VAG Dieselgate

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Pjötr zei:
Tegelijkertijd vraag ik me in hoeverre Volkswagen het enige merk is dat heeft lopen sjoemelen, ik denk het niet.

DS Online zei:
Bron

Andere Duitse automerken ontkennen betrokkenheid bij uitstootschandaal Volkswagen

De Duitse luxewagenbouwer BMW heeft donderdag beschuldigingen van manipulatie van zijn motoren of vervalsing van emissietests van de hand gewezen.Ook autobouwer Opel wenst zich te distantiëren van de Volkswagen-praktijken.

Autobouwer BMW benadrukt overal de wettelijke normen na te leven. Een artikel van het magazine Auto Bild beweert het tegendeel. Beleggers zijn er alvast niet helemaal gerust in. Het aandeel krijgt een klap van meer dan 5 procent te incasseren.

‘Bij BMW bedriegen we niet en houden we ons uiteraard aan de wettelijke vereisten in alle landen’, klinkt het in een persbericht van de autobouwer. Auto Bild had geschreven dat ook BMW auto’s verkoopt waarvan de uitstoot van schadelijke gassen de Europese milieunormen ver overschrijdt, maar gaf geen concreet bewijsmateriaal.

Ook de Duitse autobouwer Opel, een dochter van het Amerikaanse General Motors (GM), haastte zich donderdag om te benadrukken dat al zijn wagens strikt aan de emissienormen voldoen en dat er geen metingen vervalst worden.

Ik denk verder dat het juridisch uitdagend ligt om "aangepaste" software veroordeeld te krijgen. Is het bijvoorbeeld verboden om banden extra hard op te pompen?

P. Klieder zei:
Ik denk verder dat het juridisch uitdagend ligt om "aangepaste" software veroordeeld te krijgen. Is het bijvoorbeeld verboden om banden extra hard op te pompen?

Die banden kan een particulier ook oppompen. Sjoemelsoftware erin doen niet.

P. Klieder zei:

Slechte analogie. Jij kan altijd met harde bandjes rijden, maar de software kan jij niet beinvloeden.
Als je het verschil niet ziet tussen testen doen met afgeplakte naden, harde bandjes en dummypoppen en software die niet alleen een klein beetje gas afknijpt maar heel veel zodra er een teststekker aan de auto hangt, dan moet je je afvragen of dit wel de discussie is die moet voeren.

Anderson zei:
P. Klieder zei:

Slechte analogie. Jij kan altijd met harde bandjes rijden, maar de software kan jij niet beinvloeden.
Als je het verschil niet ziet tussen testen doen met afgeplakte naden, harde bandjes en dummypoppen en software die niet alleen een klein beetje gas afknijpt maar heel veel zodra er een teststekker aan de auto hangt, dan moet je je afvragen of dit wel de discussie is die moet voeren.

Stel nou dat VW een knop in het dash zou hebben die de betreffende modus kan selecteren. Zou het dan wel ok zijn? Veel auto's hebben immers een eco modus die je zelf kan instellen. Of je die dan gebruikt of niet maakt blijkbaar niet uit.

Is het niet zo dat ze de auto "optimaliseren" om zo goed mogelijk uit de test te komen? Ligt daar bedrog in?

Nee, er wordt niks geoptimaliseerd. Er wordt gemanipuleerd met testresultaten. Opgepompte banden verlagen weldegelijk het praktijkverbruik. Deze software niet. Trek conclusies uit Anderson's bericht zou ik zeggen...

De waarden worden niet gemanipuleerd. Die worden gemeten en daarna gebeurt er niks mee. De totstandkoming van de resultaten ligt anders. Ik vraag mij af hoe je dat dan juridisch moet duiden.

[size=x-large]Ook S&P bekijkt oordeel Volkswagen[/size]

[size=small]LONDEN (AFN) - De kredietbeoordeling van Volkswagen staat ook bij Standard & Poor's (S&P) onder druk. De firma zette het bedrijf donderdag vanwege het dieselschandaal op 'credit watch negative', wat betekent dat de waardering kan worden verlaagd als de situatie bij het bedrijf niet binnen enkele maanden verbetert.

Volkswagen heeft nu de beoordeling A/A-1 bij S&P, de grootste kredietbeoordelaar te wereld. Eerder al liet Fitch weten dat de hoge kosten die het concern moet maken omdat het gesjoemeld heeft met de emissiewaarden van dieselauto's, de kredietwaardigheid onder druk kunnen zetten. Volkswagen heeft bij Fitch nog een A-beoordeling.[/size]

https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24533165/__Ook_SP_bekijkt_oordeel_Volkswagen__.html

P. Klieder zei:

De waarden worden niet gemanipuleerd. Die worden gemeten en daarna gebeurt er niks mee. De totstandkoming van de resultaten ligt anders. Ik vraag mij af hoe je dat dan juridisch moet duiden.

Nog iemand die er dus helemaal niets van begrijpt.

adinsx zei:
Het wordt nu overal als waarheid genoemd in de media dat BMW sjoemelt. Autoblog schrijft hier zelf: " De vermoedelijke reden? De naam van BMW wordt genoemd in wat op het eerste gezicht een wat opgeklopt bericht van Autobild lijkt: de X3 in 20d-uitoering zou onder dagelijkse omstandigheden bepaalde uitstootnormen met een factor 11 overschrijden."

Het rammelt werkelijk aan alle kanten met feiten. Maar joh, iedereen roept het. Dus inmiddels ook BNR Autoshow (waar Wouter zelf in zit, en tevens eigenaar Autoblog). Belachelijk naar mijn idee, zeker als je ziet wat de gevolgen zijn. Een fors dalende koers.
Wie gaat de eerste zijn die een ander merk noemt waarna de rest het overneemt. (td)

Precies, net op het radiojournaal (NPO2) wordt in een item de test(?) van Autobild benoemd.. maar de correspondent noemt de naam Autoweek. 8-)

Roder zei:
Nee, er wordt niks geoptimaliseerd. Er wordt gemanipuleerd met testresultaten. Opgepompte banden verlagen weldegelijk het praktijkverbruik. Deze software niet. Trek conclusies uit Anderson's bericht zou ik zeggen...

Naja, de wagen wordt tijdens test wel degelijk geoptimaliseerd, er wordt immers tijdens een test meer adblue toegevoegd waardoor de wagen minder uitstoot geeft.

Bimmert zei:
Stel nou dat VW een knop in het dash zou hebben die de betreffende modus kan selecteren. Zou het dan wel ok zijn? Veel auto's hebben immers een eco modus die je zelf kan instellen. Of je die dan gebruikt of niet maakt blijkbaar niet uit.

Intussen passen vele auto's zelf hun instellingen aan afhankelijk van de wegomstandigheden.
Eigenlijk doet VW hetzelfde,
in labo programma 1
op de weg programma 2 met betere trekkracht en soepeler motor (en helaas hogere Nx-uitstoot).

R W D zei:
P. Klieder zei:

Nog iemand die er dus helemaal niets van begrijpt.

Dit doen we dus niet
Terence
Autoweek moderator

P. Klieder zei:
Je hebt het over de scheidslijn optimalisatie en bedrog.
Het optimaliseren van de weerstand is iets anders dan de motoroutput zodanig afknijpen dat de emissie schoon genoeg blijft, zeker als de motoroutput vn een irreeel laag niveau is. Dan heb je het over bedrog om onder bepaalde classificatiewaardes te blijven.

En ik denk dat dat afgezien van moreel, ook wel feitelijk en praktisch zodanig te onderbouwen is dat er juridisch sprake kan zijn van bedrog.

edit: maar ik ben geen jurist.

Anderson zei:
Je hebt het over de scheidslijn optimalisatie en bedrog.
Het optimaliseren van de weerstand is iets anders dan de motoroutput zodanig afknijpen dat de emissie schoon genoeg blijft, zeker als de motoroutput vn een irreeel laag niveau is. Dan heb je het over bedrog om onder bepaalde classificatiewaardes te blijven.

Ligt aan het doel. Als in beide gevallen het doel het behalen van een bepaald certificaat is, dan is er geen verschil.
Het verschil zit 'm in de software die VW moedwillig in haar diesel auto's heeft gestopt.

Ik ben ook geen jurist maar ik denk dat het een dun lijntje is tussen het optimaal laten draaien op een testbank en het "veranderen" van een product, zodanig dat deze een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid geeft. En blijkbaar voldoen/voldeden de auto's wel aan de eisen die de testende instelling heeft. Want er zijn er een hoop getest.

Ik denk dat het juridisch vrij lastig ligt.

Rob0032 zei:
P. Klieder zei:

Die banden kan een particulier ook oppompen. Sjoemelsoftware erin doen niet.

Ja, maar dan is de vraag in hoeverre de bandendruk opgevoerd wordt bij de test. Binnen het 'maximaal geadviseerde' wat op de sticker in deur/tanklep/instructieboekje staat OF nog een tikkeltje hoger..

Bij dat laatste kan de gebruiker dus niet dezelfde omstandigheid behalen als de fabrikant. (zover dat al mogelijk zou zijn). want dan is die in 'overtreding'.

-----------------------

Klieder heeft wel een punt, vind ik, in de juridische context bezien. Zeker indien Volkswagen 'hard' kan maken dat een gebruiker, op de openbare weg, in theorie de mogelijkheid heeft de parameters van de 'testsoftware' in te schakelen. Iets wat wellicht onmogelijk is in de dagelijkse praktijk.. maar als het kán, dan is het goed.. :S

Tja, zo werkt wel meer in onze samenleving.. Iets met 'niet in de geest van de regel handelen'..

Hoeveel fiscaal vriendelijke auto's in Nederland zullen meer CO2 en/of aanverwante stoffen uitstoten door (de legale) upgrade van velgen/banden ná kentekenregistratie? Velen denk ik.. de branche heeft er leuk aan verdiend.

Ja, het gaat natuurlijk om het gegeven dat alleen onder bepaalde exclusieve omstandigheden (dus met een "teststekker") de software van het motoormanagement zo radicaal anders de motor aanstuurt dat de emissie onder bepaalde waardes blijft. Die daardoor irreeel zijn.

Wat natuurlijk meeweegt is de schaal waarop er bijgereguleerd wordt.

Dat irreele zou m.i. dan ook naar voren moeten komen in zo'n test. Bijvoorbeeld door extreem weinig vermogen of onregelmatig lopen o.i.d.
Blijkbaar springen/sprongen de TDI's er wat dat betreft niet bovenuit.

P. Klieder zei:
Dat irreele zou m.i. dan ook naar voren moeten komen in zo'n test. Bijvoorbeeld door extreem weinig vermogen of onregelmatig lopen o.i.d.
Blijkbaar springen/sprongen de TDI's er wat dat betreft niet bovenuit.

Adblue beinvloedt de motor verder niet.

Kan een niet-VW-diesel met Adblue-systeem eigenlijk nog rijden als de Adblue-tank leeg is?
Zo ja ligt daar ook fraude,
want de wagen die geen Adblue (meer) toevoegt, beantwoordt niet meer aan de labometingen.
Heeft eigenlijk hetzelfde effect als wat VAG verkreeg met de programmawissel op de openbare weg.

Durashift zei:
VW heeft JUIST geen gebruik gemaakt van de AddBlue techniek..

AdBlue

Vanaf 2009 zijn er NOx-reductiesystemen toegepast op de TDI motoren. Een zogenaamd SCR-systeem met AdBlue-toevoeging zorgt ervoor dat de NOx (stikstofoxiden) grotendeels geneutraliseerd worden. Wat Volkswagen heeft gedaan, is dat systeem extra hard laten werken op het moment dat een testcyclus herkend wordt. Reden: het is waarschijnlijk te duur om de hoeveelheid AdBlue zo groot te maken dat er niet naar omgekeken hoeft te worden tussen de verschillende servicebeurten. Of dat te maken heeft met een tekort aan ruimte, te hoge kosten voor aanpassing of iets anders, is niet duidelijk. Overigens gebruiken ook BMW en Mercedes AdBlue techniek, wie weet welke lijken daar nog uit de kast kunnen komen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-hoe-volkswagen-tegen-de-lamp-liep-80496

British Racing Green zei:
Kan een niet-VW-diesel met Adblue-systeem eigenlijk nog rijden als de Adblue-tank leeg is?
want de wagen die geen Adblue (meer) toevoegt, beantwoordt niet meer aan de labometingen.
Heeft eigenlijk hetzelfde effect als wat VAG verkreeg met de programmawissel op de openbare weg.

De Sharan beschikt naast een SCR-katalysator over een AdBlue-tank van 17 liter, die afhankelijk van de rijstijl tussen de 17.000 km en 25.000 km bijgevuld zal moeten worden. De berijder wordt via de boordcomputer 2.400 km voordat de AdBlue-tank leeg is, herinnerd aan het bijvullen van de tank. 1.000 km voordat de AdBlue-tank leeg is, zal de berijder nogmaals worden geattendeerd. Belangrijk om te weten is dat de auto niet opnieuw zal starten zodra de AdBlue-tank leeg is en de tank vervolgens met minimaal 10 liter zal moeten worden bijgevuld voordat de auto weer gestart kan worden. De auto zal echter nooit tijdens het rijden afslaan.
https://www.huiskes-kokkeler.nl/news/item/157/vernieuwde-tdi-technology-volkswagen-sharan

Servicelampje gaat sowieso branden met advies om bij te vullen. Of je er ook echt niet meer mee kan rijden?
VW is daar denk ik wel ingedekt. De bestuurder wordt verzocht Adblue bij te vullen bij de dealer, als hij dat vervolgens weigert kan VW daar weinig mee.
De auto in noodloop laten gaan omdat er geen Adblue meer is lijkt me geen logische, dat is gevaarlijker dan de uitstoot. Althans, naar mijn idee ;)

Edit: Ah kijk, een duidelijk antwoord staat al in de post boven me. :T

Ja, volgens mij wel. Zal wel een melding geven.. maar de hoofdbrandstof is toch diesel.

Tenzij er ergens wettelijk bepaald is.. dat werking van de motor volledig stopt indien 'aanvullende additieven op terugdringen van de uitstoot' niet meer aanwezig zijn in het voertuig.

Wat te denken van de LPG / CNG tank bij vrachtauto's. Is Iveco wel redelijk actief mee.. ook ten doel voor een schonere verbranding.
Denk dat zo'n voertuig gewoon doorrijdt.. op diesel.

JP2010 zei:
Durashift zei:
VW heeft JUIST geen gebruik gemaakt van de AddBlue techniek..

AdBlue

Vanaf 2009 zijn er NOx-reductiesystemen toegepast op de TDI motoren. Een zogenaamd SCR-systeem met AdBlue-toevoeging zorgt ervoor dat de NOx (stikstofoxiden) grotendeels geneutraliseerd worden. Wat Volkswagen heeft gedaan, is dat systeem extra hard laten werken op het moment dat een testcyclus herkend wordt. Reden: het is waarschijnlijk te duur om de hoeveelheid AdBlue zo groot te maken dat er niet naar omgekeken hoeft te worden tussen de verschillende servicebeurten. Of dat te maken heeft met een tekort aan ruimte, te hoge kosten voor aanpassing of iets anders, is niet duidelijk. Overigens gebruiken ook BMW en Mercedes AdBlue techniek, wie weet welke lijken daar nog uit de kast kunnen komen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-hoe-volkswagen-tegen-de-lamp-liep-80496

Ja, heb ik gelezen maar klopt volgens mij niet.

Volgens de Engelse zakensite Business Insider begon het gesjoemel rond 2008, toen de strengere emissie-eisen in Amerika van kracht werden. Waar andere fabrikanten gebruik maakten van een vloeistof Adblue om de diesels schoner te maken, zei Volkswagen een manier te hebben gevonden om ook zonder dit middel de uitstoot van schadelijke stoffen omlaag te brengen.

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/14284-%E2%80%98manipulatiesoftware_stamt_uit_2005%E2%80%99.html

Wel ff alles 'in de tijd bezien'.. Kan best dat er nu een VW diesel is met een blauwe tankdop;)

Durashift zei:
Wel ff alles 'in de tijd bezien'.. Kan best dat er nu een VW diesel is met een blauwe tankdop;)

Een Audi Q3 2.0 TDI uit 2014:

ndtmh0.jpg

Ja, 2014 is toch geen 2009?.. of 'eerder' want dit moet daarvoor al bedacht zijn.

Ow, je bedoelt te schrijven dat dit hetzelfde type motor is, JP2010?

Tja, ik las ook iets over bepaalde motorcode's waar de software op van toepassing is..

Het zou misschien kunnen dat beide zaken op een gegeven moment bij elkaar kwamen ..;)

Dan zou iedere constructeur frauderen. Want als je uitlaat kapot is, dan voldoet 'ie ook niet meer aan eerdere metingen...

Durashift zei:
Ja, 2014 is toch geen 2009?.. of 'eerder' want dit moet daarvoor al bedacht zijn.

Overigens hoef je in tegenstelling tot bij vrachtwagens AdBlue zelf niet bij te vullen. Het verbruik ervan bedraagt 0,1 liter per 100 km, zodat de 23 liter grote tank alleen bij de reguliere onderhoudsbeurten hoeft te worden bijgevuld.
https://www.autoweek.nl/rijimpressie/867/audi-q7

Dat werd (nu ik dit zo lees) ook in eerdere berichten over de VW dieselgate genoemd. :)

Nummertje 3:

[size=x-large]'VW zet topman Amerikaanse tak op straat'[/size]

[size=x-small]24 september 2015 | 15:29 | Tekst: ANP Print Mail[/size]
[size=small]Volkswagen neemt afscheid van onder anderen de topman van zijn Amerikaanse activiteiten, Michael Horn. Dat meldde persbureau Reuters donderdag op gezag van ingewijden.

Horn ging eerder deze week al diep door het stof omdat VW in de Verenigde Staten gefraudeerd heeft met de uitstootwaarden van dieselmotoren. "Wij hebben het volledig verkloot'', gaf hij toe. De bestuursvergadering die voor vrijdag op de rol staat wordt voor Horn het eindstation, weet Reuters. De hoogste baas bij VW, Martin Winterkorn, trok woensdag al zelf zijn conclusies.

Volgens het Duitse blad Der Spiegel kan ook de chef merkontwikkeling bij VW, Heinz-Jacob Neusser, uitzien naar een andere baan. Datzelfde geldt naar verluidt voor Ulrich Hackenberg, topman van het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van Audi, en Wolfgang Hatz, die eindverantwoordelijk is bij de motorendivisie van Porsche.[/size]

rbny28vbphwd_600.jpg

https://www.autoweek.nl/nieuws/34411/vw-zet-topman-amerikaanse-tak-op-straat

Dit staat vandaag in de Telegraaf inzake het standpunt van Mansfeld inzake VW:
https://www.telegraaf.nl/dft/24532869/__Mansveld_geschokt_door_VW__.html

Boppie zei:
P. Klieder zei:
Is het niet zo dat ze de auto "optimaliseren" om zo goed mogelijk uit de test te komen? Ligt daar bedrog in?

Ja, daar ligt bedrog in.

Ja dat onderbuikgevoel heb ik ook. Mij gaat erom hoe dat juridisch geklaard gaat worden.

speedtouch zei:
Dit staat vandaag in de Telegraaf inzake het standpunt van Mansfeld inzake VW:
https://www.telegraaf.nl/dft/24532869/__Mansveld_geschokt_door_VW__.html

Mansfeld heeft een mooie afleider voor de puinhoop bij Prorail....

P. Klieder zei:
Ja dat onderbuikgevoel heb ik ook. Mij gaat erom hoe dat juridisch geklaard gaat worden.

Maar VW heeft toch toegegeven dat het software met dat specifieke doel in haar diesel-auto's heeft gestopt?
In hoeverre moet je dan juridisch nog iets aantonen? Ik heb er de ballen verstand van, dus ik vraag t maar ;)

Ja klopt, maar geoptimaliseerde software monteren om zo goed mogelijk uit een test te komen lijkt mij an sich niet strafbaar.

Ik vond deze tekst op internet over het gebruik van AdBlue in bepaalde types VWs:
Why do some Volkswagen diesels use AdBlue and others do not?

Why does Volkswagen use AdBlue for diesel engines in the Passat and Touareg, whereas the same engine used in Jetta does not require any AdBlue to run clean?

Volkswagen says it was an engineering decision to use a diesel exhaust fluid such as AdBlue on its larger, heavier diesel models such as the Passat and Touareg as the best way to meet emissions regulations for nitrogen oxides (NOx). Other manufacturers, such as Mercedes-Benz, also use diesel exhaust fluid (a mixture of urea and water) on vehicles with diesel engines.

2013_passat_tdi

On the compact Golf, Jetta and Beetle models with the 2.0-liter TDI diesel engine, Volkswagen says it is able to meet emissions regulations with a catalytic converter that reduces NOx.

With the Passat and Touareg TDI models, AdBlue is sprayed into the exhaust stream to control NOx and must be replenished periodically. Typically that is around every 10,000 miles, though it could run out sooner depending on temperatures and how the vehicle is driven. A warning light signals when the AdBlue tank is running low, and when the tank is empty, the car won’t start to comply with emissions regulations.

In the U.S., AdBlue refills are included in the three-year/36,000-mile free maintenance provided on new Volkswagens at 10,000, 20,000 and 30,000 miles. Volkswagen Canada does not provide the free maintenance perk, so it will come out of your pocket. In addition to VW dealers, diesel exhaust fluid should be available at repair shops and, if you’re a do-it-yourselfer, at auto parts stores.

Roder zei:
Nee, zullen ook vast geen (financiële) consequenties zijn voor VAG8-)...

Dat is toch nog maar de vraag? Het is nog niet zeker of EPA (of andere buitenlandse agentschappen) VW een boete op zal leggen.

Als je doelt op de beurswaarde van VW, dat is -kort door de bocht- sentiment.

JP2010 zei:
Roder zei:
Nee, zullen ook vast geen (financiële) consequenties zijn voor VAG8-)...

Dat is toch nog maar de vraag? Het is nog niet zeker of EPA (of andere buitenlandse agentschappen) VW een boete op zal leggen.

Als je doelt op de beurswaarde van VW, dat is -kort door de bocht- sentiment.

Ik doel op alle consequenties. In de VS ligt het allemaal wat anders dan hier, en is alles aan te klagen/claimen. Dan lijkt het me duidelijk dat het bij deze zaak geen schijntje zal zijn...

De 6,5 miljard die 'opzij' is gezet lijkt me ook al een aardig signaal...

Bij de meeste merken krijg je héél veel waarschuwingen als ie bijna leeg is, tot de auto inderdaad gewoon niet meer start. Wordt tegengehouden door de computer in de auto.

Roder zei:
Ik doel op alle consequenties. In de VS ligt het allemaal wat anders dan hier, en is alles aan te klagen/claimen. Dan lijkt het me duidelijk dat het bij deze zaak geen schijntje zal zijn...

De 6,5 miljard die 'opzij' is gezet lijkt me ook al een aardig signaal...

Ik zie t ook niet rooskleurig in voor VW hoor. En ben ook heel benieuwd naar de gevolgen voor andere autofabrikanten...

Terug
Bovenaan