Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nee, maar ivm A. het gesjoemel, B. 'Het is allééén de e189 motor' ->niet dus, leugenaars C. Ik de onduidelijke communicatie beu ben.Barri zei:Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
Barri zei:Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
der Magistrat zei:Barri zei:Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
Huh? Stikstof maakt hier niet uit? Wat krijgen we nou...
Jazzik zei:Was ik VW dealer haalde ik vandaag nog die VW logo's van m'n pand en verstopte me ergens achterin het magazijn...![]()
Durashift zei:der Magistrat zei:Barri zei:Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
De grenswaarde is in Europa een stuk hoger dan in de VS. Dat zal Barri waarschijnlijk bedoelen.
Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.Durashift zei:der Magistrat zei:Barri zei:Dus je zou 'm willen annuleren omdat er blijkbaar gesjoemeld is om een hier niet relevante uitstootnorm te halen?
De grenswaarde is in Europa een stuk hoger dan in de VS. Dat zal Barri waarschijnlijk bedoelen.
Moderator
Toch is over die 'factor 40' nog weinig naar buiten gekomen. En de auto's zijn bij mijn weten niet opnieuw voor de Euro5 of Euro6 norm getest, dus het is voorbarig om te roepen dat de auto's nu ook niet aan de Europese normen voldoen.EVV zei:Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.
Hier staat toch echt die factor 40Barri zei:Toch is over die 'factor 40' nog weinig naar buiten gekomen. En de auto's zijn bij mijn weten niet opnieuw voor de Euro5 of Euro6 norm getest, dus het is voorbarig om te roepen dat de auto's nu ook niet aan de Europese normen voldoen.EVV zei:Dat stuk hoger valt nog best mee, in Europa is het 0,18 mg/km (voor EURO5), in de USA is het 0,05 g/mile. Factor 6 dus, en aangezien ze er met een factor 40 overheen gingen voldoen ze dus ook niet aan de EURO5 norm. EURO6 is overigens 0,08.
EPA zei:As described in the NOV, a sophisticated software algorithm on certain Volkswagen vehicles detects when the car is undergoing official emissions testing, and turns full emissions controls on only during the test. The effectiveness of these vehicles’ pollution emissions control devices is greatly reduced during all normal driving situations. This results in cars that meet emissions standards in the laboratory or testing station, but during normal operation, emit nitrogen oxides, or NOx, at up to 40 times the standard. The software produced by Volkswagen is a “defeat device,” as defined by the Clean Air Act.
Moderator
Er is al een week niet heel veel nieuws naar buiten gekomen, dus dan moet je zelf maar nieuws makenRob0032 zei:Roemde ik AW recent nog om de wijze waarop ze deze affaire behandelde, maakt deze trots na het zien van het meest recente nummer toch weer plaats voor enige terughoudendheid. Het is ineens 'NOx-schandaal' geworden en er is een ADAC-test toegevoegd waaruit blijkt dat een heel groot deel van de auto's (vooral niet-Duitse automobielen) niet voldoet aan de NOx-normen voor 2017! Lekker belangrijk...
Durashift zei:Kennelijk heeft het gemeentebestuur van Utrecht dat artikel ook gelezen.. Zij besluiten te stoppen met de subsidie op aanschaf Euro6 diesel motorvoertuigen.. wegens 'dieselgate'.
Beetje voorbarig, tot nu toe is er nog maar 1 merk 'ontmaskerd' toch?
Enfin, je zal maar een Euro6 diesel in bestelling hebben staan als inwoner van Utrecht en met de subsidie in gedachte..
Hopelijk is er wel sprake van een bepaalde overgangsperiode.?
De gemeente Utrecht stopt met subsidie voor van de aanschaf door bewoners en bedrijven van zogeheten schone Euro 6 dieselauto's. Het college van burgemeester en wethouders schrapt de regeling in verband met 'dieselgate'.
De gemeente reageert daarmee op het nieuws dat grote autofabrikanten testuitkomsten over de uitstoot van schadelijke stoffen hebben gemanipuleerd.
"De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto's waaraan wellicht gesleuteld is", onderbouwt Utrecht de beslissing.
Subsidiëring van de aankoop van Euro 6 dieselauto's maakte deel uit van de zogeheten sloop- en vervangingsregeling om oude vervuilende diesels uit het straatbeeld te krijgen. Voor de aanschaf van auto's met een Euro 4 of 5 dieselmotor was nooit subsidie te krijgen.
Bron:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1395782/einde-utrechtse-subsidie-schone-diesels-na-schandaal.html
Majortom zei:De hardnekkigheid waarmee AW en ook een aantal reageerders hun uiterste best doen om vooral ook andere fabrikanten te betrekken in het schandaal dat tot nu toe, objectief gezien, puur en alleen VAG betreft is eigenlijk nogal stuitend.....
Ik zeg niet dat andere fabrikanten het niet gedaan hebben, maar er is op dit moment geen enkele aanleiding toe, anders dan een afwijkend praktijkverbruik t.o.v. de norm. En dat is dan iets dat we van zo ongeveer elke auto al jaren weten. En dat heeft, zoals iedereen, die zich een klein beetje in deze materie verdiept heeft en in het bezit is van anderhalve hersencel, zou kunnen weten, niets te maken met datgene wat er in dit geval plaatsgevonden heeft.
Blijft de conclusie dat AW, Bild en sommige andere media op deze manier de oplichting door VAG bewust lijken te willen bagatelliseren.
Daarnaast is er vast ook een flinke groep die vanuit hun blinde merkliefde en bijbehorende plaat voor de harses onbewust "ja, maar de anderen ook" blijven roepen, net als een 5-jarige kleuter op de speelplaats.
Vanuit de vele media, waarin vaak de een of de andere zondagmiddagjournalist, die normaal gesproken de belevenissen van de lokale fanfare uiteen mag zetten, zonder zich enigermate in het onderwerp verdiept te hebben of er iets van te snappen, dan weer over het gemiddelde verbruik bericht, worden dan de gewenste conclusies getrokken.....
Het begint steeds meer te lijken op het niveau van de vluchtelingendiscussie in sommige media....![]()
Jazzik zei:Majortom zei:De hardnekkigheid waarmee AW en ook een aantal reageerders hun uiterste best doen om vooral ook andere fabrikanten te betrekken in het schandaal dat tot nu toe, objectief gezien, puur en alleen VAG betreft is eigenlijk nogal stuitend.....
Ik zeg niet dat andere fabrikanten het niet gedaan hebben, maar er is op dit moment geen enkele aanleiding toe, anders dan een afwijkend praktijkverbruik t.o.v. de norm. En dat is dan iets dat we van zo ongeveer elke auto al jaren weten. En dat heeft, zoals iedereen, die zich een klein beetje in deze materie verdiept heeft en in het bezit is van anderhalve hersencel, zou kunnen weten, niets te maken met datgene wat er in dit geval plaatsgevonden heeft.
Blijft de conclusie dat AW, Bild en sommige andere media op deze manier de oplichting door VAG bewust lijken te willen bagatelliseren.
Daarnaast is er vast ook een flinke groep die vanuit hun blinde merkliefde en bijbehorende plaat voor de harses onbewust "ja, maar de anderen ook" blijven roepen, net als een 5-jarige kleuter op de speelplaats.
Vanuit de vele media, waarin vaak de een of de andere zondagmiddagjournalist, die normaal gesproken de belevenissen van de lokale fanfare uiteen mag zetten, zonder zich enigermate in het onderwerp verdiept te hebben of er iets van te snappen, dan weer over het gemiddelde verbruik bericht, worden dan de gewenste conclusies getrokken.....
Het begint steeds meer te lijken op het niveau van de vluchtelingendiscussie in sommige media....![]()
[size=large]+1[/size]
Misschien moet men (vooral ook de AW redactie) eens even bij de RDW te rade gaan. Daar heet dit schandaal dus:
[size=x-large]Volkswagen dieselschandaal[/size]https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Volkswagen-dieselschandaal-en-de-rol-van-de-RDW.aspx
...en hier https://www.rdw.nl/overrdw/Paginas/Veel-gestelde-vragen-Volkswagen-dieselschandaal.aspx?Path=Portal/Over%20RDW/Actueel%20en%20kennis/Nieuwsberichten kan men ook het volgende lezen:
[size=x-large]Raakt de fraude ook andere voertuigfabrikanten dan Volkswagen AG?[/size]
[size=large]Er zijn op dit moment geen signalen dat er andere voertuigfabrikanten betrokken zijn dan die van de Volkswagen AG-groep.[/size]
Nou jongens, was dit [size=large]GROOT[/size] , [size=large]VET[/size] en vooral ook [size=large]duidelijk[/size] genoeg?![]()
Majortom zei:Sommigen lijken wel erg veel plezier te ontlenen aan de schade die VW hiervan oploopt....
Antifanboys zijn voor mij althans niet beter dan fanboys....zie mijn tekst over kleuters......
De gemiddelde werknemer bij VAG kan de bezuinigingen die hiervoor straks gegarandeerd gaan komen flink gaan voelen, omdat aandeelhouders natuurlijk weer zo snel mogelijk hun verdampte waarde en rendement terug willen gaan zien.
Als ze geluk hebben valt het mee, maar in het ergste geval verliezen een hoop mensen hun baan; ik kan daar niet bepaald een gevoel van leedvermaak aan over houden.
Majortom zei:Sommigen lijken wel erg veel plezier te ontlenen aan de schade die VW hiervan oploopt....
Antifanboys zijn voor mij althans niet beter dan fanboys....zie mijn tekst over kleuters......
De gemiddelde werknemer bij VAG kan de bezuinigingen die hiervoor straks gegarandeerd gaan komen flink gaan voelen, omdat aandeelhouders natuurlijk weer zo snel mogelijk hun verdampte waarde en rendement terug willen gaan zien.
Als ze geluk hebben valt het mee, maar in het ergste geval verliezen een hoop mensen hun baan; ik kan daar niet bepaald een gevoel van leedvermaak aan over houden.
Majortom zei:Ik las zojuist een artikel in het nieuwe Topgear magazine over het schandaal; rustig en gebalanceerd de feiten op een rijtje gezet, geen schreeuwerige koppen en geen enkel sentiment vóór of tegen VW....
Kunnen een aantal andere () media nog iets van leren
Bimmert zei:Ik hoorde gisteren een professor corporate communication op Radio1 (Cees van Riel). Lang verhaal kort: nu doet het even au, maar over 2 tot 3 jaar is alles vergeten en is VW wellicht zelfs gewoon weer de grootste autofabrikant van de wereld.
rke zei:Majortom zei:Ik las zojuist een artikel in het nieuwe Topgear magazine over het schandaal; rustig en gebalanceerd de feiten op een rijtje gezet, geen schreeuwerige koppen en geen enkel sentiment vóór of tegen VW....
Kunnen een aantal andere () media nog iets van leren
Het is inderdaad een mooie samenvatting. In eerste instantie werd geschreven over een 50-voudige overschrijding van de NOx-norm. Als die overschrijding werkelijk zo grof is, zijn ze ook in Europa "verkeerd bezig" geweest. Dit artikel lijkt aan te geven dat de overschrijding niet zo groot was.
[size=x-large]VW made several defeat devices to cheat emissions tests, report says[/size]
[size=small]
October 17, 2015 17:18 CET
(Reuters) -- Volkswagen made several versions of its "defeat device" software to rig diesel emissions tests, three people familiar with the matter told Reuters, potentially suggesting a complex deception by the automaker.
During seven years of self-confessed cheating, Volkswagen altered its illegal software for four engine types, said the sources, who include a VW manager with knowledge of the matter and a U.S. official close to an investigation into the company.
Spokespersons for VW in Europe and the U.S. declined to comment on whether it developed multiple defeat devices, citing ongoing investigations by the company and authorities in both regions.
Asked about the number of people who might have known about the cheating, a spokesman at VW headquarters in Wolfsburg, Germany, said: "We are working intensely to investigate who knew what and when, but it's far too early to tell."
Some industry experts and analysts said several versions of the defeat device raised the possibility that a range of employees were involved. Software technicians would have needed regular funding and knowledge of engine programs, they said.
The number of people involved is a key issue for investors because it could affect the size of potential fines and the extent of management change at the company, said Arndt Ellinghorst, an analyst at banking advisory firm Evercore ISI.
Tougher penalties
Brandon Garrett, a corporate crime expert at the University of Virginia School of Law, said federal prosecution guidelines would call for the U.S. Justice Department to seek tougher penalties if numerous senior executives were found to have been involved in the cheating.
"The more higher-ups that are involved, the more the company is considered blameworthy and deserving of more serious punishment," Garrett said.
When it started using defeat device software in 2008, VW installed it with the EA189 diesel engine. The software was subsequently added to the newer EA288 engine.
"VW would have had to reconfigure the software for each generation of engines," said the U.S. official close to an ongoing investigation into VW.
A U.S.-based expert on diesel engines and testing said the defeat device software also had to be altered when VW changed the emissions control system in its engines.
In older diesel models, VW used so-called Lean NOx Traps designed to reduce toxic nitrogen oxides in engine exhaust. Starting around 2012, the company introduced a more sophisticated and expensive system called Selective Catalytic Reduction.
VW's U.S. chief, Michael Horn, told U.S. lawmakers on Oct. 8 that different software was developed for Europe as well. "Since the standards are different, my understanding is that the defeat devices in those (European) cars are as well," he said, without elaborating.
Horn said VW was withdrawing its application for regulatory certification of 2016 diesel models because it contained another software feature that had not been disclosed as required by the authorities.
VW has been criticized by some lawmakers and analysts for blaming a small number of individuals for the banned software installed in up to 11 million vehicles worldwide, even while investigations continue.
Horn told U.S. lawmakers that he believed "a couple of software engineers" were responsible, while a letter dated Oct. 8 from VW to the European Parliament blamed "the misconduct of a few people."
VW admitted publicly on Sept. 18 to using software that could tell when a diesel vehicle was being tested and temporarily lower its toxic emissions to pass U.S. regulations.
The scandal has wiped around a quarter off its stock market value and forced out its long-time CEO Martin Winterkorn.[/size]
Die uitstoot beperkende technieken hebben een kostenplaatje. AdBleu verhoogt de prijs per kilometer en de auto wordt nog meer volgehangen met millieu-spulletjes.Ami zei:Wat ik ervan begrepen heb:
- (kleine) technologieachterstand van VAG andere (diesel) fabrikanten als het gaat om uitstoot euro 5 diesels
Dat is onze eigen gekkigheid. Wij, de klanten, vragen om motoren die je bij 2000 rpm al kan overschakelen en toch mag er geen tien liter gloeikop in het vooronder liggen.- keuzes van VAG om euro 5 motoren vroeg (bij weinig toeren) al veel koppel te geven (uitstoot NOx omhoog)
Ik weet niet hoe ze het meten. Wat mij vooral verbaasde is dat de fabrikant zelf voor de test moet zorgen.- US uitstootnorm zonder adblue zeer moeilijk sowieso te realiseren
- overschrijding NOx vooral bij 'volle poeier' vragen. Tot 50 keer verbaast mij dan niet.
Dat verwacht ik ook. Misschien dat het aanpassen in Europa niet nodig is, maar een verandering van de handel in de USA merken we hier ook nog wel. Bovendien is er imago-schade, in geen jaar tijd van het schoonste jongetje van de klas naar een van de viezere.- Andere fabrikanten (bv PSA) andere keuzes gemaakt om Nox naar beneden te krijgen, namelijk standaard configuratie is afgeknepen variant die aan eisen voldoet. Bij kick-down: overboostfunctie met ook (veel) meer uitstoot, maar relatief lager dan VAG.
- Ik verwacht dat de VW's bij terugroepacties 'geknepen' gaan worden. Niet zo zeer vermogensverlies, wel loopcultuur en koppelverlies in toerengebieden.
rke zei:Qua gevolgen verwacht ik dat de VAG producten in populariteit zullen zakken. Dat schommelen is normale marktwerking, maar zo'n grapje kan het versterken tot in het extreme.
En er is veel gekoppeld aan de populariteit van deze auto's. Leasetarieven zullen straks te laag blijken te zijn, particulieren zullen straks minder terug krijgen voor hun tweedehandsje en er zal een groep mensen zijn die VAG in de ban doet. Nieuwe voertuigen zullen ook moeilijker te verhandelen zijn, prijsdaling is eerder te verwachten dan prijsverhoging.
Dat geeft financiële stress bij de leasemaatschappijen (waar het VAG aandeel van de vloot groot is) en particulieren zijn "not amused" als ze het tweedehandsje willen inruilen. Particulieren zullen het vervangen van de auto waarschijnlijk wat uitstellen en er zullen er zijn die over stappen naar een ander merk. En probeer de overgestapte klanten straks maar weer eens terug te krijgen.
Er is een risico dat toeleveranciers van VAG straks minder kunnen leveren, er is een kans dat merken die nu "in de wachtkamer zitten" andere toeleveranciers gebruiken.
dickey zei:Niet dat ik andere merken wil beschuldigen, maar als andere merken zuiver op de graat zijn, dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat zij wel volgens de regels gehandeld hebben? Waarom doen ze dat niet dan? Kleine moeite en gratis reclame zou ik zeggen.
Rob0032 zei:dickey zei:Niet dat ik andere merken wil beschuldigen, maar als andere merken zuiver op de graat zijn, dan kunnen ze toch gewoon zeggen dat zij wel volgens de regels gehandeld hebben? Waarom doen ze dat niet dan? Kleine moeite en gratis reclame zou ik zeggen.
Maar dat doen ze toch ook? Volgens mij waren GM en BMW er vrij snel bij met een verklaring.
Skandal um manipulierte Dieselmotoren von Volkswagen weitet sich aus. Der Betrug wurde nach SPIEGEL-Informationen nicht von einer "kleinen Gruppe" organisiert, wie der Konzern behauptet. Beteiligt waren offenbar mindestens 30 Manager.
Dracae zei:Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?
Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.
der Magistrat zei:Dracae zei:Vraag: Wat als de eigenaar van een auto met deze motoren en foute software geen aanpassing wil?
Ik ken iemand die een Passat 1.6 tdi met dit probleem heeft en hij heeft helemaal geen zin in een auto met minder koppel of wat voor ander compromis dan ook. We vroegen ons dan ook af of er hier enige vorm van dwang mogelijk is vanuit Pon, VW of onze overheid.
Goede vraag. VW zou de auto dan terug moeten nemen, lijkt me.
Overigens worden de 'VW is niet de enige!'-roepers eindelijk op hun wenken bediend:
Abgasskandal: DUH testet Opel Zafira Diesel — 23.10.2015
DUH: Zafira Tourer ein NOx-Sünder*
https://www.autobild.de/artikel/abgasskandal-duh-testet-opel-zafira-diesel-7063673.html?
*Sünder betekent zondaar.