft toegezegd, al meerdere malen, dat de eigen dochter ondernemingen volledig schadeloos gesteld worden. Prima natuurlijk maar een vestzak broekzak verhaal.

Volkswagen, als je het echt meent, geef je ook aan dat andere bedrijven, toeleveranciers, verhuurders, burgers enz. schadeloos gesteld worden, niet alleen je eigen dochters.
Ga echt met de billen bloot. Geef niet alleen antwoorden op vragen maar neem zelf het initiatief. Beantwoord de vragen voor iemand de kans krijgt ze te stellen. Neem je weer klanten serieus.
Volkswagen als je het echt meent spreek je intern niet over de dieselproblematiek maar over de dieselfraude.
Volkswagen als het echt meent verlaat je die spreekwoordelijke arrogant Duitse uit de hoogte houding (sorry andere Duitsers) en stel je je open op, begin je met de klant serieus te nemen, begin je met ook je fouten toe te geven, ook op ander terrein. Geef ook de fouten toe die we nog niet kennen.
Volkswagen als je het meent maak je compleet schoon schip en zorg je dat je de ruimte krijgt om op een maatschappelijk verantwoorde manier te ondernemen.

Volkswagen je echt een nieuwe start wilt maken verkoop je een belangrijk deel van de aandelen van de beide families en de deelstaat Nedersaksen aan anderen. Alleen op die manier krijg je de ruimte/vrijheid die je nodig hebt. Alleen zo verlaat je het verstikkende juk van die families, deelstaat en vakbonden.

VAG is bezig door haar fraude, en diesellobby, de gehele Europese auto-industrie met zich mee in de afgrond te trekken. Ze zal nu het goede voorbeeld moeten geven.

Liefde maakt blind zei:
Ik verwijt de politiek en de autolobby dat er willens en wetens normen zijn vastgesteld waarvan men vooraf weet dat ze niet gehaald worden. Normen die niet haalbaar zijn hebben geen nut. Dat overschrijding wettelijk wordt toegestaan, ook hiervoor zijn weer normen, is natuurlijk ronduit belachelijk maar goedgekeurd door onze eigen gekozen volksvertegenwoordigers. Op dat terrein worden we door den haag en brussel gewoon voor de gek gehouden.

Juist...

Liefde maakt blind zei:
Het zal nooit hardop gezegd worden maar bij de andere Europese fabrikanten kunnen ze het bloed van VAG momenteel, en de komende jaren, wel drinken.

Er zijn maar weinig andere Europese fabrikanten die heel blij waren met VW als concurrent...

Liefde maakt blind zei:
en nooit de gezondheid van mensen bewust mag schaden voor het eigen gewin.

Dus dan moet elke autofabrikant maar opdoeken? Ik ken maar fabrikanten die auto's maken die goed of niet schadelijk zijn voor de gezondheid...

Liefde maakt blind zei:
Volkswagen, als je het echt meent, geef je ook aan dat andere bedrijven, toeleveranciers, verhuurders, burgers enz. schadeloos gesteld worden, niet alleen je eigen dochters.

Welke schade hebben burgers en verhuurders dan opgelopen?

Liefde maakt blind zei:
Volkswagen als het echt meent verlaat je die spreekwoordelijke arrogant Duitse uit de hoogte houding (sorry andere Duitsers) en stel je je open op

Dit zal vast niet tussen je eigen oren zitten...

Liefde maakt blind zei:
begin je met ook je fouten toe te geven, ook op ander terrein. Geef ook de fouten toe die we nog niet kennen.

Natuurlijk joh. Je gelooft ook in wereldvrede, kabouters en een platte aarde?

Liefde maakt blind zei:
Volkswagen je echt een nieuwe start wilt maken verkoop je een belangrijk deel van de aandelen van de beide families en de deelstaat Nedersaksen aan anderen.

Ik ben niet heel erg thuis in de financiële wereld, maar zijn het niet de aandeelhouders zelf die hun aandelen kunnen verkopen?

Liefde maakt blind zei:
VAG is bezig door haar fraude, en diesellobby, de gehele Europese auto-industrie met zich mee in de afgrond te trekken. Ze zal nu het goede voorbeeld moeten geven.

Vind je dit zelf ook niet een beetje melodramatisch? En van wie 'moet' dit?

Boppie zei:
Dracae zei:
Boppie zei:

Dus het meisje met het te korte rokje is ook schuldig, want ze geeft teveel prikkels af?

Het bedrijf VW dient gewoon eerlijk te zijn. Naïef, maar zo hoort het te zijn. Van de timmerman verwachten wij dat ook, waarom dan niet van VW.

Kom op zeg... die zin over het meisje met het korte rokje is echt ver beneden de maat... gewoon onfatsoenlijk om mij dat in de mond te leggen.
Doe even normaal!

------------------------

@ Liefde maakt blind:

Ik ben het er niet mee eens dat diesels niet ' normaal' kunnen concurreren met benzine en hybride zoals jij suggereert.
Uiteindelijk zijn er meerdere factoren, techniek, vraag en aanbod ( o.a. van brandstof ) EN regels.
Qua techniek kan diesel zich echt wel meten met de concurrentie, ja het is iets duurder dan benzine om hetzelfde vermogen te bereiken, maar vergeleken met hybride valt dat nog weer mee. We weten allemaal dat de prijs van brandstof veel doet, kijk ook eens naar de US, maar hier heeft diesel daar een voordeel. Dit wordt weer teniet gedaan, tenminste gedeeltelijk door belastingen en daar komen we dus bij waar volgens mij de echte reden zit die bepaald welke techniek wint: de regels.
In een volstrekt eerlijk systeem, eentje waar alle belastingen in de brandstof zitten en elke brandstof evenveel wordt belast zou diesel een behoorlijk voordeel hebben en hybride niet te betalen zijn...
Ik snap ook wel dat er andere redenen zijn om als overheid sturend op te treden, ruimte, uitstoot, milieu, auto als makkelijke melkkoe.. sommige zijn zelfs volledig legitiem.. maar ook wel eens arbitrair.
Een van de schoonste brandstoffen op het moment, LPG, wordt behoorlijk gepest... logisch? Lijkt me niet. Hybride en elektrisch wordt gesteund, zit wat in want er is veel minder lokale uitstoot.. maar tegelijkertijd steunt dit wel heel erg op grondstoffen die uiteindelijk politiek en qua milieu minstens zo schadelijk zijn als het rijden op diesel en benzine.. namelijk lithium en ja.. nog steeds heel veel fossiele brandstoffen..

Waar het op neer komt is dat ik veel meer geloof in een mix van oplossingen, waarbij ook diesel nog steeds zijn plaats heeft, al was het maar via biodiesel. Zijsprongetje: op radio1 werd vorige week gesproken over biodiesel uit algen, biodiesel dus dat niet concurreert met onze voedselvoorziening.

-Even voor de duidelijkheid, ik rijd geen diesel en heb ook geen persoonlijke voorkeur voor of tegen diesel, benzine , elektro of hybride, wat mij betreft is er een logische plaats voor alle maal, mits op de juiste manier gebruikt . -

"Ah, het is maar uitstoot. Zolang het maar prettig rijdt."

De dieselfraude bij Volkswagen zal in de Verenigde Staten tot 59 vroegtijdige overlijdens leiden. Dat hebben onderzoekers van Harvard en MIT becijferd. Het gaat om de eerste studie naar de gevolgen van dieselgate voor de openbare gezondheid, meldt The Guardian.

De studie, die vandaag gepubliceerd is in Environmental Research Letters, maakt een inschatting van de gevolgen van de bijkomende luchtvervuiling veroorzaakt door de dieselfraude. In de VS rijden 482.000 wagens rond met de sjoemelsoftware. De onderzoekers gaan ervan uit dat die tussen 2008 en 2015 in totaal 40,5 miljard kilometers hebben afgelegd. Dat komt neer op een bijkomende stikstofuitstoot van 36,7 miljoen kilogram in die periode.

De meeste van de 59 vroegtijdige overlijdens zijn volgens de onderzoekers toe te schrijven aan fijn stof (87%); de rest door blootstelling aan ozon. De gevolgen zijn het meest voelbaar aan de oost- en westkust, voorspellen ze.

Chronische bronchitis

Het is van het grootste belang dat Volkswagen alle betrokken wagens terugroept en herstelt, aldus de studie. Indien het bedrijf dat tegen het einde van 2016 doet, kunnen 130 extra vroegtijdige overlijdens voorkomen worden.

Naast de vroegtijdige overlijdens, schatten de onderzoekers dat de bijkomende vervuiling 31 gevallen van chronische bronchitis en 34 ziekenhuisopnames voor hart- en ademhalingsproblemen heeft veroorzaakt. De economische kost als gevolg van de gezondheidsimpact wordt geschat op 910 miljoen dollar (829 miljoen euro).

Over de mogelijke gevolgen van de dieselfraude in Europa zijn nog geen studies verschenen. Anders dan in de VS maken dieselwagens bij ons een zeer groot deel uit van het totale wagenpark.

Heel bizar dat men nu zonder bewijzen de andere fabrikanten impliciet hetzelfde probeert te beschuldigen met hun "ja maar andere fabrikanten doen het wellicht ook!"

Wel, kom dan met bewijzen. Of is men schuldig tot het tegendeel bewezen is?

Dracae zei:
Kom op zeg... die zin over het meisje met het korte rokje is echt ver beneden de maat... gewoon onfatsoenlijk om mij dat in de mond te leggen.
Doe even normaal!

Trek het je niet aan!
Als in een discussie een vergelijking gemaakt wordt is dat niet om iemand iets in de mond te leggen.
Het gaat om het argument.
Ik vind de vergelijking wel sterk.

herman.m zei:
Dracae zei:
Doe even normaal!

Trek het je niet aan!
Als in een discussie een vergelijking gemaakt wordt is dat niet om iemand iets in de mond te leggen.
Het gaat om het argument.
Ik vind de vergelijking wel sterk.

Ik wilde er niet inhoudelijk op ingaan, want het is zwaar onder de gordel, maar ja..

Lees de oorspronkelijke stukjes nog even.. nergens praten Boppie of ik over de schuld van een slachtoffer, de oorspronkelijke vergelijking van hem ging over een verkrachter en de politie. Die was naar mijn mijn mening veel te kort door de bocht en dat leg ik uit door te praten over.. inderdaad... de schuldige zelf en de controlerende instantie.. niet over eventuele slachtoffers. Logisch ook want in deze vergelijking is het aanwijzen van directe slachtoffers bij het oorspronkelijke onderwerp lastig.

Dus sterker vergelijking... niet bepaald..

In plaats van in te gaan op mijn argumenten en die mogelijkerwijs te weerleggen gooit Boppie er ineens een opmerking als dit in. Dat is niet alleen zielig, maar geeft naar mijn mening ook aan dat hij blijkbaar geen beter argument heeft.

Dracae,

Ik wil je niet kwetsen, ik wil je geen woorden in de mond leggen. Bij deze.

Ik probeer uit te leggen dat ik van mening ben dat VW de schuldige is in het verhaal, en niet de overheid.

Elders wordt verteld dat de overheid niet goed controleert (de verkrachter kan zijn gang gaan) en het uitlokt (het korte rokje). ik vind dat een verkeerd uitgangspunt. Er zijn vanuit de overheid bepaalde normen opgelegd aan de fabrikanten. VW heeft het in zekere zin nodig gevonden (in Europa naar mijn weten nog niet aangetoond) maling te hebben aan bepaalde normen. Dat is VW aan te rekenen, terug naar de basis in mijn ogen.

Het Laatste Nieuws zei:
[size=large]Sjoemelsoftware Volkswagen ook in andere motoren gebruikt[/size]

Volkswagen installeerde ook sjoemeltoestellen in auto's met 3-liter dieselmotoren van merken Volkswagen, Audi en Porsche. Dat meldt het Amerikaanse milieuagentschap EPA.

Het gaat om auto's van de modellen VW Touareg, Porsche Cayenne, Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8, Audi A8L en Audi Q5.

De emissiewaarden van deze wagens zouden onder reële omstandigheden tot negen keer hoger liggen dan de normen, aldus EPA. Volgens het agentschap zijn zowat 10.000 van deze wagens betrokken in de VS.

Het was EPA dat in september het milieuschandaal met de sjoemelsoftware aan het licht bracht.

Ietsjes meer duiding: https://yosemite.epa.gov/opa/admpress.nsf/0/4A45A5661216E66C85257EF10061867B

EPA, California Notify Volkswagen of Additional Clean Air Act Violations

WASHINGTON – Today, EPA is issuing a second notice of violation (NOV) of the Clean Air Act (CAA) to Volkswagen AG, Audi AG and Volkswagen Group of America, Inc. This NOV is also being issued to Porsche AG and Porsche Cars North America. These five companies are collectively referred to as Volkswagen (VW). The NOV alleges that VW developed and installed a defeat device in certain VW, Audi and Porsche light duty diesel vehicles equipped with 3.0 liter engines for model years (MY) 2014 through 2016 that increases emissions of nitrogen oxide (NOx) up to nine times EPA’s standard. The vehicles covered by today’s NOV are the diesel versions of: the 2014 VW Touareg, the 2015 Porsche Cayenne, and the 2016 Audi A6 Quattro, A7 Quattro, A8, A8L, and Q5.

EPA and the California Air Resources Board (CARB ) have both initiated investigations based on Volkswagen’s alleged actions. The NOV covers approximately 10,000 diesel passenger cars already sold in the United States since MY 2014. In addition, the NOV covers an unknown volume of 2016 vehicles.

Nou. In eerste instantie dacht ik dat het allemaal wel over zou waaien, maar nu zie ik het wel gebeuren dat VW of North America z'n koffers pakt. En dat gaat voor de Europese economie grote gevolgen hebben.

Denk het ook. BNP gaat met 15% achteruit, en de werkloosheid zal met 8% oplopen. In West-Europa in ieder geval. Zoiets kan een kleuter beredeneren, zo makkelijk is de conclusie te trekken.

Alles was toch al opgebiecht? En nu toch de 3.0 TDI's? Straks ook de rest (waaronder de V10). Eerlijk duurt bij VAG duidelijk niet het langst.

Phaeton W12 zei:
Denk het ook. BNP gaat met 15% achteruit, en de werkloosheid zal met 8% oplopen. In West-Europa in ieder geval. Zoiets kan een kleuter beredeneren, zo makkelijk is de conclusie te trekken.

Het zal best een flinke impact hebben. Al denk ik zelf dat eventueel verlies van marktaandeel van VAG met name wordt gecompenseerd door andere Europese merken.

JP2010 zei:
BeWo zei:
. En dat gaat voor de Europese economie grote gevolgen hebben.
Leg uit?

Omdat VW nu, net als de banken in 2008, véél too big to fail is.

Vraag me overigens ook af wat voor gevolgen dit nieuws binnen VW en jegens de aandeelhouders gaat hebben. Zogezegd gaf men alles "eerlijk" toe, en zou alles in het werk stellen dat recht te zetten. Ik kan me niet indenken dat de top over deze praktijk niet op de hoogte zou zijn - misschien voorheen niet, maar een nieuwe baas die zich niet meteen volledig laat informeren, lijkt me geen knip voor de neus waard. Dit valt niet nog een keer op "een paar ingenieurs" af te schuiven.

BeWo zei:
JP2010 zei:
BeWo zei:
. En dat gaat voor de Europese economie grote gevolgen hebben.
Leg uit?

Omdat VW nu, net als de banken in 2008, véél too big to fail is.

Voor Europa is VAG too big to fail. Voor die enkele klant in amerika heeft VAG een ander imago gekregen, er zullen klanten zijn die iets anders zullen kopen. Bovendien, de banken hebben de crisis echt wel gemerkt, zoek maar eens een baantje als ex-bankmedewerker..

Vraag me overigens ook af wat voor gevolgen dit nieuws binnen VW en jegens de aandeelhouders gaat hebben.
Ik zou er op rekenen dat de koers van de aandelen "wat gaat zakken".

rke zei:
Ik zou er op rekenen dat de koers van de aandelen "wat gaat zakken".

Na de dieselgate is er een grote val van de koers geweest, alle hapjes ellende die daarna nog boven kwamen drijven hebben per saldo niet heel veel impact gehad tot op heden. Inclusief dit 3.0 verhaal.

De koers is door dieselgate eerst gezakt van ca. 170 naar 92 (echt fors dus) en inmiddels weer iets opgekrabbeld naar 112. Er valt nog wel wat te verdienen voor speculanten, maar aangezien de winstgevendheid van het bedrijf behoorlijk is aangetast kan het nog wel erg lang duren voordat de koers weer in de buurt van 170 komt.

Overigens was in het voorjaar de koers nog rond 250 (!). Zou iemand dieselgate hebben 'zien' aankomen 8-)

Hier gaat het wat rustiger aan toe vergeleken met de hysterie op de frontpage.

Ik twijfel toch wel aan het waarheidsgehalte over de 3.0 tdi's, of zou VAG echt zo stom zijn om nu iedereen op hen let tegen beter weten in te gaan ontkennen? We zullen zien wat er waar van is.

Op Autoblog deze reactie van VW:

" The United States Environmental Protection Agency (EPA) informed Volkswagen Aktiengesellschaft on Monday that vehicles with V6 TDI engines had a software function which had not been adequately described in the application process. Volkswagen AG wishes to emphasize that no software has been installed in the 3-liter V6 diesel power units to alter emissions characteristics in a forbidden manner.

Volkswagen will cooperate fully with the EPA clarify this matter in its entirety."

Ik wacht nog even met mijn oordeel, want de betrouwbaarheid en consistentie van de EPA lijkt soms niet veel beter dan die van VW... hoe dan ook ben ik niet blij met welke uitbreiding van dit schandaal dan ook, bij VW of ergens anders... want BeWo heeft waarschijnlijk gewoon gelijk: dit gaat Duitsland, en als gevolg Europa met zeker Nederland een stevige klap geven als het niet snel echt wordt aangepakt en opgelost.
Niet iets waar ik naar uitkijk...

Mij valt ook nog iets op dat ik bij de viercilinders ook zag: als ik de tekst goed begrijp is het probleem niet dat er teveel uitstoot is, dat er foute software is... maar dat VW dit niet heeft gemeld bij de EPA. Vandaar ook de aantijging ' fraude'. Ik blijf dat vreemd vinden.

-----

@ Boppie : ik snap heel goed dat je vind dat dit ALLEEN de schuld van VW is en niet van de overheid, daar zijn we het niet over eens. Ik vind dat VW primair de schuldige is van dit schandaal, maar dat het systeem ook niet klopt. Zoals ik al heb gezegd: dat betekent voor mij niet dat VW minder schandalig is.. maar een ruimer blik is wel nodig om dit ECHT op te lossen en in de toekomst te voorkomen en vooral om ECHT iets aan gezondheid en milieu te doen. Als dat je doel is, en niet het fileren van VW dan moet je toch verder kijken.

Ik heb er geen probleem mee dat wij het oneens zijn, maar die korte rokjes sleep je er toch echt zelf bij de haren bij... want die en andere dingen over slachtoffers kwamen niet voor in je vergelijking, noch in mijn reactie en het helpt ook al niet om die vergelijking beter te maken, in tegendeel.

Dat was puur ter vergelijk.. Niet om op je tenen te trappen. Dat idee had ik namelijk. Je kan het ook vergelijken met een tomtom jatten. Vervang kort rokje door tomtom en dan ben je er ook. lees nog eens terug in welke context ik de vergelijking maak. Zij wij er nu dan klaar mee? Ik wel in ieder geval.

Wat betreft milieu kan er nog een hoop beter, helemaal mee eens. Maar daar gaat het nu niet over.

Het gaat over VW die in de VS een bepaalde test misleidt door software actief te laten worden die alleen tijdens de test werkt. Dat kunnen ze melden maar dan zal het eindresultaat waarschijnlijk veel negatiever zijn voor VW.

Over het economische deel heb ik al e.e.a. geschreven. Fileren van VW is niet mijn bedoeling. Fileren van degene die dit veroorzaakt hebben wel. Die spelen niet alleen met de kopers, maar ook met vele echte mensen met echte lasten en verplichtingen.

In het stukje van Rob staat, als ik het goed lees overigens, dat ze onderzoeken of de betreffende 3.0 ook de software heeft.

Meeuw zei:
De koers is door dieselgate eerst gezakt van ca. 170 naar 92 (echt fors dus) en inmiddels weer iets opgekrabbeld naar 112. Er valt nog wel wat te verdienen voor speculanten, maar aangezien de winstgevendheid van het bedrijf behoorlijk is aangetast kan het nog wel erg lang duren voordat de koers weer in de buurt van 170 komt.

Overigens was in het voorjaar de koers nog rond 250 (!). Zou iemand dieselgate hebben 'zien' aankomen 8-)

De verkopen in China zijn door het de slechte economische situatie aldaar ook teruggelopen.
Dit staat los van het "diesel-gate" verhaal.

FvD_1910_Volkswagen.png

Ik vind t allemaal erg overtrokken. Uiteraard moeten de verantwoordelijken terecht worden gewezen en boetes opgelegd. Maar als het niet Volkswagen was geweest maar een minder vooraanstaande onderneming was er veel minder ophef geweest. En als je kijkt wat er allemaal in de wereld voor nutteloze troep wordt geproduceerd wat vervolgens met zware stookolie gestookte containerschepen wordt getransporteerd dan zijn er ergere dingen om je druk over te maken. Die Amerikanen slaan helemaal door... alsof het daar allemaal zo goed geregeld is. En zolang er mensen zijn die even heen en weer met een Boeing 747 naar Brazilie vliegen om irl naar een voetbalwedstrijd te kijken, dan denk ik dat het met de uitstoot van die dieseltjes wel meevalt eigenlijk. Fiets eens achter een tweetakt snor/bromfiets, dat is vervuiling. Maar nogmaals, boetes zijn terecht maar er is naar mijn mening teveel ophef over.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Of VW.

Ben het wel met je eens dat er ontiegelijk veel verspild wordt op heel veel vlakken.

FH126560 zei:
Ik vind t allemaal erg overtrokken. Uiteraard moeten de verantwoordelijken terecht worden gewezen en boetes opgelegd. Maar als je kijkt wat er allemaal in de wereld voor nutteloze troep wordt geproduceerd wat vervolgens met zware smeerolie gestookte containerschepen wordt getransporteerd dan zijn er ergere dingen om je druk over te maken. Die Amerikanen slaan helemaal door...alsof het daar allemaal zo goed geregeld is. En zolang er mensen zijn die even heen en weer met een Boeing 747 naar Brazilie vliegen om irl naar een voetbalwedstrijd te kijken, dan denk ik dat het met de uitstoot van die dieseltjes wel meevalt eigenlijk. Maar nogmaals, boetes zijn terecht maar er is teveel ophef over.

Ik denk (en vind) dat het niet zozeer om de uitstoot an sich gaat, maar om de achterbakse wijze van VW. Luchtvaartmaatschappijen beweren ook niet dat hun vliegtuigen bloemetjes en spinazie uitstoten. Het gaat juist om die pretentie en het frauduleus handelen om die pretentie te bewerkstelligen.

Ja, ik geef ook aan dat dat bestraft moet worden. En van VW verwacht je dat ook niet, dat komt er natuurlijk ook nog eens bij.

Nieuw topic "VAG Benzinegate" of gaan we hier gewoon verder ?

De problemen bij Volkswagen stapelen zich op. Dinsdag werd uit intern onderzoek duidelijk dat nog eens 800.000 auto's ,,onverklaarbare tegenstrijdigheden’ vertonen met betrekking tot de uitstoot van CO2.

Het eigen onderzoek van het Duitse merk begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren. Toen bleken 11 miljoen auto's besmet. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden gezien bij benzineauto's. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.

Een ander verschil is de stof waarvan de waarde niet klopt. Nu gaat het om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide. Bij de eerder naar boven gekomen affaire betrof het stikstofdioxide. En juist van koolstofdioxide zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. Ook is de uitstoot van belang voor belastingvoordelen, niet alleen in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Nederland.

Volkswagen schat de "economische risico's'' van de nieuwe zaak op ongeveer 2 miljard euro. Het concern benadrukte dat een betrouwbare omvang nog niet kon worden gegeven. Volkswagen zegt dat het samen met de autoriteiten zo snel mogelijk zal zorgen voor de juiste CO2-classificaties voor de betrokken voertuigen.

Schrap het woord diesel in topic titel en we kunnen rustig verder;)

Doet mij denken aan een jaar of 5 geleden.. toen energielabeling nog een rol speelde bij de BPM berekening..
Bleek een jaar of wat later dat VW (in dit geval PON) een tijdlang met de belastingdienst aan het strijden was om de labeling van een bepaald type VW Golf (TSI DSG uit mijn hoofd).. PON vond het een gunstiger label dan de belastingdienst.. PON moest bakzeil halen en BPM naheffing betalen... welke onder het mom van 'van overheidswege opgelegd' keurig werd verhaald bij de eigenaren van dat moment.. (veelal de zakelijke fleetowner).. :(

Jammer ook voor de werkgevers / berijders.. die een hogere fiscale grondslag voor de kiezen kreeg..

Total Loss zei:

De problemen bij Volkswagen stapelen zich op. Dinsdag werd uit intern onderzoek duidelijk dat nog eens 800.000 auto's ,,onverklaarbare tegenstrijdigheden’ vertonen met betrekking tot de uitstoot van CO2.

Het eigen onderzoek van het Duitse merk begon na het uitbreken van het dieselschandaal, de affaire met sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren. Toen bleken 11 miljoen auto's besmet. Het gaat ook nu voornamelijk om diesels, maar er is ook een onregelmatigheid in de uitstootwaarden gezien bij benzineauto's. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat, bij dochter Audi de A1 en A3, bij Skoda gaat het om de Octavia en bij Seat om de modellen Leon en Ibiza.

Een ander verschil is de stof waarvan de waarde niet klopt. Nu gaat het om het belangrijkste broeikasgas koolstofdioxide. Bij de eerder naar boven gekomen affaire betrof het stikstofdioxide. En juist van koolstofdioxide zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. Ook is de uitstoot van belang voor belastingvoordelen, niet alleen in Duitsland, maar bijvoorbeeld ook in Nederland.

Volkswagen schat de "economische risico's'' van de nieuwe zaak op ongeveer 2 miljard euro. Het concern benadrukte dat een betrouwbare omvang nog niet kon worden gegeven. Volkswagen zegt dat het samen met de autoriteiten zo snel mogelijk zal zorgen voor de juiste CO2-classificaties voor de betrokken voertuigen.

Over welke typen benzinemotoren gaat dit?

Blackadder the 5th zei:

In eerste instantie de 1.0 TSI. Over een week of twee komt daar de 1.2 TSI ook bij. En de 1.4 TSI. En 1.8. Daarna zal gezegd worden dat het toch alle motoren betreft, maar alleen die geproduceerd na 2014. Om ten slotte toch maar toe te geven dat het eigenlijk al 10 jaar lang voor alle benzines opgaat.

Blackadder the 5th zei:
Total Loss zei:

Geen idee, al verwacht ik niet dat het de oude trouwe 1.6 8 klepper zal zijn..

s velthuis zei:
Blackadder the 5th zei:

In eerste instantie de 1.0 TSI. Over een week of twee komt daar de 1.2 TSI ook bij. En de 1.4 TSI. En 1.8. Daarna zal gezegd worden dat het toch alle motoren betreft, maar alleen die geproduceerd na 2014. Om ten slotte toch maar toe te geven dat het eigenlijk al 10 jaar lang voor alle benzines opgaat.

LOL :}

Terug
Bovenaan