VAG Dieselgate

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Durashift zei:
@IDS. Misschien (te) kort door de bocht. Echter, in het licht wat gisteren door menig 'kenner/journalist' gezegd werd, dat andere fabrikanten ook hun software 'optimaliseren' lijkt het mij niet onaannemelijk. Of het daadwerkelijk zo is, dat is een 2e.

Optimaliseren, daar kan je zeker van zijn. Ik denk ook niet dat het doetjes zijn. Maar er is nog steeds een verschil tussen de grenzen van het toelaatbare op te zoeken (maar binnen die grenzen) en de boel belazeren.

Durashift zei:
Wellicht is het niet eens illegaal, want staat niet in de regels dat het niet mag, maar wel amoreel.

Je zult ongetwijfeld de regels goed hebben doorgelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat de tijdelijke software aanpassing was toegestaan. Anders zou men niet 'zo' reageren, denk je ook niet?

Rob0032 zei:
Durashift zei:
Wellicht is het niet eens illegaal, want staat niet in de regels dat het niet mag, maar wel amoreel.

Je zult ongetwijfeld de regels goed hebben doorgelezen, maar ik kan me niet voorstellen dat de tijdelijke software aanpassing was toegestaan. Anders zou men niet 'zo' reageren, denk je ook niet?

Toegestaan wellicht niet,
Amoreel inderdaad,
maar was ze daarom met zoveel woorden verboden?
De wagen "kan" inderdaad de opgelegde criteria halen ;)
Wordt een kluif voor de juristen... als VW tenminste tegen dan nog bestaat :}

Ik snap een paar zaken niet:

NOS zei:
Maar Volkswagen ging in de Verenigde Staten nog een stap verder. Volgens Jos Dings, directeur van de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment, kan de speciale 'sjoemelsoftware' in de auto's een testsituatie herkennen. Zo staan de auto's bij een test op een rollenbank. Dus als er gas wordt gegeven draaien de wielen wel, maar gaat de auto niet vooruit. Software kan dat registeren en concluderen dat het waarschijnlijk om een test gaat.

Ook is het opvallend als er langere tijd gas wordt gegeven, zonder dat het stuur beweegt. Dat is een tweede indicatie dat het om een test gaat. En de auto kan, omdat de tests over het algemeen binnen zijn, geen contact maken met de satelliet van het GPS-systeem. Dan is er nog een vierde element waar de software naar kijkt: de auto's moeten worden getest bij een temperatuur tussen de 20 en 30 graden.

Als de software eenmaal door heeft dat het om een test gaat, zorgt die ervoor dat de auto zo schoon mogelijk rijdt. En dat is verboden, zegt Dings. Volkswagen leidde op die manier milieu-inspecteurs om de tuin bij het testen van de uitstoot van zo'n 11 miljoen auto's. Het is volgens deskundigen vrijwel onmogelijk om te controleren of dergelijke software in een auto actief is.
Bron: https://nos.nl/artikel/2059128-sjoemelsoftware-vw-weet-wanneer-auto-op-rollenbank-staat.html

Waarom weet deze man (Jos Dings) dat allemaal zo goed? Blijkbaar was hij op de hoogte? Waarom is er niks gezegd of gedaan?

Ook Richard Smokers van de TNO is blijkbaar al tijden op de hoogte van het gesjoemel, maar heeft dat nooit aangekaart:

Autoweek zei:
Dat zegt Richard Smokers, beleidsadviseur bij onderzoeksinstituut TNO, dinsdag naar aanleiding van het dieselschandaal bij Volkswagen in de Verenigde Staten.

"Ook in Europa zien wij dat de praktijkemissies van stikstofdioxide door dieselvoertuigen veel hoger zijn dan in de typekeuringstest. Dat is al langere tijd bekend'', zegt Smokers. Om welke merken het gaat wil hij niet kwijt.
Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/34380/dieselgate-volkswagen-is-topje-van-ijsberg

Elaste zei:

NOS zei:
Maar Volkswagen ging in de Verenigde Staten nog een stap verder. Volgens Jos Dings, directeur van de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment, kan de speciale 'sjoemelsoftware' in de auto's een testsituatie herkennen. Zo staan de auto's bij een test op een rollenbank. Dus als er gas wordt gegeven draaien de wielen wel, maar gaat de auto niet vooruit. Software kan dat registeren en concluderen dat het waarschijnlijk om een test gaat.

Ook is het opvallend als er langere tijd gas wordt gegeven, zonder dat het stuur beweegt. Dat is een tweede indicatie dat het om een test gaat. En de auto kan, omdat de tests over het algemeen binnen zijn, geen contact maken met de satelliet van het GPS-systeem. Dan is er nog een vierde element waar de software naar kijkt: de auto's moeten worden getest bij een temperatuur tussen de 20 en 30 graden.

Als de software eenmaal door heeft dat het om een test gaat, zorgt die ervoor dat de auto zo schoon mogelijk rijdt. En dat is verboden, zegt Dings. Volkswagen leidde op die manier milieu-inspecteurs om de tuin bij het testen van de uitstoot van zo'n 11 miljoen auto's. Het is volgens deskundigen vrijwel onmogelijk om te controleren of dergelijke software in een auto actief is.
Bron: https://nos.nl/artikel/2059128-sjoemelsoftware-vw-weet-wanneer-auto-op-rollenbank-staat.html

Waarom weet deze man (Jos Dings) dat allemaal zo goed? Blijkbaar was hij op de hoogte? Waarom is er niks gezegd of gedaan?

Volgens mij is het nog niet helemaal precies duidelijk hoe de software herkent dat de auto getest wordt. De 1 heeft het over bovenstaande, de ander heeft het weer over een koppeling met GPS. Feit is wel dat men al vanaf 2014 al aan het onderzoeken is waarom de metingen van de VW motoren in praktijk-situaties afwijken tov test-situaties, lees ook:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5486621,5487850#msg-5487850

Daar lees je ook over eventuele gevolgen voor Europa.

In de autowereld is dit naar mijn idee echt al tijden bekend, echter dan vooral gericht op de NEDC-cyclus en dus verbruik / CO[sub]2[/sub]-uitstoot.
Nu het om het gevaarlijkere NO[sub]x[/sub] gaat zijn de poppen aan het dansen. Terecht ja, maar nieuw? Nee.
Het is al vaker gezegd, waar ligt de grens binnen de spelregels? Dat is flink wat voer voor juristen.

Nog een stukje technische achtergrond

VW koers stabiliseert inmiddels:

Volkswagen
In Frankfurt zakte Volkswagen (VW) kort na opening weliswaar 4 procent weg, maar staat inmiddels weer in de plus. "Er is geen nieuws gekomen waar beleggers van zouden kunnen schrikken", zegt RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra. Dat Volkswagen met de voorziening van 6,5 miljard ook al een indicatie geeft van de schade van het emissieschandaal is voor beleggers ook reden niet opnieuw op de verkoopverknop te drukken. Voorlopig althans, benadrukt Veenstra.

De toekomst van Martin Winterkorn als topman van de Duitse autobouwer hangt ondertussen nog wel aan een zijden draadje. De bestuursvoorzitter zou door het dieselschandaal het vertrouwen van grote aandeelhouders van het concern hebben verloren. VW zag in de afgelopen twee dagen zo'n 40 procent van zijn beurswaarde verdampen door het gesjoemel met de uitstootmetingen van dieselauto's.

Ook de andere Europese automakers gingen verder omlaag. In Parijs verloren Renault en PSA Peugeot Citroën meer dan 4 procent. BMW zakte in Frankfurt 2,6 procent, Daimler 3,7 procent en Porsche 4 procent.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/volkswagen-zakt-niet-verder-weg

Elaste zei:

NOS zei:

Ofwel kletst die man uit zijn nek ofwel is het artikel onvolledig:
'Software kan dat registeren en concluderen dat het waarschijnlijk om een test gaat.'
Software kan dat niet. Software is een taal. Om iets te detecteren heeft die een hulpmiddel, detector nodig. In de elektronica wordt zoiets een sensor genoemd. Die maakt geen deel uit van de software. Indien deze sensor specifiek voor dit doelende zou geplaatst worden , moet je die kunnen detecteren bij een (typegoed)keuring.

'langere tijd gas wordt gegeven, zonder dat het stuur beweegt'
Da's een indicatie maar geeft geen uitsluitsel, kan je ook bij stilstaande wagens hebben in het verkeer, ev. files of stukken op rechte weg (al zal het in dat geval niet om meerdere minuten gaan)

Ook argument 3 en 4 komen in het normale verkeer voor, samen met de voorgaande (tunnels).

Conclusie:
. ofwel is bovenstaande onvolledig
. ofwel raadt die man er maar wat naar
. ofwel heeft hij gelijk maar dan zullen de 'testomstandigheden' zich ook in het gewone verkeer voordoen en gaat het dus niet om bedrog maar een reële rijsituatie :}

JP2010 zei:
VW koers stabiliseert inmiddels:

Op de beurs is dat eigenlijk logisch, na zo'n terugval zijn er altijd weer (nieuwe) investeerders/gokkers die voor miljoenen weer aandelen kopen.
De beurs is eigenlijk emotie.

iDS zei:
Software kan dat niet. Software is een taal. Om iets te detecteren heeft die een hulpmiddel, detector nodig.
Ja, dat wilde ik ook schrijven; software kan inderdaad niks zonder input dmv sensoren.

Maar de vier 'sensoren' zijn er wel. Deze zitten standaard in auto's (temperatuur, GPS, stuuruitslag, beweging). Waarschijnlijk wordt er een combinatie van factoren gebruikt.

iDS zei:
Elaste zei:

NOS zei:

'Software kan dat registeren en concluderen dat het waarschijnlijk om een test gaat.'
Software kan dat niet. Software is een taal. Om iets te detecteren heeft die een hulpmiddel, detector nodig. In de elektronica wordt zoiets een sensor genoemd. Die maakt geen deel uit van de software. Indien deze sensor specifiek voor dit doelende zou geplaatst worden , moet je die kunnen detecteren bij een (typegoed)keuring.

Da's een indicatie maar geeft geen uitsluitsel, kan je ook bij stilstaande wagens hebben in het verkeer, ev. files of stukken op rechte weg (al zal het in dat geval niet om meerdere minuten gaan)

Ook argument 3 en 4 komen in het normale verkeer voor, samen met de voorgaande (tunnels).

Conclusie:
. ofwel heeft hij gelijk maar dan zullen de 'testomstandigheden' zich ook in het gewone verkeer voordoen en gaat het dus niet om bedrog maar een reële rijsituatie :}

Software kan handelen naar input die krijgt, en kan dus uitgaande van signalen die binnenkomen weldegelijk verschillende acties ondernemen.
In het motormanagement gebeurt niet anders, software past continue variabelen aan om jou motor optimaal te laten presteren onder elke omstandigheid. Als ik die en die waardes binnenkrijg, moet ik zoveel brandstof inspuiten. Word er volgas gegeven tijdens het starten, mag ik niets inspuiten, bv. Sensors kunnen voor meerdere doeleinden gebruikt worden, er hoeven echt niet speciaal extra sensors voor worden aangebracht.

Om te detecteren dat een auto daadwerkelijk stil staat, zou je bv. de abs sensoren van de niet aangedreven wielen kunnen gebruiken.
voorwielen draaien beide, achterwielen staan stil, conclusie rollenbank.
Je zou de abs sensoren ook kunnen gebruiken, voor het meten van snelheidsverschillen, dus bochtenwerk detecteren.

Dus uiteindelijk is de echte oplossing redelijk simpel: meer Adblue toevoegen.. dat kan betekenen dat er ook een grotere tank ergens in de auto moet worden gepropt, of dat ze ( gratis) vaker naar de garage moeten...
Valt mij nog mee, toen ik dit eerst las was mijn eerste gedachte : dat is toch nooit op te lossen...

Dit maakt het wat mij betreft ook nog stommer, want ergens lopen er dus managers rond die dachten dat je beter kunt valsspelen dan gewoon een groter tankje in te bouwen... onnodig fout is nog dommer.

Ik hoop oprecht dat het bij deze 2 liters blijft, dat VW dit niet bij andere moten ook deed en dat andere fabrikanten zich wel aan de spelregels hielden.
Daarnaast, gezien de schadelijkheid van Nox lijkt mij een grotere tank Adblue bij alle Europese auto's ook geen overbodige luxe...

Naast deze stupiditeit die ik VW wel aanreken , in tegenstelling tot technische problemen waar ieder merk wel eens tegen aanloopt omdat je niet alles voor kunt zijn, vind ik dat de autoriteiten ook boter op hun hoofd hebben, zeker in de US. Die enorme boetes voor vooral BUITENLANDSE fabrikanten zijn gewoon protectionisme en moneygrabbing. Dit gaat niet om gezondheid of milieu, want als het dat wel deed dan werden er ook wel dit soort eisen gesteld aan de in de US best verkochte soort auto's : trucks.

OO en nog even dit: blijkbaar geloven de meeste VW haters op deze site dat Winterkorn een goede , capabele bestuurder is , eentje die VW sterker maakt. Er wordt zo hard geroepen, juist door deze haters dat hij weg moet...

Doet me denken aan mijn geroep dat Marchionne weg moet.. maar dan omgekeerd, want ik geloof oprecht dat FIAT en de in basis geweldige Italiaanse auto industrie beter af is zonder die man...

Ik zou overigens graag een eerlijk ( strafrechtelijk )onderzoek zien, die de managers die dit bedacht en goed gekeurd hebben straft in plaats van het rollen van een paar symbolische koppen...

Protectionisme???
De beste verkochte auto's in de VS zijn Honda en Toyota.
Ik denk dat daar niet is tegen te vechten.

[size=x-large]How Common Are EPA “Defeat Devices” In The Auto Industry?[/size]

[size=small]

I discovered in the comment thread of Jo’s first piece on the Volkswagen diesel scandal that one of our frequent commenters here on CleanTechnica used to work for the EPA, and part of his work was to find “defeat devices” — that is, devices auto companies used to trick EPA emissions tests. As shocking and horrible as Volkswagen’s dirty diesel cheat was, the more concerning thing is that this is close to the norm within the auto world!

“Michael G” said it with more expertise and experience than I can offer, so here’s his full comment (with minor edits to fit CleanTechnica‘s style guide):

When I worked at the EPA, finding these defeat devices was “part of the job.” We never had any trouble with the Japanese, but all the other manufacturers were doing highly suspect things. With microprocessor engine controls in every car, it is very hard to find what is going on.

Once, a VW was in the middle of failing a 100,000-mile driving test (pollution devices had to work for 100,000 miles) and suddenly caught fire, so the test had to be restarted. EPA engineers joked they were sure they saw a broken “Molotov cocktail” on the road next to the car. There were some other VW shenanigans, but they were too complicated to explain. I owned a VW at the time, but it was falling apart constantly so I had no sympathy whatever for VW.

Chrysler got caught doing something like VW, but was caught in testing, so it paid a smaller fine.

Ford lied like crazy and the EPA director had a big photo over his desk of the million $ check for a fine they had to pay. They were also ordered to “behave cooperatively” as opposed to the snarling obnoxious behavior they had formerly exhibited.

I also caught Ford in a defeat device and had to write a memo to them asking for written info instead of the lying (but sooo friendly) PR guys they sent out. They never answered, so my letter was used in court as proof that we had tried but they hadn’t cooperated.

GM was no better, but they were cleverer so we couldn’t catch them in testing. Enforcement division out in the field got them.

Honestly, it was just an “EPA doesn’t tell US what to do” attitude — it would have been cheaper for them if they had followed the Japanese example and just made clean cars to begin with.

Pretty despicable, eh? Thanks to Michael for sharing this useful perspective.

How much has changed up to today? How much is likely to change in the coming years as a result of this Volkswagen case? And what will come of this case? CleanTechnica commenter “JamesWimberley” added the following point yesterday:

The fun side of this for observers will be the criminal charges. Belatedly responding to justified complaints that the crooked or negligent bankers who got us into the financial crisis in 2007 escaped scot free, the US DOJ has just unveiled a shiny new policy on white-collar crime that it will systematically go after individuals not just corporations. Dieselgate is perfect for a test run: the company has admitted liability, the crime was not by negligence but carefully planned, and the whole thing must be copiously documented. I speculate that Merkel will cooperate with US prosecutors on the investigation and the extraditions, in exchange for not bankrupting the company entirely.

There’s a lot to unfold still. And perhaps in the most positive respect, how will this uncovering of diesel scamming help to quicken the EV revolution?
[/size]

https://cleantechnica.com/2015/09/22/how-common-are-cheating-epa-test-defeat-devices-in-the-auto-industry/

Dracae zei:
Dus uiteindelijk is de echte oplossing redelijk simpel: meer Adblue toevoegen.. dat kan betekenen dat er ook een grotere tank ergens in de auto moet worden gepropt, of dat ze ( gratis) vaker naar de garage moeten...
Valt mij nog mee, toen ik dit eerst las was mijn eerste gedachte : dat is toch nooit op te lossen...

Dit maakt het wat mij betreft ook nog stommer, want ergens lopen er dus managers rond die dachten dat je beter kunt valsspelen dan gewoon een groter tankje in te bouwen... onnodig fout is nog dommer.

Ik hoop oprecht dat het bij deze 2 liters blijft, dat VW dit niet bij andere moten ook deed en dat andere fabrikanten zich wel aan de spelregels hielden.
Daarnaast, gezien de schadelijkheid van Nox lijkt mij een grotere tank Adblue bij alle Europese auto's ook geen overbodige luxe...

Naast deze stupiditeit die ik VW wel aanreken , in tegenstelling tot technische problemen waar ieder merk wel eens tegen aanloopt omdat je niet alles voor kunt zijn, vind ik dat de autoriteiten ook boter op hun hoofd hebben, zeker in de US. Die enorme boetes voor vooral BUITENLANDSE fabrikanten zijn gewoon protectionisme en moneygrabbing. Dit gaat niet om gezondheid of milieu, want als het dat wel deed dan werden er ook wel dit soort eisen gesteld aan de in de US best verkochte soort auto's : trucks.

OO en nog even dit: blijkbaar geloven de meeste VW haters op deze site dat Winterkorn een goede , capabele bestuurder is , eentje die VW sterker maakt. Er wordt zo hard geroepen, juist door deze haters dat hij weg moet...

Doet me denken aan mijn geroep dat Marchionne weg moet.. maar dan omgekeerd, want ik geloof oprecht dat FIAT en de in basis geweldige Italiaanse auto industrie beter af is zonder die man...

Ik zou overigens graag een eerlijk ( strafrechtelijk )onderzoek zien, die de managers die dit bedacht en goed gekeurd hebben straft in plaats van het rollen van een paar symbolische koppen...

Of de denkwijze van Mazda, gaat meer navolging krijgen.....

iDS zei:
Elaste zei:

NOS zei:

Conclusie:
Wat heerlijk als je het zelf wel allemaal weet. Kuch, proest, bullshit.....
Het zal om een combinatie van factoren gaan.
Overigens kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat VW niet de enige is.

Iedereen roept maar wat. Voor en tegenstanders. Ik zou wel eens objectief willen weten wat er nu geconstateerd is. En dan in vergelijking met andere uitstoters en andere fabrikanten. Ik weet het niet en niemand hier volgens mij. Alleen een beetje leedvermaak van de haters.
Even voor al die critici. Jullie kunnen er zelf ook nog wel eens last van krijgen. De grote aanjager van de Duitse economie is namelijk de auto industrie. Ook de aandelen BMW en Mercedes krijgen klappen. Hier wordt helemaal niemand beter van. Als het echt door pakt dan zal dat desastreus zijn. Ook voor onze economie. Want Nederland zelf stelt geen hol voor en we zijn voor 99% afhankelijk van de Duitse economie. Denk daar maar eens over na. Maar ik ben bang dat dat te veel gevraagd is voor het gros hier.

Want hun clubje heeft gewonnen/verloren

michel1975 zei:

Iedereen roept maar wat. Voor en tegenstanders. Ik zou wel eens objectief willen weten wat er nu geconstateerd is. En dan in vergelijking met andere uitstoters en andere fabrikanten. Ik weet het niet en niemand hier volgens mij. Alleen een beetje leedvermaak van de haters.
Even voor al die critici. Jullie kunnen er zelf ook nog wel eens last van krijgen. De grote aanjager van de Duitse economie is namelijk de auto industrie. Ook de aandelen BMW en Mercedes krijgen klappen. Hier wordt helemaal niemand beter van. Als het echt door pakt dan zal dat desastreus zijn. Ook voor onze economie. Want Nederland zelf stelt geen hol voor en we zijn voor 99% afhankelijk van de Duitse economie. Denk daar maar eens over na. Maar ik ben bang dat dat te veel gevraagd is voor het gros hier.

Waar zie je de leedvermaak?? Welke reactie, waar?

Alleen een beetje leedvermaak van de haters.

Ik denk het niet. Ik denk dat iedereen zijn hart vasthoudt met wat er straks uit komt bij andere automerken.
Dit doet me heel sterk denken aan de bankencrisis van jaren geleden, toen de woekerpolissen boven water kwamen drijven. Ik denk dat dit vergelijkbaar is.
Ik denk niet dat VW de enige is. Het is een harde economische strijd in autowereld.

JP2010 zei:
michel1975 zei:

Waar zie je de leedvermaak?? Welke reactie, waar?
Zo'n beetje de hele voorpagina gniffelt bij de gedachte dat VW wordt aangepakt. Ik hoef toch niet te gaan quoten hè?

michel1975 zei:
Zo'n beetje de hele voorpagina gniffelt bij de gedachte dat VW wordt aangepakt. Ik hoef toch niet te gaan quoten hè?

Wat heeft de voorpagina met dit topic te maken? :)

speedtouch zei:
Soloman zei:
Ik denk het niet. Ik denk dat iedereen zijn hart vasthoudt met wat er straks uit komt bij andere automerken.

Inderdaad en in Amerika zijn ze niet flauw, zou dit het topje van de berg zijn?

Welk merk smijt er nog meer met zuinig rijden? (VW Polo bluemotion was een mooi voorbeeld, die reed al minder zuinig dan de reclameflappen beloofden, dus er was al een vermoeden).

Ik vrees dat de Prius het volgende slachtoffer wordt.

Soloman zei:
speedtouch zei:
Soloman zei:

Inderdaad en in Amerika zijn ze niet flauw, zou dit het topje van de berg zijn?

Welk merk smijt er nog meer met zuinig rijden? (VW Polo bluemotion was een mooi voorbeeld, die reed al minder zuinig dan de reclameflappen beloofden, dus er was al een vermoeden).

Ik vrees dat de Prius het volgende slachtoffer wordt.
Er is niet 1 auto die het verbruik van zijn cyclus haalt.

Dracae zei:
Die enorme boetes voor vooral BUITENLANDSE fabrikanten zijn gewoon protectionisme en moneygrabbing. Dit gaat niet om gezondheid of milieu, want als het dat wel deed dan werden er ook wel dit soort eisen gesteld aan de in de US best verkochte soort auto's : trucks.

Wat een populistisch gezwets zeg, het spijt me zeer. Als het buitenlandse constructeurs betreft, dan is het ineens protectionisme. Maar als het om GM gaat, dan is het ineens wel correct?
En dan afsluiten met een drogredenering van de bovenste plank, waarbij elke causaliteit ontbreekt. Co2-taks in Nederland op geïmporteerde Amerikaanse slurpers is ook niet voor het milieu, want we zetten ook nog steeds koeien in een weiland... Zelfde logica, zelfde drogredenering. (td)

Het cyclusverbruik is toch een formeel iets, door overheden opgelegd? Heeft eigenlijk niets met daadwerkelijk verbruik te maken, denk ik.

michel1975 zei:

Iedereen roept maar wat. Voor en tegenstanders.

Waar schrijf ik dat ik alwetend ben? Ik bekijk de argumentatie die in het artikel wordt aangehaald en concludeer alleen dat die niet volstaat om de beweren dat de geïnterviewde VW al lang doorhad.

michel1975 zei:

Ah bon! Argumentatie, bronnen???
Tja:

michel1975 zei:
Iedereen roept maar wat. Voor en tegenstanders. Ik zou wel eens objectief willen weten wat er nu geconstateerd is.

michel1975 zei:
Alleen een beetje leedvermaak van de haters.
Maar ik ben bang dat dat te veel gevraagd is voor het gros hier.

En dit is natuurlijk volledig een zielige reactie. Dit helpt de discussie vooral vooruit!

michel1975 zei:

Dan kan je heel eenvoudig concluderen dat er iets fout is met de norm/testmethode.
Da's niet de verantwoordelijkheid van de constructeurs. Hun verantwoordelijkheid is het een standaard product te laten testen dat geen specifieke onderdelen bevat om de test door te komen en die bewust niet functioneren in het verkeer.

Dit gebeuren is indicatief voor de p-r van het hele commerciele bedrijfsleven.
Luister maar eens gewoon naar radioreclame (ik luister veel radio). Alles wordt daarin afgeschilderd alsof het de hemel is en dat het gek is dat je dat product niet koopt.

Ik bedoel: als je sla verkoopt, vertel gewoon wat je aanbiedt. Sla, vers van het land, voor 1 euro per kilo.

Klaar, dan weet ik wat er aangeboden wordt.

Maar voeg er niet aan toe: Iedereen is er gek op (nieuwe slogan van AH)

Want dat maakt iedereen voor zichzelf wel uit.
Die kaasmaker van AH zal natuurlijk nooit ontkennen dat hij gek is op zijn eigen kaas. Maar ik durf mijn spaargeld er op in te zetten dat hij ergens anders betere kaas kan vinden. Maar deze man wil zijn baan niet kwijt.

Onder producten is een enorm gevecht gaande en iedereen wil laten zien dat ze de beste zijn, ik bedoel, de klant laten geloven dat ze de beste zijn. En daar gaat het mis. Daarbij komt nog dat VW in de top zit samen met een paar andere gezinsmerken. Je zou bijna naar de doping grijpen.

iDS zei:
michel1975 zei:

Dan kan je heel eenvoudig concluderen dat er iets fout is met de norm/testmethode.
Da's niet de verantwoordelijkheid van de constructeurs. Hun verantwoordelijkheid is het een standaard product te laten testen dat geen specifieke onderdelen bevat om de test door te komen en die bewust niet functioneren in het verkeer.

Waarom is er iets mis mee? Het is een perfecte manier om auto's onderling met elkaar te vergelijken. Bedenk jij maar eens een test die 100% voldoet aan de dagelijkse praktijk, en gestandaardiseerd kan functioneren.

@Soloman,
Beetje jammer dat je zo verlangt naar een communistische samenleving.

Elaste zei:
iDS zei:
Software kan dat niet. Software is een taal. Om iets te detecteren heeft die een hulpmiddel, detector nodig.
Ja, dat wilde ik ook schrijven; software kan inderdaad niks zonder input dmv sensoren.

Maar de vier 'sensoren' zijn er wel. Deze zitten standaard in auto's (temperatuur, GPS, stuuruitslag, beweging). Waarschijnlijk wordt er een combinatie van factoren gebruikt.

Precies. Een moderne auto zit vol met sensoren die allemaal via de software voor bijvoorbeeld het motormanagement uitgelezen worden. Je kan met deze sensoren prima een combinatie van factoren (businessrule) samenstellen op basis waarvan de software de situatie als test gaat beoordelen.

Het is echt geen rocket science.

Soloman zei:
Dit gebeuren is indicatief voor de p-r van het hele commerciele bedrijfsleven.
Luister maar eens gewoon naar radioreclame (ik luister veel radio). Alles wordt daarin afgeschilderd alsof het de hemel is en dat het gek is dat je dat product niet koopt.

Ik bedoel: als je sla verkoopt, vertel gewoon wat je aanbiedt. Sla, vers van het land, voor 1 euro per kilo.

Klaar, dan weet ik wat er aangeboden wordt.

Maar voeg er niet aan toe: Iedereen is er gek op (nieuwe slogan van AH)

(Even off-topic) Inderdaad, we laten ons wat wijsmaken en daar is alle reclame op geënt. Wat willen wij geloven. (nogmaals : mundus vult decipi).
Men bepaalt voor ons wat goed is blijkbaar: ik koop een fles perensap, thuisgekomen zie ik op het etiket dat er o.a. vitaminie b en c is toegevoegd en dan denk ik, wat een onzin allemaal eigenlijk, dan is het pure er toch van af? De gemiddelde nederlander wordt alleen maar dikker, maar dat komt ook door alle opgedrongen zaken die we blijkbaar nodig hebben, volgens de fabrikanten.

michel1975 zei:

De BMW X5 die al een aantal keer is aangehaald in de berichtgeving wel:
https://www.theicct.org/news/epas-notice-violation-clean-air-act-volkswagen-press-statement
https://blog.caranddriver.com/how-volkswagen-got-busted-for-gaming-epa-diesel-emissions-standards/

Het gaat natuurlijk zeer strikt over dieselmotoren,
dus weinig kans dat een Amerikaanse autobouwer hierbij boter op het hoofd heeft...

michel1975 zei:

Ik kwam gister een bericht tegen ergens op een Amerikaanse website met een interview met de 'ontdekker'. Was wel een interessant bericht waarin duidelijk werd uitgelegd hoe er gemeten is en wat er geconstateerd is. De beste man verbaasde zich er tevens over dat het nu pas groot werd opgepakt. Anderhalf jaar geleden (ja echt, 1,5 jaar geleden) waren de uitkomsten al op een forum gedeeld en heeft VW vragen gesteld over de metingen, etc.

Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden. 100% eens dat er heel veel maar wat geroepen wordt. Hoe vaak ik de kroegverhalen van 'afgeplakte naden', 'veel hogere bandenspanning', etc. etc. al niet heb langs zien komen. Laat staan het gezwets over de algemene term 'uitstoot' waarbij menigeen de CO[sub]2[/sub] / brandstofverbruik bedoelt. Dat zijn toch echt hele andere dingen dan de NO[sub]x[/sub] misleiding waar het nu bij VW om draait.
Wat overigens niet wil zeggen dat alle fabrikanten de grenzen opzoeken bij de NEDC.

speedtouch zei:
(Even off-topic) Inderdaad, we laten ons wat wijsmaken en daar is alle reclame op geënt. Wat willen wij geloven. (nogmaals : mundus vult decipi).
Men bepaalt voor ons wat goed is blijkbaar: ik koop een fles perensap, thuisgekomen zie ik op het etiket dat er o.a. vitaminie b en c is toegevoegd en dan denk ik, wat een onzin allemaal eigenlijk, dan is het pure er toch van af? De gemiddelde nederlander wordt alleen maar dikker, maar dat komt ook door alle opgedrongen zaken die we blijkbaar nodig hebben, volgens de fabrikanten.

En het perensap voorbeeld aanhoudend: de perensap-fabrikant wil heel graag in een suikerloos appelsap-georienteerd land haar perensap verkopen en heeft geroepen dat er slechts 0.5gram suiker per 100gram aanwezig is. Lab-tests laten dat ook zien, maar in praktijk blijkt er 75gram suiker per 100gram aanwezig te zijn.
Ondertussen heeft de fabrikant een certificaat voor haar perensap gekregen waardoor de perensap is toegelaten in een grote bio-keten in dat appelsap land en heeft de fabrikant al 100miljoen flessen verkocht.
Kortom, certificaat-orgaan is bij de neus genomen, appelsapdrinkende consument is bij de neus genomen, je hebt de poppen aan t dansen.

adinsx zei:
michel1975 zei:

Ik kwam gister een bericht tegen ergens op een Amerikaanse website met een interview met de 'ontdekker'. Was wel een interessant bericht waarin duidelijk werd uitgelegd hoe er gemeten is en wat er geconstateerd is. De beste man verbaasde zich er tevens over dat het nu pas groot werd opgepakt. Anderhalf jaar geleden (ja echt, 1,5 jaar geleden) waren de uitkomsten al op een forum gedeeld en heeft VW vragen gesteld over de metingen, etc.

Zal eens kijken of ik dat artikel nog kan terugvinden. 100% eens dat er heel veel maar wat geroepen wordt. Hoe vaak ik de kroegverhalen van 'afgeplakte naden', 'veel hogere bandenspanning', etc. etc. al niet heb langs zien komen. Laat staan het gezwets over de algemene term 'uitstoot' waarbij menigeen de CO[sub]2[/sub] / brandstofverbruik bedoelt. Dat zijn toch echt hele andere dingen dan de NO[sub]x[/sub] misleiding waar het nu bij VW om draait.
Wat overigens niet wil zeggen dat alle fabrikanten de grenzen opzoeken bij de NEDC.

In mei 2014 resulteerde de bevindingen in een onderzoek van CARB en EPA (US Enviromental Protection Agency) naar Volkswagen, dat op haar beurt probeerde de testresultaten te repliceren. Na een hoop getouwtrek meldde Volkswagen een fix te hebben, riep het 500.000 auto’s terug voor een software-update en daarmee moest de kous af zijn. Maar CARB testte door en kwam tot de conclusie dat het nog steeds misging met de uitstoot van de diesels. Het maakte dit ook kenbaar aan Volkswagen en EPA op 8 juli jongstleden.

En toen kwam Volkswagen erachter dat de goedkeuring van hun modeljaar 2016 auto’s deels afhankelijk was van het beantwoorden van alle openstaande vragen over bestaande auto’s. De instanties deelden Volkswagen na een aantal onbevredigende antwoorden mee dat een aantal auto’s geen goedkeuring zouden krijgen, Volkswagen hulde zich vervolgens in stilzwijgen.

Met knikkende knieën naar het biechthokje

Het vooruitzicht dat men 25% minder auto’s zou kunnen verkopen (het aandeel diesels van alle nieuw verkochte Volkswagens op de Amerikaanse markt) zorgde er uiteindelijk voor dat Volkswagen toch besloot plaats te nemen op de biechtstoel. Men gaf toe dat men een “sophisticated software algorhitm” had geïnstalleerd dat ervoor zorgde dat de diesels minder NOx uitstoten tijdens een testcyclus. In totaal werden 11 miljoen auto’s geleverd met deze software en het bedrijf reserveert alvast €6,5 miljard euro om de schade te herstellen en onvermijdbare boetes te kunnen betalen. Daarnaast hangt ontslag VW CEO Winterkorn als het zwaard van Damocles boven het hoofd.

https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-hoe-volkswagen-tegen-de-lamp-liep-80496

Zie hierboven en omdat VW pas onlangs heeft opgebiecht.

Precies hetzelfde als de scharreleierenzaak van een supermarkt. Bleken geen scharreleieren te zijn. Maar hoor je er nog wat over?

Soloman zei:
Precies hetzelfde als de scharreleierenzaak van een supermarkt. Bleken geen scharreleieren te zijn. Maar hoor je er nog wat over?

Als je zoekt kun je de uitspraak vinden.

[size=x-large]West Virginia engineer presented VW emissions findings a year ago[/size]

[size=small]David Morgan
September 23, 2015 - 6:44 am ET

MORGANTOWN, W.Va. -- Daniel Carder, an unassuming 45-year-old engineer with gray hair and blue jeans, appears an unlikely type to take down one of the world's most powerful companies.

But he and his small research team at West Virginia University may have done exactly that, with a $50,000 study which produced early evidence that Volkswagen AG was cheating on U.S. vehicle emissions tests, setting off a scandal that threatens the German automaker's leadership, reputation and finances.

"The testing we did kind of opened the can of worms," Carder says of his five-member engineering team and the research project that found much higher on-road diesel emission levels for VW vehicles than what U.S. regulators were seeing in tests.

Carder said he's surprised to see such a hullabaloo now, because his team's findings were made public nearly a year and a half ago.

"We actually presented this data in a public forum and were actually questioned by Volkswagen," said Carder.

The results of that study, which was paid for by the nonprofit International Council on Clean Transportation in late 2012 and completed in May 2013, were later corroborated by the U.S. Environmental Protection Agency and California Air Resources Board.

Carder's team -- a research professor, two graduate students, a faculty member and himself -- performed road tests around Los Angeles and up the West Coast to Seattle that generated results so pronounced that they initially suspected a problem with their own research.

"The first thing you do is beat yourself up and say, 'Did we not do something right?' You always blame yourself," he told Reuters in an interview. "(We) saw huge discrepancies. There was one vehicle with 15 to 35 times the emissions levels and another vehicle with 10 to 20 times the emissions levels."

Despite the discrepancies, a fix shouldn't involve major changes.

"It could be something very small," said Carder, who's the interim director of West Virginia University's Center for Alternative Fuels, Engines and Emissions in Morgantown, about 75 miles south of Pittsburgh in the Appalachian foothills.

"It can simply be a change in the fuel injection strategy. What might be realized is a penalty in fuel economy in order to get these systems more active, to lower the emissions levels."

Discrepancies in Europe

The ICCT's research contract to Carder's team was sparked by separate findings by the European Commission's Joint Research Centre, which showed a discrepancy between test results and real world performance in European diesel engines.

The diesel vehicles chosen for the West Virginia study were the VW Passat, the VW Jetta and the BMW X5. Unlike the VW vehicles, Carder said the BMW vehicle "performed very nicely -- at, or below, the certification emission levels."

WVU is not new to ground-breaking emissions research, having helped create the first technology to measure vehicle emissions on the road more than 15 years ago.

Carder belonged to a 15-member WVU team that pioneered portable emissions testing as part of a 1998 settlement between the U.S. Justice Department and several heavy duty diesel engine makers including Caterpillar Inc. and Cummins Engine Co.

The manufacturers agreed to pay $83.4 million in civil penalties after federal officials found evidence that they were selling heavy duty diesel engines equipped with “defeat devices” that allowed the engines to meet EPA emission standards during testing but disabled the emission control system during normal highway driving.

Been there, done that

When the news about VW broke last Friday, Carder heard from some of the heavy diesel engine manufacturers that were part of the consent decree.

"They saw what had happened and called to say: 'Good job, you guys,'" Carder said. "Some folks said: 'How did they not learn from our mistakes 15 years ago?'"

Regarding his role in unearthing the current scandal, Carder said there was no particular sense of excitement when his team confirmed that the higher VW emission results were real and not a consequence of faulty measurements.

"There's no incentive for us to pass or fail," he said. "Obviously, we don't want to see something spewing emissions and polluting the environment. But we really have no horse in the race, as they say."
Contact Automotive News[/size]

https://www.autonews.com/article/20150923/OEM11/150929933

michel1975 zei:
Als het echt door pakt dan zal dat desastreus zijn. Ook voor onze economie. Want Nederland zelf stelt geen hol voor en we zijn voor 99% afhankelijk van de Duitse economie. Denk daar maar eens over na. Maar ik ben bang dat dat te veel gevraagd is voor het gros hier.
Even voor de duidelijkheid, die schade komt niet door de 'haters' (of de 'klokkenluiders') maar door de bedriegers.

adinsx zei:
De beste man verbaasde zich er tevens over dat het nu pas groot werd opgepakt. Anderhalf jaar geleden (ja echt, 1,5 jaar geleden) waren de uitkomsten al op een forum gedeeld en heeft VW vragen gesteld over de metingen, etc.
Dat heb je wel vaker. Vorige week ging het ineens overal rond dat er duizenden jihad strijders tussen de vluchtelingen zouden zijn verstopt. Wat bleek na een korte en simpele zoektocht op internet : dat was letterlijk een verhaal van Buzzfeed zonder verdere bronnen ("anonieme bronnen, direct van mensenhandelaren" ) van bijna een jaar oud.

Soms krijgt iets een aandachtsmomentum. Dat een kroeg- of forumverhaal niet opgepikt direct opgepikt wordt verbaast me niks. Iemand moet maar net meelezen en z'n baas meekrijgen er een verhaal van te maken. Liefst met ondersteunende referenties (bronnen, etc)

Hoe vaak ik de kroegverhalen van 'afgeplakte naden', 'veel hogere bandenspanning', etc. etc. al niet heb langs zien komen. Laat staan het gezwets over de algemene term 'uitstoot' waarbij menigeen de CO[sub]2[/sub] / brandstofverbruik bedoelt. Dat zijn toch echt hele andere dingen dan de NO[sub]x[/sub] misleiding waar het nu bij VW om draait..
Inderdaad, afplakken naden is echt van een heel ander en zeer marginaal karakter. Het kan net dat beetje helpen, maar meer niet.

Anderson zei:
Soms krijgt iets een aandachtsmomentum.

Tijdlijn:
- 2013 - ICCT test een aantal VW's
- Mei 2014: ICCT maakt rapport bekend aan EPA
- December 2014: VW doet een aantal terugroepacties, EPA test daarna door.
- 8 juli jongstleden laat EPA aan VW weten dat het nog steeds niet goed is met de diesels
- VW heeft daarna pas door dat het de goedkeuring op de diesels van modeljaar 2016 gaat mislopen, en biecht de hele zaak op.

bronnen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-hoe-volkswagen-tegen-de-lamp-liep-80496
https://www.reuters.com/article/2015/09/21/usa-volkswagen-idUSL1N11R17F20150921
https://longtailpipe.com/2015/09/22/timeline-of-vws-dieselgate-what-did-epacarb-do-and-when-did-they-do-it/

Carfanatic zei:
dit wordt natuurlijk helemaal leuk als een chrysler , gm of ford ook schuldig zijn.

Ja, die zijn ook betrapt, al dan niet in een vroeg stadium. Zie het bericht hierboven:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5486621,5488069#msg-5488069

iDS zei:
michel1975 zei:

Er is niets mis met het testen; je kunt wagens onderling prima vergelijken. Het is wel zo dat de laboratorium'omstandigheden' ietwat anders zijn dan de situatie 'buiten'. Maar het is onmogelijk om een compleet realistische situatie 'buiten' te simuleren.

Dat een lab situatie gunstiger is dan 'real life' is waar. Je kan daar de normering/classificatie op afstemmen, of je tests op aanpassen naar een meer real-life karakter, afhankelijk van wat noodzakelij geacht wordt.

Maar dat is heel wat anders dan de lab situatie die al gunstiger is (in dit geval) dan real-life nog eens actief beinvloeden. Op deze wijze wordt het principe van vergelijk ondermijnt, en vervalst. Vergelijk het met doping.

De tests zijn al 'real-life'. Wat wil je nog meer real-life dan? Zoveel autorijders, zoveel woonomgevingen, zoveel 'real-life' situaties.

Terug
Bovenaan