VAG Dieselgate

[size=x-large]Volkswagen Orders External Investigation on Diesel Emission Scandal, What about Other Carmakers?[/size]

As we found out at the end of last week, US roads currently house over 480,000 VW diesel-powered cars that do not meet the Environmental Protection Agency’s emission requirements.

The vehicles use a software that includes a defeat device, which enters service when the car senses it is being emission tested. This means that, when the vehicle is operating under real-world conditions, its emission parameters can reach alarming levels. The EPA and California Air Resources Board have explained the affected vehicles’ emissions can contain up to 40 times the allowed level for certain substances.

Volkswagen CEO Professor Doctor Martin Winterkorn has released an official statement on this, with the most important information being that the carmaker has ordered an external investigation.

"The Board of Management at Volkswagen AG takes these findings very seriously. I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public. We will cooperate fully with the responsible agencies, with transparency and urgency, to clearly, openly, and completely establish all of the facts of this case. Volkswagen has ordered an external investigation of this matter,” the statement reads.

“The trust of our customers and the public is and continues to be our most important asset. We at Volkswagen will do everything that must be done in order to re-establish the trust that so many people have placed in us, and we will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused. This matter has first priority for me, personally, and for our entire Board of Management,” the CEO went on to explain.

Nevertheless, there’s a high chance the scandal won’t stop here. EPA has kicked off a campaign that will see them testing vehicles coming from other carmaker in order to see if they meet diesel emission regulations.

Conspiracy theories about this being part of a plan to affect diesel sales in the US aside, we’re looking forward to EPA’s findings.

https://europe.autonews.com/article/20150921/ANE/150929996/vw-diesel-defeat-device-scandal-will-test-winterkorns-leadership
 
D-C zei:
Ik wil over dit nieuws verder geen schande spreken hoor, ik geloof ook niet dat Volkswagen de enige 'fraudeur' is en ik ben het met Barri eens dat Aziatische en Europese autofabrikanten doorgaans harder aangepakt lijken te worden, zelfs al vormt Volkswagen qua marktaandeel geen enkele bedreiging voor de Amerikaanse autofabrikanten.
Het VW marktaandeel is inderdaad te verwaarlozen, en nu gaat dit ook nog over diesels en die zijn totaal niet populair in Amerika. Best bijzonder dus dat ze hier zo'n mega-issue van maken (of doet de media dat alleen maar?).
 
Barri zei:
D-C zei:
Ik wil over dit nieuws verder geen schande spreken hoor, ik geloof ook niet dat Volkswagen de enige 'fraudeur' is en ik ben het met Barri eens dat Aziatische en Europese autofabrikanten doorgaans harder aangepakt lijken te worden, zelfs al vormt Volkswagen qua marktaandeel geen enkele bedreiging voor de Amerikaanse autofabrikanten.
Het VW marktaandeel is inderdaad te verwaarlozen, en nu gaat dit ook nog over diesels en die zijn totaal niet populair in Amerika. Best bijzonder dus dat ze hier zo'n mega-issue van maken (of doet de media dat alleen maar?).

Het gaat om 482,000 wagens met een diesel motor tussen 2009 en 2015.
 
Beetje onzin dat Europese of Aziatische auto's harder aangepakt zouden worden.

Er is ook wel eens de een of andere rel met financiele consequenties geweest rondom GM en Ford toen bleek dat ze wat onder de pet hielden.

En of de media het hypen? Vast wel, hier in ieder geval wel. Het is in ieder geval op CNN geen voorpagina nieuws.
 
Anderson zei:
En of de media het hypen? Vast wel, hier in ieder geval wel. Het is in ieder geval op CNN geen voorpagina nieuws.

Als ik naar cnn.com ga dan hoef ik nergens op te klikken om hierover al een bericht te zien.
 
nu dus wel. net nog niet. in de kolom Buzzzzzzz.. oftwel, die wordt dynamisch gevuld.

point taken. Bericht gaat natuurlijjk over de koersval, wat natuurlijk midden op de US handelsdag wel als een bom inslaat, meer dan de cheating.
 
Als je wat naar beneden scrolt dan staat er een bericht onder 'MONEY', in het midden van de pagina. Gaat over de reactie van de CEO.
 
Bon. Voorpagina nieuws, maar een mega-issue in de media, om het in de woorden van Barri te houden, ik heb niet dat idee na een hele beknopte te snelle scan ronde langs wat grote US nieuwssites.
 
JP2010 zei:
Barri zei:
D-C zei:
Ik wil over dit nieuws verder geen schande spreken hoor, ik geloof ook niet dat Volkswagen de enige 'fraudeur' is en ik ben het met Barri eens dat Aziatische en Europese autofabrikanten doorgaans harder aangepakt lijken te worden, zelfs al vormt Volkswagen qua marktaandeel geen enkele bedreiging voor de Amerikaanse autofabrikanten.
Het VW marktaandeel is inderdaad te verwaarlozen, en nu gaat dit ook nog over diesels en die zijn totaal niet populair in Amerika. Best bijzonder dus dat ze hier zo'n mega-issue van maken (of doet de media dat alleen maar?).

Het gaat om 482,000 wagens met een diesel motor tussen 2009 en 2015.
8.000 auto's per jaar, op zo'n grote markt als de VS. Niet heel veel dus, al is het voor VW een aardig aantal.
 
Eigenlijk zouden we allemaal moeten wachten op de uitslag van het onderzoek, maar ik ben bang dat dit niet veel gaat uitmaken, want de posities zijn al lang ingenomen, ook zonder de feiten of bewijzen....
De fanboys roepen in koor dat het "de Yanks alleen maar te doen is om een niet Amerikaans merk aan te pakken" en de anti-VAG roepers zien alleen de bevestiging van de mening die ze vooraf ook al klaar hadden.....

Een nogal vermoeiende discussie op dit moment....o_O, maar dan wel "discussie" tussen heel vette aanhalingstekens....
 
Barri zei:
JP2010 zei:
Het gaat om 482,000 wagens met een diesel motor tussen 2009 en 2015.
8.000 auto's per jaar, op zo'n grote markt als de VS. Niet heel veel dus, al is het voor VW een aardig aantal.

Ik dacht eerder aan 80.000.

Daarnaast: volgens mij is het gewoon een kwakkel, opgezet door JP2010 om zijn nieuw topic wat te stofferen ;)
 
Anderson zei:
Bon. Voorpagina nieuws, maar een mega-issue in de media, om het in de woorden van Barri te houden, ik heb niet dat idee na een hele beknopte te snelle scan ronde langs wat grote US nieuwssites.

Dat ben ik wel met je eens. Nu interesseert het Amerikanen sowieso nauwelijks wat er gebeurt (met bedrijven) buiten de VS, dus heel verrassend is dat niet.

@Majortom,
Mooie opsomming. Kort door de bocht, maar snap je wel. Lees de reacties op de homepage van deze site eens. Je ligt gegarandeerd dubbel van het lachen.
Wat ik me meer afvraag (wellicht omdat ik me niet 100% heb ingelezen): VW heeft een onafhankelijke partij ingehuurd om dit te onderzoeken... Waarin zit die onafhankelijkheid dan?
 
[size=x-large]VW faces legal fallout from cheating -- this time in Germany[/size]


VW CEO Martin Winterkorn appears in a news broadcast on a TV in front of the German share price index DAX board at the Frankfurt stock exchange. VW shares plunged more than 20 percent on Monday, their biggest ever one-day fall.

Photo credit: Reuters

September 21, 2015 19:11 CET

BERLIN (Bloomberg) -- Volkswagen's legal problems started in the U.S., but the carmaker is finding the fallout over its cheating on U.S. environmental tests is extending to its home market of Germany.

VW's shares lost nearly a quarter of their value on Monday in Frankfurt, and financial regulator Bafin is looking at possible violations of German rules. VW also faces legal threats from investors and environmental groups.

"Like in comparable cases, with strong share movements we look at the VW stock as to insider trading, market manipulation, and ad-hoc disclosure rules," Bafin spokeswoman Anja Schuchhardt said in an e-mail. "But this is a matter of routine."

VW admitted to fitting its U.S. diesel vehicles with software that turns on full pollution controls only when the car is undergoing official emissions testing, the Environmental Protection Agency said Friday. With 482,000 autos part of the case, the U.S. fine could theoretically total more than $18 billion. The final fine will likely be far less.

During normal driving, the cars with the software -- known as a “defeat device” -- would pollute 10 times to 40 times the legal limits, the EPA estimated. The discrepancy emerged after the International Council on Clean Transportation commissioned real-world emissions tests of diesel vehicles including a Jetta and Passat, then compared them to lab results.

VW halted sales of the models involved on Sunday and said it is cooperating with the probe and ordered its own external investigation. CEO Martin Winterkorn, who has led the company since 2007, said he was “deeply sorry” for breaking the public’s trust and that VW would do “everything necessary in order to reverse the damage this has caused.”

Andreas Tilp, a lawyer representing investors in German court, says VW may have to pay damages to stockholders in Germany if the allegations of U.S. authorities are upheld. Investors may seek to recover losses incurred because of the stock’s decline.

"We’re convinced that VW failed to properly inform the markets and is liable to investors who can seek billions," Tilp said. "Concealing for years the immense risks of the pollution manipulation and the U.S. probes is a violation of capital market rules.”

Volkswagen spokesman Claus-Peter Tiemann said he can’t comment on the German legal developments and referred to Winterkorn’s earlier comments.

Environmental group Deutsche Umwelthilfe said it will sue carmakers to have diesel vehicles removed from the streets starting 2016. It will also take legal action to have Germany’s Federal Motor Transport Authority revoke licenses for the vehicles.

While rules on emissions are similar in the U.S. and Germany, the Federal Motor Transport Authority isn’t properly controlling its implementation, Juergen Resch, DUH’s director, said in an e-mailed statement.

The German agency isn’t controlling pollution, and should use recalls in case of violations of environmental rules, Resch said. The Federal Motor Transport Authority’s press office didn’t reply to an e-mail seeking comment.

VW has promised to support testing by German authorities of the company's diesel cars, the transport ministry said on Monday. In a statement, it said that Alexander Dobrindt, the transport minister, had talked to Winterkorn and that Winterkorn had expressed his "absolute support" for the independent testing of diesel car models that the minister had ordered.

Earlier the Bild newspaper had said Dobrindt has ordered an examination of Volkswagen diesel cars.

https://europe.autonews.com/article/20150921/COPY/309219867/vw-faces-legal-fallout-from-cheating-this-time-in-germany
 
Aiaiai, dit is niet zomaar even iets, dit gaat VW/VAG erg veel pijn doen..
 
Majortom zei:
Eigenlijk zouden we allemaal moeten wachten op de uitslag van het onderzoek, maar ik ben bang dat dit niet veel gaat uitmaken, want de posities zijn al lang ingenomen, ook zonder de feiten of bewijzen....

Ehmm bewijzen? VW heeft al toegegeven dat ze bewust een 'EPA cheat' module in de motorsoftware hebben ingebouwd.
 
[size=x-large]How VW's 'clean diesel' made a liar out of me[/size]

September 21, 2015 - 2:14 pm ET

DETROIT -- Volkswagen AG has made a liar out of me.

For months, I’ve been telling people about how much I like the 2015 Golf SportWagen TDI that I bought in May. I held out for a year for the arrival of this redesign, which has a sleeker silhouette, more interior space and a new, 2.0-liter, turbocharged “Clean Diesel” engine.

I’ve boasted about how I’ve been averaging 45 to 50 mpg for my 90-mile round-trip commute. And about how diesel prices have actually fallen below regular unleaded gasoline in recent months, making me feel especially smart.

Some friends and family members have asked: “But aren’t diesels dirty?”

“No,” I’ve explained, with the self-assurance of someone who writes about the auto industry for a living. “VW makes ‘clean’ diesels.”

And now I’ve been proved wrong by this especially brazen corporate scandal to which regulators say VW has admitted.

Of course, there was nothing different about my car when I hopped into it this morning. Same quiet cabin, low-end torque, taut handling and lofty fuel economy. It’s just that now I know I’m spewing up to 40 times as much nitrous oxide as the U.S. Clean Air Act permits.

I’ve got enough things on my mind without that sort of ecological guilt to carry around.

So whenever VW issues a recall, I’ll dutifully go to my dealership to have the work done. I’m guessing that could lower the horsepower and/or torque ratings, though. Won’t VW then be obligated to cut checks to me and nearly 500,000 other VW owners as compensation for reduced performance and resale value?

I’m sure there is no shortage of class-action attorneys working on our behalf as we speak. A year or two from now, or whenever this self-inflicted disaster gets sorted out, I’ll happily cash the check.

But I’d rather have the uncompromised car that I’ve been enjoying for the past four months.

https://www.autonews.com/article/20150921/BLOG06/150929984
 
[size=x-large]Curious clean-air group discovered VW emissions violations[/size]

THE VW DIESEL CRISIS


Jeff Plungis
Dana Hull
September 21, 2015 - 11:21 am ET

(Bloomberg) -- It didn’t add up.

The Volkswagens were spewing harmful exhaust when testers drove them on the road. In the lab, they were fine.

Discrepancies in the European tests on the diesel models of the VW Passat, the VW Jetta and the BMW X5 last year gave Peter Mock an idea.

Mock, European managing director of a little-known clean-air group, suggested replicating the tests in the U.S. The U.S. has higher emissions standards than the rest of the world and a history of enforcing them, so Mock and his American counterpart, John German, were sure the U.S. versions of the vehicles would pass the emissions tests, German said. That way, they reasoned, they could show Europeans it was possible for diesel cars to run clean.

“We had no cause for suspicion,” German, U.S. co-lead of the International Council on Clean Transportation, said in an interview. “We thought the vehicles would be clean.”

So began a series of events that resulted in Volkswagen AG admitting that it built “defeat device” software into a half- million of its diesel cars from 2009 to 2015 that automatically cheated on U.S. air-pollution tests. The world’s second-biggest carmaker now faces billions in fines, possible jail time for its executives and the undoing of its U.S. expansion plans.

“I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the public,” Volkswagen CEO Martin Winterkorn said in a statement on Sunday. “We will do everything necessary in order to reverse the damage this has caused.”

Gaming emissions

VW said it is cooperating with regulatory investigations and ordered its own external probe.

German and his group were actually trying to prove exactly what Volkswagen has been claiming for years: that diesel is clean.

They asked West Virginia University for help. The school’s Center for Alternative Fuels, Engines and Emissions had the right equipment -- a portable emission measurement system to stick in the car trunk, attached to a probe to shove up the exhaust pipe. German’s group, funded mostly by foundations, didn’t.

Testers drove the monitor-equipped diesels from San Diego to Seattle because if Volkswagen had gamed the emission test, they couldn’t be sure how, German said.

In another cheating case years ago, he said, long-haul trucks were equipped with devices that allowed the engines to gradually discharge more and more harmful nitrogen oxides the longer the vehicle cruised at the same speed. The more emissions, generally speaking, the greater the engine power. The 1,300-mile trip under varying conditions would expose any such scheme in the VWs, German said.

Meanwhile, the California Air Resources Board tested the vehicles in their laboratories and they passed.

Open road

Then German received the results of the real-world tests.

“We were astounded when we saw the numbers,” he said.

On the open road, the Jetta exceeded the U.S. nitrogen oxide emissions standard by 15 to 35 times. The Passat was 5 to 20 times the standard.

“It was shocking,” German said.

The BMW X5 passed the road test.

The California watchdog and the EPA opened an investigation into Volkswagen in May 2014, according to letters published Friday. Talks between the parties went on for several months, with VW trying to replicate the West Virginia University results. The company said it had identified the reasons for the higher emissions and proposed a fix. That resulted in a recall of nearly 500,000 U.S. vehicles in December to implement a software patch.

The California agency continued to test VW cars after the recall began. It was concerned that real-world road tests couldn’t confirm that the software patch was working. Sure enough, nitrogen oxide emissions were still in violation of California and U.S. laws. The agency shared those findings with Volkswagen and the EPA on July 8.

Certify sales

At the same time, regulators were considering whether to certify VW’s 2016 models for sale -- a routine process for most automakers. Regulators said they wouldn’t approve the cars unless the company resolved the questions about real-world tailpipe pollution. VW engineers continued to suggest technical reasons for the test results. None of the explanations satisfied regulators, who indicated the models wouldn’t be certified.

“Only then did VW admit it had designed and installed a defeat device in these vehicles in the form of a sophisticated software algorithm that detected when a vehicle was undergoing emissions testing,” the EPA said in its letter to VW Friday.

The VW investigation covers seven years’ production of diesel cars, including the VW Jetta, Golf, Beetle and Passat and the Audi A3.

China, Europe questions

“We have no idea if this is also going on in China and Europe but we definitely think the question should be asked, especially since the agencies in those places don’t have the expertise and the legal authority that they have here in the U.S.,” German said.

Volkswagen has struggled to gain a foothold in the U.S., the world’s second-biggest car market, with a strategy built in part on touting the efficiency of fun-to-drive “clean diesel.” Now those vehicles have been shown to be anything but.

Diesel versions of the Beetle, Golf, Jetta and Passat comprise more than a quarter of the brand’s sales in the U.S. and are a vital part of the company’s strategy for meeting tougher U.S. fuel-economy standards going into effect in coming years. More than other carmakers, VW has chosen to focus on diesel technology instead of electrics or hybrids.

Volkswagen is introducing a freshened Passat midsize sedan Monday night in Brooklyn, New York.

https://www.autonews.com/article/20150921/OEM11/150929988
 
[size=x-large]Why VW's betrayal with diesel engines is different[/size]

ANDREW STOY

For the second time in my life, it appears that the U.S. diesel passenger car market has been mortally wounded by a car company claiming to be its champion.

The first time, it was due to incompetence: GM foisted an underdeveloped diesel V-8 engine on customers, dealers and technicians who were ill prepared to maintain it.

This time, it’s due to outright dishonesty on the part of Volkswagen, a leader in U.S. sales of passenger cars with diesel engines. There’s nothing wrong with the engines or their drivability; rather, they emit vastly more pollution than advertised to either the public or the EPA.

The only reason they were ever approved for sale in America is due to a software trick known as a "defeat device" that VW engineers deliberately designed to mislead emissions testers.

Selling a crappy car is one thing. Lying to customers is another entirely. Which ends up being the more egregious offense in the eyes of the buying public remains to be seen, but Volkswagen, and Audi, may have irreparably damaged the carefully cultivated niche of TDI -- the company’s trade name for its diesel powertrain -- enthusiasts who appreciate the outstanding fuel economy and good power. I know -- I’ve been one, as the owner of a Jetta TDI wagon from 2012-14.

During my ownership, through conversations with readers and while perusing online forums such as TDIClub.com, it became apparent that TDI buyers were, and are, like me, environmentally conscious driving enthusiasts.

That we were all unknowingly “rolling coal,” spewing exponentially more emissions into the atmosphere than we realized, and that Volkswagen was fully aware of its deception, carries a potent sting for those of us who believed the extra cost of a VW TDI vehicle was worth the fuel economy and emissions benefits.

For its part, Volkswagen seems to be taking the breach of trust seriously. The company has halted U.S. sales of remaining 2015 2-liter TDI cars on dealer lots, and Volkswagen CEO Martin Winterkorn has apologized for the crisis.

“I personally am deeply sorry that we have broken the trust of our customers and the publi," he said. "We will cooperate fully with the responsible agencies, with transparency and urgency, to clearly, openly, and completely establish all of the facts of this case. Volkswagen has ordered an external investigation of this matter.”

We’ll wait for the results of investigations from both VW and the EPA. But with hybrids and plug-in hybrids getting better each generation, and hydrogen-fueled cars on the cusp of mass-market feasibility, the timing of Volkswagen’s deception could mark the end of passenger car diesels in the United States. Again.

https://www.autonews.com/article/20150921/BLOG06/150929989
 
Rob0032 zei:
Anderson zei:
Bon. Voorpagina nieuws, maar een mega-issue in de media, om het in de woorden van Barri te houden, ik heb niet dat idee na een hele beknopte te snelle scan ronde langs wat grote US nieuwssites.

Dat ben ik wel met je eens. Nu interesseert het Amerikanen sowieso nauwelijks wat er gebeurt (met bedrijven) buiten de VS, dus heel verrassend is dat niet.

@Majortom,
Mooie opsomming. Kort door de bocht, maar snap je wel. Lees de reacties op de homepage van deze site eens. Je ligt gegarandeerd dubbel van het lachen.
Wat ik me meer afvraag (wellicht omdat ik me niet 100% heb ingelezen): VW heeft een onafhankelijke partij ingehuurd om dit te onderzoeken... Waarin zit die onafhankelijkheid dan?

Het geldt zeker niet voor alle reacties hier op het forum; daar zit hier en daar nog best een stuk toegevoegde waarde tussen....maar op de homepage blijkt dat de beruchte petjes (en ik bedoel de echte én de virtuele) zowel in het pro-VAG als het anti-VAG kamp zitten.....
En ik maar denken dat die allemaal in een gepimpte Golf tot met generatie IV/V rondscheurden....;)
Het is inderdaad komisch/tragisch wat er allemaal bij gehaald wordt.....de oorlog, samenzweringstheorieën en nog veel meer.....
De wereld is natuurlijk wel een stuk gemakkelijker te begrijpen als je alles in zwart/wit ziet.....o_O
 
Het is inderdaad een tsunami van onzin op de frontpage. Mensen zijn emotioneel en denken niet helder na, en halen er van alles en nog wat bij. Wat mij opvalt en ook stoort is dat ze de journalisten Roy en Cornelis niet serieus nemen, terwijl die toch een helder en genuanceerd verhaal houden. Die jongens hebben hun dagelijks werk gemaakt van de auto- industrie, en weten dit waarschijnlijk beter op waarde te schatten dan Sjaak uit Lutjebroek in een 15 jaar ouwe brik.

Punt is volgens mij dat de regelgeving ruimte laat voor gesjoemel, en als het waar is dat alle merken hun eigen manier hebben om er zo gunstig mogelijk uit te komen, betekent dit dat ze allemaal een boete verdienen. En wanneer dat zo is, zal een rechter mogelijk zeggen dat dit niet redelijk en billijk is, dat de regels onduidelijk zijn, en wordt het allemaal geschikt en de testcycli aangepast- hetgeen men toch al van plan was omdat er al consensus was over het feit dat die niet deugt. Noch in de VS, noch in Europa.

Ik verwacht daarom dat het met een sisser zal aflopen, er wordt geschikt voor een paar honderd miljoen dollar, nieuwe meetcycli in de toekomst en zand erover.
 
Barri zei:
Dan nog is 80.000 op zo'n grote markt niet bijzonder veel.

Maar dat is het punt toch niet? Het gaat om de eventuele boete die ze opgelegd kunnen krijgen, de imagoschade die ze eventueel oplopen, en het aandeel wat flink in waarde gezakt is.
 
JP2010 zei:
Barri zei:
Dan nog is 80.000 op zo'n grote markt niet bijzonder veel.

Maar dat is het punt toch niet? Het gaat om de eventuele boete die ze opgelegd kunnen krijgen, de imagoschade die ze eventueel oplopen, en het aandeel wat flink in waarde gezakt is.

juist. even 14 miljard euro aan beurswaarde weg.
https://www.marketwatch.com/story/volkswagen-loses-14-billion-in-value-as-scandal-related-to-emissions-tests-deepens-2015-09-21
 
Nu dat zo gekelderd is...zou het niet weer stijgen? Misschien een goed moment om aandelen te kopen...of denk ik dan simpel.
 
Boppie zei:
Nu dat zo gekelderd is...zou het niet weer stijgen? Misschien een goed moment om aandelen te kopen...of denk ik dan simpel.

aandeel volkswagen ag staat al een tijd onder druk, stond in april nog op €250

oneV0yy.jpg

https://www.marketwatch.com/investing/stock/vow3?countrycode=de&mod=MW_story_quote

dan is de boete nog niet definitief, en heeft de chinese markt het ook moeilijk.
 
Ik vraag mij toch af of het niet weer flink zal gaan stijgen op de wat langere termijn. VW is ondanks de negatieve publiciteit een behoorlijk groot en stabiel bedrijf.

Maar het blijft gokken denk ik.
 
VW komt op achterstand in Amerikaanse markt

Gerben van der Marel

Gisteren, 18:14
Update: gisteren, 21:10

De geloofwaardigheid van Volkswagen in Amerika heeft een enorme deuk opgelopen met de onthulling afgelopen vrijdag dat het Duitse bedrijf belangrijke milieuwetten heeft overtreden. De Duitsers hebben de verkoop van auto’s met dieselmotoren meteen stopgezet. De onthulling door de Amerikaanse milieuautoriteiten is des te pijnlijker omdat de motoren in kwestie, volgens VW, niet alleen prima prestaties leveren, maar ook nog erg schoon zijn. Het was een belangrijk verkoopargument waarmee VW zijn Amerikaanse marktaandeel probeerde op te vijzelen.

In de VS vertegenwoordigen dieselauto’s met 1% weliswaar maar een klein deel van de automobielsector. Maar de meesten worden gemaakt door Volkswagen. De zaak kan daarmee verstrekkende gevolgen hebben.

Concurrentie won al terrein

De doelstelling van VW om over drie jaar 800.000 voertuigen te verkopen in de VS lijkt verder weg dan ooit. Volkswagen had het al moeilijk op de Amerikaanse markt. Kopers kiezen steeds vaker voor Ford en General Motors. Volkwagen verkoopt jaarlijks tien miljoen auto’s. China is de grootste markt voor Volkswagen. Slechts een fractie wordt verkocht in autoland Amerika waar het bedrijf slechts een marktaandeel heeft van 3,5%.

Autofabrikanten botsen wel vaker met de machtige Amerikaanse milieudienst EPA. Maar voor zover bekend heeft geen enkel bedrijf het ooit zo bont gemaakt als Volkswagen. Het heeft na zeven jaar ontkenningen alsnog bekend dat het geknoeid heeft met systemen waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen van dieselauto’s wordt gemeten. De overtredingen hebben plaatsgevonden vanaf 2009 en duurden voort tot en met dit jaar. De autofabrikant kwam pas met een verklaring voor de hoge uitstoot toen autoriteiten dreigden met een verbod op de verkoop van alle Volkswagen-dieselauto’s in 2016.

Strafrechtelijke vervolging dreigt

Volkswagen riskeert een miljardenboete. Strafrechtelijke vervolging in de VS behoort ook nog tot de mogelijkheden. Consumentenorganisaties vinden dat klanten zijn belazerd. De verwachting is dat Amerikaanse klanten de Duitse onderneming onder vuur zullen zetten met class action-rechtszaken. In het weekend volgden uitgebreide excuses van de topman van Volkswagen. De beurskoers stortte maandag in.

Volgens de Environmental Protection Agency (EPA) heeft Volkswagen software in de auto’s laten installeren waardoor het lijkt dat ze minder schadelijke stoffen uitstoten. Circa 482.000 dieselauto’s die zijn verkocht sinds 2008 zouden niet voldoen aan de normen van de zogenoemde Clean Air Act. Ze worden mogelijk teruggeroepen voor inspectie. Lang niet alle Volkswagen-voertuigen die worden verkocht in de VS zijn betrokken in de kwestie. Het gaat om Volkswagen-modellen als de Beetle, Jetta, Golf en Passat en om een kleinere Audi A3.

Wat wist de top?

De grote vraag is in hoeverre de leiding van het centraal en hiërarchisch aangestuurde Volkswagen op de hoogte was van het bedrog. EPA heeft een briefwisseling met Volkswagen naar buiten gebracht waarin de beschuldiging nog wordt tegengesproken met technische argumenten.

De hoogste boete ooit die de EPA ooit oplegde in vergelijkbare zaken is $300 mln. Vorig jaar werden Hyundai en Kia voor dat bedrag beboet omdat ze hun milieuprestaties hadden opgeblazen. In 1998 betaalden zeven producenten van zware dieselmotoren $1 mrd aan de Amerikaanse autoriteiten. Deze bedrijven hadden, net als Volkswagen, software geïnstalleerd waardoor vrachtwagens door testen kwamen, terwijl ze drie keer de maximaal toegestane uitstoot produceerden. Of de EPA meer autofabrikanten op de korrel heeft is niet bekend.


Bron: (FD betaalmuur) https://fd.nl/ondernemen/1119662/vw-komt-op-achterstand-in-amerikaanse-markt

==========

Het is dus helemaal niet nieuw.. in de vorige eeuw werd er al manipulatieve software toegepast.

Overigens, ik dacht juist dat VW met de diesels in 'huis /tuin / keuken modellen dat deel van de Amerikaanse markt wilde veroverden.. juist omdat deze (in theorie) zo 'schoon' waren.
 
Nog ff iets anders dat ik las, Amerikaans gerelateerd.

Jaarlijks exporteren de Verenigde Staten ongeveer 150 duizend occasions naar Europa. Eenderde van deze auto’s heeft een of meerdere ernstige gebreken. Veel van deze schadeauto’s worden in Litouwen op kenteken gezet en doorgevoerd naar West-Europa. Dat meldt Carfax, een Amerikaanse leverancier van voertuigdata en -historie. Er zouden honderden opgeknapte wrakken op de Nederlandse weg rijden.


Lees verder op de bronpagina:
https://www.automotive-online.nl/home/14271-vs_exporteert_ernstig_beschadigde_autos_naar_eu.html


Het zou dus zomaar kunnen dat een Amerikaanse, 'beschadigde' Jetta diesel hier in Europa rondrijdt met 'foute software':T
 
[size=x-large]Volkswagen heeft ook buiten VS veel uit te leggen[/size]


[size=small]Het dieselschandaal bij Volkswagen roept ook buiten de Verenigde Staten veel vragen op. Zuid-Korea gaat de uitstoot van dieselauto's van het Duitse autoconcern onderzoeken. En in eigen land nagelde dinsdag automobielclub ACE het bedrijf aan de schandpaal.

Het Zuid-Koreaanse milieuministerie gaat enkele duizenden Jetta's, Golfjes en Audi A3's op de testbank zetten om te kijken of ook daar geknoeid is met de motoren zodat ze in dergelijke testsituaties schoner lijken dan ze daadwerkelijk zijn. In de VS bleek dat het geval te zijn, meldde de federale milieudienst EPA vrijdag.

ACE, de op een na grootste autoclub van Duitsland, acht het op grond van eigen onderzoek zeer waarschijnlijk dat VW ook in eigen land gesjoemeld heeft. Een woordvoerder sprak tegenover persbureau DPA van "systematische misleiding van de consument''.

Topman Martin Winterkorn heeft verkeersminister Alexander Dobrindt evenwel verzekerd dat Volkswagen in Duitsland geen diesels heeft verkocht waarmee geknoeid is. Dat zei de bewindsman maandagavond laat na een "zeer constructief'' gesprek met de VW-baas.

Het schandaal kan Volkswagen alleen al in de VS op een boete van een slordige 16 miljard euro komen te staan. Veel erger is echter de imagoschade, meent het Duitse instituut voor economisch onderzoek DIW. Die kan ook andere Duitse exportbedrijven treffen. Daarmee staan volgens DIW veel banen op het spel.[/size]

https://www.autoweek.nl/nieuws/34360/volkswagen-heeft-ook-buiten-vs-veel-uit-te-leggen?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl
 
[size=x-large]Volkswagen owners want payback over pollution-control cheating[/size]

[size=small]Vehicle owners will get notices after Volkswagen and Audi have developed a way to fix the cars’ emissions controls.
Related Stories
Jeff Plungis, Alan Levin and Alison Vekshin
September 22, 2015 - 12:01 am ET
WASHINGTON (Bloomberg) -- John Decker bought his 2013 Volkswagen Jetta diesel thinking he was doing his part to improve the environment and reduce his carbon footprint.

Now that the German automaker has admitted its claims about the model’s performance were false, he just wants the company to buy it back from him.

“I feel completely deceived by Volkswagen,” Decker, of Sacramento, Calif., said in an interview. “I’m extremely upset about it. I feel defrauded.”

Decker is in good company: 482,000 Audi and Volkswagen cars sold in recent years came with software that turns on full pollution controls only when the car is undergoing emissions testing. At other times, the cars pollute 10 times to 40 times the legal limits.

The U.S. Justice Department, the Environmental Protection Agency and regulators in California are all investigating. Eventually, the cars may be recalled and cash settlements -- or a buyback like Decker wants -- may be negotiated. Volkswagen has suspended sales of the affected models in the meantime.

Edmunds.com, which operates an online car-buying guide, is advising Volkswagen owners to hold onto theirs for now -- if for no other reason than they’re likely to get lower prices in a sale or a trade-in at a dealer. Owners who bought diesels for their environmental benefits may feel a moral objection to driving them until there’s an emission fix, said Jessica Caldwell, the website’s director of industry analysis.

EPA recalls

“The good news for these owners is that there is no imminent safety threat in driving these vehicles,” Caldwell said. “But until Volkswagen reveals a plan for how they will either buy back the cars or fix them so that they truly meet emissions standards, all affected owners will have to wait and see.”

The affected vehicles are diesel-powered versions of some of VW’s most popular U.S. cars: the Beetle, the Jetta, the Golf and the Passat for model years 2009-2015. The Audi A3 is also part of the investigation.

The cars haven’t been recalled, but the EPA has the power and expects to invoke it, according to agency spokeswoman Liz Purchia. Vehicle owners will get notices after Volkswagen and Audi have developed a way to fix the cars’ emissions controls, Purchia said.

Justice Department

“Determinations regarding potential penalties and other remedies will be assessed as part of the investigation EPA has opened in conjunction with the U.S. Department of Justice,” Purchia said.

A fix that improves the emissions may reduce on-the-road performance, said Bill Visnic, an independent auto analyst in Weirton, W.Va. It would be very difficult for Volkswagen to add new pollution-control equipment to the existing engines, so the only way to fix it may be to cut horsepower and fuel economy performance to lower the pollution output once the software is eliminated, he said.

That would diminish one of the primary selling points of the vehicles.

Decker, a photographer, said he was impressed with the performance of his Jetta TDI sportwagon, especially compared to other cars that are environmentally friendly, such as the Toyota Motor Corp. hybrid Prius.

Sporty drive

“I settled on the Volkswagen because it was fun and sporty to drive and the Prius was doggy and slow and wasn’t very powerful,” Decker said. “It was definitely a consideration to get a vehicle that was fun to drive and good for the environment was what I thought I was buying into.”

Decker wants Volkswagen to compensate him for the purchase. He said he has been in contact with the law firm of Hagens Berman Sobol Shapiro LLP in Seattle, which announced last week it was filing a federal lawsuit against Volkswagen. The firm estimates that some consumers paid as much as $7,000 more for a diesel model.

“I don’t want my car anymore, frankly,” Decker said. “I’d like Volkswagen to buy it back from me. I really don’t want it. I don’t want to drive it. I don’t want anything to do with Volkswagen.”

The primary goal of environmental regulators will be to clean up emissions. It remains to be seen what kind of compensation consumers will get. Websites like VolkswagenOwnersClub.com were abuzz with members asking how they could join class-action lawsuits and whether emission fixes would harm their cars’ performance.

All U.S. states follow either federal or California rules on limiting tailpipe pollution, said Paul Miller, deputy director of the Northeast States for Coordinated Air Use Management, an organization that helps set policy for New York, New Jersey, Massachusetts and five other states.

State regulators

Regulators probably won’t order cars off the road since that would punish the drivers, who didn’t do anything wrong, he said.

“I think what they’re pursuing based on what I’ve seen is a swift requirement that VW go back at no cost and fix the software defeat device that they put into the cars,” Miller said.

In some cases where regulators have determined cars don’t meet safety or other standards, car owners get cash. Last year, Ford Motor Co. offered $200 to $1,050 in rebates to 200,000 consumers for inflated fuel-economy claims.

In a recent safety-related recall, the Transportation Department went even further, forcing Fiat Chrysler to buy back defective Jeeps. It’s not clear whether the EPA has the same authority, but with potential fines of as much as $18 billion, the automaker may be willing to negotiate a settlement. The final fine will likely be far less.

Company CEO
“We at Volkswagen will do everything that must be done in order to re-establish the trust that so many people have placed in us,” VW CEO Martin Winterkorn said on Saturday.

Then there are civil lawsuits.

“This is as big a thing as I’ve seen on the legal landscape in a long time,” said Robert A. Clifford, a Chicago lawyer who has filed a lawsuit on behalf of VW owners.

While it’s too early to say how VW diesel owners would be compensated, possibilities include payment for a vehicle’s loss of value, punitive damages for the company’s intentional misconduct and even money for people’s emotional distress, according to Clifford, a partner with Clifford Law Offices.

“This is one of those cases where the creative juices of the organized bar are going to come out in full display,” he said.

Consumers who own cars that aren’t doing what they’re intended to do will expect compensation, said Mark Rechtin, Consumer Reports autos editor and former longtime staff member at Automotive News.

Loyal customers
“If you get fewer horsepower, or the fuel economy is what you’d get in a cheaper gasoline version of the same car, what’s the damage to your wallet?” Rechtin said.

Even though Volkswagen has admitted it fooled the EPA’s tests, some loyal customers say they remain skeptical about the findings.

“I think it’s too early to throw Volkswagen under the bus,” Perry Meade, a Volkswagen collector from Greenfield, Ind., said in an interview.

Among the almost 100 Volkswagens Meade has owned in the last 25 years is a Jetta diesel with about 300,000 miles on it, he said. While that car was built before the alleged fraud began in 2009, he said he is considering buying a new one.

“They better not quit selling diesels here,” he said. “I will be upset.”

Meade, whose City of First Volkswagen Club in Kokomo, Ind., is holding an Oktoberfest “cruise-in” Sept. 25, said he wouldn’t mind if emission fixes harmed performance on diesel models.

“I’m fine with losing a little bit of horsepower to have the longevity and reliability of a good power plant,” he said.[/size]
https://www.autonews.com/article/20150922/OEM11/150929975/volkswagen-owners-want-payback-over-pollution-control-cheating
 
Bimmert zei:
Die jongens hebben hun dagelijks werk gemaakt van de auto- industrie, en weten dit waarschijnlijk beter op waarde te schatten dan Sjaak uit Lutjebroek in een 15 jaar ouwe brik.

Met alle respect, maar heb je echt de illusie dat de AW-redacteuren allemaal uit de Randstad komen, subtropische namen hebben en gloednieuwe auto's hebben? Ik wens je dan graag uit die droom te helpen, ondanks dat ik het wel eens ben met de rest van je betoog. Veel emoties en ongefundeerde, willekeurige uitlatingen.

Het moet wel van m'n hart dat ik vind dat men hier soms wel voorbij gaat om waar het in dit geval om draait. Er worden allerlei zaken bij gehaald om dit te bagatelliseren, zoals onbetrouwbare meetcycli of soortgelijke gevallen in het verleden. Lijkt me in dit geval nauwelijks of zelfs irrelevant. Want wat nou als dit echt waar is? Lijkt me behoorlijk kwalijk als VW de boel bewust besodemietert. En in de VS is men niet terughoudend om een exorbitante boete op te leggen om een precedent te scheppen.
 
[size=x-large]Pressure builds on Winterkorn as emissions-cheating probe spreads[/size]

[size=small]September 22, 2015 09:38 CET -- UPDATED: Sept. 22 11:50 CET - new story
PARIS (Reuters) -- The scandal engulfing Volkswagen, which has admitted cheating diesel vehicle emissions tests in the U.S., spread today as a French minister called for an EU-wide probe and South Korea said it would conduct its own investigation.

French Finance Minister Michel Sapin said an European Union inquiry is needed into emissions-cheating and the probe should be extended to French automakers. "It has to be done at a European level," he told Europe 1 radio in an interview today. "We are a European market with European rules. It is these that have to be respected. It is these that have been violated in the United States."

"While it is being done on Volkswagen, I think that in order to reassure people, we will need to also do it for the French manufacturers, but I have no reason to think the French manufacturers will have conducted themselves the way VW did," he said.

There have been no suggestions so far that other carmakers have engaged in the same practices as Volkswagen. German rivals BMW and Daimler have said the accusations against VW did not apply to them.

A committee of Volkswagen's supervisory board is due to meet on Wednesday to discuss the crisis. The full board is due to meet on Friday to extend CEO Martin Winterkorn's contract until end-2018.

Heads are certain to roll at Volkswagen once it becomes clear who at VW was responsible for the falsification of emissions tests, a German politician and VW supervisory board member said today.

"I am sure that there will be personnel consequences in the end, there is no question about it," supervisory board member Olaf Lies told German radio station Deutschlandfunk today. But he said a thorough investigation would first have to identify the person or people who were involved in the issue.

Some analysts suggest Winterkorn, who recently saw off a challenge to his leadership with the ousting of long-time chairman Ferdinand Piech, will have to go. Winterkorn oversees group r&d operations and ran the core Volkswagen brand between 2007 and 2015, including the period when some of its cars were found violating U.S. clean air rules.

"Winterkorn either knew of proceedings in the U.S. or it was not reported to him," Evercore ISI analyst Arndt Ellinghorst said. "In the first instance, he must step down immediately. In the second, one needs to ask why such a far-reaching violation was not reported to the top and then things will get tough too."

The Swiss Federal Roads Office today said it is investigating whether the same type of VW diesel cars that were sold in the U.S. were also sold in Switzerland. It said results were due within days. Swiss broadcaster SRF quoted a spokesman for VW in Switzerland as saying that VW autos sold in Europe and thus Switzerland at the time in question met emissions standards.

The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) said on Friday that Volkswagen used software that deceived regulators measuring toxic emissions and that it could face penalties of up to $18 billion. The EPA said on Monday it would widen its investigation to other automakers.

Media reports say the U.S. Department of Justice has also started a criminal probe into the allegations against Volkswagen, which cover VW and Audi-branded diesel models including the Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf and Passat.

South Korea today said it would investigate emissions of three VW and Audi diesel cars. The probe will involve 4,000 to 5,000 vehicles, covering VW Jetta and Golf models and the Audi A3 produced in 2014 and 2015.

VW's shares fell to a new three-year low in early trade, extending Monday's 19 percent plunge. At 08:45 GMT, Volkswagen shares were down 6.3 percent at 123.85 euros after touching a low of 123.4 euros. The European auto sector index was down 4 percent, as analysts speculated all carmakers could face more stringent tests from regulators.[/size]
https://europe.autonews.com/article/20150922/ANE/150929974/pressure-builds-on-winterkorn-as-emissions-cheating-probe-spreads
 
[size=x-large]Volkswagen zet 6,5 miljard opzij voor fraude VS[/size]

[size=small]Het Volkswagenconcern neemt het zekere voor het onzekere en zet alvast 6,5 miljard euro opzij voor de fraude met de uitstoot van diesel-auto's in de VS. De koers keldert 13 procent.

Volkswagen kan een boete krijgen van maximaal 16 miljard euro. De voorziening is bedoeld om de kosten te dekken 'de noodzakelijke servicemaatregelen en andere inspanningen om het vertrouwen van de klanten terug te winnen.'

Dat maakt de autofabrikant, marktleider in Europa en sinds kort de grootste in de wereld, bekend. De voorziening wordt verantwoord in de resultaten over het derde kwartaal. Omdat diverse onderzoeken naar de kwestie nog in volle gang zijn, kan het uiteindelijke bedrag nog veranderen.[/size]
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/volkswagen-zet-65-miljard-opzij-voor-fraude-vs
 
[size=x-large]Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle[/size]

[size=small]De leugens van Volkswagen over type auto’s die binnen bepaalde milieunormen vielen, zijn voor Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) aanleiding om de rechtbank te verzoeken het lopende onderzoek naar de milieuzone in Utrecht te heropenen.

Dat heeft voorman Kees van Oosten van de stichting laten weten. De afgelopen dagen kwam naar buiten dat dieselauto’s van Volkswagen in de VS zo waren ingesteld dat ze bij testen voldeden aan milieunormen, maar bij normaal gebruik niet. “Ons bedrijf was oneerlijk tegenover milieudienst EPA, de Californische autoriteiten en tegen jullie allemaal. We hebben het totaal verprutst,” zei topman Michael Horn van Volkswagen vanochtend.
Afgelopen donderdag is het hoger beroep behandeld dat door SSLU en de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) was ingesteld om het besluit tot invoeren van de veelbesproken milieuzone terug te draaien. Reden voor dit hoger beroep was voornamelijk dat de twee partijen ‘Euroklasse’ een onbetrouwbare maatstaf vinden om schone en vieze diesels van elkaar te onderscheiden.
Milieudefensie wist van fraude

Met de kennis van nu is Van Oosten verbaasd over de reactie van Milieudefensie tegenover de NOS. “Het is zeer verrassend dat Milieudefensie van deze praktijken op de hoogte blijkt te zijn. Woordvoerder/campagneleider Ivo Stumpe liet voor de NOS-tv weten altijd al geweten te hebben dat er ‘volop gefraudeerd’ wordt door autofabrikanten. Het testen van auto’s om te beoordelen of ze aan de Euro-normen voldoen wordt door fabrikanten zelf gedaan.”

As de milieudefensie inderdaad al die tijd op de hoogte was van de fraude dan dienen daaruit conclusies te worden getrokken, vindt Van Oosten. “Voor de SSLU is het volstrekt onbegrijpelijk en zeer laakbaar dat Milieudefensie de kennis waarover zij meent te beschikken tijdens de zitting heeft achterhouden. Te meer omdat Milieudefensie daardoor eraan heeft meegewerkt de valse schijn in stand te houden dat Euroklasse wél een betrouwbare maatstaf is.”[/size]
https://www.duic.nl/nieuws/kees-van-oosten-van-sslu-wil-heropening-onderzoek-milieuzone-na-volkswagen-debacle
 
Carfanatic zei:
die lange lappen tekst mogen van mij best wat korter en dan met een linkje. :)

Jah, maar de artikelen op autonews.com zijn niet altijd vrij opvraagbaar.
Nadat je 2/3x op die site een artikel hebt geopend, wordt je verwezen naar een registreer pagina. :)
 
Rob0032 zei:
Bimmert zei:
Die jongens hebben hun dagelijks werk gemaakt van de auto- industrie, en weten dit waarschijnlijk beter op waarde te schatten dan Sjaak uit Lutjebroek in een 15 jaar ouwe brik.

Met alle respect, maar heb je echt de illusie dat de AW-redacteuren allemaal uit de Randstad komen, subtropische namen hebben en gloednieuwe auto's hebben? Ik wens je dan graag uit die droom te helpen, ondanks dat ik het wel eens ben met de rest van je betoog. Veel emoties en ongefundeerde, willekeurige uitlatingen.

Het moet wel van m'n hart dat ik vind dat men hier soms wel voorbij gaat om waar het in dit geval om draait. Er worden allerlei zaken bij gehaald om dit te bagatelliseren, zoals onbetrouwbare meetcycli of soortgelijke gevallen in het verleden. Lijkt me in dit geval nauwelijks of zelfs irrelevant. Want wat nou als dit echt waar is? Lijkt me behoorlijk kwalijk als VW de boel bewust besodemietert. En in de VS is men niet terughoudend om een exorbitante boete op te leggen om een precedent te scheppen.

Ik begrijp geloof ik niet wat je precies bedoelt wanneer je het hebt over AW redacteuren die uit de Randstad etc. Geen idee waar ze wonen en wat voor auto's ze rijden. Maakt me ook niet uit, het zijn mensen die al jarenlang dagelijks met de autowereld bezig zijn en daarom hebben ze toch enige, zij het niet alwetende of ontegensprekelijke, autoriteit.

Overigens, het lijkt mij wel degelijk relevant om er andere gevallen bij te halen. Dat is in juridische zin de context waarbinnen één en ander al dan niet plaatsvindt, en wat mede bepalend kan zijn voor het al dan niet strafbaar stellen en een eventuele strafmaat. Met andere woorden, het maakt in juridische zin uit of de acties van VW op zichzelf staan of dat het schering en inslag binnen de auto industrie is. Gaat het om één fabrikant of neemt de hele sector een loopje met de testcycli. In het eerste geval ziet het er voor VW slechter uit dan in het tweede geval.
 
JP2010 zei:
[size=x-large]Kees van Oosten van SSLU wil heropening onderzoek milieuzone na Volkswagen-debacle[/size]

(..)

As de milieudefensie inderdaad al die tijd op de hoogte was van de fraude dan dienen daaruit conclusies te worden getrokken, vindt Van Oosten. “Voor de SSLU is het volstrekt onbegrijpelijk en zeer laakbaar dat Milieudefensie de kennis waarover zij meent te beschikken tijdens de zitting heeft achterhouden. Te meer omdat Milieudefensie daardoor eraan heeft meegewerkt de valse schijn in stand te houden dat Euroklasse wél een betrouwbare maatstaf is.”[/size]
https://www.duic.nl/nieuws/kees-van-oosten-van-sslu-wil-heropening-onderzoek-milieuzone-na-volkswagen-debacle

Ah, meneer van Oosten heeft ook weer munitie gekregen om actie / protest te voeren. ;)

Volgens mij is de reactie van Milieudefensie gewoon wat 'aangezet' en doelt meneer Stumpe slechts op de huidige NEDC cyclus.. wat dus iets anders is dan nu bij VW Amerika speelt.
 
Oh, het loopt nu snel op. 11 miljoen (VAG?) auto's hebben de betreffende software, volgens Volkswagen..

Volkswagen heeft zo'n 11 miljoen auto's uitgerust met fraudesoftware. Dat heeft de Duitse autofabrikant bekendgemaakt na een eigen controle. VW is verwikkeld in een schandaal; het bedrijf heeft met speciale computerprogramma's tijdens autotests de uitstootcijfers van diesels gunstiger voorgesteld. Milieu-inspecteurs werden zo om de tuin geleid.

Bron: https://nos.nl/artikel/2059048-volkswagen-11-miljoen-auto-s-hebben-foute-software.html

Lijkt mij dat een deel daarvan ook wel in Europa rondrijdt..
 
Bimmert zei:
Rob0032 zei:
Bimmert zei:
Die jongens hebben hun dagelijks werk gemaakt van de auto- industrie, en weten dit waarschijnlijk beter op waarde te schatten dan Sjaak uit Lutjebroek in een 15 jaar ouwe brik.

Met alle respect, maar heb je echt de illusie dat de AW-redacteuren allemaal uit de Randstad komen, subtropische namen hebben en gloednieuwe auto's hebben? Ik wens je dan graag uit die droom te helpen, ondanks dat ik het wel eens ben met de rest van je betoog. Veel emoties en ongefundeerde, willekeurige uitlatingen.

Het moet wel van m'n hart dat ik vind dat men hier soms wel voorbij gaat om waar het in dit geval om draait. Er worden allerlei zaken bij gehaald om dit te bagatelliseren, zoals onbetrouwbare meetcycli of soortgelijke gevallen in het verleden. Lijkt me in dit geval nauwelijks of zelfs irrelevant. Want wat nou als dit echt waar is? Lijkt me behoorlijk kwalijk als VW de boel bewust besodemietert. En in de VS is men niet terughoudend om een exorbitante boete op te leggen om een precedent te scheppen.

Ik begrijp geloof ik niet wat je precies bedoelt wanneer je het hebt over AW redacteuren die uit de Randstad etc. Geen idee waar ze wonen en wat voor auto's ze rijden. Maakt me ook niet uit, het zijn mensen die al jarenlang dagelijks met de autowereld bezig zijn en daarom hebben ze toch enige, zij het niet alwetende of ontegensprekelijke, autoriteit.

Overigens, het lijkt mij wel degelijk relevant om er andere gevallen bij te halen. Dat is in juridische zin de context waarbinnen één en ander al dan niet plaatsvindt, en wat mede bepalend kan zijn voor het al dan niet strafbaar stellen en een eventuele strafmaat. Met andere woorden, het maakt in juridische zin uit of de acties van VW op zichzelf staan of dat het schering en inslag binnen de auto industrie is. Gaat het om één fabrikant of neemt de hele sector een loopje met de testcycli. In het eerste geval ziet het er voor VW slechter uit dan in het tweede geval.

Jij maakt zelf de vergelijking met ene Sjaak, afkomstig uit een dorp en rijdend in een oude auto... Kennelijk representeren die zaken onkunde over het automobilisme (anders zou je ze immers niet benoemen), dus blijkbaar maakt het wel degelijk uit wat je rijdt, hoe je heet en waar je woont...

Overigens wordt iets niet meer of minder strafbaar als meer mensen het doen, vooral niet tijdens of na de feiten. Hooguit kan het verschil maken in de toekomst, maar daar heeft VW niets aan. Integendeel zelfs. Men zal nu vooral een precedent willen scheppen om te voorkomen dat iets dergelijks gebeurt. Als er in het verleden al sprake van was geweest, en naar aanleiding hiervan ook direct gestraft werd, dan had VW dit echt niet gedaan. Het risico om een miljardenboete te krijgen is dan te groot, helemaal voor zo'n relatief kleine markt.
 
Durashift zei:
Oh, het loopt nu snel op. 11 miljoen (VAG?) auto's hebben de betreffende software, volgens Volkswagen..

Volkswagen heeft zo'n 11 miljoen auto's uitgerust met fraudesoftware. Dat heeft de Duitse autofabrikant bekendgemaakt na een eigen controle. VW is verwikkeld in een schandaal; het bedrijf heeft met speciale computerprogramma's tijdens autotests de uitstootcijfers van diesels gunstiger voorgesteld. Milieu-inspecteurs werden zo om de tuin geleid.

Bron: https://nos.nl/artikel/2059048-volkswagen-11-miljoen-auto-s-hebben-foute-software.html

Lijkt mij dat een deel daarvan ook wel in Europa rondrijdt..

Dan moet het toch wel zo zijn dat andere fabrikanten ook gebruik maken van dergelijke software?
 
Rob0032 zei:
Bimmert zei:
Rob0032 zei:
Bimmert zei:
Die jongens hebben hun dagelijks werk gemaakt van de auto- industrie, en weten dit waarschijnlijk beter op waarde te schatten dan Sjaak uit Lutjebroek in een 15 jaar ouwe brik.

Met alle respect, maar heb je echt de illusie dat de AW-redacteuren allemaal uit de Randstad komen, subtropische namen hebben en gloednieuwe auto's hebben? Ik wens je dan graag uit die droom te helpen, ondanks dat ik het wel eens ben met de rest van je betoog. Veel emoties en ongefundeerde, willekeurige uitlatingen.

Het moet wel van m'n hart dat ik vind dat men hier soms wel voorbij gaat om waar het in dit geval om draait. Er worden allerlei zaken bij gehaald om dit te bagatelliseren, zoals onbetrouwbare meetcycli of soortgelijke gevallen in het verleden. Lijkt me in dit geval nauwelijks of zelfs irrelevant. Want wat nou als dit echt waar is? Lijkt me behoorlijk kwalijk als VW de boel bewust besodemietert. En in de VS is men niet terughoudend om een exorbitante boete op te leggen om een precedent te scheppen.

Ik begrijp geloof ik niet wat je precies bedoelt wanneer je het hebt over AW redacteuren die uit de Randstad etc. Geen idee waar ze wonen en wat voor auto's ze rijden. Maakt me ook niet uit, het zijn mensen die al jarenlang dagelijks met de autowereld bezig zijn en daarom hebben ze toch enige, zij het niet alwetende of ontegensprekelijke, autoriteit.

Overigens, het lijkt mij wel degelijk relevant om er andere gevallen bij te halen. Dat is in juridische zin de context waarbinnen één en ander al dan niet plaatsvindt, en wat mede bepalend kan zijn voor het al dan niet strafbaar stellen en een eventuele strafmaat. Met andere woorden, het maakt in juridische zin uit of de acties van VW op zichzelf staan of dat het schering en inslag binnen de auto industrie is. Gaat het om één fabrikant of neemt de hele sector een loopje met de testcycli. In het eerste geval ziet het er voor VW slechter uit dan in het tweede geval.

Jij maakt zelf de vergelijking met ene Sjaak, afkomstig uit een dorp en rijdend in een oude auto... Kennelijk representeren die zaken onkunde over het automobilisme (anders zou je ze immers niet benoemen), dus blijkbaar maakt het wel degelijk uit wat je rijdt, hoe je heet en waar je woont...
Ah, zo. Ik bedoelde het overdrachtelijk, lees dan maar mijnheer X of zo.

Overigens wordt iets niet meer of minder strafbaar als meer mensen het doen, vooral niet tijdens of na de feiten. Hooguit kan het verschil maken in de toekomst, maar daar heeft VW niets aan. Integendeel zelfs. Men zal nu vooral een precedent willen scheppen om te voorkomen dat iets dergelijks gebeurt.

Ik denk zoals gezegd dat het wel degelijk uitmaakt voor de strafbaarstelling of meerdere fabrikanten het doen, maar nu val ik in herhaling. Belangrijke vervolgvraag kan dan bijvoorbeeld worden waar de grens ligt.

Als er in het verleden al sprake van was geweest, en naar aanleiding hiervan ook direct gestraft werd, dan had VW dit echt niet gedaan. Het risico om een miljardenboete te krijgen is dan te groot, helemaal voor zo'n relatief kleine markt.

Ik las in het Financieel Dagblad dat die boetes in het verleden al eerder zijn uitgedeeld. Dat maakt het inderdaad opmerkelijk dat VW zo'n risico zou nemen. Op zijn minst roept het toch de vraag of wat wel, en wat niet door de beugel kan. Harde bandje? Afplakken kieren? De ecopro modus in mijn BMW mocht blijkbaar wel. Welke software mag dan niet... het is niet zo eenvoudig allemaal. Ik volg het met interesse in ieder geval.
 
Azië

Dinsdag werd bekend dat het debacle zich heeft verspreid naar Azië. Zuid-Koreaanse autoriteiten willen 4.000 tot 5.000 Volkswagens testen. Het betreft hier de modellen Jetta en Golf en de Audi A3 sedan, ook een merk van 's werelds op één na grootste automaker.

Het ministerie verwacht dat het onderzoek twee maanden zal duren en komt dan met maatregelen, indien nodig. Als de auto's niet aan de milieueisen voldoen, kan het ministerie auto's terugroepen die al verkocht zijn of de verkoop van Volkswagens in het land stopzetten.

Ook in Zuid-Korea hangt de Duitse autobouwer een boete boven het hoofd. Volgens de Financial Times komt dat neer op maximaal 850.000 dollar (760.000 euro) per model.

https://www.autoweek.nl/nieuws/34371/volkswagen-topman-gaat-diep-door-stof

Jemig, waar loopt dit op uit?
 
Ik zit op loopafstand van PON....biertje en een chippie erbij en dan kijken welke stageloper er het hek over komt vliegen.
 
Terug
Bovenaan