michel1975
Kilometervreter
Het communiceren naar moderators toe mag per PB.
Terence
Autoweek moderator
Terence
Autoweek moderator
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
adinsx zei:Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'
Heel voorzichtig wordt in het rapport zelfs gesuggereerd dat het motormanagement de test herkent en dan schoon gaat presteren. Heel voorzichtig, want zo’n handelwijze heet ‘cycle beating’ en is verboden.
Rob0032 zei:Durashift zei:Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.
Maar levert Bosch dan 11 miljoen keer die homologatiesoftware?
Autoweek zei:Medewerkers van Volkswagen hebben jaren geleden al gewaarschuwd voor de fraude met de emissies van auto's.
Volgens Frankfurter Allgemeine zou de raad van commissarissen van Volkswagen vrijdag een intern rapport uit 2011 hebben ontvangen, waarin technici waarschuwden over de fraude. Er wordt niet uitgelegd waarom de zaak niet is eerder naar buiten is gekomen.
Bild meldt dat Volkswagen zelfs al in 2007 werd gewaarschuwd door een leverancier van onderdelen.
Volkswagen weigerde op beide berichten te reageren. "Er zijn serieuze onderzoeken bezig en we proberen ons nu ook te richten op technische oplossingen", aldus een woordvoerder. "Als we betrouwbare feiten hebben, kunnen we antwoorden geven."
ECB
De Europese Centrale Bank (ECheeft de aankoop van leningen van Volkswagen opgeschort, meldt zakenkrant Financial Times.
Volgens de krant is de ECB tot het besluit overgegaan na de scherpe koersdaling op de beurs van het aandeel Volkswagen als gevolg van de emissiefraude. De ECB onderzoekt nu de financiële gevolgen van dat schandaal voor zijn opkoopprogramma van obligaties ter waarde van 60 miljard euro per maand. De resultaten van dat onderzoek worden naar verluidt deze week bekendgemaakt. De ECB wilde geen commentaar geven.
Schadelijke stoffen
Vorige week werd bekend dat de Duitse autofabrikant in de Verenigde Staten heeft gesjoemeld met de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto's.
Het concern had software ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door de dieselauto's werd beperkt als de voertuigen werden gecontroleerd. Door de software waren de auto's alleen relatief milieuvriendelijk tijdens een controle.
Jazzik zei:adinsx zei:Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'
Ik ben bang dat je hier niet helemaal de tekst uit het artikel weergeeft... Het CE-Delft rapport zegt namelijk dit:
Heel voorzichtig wordt in het rapport zelfs gesuggereerd dat het motormanagement de test herkent en dan schoon gaat presteren. Heel voorzichtig, want zo’n handelwijze heet ‘cycle beating’ en is verboden.
'Heel voorzichtig suggereren' is toch echt iets anders dan 'constateren'. Door onzorgvuldige weergave en quotes ontstaan 'waarheden' die helaas (soms net) geen waarheden zijn... Als je refereert aan een bericht of rapport doe het dan correct!
Overigens lijkt de rest van het artikel ook enigszins gekleurde info te geven, maar is dat echt verwonderlijk als we weten dat het een artikel op de website van AMT betreft? AMT? Welke branche is dat ook al weer...???![]()
[size=x-large]Softwareaanpassing levert hogere CO2 waardes op[/size]
[size=small]AMSTERDAM -
Volkswagen moet alle zeilen bijzetten om de door de overheid opgelegde deadline van 7 oktober om dieselgate op te lossen te halen. Hoe gaat de fabrikant de 11 miljoen auto's met gemanipuleerde software aanpassen zodat ze wel de NOx-uitstootnorm voor diesels halen is de grote vraag.
De fabrikant zelf en de Nederlandse importeur geven daar nog geen inzicht in. Volgens emissiedeskundige Iddo Riemersma van Transport & Environment is het geen eenvoudige opgave waar Volkswagen voor staat. "De gemanupileerde software eruit sleutelen is snel gebeurd. Maar als de motor dan niet voldoet aan de (overheids)eisen moet er opnieuw gekalibreerd worden en dat is een tijdrovend proces".
Hoger verbruik
Waarom Volkswagen dat niet gelijk heeft gedaan blijft onduidelijk. Want wat zijn de effecten als de software zodanig aanpast wordt dat de voor de dieselauto belangrijke NOx-norm wel gehaald wordt? Riemersma: "Omdat een NOx-verlaging vaak gepaard gaat met een iets hoger verbruik en dus CO2-emissie is fabrikanten er veel aan gelegen om de auto zo af te stellen dat hij onder testcondities net aan de eisen voldoet. Dat is dan nog legaal maar niet netjes want het draagt er wel toe bij dat de NOx-uitstoot in de praktijk beduidend hoger ligt dan in de test".
Verschillende tests
Riemersma noemt de Amerikaanse test waarbij Volkswagen tegen de lamp liep wel sterk verschillend van de Europese. Wel is hij zeer duidelijk over het gebruik van de sjoemelsoftware. "Dat is ook hier absoluut niet toegestaan". De eventuele hogere CO2-emissie zou overigens ook rampzalig zijn in het Nederlandse belastingklimaat waar de prijs van de auto en bijtelling sterk CO2-afhankelijk zijn. Riemersma: "Ik ben momenteel in Tokio om de introductie van een nieuwe brandstofverbruiksmethode voor te bereiden. Deze nieuwe WLTP-test gaat de de sterk verouderde NEDC-test waarmee nu de officiële verbruikscijfers worden vastgesteld, vervangen".[/size]
[size=x-large]VW says it will present car clean-up plan soon[/size]
[size=x-small]September 27, 2015 16:44 CET[/size]
[size=small]BERLIN -- Volkswagen said it will present a plan in the coming days for how it will fix vehicles affected by the diesel emissions scandal, as EU nations stepped up scrutiny of diesel cars sold by the automaker including VW brand, Audi Skoda and Seat cars.
[size=x-large]VW could lose big around the world[/size]
[size=x-small]
Christiaan Hetzner Twitter
September 28, 2015 - 12:01 am ET
[/size]
[size=small]
FRANKFURT -- Volkswagen AG has been rattled to the core by a scandal that threatens to batter the VW brand around the world, hand a golden opportunity to its main rivals in Europe -- Ford and Opel -- and all but destroy a long, hard and so far fruitless effort to become a major player in the U.S.
The crisis also has left VW's stakeholders consumed with soul-searching, questioning the company's uniquely insular culture and an atmosphere that bred unaccountability.
Volkswagen admitted last week that elements within the company systematically rigged diesel cars with software to pass U.S. emissions tests. The news wiped out at one point a third of the company's value and toppled CEO Martin Winterkorn 48 hours before his planned contract extension.
"In a worst-case scenario, Volkswagen could face close to $50 billion in damage" resulting from EPA fines and investor lawsuits, said Ferdinand Dudenhoeffer, director of the Center for Automotive Research at the University of Duisburg-Essen, a German think tank.
"In addition," he said, "the VW brand can forget about selling cars in the U.S. market for the next five years."
VW may be forced to accelerate a cost-cutting program to offset billions it expects to lose, supervisory board member Bernd Osterloh wrote in a letter to employees.
The scandal could cost the group its industry leadership in the global sales race after it took the top spot from Toyota in the first half of the year. Analysts are calling on the company to focus on its core business, scrap prestige projects such as the next Bugatti supercar and VW Phaeton sedan and even abandon the U.S.
"An Armageddon scenario -- purely for illustrative purposes -- where we knock out VW's U.S. business, would take more than 20 percent of earnings away," wrote Bernstein analyst Max Warburton in a note to investors.
Warburton recommends VW abandon all efforts to sell diesels in the U.S. -- a "heart-wrenching decision" since the whole U.S. strategy was founded on diesel.
Others are calling on the brand to bow out of the U.S. entirely.
"The crisis lays bare the need to rethink whether the company really has to own noncore businesses like Bugatti and [motorcycle brand] Ducati, and most importantly whether the VW brand would be better advised exiting the U.S. market where it's lost billions," said NordLB auto analyst Frank Schwope.
In Europe, where VW is the market leader and where diesels are much more popular, VW diesels are likely to see their resale values drop. Analysts say some owners could defect to Ford and Opel, which next month will launch its next-generation Astra.
In his letter to employees, Osterloh, VW's senior labor leader and a key boardroom director in charge of oversight, called on management to support a new climate in which subordinates no longer hide problems from their superiors out of fear.
"Volkswagen needs a fundamental change in its corporate culture and we will make that very clear in the supervisory board," he wrote, while warning of a fresh round of cost cuts to offset the financial damages.
That would come on top of the 5 billion euros ($5.6 billion) in savings the VW brand already targeted by the end of 2017.
"The test manipulation is a moral and political disaster for Volkswagen," said interim Chairman Berthold Huber. "The illegal behavior of powertrain developers and engineers has shocked Volkswagen as much as it did the public."
VW appointed Winterkorn ally Matthias Mueller, head of the highly profitable Porsche brand, the new CEO, calling him "exactly the right man at the right time to make a fresh start and to drive clarification of the current crisis."
So far, the company said it identified worldwide 11 million diesel vehicles the group sold that could be in breach of regulations and will book a $7.3 billion provision in the third quarter to cover the costs.
But in Germany, some analysts last week called this a disproportionately high cost when compared with scandals in which automakers actually concealed lethal safety flaws.
"GM killed [about 120] people with their faulty ignitions and got off with a fine of only $900 million. That's a completely different dimension" of corporate malfeasance, said one German auto industry consultant, who declined to be named. "Yes, VW deceived the public, but the higher NOx emissions just cause a dog to cough."
The known financial toll to General Motors for hiding a deadly safety defect exceeds $2.3 billion, including a $900 million settlement with the U.S. Justice Department.
Some European analysts expect VW to weather the storm.
UBS analyst Philippe Houchois said: "While Volkswagen will have to spend a lot of money and management capacity to fix their products and limit the damage, evidence from previous scandals does not suggest there is a risk of the group materially losing market share."
Indeed, by quickly accepting blame and sacking senior executives most linked to the scandal, the group has even earned kudos from some.
"Toyota was much slower to react to allegations of unintended-acceleration problems and tell people why things went wrong as well as what they were going to do to fix them," said Manfred Abraham of U.K. consultancy BrandCap. "Volkswagen has surprised positively with its crisis management.
"Speed is key," he said. "The quicker they clean house, the less costly this will be for them."
[/size]
danielauto zei:Wat mij heel erg verbaast is dat er vrijwel nergens een goede lijst is met A. welke autos hier in het verleden mee zijn uitgerust en B. welke autos het momenteel betreft die nog nieuw verkocht kunnen worden. En welke verkoop wordt nu stilgelegd? Alleen de nieuw verkoop? Of ook de handel in 2e hands?
De sensatiejournalistiek draait overuren, maar dit soort belangrijke info is slechts mondjesmaat te vinden.
Inderdaad op een van de vorige pagina's staat een link naar een onderzoek waaruit blijkt dat bij tests alle geteste dieselwagens aan de Euro 6-norm voldoen (bij een genormeerde test dus). Daarbij ligt ondertussen die test zelf zwaar onder vuur want niet realistisch.danielauto zei:Maar ik heb al wel hier en daar gelezen dat de EURO6 versies buiten de narigheid vallen. Staat echter ook weer niet overal....
[size=x-large]Audi: 2,1 miljoen auto's betrokken in emissieschandaal[/size]
[size=small]Wereldwijd zijn 2,1 miljoen Audi-auto's voorzien van de sjoemelsoftware die moederbedrijf Volkswagen gebruikte in Amerikaanse emissietests. Dat heeft Audi zelf bekend gemaakt.
In West-Europa gaat het om 1,42 miljoen Audi's met de zogenaamde EU5-motoren, waarvan 577.000 in Duitsland en 13.000 in de VS. Onder de 'besmette' Audi-modellen vallen de A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5.
Vorige week maakte de Duitse minister van Transport al bekend dat er met 2,8 miljoen Volkswagens gesjoemeld is. In totaal zijn 11 miljoen auto's betrokken in het schandaal. [/size]
Reuters zei:VW board suspends R&D heads of core brand, Audi, Porsche
Volkswagen has suspended the R&D chiefs of its core VW brand, luxury division Audi and sports-car maker Porsche, sources familiar with the matter said on Monday. The carmaker's supervisory board last Friday agreed to put a number of employees on leave until the details of VW's emissions cheating scandal were cleared up, without providing names.
Reuters reported last Thursday that VW would fire top brand executives as it tries to recover from the scandal.
Audi, VW and Porsche declined comment.
iDS zei:Waarom die verantwoordelijken van Porsche moeten boeten voor een motor die bij Audi ontwikkeld is? Porsche maakt toch ook geen gebruik van deze motor of zou het ideetje ontsproten zijn aan het studiebureau van Porsche?
Justitie Duitsland zet tanden in Volkswagen
Het Duits Openbaar Ministerie opent onderzoeken naar Volkswagen en oud-topman Martin Winterkorn.
https://www.bnr.nl/nieuws/beurs/736127-1509/justitie-duitsland-zet-tanden-in-volkswagen
iDS zei:Waarom die verantwoordelijken van Porsche moeten boeten voor een motor die bij Audi ontwikkeld is? Porsche maakt toch ook geen gebruik van deze motor of zou het ideetje ontsproten zijn aan het studiebureau van Porsche?
Beginning February 1, 2011, Wolfgang Hatz is a member of Porsche AG Board of Management in charge of Research and Development, and is additionally Head of Engines and Transmissions Development for the Volkswagen Group.
Prior to assuming his board level position, Mr. Hatz was an engineer and project leader in engine development at BMW AG and at BMW Motorsport from 1983 until 1989. He joined Porsche in 1989 and was, among other functions, involved in the development of the Formula 1 engine. As an engineering graduate, Hatz took up a post at Knorr Bremse in 1993, and in 1995 became Technical Director of Motorsport at Opel before taking over as Head of Engines and Transmissions Development at Fiat in 1997. Hatz joined the Volkswagen Group in 2001. Here, too, he served as Head of Engines and Transmissions Development at Audi until 2009, having assumed the same function within the VW Group in February 2007.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/vanmiddag-crisisberaad-nederlandse-volkswagen-dealers[size=x-large]Vanmiddag crisisberaad Nederlandse Volkswagen-dealers[/size]
[size=small]Volkswagen-importeur Pon heeft alle 156 Volkswagen-dealers in Nederland bijeen geroepen voor crisisoverleg vanmiddag.
De dealers komen bij elkaar om te praten over het dieselschandaal en hoe ze daar mee om moeten gaan. "Tot nu toe is er in Nederland nog heel weinig duidelijk: om hoeveel auto's het gaat en welke types. Veel klanten willen weten waar ze aan toe zijn", zegt verslaggever Bart Reijnen. "Ze zullen vanmiddag overleggen wat ze gaan doen, denk aan het informeren van klanten en of de verkoop van auto's door kan gaan."
Nederland heeft nog geen maatregelen aangekondigd rondom de verkoop van Volkswagens, in tegenstelling tot onze buurlanden. In België heeft de importeur besloten om voorlopig geen Volkswagen-diesels meer te verkopen en in Zwitserland geeft de rijksverkeersdienst geen vergunningen meer af voor de diesels waarmee is gesjoemeld. De Duitse Transportautoriteit KBA heeft een deadline van tien dagen gesteld waarin Volkswagen met een plan komen hoe het de sjoemelsoftware uit de auto's gaat weghalen; anders mogen de auto's niet meer verkocht worden. "Dat scenario is ook denkbaar in Nederland."
Vorige week wilde Pon niet reageren op vragen van de media, en ook tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleef de importeur al die tijd vaag, aldus Reijnen. "Pas woensdag hebben ze het eerste gesprek, rijkelijk laat. Misschien horen we vanmiddag al iets meer horen van Pon en de dealers." [/size]
Dat is vooral een juridisch probleem lijkt me zo. VW kan nog de nodige juridische stappen verwachten. Openheid van zaken is goed, maar kan ook tegen je werken.Wat ik nu niet begrijp is over welke autos het nu precies gaat. Het is toch kinderlijk eenvoudig voor VW om aan te geven welke autos er nu nog met het E189 blok verkocht worden.
Durashift zei:Wanneer komen Seat en Skoda 'uit de kast'?
[size=x-large]Audiclaim wil net als in Amerika compensatie[/size]
[size=x-small]28 september 2015 | 14:01[/size]
[size=small]De Nederlandse organisatie Audiclaim wil internationaal massaclaims gaan indienen namens gedupeerde bezitters van Audi's, Volkswagens, Skoda's en Seats. Het gaat niet om het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam, maar om een eerder geconstateerde productie- en montagefout in bepaalde modellen.
Volgens onderzoek van de stichting heeft de Volkswagengroep wereldwijd tienduizenden auto's op de markt gebracht met verkeerde zuigers. Hierdoor wordt het olieverbruik van TFSI's heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.
Inzet van de procedures die Audiclaim wil starten is dat gedupeerden in Europa, Rusland en China op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in Amerika is gebeurd. Daar heeft Volkswagen in verband met het probleem eerder dit jaar een schikking getroffen van ruim 200 miljoen dollar, onder meer voor gratis reparaties.
Het probleem komt voor bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI. Die motoren zitten in veel Audi's van de types A4, A5 en Q5 uit bouwjaren 2009, 2010 en 2011. Ook bij andere merken zijn de motoren geplaatst.
Wereldwijd gaat het volgens Pieter Lijesen, secretaris en penningmeester van Audiclaim, om wel 300.000 auto's, waarvan ten minste 20.000 in Europa. De zaak gaat Volkswagen honderden miljoenen aan schadevergoeding kosten, schat hij. Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps.[/size]
latest news
Audi UK / BBC Watchdog / Oil Consumption – June 2015
Jun 4, 2015
Audi UK is committed to investigating and swiftly resolving any technical issues relating to our cars which are reported to us through our network.
As we have stated previously, a low percentage of older 2.0 TFSI engines fitted to certain models have been exceeding the factory oil consumption tolerance of 0.5 litres per 1,000 kilometres (approx. 620 miles). Changes were made to the production tolerances of the pistons and rings in this engine from mid-2011 onwards, and customers with 2.0 TFSI cars produced after this date should not have any cause for concern.
The comprehensive Audi UK Warranty (3 years/60,000 miles) covering all new Audi vehicles has already resolved the majority of these cases at no cost to the customer. For remaining affected customers with cars that are no longer covered by this warranty, we have a policy in place to resolve issues on a case-by-case basis. This revised policy has been in force nationally since the beginning of the year and applies to new and retrospective cases. Qualification criteria are applied in each individual case to confirm that the vehicle has been serviced in accordance with the owner’s handbook by an Audi Centre or other professional workshop which follows the Audi Service quality standards.
We invite all Audi customers who have any questions or concerns relating to newly discovered or previously reported oil consumption with 2.0 TFSI engines to contact their local Audi Centre. Alternatively, our advisors will be available until 10pm on Thursday 4 June, and thereafter from 8am to 8pm, by calling 0800 093 0110 free of charge from landlines*.
https://www.audi.co.uk/content/audi/about-audi/latest-news/audi-uk-bbc-watchdog-oil-consumption-june-2015.html
kwoot van pagina 2 zei:While it’s too early to say how VW diesel owners would be compensated, possibilities include payment for a vehicle’s loss of value, punitive damages for the company’s intentional misconduct and even money for people’s emotional distress, according to Clifford, a partner with Clifford Law Offices.
“This is one of those cases where the creative juices of the organized bar are going to come out in full display,” he said.
Je was komt er in werkelijkheid veel viezer uit dan in de testcyclus....Elaste zei:Rob0032 zei:Durashift zei:Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.
Maar levert Bosch dan 11 miljoen keer die homologatiesoftware?
Ja, dat vond ik altijd al de grootste vraag in dit hele verhaal. Hoe zit dat?
En is mijn wasmachine dan ook gemanipuleerd?
https://www.autoblog.nl/nieuws/er-zijn-12-miljoen-skodas-uitgerust-met-illegale-software-80669[size=x-large]Er zijn 1,2 miljoen Skoda’s uitgerust met illegale software[/size]
Dieselgate dieselt doorrr.
Ook de Tsjechen gaan voor de bijl. Het stukje software dat de NOx-uitstoot van dieselmotoren van de Volkswagen Group in de Amerikaanse emissie-tests verlaagt zit in 1,2 miljoen Skoda’s, aldus Reuters. Daarmee komen we op de volgende dieselgate-tussenstand:
Volkswagen: rond de 5 miljoen auto’s
Audi: 2,1 miljoen auto’s
Skoda: 1,2 miljoen auto’s
Het totaal aantal getroffen diesels van Volkswagen AG ligt rond de 11 miljoen, waardoor we meteen weten hoeveel Seats er zijn er uitgerust met de fugazi-code. Rond de 2,8 miljoen. Een getal dat nog kan fluctueren, omdat Volkswagen steeds cijfers bij benadering geeft.
Voor zover bekend gaat het nog altijd om de 1.6 en 2.0 TDI met motorcode EA 189 en de Euro 5-normering. Over de 3.0 TDI V6 is nog geen uitsluitsel gegeven.
danielauto zei:En kunnen ze nu eindelijk eens vertellen om welke modellen het gaat? Twee weken geleden was ik nog blij met mijn bestelling, nu baal ik als een stekker en sta op het punt om te annuleren als ze niet donders snel met duidelijkheid komen. Wedden dat BMW heeeeeeeel graag een afscheid nemende klant wil behouden?
Die radiostilte vind ik nog erger dan het probleem an sich.
Het gaat hierbij niet om alle diesels die de merken leveren, maar specifiek over de modellen met een EA189-motor met een Euro 5-label. Dat zijn, om precies te zijn, de 1.6 en 2.0 TDI viercilinders. Ook de 1.2 TDI driecilinder spaardiesel heeft motorcode EA189, maar dit blok is al vervangen voor de 1.4 TDI, die van een andere motorenfamilie afstamt.
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.
Moderator
danielauto zei:En kunnen ze nu eindelijk eens vertellen om welke modellen het gaat? Twee weken geleden was ik nog blij met mijn bestelling,
JP2010 zei:Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.
Carfanatic zei:straks de tfsi motor in tros radar
gaat echt lekker![]()
iDS zei:Het zal dus wel degelijk nieuwe wagens betreffen (maar bv. geen nieuwe Passats)
speedtouch zei:iDS zei:Het zal dus wel degelijk nieuwe wagens betreffen (maar bv. geen nieuwe Passats)
Waarom geen nieuwe Passats?
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.
speedtouch zei:iDS zei:Het zal dus wel degelijk nieuwe wagens betreffen (maar bv. geen nieuwe Passats)
Waarom geen nieuwe Passats?
Moderator
adinsx zei:.... alleen afgehaakt toen die advocaat begon te bazelen. Die ruikt vooral geld. 20% als commissie vragen, pff...
JP2010 zei:Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.