der Magistrat
Wegverkenner
Dracae zei:der Magistrat zei:Dracae zei:Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?
Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.
Goede vraag. VW zou de auto dan terug moeten nemen, lijkt me.
Overigens worden de 'VW is niet de enige!'-roepers eindelijk op hun wenken bediend:
Abgasskandal: DUH testet Opel Zafira Diesel — 23.10.2015
DUH: Zafira Tourer ein NOx-Sünder*
https://www.autobild.de/artikel/abgasskandal-duh-testet-opel-zafira-diesel-7063673.html?
*Sünder betekent zondaar.
De man wild de auto gewoon houden, zoals het ding nu is. Hij heeft na in allerlei andere auto's te hebben proefgereden bewust voor deze gekozen, want de Passat reed het lekkerste, was het stilste en het best afgewerkt. Dat lekker rijden zou misschien na een aanpassing minder kunnen worden.. dus waarom iets laten veranderen als je tevreden bent en zelf niks van het probleem merkt?
Persoonlijk zou ik de testen, die ongetwijfeld komen, afwachten en de auto wel laten aanpassen als het verschil minimaal is in vermogen, gewoon om geen eventuele mensen met astma extra te vergiftigen, maar als er een stevig verschil is in hoe lekker een auto rijd zou ik het niet doen, ook niet met een ( in Nederland) ongetwijfeld minimale schadevergoeding.
Wat betreft de Zafira, ik heb niks met Opel, maar moet eerst nog maar eens bewijs zien voor ik een beschuldiging tegen dit merk en andere voor waar aanneem. Er wordt veel te veel gespeculeerd , beschuldigd en politiek bedreven over dit onderwerp en veel te weinig gedaan om het echt in de toekomst te voorkomen.
Ja, leuk, maar het is bewezen dat de auto meer uitstoot dan toegestaan. Dan kan je niet zelf gaan bepalen dat jij er niks van merkt. Het verwijderen van roetfilters vinden sommigen ook erg aangenaam, maar dat maakt het gelukkig nog niet toegestaan.
En inderdaad, die Zafira lijkt me vooralsnog eerder slachtoffer van de hetze die gaande is dan dat Opel ook zou sjoemelen. Maar wie weet wijst de tijd wel uit dat ik er compleet naast zit.