VAG Dieselgate

@BRG: nee. Andere zijn creatief omdat het laboratoriumnivo in de test niet met de werkelijkheid overeenkomt (dat was al bekend van de Co2 uitstoot meetmethode, maar geldt ook voor NOx meting). Nu wil de EU dat dezelfde uitstootcriteria geldig worden gedurende een meer op de praktijk gebaseerde test. Het is nu al bekend dat auto's 4-5 teveel uitstoten als volgens die vernieuwde testmethode zou worden gemeten.

Dus fabrikanten protesteren en willen meer tijd hebben om hun de auto's aan te passen zodat ze ook volgesn de nieuwe meetmethode aan die zelfde norm kunnen blijven voldoen.

Als de auto binnen de gestelde normen en testomgeving zijn waarden haalt zegt toch vrij weinig over de praktijk? Misschien moeten ze dan de limiet in de testen naar beneden bijstellen. In de praktijk zijn er 20 miljoen chauffeurs met 20 miljoen verschillende rijstijlen.

British Racing Green zei:
Sjoemelen anderen ook???

DS Online zei:
Diesels krijgen twee jaar respijt

De Europese Commissie wil nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt geven om aan de Europese uitstootnorm voor stikstofoxide (NOx) te voldoen. Dat schrijft De Volkskrant.

Uit onderzoek blijkt dat diesels van verschillende automerken meer stikstofgassen uitstoten dan de Europese norm. Ze stoten vier tot vijf keer de NOx-norm uit. Ook al was dat onder de testvoorwaarden vaak niet het geval.

Bij Ford ligt de uitstoot bijvoorbeeld op 0,54 gram per kilometer, terwijl de Europese norm op 0,08 gram per kilometer ligt.

De Europese Commissie wil het gat tussen de norm en de werkelijke uitstoot dichten, maar wel met een overgangsperiode. Tussen september 2017 en september 2019 zou de norm niet meer dan 60 procent mogen worden overschreden. Daarna mag alleen nog een technische overschrijding van 18,7 procent, zo schrijft De Volkskrant op basis van een voorstel dat de Commissie aan de lidstaten voorlegt.

Tien procent

Als die eisen worden overgenomen, dan zou volgens het Commissievoorstel zeker tien procent van de huidige dieselmodellen niet meer worden verkocht. Daarmee is de Commissie veel strenger dan het voorstel dat de autosector op tafel legde: een overschrijding van 400 tot 500 procent. De lidstaten kunnen het voorstel blokkeren, maar door het VW-schandaal heeft de autosector veel krediet verloren.

Intussen werkt Europa aan plannen om de tests strenger te maken. Auto’s zouden in reële omstandigheden moeten getest worden, en niet een artificieel laboratorium.

Als ik de laatste AW goed begrijp dan is het probleem vooral dat VW deze speciale test softeware onder de pet heeft gehouden, niet heeft vermeld bij de Amerikaanse type goedkeuring. Stel nu dat andere merken net zoveel afwijken, misschien ook door dergelijke programma's, maar die hebben het wel gemeld.. dan is dat dus niet sjoemelen.
Sjoemelen, fraude etc.. is regeltjes, wetten en papierwerk. Uitstoot is reëel. Het gene dat ik VW vooral kwalijk neem is dat ze dit hebben laten gebeuren, hebben goedgekeurd, niet goed hebben nagedacht.. bewust hebben gefraudeerd.. het maakt me eigenlijk niet uit wat het was.. . Het is wat mij betreft in alle gevallen een soort gokken met andermans geld..,. of in dit geval onze economie, 20.000 banen en het geld van de aandeelhouders..

En... niet te vergeten: dit is een enorme bedreiging voor een aantal projecten die wat mij betreft een verrijking zijn voor ons als autoliefhebbers, projecten waarvoor je veel geld moet hebben als de uitermate lelijke Veyron, de leuke XL Sport of 3 liter auto's en het behouden van de ouderwetse Bentleys..
Als je niet van VW houd of de Veyron zo vreselijk vind dat je de bijzondere techniek niet kunt waarderen, denk dan eens aan mijn favoriete megalomane, geldverslindende project van de laatste jaren: de Lexus LFA.

Het is niet heel vreemd dat de EU nog langer de tijd geeft, want in bijna alle landen zijn er grote belangen bij deze industrie..

Boppie zei:
Als de auto binnen de gestelde normen en testomgeving zijn waarden haalt zegt toch vrij weinig over de praktijk? Misschien moeten ze dan de limiet in de testen naar beneden bijstellen. In de praktijk zijn er 20 miljoen chauffeurs met 20 miljoen verschillende rijstijlen.

Volgens mij slaat het persbericht inderdaad op de nieuwe testmethode die per 2017 in zou gaan. De nieuwe methode is veel meer gebaseerd op de praktijksituatie dan de huidige.

Ik vind het een nogal verwarrend bericht, want het heeft weinig te maken met dieselgate verder. Het was al een lopend iets. Ford heeft bijvoorbeeld niet gesjoemeld, maar zou niet meer voldoen aan de nieuwe norm.

Ik vind het opmerkelijk dat slechts 10% niet zou voldoen aan de veel strengere norm.

Het artikel dat 8 miljoen Volkswagens in Europa ook uitgerust zijn met sjoemelsoftware is van het niveau Telegraaf-geroeptoeter. Het originele artikel van Reuters zegt dat ze uitgerust zijn met software "capable of" emissietest manipulatie. Dus of ze daadwerkelijk die software gebruiken is nog niet aangetoond.

En ik betwijfel het ten strengste, omdat de bewuste software juist de in Amerika zo strenge NOx normen moest halen. Dit werd gedaan door (bij detectie dat de auto op een testbank stond) een rijker mengsel in te spuiten, waardoor de NOx uitstoot omlaag ging, maar het verbruik omhoog. Dit verklaart meteen waarom zoveel Amerikaanse VW diesel rijders in de praktijk een lager verbruik noteerden dan de EPA norm.
In Europa zijn de eisen voor NOx veel minder streng en is er juist veel (zeker fiscaal) afhankelijk van een laag verbruik. De Europese VW's zullen dus een armer mengsel ingespoten krijgen, waardoor ze minder verbruiken maar de NOx uitstoot omhoog gaat.

Hier mijn hele verhaal: Left-Lane.com

Ik ben het met je eens Bart, en ik vind je artikel/blog/verhaal goed en prettig geschreven, maar inhoudelijk houdt het niet overal steek. Dat je hoog op de toren gaat staan en gaat beweren iets unieks te brengen, soit. Maar verder dan wat loze (want je onderbouwt ze nergens, buiten dat het 'waarschijnlijk' zou zijn) beschuldigingen naar andere merken kom je niet. ik vind het verder goed van je dat je de Europese cyclus (hoe irrelevant op dit moment ook) benadert vanuit de uitvoering en daar kritiek op uit, maar direct daarna trap je in dezelfde valkuil als zovelen en begin je over het verbruik dat hoger zou zijn. Maar zo'n test is niet bedoeld (hoewel wel gebruikt) om consumenten te informeren, maar om auto's onderling te vergelijken.
Maar de aanname dat andere fabrikanten ook schuldig zouden zijn, en die je al bijna tot feit verheft, vind ik eigenlijk het meest kwalijk. Verlaag je niet tot dat gepeupel en wacht lekker de feiten af. En zoals je in dit stuk laat zien, weet je een hoop andere feiten die minder bekend zijn en minstens zo relevant. Veel boeiender om te lezen vind ik.

Zojuist heb ik het chassisnummer van mijn Touran 1.6 TDI ingevuld op de website en zoals ik al vermoedde kreeg ik de onderstaande mededeling. Ik wacht dus maar af wat er nu gaat gebeuren:

Geachte Volkswagen-klant,

Het spijt ons u te moeten informeren dat het type EA 189 motor in uw auto is voorzien van software die zorgt voor afwijkingen tijdens tests op een rollentestbank. Uw auto is technisch veilig en geschikt om mee te rijden.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de uitrol van de herstelactie. Volkswagen AG vergoedt de volledige kosten van alle noodzakelijke maatregelen en doet er alles aan om uw vertrouwen weer terug te winnen.

Uw Volkswagen-dealer neemt spoedig contact met u op om u te informeren over maatregelen die genomen moeten worden.

Met vriendelijke groet,

Volkswagen

[size=x-large]Volkswagen start in 2016 met herstelactie[/size]

https://nos.nl/artikel/2061668-volkswagen-start-in-2016-met-herstelactie.html

Rob0032 zei:
Ik ben het met je eens Bart, en ik vind je artikel/blog/verhaal goed en prettig geschreven, maar inhoudelijk houdt het niet overal steek. Dat je hoog op de toren gaat staan en gaat beweren iets unieks te brengen, soit. Maar verder dan wat loze (want je onderbouwt ze nergens, buiten dat het 'waarschijnlijk' zou zijn) beschuldigingen naar andere merken kom je niet. ik vind het verder goed van je dat je de Europese cyclus (hoe irrelevant op dit moment ook) benadert vanuit de uitvoering en daar kritiek op uit, maar direct daarna trap je in dezelfde valkuil als zovelen en begin je over het verbruik dat hoger zou zijn. Maar zo'n test is niet bedoeld (hoewel wel gebruikt) om consumenten te informeren, maar om auto's onderling te vergelijken.
Maar de aanname dat andere fabrikanten ook schuldig zouden zijn, en die je al bijna tot feit verheft, vind ik eigenlijk het meest kwalijk. Verlaag je niet tot dat gepeupel en wacht lekker de feiten af. En zoals je in dit stuk laat zien, weet je een hoop andere feiten die minder bekend zijn en minstens zo relevant. Veel boeiender om te lezen vind ik.

Allereerst bedankt voor de complimenten, Rob.
Ik begrijp ook je kritiek, maar in principe beschuldig ik de andere merken niet van eenzelfde fraude. Ik beweer dat alle merken in meer of mindere mate proberen hun auto's te optimaliseren voor de test cyclus. Daarbij breken ze niet de wet zoals VW dat doet, omdat de wet ze dit toestaat. En daar ligt mijn werkelijke kritiek.
En als zo'n test bedoeld is om auto's onderling te vergelijken, is het dan niet juist heel belangrijk om een gelijk speelveld te creëren waarin alle auto's op dezelfde wijze worden getest (en dus niet de ene zonder buitenspiegels en de andere met), door een onafhankelijke instantie of in elk geval onder toezicht van een instantie?

Bart81 zei:
En als zo'n test bedoeld is om auto's onderling te vergelijken, is het dan niet juist heel belangrijk om een gelijk speelveld te creëren waarin alle auto's op dezelfde wijze worden getest (en dus niet de ene zonder buitenspiegels en de andere met), door een onafhankelijke instantie of in elk geval onder toezicht van een instantie?

Het is oude volkswijsheid dat de keuringsmethode van "De slager keurt het eigen vlees" niet altijd betrouwbaar werkt.

Bart81 zei:
En ik betwijfel het ten strengste, omdat de bewuste software juist de in Amerika zo strenge NOx normen moest halen. Dit werd gedaan door (bij detectie dat de auto op een testbank stond) een rijker mengsel in te spuiten, waardoor de NOx uitstoot omlaag ging, maar het verbruik omhoog. Dit verklaart meteen waarom zoveel Amerikaanse VW diesel rijders in de praktijk een lager verbruik noteerden dan de EPA norm.
In Europa zijn de eisen voor NOx veel minder streng en is er juist veel (zeker fiscaal) afhankelijk van een laag verbruik. De Europese VW's zullen dus een armer mengsel ingespoten krijgen, waardoor ze minder verbruiken maar de NOx uitstoot omhoog gaat.

Eigenlijk zouden de commentatoren en critici in Europa blij moeten zijn met deze bevindingen i.p.v. hun gal te spuien over de autoïndustrie:
. de verbruikswaarden zijn niet reel omdat de testmethode (in laboratorium) niet realistisch is. Tot nader order het probleem van de overheid, niet van de fabrikanten (al zullen die wel lobbyen om een testmethode te gebruiken die hen goed ligt. Maar dan nog blijven de politici de eindverantwoordelijken voor de huidige situatie)
. MAAR: aangezien de NOx blijkbaar stijgen bij een arm mengsel, kan je dus concluderen dat bij de rijkere mengsels de NOx-uitstoot dus lager ligt. Dus zijn de huidige diesels op de openbare weg op vlak van stikstofuitstoot minder vervuilend dan in de testomgeving!

Ik wens opnieuw de Vlaamse minister tegen van milieu opnieuw veel succes met haar klacht tegen VW. Ik vrees dat ze zelf in het (uitstoot)stof zal bijten.

Bart81 zei:
Rob0032 zei:

Ik begrijp ook je kritiek, maar in principe beschuldig ik de andere merken niet van eenzelfde fraude. Ik beweer dat alle merken in meer of mindere mate proberen hun auto's te optimaliseren voor de test cyclus. Daarbij breken ze niet de wet zoals VW dat doet, omdat de wet ze dit toestaat. En daar ligt mijn werkelijke kritiek.

Ik vind dat je dit, zij het indirect wel doet door te zeggen dat "I refuse to believe they are the only manufacturer to manipulate its software or other parts of their vehicles in order to perform better in fuel efficiency or emission test procedures." en "I’m not saying other manufacturers may be using the same software as VW, as it appears that this specific issue remains unique to Volkswagen, but testing cycle manipulation is an industry wide phenomenon that almost every manufacturer will be more or less guilty of in one way or the other, as I’ll explain later in this article.". Maar de nuance die je in je post hier al aanbrengt door te stellen dat het gaat om het optimaliseren is minder sterk dan het beschuldigen van manipulatie. Dit laatste is namelijk moedwillig bedrog, terwijl je zelf al - kritisch - stelt dat het wel binnen de regels valt, hoe curieus ook.

Bart81 zei:

Je zegt zelf dat 'onafhankelijke', externe bedrijven hier toezicht op houden, in opdracht van de overheid. Maar die toezichthouders beschuldig je van het voeren van een niet eenduidig beleid, zonder daarbij concrete aanwijzingen te hebben. En dat is nou juist het spijtige aan het stuk. Je hebt denk ik een dijk van een tekst geschreven, maar in mijn ogen staan er net iets te veel loze (semi-)beschuldigingen in. Nu geloof ik best dat je dan gelijk hebt, maar zolang hier geen concreet bewijs voor is, blijft het niet meer dan een loze verdenking. En juist daarin zou je je, in mijn ogen, beter kunnen onderscheiden van je collega-bloggers en journalisten. Dus niet in de valkuil trappen van vermoedens, maar de feiten benaderen vanuit een minder bekend perspectief.

Kan het nog schaamtelozer...???

[size=large]Bizar: VW wilde subsidie voor 'superschone' diesels[/size]

Wat is de overtreffende trap van heel erg dirty?

Ronduit smerig! Na de onthullingen over gesjoemel met uitstoot door Volkswagen en aanverwante berichtgeving, zou je denken dat de strontkar wel een keer leeg is. Helaas voor de luitjes in Wolfsburg is niets minder waar. Onlangs werd namelijk bekend dat VW enkele jaren geleden min of meer eiste dat dieselauto’s van de groep in de Verenigde Staten dezelfde belastingvoordelen zouden krijgen als (semi-)elektrische auto’s. De reden? Qua uitstoot waren ze ongeveer even schoon, zo niet schoner.

U bent weer opgekrabbeld op uw stoel? Nice, gaan we verder. Het verhaal is afkomstig van de Amerikaanse Environmental Protection Agency. Deze organisatie onthulde naast bovenstaande dat Volkswagen volledig overtuigd was van de ‘schoonheid’ van haar eigen diesels en dat ze feitelijk zelfs cleaner waren dan de aandrijflijnen van PHEV’s en EV’s.

Kings of diesel

De EPA meent dan ook dat Volkswagen zich wat de dieselmotoren betreft behoorlijk arrogant opstelde en dat de vertegenwoordigers zichzelf de kings of diesel voelden. WolfGang Hatz, de voormalig hoogste baas van de motorenontwikkeling bij VAG, zou zelfs hebben gezegd dat Volkswagen helemaal niet geloofde in hybride- en elektrospul. Of deze uitspraak klopt is natuurlijk vers twee, maar het is toch te zot voor woorden dat een merk leuk verdient aan e-Golfs en Passat GTE’s en ze tegelijk min of meer belachelijk maakt. Want daar komt het wel een beetje op neer.

We durven dan ook wel voorzichtig te stellen dat het maar goed is dat er momenteel een frisse bries door VW’s boardroom waait. Nu nog effe de Europese/internationale regelgeving op punt zetten en voor je het weet maken fabrikanten hun (uitstoot)claims nog waar ook.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/bizar-vw-wilde-subsidie-voor-superschone-diesels-80928

Rob0032 zei:
Bart81 zei:
Rob0032 zei:

Ik vind dat je dit, zij het indirect wel doet door te zeggen dat "I refuse to believe they are the only manufacturer to manipulate its software or other parts of their vehicles in order to perform better in fuel efficiency or emission test procedures." en "I’m not saying other manufacturers may be using the same software as VW, as it appears that this specific issue remains unique to Volkswagen, but testing cycle manipulation is an industry wide phenomenon that almost every manufacturer will be more or less guilty of in one way or the other, as I’ll explain later in this article.". Maar de nuance die je in je post hier al aanbrengt door te stellen dat het gaat om het optimaliseren is minder sterk dan het beschuldigen van manipulatie. Dit laatste is namelijk moedwillig bedrog, terwijl je zelf al - kritisch - stelt dat het wel binnen de regels valt, hoe curieus ook.

Bart81 zei:

Je zegt zelf dat 'onafhankelijke', externe bedrijven hier toezicht op houden, in opdracht van de overheid. Maar die toezichthouders beschuldig je van het voeren van een niet eenduidig beleid, zonder daarbij concrete aanwijzingen te hebben. En dat is nou juist het spijtige aan het stuk. Je hebt denk ik een dijk van een tekst geschreven, maar in mijn ogen staan er net iets te veel loze (semi-)beschuldigingen in. Nu geloof ik best dat je dan gelijk hebt, maar zolang hier geen concreet bewijs voor is, blijft het niet meer dan een loze verdenking. En juist daarin zou je je, in mijn ogen, beter kunnen onderscheiden van je collega-bloggers en journalisten. Dus niet in de valkuil trappen van vermoedens, maar de feiten benaderen vanuit een minder bekend perspectief.

Misschien kun je deze bespreking over hoe iemand z,n blog met schrijven via prive berichten doen?
Thx! :)

@JP2010: al aan een job als moderator gedacht? :T
Anderzijds: we drijven inderdaad van het onderwerp af.

Ik vraag me iets af.
Is het nu zo dat je dit soort software best wel mag gebruiken, maar dat het dan wel gemeld moet worden bij de Amerikaanse instituten?
Zo klinkt het wel in diverse stukken die praten over het niet melden van software, niet alleen bij de oude motoren, maar nu ook de Euro6 versies.

De papieren wereld vs de realiteit.

Dus: wat heeft VW nu eigenlijk officieel fout gedaan... de test of de documentatie?

Dracae zei:
Ik vraag me iets af.
Is het nu zo dat je dit soort software best wel mag gebruiken, maar dat het dan wel gemeld moet worden bij de Amerikaanse instituten?
Zo klinkt het wel in diverse stukken die praten over het niet melden van software, niet alleen bij de oude motoren, maar nu ook de Euro6 versies.

De papieren wereld vs de realiteit.

Dus: wat heeft VW nu eigenlijk officieel fout gedaan... de test of de documentatie?
Uit de gedrukte AW begreep ik dat een stukje software om een test te herkennen soms nodig is: als de auto merkt dat de voorwielen draaien maar de achterwielen niet, kan ie ook een slip constateren en daarom bijvoorbeeld de motor uitzetten. Dar moet je niet hebben :) Dus een stukje software om dat te herkennen mag, maar moet gemeld worden. En blijkbaar heeft VW daar een regeltje aan toegevoegd, die niet echt door de beugel kan.

JP2010 zei:
Misschien kun je deze bespreking over hoe iemand z,n blog met schrijven via prive berichten doen?

Ik zou niet weten waarom. Als je kunt lezen dan zie je dat het ook gewoon over dieselgate gaat.

JP2010 zei:

Wat loop jij hier ineens voortdurend de heilige paus uit te hangen. Komt nogal belachelijk over gezien jouw forumhistorie.

Inval Duitse justitie bij hoofdkantoor Volkswagen

In het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg is een inval geweest. Volgens de Duitse justitie houdt de inval verband met de fraude met software voor dieselauto's.
https://nos.nl/artikel/2061949-inval-duitse-justitie-bij-hoofdkantoor-volkswagen.html

Prima discussie, hou het vol het jongens (y)

Op de man spelen hoeft dus niet.

Terence
Autoweek moderator

Nog niet echt hier besproken: de testimonial van Volkswagen baas VS voor het congres.
Kwam neer op Huilie huilie - de engineers hebben het gedaan .

Niet erg geloofwaardig denk ik. Vooral omdat de top er voor verantwoordelijk is dat de deal rondom adblue voor Euro 5 afgeblazen werd. Volkswagen kon wel zonder. Daaruit blijkt dat dit onderwerp tot in de bestuurskamer behandeld wordt.

Toen engineering melde dat dat toch wel erg lastig werd zal ongetwijfeld iets geroepen zijn van "make it happen". Met dit als resultaat. Misschien hebben ze niet rechtstreeks opdracht gegeven tot cheaten, maar in elk geval de omstandigheden geschapen dat dit onvermijdelijk werd.

Het zou best eens waar kunnen zijn. Echter, dan had hij wel vanaf 2014 iets 'kunnen / moeten' doen.

Zo'n baas is toch primair sales gericht.. wat de techniek in DLD bedenkt is niet 123 zijn pakkie an. Het moet geregeld worden.. wellicht had hij de 'hoe' vraag moeten stellen.. maar ja, soms is iets niet vragen wel lekker 'makkelijk' want dan heb je er ook geen kennis van. ;)

Het kan best iets zijn dat in kleine kring bedacht en uitgevoerd is.. waarvan men wist dat het 'over het randje was'. Door het klein en beperkt te houden, zou kans op ontdekking minder groot zijn? Misschien ook wel de reden waarom de software niet vermeld is in de homologatieaanvragen?
Achteraf misschien niet slim, juist doordat kennelijk toegestaan en algemeen gebruik is om hierover wel een melding te doen (dat de software een testopstelling herkent en enkele systemen uitschakelt om een vloeiende test te kunnen uitvoeren) - dat er dan extra brandstof ingespoten wordt is dan een stukje van de waarheid die je niet prijsgeeft ;)-

Maar welk belang hebben die ingenieurs dan? Of werken zij op basis van provisie? Ik kan me niet voorstellen dat een CEO er niets van af wist. Misschien niet de volledige techniek erachter, maar wel een "we've invented something which is untraceable, but it'll make our cars cleaner so we will sell more diesels", maar dan met een Duits accent.

Goed stuk in de papieren AW over dieselgate trouwens. Ik vind dat ze het goed oppakken, zonder op Jip en Janneke-niveau te communiceren. Daar was ik wel bang voor toen ik de 'test' zag staan. Verderop in het nummer werd de nieuwe Caddy, met 2.0 TDI (met 102 pk!), ook volledig afgekraakt. AW komt in mijn ogen ineens een stuk objectiever/realistischer over. (y)

'Bosch levert geen testdetectie in zijn software'

Het dieselmotormanagementsysteem van Bosch, dat onder meer wordt gebruikt door Volkswagen Group, is niet voorgeprogrammeerd om te herkennen wanneer een voertuig een emissietest ondergaat. Dat meldt het Amerikaanse Environmental Protection Agency aan Automotive News Europe.

Volkswagen heeft zelf de software aangepast om zo het uitstootcontrolesysteem van een voertuig in te schakelen wanneer hij aan een rollenbanktest wordt onderworpen, en weer uit te schakelen als het voertuig op de weg rijdt.

Bosch is leverancier van de motormanagementmodule EDC17 en basissoftware voor bijna elke vier-cylinder dieselauto die in Noord-Amerika wordt verkocht. Volgens de EPA detecteert standaard automotive software niet dat een auto op een rollenbank staat.

- See more at: https://www.automotive-werkplaats.nl/onderdelen/leveranciers/item/16311-bosch-levert-geen-testdetectie-op-zijn-software#sthash.lPYPyvGN.dpuf

Ehm.. kennelijk toch niet zo gebruikelijk, software die een testopstelling herkent? ;)

Rob0032 zei:
Maar welk belang hebben die ingenieurs dan? Of werken zij op basis van provisie? Ik kan me niet voorstellen dat een CEO er niets van af wist. Misschien niet de volledige techniek erachter, maar wel een "we've invented something which is untraceable, but it'll make our cars cleaner so we will sell more diesels", maar dan met een Duits accent.

Ik denk dat het belang van die ingenieurs ergens zal liggen tussen het dienen van hun broodheer, voldoen aan de gevraagde opdrachten, taakstellingen realiseren? Als de opdracht geweest zou zijn dat de diesel VW x bedrag mag kosten om aan de uitstoot normen te voldoen en AdBlue daarmee te duur werd.. dat enkele 'slimmerds' dit bedacht hebben om aan de gevraagde (theoretische en management) werkelijkheid te voldoen.

Rob0032 zei:
(..). Verderop in het nummer werd de nieuwe Caddy, met 2.0 TDI (met 102 pk!), ook volledig afgekraakt. AW komt in mijn ogen ineens een stuk objectiever/realistischer over. (y)

Dan ben je snel tevreden, Rob;)

Durashift zei:
Rob0032 zei:

Ik denk dat het belang van die ingenieurs ergens zal liggen tussen het dienen van hun broodheer, voldoen aan de gevraagde opdrachten, taakstellingen realiseren? Als de opdracht geweest zou zijn dat de diesel VW x bedrag mag kosten om aan de uitstoot normen te voldoen en AdBlue daarmee te duur werd.. dat enkele 'slimmerds' dit bedacht hebben om aan de gevraagde (theoretische en management) werkelijkheid te voldoen.

Ik snap je punt, maar ik denk dat als iets echt onmogelijk (als in x bereiken met y budget) is, men echt niet op eigen initiatief gaat frauderen om zo extra auto's te verkopen. Ik kan het me gewoon niet voorstellen. Was het trouwens ook niet zo dat Winterkorn toentertijd op de technische afdeling werkte?

Durashift zei:
Rob0032 zei:
(..). Verderop in het nummer werd de nieuwe Caddy, met 2.0 TDI (met 102 pk!), ook volledig afgekraakt. AW komt in mijn ogen ineens een stuk objectiever/realistischer over. (y)

Dan ben je snel tevreden, Rob;)

Als je het stuk ervoor eraf knipt wel ja. Dit proces is overigens al een jaartje of iets dergelijks geldig. Men staat veel kritischer ten opzichte van VAG-producten en het is daardoor veel prettiger leesbaar. Het zit tussen m'n oren, maar door deze dieselgate, wordt dit ietwat bevestigt. Alsof er weer 'objectieve' autojournalistiek bedreven kan worden, zonder een externe invloed. Dus niet per definitie VAG-voorkeur, maar kijken wat het beste is. Over een paar maanden hopelijk ook zonder bijtellingsinvloed.

De sponsoruitgaven zullen voorlopig wel op een laag pitje staan bij VAG ;). Sorry AW, geintje.

issued on 10/10/2015

Washington / San Francisco (dpa) – In exhaust scandal of Volkswagen another software for emission control has come to the attention of US authorities
The computer program would in use since 2009 diesel engines are used, which are also equipped with the so-called “Defeat Device ‘for manipulation of measurements in exhaust testing, the financial agency Bloomberg reported on Friday, citing a Inaugurated source.

The California Environmental Protection Agency CARB, Volkswagen, meanwhile, issued an ultimatum. VW had to submit by 20 November time a plan for the affected diesel vehicles can be retrofitted, said CARB head Mary Nichols said “editorial Network Germany” (Friday). They also announced further test results to diesel cars from other manufacturers. “We will present the results in the next few months.”

The reference to new studies, which go beyond the use of the previously known cheat software, VW US CEO Michael Horn had given on Thursday itself. At a hearing before the US Congress he informed the deputies that VW had withdrawn the application for the approval of diesel cars of model year 2016 because the US Environmental Protection Agency consider an installed in the vehicles auxiliary device (“Auxiliary Emission Control Device”) must.

So far, however, it is unclear whether this is a legitimate means of emission control, or to further manipulation software. “We are working with the authorities to continue the certification process,” Horn said. An EPA spokesman told Bloomberg, VW had been delivered only very preliminary information about the recently identified device whose purpose will now be examined.

A VW spokesperson made on demand, no details. Among the possible consequences of the delayed approval process, it was simply that had been shipped from the Model 2016 to authorized dealers no affected cars. How many vehicles relates to the reclusive application for certification and the costs associated therewith for VW, remained unclear. In recent years, about 20 percent of units sold in the US VW cars were diesel

The California Environmental Protection Agency CARB considering obviously necessary to draw VW vehicles off the road. “If there is no technical solution, threaten the closure of the cars and Civil disputes with the customers. “Volkswagen had requested and announced its intention to start the recall of approximately 480 000 affected vehicles in the United States until January only a few days for your patience.

An EPA representative had said on Thursday at the hearing in Congress, we expect in the coming week with the first preliminary possible solutions. VW chief US Horn dampened but the hope for a speedy overcoming. It will probably take at least one to two years, the problems really be solved.

First of all, it comes to the US regulators to submit an acceptable proposal, as the special software be modified to manipulate the exhaust readings can. The “Defeat Device” said software determines whether the cars are in an emission test. Only then the exhaust-cleaning is activated in the normal mode, the air pollution is higher by a multiple.

The authority in California has director Nichols According to her during the tests, the hardened the suspicion against VW, no contact with the German Government added. However, Chancellor Angela Merkel (CDU) have complained to a visiting California in 2010 compared to Nichols and ex-governor Arnold Schwarzenegger on the strict limits for diesel vehicles, said the authorities boss. In the US, the limit value for nitrogen oxides is significantly lower than in the EU.

Bron; https://worldarchy.com/check-other-us-investigators-suspect-exhaust-software-from-vw/

Wat zet Autovisie zich voor paal zeg, wat betreft Dieselgate. Twee pagina's over de inhoud, maar veel verder dan de geschiedenis van VW en NEDC-verbruikcijfers komt men gewoon niet. Schop schop tegen de overheid die alles fout zou doen, maar tot de kern van deze gate komt men niet. Het meest triest is nog wel dat, gepubliceerd en wel, een reagerende expert zegt dat het niet gaat om CO2 en verbruik, maar om NOx.
Volgens Autovisie werd de sjoemelsoftware ook pas een half jaar geleden ingebouwd bij de Amerikaanse terugroepactie...

Dieselgate: what did EPA/CARB do and when did they do it

Uit dit verhaal maak ik op dat VAG pas ging bekennen, toen EPA/CARB dreigde voor de nieuwste dieselmodellen
geen typegoedkeuring voor de Amerikaanse markt af te geven.

De EPA/CARB zelf heeft eigenlijk niets aan getoond/bewezen, maar VAG via een dreigement gedwongen uitsluitsel te geven.
Ben benieuwd hoe de rechters in de VS omgaan met bewijs dat onder dwang verkregen is ...

Blackadder the 5th zei:

Uit dit verhaal maak ik op dat VAG pas ging bekennen, toen EPA/CARB dreigde voor de nieuwste dieselmodellen

De EPA/CARB zelf heeft eigenlijk niets aan getoond/bewezen, maar VAG via een dreigement gedwongen uitsluitsel te geven.
Ben benieuwd hoe de rechters in de VS omgaan met bewijs dat onder dwang verkregen is ...

Nou, nou.....
Dus als je als instituut zegt tegen een fabrikant zegt dat ze voor hun nieuwe diesels geen toegang krijgen, is dat ongeveer hetzelfde als Winterkorn een Colt .45 tegen het voorhoofd zetten:rolleyes:
Dit heeft niets met dwang te maken, niet in het echte leven en zeker ook niet in juridische zin.....
Maar blijkbaar is het moeilijk te accepteren dat VW de boel besodemietert heeft en er deze keer, wat mij betreft, volledig terecht niet mee gaat wegkomen....

Majortom zei:
Blackadder the 5th zei:

Nou, nou.....
Dus als je als instituut zegt tegen een fabrikant zegt dat ze voor hun nieuwe diesels geen toegang krijgen, is dat ongeveer hetzelfde als Winterkorn een Colt .45 tegen het voorhoofd zetten:rolleyes:
Dit heeft niets met dwang te maken, niet in het echte leven en zeker ook niet in juridische zin.....
Maar blijkbaar is het moeilijk te accepteren dat VW de boel besodemietert heeft en er deze keer, wat mij betreft, volledig terecht niet mee gaat wegkomen....

Het is volgens mij ook niet voor niets dat VAG dit pas bekend op het moment dat ze de betreffende motor niet meer aanbieden in nieuwe personenauto's. Ik kan het verkeerd zien maar toch....

'Volkswagen-managers vliegen in weekend gratis naar huis met corporate jet'
© AFP
Er kan nog best wat in de kosten worden gesneden bij Volkswagen. Topmanagers mogen in het weekend gratis en voor niets naar huis vliegen met eigen toestellen van VW. Daarvoor heeft het concern maar liefst tien vliegtuigen.
Volgens Bild am Sonntag heeft een woordvoerder van het in opspraak geraakte concern dat bevestigd. Volgens de woordvoerder hebben alle reden van de raad van bestuur van het Volkswagenconcern, veel bestuurders van de twaalf merken en nog een aantal andere managers dat in hun contract staan.
Voor die vluchten heeft VW een eigen vliegtuigmaatschappij, Lion Air Service, met tien vliegtuigen, waaronder vier hypermoderne Dassault Falcon 7X-toestellen. Hoeveel het grapje kost zegt Volkswagen niet te kunnen aangeven.

'Bestuur moet goede voorbeeld geven'
Voorzitter van de Ondernemingsraad Bernd Osterloh vind het gratis vliegen met corporate jets maar niks. Hij zegt te verwachten dat de bezuinigingen waar de werknemers mee te maken krijgen ook aan het bestuur worden opgelegd. Osterloh roept het bestuur op om het goede voorbeeld te geven.
Een lid van de raad van commissarissen van Volkswagen is eveneens kritisch: ''gratis vluchten met toestellen van Volkswagen passen niet en moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft''.

Je kunt bestuurders inderdaad beter in een Transavia-vliegtuig zetten. En laat ze dat maar lekker zelf betalen. Dan straal je pas uit het goed voor elkaar te hebben!

Rob0032 zei:
Je kunt bestuurders inderdaad beter in een Transavia-vliegtuig zetten. En laat ze dat maar lekker zelf betalen. Dan straal je pas uit het goed voor elkaar te hebben!

Moet je dan volgens jou uitstralen dat je goed voor elkaar hebt als overduidelijk is dat je het helemáál niet goed voor elkaar hebt?

Overigens kan het bedrijf de Transavia tickets (aanbieding: € 29,= :rolleyes: ) misschien wel betalen, maar dan geen reiskostenvergoeding meer, natuurlijk!
a068.gif

Tja, een bedrijf als Philips is allang door die fase heen gegaan. Die heeft inderdaad de 'eigen vloot' afgeschaft, het business class vliegen versoberd etc. ook heeft het de eigen woningbouw afgeschaft, heeft het de eigen parallelle verzorgingsstaat afgeschaft.
Ik zie niet in wat daar mis mee is. Dat heet meegaan in de tijd.

Jazzik zei:
Rob0032 zei:

Moet je dan volgens jou uitstralen dat je goed voor elkaar hebt als overduidelijk is dat je het helemáál niet goed voor elkaar hebt?

Overigens kan het bedrijf de Transavia tickets (aanbieding: € 29,= :rolleyes: ) misschien wel betalen, maar dan geen reiskostenvergoeding meer, natuurlijk!
a068.gif

Het vervoer per vliegtuig is gewoon veiliger dan in een VW. Ik kan die managers geen ongelijk geven.

Liefde maakt blind zei:
Jazzik zei:
Rob0032 zei:

a068.gif

Het vervoer per vliegtuig is gewoon veiliger dan in een VW. Ik kan die managers geen ongelijk geven.

En is, doorredenerend, vervoer per vliegtuig van (bijvoorbeeld) Transavia ook veiliger dan per vliegtuig van VW?
a014.gif

en dan zijn er nog wat andere problemen:

'Productieproblemen bij geplaagd Volkswagen'

WOLFSBURG - Autobouwer Volkswagen kampt met productieproblemen met een aantal nieuwe modellen.

Dat schrijft zondag de Duitse krant Welt am Sonntag, zonder haar bronnen te onthullen. Het bedrijf staat toch al onder druk omdat het gesjoemeld heeft met uitstootgegevens van miljoenen dieselauto's.

VW begon onlangs met de productie van een vernieuwde versie van gezinswagen Touran. De tot nu toe gemaakte auto's zouden echter niet aan de eisen voldoen. Om de kinderziekten te verhelpen, zijn dure reparaties nodig en dreigt de levering aan klanten vertraging op te lopen.

De Duitse autofabrikant zou daarnaast kampen met problemen die de productie van de sportieve terreinwagen Tiguan belemmeren. Van dat lucratieve model kunnen daardoor minder exemplaren worden gebouwd, aldus Welt Am Sonntag.
https://www.bnr.nl/feeds/anp/ECO/881599-1510/productieproblemen-bij-geplaagd-volkswagen

originele artikel met wat meer informatie: https://www.welt.de/wirtschaft/article147449376/Volkswagen-hat-grosse-Probleme-mit-seinen-Top-Modellen.html

Foute boel: Management by Fear

https://europe.autonews.com/article/20151010/ANE/151019999/fear-and-respect-vws-culture-under-winterkorn

Majortom zei:
Blackadder the 5th zei:

Nou, nou.....

Als een (auto)fabrikant de fout ingaat, moet dat bestraft worden.
Ik vind het wel verbazingwekkend dat de EPA/CARB niet zelf de oorzaak kon achterhalen, maar dit blijkbaar alleen kon achterhalen door het onder druk zetten van de fabrikant.
Timing was slim van de EPA/CARB, zonder goedkeuring van de nieuwe US-modellen zou VAG grote schade oplopen. Dus er moest iets gebeuren ...

VoorWaarts zei:
Foute boel: Management by Fear

https://europe.autonews.com/article/20151010/ANE/151019999/fear-and-respect-vws-culture-under-winterkorn

Dat is niets anders dan de voortzetting van de vele jaren Piëch, die intern informeel ook bekend stond als "the Great Dictator"....

VW begon onlangs met de productie van een vernieuwde versie van de Touran. De tot nu toe gemaakte auto's zouden echter niet aan de eisen voldoen. Om de kinderziekten te verhelpen, zijn dure reparaties nodig en dreigt de levering aan klanten vertraging op te lopen.

De Duitse autofabrikant zou daarnaast kampen met problemen die de productie van de Tiguan belemmeren. Van dat model kunnen daardoor minder exemplaren worden gebouwd, aldus Welt Am Sonntag. Dat betekent een financiële strop op een beroerd moment, stelt de zondagskrant.

De problemen zijn volgens ingewijden het gevolg van de overdaad aan verschillende varianten die VW per model wil aanbieden. Daardoor is het productieproces veel te complex geworden. Ook bij eerdere auto's, zoals de nieuwe Passat die sinds vorig najaar van de lopende band rolt, kwam de productie traag op gang.

De kwestie had hoog op de agenda van het bestuur moeten staan, maar zou naar de achtergrond zijn gedrongen door het dieselschandaal. Alle aandacht gaat nu uit naar het beperken van de imagoschade die VW oploopt door de fraudezaak. De financiële schade zal naar verwachting in de vele miljarden lopen. bron: Autoweek

Stukje bij beetje komt VAG weer met de benen op de grond, en binnenkort is het weer zoals het ooit was. Mercedes en BMW aan de top, Audi op gepaste afstand en Volkswagen zal weer vol aan de bak moeten om Opel, Ford, Peugeot e.a. het hoofd te kunnen bieden.

Liefde maakt blind zei:
© AFP
Er kan nog best wat in de kosten worden gesneden bij Volkswagen. Topmanagers mogen in het weekend gratis en voor niets naar huis vliegen met eigen toestellen van VW. Daarvoor heeft het concern maar liefst tien vliegtuigen.
Volgens Bild am Sonntag heeft een woordvoerder van het in opspraak geraakte concern dat bevestigd. Volgens de woordvoerder hebben alle reden van de raad van bestuur van het Volkswagenconcern, veel bestuurders van de twaalf merken en nog een aantal andere managers dat in hun contract staan.
Voor die vluchten heeft VW een eigen vliegtuigmaatschappij, Lion Air Service, met tien vliegtuigen, waaronder vier hypermoderne Dassault Falcon 7X-toestellen. Hoeveel het grapje kost zegt Volkswagen niet te kunnen aangeven.

Met als hoofdvestiging de Kaaimaneilanden. Mooi, dat scheelt weer belastingkosten.

Liefde maakt blind zei:

Toen de Amerikaanse Grote Drie in 2008 in de problemen kwamen, gingen de bazen elk in een privévliegtuig naar Washington om de hand op te houden. Beetje ongepast, en ze kregen nul op rekest. Mocht het met VAG ook zover komen en de Duitse overheid steun moeten verlenen, want in dat geval vast ook gebeuren gaat, dan lijkt Schäuble me niet de man die dit soort gein kan waarderen (al is dat misschien een beetje hypocriet gezien zijn CDU-verleden).

BeWo zei:
Liefde maakt blind zei:

Toen de Amerikaanse Grote Drie in 2008 in de problemen kwamen, gingen de bazen elk in een privévliegtuig naar Washington om de hand op te houden. Beetje ongepast, en ze kregen nul op rekest. Mocht het met VAG ook zover komen en de Duitse overheid steun moeten verlenen, want in dat geval vast ook gebeuren gaat, dan lijkt Schäuble me niet de man die dit soort gein kan waarderen (al is dat misschien een beetje hypocriet gezien zijn CDU-verleden).

Niets nieuws onder de zon dus, dergelijk gedrag is blijkbaar van alle tijden en niet merk/branchegebonden ... ;)

Terug
Bovenaan