VAG Dieselgate

Freez zei:
Daar vind ik de informatie tot nu toe nog te vaag over. Het gaat over een subroutine in de software die een testsituatie herkend, om vervolgens de uitstoot te manipuleren. Als het specifiek alleen over de EPA (Amerikaanse) test gaat, zou er voor Europa geen aanpassing nodig zijn.

In de praktijk zal het stukje software nooit worden gebruikt.

Als echter de Europese Nox test ook zijn gemanipuleerd, en de normen ervan overschreden, dan is aanpassing wél noodzakelijk, maar zullen er voor de berijder ook gevolgen zijn in motorvermogen en/of verbruik.

Als de enige aanpassing van het motormanagement is, het verwijderen van de illegale testroutine, dan is het een pro-forma actie en hoeft men er niet zo'n tamtam van te maken.

Zoals het nu gebracht wordt, is er meer aan de hand.

bv:
Duitsland gaat steekproefsgewijs dieselauto's controleren om te kijken of de gerapporteerde uitstoot van vervuilende stoffen wel klopt. Daarbij komen ook wagens van andere fabrikanten dan Volkswagen aan bod, zei Dobrindt donderdag.
https://www.volkskrant.nl/economie/ook-fraude-met-uitstoot-volkswagen-diesels-in-europa~a4148943/

Ik zou nu gewoon open kaart spelen. Het alternatief is dat je later weer damage-control moet uitvoeren.
 
Freez zei:
Durashift zei:
Barri zei:
Wat is je punt JP2010? Lees de eerste zin nog eens.

Het gaat er, voor de wagens in Europa, niet om dat de motoren de emissie norm niet halen.. maar dat ze met gemanipuleerde software rondrijden. Daarmee de wet overtreden.

Daar vind ik de informatie tot nu toe nog te vaag over. Het gaat over een subroutine in de software die een testsituatie herkend, om vervolgens de uitstoot te manipuleren. Als het specifiek alleen over de EPA (Amerikaanse) test gaat, zou er voor Europa geen aanpassing nodig zijn.

Freez zei:
In de praktijk zal het stukje software nooit worden gebruikt.

Dat deed het in Amerika toch ook niet? In de praktijk (op de weg) was het uitgeschakeld.. Het werd ingeschakeld als de auto binnen, in een testomgeving, geplaatst werd..;)

Freez zei:
Als echter de Europese Nox test ook zijn gemanipuleerd, en de normen ervan overschreden, dan is aanpassing wél noodzakelijk, maar zullen er voor de berijder ook gevolgen zijn in motorvermogen en/of verbruik.

Ik denk dus dat het wel richting die 'gevolgen' gaat.. want VW heeft met een update in de VS al geprobeerd om de aanpassing door te voeren en zowel de rijprestaties voor de gebruiker als de EPA tevreden te stellen. Is niet gelukt..
Ik denk dat het ook niet zal lukken.. zonder hulpmiddel als adblue.

Freez zei:
Als de enige aanpassing van het motormanagement is, het verwijderen van de illegale testroutine, dan is het een pro-forma actie en hoeft men er niet zo'n tamtam van te maken.

Zoals het nu gebracht wordt, is er meer aan de hand.

TamTam wordt ook door media, politiek (ik vind het opvallend dat de Duitse verkeersminister een aantal keer berichten naar buiten bracht, waarop het voor mij overkwam of dat hij namens VW sprak) en het publiek gemaakt.
 
Wat ik vooral bijzonder vind:
Norm in VS is blijkbaar 0,03mg NOx/km. Die norm wordt met factor 10 tot 40 overschreden, ofwel:

De 2.0 tdi stoot tussen 0,3 en 1,2 mg NOx/km uit. Hiermee voldoen ze ook niet aan Euro 5 (< 0,18 mg/km)

En nou komt-ie:
De nieuwe VW-motoren voldoen WEL aan euro 6, ofwel < 0,06 mg NOx/km.

Dat kan toch niet waar zijn? Dan zouden ze de uitstoot van NOx in de nieuwe, met dezelfde pk's, met minimaal 80% gereduceerd hebben. Ik vermoed dat ook de Euro 6 diesels door de mand gaan vallen...
 
De 2.0 tdi stoot tussen 0,3 en 1,2 mg NOx/km uit. Hiermee voldoen ze ook niet aan Euro 5 (< 0,18 mg/km)
Met je berekening ben ik het eens, maar dit vermoeden is nog nergens bevestigd. Ik ben erg benieuwd of en wanneer we te horen zullen krijgen dat ze niet aan Euro 5 voldoen.

Dat kan toch niet waar zijn? Dan zouden ze de uitstoot van NOx in de nieuwe, met dezelfde pk's, met minimaal 80% gereduceerd hebben. Ik vermoed dat ook de Euro 6 diesels door de mand gaan vallen...
Dat kan wel. Met AdBlue.
 
Barri zei:
De 2.0 tdi stoot tussen 0,3 en 1,2 mg NOx/km uit. Hiermee voldoen ze ook niet aan Euro 5 (< 0,18 mg/km)
Met je berekening ben ik het eens, maar dit vermoeden is nog nergens bevestigd. Ik ben erg benieuwd of en wanneer we te horen zullen krijgen dat ze niet aan Euro 5 voldoen.

Dan zouden ze het truukje met de software ook in Europa hebben uitgehaald. Dán is er een hele goede reden om het motormanagement opnieuw te programmeren om ze alsnog te laten voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring. Ik heb namelijk sterk mijn twijfels dat er een algemene recall komt om een stukje software te verwijderen dat nimmer nooit niet wordt gebruikt. De noodzaak daarvan ontgaat mij namelijk volledig.

Freez
 
MondeoWagon zei:
Dat kan toch niet waar zijn? Dan zouden ze de uitstoot van NOx in de nieuwe, met dezelfde pk's, met minimaal 80% gereduceerd hebben. Ik vermoed dat ook de Euro 6 diesels door de mand gaan vallen...
Nee, ik denk het niet.
A. dan zouden ze nu weer liegen met het enorme afbrandrisico
B. met Adblue (is vloeibaar ureum) maak je een chemische reactie mogelijk waarbij de NOx wordt omgezet naar oa. ammoniak (dacht ik).
De daadwerkelijke uitstoot is dus niet verlaagd in de motor, maar je laat de NOx wegreageren voordat hij wordt uitgestoten.
 
Freez zei:
In de praktijk zal het stukje software nooit worden gebruikt.

Voor de APK is toch ook een uitlaatgas-meting verplicht? Als dat ook op een rollenbank gebeurt zou de software ook moeten gaan werken. Ik vraag me af of dat iedereen met een getroffen auto ook beboet kan worden (met terugwerkende kracht) voor het rijden zonder geldige APK, of word NOx niet gemeten tijdens die test?
 
Freez zei:
Barri zei:
De 2.0 tdi stoot tussen 0,3 en 1,2 mg NOx/km uit. Hiermee voldoen ze ook niet aan Euro 5 (< 0,18 mg/km)
Met je berekening ben ik het eens, maar dit vermoeden is nog nergens bevestigd. Ik ben erg benieuwd of en wanneer we te horen zullen krijgen dat ze niet aan Euro 5 voldoen.

Dan zouden ze het truukje met de software ook in Europa hebben uitgehaald. Dán is er een hele goede reden om het motormanagement opnieuw te programmeren om ze alsnog te laten voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring. Ik heb namelijk sterk mijn twijfels dat er een algemene recall komt om een stukje software te verwijderen dat nimmer nooit niet wordt gebruikt. De noodzaak daarvan ontgaat mij namelijk volledig.

Freez
Indien dan het geval is, dan zeker. Maar zoals ik zeg, dat weten we (nog?) niet.

Het is vreemd om het aan te passen, maar als het een stukje 'illegale software' is, dan wil VW dat nu blijkbaar uit elke auto hebben. Ik dacht ook te lezen dat ze het gewoon bij een reguliere onderhoudsbeurt aanpassen, dus je hoeft er niet speciaal voor naar de dealer. Daarom ook mijn verbazing dat de terugroepactie zo groots wordt aangekondigd.
 
Barri zei:
. Ik dacht ook te lezen dat ze het gewoon bij een reguliere onderhoudsbeurt aanpassen, dus je hoeft er niet speciaal voor naar de dealer. Daarom ook mijn verbazing dat de terugroepactie zo groots wordt aangekondigd.

Waar heb je dat gelezen?
En waarom zou VW de terugroepactie niet groots aankondigen? Alles is nu in gang gezet om de naam van VW weer te zuiveren. Dat doe je niet door zaken niet kenbaar te maken.
 
Sterker, tot in welke mate kan de eigenaar van het voertuig verplicht worden de update uit te voeren?

Als het inderdaad tot gevolg heeft dat verbruik stijgt of rij-prestratie / - karakter negatief wordt aangetast, wie zit daar dan op te wachten?

Ik las net onderstaand stukje.. ik weet niet of het waar is.. maar van de 4100 (on hold gezette) voertuigen door PON zouden slechts 100 personenwagens vallen..

https://www.fleet-mobility.nl/nieuws/wagenparkbeheer/2994-fleetowners_in_onzekerheid_over_sjoemeldiesels.html?automotive
 
Ik heb de upgrade al binnen...

Het is nu natuurlijk wachten op de andere merken. Als daar ook sjoemelsoftware onder de kap zit, klopt de Amerikaanse overheid ook daar aan.
Deze andere merken zouden er goed aan doen in stilte een terugroepactie op touw te zetten.
 
Het lijkt wel of iedereen zich nu op de (verhoogde) uitstoot van enkele motortypes van het machtige Volkswagen-concern stort. Als dat motortype door Lada of één of andere Oostblok of Midden-Oosten fabrikant geproduceerd zou zijn zou je er niemand over horen. De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.
 
FH126560 zei:
Het lijkt wel of iedereen zich nu op de (verhoogde) uitstoot van enkele motortypes van het machtige Volkswagen-concern stort. Als dat motortype door Lada of één of andere Oostblok of Midden-Oosten fabrikant geproduceerd zou zijn zou je er niemand over horen. De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.

Als als.
Feit is dat VW in de US flink wilde groeien en die groei mogelijk wilde maken door hun 'schone' en 'groene' diesel te promoten. Hoe VW dit deed, weten we inmiddels allemaal.
 
FH126560 zei:
Het lijkt wel of iedereen zich nu op de (verhoogde) uitstoot van enkele motortypes van het machtige Volkswagen-concern stort. Als dat motortype door Lada of één of andere Oostblok of Midden-Oosten fabrikant geproduceerd zou zijn zou je er niemand over horen. De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.

Het is een schande inderdaad! Al die Lada's die hier verkocht zijn, met hun onzuivere motor. En Lada maar beweren dat er alleen gras uit de uitlaat kwam!
En dan al die overheden vanwaar de vluchtelingen komen. Beweerden allemaal dat het 'schone' mensen zijn, zonder giftige uitstoot. Maar nu blijkt dus dat er gesjoemeld is... De schande! Allemaal terug!
 
FH126560 zei:
(..). De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.

Joh, wat denk je van de inbreng daarin van de nu al 17 miljoen aanwezige mensen in ons land?

Bij the way, er gaan ook weer mensen weg uit ons land.. dus per saldo zal het wel meevallen met die 'vervuiling'

https://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2015/immigratie-en-emigratie-naar-recordhoogte-in-2014.htm
 
Durashift zei:
FH126560 zei:
(..). De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.

Joh, wat denk je van de inbreng daarin van de nu al 17 miljoen aanwezige mensen in ons land?

Bij the way, er gaan ook weer mensen weg uit ons land.. dus per saldo zal het wel meevallen met die 'vervuiling'

https://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2015/immigratie-en-emigratie-naar-recordhoogte-in-2014.htm

Klopt! Al in 2006 zijn mijn echtgenote en ik uit Nederland vertrokken en geëmigreerd naar.... Polen.
Het staatje van CBS betreffende de migratie van Polen zou dus eigenlijk moeten zijn: migratie uit en naar Polen, want schijnbaar worden wij dus niet meegeteld...
a038.gif



Wij compenseren dus een héél klein beetje de immigratie uit dat dit land.

En dáár mag je ook best wat van vinden, FH126560 !!!
 
Je mag er alles van zeggen. Er mag ook van alles tegenin gezegd van worden. Die gemaakte slachtofferrol is misschien nog wel erger dan de praktijken van VW.
 
Jazzik zei:
Klopt! Al in 2006 zijn mijn echtgenote en ik uit Nederland vertrokken en geëmigreerd naar.... Polen.
Het staatje van CBS betreffende de migratie van Polen zou dus eigenlijk moeten zijn: migratie uit en naar Polen, want schijnbaar worden wij dus niet meegeteld...
a038.gif

(..)

Ha, jij wilde de cijfers?

https://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=03742&D1=0-1,3&D2=0&D3=0&D4=0,36,44,57,91,96,150,177,181,199,221,236,244&D5=0&D6=14-19&HD=150908-1320&HDR=G4,G2,G1,T,G5&STB=G3

Helaas (zover je het bekijken wilt), het migratiesaldo van mensen met geboorteplaats Polen is nog altijd positief.
 
Durashift zei:
Sterker, tot in welke mate kan de eigenaar van het voertuig verplicht worden de update uit te voeren?

Als het inderdaad tot gevolg heeft dat verbruik stijgt of rij-prestratie / - karakter negatief wordt aangetast, wie zit daar dan op te wachten?

De overheid weet nu (denkt nu) dat deze auto's veel meer vervuilen dan voorheen opgegeven, de APK keuringstations dus ook. Ik kan me wel een scenario voorstellen dat het APK station weigert een gasmeting te doen wanneer bij het invullen van het VIN er een melding naar voren komt dat jouw auto nog niet binnen is geweest voor de anti-sjoemelsoftware update.

Ik zie een gouden tijd voor chiptuners in ons land die na de update zometeen de auto weer terug kunnen zetten naar de fabriekswaarden.
 
Durashift zei:
Helaas (zover je het bekijken wilt), het migratiesaldo van mensen met geboorteplaats Polen is nog altijd positief.

Helaas is hier een kwestie van persoonlijke interpretatie/voorkeur.
a068.gif


Ik schreef dan ook:
Wij compenseren dus een héél klein beetje de immigratie uit dat dit land.
 
County wants $100 million for Volkswagen fumes

https://www.chron.com/news/houston-texas/houston/article/County-wants-100-million-for-Volkswagen-fumes-6537825.php

Uitgelezen kans een begrotingsgat te dichten. Báh, wat walg ik hiervan. Meteen de kans zien uit deze affaire flink veel geld te persen. Vind ik nóg smeriger dan VW die de zaak fleste, de aasgieren die werkelijk overal geld uit hopen te pikken. En lekker makkelijk, wijt het allemaal maar aan één vuilak in plaats van serieus iets aan het probleem doen. Zo lijkt het alsof er eindelijk wat gedaan wordt aan de luchtvervuiling, de leek ziet absoluut het verschil tussen NOx en CO2 niet. Tonnen boter op de smog kop. Gewoon politiek en financieel gewin. Bah.
Radio 1 meldde vanmorgen dat Houston (6000 sjoemel-VWs) hierin niet alleen staat, een hoop andere steden denken er ook over, o.a. Los Angeles. Het festijn begint pas.

NB dat staat absoluut niet tegen dat de aanwezige VWs aan de luchtvervuiling wel degelijk hun steentje bijgedragen hebben. Ik erger me niet aan het feit dat VW op z'n donder krijgt, ze mogen flink door het stof, maar de lijkenpikkers uit alle hoeken die nu hun slag denken te slaan & zichzelf gratis in een beter daglicht denken te zetten, dat vind ik minstens zo vuil.
 
Mijn reactie op het Houston verhaal een pagina terug:

JP2010 zei:
[size=x-large]County wants $100 million for Volkswagen fumes[/size]

[size=small]Harris County on Tuesday set in motion a $100 million environmental lawsuit against Volkswagen, claiming emissions from 6,000 diesel cars circulating on roadways in the region have caused harm to the population. County Attorney Vince Ryan said his review of filings indicated this could be the first government suit against the car company since the executives admitted to cheating on emissions monitoring in diesel cars released since 2009.

Commissioners Court approved the suit Tuesday morning and hired three law firms to handle the matter on a contingency basis. The county plans to file the suit Tuesday afternoon, according to Robert Soard, first assistant county attorney.

The county does not have Volkswagens in its central fleet, according to Dre Dupont, who oversees the vehicles. Instead, the focus of this suit will be on the extent to which the car company and its affiliates violated Texas emissions standards, creating a public health hazard for everyone within the borders of Harris County.

County Judge Ed Emmett admitted unabashedly that the impetus was to get in line, since Volkswagen officials have publicly stated they are liable: "Volkswagen and everybody's already said this is going to be a big settlement. We do know that we have thousands of those vehicles here. Everybody knows there's going to be a whole lot of people - every county, every state, everybody's going to get involved. This just puts us in the line."
The damages may be upward of $100 million, according to calculations Harris County officials have made. They said the liability is based on $50 to $25,000 per day for about 6,000 vehicles that have been on the roads since 2009.[/size]

De aanklacht in PDF:
https://www.documentcloud.org/documents/2435074-harris-county-sues-volkswagen.html#document/p1

https://www.chron.com/news/houston-texas/houston/article/County-wants-100-million-for-Volkswagen-fumes-6537825.php

Je kunt dit natuurlijk onzin vinden. Maar als VW zegt dat haar dieselauto's een bepaalde uitstoot heeft, maar de dieselauto's dit later niet blijken te hebben EN ze daarmee de 'Texas emissions standards' hebben geschonden, dan kun je daar een rechtzaak van maken.

Die VW dieselauto's hadden daar niet toegelaten mogen worden, maar dankzij de VW sjoemelsoftware is dit wel gebeurd.
 
BeWo zei:
Uitgelezen kans een begrotingsgat te dichten. Báh, wat walg ik hiervan. Meteen de kans zien uit deze affaire flink veel geld te persen. Vind ik nóg smeriger dan VW die de zaak fleste, de aasgieren die werkelijk overal geld uit hopen te pikken.

Misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat het 'leven' zo in elkaar steekt!
 
speedtouch zei:
BeWo zei:
Uitgelezen kans een begrotingsgat te dichten. Báh, wat walg ik hiervan. Meteen de kans zien uit deze affaire flink veel geld te persen. Vind ik nóg smeriger dan VW die de zaak fleste, de aasgieren die werkelijk overal geld uit hopen te pikken.

Misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat het 'leven' zo in elkaar steekt!

Klopt, maar laat me er even lekker aan ergeren ;)

edit Wat anders, Winterkorn toch niet formeel onder de loep. https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ermittlungen-foul-an-winterkorn-1.2673273
 
Barri zei:
Freez zei:
Barri zei:
De 2.0 tdi stoot tussen 0,3 en 1,2 mg NOx/km uit. Hiermee voldoen ze ook niet aan Euro 5 (< 0,18 mg/km)
Met je berekening ben ik het eens, maar dit vermoeden is nog nergens bevestigd. Ik ben erg benieuwd of en wanneer we te horen zullen krijgen dat ze niet aan Euro 5 voldoen.

Dan zouden ze het truukje met de software ook in Europa hebben uitgehaald. Dán is er een hele goede reden om het motormanagement opnieuw te programmeren om ze alsnog te laten voldoen aan de oorspronkelijke typegoedkeuring. Ik heb namelijk sterk mijn twijfels dat er een algemene recall komt om een stukje software te verwijderen dat nimmer nooit niet wordt gebruikt. De noodzaak daarvan ontgaat mij namelijk volledig.

Freez
Indien dan het geval is, dan zeker. Maar zoals ik zeg, dat weten we (nog?) niet.

Het is vreemd om het aan te passen, maar als het een stukje 'illegale software' is, dan wil VW dat nu blijkbaar uit elke auto hebben. Ik dacht ook te lezen dat ze het gewoon bij een reguliere onderhoudsbeurt aanpassen, dus je hoeft er niet speciaal voor naar de dealer. Daarom ook mijn verbazing dat de terugroepactie zo groots wordt aangekondigd.

Ik denk dat ze dit juist expres groots aankondigen. De publiciteit eromheen is ook groots. Zeggen dat je het probleem op gaat lossen zal een eerste stap zijn naar het zuiveren van de naam.
 
speedtouch zei:
BeWo zei:
Uitgelezen kans een begrotingsgat te dichten. Báh, wat walg ik hiervan. Meteen de kans zien uit deze affaire flink veel geld te persen. Vind ik nóg smeriger dan VW die de zaak fleste, de aasgieren die werkelijk overal geld uit hopen te pikken.

Misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat het 'leven' zo in elkaar steekt!
Dat is wel heel erg makkelijk gesteld. Dit soort claims raken kant noch wal.
 
michel1975 zei:
speedtouch zei:
BeWo zei:
Uitgelezen kans een begrotingsgat te dichten. Báh, wat walg ik hiervan. Meteen de kans zien uit deze affaire flink veel geld te persen. Vind ik nóg smeriger dan VW die de zaak fleste, de aasgieren die werkelijk overal geld uit hopen te pikken.

Misschien niet leuk om te horen, maar ik denk dat het 'leven' zo in elkaar steekt!
Dat is wel heel erg makkelijk gesteld. Dit soort claims raken kant noch wal.

Boetes voor norm-overschrijding is niet iets geks hoor.
Bv, ik noem maar wat:
https://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/mogelijk-500-000-euro-boete-voor-fabriek-in-veenendaal-1.4127293
Of:
https://zembla.vara.nl/seizoenen/2010/afleveringen/13-11-2010/fosforfabriek-thermphos-krijgt-boete

VW heeft de 'Texas emissions standards' overschreden. Het kan daarvoor aangeklaagt worden.
https://www.txdps.state.tx.us/rsd/vi/
 
Durashift zei:
Ik las net onderstaand stukje.. ik weet niet of het waar is.. maar van de 4100 (on hold gezette) voertuigen door PON zouden slechts 100 personenwagens vallen..

https://www.fleet-mobility.nl/nieuws/wagenparkbeheer/2994-fleetowners_in_onzekerheid_over_sjoemeldiesels.html?automotive

Dat zal wel correct zijn aangezien nieuwe personenwagens sinds 1/9/2015 allemaal aan ed euro 6-norm moeten voldoen, (sommige categorieën) bestelwagens hebben nog een jaar respijt.
 
Boetes kan ik begrijpen, maar ook ik erger mij dood aan die aasgieren. Nederlanders die nu een claim gaan indienen ivm het extra verbruik tov de fabrieksopgave; waar heb je het over??? Dat klopt NOOIT en is bij de Mitsubsidies en andere duracellautos nog veel verder ontspoord.
Daarnaast zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de 2.0tdi in de sjoemel-stand zuiniger is dan in de test-stand. NOx uitstoot en zuinig rijden zijn niet per definitie gelijk aan elkaar.

Maar je zult nu maar werknemer zijn bij een van de VW bedrijven; als de aasgieren zo door gaan zetten komen er straks heeeeeel veel op straat te staan :(. Als een paar van die idiote chauvistische rechters in de US die gekke claims toe gaan kennen dan kan zelfs VW gaan wankelen.
 
FH126560 zei:
Het lijkt wel of iedereen zich nu op de (verhoogde) uitstoot van enkele motortypes van het machtige Volkswagen-concern stort. Als dat motortype door Lada of één of andere Oostblok of Midden-Oosten fabrikant geproduceerd zou zijn zou je er niemand over horen. De grootste vervuiling komt echter van de mens zelf en die komen met (tien-)duizenden tegelijk ons land binnen maar daar mag je niets van vinden.

inderdaad een schande: dringend uitlaatgascontroles invoeren voor alle vluchtelingen die hier opgevangen worden.
Probleem is: hoe ga je de grenswaarden uitdrukken: NOx/100 km? :T (ik denk dat bij mensen methaangassen trouwens een groter probleem vormen: is daar al een norm voor :LOL:?
En begin dan maar vooral de veestapels af te bouwen: dàt zijn pas haarden van broeikasgassen.

Maar de essentiële vraag is of die mensen en het vee hun uitstoot niet vervalsen tijdens de tests, dàn is er pas een probleem o_O
 
danielauto zei:
Boetes kan ik begrijpen, maar ook ik erger mij dood aan die aasgieren. Nederlanders die nu een claim gaan indienen ivm het extra verbruik tov de fabrieksopgave; waar heb je het over??? Dat klopt NOOIT en is bij de Mitsubsidies en andere duracellautos nog veel verder ontspoord.
Daarnaast zou het nog wel eens zo kunnen zijn dat de 2.0tdi in de sjoemel-stand zuiniger is dan in de test-stand. NOx uitstoot en zuinig rijden zijn niet per definitie gelijk aan elkaar.

Maar je zult nu maar werknemer zijn bij een van de VW bedrijven; als de aasgieren zo door gaan zetten komen er straks heeeeeel veel op straat te staan :(. Als een paar van die idiote chauvistische rechters in de US die gekke claims toe gaan kennen dan kan zelfs VW gaan wankelen.

Nederlanders die op basis van meerverbruik een claim indienen kunnen hun slag pas thuishalen als aangetoond is dat VW ook fraudeerde tijdens de testcyclus voor het Europese normverbruik (heb ik nog steeds niks over gehoord) en VW kan net als alle andere fabrikanten toch aantonen dat die testcyclus niet overeenkomt met het dagelijkse gebruik. Dus afwijkingen zijn niet abnormaal.

Daarnaast zitten de grootste geldwolven binnen VW zelf natuurlijk: het is omwille van hun grootheidswaanzin en geldzucht dat het bedrog er gekomen is. Zij zijn verantwoordelijk voor het onheil dat over de VW-medewerkers neerdaalt.
 
iDS zei:
Daarnaast zitten de grootste geldwolven binnen VW zelf natuurlijk: het is omwille van hun grootheidswaanzin en geldzucht dat het bedrog er gekomen is. Zij zijn verantwoordelijk voor het onheil dat over de VW-medewerkers neerdaalt.

+1
 
Claims voor verhoogd verbruik ten opzichte van normverbruik zijn alleen in de VS gehonoreerd geweest, maar die gebruiken ook een andere test.

Het is algemeen bekend dat de NEDC ver van de realiteit afstaat, maar ook dat fabrikanten alles uit de kast halen om zo laag mogelijk te scoren. Daar pluk je als consument in zeker zin ook de vruchten van door bijvoorbeeld lagere BPM schaal of minder bijtelling. Een claim om financieel gewin te halen door het verschil tussen normverbruik en werkelijk verbruik is in Europa kansloos.

Maar daar gaat het hier bij VW totaal niet over, het is een claim op de uitstoot van Nox en de EuroV norm die is overschreden, en nog met een flinke marge ook. Dat betekend dat de typegoedkeuring van de auto voor Europa niet klopt, en dat de goedkeuring is verkregen door fraude. Dat is wel een ander verhaal natuurlijk
 
VAG wil zelf gaan handelen in de VS, het weet dat schadevergoedingen knap hoog kunnen zijn. In dat licht is het oerstom om zo te gaan rommelen.

Wat betreft het opgegeven verbruik van auto`s.....heel eerlijk gezegd (en ik weet at het naïef is van mij) vind ik dat bedrijven niet naar die testen moeten wijzen. Gewoon een product leveren wat aan de voorwaarden voldoet en het opgegeven verbruik haalt als je je best doet.
 
iDS zei:
Daarnaast zitten de grootste geldwolven binnen VW zelf natuurlijk: het is omwille van hun grootheidswaanzin en geldzucht dat het bedrog er gekomen is. Zij zijn verantwoordelijk voor het onheil dat over de VW-medewerkers neerdaalt.

(y)

John Oliver heeft zich er inmiddels ook over gebogen (niet heel ver overigens, zo geweldig vind ik het, behalve dat stukje over het na Michael Horns excuses doorgaan met Lenny Kravitz, niet). De nazi-vergelijkingen zijn in de USA aardig populair aan het worden.
 
iDS zei:
Daarnaast zitten de grootste geldwolven binnen VW zelf natuurlijk: het is omwille van hun grootheidswaanzin en geldzucht dat het bedrog er gekomen is. Zij zijn verantwoordelijk voor het onheil dat over de VW-medewerkers neerdaalt.
Tuurlijk heb je daar voor 100% gelijk in.
Maar niemand kan toch ontkennen dat er nu ook aasgieren rondzweven die niet uit zijn op gerechtigheid, maar op maximalisatie van het claimbedrag. Ik weet dat het een utopie is, maar ze kunnen beter de verantwoordelijken helemaal uitkleden. Het zou nu wel eens zo kunnen zijn dat de echt verantwoordelijken en relatief makkelijk vanaf komen en de werknemers het gelach gaan betalen.
 
danielauto zei:
iDS zei:
Daarnaast zitten de grootste geldwolven binnen VW zelf natuurlijk: het is omwille van hun grootheidswaanzin en geldzucht dat het bedrog er gekomen is. Zij zijn verantwoordelijk voor het onheil dat over de VW-medewerkers neerdaalt.
Tuurlijk heb je daar voor 100% gelijk in.
Maar niemand kan toch ontkennen dat er nu ook aasgieren rondzweven die niet uit zijn op gerechtigheid, maar op maximalisatie van het claimbedrag. Ik weet dat het een utopie is, maar ze kunnen beter de verantwoordelijken helemaal uitkleden. Het zou nu wel eens zo kunnen zijn dat de echt verantwoordelijken en relatief makkelijk vanaf komen en de werknemers het gelach gaan betalen.

Wat voor gelach? En men gaat de verantwoordelijken toch ook helemaal uitkleden? VW is hier verantwoordelijk voor en bij mijn weten is het juridisch gezien geen eenmanszaak...
 
Duitse justitie verbreedt Volkswagen-onderzoek

Justitie in Duitsland heeft zijn onderzoek naar het schandaal bij Volkswagen aangepast. Twee dagen geleden maakte officier van justitie Braunschweig bekend dat er een vooronderzoek liep naar oud-topman Winterkorn vanwege het schandaal met gemanipuleerde emissietesten. Nu meldt de Süddeutsche Zeitung dat het onderzoek zich richt op iedereen binnen het bedrijf Volkswagen die verantwoordelijk is en niet tegen Winterkorn persoonlijk.
https://nos.nl/artikel/2060615-duitse-justitie-verbreedt-volkswagen-onderzoek.html
 
De complete waslijst van auto's die aangepast moeten worden is zojuist in Zweden gepubliceerd op de sites van VW, Audi, Seat en Skoda:
Volkswagen

Lista över berörda modeller/årsmodeller.
Personbilar.
BEETLE
2013

VW THE BEETLE TDI 105 BMT
VW THE BEETLE TDI 105 BMT DSG
2014

VW BEETLE TDI 105 BMT DSG7
VW BEETLE TDI 105 BMT MAN

BEETLE CAB
2014

VW BEETLE CABRIO TDI 105 BMT
VW BEETLE CABRIO TDI 105 DSG7
CC
2013

VW CC TDI 170
VW CC TDI 170 DSG
VW CC TDI 170 DSG 4MOTION
VW CC TDI 177
VW CC TDI 177 DSG
VW CC TDI 177 DSG 4MOTION
2014

VW CC TDI 177
VW CC TDI 177 DSG
VW CC TDI 177 DSG 4MOTION
2015

VW CC TDI 177 DSG6 4MOTION

EOS
2009

VW EOS TDI140
VW EOS TDI140 DSG
2010

VW EOS TDI140
VW EOS TDI140 DSG
2011

VW EOS TDI 140
VW EOS TDI 140 DSG
VW EOS TDI140
2012

VW EOS TDI 140 DSG 6
VW EOS TDI 140 MANUELL
2013

VW EOS TDI 140 DSG 6
VW EOS TDI 140 MANUELL
GOLF LIM
2011

GOLF BLUEMOTION 99G
GOLF GTD
GOLF GTD DSG6
GOLF TDI 105 BLUEMOTION TECH
GOLF TDI 105 BMT DSG
GOLF TDI 105 BMT DSG MASTERS
GOLF TDI 105 BMT MASTERS
GOLF TDI 140 4MOTION GT
GOLF TDI 140 DSG6 GT
GOLF TDI 140 GT



GOLF LIM
2009

VW GOLF GT TDI 140
VW GOLF GT TDI 140 4MOTION
VW GOLF GT TDI 140 DSG6
VW GOLF TDI 110 119G
VW GOLF TDI 110 119G MASTERS
VW GOLF TDI 110 DSG6
VW GOLF TDI 110 DSG6 MASTERS
VW GOLF TDI 110 MASTERS
2010

GOLF BLUEMOTION 99G
GOLF GT TDI 140
GOLF GT TDI 140 4MOTION
GOLF GT TDI 140 DSG
GOLF GTD
GOLF GTD DSG
GOLF TDI 105 BLUEMOTION TECH
GOLF TDI 105 BMT DSG
GOLF TDI 105 BMT DSG MASTERS
GOLF TDI 105 BMT MASTE
GOLF TDI 140 4MOTION GT
GOLF TDI 140 GT
GOLF TDI 140 GT DSG6
2012

VW GOLF BLUEMOTION 99G
VW GOLF GTD
VW GOLF GTD DSG
VW GOLF TDI 105 BMT
VW GOLF TDI 105 BMT DSG7
VW GOLF TDI 105 BMT DSG7 MAST
VW GOLF TDI 105 BMT MASTERS
VW GOLF TDI 140 4MOTION GT
VW GOLF TDI 140 BMT MASTERS
VW GOLF TDI 140 DSG GT
VW GOLF TDI 140 GT
2013

VW GOLF GTD
VW GOLF GTD DSG
VW GOLF TDI 105 BMT
VW GOLF TDI 105 BMT DSG7 MAST
VW GOLF TDI 105 BMT MASTERS
VW GOLF TDI 140 4MOTION GT
VW GOLF TDI 140 BMT MASTERS
VW GOLF TDI 140 DSG GT
VW GOLF TDI 140 GT

GOLF PLUS
2009

VW GOLF PLUS TDI 140 DSG MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
2010

GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
GOLF PLUS TDI 140 MASTERS DSG
VW GOLF PLUS BMT DSG7 MASTER
VW GOLF PLUS BMT MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 DSG MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
2011

GOLF PLUS TDI 140 DSG6 MASTER
GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
VW GOLF PLUS BLUEMOTION TECH
VW GOLF PLUS BMT DSG7
VW GOLF PLUS BMT DSG7 MASTER
VW GOLF PLUS BMT MASTERS
2012

VW GOLF PLUS TDI 105 BMT
VW GOLF PLUS TDI 105 BMT DSG7
VW GOLF PLUS TDI 105 BMT MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 DSG6 MAS
VW GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
2013

VW GOLF PLUS TDI 105 BMT
VW GOLF PLUS TDI 105 BMT DSG7
VW GOLF PLUS TDI 105 BMT MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 DSG6 MAS
VW GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
VW GOLF PLUS TDI105BMT DSG7 M
2014

VW GOLF PLUS TDI 105 BMT DSG7
VW GOLF PLUS TDI 105 BMT MAST
VW GOLF PLUS TDI 140 DSG6 MAS
VW GOLF PLUS TDI 140 MASTERS
VW GOLF PLUS TDI105BMT DSG7 M

GOLF VARIANT
2010

VW GOLF VAR TDI 105 MASTERS
VW GOLF VAR TDI 140 DSG6 GT
VW GOLF VAR TDI 140 GT
VW GOLF VAR TDI 4M MASTERS
VW GOLF VAR TDI BMT MASTERS
VW GOLF VAR TDI105 BMT DSG MA
VW GOLF VARIANT TDI 105 BMT
VW GOLF VARIANT TDI 4MOTION
VW GOLF VARIANT TDI BMT DSG7
2011

VW GOLF VAR TDI 105 DSG7 MAST
VW GOLF VAR TDI 140 DSG6 GT
VW GOLF VAR TDI 140 GT
VW GOLF VAR TDI 4M MASTERS
VW GOLF VAR TDI BMT MASTERS
VW GOLF VARIANT TDI 105 BMT
VW GOLF VARIANT TDI 4MOTION
VW GOLF VARIANT TDI BMT DSG7
2012

VW GOLF VAR TDI 105 DSG7 MAST
VW GOLF VAR TDI 140 DSG6 GT
VW GOLF VAR TDI 140 GT
VW GOLF VAR TDI 4M MASTERS
VW GOLF VAR TDI BMT MASTERS
VW GOLF VARIANT TDI 105 BMT
VW GOLF VARIANT TDI 4MOTION
VW GOLF VARIANT TDI BMT DSG7
2013

VW GOLF VAR TDI 105 4M MASTER
VW GOLF VAR TDI 105 BMT DSG7
VW GOLF VAR TDI 105 DSG7 MAST
VW GOLF VAR TDI 140 DSG6 GT
VW GOLF VAR TDI 140 GT
VW GOLF VAR TDI BMT MASTERS
VW GOLF VARIANT TDI 105 BMT
VW GOLF VARIANT TDI 4MOTION

JETTA
2011

JETTA TDI 105 BMT DSG7 GT
JETTA TDI 105 BMT GT
JETTA TDI 140 DSG GT
JETTA TDI 140 GT
2012

VW JETTA TDI 105 BMT DSG7 GT
VW JETTA TDI 105 BMT GT
VW JETTA TDI 140 DSG GT
VW JETTA TDI 140 GT
2013

VW JETTA TDI 105 BMT DSG7 GT
VW JETTA TDI 105 BMT GT
VW JETTA TDI 140 DSG GT
VW JETTA TDI 140 GT

PASSAT CC
2009

VW PASSAT CC TDI170
VW PASSAT CC TDI170 DSG
2010

VW PASSAT CC TDI170
VW PASSAT CC TDI170 DSG
VW PASSAT CC TDI170 DSG 4M
2011

VW PASSAT CC TDI170
VW PASSAT CC TDI170 BMT
VW PASSAT CC TDI170 DSG
VW PASSAT CC TDI170 DSG 4M
VW PASSAT CC TDI170 DSG BMT
VW PASSAT CC TDI170DSG 4M BMT
2012

VW CC TDI 170
VW CC TDI 170 DSG
VW CC TDI 170 DSG 4MOTION
VW PASSAT CC TDI170 BMT
VW PASSAT CC TDI170 DSG BMT
VW PASSAT CC TDI170DSG 4M BMT

PASSAT LIM
2009

VW PASSAT TDI110 BLUEM SPORTL
VW PASSAT TDI110 BLUEMOTION
VW PASSAT TDI140 4M HIGHLINE
VW PASSAT TDI140 4M SPORTLINE
VW PASSAT TDI140 SPORTLINE
VW PASSAT TDI170 DSG GT-SPORT
2010

VW PASSAT TD1105 BMTECH SPORT
VW PASSAT TD1105 BMTECH TREND
VW PASSAT TDI105 BLUEMOTION
VW PASSAT TDI110 BLUEMOTION
VW PASSAT TDI140 4M HIGHLINE
VW PASSAT TDI140 4M SPORTLINE
VW PASSAT TDI140 4M TRENDLINE
VW PASSAT TDI140 DSG TRENDLIN
VW PASSAT TDI140 HIGHLINE
VW PASSAT TDI140 SPORTLINE
VW PASSAT TDI170 DSG R-LINE
VW PASSAT TDI170 DSG4M R-LINE
2011

PASSAT S TDI 105 BMT
PASSAT S TDI 105 BMT MASTERS
PASSAT S TDI 140 BMT
PASSAT S TDI 140 BMT MASTERS
PASSAT S TDI 170 DSG 4M GT
PASSAT S TDI 170 DSG GT
PASSAT S TDI 170 MAN GT
PASSAT S TDI1404M BMT MASTERS
2012

VW PASSAT S TDI 105BMT MASTERS
VW PASSAT S TDI 140 BMT
VW PASSAT S TDI 140 BMTMASTERS
VW PASSAT S TDI 170 DSG 4M GT
VW PASSAT S TDI 170 DSG GT
VW PASSAT S TDI 170 MAN GT
VW PASSAT S TDI140 4M MASTERS
2013

VW PASSAT S TDI 140 4M BMT
VW PASSAT S TDI 140 BMT
VW PASSAT S TDI 140 BMTMASTERS
VW PASSAT S TDI 170 DSG 4M GT
VW PASSAT S TDI 170 DSG GT
VW PASSAT S TDI 170 MAN GT
VW PASSAT S TDI 177 DSG 4M GT
VW PASSAT S TDI 177 DSG GT
VW PASSAT S TDI 177 MAN GT
VW PASSAT S TDI140 4M MASTERS
2014

VW PASSAT S TDI 105BMT MASTERS
VW PASSAT S TDI 140 BMT
VW PASSAT S TDI 140 BMTMASTERS
VW PASSAT S TDI 177 DSG 4M GT
VW PASSAT S TDI 177 DSG GT
VW PASSAT S TDI140 4M MASTERS
2015

VW PASSAT S TDI 140 MASTERS
VW PASSAT S TDI 177 DSG6 GT

PASSAT VARIANT
2009

PASSAT V TDI110 BLUEMO SPORTL
PASSAT V TDI110 BLUEMOTION
PASSAT V TDI140 4M HIGHLINE
PASSAT V TDI140 4M SPORTLINE
PASSAT V TDI140 4M TRENDLINE
PASSAT V TDI140 DSG HIGHLINE
PASSAT V TDI140 DSG SPORTLINE
PASSAT V TDI140 DSG TRENDLINE
PASSAT V TDI140 HIGHLINE
PASSAT V TDI140 SPORTLINE
PASSAT V TDI140 TRENDLINE
PASSAT V TDI170 DSG GT-SPORT
PASSAT V TDI170 HIGHLINE
2010

PASSAT V TDI 170DSG 4M R-LINE
PASSAT V TDI105 BM TECH TREND
PASSAT V TDI105 BMTECH SPORT
PASSAT V TDI110 BLUEMO SPORTL
PASSAT V TDI110 BLUEMOTION
PASSAT V TDI140 4M HIGHLINE
PASSAT V TDI140 4M SPORTLINE
PASSAT V TDI140 4M TRENDLINE
PASSAT V TDI140 DSG TRENDLINE
PASSAT V TDI140 HIGHLINE
PASSAT V TDI140 SPORTLINE
PASSAT V TDI140 TRENDLINE
PASSAT V TDI170 DSG R_LINE
PASSAT V TDI170 HIGHLINE
PASSAT VAR BLUEMOTION 114G
2011

PASSAT V TDI 105 BMT
PASSAT V TDI 105 BMT MASTERS
PASSAT V TDI 140
PASSAT V TDI 140 4M
PASSAT V TDI 140 4M MASTERS
PASSAT V TDI 140 MASTERS
PASSAT V TDI 170 BMT MAN GT
PASSAT V TDI 170 DSG 4M GT
PASSAT V TDI 170 DSG BMT
2012

VW PASSAT ALLTRACK 170 DSG4M
VW PASSAT V BLUEMOTION
VW PASSAT V TDI 105 BMT
VW PASSAT V TDI 105 BMT MASTER
VW PASSAT V TDI 140 BMT
VW PASSAT V TDI 170 BMT MAN GT
VW PASSAT V TDI 170 DSG 4M GT
VW PASSAT V TDI 170 DSG GT
VW PASSAT V TDI140 4M
VW PASSAT V TDI140 4M MASTERS
VW PASSAT V TDI140 BMT MASTERS
2013

VW PASSAT ALLTRACK 170 DSG4M
VW PASSAT ALLTRACK 177 DSG4M
VW PASSAT V BLUEMOTION
VW PASSAT V TDI 105 BMT MASTER
VW PASSAT V TDI 140 BMT
VW PASSAT V TDI 170 BMT MAN GT
VW PASSAT V TDI 170 DSG 4M GT
VW PASSAT V TDI 170 DSG GT
VW PASSAT V TDI 177 BMT MAN GT
VW PASSAT V TDI 177 DSG 4M GT
VW PASSAT V TDI 177 DSG GT
VW PASSAT V TDI140 4M
VW PASSAT V TDI140 4M MASTERS
VW PASSAT V TDI140 BMT MASTERS
2014

VW PASSAT ALLTRACK 177 DSG4M
VW PASSAT V TDI 105 BMT MASTER
VW PASSAT V TDI 140 BMT
VW PASSAT V TDI 177 BMT MAN GT
VW PASSAT V TDI 177 DSG 4M GT
VW PASSAT V TDI 177 DSG GT
VW PASSAT V TDI140 4M
VW PASSAT V TDI140 4M MASTERS
VW PASSAT V TDI140 BMT MASTERS
2015

VW PASSAT ALLTRACK 177 DSG4M
VW PASSAT V TDI 105 MASTERS
VW PASSAT V TDI 140 MASTERS
VW PASSAT V TDI 177 DSG 4M GT
VW PASSAT V TDI 177 DSG6 GT
VW PASSAT V TDI140 4M MASTERS

POLO
2010

VW POLO BLUEMOTION TDI 75 HK
VW POLO GT TDI 105
VW POLO TDI 90 DSG7 MASTERS
VW POLO TDI 90 HK DSG7
VW POLO TDI 90 HK MASTERS
2011

VW POLO BLUE MOTION TDI 75 HK
VW POLO GT TDI 105
VW POLO TDI 90 DSG7 MASTERS
VW POLO TDI 90 HK
VW POLO TDI 90 HK DSG7
VW POLO TDI 90 HK MASTERS
2012

VW POLO BLUE MOTION TDI 75
VW POLO TDI 105 GT
VW POLO TDI 90
VW POLO TDI 90 DSG7
VW POLO TDI 90 DSG7 MASTERS
VW POLO TDI 90 MASTERS
2013

VW POLO BLUE MOTION TDI 75
VW POLO TDI 105 GT
VW POLO TDI 90 DSG7
VW POLO TDI 90 DSG7 MASTERS
VW POLO TDI 90 MASTERS
2014

VW POLO BLUE MOTION TDI 75
VW POLO TDI 90 DSG7
VW POLO TDI 90 DSG7 MASTERS
VW POLO TDI 90 MASTERS

SCIROCCO
2010

VW SCIROCCO TDI 170
VW SCIROCCO TDI 170 DSG
2011

VW SCIROCCO TDI 170
VW SCIROCCO TDI 170 DSG
VW SCIROCCO TDI 170 DSG6
2012

VW SCIROCCO TDI 170
VW SCIROCCO TDI 170 DSG6
2013

VW SCIROCCO TDI 170
VW SCIROCCO TDI 177
2014

VW SCIROCCO TDI 177

SHARAN
2011

SHARAN TDI 140 BMT
SHARAN TDI 140 BMT DSG
SHARAN TDI 140 BMT MASTER DSG
SHARAN TDI 140 BMT MASTERS
SHARAN TDI 170 DSG GT
2012

VW SHARAN TDI 140 4M MASTERS
VW SHARAN TDI 140 4MOTION
VW SHARAN TDI 140 DSG
VW SHARAN TDI 140 DSG MASTERS
VW SHARAN TDI 140 MAN
VW SHARAN TDI 140 MASTERS
VW SHARAN TDI 170 DSG GT
2013

VW SHARAN TDI 140 4M MASTERS
VW SHARAN TDI 140 4MOTION
VW SHARAN TDI 140 DSG MASTERS
VW SHARAN TDI 140 MASTERS
VW SHARAN TDI 170 DSG GT
VW SHARAN TDI 177 DSG GT
2014

VW SHARAN TDI 140 4M MASTERS
VW SHARAN TDI 140 DSG MASTERS
VW SHARAN TDI 140 MAN
VW SHARAN TDI 140 MASTERS
VW SHARAN TDI 177 DSG GT
2015

VW SHARAN TDI 140 4M MASTERS
VW SHARAN TDI 140 DSG MASTERS
VW SHARAN TDI 140 MASTERS
VW SHARAN TDI 177 DSG6 GT

TIGUAN
2008

VW TIGUAN TDI140 SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI140 TIPT SPORT&S
VW TIGUAN TDI140 TIPT TRACK&F
VW TIGUAN TDI140 TRACK&FIELD
VW TIGUAN TDI170 SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI170 TRACK&FIELD
2009

VW TIGUAN TDI140 SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI140 TIPT SPORT&S
VW TIGUAN TDI140 TIPT TRACK&F
VW TIGUAN TDI140 TRACK&FIELD
VW TIGUAN TDI170 SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI170 TRACK&FIELD
2010

VW TIGUAN TDI140 SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI140 TIPT SPORT&STYLE
VW TIGUAN TDI140 TIPT TRACK&FIELD
VW TIGUAN TDI140 TRACK&FIELD
VW TIGUAN TDI170 SPORT&STYLE
2011

TIGUAN TDI 140 SPORT & STYLE
TIGUAN TDI 140 TRACK&FIELD
TIGUAN TDI 140DSG TRACK&FIELD
TIGUAN TDI 170 SPORT & STYLE
TIGUAN TDI140 DSG SPORT&STYLE
2012

VW TIGUAN TDI 140 BMT DSG S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT DSG T&F
VW TIGUAN TDI 140 BMT S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT T&F
VW TIGUAN TDI 170 S&S
2013

VW TIGUAN TDI 140 BMT DSG S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT DSG T&F
VW TIGUAN TDI 140 BMT S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT T&F
VW TIGUAN TDI 140 BMT T&S
VW TIGUAN TDI 170 S&S
VW TIGUAN TDI 177 BMT DSG S&S
VW TIGUAN TDI 177 BMT DSG T&S
2014

VW TIGUAN TDI 140 BMT DSG S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT S&S
VW TIGUAN TDI 140 BMT T&S
VW TIGUAN TDI 177 BMT DSG S&S
VW TIGUAN TDI 177 BMT DSG T&S
2015

VW TIGUAN TDI 140 DSG S&S
VW TIGUAN TDI 140 S&S
VW TIGUAN TDI 140 T&S
VW TIGUAN TDI 177 DSG S&S
VW TIGUAN TDI 177 DSG T&S

TOURAN
2011

CROSSTOURAN TDI 140
CROSSTOURAN TDI 140 DSG6
TOURAN TDI 105 BMT MASTERS
TOURAN TDI 105 DSG7 MASTERS
TOURAN TDI 140 DSG6 MASTERS
TOURAN TDI 140 MASTERS
TOURAN TDI 170 DSG6 GT
2012

VW CROSSTOURAN TDI 140
VW CROSSTOURAN TDI 140 DSG6
VW TOURAN TDI 105 BMT MAST
VW TOURAN TDI 140 DSG6 MAST
VW TOURAN TDI 140 MASTERS
VW TOURAN TDI 170 DSG GT
VW TOURAN TDI105 BMT DSG7 5-S
VW TOURAN TDI105 DSG7 7-S
2013

VW CROSSTOURAN TDI 140
VW CROSSTOURAN TDI 140 DSG6
VW TOURAN TDI 105 BMT MAST
VW TOURAN TDI 140 DSG6 MAST
VW TOURAN TDI 140 MASTERS
VW TOURAN TDI 170 DSG GT
VW TOURAN TDI 177 DSG GT
VW TOURAN TDI105 BMT DSG7
VW TOURAN TDI105 DSG7 7-S
2014

VW CROSSTOURAN TDI 140
VW CROSSTOURAN TDI 140 DSG6
VW TOURAN TDI 105 BMT DSG7
VW TOURAN TDI 105 BMT MAST
VW TOURAN TDI 140 DSG6 MAST
VW TOURAN TDI 140 MASTERS
VW TOURAN TDI 177 DSG GT
2015

VW CROSSTOURAN TDI 140
VW CROSSTOURAN TDI 140 DSG6
VW TOURAN TDI 105 BMT DSG7
VW TOURAN TDI 105 BMT MASTERS
VW TOURAN TDI 140 DSG6 MAST
VW TOURAN TDI 140 MASTERS
VW TOURAN TDI 177 DSG6 GT

SEAT:

ALHAMBRA
2011
SEAT ALHAMBRA 2.0 CR STYLE DSG
SEAT ALHAMBRA 2.0 CR STYLE
2012
SEAT ALHAMBRA 2.0 TDI
SEAT ALHAMBRA 2.0 TDI DSG STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0 TDI STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0 TDI 4WD STYLE
2013
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI 4WD STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI DSG STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI ECO STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI ECO STYLE
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI STYLE 177HK
SEAT ALHAMBRA 2.0TDI DSG ECO STYLE
2014
SEAT ALHAMBRA TDI140 4DRIVE
SEAT ALHAMBRA TDI140 DSG6 STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI140 ECO STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI177 DSG6 STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI177 STYLE
2015
SEAT ALHAMBRA TDI140 4DRIVE
SEAT ALHAMBRA TDI140 DSG6 STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI140 ECO STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI177 DSG6 STYLE
SEAT ALHAMBRA TDI177 STYLE
ALTEA KOMBI
2010
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI ECO REFERENCE
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI ECO STYLE
2011
SEAT ALTEA FREETRACK 2,0 TDI
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI ECO STYLE
SEAT ALTEA XL 1,6 TDICR STYLE DSG
ALTEA XL
2012
SEAT ALTEA FREETRACK 2,0 TDI
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI ECO STYLE
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI STYLE DSG
2013
SEAT ALTEA FREETRACK 2,0 TDI
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI EDT 20
SEAT ALTEA XL 1,6 TDI STYLE DSG
2014
SEAT ALTEA TDI 140 FREETRACK4
EXEO SEDAN
2009
SEAT EXEO 2,0 CR 143 STYLE
SEAT EXEO 2,0 CR 170 STYLE
SEAT EXEO 2,0 CR SPORT
2010
SEAT EXEO 2,0 CR 143 STYLE
2011
SEAT EXEO 2,0 CR 143 STYLE
2012
SEAT EXEO 2,0 CR 143 STYLE
EXEO ST KOMBI
2010
SEAT EXEO ST 2,0 CR 143 STYLE
SEAT EXEO ST 2,0 CR SPORT
2011
SEAT EXEO ST 2,0 CR 143 STYLE
2012
SEAT EXEO ST 2,0 143 STYLE
SEAT EXEO ST 2,0 ST AUT
SEAT EXEO ST 2.0 EDITION 20
SEAT EXEO ST 2.0 EDT20 AUT
2013
SEAT EXEO ST 2.0TDI AUT EDT20
SEAT EXEO ST 2.0TDI EDITION20
IBIZA
2010
SEAT IBIZA 1,6 TDI 105HK STYLE
SEAT IBIZA 1,6 TDI 90HK STYLE
SEAT IBIZA 1,6 TDI CR REFERENCE
SEAT IBIZA SC 1,6 TDI CR REFERENCE
SEAT IBIZA SC 1,6 TDI CR SPORT
2011
SEAT IBIZA 1,6 TDI 90HK STYLE
SEAT IBIZA 1,6 TDI CR REFERENCE
SEAT IBIZA 1,6 TDI CR SPORT
2012
SEAT IBIZA 1,6 TDI 90HK STYLE
2013
SEAT IBIZA 1,6 TDI 90HK STYLE
2014
SEAT IBIZA TDI 90 STYLE
IBIZA SC
2011
SEAT IBIZA SC 1,6 TDI CR SPORT
IBIZA ST
2011
SEAT IBIZA ST 1.2 TDI STYLE ECO
SEAT IBIZA ST 1.6 TDI CR SPORT
SEAT IBIZA ST 1.6 TDI CR STYLE
2012
SEAT IBIZA ST 1.2 TDI E-EC
SEAT IBIZA ST 1.6 TDI STYLE
2013
SEAT IBIZA ST 1.6 TDI STYLE
2015
SEAT IBIZA ST TDI 90 STYLE
LEON
2010
SEAT LEON 1,6 TDI ECO REFERENCE
SEAT LEON 1,6 TDI ECOMOT STYLE
SEAT LEON 2,0 TDI CR FR
SEAT LEON 2,0 TDI CR FR DSG
2011
SEAT LEON 1,6 TDI CR ECO REFERENCE
SEAT LEON 1,6 TDI CR REFERENCE
SEAT LEON 1,6 TDI CR STYLE DSG
SEAT LEON 1,6 TDI CR STYLE
SEAT LEON 2,0 TDI CR FR
SEAT LEON 2,0 TDI CR FR DSG
2012
SEAT LEON 1,6 TDI STYLE DSG
SEAT LEON 1,6 TDI STYLE 2013
SEAT LEON 1,6 TDI EDITION 20
TOLEDO
2013
SEAT TOLEDO 1,6 TDI STYLE
2014
SEAT TOLEDO TDI 105 STYLE

SKODA:
Motor (EA189)
Fabia 2 2011-2015 TDI 75, 90, 105
Octavia 2 2010-2013 TDI 105, 140, 170
Praktik 1 2011-2015 TDI 75, 90
Rapid 1 2013-2015 TDI 90, 105
Roomster 1 2011-2015 TDI 75, 90, 105
Superb 2 2010-2015 TDI 105, 140, 170
Yeti 1 2010-2015 TDI 105, 110, 140, 170
AUDI:

A1
AUDI A1
2011
A1 1.6 TDI 105 HK
2012
A1 1.6 TDI 105 HK
A1 1.6 TDI 90 HK
A1 1.6 TDI 90 HK S-TRONIC
2013
A1 1.6 TDI 105 HK
A1 1.6 TDI 90 HK
A1 1.6 TDI 90 HK S-TRONIC

AUDI A1 SPBACK
2012
A1 SPORTB TDI 1.6 TDI 105 HK
A1 SPORTB TDI 1.6 TDI 90 HK
A1 SPORTB TDI 1.6 TDI 90 S-TRONIC
2013
A1 SB 1.6 TDI 105 HK
A1 SB 1.6 TDI 90HK
A1 SB 1.6 TDI 90HK S-TRONIC
2014
A1 SB 1.6 TDI 105 HK
A1 SB 1.6 TDI 90HK
A1 SB 1.6 TDI 90HK S-TRONIC
A3
AUDI A3
2009
AUDI A3 2.0 TDI 140
AUDI A3 2.0 TDI 140 SPORT
AUDI A3 2.0 TDI Q 170 HK
AUDI A3 2.0 TDI S-TRONIC
2010
A3 1.6 TDI 105HK
A3 2.0 TDI 140HK
A3 2.0 TDI 140HK Q
A3 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
A3 2.0 TDI 170HK Q
A3 2.0 TDI 170HK S-TRONIC
2011
A3 1.6 TDI 105HK
A3 1.6 TDI 105HK S-TRONIC
A3 2.0 TDI 140HK
A3 2.0 TDI 140HK Q
A3 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
A3 2.0 TDI 170HK Q
A3 2.0 TDI 170HK
2012
A3 1.6 TDI 105HK
A3 2.0 TDI 140HK
A3 2.0 TDI 140HK Q
A3 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
A3 2.0 TDI 170HK Q
AUDI A3 CAB
2009
A3 CAB AMB 2.0 TDI
A3 CAB AMB 2.0 TDI S-TR
2010
A3 CAB 1.6 TDI 105HK
A3 CAB 2.0 TDI 140HK
A3 CAB 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
2011
A3 CAB 1.6 TDI 105HK
A3 CAB 2,0 TDI 140HK
A3 CAB 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
2012
A3 CAB 1.6 TDI 105HK
A3 CAB 2,0 TDI 140HK
2013
A3 CAB 1.6 TDI 105HK
A3 CAB 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
AUDI A3 SPBACK
2009
A3 SB 2.0 TDI 140
A3 SB 2.0 TDI 170
A3 SB 2.0 TDI Q 140
A3 SB 2.0 TDI Q 140 SPORT
A3 SB 2.0 TDI Q 170
A3 SB 2.0 TDI S-TRON 140
A3 SB 2.0 TDI S-TRON 170
2010
A3 SB 1.6 TDI 105HK
A3 SB 1.6 TDI 105HK S-TRONIC
A3 SB 2.0 TDI 140HK
A3 SB 2.0 TDI 140HK Q
A3 SB 2.0 TDI 140HK S-TRONIC
A3 SB 2.0 TDI 170HK
A3 SB 2.0 TDI 170HK Q
A3 SB 2.0 TDI 170HK S-TRONIC
2011
A3 SB 1.6 TDI 105HK
A3 SB 1.6 TDI 105HK S-TRONIC
A3 SB 2.0 TDI 140HK
A3 SB 2.0 TDI 140HK Q
A3 SB 2.0 TDI 140HK S-TR
A3 SB 2.0 TDI 170HK
A3 SB 2.0 TDI 170HK Q
A3 SB 2.0 TDI 170HK S-TR
2012
A3 SB 1.6 TDI 105HK
A3 SB 1.6 TDI 105HK S-TRONIC
A3 SB 2.0 TDI 140HK
A3 SB 2.0 TDI 140HK Q
A3 SB 2.0 TDI 140HK S-TR
A3 SB 2.0 TDI 170HK
A3 SB 2.0 TDI 170HK Q
A3 SB 2.0 TDI 170HK S-TR
2013
A3 SB 1.6 TDI 105HK
A3 SB 1.6 TDI 105HK S-TRONIC
A3 SB 2.0 TDI 140HK
A3 SB 2.0 TDI 140HK Q
A3 SB 2.0 TDI 140HK S-TR
A3 SB 2.0 TDI 170HK
A3 SB 2.0 TDI 170HK Q
A3 SB 2.0 TDI 170HK S-TR
A4
AUDI A4 ALLROAD
2010
A4 ALLRO. 2.0 TDI 143HK
A4 ALLRO. 2.0 TDI 170HK
2011
A4 ALLRO. 2.0 TDI 143HK
A4 ALLRO. 2.0 TDI 170HK
2012
A4 ALLRO. 2.0 TDI 143HK
A4 ALLRO. 2.0 TDI 170HK
2013
A4 ALLRO 2.0 TDI 143 HK
A4 ALLRO 2.0 TDI 177 HK
A4 ALLRO 2.0 TDI 177 HK S-TR
2014
A4 ALLR Q 2.0 TDI 177 S-TRONI
A4 ALLROAD Q 2.0 TDI 150 HK
A4 ALLROAD Q 2.0 TDI 177 HK
2015
A4 ALLROAD Q 2.0 TDI 150 HK
AUDI A4 B8 AV
2009
AUDI A4 AVANT 2.0 TDI
AUDI A4 AVANT 2.0 TDI MULTI
AUDI A4 AVANT 2.0 TDI Q
AUDI A4 AVANT 2.0 TDI Q 143HK
2010
A4 AVANT 2,0 TDIE 136HK E-POW
A4 AVANT 2.0 TDI 120HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK MULTIT
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK Q
2011
A4 AVANT 2,0 TDIE 136HK E-POW
A4 AVANT 2.0 TDI 120HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK MULTIT
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK Q
2012
A4 AVANT 2,0 TDIE 136HK E-POW
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK MULTIT
A4 AVANT 2.0 TDI 143HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK
A4 AVANT 2.0 TDI 170HK Q
2013
A4 AVANT 2,0 TDIE 136HK E-POW
A4 AVANT 2.0 TDI 143 HK
A4 AVANT 2.0 TDI 143 HK MULTI
A4 AVANT 2.0 TDI 143 HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK MULTI
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 177HK Q S-TR
A4 AVANT 2.0 TDIE 163HK E-POW
2014
A4 AVANT 2,0 TDIE 136HK E-POW
A4 AVANT 2.0 TDI 150 HK
A4 AVANT 2.0 TDI 150 HK MULTI
A4 AVANT 2.0 TDI 150 HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK MULTI
A4 AVANT 2.0 TDI 177 HK Q
A4 AVANT 2.0 TDI 177 Q S-TRON
A4 AVANT 2.0 TDIE 163HK E-POW
AUDI A4 B8 SE
2008
AUDI A4 2.0 TDI
AUDI A4 2.0 TDI MULTITRONIC
2009
AUDI A4 2,0 TDI 170 HK
AUDI A4 2,0 TDI Q 170 HK
AUDI A4 2.0 TDI
AUDI A4 2.0 TDI 143 HK
AUDI A4 2.0 TDI MULTITRONIC
AUDI A4 2.0 TDI Q 143 HK
2010
A4 2,0 TDI 136HK E-POWER
A4 2,0 TDI 170HK
A4 2,0 TDI 170HK Q
A4 2.0 TDI 120HK
A4 2.0 TDI 143 HK Q
A4 2.0 TDI 143HK
A4 2.0 TDI 143HK MULTITRONIC
2011
A4 2,0 TDI 136HK E-POWER
A4 2,0 TDI 170HK
A4 2,0 TDI 170HK Q
A4 2,0 TDIE 136HK
A4 2.0 TDI 120HK
A4 2.0 TDI 143 HK Q
A4 2.0 TDI 143HK
A4 2.0 TDI 143HK MULTITRONIC
2012
A4 2,0 TDI 170HK
A4 2,0 TDI 170HK Q
A4 2,0 TDIE 136HK
A4 2.0 TDI 143 HK Q
A4 2.0 TDI 143HK
A4 2.0 TDI 143HK MULTITRONIC
2013
A4 2.0 TDI 143 HK
A4 2.0 TDI 143 HK MULTITRONIC
A4 2.0 TDI 143 HK Q
A4 2.0 TDI 177 HK
A4 2.0 TDI 177 HK MULTITRONIC
A4 2.0 TDI 177 HK Q
A4 2.0 TDI 177 HK Q S-TRONIC
A4 2.0 TDIE 136 HK
A4 2.0 TDIE 163 HK
2014
A4 2.0 TDI 150 HK
A4 2.0 TDI 150 HK MULTITRONIC
A4 2.0 TDI 150 HK QUATTRO
A4 2.0 TDI 177 HK
A4 2.0 TDI 177 HK MULTITRONIC
A4 2.0 TDI 177 HK Q S-TRONIC
A4 2.0 TDI 177 HK QUATTRO
A4 2.0 TDIE 136 HK
A4 2.0 TDIE 163 HK
A5
AUDI A5 CAB
2010
A5 CAB 2.0 TDI 170HK
2011
A5 CAB 2.0 TDI 170HK
2012
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK MULTITR
2013
A5 CAB 2.0 TDI 143 HK
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK Q
2014
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK MULTI
A5 CAB 2.0 TDI 177 HK QUATTRO
AUDI A5 COUPE
2009
A5 COUPE 2,0TDI Q
AUDI A5 COUPE 2.0TDI
2010
A5 COUPÉ 2,0 TDI 170HK Q
A5 COUPÉ 2.0 TDI 170HK
2011
A5 COUPÉ 2,0 TDI 170HK Q
A5 COUPÉ 2.0 TDI 170HK
2012
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK MULTI
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK Q
2013
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK MULTI
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK Q
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK QS-TR
2014
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK MULTI
A5 COUPE 2.0 TDI 177 HK Q
A5 COUPE 2.0 TDI 177 Q S-TRON
AUDI A5 SPBACK
2010
A5 SB 2,0 TDI 143HK MULTITRON
A5 SB 2,0 TDI 170HK
A5 SB 2,0 TDI 170HK Q
2011
A5 SB 2,0 TDI 143HK MULTITRON
A5 SB 2,0 TDI 170HK
A5 SB 2,0 TDI 170HK Q
A5 SPORTB TDI 2.0 R4 105
2012
A5 SB 2.0 TDI 136 HK
A5 SB 2.0 TDI 143 HK
A5 SB 2.0 TDI 163 HK
A5 SB 2.0 TDI 177 HK
A5 SB 2.0 TDI 177 HK MULTITRO
A5 SB 2.0 TDI 177 HK Q
AUDI A5 SPBACK
2013
A5 SB 2.0 TDI 136 HK
A5 SB 2.0 TDI 143 HK
A5 SB 2.0 TDI 143 HK MULTITRO
A5 SB 2.0 TDI 163 HK
A5 SB 2.0 TDI 177 HK
A5 SB 2.0 TDI 177 HK MULTITRO
A5 SB 2.0 TDI 177 HK Q
A5 SB 2.0 TDI 177 HK Q S-TRON
2014
A5 SB 2.0 TDI 136 HK
A5 SB 2.0 TDI 150 HK
A5 SB 2.0 TDI 150 HK MULTI
A5 SB 2.0 TDI 177 HK
A5 SB 2.0 TDI 177 HK MULTI
A5 SB 2.0 TDI 177 HK Q S-TRON
A5 SB 2.0 TDI 177 HK QUATTRO
A6
AUDI A6 AV-56
2011
A6 AV 2.0 TDI 136HK E-POWER
A6 AV 2.0 TDI 136HK MULTITRON
A6 AV 2.0 TDI 170HK
A6 AV 2.0 TDI 170HK MULTITRON
AUDI A6 AV-57
2012
A6 AV 2.0 TDI 177 HK
A6 AV 2.0 TDI 177 HK MULTI
2013
A6 AV 2.0 TDI 177 HK
A6 AV 2.0 TDI 177 HK MULTI
2014
A6 AV 2.0 TDI 177 HK
A6 AV 2.0 TDI 177 HK MULTI
AUDI A6 AVANT
2009
AUDI A6 AV 2,0 TDI 170 HK
AUDI A6 AV 2,0 TDI E
AUDI A6 AV 2,0 TDI MULTI
AUDI A6 AV 2,0 TDI MULTI 170
2010
A6 AV 2.0 TDI 136HK E-POWER
A6 AV 2.0 TDI 136HK MULTITRON
A6 AV 2.0 TDI 170HK
A6 AV 2.0 TDI 170HK MULTITR
AUDI A6 SE-56
2011
A6 2.0 TDI 136HK E-POWER
A6 2.0 TDI 136HK MULTITRONIC
A6 2.0 TDI 170HK
A6 2.0 TDI 170HK MULTITRONIC
AUDI A6 SE-57
2012
A6 2.0 TDI 177 HK
A6 2.0 TDI 177 HK MULTITRONIC
2013
A6 2.0 TDI 177 HK
A6 2.0 TDI 177 HK MULTITRONIC
2014
A6 2.0 TDI 177 HK
A6 2.0 TDI 177 HK MULTITRONIC
AUDI A6 SEDAN
2009
AUDI A6 2,0 TDI 170 HK
AUDI A6 2,0 TDI E
AUDI A6 2,0 TDI MULTI 170 HK
AUDI A6 2,0 TDI MULTITR
2010
A6 2.0 TDI 136HK E-POWER
A6 2.0 TDI 136HK MULTITRONIC
A6 2.0 TDI 170HK
A6 2.0 TDI 170HK MULTITRONIC
2011
A6 2.0 TDI 177 HK
Q3
AUDI Q3
2012
Q3 2.0 TDI 140HK
Q3 2.0 TDI Q 140HK
Q3 2.0 TDI Q 177HK STRONIC
2013
Q3 2.0 TDI 140HK
Q3 2.0 TDI Q 140HK
Q3 2.0 TDI Q 177HK STRONIC
2014
Q3 2.0 TDI 140HK
Q3 2.0 TDI Q 140HK
Q3 2.0 TDI Q 177HK STRONIC
Q5
AUDI Q5
2010
Q5 2,0 TDI 143HK
2011
Q5 2,0 TDI 143HK
Q5 2,0 TDI 170HK
Q5 2,0 TDI 170HK S-TRONIC
2012
Q5 2,0 TDI 143HK
Q5 2,0 TDI 170HK
Q5 2,0 TDI 170HK S-TRONIC
2013
Q5 2,0 TDI Q 143HK
Q5 2.0 TDI Q 177HK
Q5 2.0 TDI Q 177HK S-TRONIC
2014
Q5 2,0 TDI Q 150HK
Q5 2.0 TDI Q 177HK
Q5 2.0 TDI Q 177HK S-TRONIC
2015
Q5 2,0 TDI 150HK QUATTRO
Q5 2.0 TDI 177HK Q S TRONIC
Q5 2.0 TDI 177HK QUATTRO
TT
AUDI TTC
2009
AUDI TT COUPE 2,0 TDI Q
2010
TT COUPÉ 2,0 TDI 170HK Q
2011
TT COUPÉ 2.0 TDI 170 HK Q
2012
TT COUPÉ 2.0 TDI Q 170HK
2013
TT COUPÉ 2.0 TDI Q 170HK
TT COUPé 2.0TDI Q 170 HK S-TR
2014
TT COUPÉ 2.0 TDI Q 170HK
AUDI TTR
2009
AUDI TT R 2,0 TDI Q
2010
TT ROAD. 2,0 TDI 170HK Q
2011
TT ROAD 2.0 TDI 170 HK Q

Wijziging: lijst aangepast en bronnen geplaatst.

Zie de links hieronder met de modellen:

Volkswagen Personenautos:
https://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/dieselinfo/lista-beroerda-modeller-arsmodeller-personbilar.html

Volkswagen bedrijfsautos:
https://personbilar.volkswagen.se/sv/nyheter/dieselinfo/lista-beroerda-modeller-arsmodeller-transportbilar.html

Audi:
https://www.audi.se/se/brand/sv/information-till-dig-som-kund/berorda-modeller-arsmodeller.html

Seat:
https://www.seat.se/content/medialib/seat/se/company/pdf-seat-in-sweden/_jcr_content/renditions/rendition.file/lista-beroerda-bilar-seat.pdf

Skoda:
https://www.skoda.se/news/information-fran-skoda/

N.B: Hoewel dit om de Zweedse lijsten gaat moet erbij vermeld worden dat deze modellen over heel Europa zijn verkocht, dus de lijst is actueel op het moment van schrijven.
Vanwege de wet openbaarheid van bestuur in Zweden, zijn de lijsten gelijk gepubliceerd.
Ook bereid the Zweedse overheid stappen voor tegen VAAG; veel mensen hebben geen belasting hoeven te betalen voor vele jaren omdat de auto's 'schoner' waren, en is er veel subsidie verstrekt aan kopers. Dat moet allemaal weer terug.
 
Sinds vandaag op het forum en meteen al een grootse inbreng! De garages zullen hier hun handen vol aan hebben!
 
Die lijst bevat veel meer motoren dan de eerder gewraakte 2.0. Blijkbaar hebben de 1.6 varianten vergelijkbare truuks.

Voor zij die het Zweeds beheersen:
https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab

Verder vraag ik mij af waarom de Zweedse autobezitter terug zou moeten gaan betalen. Korting op wegenbelasting is in Zweden CO2 gebaseerd. Qua uitstoot moet het gewooon aan de EURO6 voldoen. Dat is gewoon een simpele alles of niets kwestie.

Waarschijnlijk doel je erop dat de CO2 meting omgecertificeerd moet worden nadat die SW update is toegepast die de NOx uitstoot weer binnen de EUR6 norm moet brengen. Als dat consequenties heeft voor de CO2 uitstoot EN transportstyrelsne het voor elkaar krijgt dat de europese CO2 certificatie opnieuw gedaan moet worden kan het idd interessant worden. In dat geval kan VW claims verwachten, want die auto's zijn zeker verkocht op basis van o.a. laag verbruik. Dan kan een retrofit van SCR nog wel eesn goedkoper uitpakken dan een simpele compensatie.
 
turbod12 zei:
Die lijst bevat veel meer motoren dan de eerder gewraakte 2.0. Blijkbaar hebben de 1.6 varianten vergelijkbare truuks.

Voor zij die het Zweeds beheersen:
https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab

Verder vraag ik mij af waarom de Zweedse autobezitter terug zou moeten gaan betalen. Korting op wegenbelasting is in Zweden CO2 gebaseerd. Qua uitstoot moet het gewooon aan de EURO6 voldoen. Dat is gewoon een simpele alles of niets kwestie.

Waarschijnlijk doel je erop dat de CO2 meting omgecertificeerd moet worden nadat die SW update is toegepast die de NOx uitstoot weer binnen de EUR6 norm moet brengen. Als dat consequenties heeft voor de CO2 uitstoot EN transportstyrelsne het voor elkaar krijgt dat de europese CO2 certificatie opnieuw gedaan moet worden kan het idd interessant worden. In dat geval kan VW claims verwachten, want die auto's zijn zeker verkocht op basis van o.a. laag verbruik. Dan kan een retrofit van SCR nog wel eesn goedkoper uitpakken dan een simpele compensatie.

Wel het zijn niet de kopers die ervoor moeten gaan opdraaien, wel VAAG. De verwachting is that ook de CO2 waarden zullen toenemen of het vermogen van de blokken flink terug zullen gaan. Uiteraard zal de tijd het leren wat er gaat gebeuren op dit moment is het nog allemaal speculatie.
Hier in Zweden zijn de lijsten en de auto's met naam en toenaam bekend, ik zag het nog niet of de NL site, denk dat dat nog via Pon moet komen.

Het plan is al geopperd om VW te laten dokken ingeval het zou moeten:
https://www.thelocal.se/20151001/sweden-may-send-pollution-tax-bill-to-vw
 
Terug
Bovenaan