VAG Dieselgate

De Britten rollen over VAG heen: https://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/industry/11927566/Volkswagen-recall-could-last-into-2017-says-stricken-car-makers-UK-chief.html
 
Het blijft maar doorgaan:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/volkswagen-droht-rueckzahlung-der-abwrackpraemie-a-1057622.html
 
Daar gaan we weer......
Begin er serieus hard over te denken mijn order te annuleren.

'Volkswagen onthult nieuwe verdachte software'
Foto: Getty Images
Gepubliceerd: 14 oktober 2015 16:24
Laatste update: 14 oktober 2015 16:27

Volkswagen onthult nieuwe verdachte software in de dieselmodellen van 2016. De levering van deze modellen loopt hiermee vertraging op.
Dat meldt persbureau AP.
 
Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
 
Barri zei:
Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
Nee, maar ivm A. het gesjoemel, B. 'Het is allééén de e189 motor' ->niet dus, leugenaars C. Ik de onduidelijke communicatie beu ben.

En deels D; ik geen zin heb in idioot lange wachttijden omdat ze hun zaakjes niet op orde hebben.
 
Dus weer een aap uit de mouw. Ook bij de nieuwe 2016 modellen blijkt er iets aan de hand. Benieuwd of dit alleen bij de diesels blijft. Lijkt me wel dat hoe dan ook echt alles naar boven gaat komen nu, echt alles en iedereen zit er bovenop nu.
 
Was ik VW dealer haalde ik vandaag nog die VW logo's van m'n pand en verstopte me ergens achterin het magazijn...
a075.gif
 
der Magistrat zei:
Barri zei:
Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?

Huh? Stikstof maakt hier niet uit? Wat krijgen we nou...

De grenswaarde is in Europa een stuk hoger dan in de VS. Dat zal Barri waarschijnlijk bedoelen.

===============

Vervelend zeg.. nu doet VAG een melding bij de EPA dát er software inzit die de testdrive herkent en er naar handelt.. is het (weer) niet goed..


:)

Uit het betreffende nrc artikel:
"De technologie zou ervoor zorgen dat een katalysator die de uitstoot zuivert op de rollenbanken eerder aan gaat dan op de weg. Daardoor wordt bij testen het schadelijke stikstofoxide sneller omgezet in een minder gevaarlijke variant. Op die manier presteren auto’s beter in een testomgeving dan in de praktijk."

Dit lees ik als dat er eerder (en in grotere hoeveelheden) AdBlue wordt ingespoten. Dat verhaal was er toch vorige maand ook al?
 
Zal niet helemaal zo zijn anders wordt het niet weer naar buiten gebracht door VW zelf.
Benieuwd hoe die in de EU zal gaan.
 
Jazzik zei:
Was ik VW dealer haalde ik vandaag nog die VW logo's van m'n pand en verstopte me ergens achterin het magazijn...
a075.gif

Jij zit hier echt alleen voor leedvermaak he? Zie je ook je berichten op de homepage..... Inhoudelijk zijn je reacties van 0 waarde.
 
Durashift zei:
der Magistrat zei:
Barri zei:
Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?

Huh? Stikstof maakt hier niet uit? Wat krijgen we nou...

De grenswaarde is in Europa een stuk hoger dan in de VS. Dat zal Barri waarschijnlijk bedoelen.
Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.
 
EVV zei:
Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.
Toch is over die 'factor 40' nog weinig naar buiten gekomen. En de auto's zijn bij mijn weten niet opnieuw voor de Euro5 of Euro6 norm getest, dus het is voorbarig om te roepen dat de auto's nu ook niet aan de Europese normen voldoen.
 
VW weet volgens mij donders goed of ze wel/niet aan de EU norm voldoen. Dat wisten ze 2 weken geleden al. Alleen niet het lef om dat ineens te melden of ze dachten er mee weg te komen. Ik ben nota bene netjes door de Audi dealer gebeld "meneer, uw bestelde auto is EURO6 en dat is totaaaaaal geen probleem. NIks mee aan de hand"
 
Barri zei:
EVV zei:
Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.
Toch is over die 'factor 40' nog weinig naar buiten gekomen. En de auto's zijn bij mijn weten niet opnieuw voor de Euro5 of Euro6 norm getest, dus het is voorbarig om te roepen dat de auto's nu ook niet aan de Europese normen voldoen.
Hier staat toch echt die factor 40
EPA zei:
As described in the NOV, a sophisticated software algorithm on certain Volkswagen vehicles detects when the car is undergoing official emissions testing, and turns full emissions controls on only during the test. The effectiveness of these vehicles’ pollution emissions control devices is greatly reduced during all normal driving situations. This results in cars that meet emissions standards in the laboratory or testing station, but during normal operation, emit nitrogen oxides, or NOx, at up to 40 times the standard. The software produced by Volkswagen is a “defeat device,” as defined by the Clean Air Act.
 
Maar waarom is de Euro5 testcyclus dan niet nogmaals uitgevoerd? Blijkbaar vinden ze (de instanties) dat in Europa niet nodig ofzo?
Als VW daarbij door het ijs zakt, heeft men pas écht een probleem.
 
Worden andere merken ook onderzocht? Of zijn die al onderzocht? Je hoort daar niets over.
 
Roemde ik AW recent nog om de wijze waarop ze deze affaire behandelde, maakt deze trots na het zien van het meest recente nummer toch weer plaats voor enige terughoudendheid. Het is ineens 'NOx-schandaal' geworden en er is een ADAC-test toegevoegd waaruit blijkt dat een heel groot deel van de auto's (vooral niet-Duitse automobielen) niet voldoet aan de NOx-normen voor 2017! Lekker belangrijk...
 
Als ik de foto's en de begeleidende tekst goed interpreteer is die ADAC test uitgevoerd op de rollenbank. Een situatie waarbij de sjoemelsoftware dus de test erkent.

Feitelijk bevestigd de ADAC test dus dat de kans dat europese auto's voorzien zijn van sjoemelsoftware groter is.

Daarnaast, waarom zou volkswagen de moeite nemen om auto's aan te passen als ze, zoals de adac aangeeft, aan de normen voldoen. De test bevestigd dus de aanwezigheid van sjoemelsoftware bij de ze modellen!
 
Rob0032 zei:
Roemde ik AW recent nog om de wijze waarop ze deze affaire behandelde, maakt deze trots na het zien van het meest recente nummer toch weer plaats voor enige terughoudendheid. Het is ineens 'NOx-schandaal' geworden en er is een ADAC-test toegevoegd waaruit blijkt dat een heel groot deel van de auto's (vooral niet-Duitse automobielen) niet voldoet aan de NOx-normen voor 2017! Lekker belangrijk...
Er is al een week niet heel veel nieuws naar buiten gekomen, dus dan moet je zelf maar nieuws maken :cool:
 
Kennelijk heeft het gemeentebestuur van Utrecht dat artikel ook gelezen.. Zij besluiten te stoppen met de subsidie op aanschaf Euro6 diesel motorvoertuigen.. wegens 'dieselgate'.

Beetje voorbarig, tot nu toe is er nog maar 1 merk 'ontmaskerd' toch?

Enfin, je zal maar een Euro6 diesel in bestelling hebben staan als inwoner van Utrecht en met de subsidie in gedachte..
Hopelijk is er wel sprake van een bepaalde overgangsperiode.?

De gemeente Utrecht stopt met subsidie voor van de aanschaf door bewoners en bedrijven van zogeheten schone Euro 6 dieselauto's. Het college van burgemeester en wethouders schrapt de regeling in verband met 'dieselgate'.

De gemeente reageert daarmee op het nieuws dat grote autofabrikanten testuitkomsten over de uitstoot van schadelijke stoffen hebben gemanipuleerd.

"De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto's waaraan wellicht gesleuteld is", onderbouwt Utrecht de beslissing.

Subsidiëring van de aankoop van Euro 6 dieselauto's maakte deel uit van de zogeheten sloop- en vervangingsregeling om oude vervuilende diesels uit het straatbeeld te krijgen. Voor de aanschaf van auto's met een Euro 4 of 5 dieselmotor was nooit subsidie te krijgen.


Bron:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1395782/einde-utrechtse-subsidie-schone-diesels-na-schandaal.html
 
De hardnekkigheid waarmee AW en ook een aantal reageerders hun uiterste best doen om vooral ook andere fabrikanten te betrekken in het schandaal dat tot nu toe, objectief gezien, puur en alleen VAG betreft is eigenlijk nogal stuitend.....

Ik zeg niet dat andere fabrikanten het niet gedaan hebben, maar er is op dit moment geen enkele aanleiding toe, anders dan een afwijkend praktijkverbruik t.o.v. de norm. En dat is dan iets dat we van zo ongeveer elke auto al jaren weten. En dat heeft, zoals iedereen, die zich een klein beetje in deze materie verdiept heeft en in het bezit is van anderhalve hersencel, zou kunnen weten, niets te maken met datgene wat er in dit geval plaatsgevonden heeft.

Blijft de conclusie dat AW, Bild en sommige andere media op deze manier de oplichting door VAG bewust lijken te willen bagatelliseren.

Daarnaast is er vast ook een flinke groep die vanuit hun blinde merkliefde en bijbehorende plaat voor de harses onbewust "ja, maar de anderen ook" blijven roepen, net als een 5-jarige kleuter op de speelplaats.
Vanuit de vele media, waarin vaak de een of de andere zondagmiddagjournalist, die normaal gesproken de belevenissen van de lokale fanfare uiteen mag zetten, zonder zich enigermate in het onderwerp verdiept te hebben of er iets van te snappen, dan weer over het gemiddelde verbruik bericht, worden dan de gewenste conclusies getrokken.....
Het begint steeds meer te lijken op het niveau van de vluchtelingendiscussie in sommige media....o_O
 
Durashift zei:
Kennelijk heeft het gemeentebestuur van Utrecht dat artikel ook gelezen.. Zij besluiten te stoppen met de subsidie op aanschaf Euro6 diesel motorvoertuigen.. wegens 'dieselgate'.

Beetje voorbarig, tot nu toe is er nog maar 1 merk 'ontmaskerd' toch?

Enfin, je zal maar een Euro6 diesel in bestelling hebben staan als inwoner van Utrecht en met de subsidie in gedachte..
Hopelijk is er wel sprake van een bepaalde overgangsperiode.?

De gemeente Utrecht stopt met subsidie voor van de aanschaf door bewoners en bedrijven van zogeheten schone Euro 6 dieselauto's. Het college van burgemeester en wethouders schrapt de regeling in verband met 'dieselgate'.

De gemeente reageert daarmee op het nieuws dat grote autofabrikanten testuitkomsten over de uitstoot van schadelijke stoffen hebben gemanipuleerd.

"De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto's waaraan wellicht gesleuteld is", onderbouwt Utrecht de beslissing.

Subsidiëring van de aankoop van Euro 6 dieselauto's maakte deel uit van de zogeheten sloop- en vervangingsregeling om oude vervuilende diesels uit het straatbeeld te krijgen. Voor de aanschaf van auto's met een Euro 4 of 5 dieselmotor was nooit subsidie te krijgen.


Bron:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1395782/einde-utrechtse-subsidie-schone-diesels-na-schandaal.html


Geen mannelijke wethouders meer aannemen, wellicht dat ze een keer naar het Zandpad zijn geweest. Vrouwelijke ook niet meer, wellicht dat ze op hetzelfde Zandpad hebben gewerkt.
 
Majortom zei:
De hardnekkigheid waarmee AW en ook een aantal reageerders hun uiterste best doen om vooral ook andere fabrikanten te betrekken in het schandaal dat tot nu toe, objectief gezien, puur en alleen VAG betreft is eigenlijk nogal stuitend.....

Ik zeg niet dat andere fabrikanten het niet gedaan hebben, maar er is op dit moment geen enkele aanleiding toe, anders dan een afwijkend praktijkverbruik t.o.v. de norm. En dat is dan iets dat we van zo ongeveer elke auto al jaren weten. En dat heeft, zoals iedereen, die zich een klein beetje in deze materie verdiept heeft en in het bezit is van anderhalve hersencel, zou kunnen weten, niets te maken met datgene wat er in dit geval plaatsgevonden heeft.

Blijft de conclusie dat AW, Bild en sommige andere media op deze manier de oplichting door VAG bewust lijken te willen bagatelliseren.

Daarnaast is er vast ook een flinke groep die vanuit hun blinde merkliefde en bijbehorende plaat voor de harses onbewust "ja, maar de anderen ook" blijven roepen, net als een 5-jarige kleuter op de speelplaats.
Vanuit de vele media, waarin vaak de een of de andere zondagmiddagjournalist, die normaal gesproken de belevenissen van de lokale fanfare uiteen mag zetten, zonder zich enigermate in het onderwerp verdiept te hebben of er iets van te snappen, dan weer over het gemiddelde verbruik bericht, worden dan de gewenste conclusies getrokken.....
Het begint steeds meer te lijken op het niveau van de vluchtelingendiscussie in sommige media....o_O

[size=large]+1[/size]

Misschien moet men (vooral ook de AW redactie) eens even bij de RDW te rade gaan. Daar heet dit schandaal dus:

[size=x-large]Volkswagen dieselschandaal[/size]​
https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Volkswagen-dieselschandaal-en-de-rol-van-de-RDW.aspx

...en hier https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Veel-gestelde-vragen-Volkswagen-dieselschandaal.aspx?Path=Portal/Over%20RDW/Actueel%20en%20kennis/Nieuwsberichten kan men ook het volgende lezen:

[size=x-large]Raakt de fraude ook andere voertuigfabrikanten dan Volkswagen AG?[/size]

[size=large]Er zijn op dit moment geen signalen dat er andere voertuigfabrikanten betrokken zijn dan die van de Volkswagen AG-groep.[/size]

Nou jongens, was dit [size=large]GROOT[/size] , [size=large]VET[/size] en vooral ook [size=large]duidelijk[/size] genoeg?
a060.gif
 
Jazzik zei:
Majortom zei:
De hardnekkigheid waarmee AW en ook een aantal reageerders hun uiterste best doen om vooral ook andere fabrikanten te betrekken in het schandaal dat tot nu toe, objectief gezien, puur en alleen VAG betreft is eigenlijk nogal stuitend.....

Ik zeg niet dat andere fabrikanten het niet gedaan hebben, maar er is op dit moment geen enkele aanleiding toe, anders dan een afwijkend praktijkverbruik t.o.v. de norm. En dat is dan iets dat we van zo ongeveer elke auto al jaren weten. En dat heeft, zoals iedereen, die zich een klein beetje in deze materie verdiept heeft en in het bezit is van anderhalve hersencel, zou kunnen weten, niets te maken met datgene wat er in dit geval plaatsgevonden heeft.

Blijft de conclusie dat AW, Bild en sommige andere media op deze manier de oplichting door VAG bewust lijken te willen bagatelliseren.

Daarnaast is er vast ook een flinke groep die vanuit hun blinde merkliefde en bijbehorende plaat voor de harses onbewust "ja, maar de anderen ook" blijven roepen, net als een 5-jarige kleuter op de speelplaats.
Vanuit de vele media, waarin vaak de een of de andere zondagmiddagjournalist, die normaal gesproken de belevenissen van de lokale fanfare uiteen mag zetten, zonder zich enigermate in het onderwerp verdiept te hebben of er iets van te snappen, dan weer over het gemiddelde verbruik bericht, worden dan de gewenste conclusies getrokken.....
Het begint steeds meer te lijken op het niveau van de vluchtelingendiscussie in sommige media....o_O

[size=large]+1[/size]

Misschien moet men (vooral ook de AW redactie) eens even bij de RDW te rade gaan. Daar heet dit schandaal dus:

[size=x-large]Volkswagen dieselschandaal[/size]​
https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Volkswagen-dieselschandaal-en-de-rol-van-de-RDW.aspx

...en hier https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Veel-gestelde-vragen-Volkswagen-dieselschandaal.aspx?Path=Portal/Over%20RDW/Actueel%20en%20kennis/Nieuwsberichten kan men ook het volgende lezen:

[size=x-large]Raakt de fraude ook andere voertuigfabrikanten dan Volkswagen AG?[/size]

[size=large]Er zijn op dit moment geen signalen dat er andere voertuigfabrikanten betrokken zijn dan die van de Volkswagen AG-groep.[/size]

Nou jongens, was dit [size=large]GROOT[/size] , [size=large]VET[/size] en vooral ook [size=large]duidelijk[/size] genoeg?
a060.gif

Sommigen lijken wel erg veel plezier te ontlenen aan de schade die VW hiervan oploopt....
Antifanboys zijn voor mij althans niet beter dan fanboys....zie mijn tekst over kleuters......
De gemiddelde werknemer bij VAG kan de bezuinigingen die hiervoor straks gegarandeerd gaan komen flink gaan voelen, omdat aandeelhouders natuurlijk weer zo snel mogelijk hun verdampte waarde en rendement terug willen gaan zien.
Als ze geluk hebben valt het mee, maar in het ergste geval verliezen een hoop mensen hun baan; ik kan daar niet bepaald een gevoel van leedvermaak aan over houden.
 
Majortom zei:
Sommigen lijken wel erg veel plezier te ontlenen aan de schade die VW hiervan oploopt....
Antifanboys zijn voor mij althans niet beter dan fanboys....zie mijn tekst over kleuters......
De gemiddelde werknemer bij VAG kan de bezuinigingen die hiervoor straks gegarandeerd gaan komen flink gaan voelen, omdat aandeelhouders natuurlijk weer zo snel mogelijk hun verdampte waarde en rendement terug willen gaan zien.
Als ze geluk hebben valt het mee, maar in het ergste geval verliezen een hoop mensen hun baan; ik kan daar niet bepaald een gevoel van leedvermaak aan over houden.

Dit heeft niets te maken met plezier dan wel leedvermaak! Dit heeft wel te maken met gekleurde (schaamrode?) informatie en reacties van, ja laten we het fanboys noemen, die onmiddelijk in de "defense-mode" schieten.
Dat soort reactie is dan nog tot daar aan toe, ware het niet dat zij menen dat de aanval de beste verdediging is en dus meteen de aanval openen op "de anderen". Die aanval behelst dan vrijwel uitsluitend oneigenlijke argumenten, halve waarheden en nog zo het één en ander...

Maar goed, daar had je zelf in je post van 16.12 al op gewezen.
 
Majortom zei:
Sommigen lijken wel erg veel plezier te ontlenen aan de schade die VW hiervan oploopt....
Antifanboys zijn voor mij althans niet beter dan fanboys....zie mijn tekst over kleuters......
De gemiddelde werknemer bij VAG kan de bezuinigingen die hiervoor straks gegarandeerd gaan komen flink gaan voelen, omdat aandeelhouders natuurlijk weer zo snel mogelijk hun verdampte waarde en rendement terug willen gaan zien.
Als ze geluk hebben valt het mee, maar in het ergste geval verliezen een hoop mensen hun baan; ik kan daar niet bepaald een gevoel van leedvermaak aan over houden.

We hebben afspraken gemaakt (eenzijdig, onze regering stelt de voorwaarden) waaraan auto's moeten voldoen. Nu is er een concern wat zich niet aan de afspraken houdt en dat concern is (terecht !!! ) aan de schandpaal genageld. Dat dit akkefietje gevolgen gaat hebben voor de Europese economie is iedereen duidelijk. Ik verwacht een verschuiving van de verkoopcijfers van de meest verkochte merken en een daling van de restwaarde van tweedehands Volkswagens.

Toch ben ik er nog steeds niet 100% van overtuigd dat andere fabrikanten niet dezelfde trucs hebben toegepast. Heel veel producten worden als halffabrikaat ingekocht bij een beperkt aantal bedrijven (bijvoorbeeld Bosch) en wie garandeert mij dat de sjoemelsoftware niet door die fabrikanten geleverd is. En daarmee kan het in andere merken en modellen straks ook boven water komen. Ook die merken lopen dus een risico, wel in mindere mate dan VAG.
En, dat overheden nu andere merken ook laten testen is eerder zekerheid dan vermoeden.

Ik hoop dat VAG een mogelijkheid ziet de sjoemelsoftware ongemerkt weg te poetsen. Ik ben echter bang dat dat moeilijk is; ergens op managementniveau heeft iemand besloten voor sjoemelsoftware te kiezen in plaats van echte software en dat had vast een gegronde reden.

Qua gevolgen verwacht ik dat de VAG producten in populariteit zullen zakken. Dat schommelen is normale marktwerking, maar zo'n grapje kan het versterken tot in het extreme.
En er is veel gekoppeld aan de populariteit van deze auto's. Leasetarieven zullen straks te laag blijken te zijn, particulieren zullen straks minder terug krijgen voor hun tweedehandsje en er zal een groep mensen zijn die VAG in de ban doet. Nieuwe voertuigen zullen ook moeilijker te verhandelen zijn, prijsdaling is eerder te verwachten dan prijsverhoging.
Dat geeft financiële stress bij de leasemaatschappijen (waar het VAG aandeel van de vloot groot is) en particulieren zijn "not amused" als ze het tweedehandsje willen inruilen. Particulieren zullen het vervangen van de auto waarschijnlijk wat uitstellen en er zullen er zijn die over stappen naar een ander merk. En probeer de overgestapte klanten straks maar weer eens terug te krijgen.
Er is een risico dat toeleveranciers van VAG straks minder kunnen leveren, er is een kans dat merken die nu "in de wachtkamer zitten" andere toeleveranciers gebruiken.
Voor de automotive professional zal er ook het nodige veranderen. Er zal een aantal moeten omscholen. Bedrijven die VAG blijven verhandelen zullen zich een stuk klantvriendelijker moeten opstellen. Het kuddegedrag van "iedereen rijdt VAG, dus VAG is goed" kan straks minder zijn, waarmee klantenbinding belangrijker wordt.

Er is echter heel veel afhankelijk van de aanpassing van de software. Krijg ik straks na de software-update een schone bolide die met geen twintig paarden meer op gang te slingeren is, daalt mijn tevredenheid. Krijg ik na de aanpassing een bolide die veel extra onderhoud nodig heeft, daalt mijn tevredenheid. Het gevolg daar van is dat ik daar over klaag en iemand die toevallig twijfelt over een volgende auto zal misschien anders kiezen (of heeft al gekozen). Maar, is de aanpassing zodanig dat het niet merkbaar is, zal ik dat als argument in discussie over dit schandaal aanvoeren. Daarmee geef je het publiek het gevoel van een storm in een glas water.

Kortom: deze muis zal een flinke staart hebben.
En dat juist bij het concern wat zo'n groot marktaandeel heeft.
Of is dat grote marktaandeel juist een gevolg van...... o_O
 
Ik las zojuist een artikel in het nieuwe Topgear magazine over het schandaal; rustig en gebalanceerd de feiten op een rijtje gezet, geen schreeuwerige koppen en geen enkel sentiment vóór of tegen VW....
Kunnen een aantal andere (;)) media nog iets van leren
 
Ik hoorde gisteren een professor corporate communication op Radio1 (Cees van Riel). Lang verhaal kort: nu doet het even au, maar over 2 tot 3 jaar is alles vergeten en is VW wellicht zelfs gewoon weer de grootste autofabrikant van de wereld.
 
Majortom zei:
Ik las zojuist een artikel in het nieuwe Topgear magazine over het schandaal; rustig en gebalanceerd de feiten op een rijtje gezet, geen schreeuwerige koppen en geen enkel sentiment vóór of tegen VW....
Kunnen een aantal andere (;)) media nog iets van leren

Het is inderdaad een mooie samenvatting. In eerste instantie werd geschreven over een 50-voudige overschrijding van de NOx-norm. Als die overschrijding werkelijk zo grof is, zijn ze ook in Europa "verkeerd bezig" geweest. Dit artikel lijkt aan te geven dat de overschrijding niet zo groot was.
 
Bimmert zei:
Ik hoorde gisteren een professor corporate communication op Radio1 (Cees van Riel). Lang verhaal kort: nu doet het even au, maar over 2 tot 3 jaar is alles vergeten en is VW wellicht zelfs gewoon weer de grootste autofabrikant van de wereld.

De Pinto was voor Ford in de jaren 70 ook redelijk pijnlijk:

Ford Pinto - brandende benzine tank

Ford Pinto - Case study

Ford heeft doorgepakt en ervan geleerd. En bestaat nog steeds ...
 
rke zei:
Majortom zei:
Ik las zojuist een artikel in het nieuwe Topgear magazine over het schandaal; rustig en gebalanceerd de feiten op een rijtje gezet, geen schreeuwerige koppen en geen enkel sentiment vóór of tegen VW....
Kunnen een aantal andere (;)) media nog iets van leren

Het is inderdaad een mooie samenvatting. In eerste instantie werd geschreven over een 50-voudige overschrijding van de NOx-norm. Als die overschrijding werkelijk zo grof is, zijn ze ook in Europa "verkeerd bezig" geweest. Dit artikel lijkt aan te geven dat de overschrijding niet zo groot was.

Wat ik ervan begrepen heb:

- (kleine) technologieachterstand van VAG andere (diesel) fabrikanten als het gaat om uitstoot euro 5 diesels
- keuzes van VAG om euro 5 motoren vroeg (bij weinig toeren) al veel koppel te geven (uitstoot NOx omhoog)
- US uitstootnorm zonder adblue zeer moeilijk sowieso te realiseren
- overschrijding NOx vooral bij 'volle poeier' vragen. Tot 50 keer verbaast mij dan niet.
- Andere fabrikanten (bv PSA) andere keuzes gemaakt om Nox naar beneden te krijgen, namelijk standaard configuratie is afgeknepen variant die aan eisen voldoet. Bij kick-down: overboostfunctie met ook (veel) meer uitstoot, maar relatief lager dan VAG.
- Ik verwacht dat de VW's bij terugroepacties 'geknepen' gaan worden. Niet zo zeer vermogensverlies, wel loopcultuur en koppelverlies in toerengebieden.

Ik verwacht geen fraude bij merken als GM, Ford, PSA, Toyota of BMW. Maar het ' kwaad' is al geschied. Zie bv politieke ontwikkelingen lokaal (Utrecht), Nationaal en op Europees niveau. Eisen zullen bij nieuwe tests scherper worden. Een diesel zonder adblue gaan we straks niet meer tegenkomen.
 
[size=x-large]VW made several defeat devices to cheat emissions tests, report says[/size]

[size=small]
October 17, 2015 17:18 CET

(Reuters) -- Volkswagen made several versions of its "defeat device" software to rig diesel emissions tests, three people familiar with the matter told Reuters, potentially suggesting a complex deception by the automaker.

During seven years of self-confessed cheating, Volkswagen altered its illegal software for four engine types, said the sources, who include a VW manager with knowledge of the matter and a U.S. official close to an investigation into the company.

Spokespersons for VW in Europe and the U.S. declined to comment on whether it developed multiple defeat devices, citing ongoing investigations by the company and authorities in both regions.

Asked about the number of people who might have known about the cheating, a spokesman at VW headquarters in Wolfsburg, Germany, said: "We are working intensely to investigate who knew what and when, but it's far too early to tell."

Some industry experts and analysts said several versions of the defeat device raised the possibility that a range of employees were involved. Software technicians would have needed regular funding and knowledge of engine programs, they said.

The number of people involved is a key issue for investors because it could affect the size of potential fines and the extent of management change at the company, said Arndt Ellinghorst, an analyst at banking advisory firm Evercore ISI.

Tougher penalties

Brandon Garrett, a corporate crime expert at the University of Virginia School of Law, said federal prosecution guidelines would call for the U.S. Justice Department to seek tougher penalties if numerous senior executives were found to have been involved in the cheating.

"The more higher-ups that are involved, the more the company is considered blameworthy and deserving of more serious punishment," Garrett said.

When it started using defeat device software in 2008, VW installed it with the EA189 diesel engine. The software was subsequently added to the newer EA288 engine.

"VW would have had to reconfigure the software for each generation of engines," said the U.S. official close to an ongoing investigation into VW.

A U.S.-based expert on diesel engines and testing said the defeat device software also had to be altered when VW changed the emissions control system in its engines.

In older diesel models, VW used so-called Lean NOx Traps designed to reduce toxic nitrogen oxides in engine exhaust. Starting around 2012, the company introduced a more sophisticated and expensive system called Selective Catalytic Reduction.

VW's U.S. chief, Michael Horn, told U.S. lawmakers on Oct. 8 that different software was developed for Europe as well. "Since the standards are different, my understanding is that the defeat devices in those (European) cars are as well," he said, without elaborating.

Horn said VW was withdrawing its application for regulatory certification of 2016 diesel models because it contained another software feature that had not been disclosed as required by the authorities.

VW has been criticized by some lawmakers and analysts for blaming a small number of individuals for the banned software installed in up to 11 million vehicles worldwide, even while investigations continue.

Horn told U.S. lawmakers that he believed "a couple of software engineers" were responsible, while a letter dated Oct. 8 from VW to the European Parliament blamed "the misconduct of a few people."

VW admitted publicly on Sept. 18 to using software that could tell when a diesel vehicle was being tested and temporarily lower its toxic emissions to pass U.S. regulations.

The scandal has wiped around a quarter off its stock market value and forced out its long-time CEO Martin Winterkorn.[/size]

https://europe.autonews.com/article/20151017/ANE/151019886/vw-made-several-defeat-devices-to-cheat-emissions-tests-report-says
 
Ami zei:
Wat ik ervan begrepen heb:

- (kleine) technologieachterstand van VAG andere (diesel) fabrikanten als het gaat om uitstoot euro 5 diesels
Die uitstoot beperkende technieken hebben een kostenplaatje. AdBleu verhoogt de prijs per kilometer en de auto wordt nog meer volgehangen met millieu-spulletjes.

- keuzes van VAG om euro 5 motoren vroeg (bij weinig toeren) al veel koppel te geven (uitstoot NOx omhoog)
Dat is onze eigen gekkigheid. Wij, de klanten, vragen om motoren die je bij 2000 rpm al kan overschakelen en toch mag er geen tien liter gloeikop in het vooronder liggen.

- US uitstootnorm zonder adblue zeer moeilijk sowieso te realiseren
- overschrijding NOx vooral bij 'volle poeier' vragen. Tot 50 keer verbaast mij dan niet.
Ik weet niet hoe ze het meten. Wat mij vooral verbaasde is dat de fabrikant zelf voor de test moet zorgen.

- Andere fabrikanten (bv PSA) andere keuzes gemaakt om Nox naar beneden te krijgen, namelijk standaard configuratie is afgeknepen variant die aan eisen voldoet. Bij kick-down: overboostfunctie met ook (veel) meer uitstoot, maar relatief lager dan VAG.
- Ik verwacht dat de VW's bij terugroepacties 'geknepen' gaan worden. Niet zo zeer vermogensverlies, wel loopcultuur en koppelverlies in toerengebieden.
Dat verwacht ik ook. Misschien dat het aanpassen in Europa niet nodig is, maar een verandering van de handel in de USA merken we hier ook nog wel. Bovendien is er imago-schade, in geen jaar tijd van het schoonste jongetje van de klas naar een van de viezere.
 
rke zei:
Qua gevolgen verwacht ik dat de VAG producten in populariteit zullen zakken. Dat schommelen is normale marktwerking, maar zo'n grapje kan het versterken tot in het extreme.
En er is veel gekoppeld aan de populariteit van deze auto's. Leasetarieven zullen straks te laag blijken te zijn, particulieren zullen straks minder terug krijgen voor hun tweedehandsje en er zal een groep mensen zijn die VAG in de ban doet. Nieuwe voertuigen zullen ook moeilijker te verhandelen zijn, prijsdaling is eerder te verwachten dan prijsverhoging.
Dat geeft financiële stress bij de leasemaatschappijen (waar het VAG aandeel van de vloot groot is) en particulieren zijn "not amused" als ze het tweedehandsje willen inruilen. Particulieren zullen het vervangen van de auto waarschijnlijk wat uitstellen en er zullen er zijn die over stappen naar een ander merk. En probeer de overgestapte klanten straks maar weer eens terug te krijgen.
Er is een risico dat toeleveranciers van VAG straks minder kunnen leveren, er is een kans dat merken die nu "in de wachtkamer zitten" andere toeleveranciers gebruiken.

Dat zal vooral in de VS leuk worden, daar krijgen ze gegarandeerd flink wat van die class action lawsuits aan hun broek. Juist VAG zou moeten weten dat je jezelf zo ver mogelijk van die positie weg moet zien te houden: in de tweede helft van de jaren 80 kon Audi daar zo ongeveer inpakken na het unintended acceleration-schandaal. En toen was er met de auto's zelf helemaal niets mis!
 
Niet dat ik andere merken wil beschuldigen, maar als andere merken zuiver op de graat zijn, dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat zij wel volgens de regels gehandeld hebben? Waarom doen ze dat niet dan? Kleine moeite en gratis reclame zou ik zeggen.
 
dickey zei:
Niet dat ik andere merken wil beschuldigen, maar als andere merken zuiver op de graat zijn, dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat zij wel volgens de regels gehandeld hebben? Waarom doen ze dat niet dan? Kleine moeite en gratis reclame zou ik zeggen.

Maar dat doen ze toch ook? Volgens mij waren GM en BMW er vrij snel bij met een verklaring.
 
Rob0032 zei:
dickey zei:
Niet dat ik andere merken wil beschuldigen, maar als andere merken zuiver op de graat zijn, dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat zij wel volgens de regels gehandeld hebben? Waarom doen ze dat niet dan? Kleine moeite en gratis reclame zou ik zeggen.

Maar dat doen ze toch ook? Volgens mij waren GM en BMW er vrij snel bij met een verklaring.

Net als Honda: https://www.demorgen.be/economie/topman-honda-gesjoemel-vw-brengt-auto-industrie-schade-toe-a2474624/
 
'Volkswagen schendt ook Europees recht' https://www.nu.nl/economie/4147441/volkswagen-schendt-europees-recht.html
 
Skandal um manipulierte Dieselmotoren von Volkswagen weitet sich aus. Der Betrug wurde nach SPIEGEL-Informationen nicht von einer "kleinen Gruppe" organisiert, wie der Konzern behauptet. Beteiligt waren offenbar mindestens 30 Manager.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/volkswagen-dutzende-manager-in-vw-skandal-verwickelt-a-1057741.html
 
Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?


Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.
 
Dracae zei:
Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?


Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.

Goede vraag. VW zou de auto dan terug moeten nemen, lijkt me.

Overigens worden de 'VW is niet de enige!'-roepers eindelijk op hun wenken bediend:
Abgasskandal: DUH testet Opel Zafira Diesel — 23.10.2015
DUH: Zafira Tourer ein NOx-Sünder*
https://www.autobild.de/artikel/abgasskandal-duh-testet-opel-zafira-diesel-7063673.html?
*Sünder betekent zondaar.
 
der Magistrat zei:
Dracae zei:
Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?


Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.

Goede vraag. VW zou de auto dan terug moeten nemen, lijkt me.

Overigens worden de 'VW is niet de enige!'-roepers eindelijk op hun wenken bediend:
Abgasskandal: DUH testet Opel Zafira Diesel — 23.10.2015
DUH: Zafira Tourer ein NOx-Sünder*
https://www.autobild.de/artikel/abgasskandal-duh-testet-opel-zafira-diesel-7063673.html?
*Sünder betekent zondaar.

De man wild de auto gewoon houden, zoals het ding nu is. Hij heeft na in allerlei andere auto's te hebben proefgereden bewust voor deze gekozen, want de Passat reed het lekkerste, was het stilste en het best afgewerkt. Dat lekker rijden zou misschien na een aanpassing minder kunnen worden.. dus waarom iets laten veranderen als je tevreden bent en zelf niks van het probleem merkt?

Persoonlijk zou ik de testen, die ongetwijfeld komen, afwachten en de auto wel laten aanpassen als het verschil minimaal is in vermogen, gewoon om geen eventuele mensen met astma extra te vergiftigen, maar als er een stevig verschil is in hoe lekker een auto rijd zou ik het niet doen, ook niet met een ( in Nederland) ongetwijfeld minimale schadevergoeding.

Wat betreft de Zafira, ik heb niks met Opel, maar moet eerst nog maar eens bewijs zien voor ik een beschuldiging tegen dit merk en andere voor waar aanneem. Er wordt veel te veel gespeculeerd , beschuldigd en politiek bedreven over dit onderwerp en veel te weinig gedaan om het echt in de toekomst te voorkomen.
 
Terug
Bovenaan