VAG Dieselgate

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Het laatste nieuws op Nu.nl:
'Gedupeerde VW-beleggers kunnen schade claimen'

Gepubliceerd: 28 september 2015 23:59
Laatste update: 28 september 2015 23:59

Gedupeerde Volkswagenbeleggers kunnen de door hen geleden schade claimen.
Dat meldt Consumentenclaim, het bedrijf dat de claim voorbereidt.

Aanleiding voor de claim is de dalende beurskoers van Volkswagen als gevolg van het dieselschandaal.

"Gedupeerde beleggers kunnen de door hen geleden schade claimen, omdat Volkswagen beleggers willens en wetens niet tijdig heeft geïnformeerd", meldt Consumentenclaim. "Sterker nog, Volkswagen hoopte met het bedrog weg te komen."

Mensen die aandelen in Volkskwagen, Porsche of Audi hebben, kunnen zich aanmelden. Consumentenclaim laat weten dat de claim later mogelijk wordt uitgebreid, zo stelt een woordvoerder dat een internationale claim voor de toekomst tot de mogelijkheden behoort.[size=medium]
[/size]

https://www.nu.nl/algemeen/4134769/gedupeerde-vw-beleggers-kunnen-schade-claimen.html

iDS zei:
JP2010 zei:
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.

Ik heb mijn eigen vorige bericht nog eens geverifieerd (alle nieuwe personenwagens moeten vanaf 1/9/2015 aan Euro 6-norm voldoen, dus zouden het wél 2e handswagens moeten zijn). Blijkt dat 2 categorieën bestelwagens ontsnappen aan de wagens die op 1/9 aan deze norm moeten voldoen. Welke bestelwagens wel, welke niet is me niet volledig duidelijk maar ik vermoed dat de grenswaarde op een max. massa van 2 ton ligt.
Ook is het niet duidelijk of alle terreinwagens al onder de verplichting van Euro 6 vallen.
voor de voertuigen die er nu nog aan ontsnappen (en waarvoor dus de opschorting van levering van kracht is) geldt 1/9/2016 als uiterste datum waarop nieuwe voertuigen aan de norm moeten voldoen.

Wat is 2e hands en wat niet?

Ik denk dat van het totaal aantal, betrokken, voertuigen een fiks deel '2e hands is'.. dat in de handelsvoorraden van de dealers (contractpartners) staat. Dus een diesel Euro5 van een jaar oud ofzo.

Een klein deel zal in Leusden staan.. te wachten op een klant.. mét een kenteken van eind augustus dus....
Wellicht zal een deel van de 'nieuwe' auto's ook wel bij dealer geparkeerd zijn.. met de opdracht ze te verkopen.. Succes;)

Total Loss zei:
Wat ik me aanvraag of tegelijk met die Euro 6 norm die "sjoemelsoftware" dan wel weg is nu.

Want waarom niet gewoon hetzelfde trucje blijven toepassen op de nieuwere motoren ?

Of zouden ze nu opeens het licht gezien hebben en het technisch wel voor elkaar gekregen hebben waardoor die softwaretweak nu niet meer nodig is ?
Ik heb de cijfertjes nog eens bekeken. De NOx uitstoot is het probleem. In Amerika is de norm 0,03g/km. In Europa is dit bij Euro 5 0,18g/km en bij Euro 6 0,08g/km. Die stap naar Euro6 bleek voor de meeste fabrikanten lastig te maken: om aan die norm te voldoen was Adblue nodig. Dus ja, die Amerikaanse norm is dan helemaal onmogelijk.

iDS zei:
JP2010 zei:
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.

Ik heb mijn eigen vorige bericht nog eens geverifieerd (alle nieuwe personenwagens moeten vanaf 1/9/2015 aan Euro 6-norm voldoen, dus zouden het wél 2e handswagens moeten zijn). Blijkt dat 2 categorieën bestelwagens ontsnappen aan de wagens die op 1/9 aan deze norm moeten voldoen. Welke bestelwagens wel, welke niet is me niet volledig duidelijk maar ik vermoed dat de grenswaarde op een max. massa van 2 ton ligt.
Ook is het niet duidelijk of alle terreinwagens al onder de verplichting van Euro 6 vallen.
voor de voertuigen die er nu nog aan ontsnappen (en waarvoor dus de opschorting van levering van kracht is) geldt 1/9/2016 als uiterste datum waarop nieuwe voertuigen aan de norm moeten voldoen.

Het bericht waarnaar in de quote wordt verwezen, is vrij snel na de eerste quote hier ook aangepast naar 1 september 2015. Er is online nogal wat verschillende en elkaar tegensprekende informatie beschikbaar over invoering van Euro 6. Ik vond het echter belangrijk (ik ben de auteur van dat stuk) te vermelden dat het hier gaat om occasions en voorraadmodellen en geen enkele bestelling van een nieuwe auto hierdoor wordt opgeschort. Dat is ook bevestigd vanuit Pon overigens. Hieronder nog even dezelfde quote, maar dan van enkele ogenblikken later:

Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het sinds 1 september 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn of voorraadmodellen die reeds op kenteken staan. Dit is ons zojuist ook bevestigt door Pon.

[size=x-large]Volkswagen uit duurzaamheidsindex Dow Jones[/size]

[size=x-small]Gepubliceerd op 29 sep 2015 om 08:57[/size]

[size=small]NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - Het aandeel Volkswagen zal worden verwijderd uit de Dow Jones Sustainability-index in verband met het dieselschandaal bij het Duitse autoconcern. Dat lieten de samenstellers van de duurzaamheidsindex dinsdag weten.

De index geeft aan welke bedrijven het meest duurzaam te werk gaan en geldt als maatstaf voor de prestaties van ondernemingen op milieugebied en sociale zaken. Volkswagen wordt na het slot van de beurshandel op 5 oktober uit de graadmeter verwijderd.

Volkswagen werd onlangs nog in de sector 'Automobiles and Components' neergezet als industrieleider.[/size]
https://www.eurobench.com/Beursnieuws/ANP_ANP-290915-073/Volkswagen-uit-duurzaamheidsindex-Dow-Jones.aspx

Dat zul je altijd zien:
Volkswagen werd onlangs nog in de sector 'Automobiles and Components' neergezet als industrieleider.
unquote

Zo gewonnen, zo geronnen.

Het (Tjechische) lijstje van (voorlopig) getrofen motoren:
Skandal_VW_TDI_dalsi_motory_02_800_600_zpskma7qqav.jpg

Zit "mijn" Euro6 1.6TDi 110pk gelukkig niet tussen.
Dus uiteleveren die hap!(:B

[size=x-large]#Dieselgate: dit zijn de gevolgen voor België[/size]

[size=small]Ook onze zuiderburen hebben natuurlijk te maken met het dieselschandaal. Volkswagen importeur D’Ieteren geeft uitleg over de huidige situatie in België.

Ook in België koos de importeur voor een verkoopstop van de verdachte diesels, in afwachting van een bericht uit Duitsland met een hoe-nu-verder antwoord. D’Ieteren verwacht komende week een officieel antwoord te krijgen om met antwoorden te komen op diverse vragen.

In tegenstelling tot PON roept de Belgische importeur nog niet op tot een verkoopstop van tweedehands TDI’tjes. Wel worden occasions onderzocht, maar vooralsnog lijkt de verkoop gewoon door te gaan. Ook zegt de importeur niet op de hoogte geweest te zijn van de frauduleuze praktijken en distantieert zich dan ook van de acties van het concern.

Klanten die de afgelopen tijd een EA 189 diesel hebben besteld hoeven niet te rekenen op een levering van de betreffende auto. Omdat de verkopen met betrekking tot de motoren bevroren zijn adviseert de importeur uit te wijken naar een dieselvariant met de euro 6 norm. In België gaat het om 800 bestellingen die momenteel openstaan. Het bedrijf schat dat de kosten van dit grapje uitkomen op ongeveer 2 miljoen euro. De importeur zelf zal opdraaien voor deze kosten. Klanten die te maken hebben met een openstaande Euro 5 bestelling dienen contact op te nemen met D’Ieteren.

De importeur heeft voor alle vragen met betrekking tot de gevolgen van het schandaal in België een FAQ-pagina geopend. Mocht je vraag er niet tussen zitten kun je altijd contact opnemen met D’Ieteren zelf.[/size]

FAQ pagina belgische VW importeur:

https://www.customercare.dieteren.be/nl/dienstberichten/

terwijl het sinds 1 september 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen.
Voor personenauto's. Bedrijfsauto's met Euro 5 mogen nog tot 1 september 2016 geregistreerd (eerste registratie) worden.

[size=x-large]Volkswagen to refit diesel cars affected by emissions scandal[/size]

[size=x-small]September 29, 2015 11:00 CET[/size]
[size=small]BERLIN (Reuters) -- Volkswagen Group signaled today that it will recall up to 11 million vehicles globally as it tries to address the scandal over its admission that it cheated U.S. diesel emissions tests.

VW CEO Matthias Mueller said the German carmaker had drawn up a "comprehensive" refit plan to be submitted to regulators aimed at ensuring its diesel models complied with emissions standards.

It will ask customers "in the next few days" to have diesel models equipped with manipulated software refitted and brief authorities on technical fixes in October, Mueller told a closed-door gathering of about 1,000 top managers at Volkswagen's Wolfsburg headquarters in Germany on Monday.

The recall will affect models fitted with group’s Euro 5 EA 189 diesel engines.

The company is under huge pressure to tackle the biggest business-related crisis in its 78-year history. Germany's KBA regulator had set an Oct. 7 deadline for it to present a plan to bring diesel emissions into line with the law.

Volkswagen has said previously about 11 million vehicles were fitted with software capable of cheating emissions tests, including 5 million at its namesake brand, 2.1 million at luxury brand Audi, 1.2 million at Czech division Skoda and 1.8 million light commercial vehicles.

"We are facing a long trudge and a lot of hard work," Mueller, appointed CEO of Europe's biggest automaker last Friday, said in the speech text seen by Reuters. "We will only be able to make progress in steps and there will be setbacks."

Separately, Mueller said Volkswagen's troubled core VW division, struggling with high fixed costs and low profit margins, would in future be able to act as independently as luxury brands Audi and Porsche.

"The new company structure is a first step and the basis for a modernization of VW, for a new and better company," he said.[/size]

https://europe.autonews.com/article/20150929/ANE/150929810/volkswagen-to-refit-diesel-cars-affected-by-emissions-scandal

[size=x-large]Software van meerdere merken onder de loep[/size]

[size=small]
Milieudefensie gaat hackers inzetten om de software van dieselpersonenauto's te kraken. De actiegroep wil daarmee meer duidelijkheid krijgen over het gesjoemel van autofabrikanten.

Het dieselschandaal rond Volkswagen is de aanleiding. Vorige week werd bekend dat de Duitse autofabrikant miljoenen auto's op de markt heeft gebracht die zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van de schadelijke stoffen bij laboratoriumtests lager uitvalt dan in de dagelijkse praktijk.

Milieudefensie wil behalve van Volkswagen ook de software van andere merken kraken, zoals BMW, Mercedes en Opel.

De organisatie vindt eigenlijk dat de Europese Unie autofabrikanten moet dwingen toegang te geven tot de chips. Op die manier zou fraude kunnen worden voorkomen. ,,Maar als die het niet doen, moeten wij het doen'', zegt Stumpe.

Milieudefensie gaat een team van hackers samenstellen dat de klus moet klaren. ,,Het is geen gemakkelijke klus, want autofabrikanten doen enorm hun best om de software af te schermen.'' De organisatie wil zelf de auto's kopen.

Volgens Stumpe is het niet illegaal om een auto te kopen en vervolgens te kijken hoe een en ander werkt. Dat ligt anders voor het publiek maken van de broncode van software. ,,We zijn een actiegroep en we hebben wel vaker dingen gedaan die niet mogen. Bovendien dient openbaarmaking een hoger belang. Maar we bekijken straks wel hoe we ermee omgaan.''

Stumpe verwacht dat de resultaten nog wel enige tijd op zich zullen laten wachten. ,,Het is echt een enorme klus.''[/size]
https://www.autoweek.nl/nieuws/34481/milieudefensie-gaat-diesels-hacken

Euro6 motoren worden zonder uitzondering gewoon geleverd. Bron: audi dealer waar mijn auto in bestelling staat.

Dramatische communicatie van Pon dat die dat niet zelf duidelijk onderstrepen in hun persberichten.

danielauto zei:
Euro6 motoren worden zonder uitzondering gewoon geleverd. Bron: audi dealer waar mijn auto in bestelling staat.

Dramatische communicatie van Pon dat die dat niet zelf duidelijk onderstrepen in hun persberichten.

Het wordt wel degelijk vermeld in hun persbericht:

[size=x-large]Pon schort verkoop van 4.100 Euro 5 dieselauto’s op[/size]

[size=small]Pon, de importeur van Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT en Skoda heeft vandaag haar dealers geïnformeerd dat zij de verkoop van auto’s met een Euro 5 dieselmotor van het type EA 189 uit voorzorg tijdelijk opschort. Het gaat om 4.100 diesel auto’s die binnen de organisatie op voorraad staan. De huidige, nieuwe generatie Euro 6 dieselmotoren, zijn niet getroffen en zijn volledig conform de daarvoor geldende regels.[/size]

https://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/actueel/nieuws/2015/pon-schort-verkoop-op

Valt de 2.0 tdi in mijn audi a4 hier nou ook onder. Heb zitten googlen maar het is me niet duidelijk aangezien de ene site aangeeft dat de beruchte software vanaf 2005 wordt gebruikt en de ander zegt dat het alleen het EA 189 blok betreft dat vanaf 2009 is geleverd.

Malt007 zei:
Valt de 2.0 tdi in mijn audi a4 hier nou ook onder. Heb zitten googlen maar het is me niet duidelijk aangezien de ene site aangeeft dat de beruchte software vanaf 2005 wordt gebruikt en de ander zegt dat het alleen het EA 189 blok betreft dat vanaf 2009 is geleverd.

Op de Belgische WV-importeur site is in de FAQ daar het volgende over te lezen:

[size=large]Is mijn wagen (of de wagen die ik wil kopen) getroffen door deze problemen?[/size]

De onregelmatigheden betreffen bepaalde voertuigen van de Volkswagen-groep, uitgerust met een dieselmotor van het type EA 189 (Euro 5-norm) en met een cilinderinhoud van 1,2 l, 1,6 l en 2,0 l, van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, Audi, SEAT en Skoda. Enkel de Volkswagen-groep is in staat om de betrokken voertuigen in België te identificeren. Zodra wij daarover van de groep exacte informatie ontvangen, zullen we contact opnemen met elke betrokken klant. De Volkswagen-groep heeft inmiddels reeds bevestigd dat de nieuwe generatie van zijn dieselmotoren (Euro 6) volledig conform is aan de wettelijke en milieunormen.

https://www.customercare.dieteren.be/nl/dienstberichten/

Wellicht dat je PON, of je dealer kan bellen, of je krijgt tzt bericht.

JP2010 zei:
danielauto zei:

[size=small]Pon, de importeur van Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT en Skoda heeft vandaag haar dealers geïnformeerd dat zij de verkoop van auto’s met een Euro 5 dieselmotor van het type EA 189 uit voorzorg tijdelijk opschort. Het gaat om 4.100 diesel auto’s die binnen de organisatie op voorraad staan. De huidige, nieuwe generatie Euro 6 dieselmotoren, zijn niet getroffen en zijn volledig conform de daarvoor geldende regels.[/size]

https://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/actueel/nieuws/2015/pon-schort-verkoop-op

Maar een zinnetjr dat dat bijv over alle actuele nieuwe personenautos gaat had daar best bijgekund. Ik had het extra onderstreept. Je wil toch dat de klanten wel je dealers blijven bezoeken en dan moet het gewoon heel duidelijk zijn.

160.000 Nederlandse auto's teruggeroepen vanwege VW-schandaal

Gepubliceerd: 29 september 2015 17:59
Laatste update: 29 september 2015 18:10

In Nederland moeten ongeveer 160.000 auto's van Volkswagen en zijn dochtermerken worden aangepast.
Dat meldt de Nederlandse importeur Pon dinsdag.

De auto's moeten terug naar de dealer om de software van het motormanagementsysteem aan te passen. Het gaat om modellen met een zogenoemde EU 5-dieselmotor.

Pon zal de herstelactie samen voorbereiden met aangesloten dealers. De importeur moet daarvoor nog wel wachten op een technische oplossing van Volkswagen. Consumenten met een dergelijke dieselauto worden benaderd door hun dealer.

Eerder deze maand werd bekend dat miljoenen auto's van de fabrikant zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van de schadelijke stoffen bij laboratoriumtests lager uitvalt dan in de dagelijkse praktijk.

Pon importeert wagens van de merken Volkswagen, Audo, Skoda en Seat.

https://www.nu.nl/algemeen/4135481/160000-nederlandse-autos-teruggeroepen-vanwege-dieselschandaal.html

Dit las ik vandaag in 'Der Spiegel on-line':
https://www.spiegel.de/auto/aktuell/volkswagen-fuenf-millionen-autos-der-marke-vw-muessen-in-die-werkstatt-a-1055329.html
(5.000.000 Volkswagens terug naar de garage!)

Jazzik zei:
160.000 Nederlandse auto's teruggeroepen vanwege VW-schandaal

Gepubliceerd: 29 september 2015 17:59
Laatste update: 29 september 2015 18:10

In Nederland moeten ongeveer 160.000 auto's van Volkswagen en zijn dochtermerken worden aangepast.
Dat meldt de Nederlandse importeur Pon dinsdag.

De auto's moeten terug naar de dealer om de software van het motormanagementsysteem aan te passen. Het gaat om modellen met een zogenoemde EU 5-dieselmotor.

Pon zal de herstelactie samen voorbereiden met aangesloten dealers. De importeur moet daarvoor nog wel wachten op een technische oplossing van Volkswagen. Consumenten met een dergelijke dieselauto worden benaderd door hun dealer.

Eerder deze maand werd bekend dat miljoenen auto's van de fabrikant zijn uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van de schadelijke stoffen bij laboratoriumtests lager uitvalt dan in de dagelijkse praktijk.

Pon importeert wagens van de merken Volkswagen, Audo, Skoda en Seat.

https://www.nu.nl/algemeen/4135481/160000-nederlandse-autos-teruggeroepen-vanwege-dieselschandaal.html
Daarna denk je met een W123 200d op pad te zijn? Of ga je niets merken?

Ik zou dit dus niet laten doen en de off. dealer mijden in de toekomst.

Volkswagen heeft speciaal voor mensen met vragen mbt de dieselgate een website geopend:
https://vwdieselinfo.com/

Heel eerlijk gezegd lees ik alleen dat ze de actie aan het voorbereiden zijn. Inventariseren welke auto`s er in aanmerking komen en deze eigenaren een voormelding sturen. Wat er technisch staat te gebeuren is totaal onbekend. Dat hij in een 200d kan veranderen is een beetje vooruitlopen op zaken.

danielauto zei:
JP2010 zei:
danielauto zei:

Maar een zinnetjr dat dat bijv over alle actuele nieuwe personenautos gaat had daar best bijgekund. Ik had het extra onderstreept. Je wil toch dat de klanten wel je dealers blijven bezoeken en dan moet het gewoon heel duidelijk zijn.

Ik zou annuleren en een BMW kopen.

Malt007 zei:

Ik heb zelf een A4 met 2.0 TDI gehad tussen 2005 en 2009; dit was nog de oude pompverstuiverdiesel. In 2009 is de 2.0TDI common rail gekomen en dat is volgens mij de boosdoener in dit geval.

Die 2.0 TDI is overigens ook niet bepaald de beste motor die VW ooit gemaakt heeft; i.t.t. tot de 1.9 was die niet bepaald onverwoestbaar. De mijne heeft bijna meer kapot bij de dealer gestaan, dan ik ermee gereden heb.....:,(

Ik vind de berichtgeving in de media overtrokken. De motoren die bestemd waren voor de VS voldeden niet aan de daar geldende normen. Het is logisch dat alle motoren voorzien zijn van dezelfde software, dus ook de motoren die voor Europa bestemd waren. VW, werkt namelijk, net las elke autofabrikant volgens het just in time principe. Dat betekend zo weinig mogelijk voorraad om zo goed mogelijk aan de wensen van de klant te voldoen. Minder verschillende onderdelen, betekend minder voorraad. Zo zal de fabrikant, indien mogelijk, liever gebruik maken van een software versie voor alle auto’s dan twee versies. Dat is namelijk duurder.
Dat wil echter niet zeggen dat de motoren bestemd voor Europa niet voldoen aan de EUROV - norm. Ze zijn echter wel van de sjoemelsoftware voorzien en moeten dus ook een update krijgen.
Iemand dacht slim te zijn binnen VW om op deze manier de auto’s bestemd voor de VS niet aan te hoeven passen. Of het Hoger management hier van af wist? Ik waag het te betwijfelen. Je wil als wereldwijde speler niet sjoemelen, teveel risico dat dat ontdekt wordt. Je probeert doormiddel van Lobby legaal je zin te krijgen. Moet VW bloeden? Ik vind van wel. Maar maak er nu ook weer niet een te groot drama van.

zeebra zei:
Ik vind de berichtgeving in de media overtrokken. De motoren die bestemd waren voor de VS voldeden niet aan de daar geldende normen. Het is logisch dat alle motoren voorzien zijn van dezelfde software, dus ook de motoren die voor Europa bestemd waren. VW, werkt namelijk, net las elke autofabrikant volgens het just in time principe. Dat betekend zo weinig mogelijk voorraad om zo goed mogelijk aan de wensen van de klant te voldoen. Minder verschillende onderdelen, betekend minder voorraad. Zo zal de fabrikant, indien mogelijk, liever gebruik maken van een software versie voor alle auto’s dan twee versies. Dat is namelijk duurder.
Dat wil echter niet zeggen dat de motoren bestemd voor Europa niet voldoen aan de EUROV - norm. Ze zijn echter wel van de sjoemelsoftware voorzien en moeten dus ook een update krijgen.
Iemand dacht slim te zijn binnen VW om op deze manier de auto’s bestemd voor de VS niet aan te hoeven passen. Of het Hoger management hier van af wist? Ik waag het te betwijfelen. Je wil als wereldwijde speler niet sjoemelen, teveel risico dat dat ontdekt wordt. Je probeert doormiddel van Lobby legaal je zin te krijgen. Moet VW bloeden? Ik vind van wel. Maar maak er nu ook weer niet een te groot drama van.

De media overdrijven het misschien wel een beetje. Aan de andere kant, overdrijven de Europese overheden ook? En de Europese importeurs? Overdrijven die ook?

AD.nl zei:
[size=large]Houston eist 100 miljoen dollar van Volkswagen[/size]

Houston eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (89 miljoen euro) van de Duitse automaker Volkswagen. Volgens het bestuur van Harris County in Texas, waar de stad Houston onder valt, is de vervuiling in het gebied erger geworden door het gesjoemel van Volkswagen bij uitstoottests. Het is voor zover bekend de eerste keer dat een overheid geld eist vanwege het dieselschandaal.

Volgens voorzichtige schattingen zijn sinds 2009 ongeveer 6000 Volkswagen-diesels verkocht in Houston, de vierde stad van de Verenigde Staten. Dat aantal kan nog oplopen. Harris County wil ongeveer 25.000 dollar compensatie voor elke dag dat de auto's hebben rondgereden.

Houston is een van de meest vervuilde steden. Dat komt door de uitstoot van chemische bedrijven en overvolle wegen. 'Het bedrog van Volkswagen heeft ons geschaad in de mogelijkheid om de luchtkwaliteit te verbeteren en onze burgers te beschermen', aldus Harris County.

*-)

H'm...

Er is nu al sprake van een terugroepactie, in Nederland moeten 160.000 volksfietsen terug naar de dealert. Voor "nieuwe" software, je zou bijna denken dat VW de correcte software al op de plank heeft liggen.

Ik ben vooral benieuwd naar de merkbare verschillen. Zou ik die slak er dan toch terecht opgeplakt hebben, rij ik voortaan met een anderhalf peekaa diesel?

Twix zei:
AD.nl zei:
[size=large]Houston eist 100 miljoen dollar van Volkswagen[/size]

Houston eist een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (89 miljoen euro) van de Duitse automaker Volkswagen. Volgens het bestuur van Harris County in Texas, waar de stad Houston onder valt, is de vervuiling in het gebied erger geworden door het gesjoemel van Volkswagen bij uitstoottests. Het is voor zover bekend de eerste keer dat een overheid geld eist vanwege het dieselschandaal.

Volgens voorzichtige schattingen zijn sinds 2009 ongeveer 6000 Volkswagen-diesels verkocht in Houston, de vierde stad van de Verenigde Staten. Dat aantal kan nog oplopen. Harris County wil ongeveer 25.000 dollar compensatie voor elke dag dat de auto's hebben rondgereden.

Houston is een van de meest vervuilde steden. Dat komt door de uitstoot van chemische bedrijven en overvolle wegen. 'Het bedrog van Volkswagen heeft ons geschaad in de mogelijkheid om de luchtkwaliteit te verbeteren en onze burgers te beschermen', aldus Harris County.
*-)

Ik vind het écht een grote onzin dat hele VW-gezeik. Zeker ook nog van die Amerikanen die tonnen Co2 de lucht in blazen door hun benzineslurpende auto's en de lange weigering het Kyoto verdrag te ondertekenen. Ze hebben daar echt een dubbele moraal! Natuurlijk zijn de frauduleuze handelingen van VW t.a.v. Nox ed niet goed te praten maar het wordt nu echt opgeblazen. Ook in Europa. De gevolg schade, ook buiten VW, is enorm. En waarvoor allemaal? Zijn die slecht functionerende airbags van (onder andere) Toyota's leverancier in potentie niet een veel groter risico?

En dan al die zielige jankers hier en op andere sites die over het mogelijk hoger verbruik van hun auto liggen te koeren.... Ik zie op de ANWB site dat zij twee top tien ranking zuinigste auto's hebben. In beide categorieën staan VAG auto's bij de eerste 5 plaatsen en het verschil met andere merken is minimaal. Dan is toch overduidelijk dat een VW niet buitensporig beter of slechter presteert?

Zal ik BMW ook maar aanklagen dan? Ik sta hier op de verbruiksmonitor op de eerste (zuinigste) plaats van alle 320d's in automaat/EDE uitvoering. Toch wijkt mijn verbruik (rij veel lange stukken, rustig met 120 km/u op de cc) enorm af van die fabrieksopgave van de fabrieksopgave van 4,3 l/100km. Zal ik de boekhouder vragen om toch maar 25% bijtelling te mogen afdragen in plaats van de huidige 20%? Misschien heeft BMW zich wel vergist bij de homologatie.

En dan die politieke huichelaars (die blunderende trut van een Mansveld voorop) die om het hardst roepen dat de consument misleid is? Kom op nou, kijk eens wat er aan fiscale voordelen uitgestort is over auto's die het echt niet waar maken (ik ken meerdere V60 pih rijders bijvoorbeeld, 1 op 11 tot 1 op 15 is wat ze scoren. Niemand komt maar in de buurt van het normverbruik van ca. 1:50)? Laat ze zich daar maar druk om maken.

En nee, ik rijd geen VW en werk ook niet in de auto sector of aanverwant!

320dA zei:
Ik vind het écht een grote onzin dat hele VW-gezeik.

Het gaat erom dat VW een certificering heeft gekregen voor een prestatie die ze moedwillig hebben gefaked.
De EPA heeft VW vervolgens in de gelegenheid gesteld dit recht te trekken. VW heeft vervolgens in de US een terugroepactie gedaan, wat na onderzoek niks heeft opgeleverd. Vervolgens heeft de EPA aangegeven dat VW geen certificering voor de 2016-modellen zou krijgen, en toen heeft VW opgebiecht dat het 'sjoemel-software' heeft toegepast.

Gezellige bijdrage, 320dA. Kom gerust eens terug als je je ingelezen hebt in de materie en je het verschil tussen co2 en NOx kent. (td)

Precies!

Tenenkrommend hoe vaak ik onjuiste informatie hoor in de media.

Maar als ik VW was, zou ik die software aanpassing voor buiten de VS niet eens noemen. Is namelijk helemaal niet van belang.

En dat gepiep van Houston is helemaal absurd. Alsof die paar nieuwe VW's daar zo'n effect op hebben. Vreselijk, die vervelende Amerikaanse claim-cultuur. Daar gaat de wereld stuk aan.
Als ik het goed heb begrepen kan het best zo zijn dat een nieuwe RAM EcoDiesel meer NOx uitstoot dan een nieuwe Volkswagen, maar omdat VW zich in de VS vooral richt op diesels, kunnen ze de hoge NOx van diesels niet compenseren met benzine-modellen. Dat is het manco van VW aldaar.
En daarnaast zijn de CO grenzen in de VS vele malen hoger dan in Europa, ze focussen zich daar alleen maar op de NOx.

Barri zei:
Precies!

Maar als ik VW was, zou ik die software aanpassing voor buiten de VS niet eens noemen. Is namelijk helemaal niet van belang.

De Duitse overheid heeft op de dag dat Winterkorn het excuus-filmpje de wereld in heeft gestuurd VW laten weten zo snel mogelijk de feiten op tafel moest leggen. Daarnaast zijn de Duitse autoriteiten onderleiding van verkeersminister Alexander Dobrindt een onderzoek begonnen naar VW.

Denk niet dat er dan nog ruimte is om de 'sjoemelsoftware' in Europa onder de mat te schuiven, denk je wel? ;)

Barri zei:
dat een nieuwe RAM EcoDiesel meer NOx uitstoot dan een nieuwe Volkswagen, maar omdat VW zich in de VS vooral richt op diesels, kunnen ze de hoge NOx van diesels niet compenseren met benzine-modellen. Dat is het manco van VW aldaar.

Alleen heeft Dodge niet gefraudeerd bij het testen, en VW wel. Om daarna doodleuk te gaan adverteren met een schone diesel. En dát is het kwalijke deel in deze.
En niet zo verkeerd dat ze zich op NOx focussen in plaats van CO2?

Ben het overigens eens met je wat betreft Houston. Alsof Texanen massaal in TDI'tjes rijden. :D

Alleen heeft Dodge niet gefraudeerd bij het testen, en VW wel. Om daarna doodleuk te gaan adverteren met een schone diesel. En dát is het kwalijke deel in deze.
Eens. En ook prima dat ze zich op iets anders focussen. De markt is daar gewoon zo ingericht dat je onmogelijk de markt op kan met alleen maar diesels. En dan kan je eigenwijs zijn om het te proberen, maar als je dat niet eerlijk doet moet je op de blaren zitten. Alleen is het vervolgens wel kortzichtig om álles op dat bedrijf te verhalen. 'De blaadjes aan de bomen zijn ineens minder groen. Ow, VW is ergens schuldig aan bevonden. We gaan hun hier ook de schuld van geven!'.

JP2010 zei:
Barri zei:
Precies!

De Duitse overheid heeft op de dag dat Winterkorn het excuus-filmpje de wereld in heeft gestuurd VW laten weten zo snel mogelijk de feiten op tafel moest leggen. Daarnaast zijn de Duitse autoriteiten onderleiding van verkeersminister Alexander Dobrindt een onderzoek begonnen naar VW.

Denk niet dat er dan nog ruimte is om de 'sjoemelsoftware' in Europa onder de mat te schuiven, denk je wel? ;)
Op basis van de info die ik lees (op plekken net als jullie), zou ik het als VW of zeker als Pon zijnde anders aanpakken. Volgens mij is er (nog?) niet aangetoond dat ie niet aan Euro5 voldoet, dus voor de Europese auto's speelt er eigenlijk niets. Dus ik zou de berichtgeving als Pon zijnde iets meer op de voor hun kenmerkende manier ;) aanpakken :D
Zoiets van: 'onze auto's voldoen niet aan de eisen voor de VS, maar er is niet gebleken dat ze niet aan Euro5 voldoen. In Europa is er dus niks aan de hand, maar als service zullen we de software zo inrichten dat uw auto ook voldoet aan de VS eisen.'

Rob0032 zei:
Barri zei:
dat een nieuwe RAM EcoDiesel meer NOx uitstoot dan een nieuwe Volkswagen, maar omdat VW zich in de VS vooral richt op diesels, kunnen ze de hoge NOx van diesels niet compenseren met benzine-modellen. Dat is het manco van VW aldaar.

Sterker nog, een RAM 1500 met eco diesel stoot 0.04 g/mile NOx uit, wat onder de norm van 0.05 is. Ze voldoen dus gewoon aan de eisen.

EVV zei:
Rob0032 zei:
Barri zei:

Sterker nog, een RAM 1500 met eco diesel stoot 0.04 g/mile NOx uit, wat onder de norm van 0.05 is. Ze voldoen dus gewoon aan de eisen.
Dat hebben ze goed gedaan! Die info had ik nog niet gevonden (tu)

Barri zei:
Op basis van de info die ik lees (op plekken net als jullie), zou ik het als VW of zeker als Pon zijnde anders aanpakken. Volgens mij is er (nog?) niet aangetoond dat ie niet aan Euro5 voldoet, dus voor de Europese auto's speelt er eigenlijk niets. Dus ik zou de berichtgeving als Pon zijnde iets meer op de voor hun kenmerkende manier ;) aanpakken :D
Zoiets van: 'onze auto's voldoen niet aan de eisen voor de VS, maar er is niet gebleken dat ze niet aan Euro5 voldoen. In Europa is er dus niks aan de hand, maar als service zullen we de software zo inrichten dat uw auto ook voldoet aan de VS eisen.'

Voorlopig weten we alleen dat het trucje met het motormanagement werd gebruikt om de Amerikaanse tests te kunnen halen. Het is best mogelijk dat de motor de Europese tests van destijds (Euro 4 en Euro 5) ook haalt in de normale modus. Hier is nog niets over bekend. Als blijkt dat de motor ook hier niet goedgekeurd had mogen worden, zijn er ook hier wetten overtreden, want ook in Europa is het verboden om de emissies tijdens dergelijke tests te manipuleren.
https://www.topgear.nl/autonieuws/volkswagen-diesel-schandaal-vragen-en-antwoorden/pagina/4/

[size=x-large]County wants $100 million for Volkswagen fumes[/size]

[size=small]Harris County on Tuesday set in motion a $100 million environmental lawsuit against Volkswagen, claiming emissions from 6,000 diesel cars circulating on roadways in the region have caused harm to the population. County Attorney Vince Ryan said his review of filings indicated this could be the first government suit against the car company since the executives admitted to cheating on emissions monitoring in diesel cars released since 2009.

Commissioners Court approved the suit Tuesday morning and hired three law firms to handle the matter on a contingency basis. The county plans to file the suit Tuesday afternoon, according to Robert Soard, first assistant county attorney.

The county does not have Volkswagens in its central fleet, according to Dre Dupont, who oversees the vehicles. Instead, the focus of this suit will be on the extent to which the car company and its affiliates violated Texas emissions standards, creating a public health hazard for everyone within the borders of Harris County.

County Judge Ed Emmett admitted unabashedly that the impetus was to get in line, since Volkswagen officials have publicly stated they are liable: "Volkswagen and everybody's already said this is going to be a big settlement. We do know that we have thousands of those vehicles here. Everybody knows there's going to be a whole lot of people - every county, every state, everybody's going to get involved. This just puts us in the line."
The damages may be upward of $100 million, according to calculations Harris County officials have made. They said the liability is based on $50 to $25,000 per day for about 6,000 vehicles that have been on the roads since 2009.[/size]

De aanklacht in PDF:
https://www.documentcloud.org/documents/2435074-harris-county-sues-volkswagen.html#document/p1

https://www.chron.com/news/houston-texas/houston/article/County-wants-100-million-for-Volkswagen-fumes-6537825.php

Je kunt dit natuurlijk onzin vinden. Maar als VW zegt dat haar dieselauto's een bepaalde uitstoot heeft, maar de dieselauto's dit later niet blijken te hebben EN ze daarmee de 'Texas emissions standards' hebben geschonden, dan kun je daar een rechtzaak van maken.

Die VW dieselauto's hadden daar niet toegelaten mogen worden, maar dankzij de VW sjoemelsoftware is dit wel gebeurd.

EVV zei:
Rob0032 zei:
Barri zei:

In welke situatie dan? De VW motor voldeed ook aan de eisen.. tijdens de normering.

Tijdens een praktijktest? Da's dan knap voor zo'n bakbeest.. al zal er dan wel wat extra brandstof / adblue voor nodig zijn..?

Barri zei:
EVV zei:
Rob0032 zei:
Barri zei:

Dat hebben ze goed gedaan! Die info had ik nog niet gevonden (tu)
Hier staan de certificaten. Het is een beetje zoeken omdat de modellen zelf niet in de naam van de links staan. En de site is niet heel duidelijk...

Barri zei:
Wat is je punt JP2010? Lees de eerste zin nog eens.

Het gaat er, voor de wagens in Europa, niet om dat de motoren de emissie norm niet halen.. maar dat ze met gemanipuleerde software rondrijden. Daarmee de wet overtreden.

Durashift zei:
EVV zei:
Rob0032 zei:
Barri zei:

In welke situatie dan? De VW motor voldeed ook aan de eisen.. tijdens de normering.

Tijdens een praktijktest? Da's dan knap voor zo'n bakbeest.. al zal er dan wel wat extra brandstof / adblue voor nodig zijn..?
Dodge gebruik inderdaad AdBlue, door de gebruiker zelf bij te vullen. Ze hebben er zelfs een metertje voor in zitten om aan te geven hoeveel er nog in zat.

Barri zei:

In de tekst die ik aanhaal kun je lezen dat het nog maar moet blijken of de motoren in Europa ook toegelaten hadden mogen worden. Want ook hier is het gebruik van de 'sjoemel-software' verboden.

Als PON dus -zoals jij zegt- in haar persbericht gaat vertellen dat hier in NL (of Europa) niks aan de hand is, dan zullen ze daar later weer op terug moeten komen. Nog meer damage-control.
Lijkt me niet verstandig dus, jouw voorstel.

OK, ik snap je punt. Dan zouden ze inderdaad iets gematigder moeten zijn, iets van 'tot nu toe is nog niet gebleken dat...'.
Ben het met je eens dat het wel wat link is dat sommige merken nu roepen: 'bij ons gaat alles helemaal eerlijk'. Ik ben benieuwd. Want inderdaad: als je daar op terug moet komen, loop je nog meer schade op.

Durashift zei:
Barri zei:

Het gaat er, voor de wagens in Europa, niet om dat de motoren de emissie norm niet halen.. maar dat ze met gemanipuleerde software rondrijden. Daarmee de wet overtreden.

Daar vind ik de informatie tot nu toe nog te vaag over. Het gaat over een subroutine in de software die een testsituatie herkend, om vervolgens de uitstoot te manipuleren. Als het specifiek alleen over de EPA (Amerikaanse) test gaat, zou er voor Europa geen aanpassing nodig zijn.

In de praktijk zal het stukje software nooit worden gebruikt.

Als echter de Europese Nox test ook zijn gemanipuleerd, en de normen ervan overschreden, dan is aanpassing wél noodzakelijk, maar zullen er voor de berijder ook gevolgen zijn in motorvermogen en/of verbruik.

Als de enige aanpassing van het motormanagement is, het verwijderen van de illegale testroutine, dan is het een pro-forma actie en hoeft men er niet zo'n tamtam van te maken.

Zoals het nu gebracht wordt, is er meer aan de hand.

Terug
Bovenaan