Pjotr
Asfaltkampioen
De titel zegt het al, maar weet iemand hoe de trekkracht wordt berekend? Nu weet ik dat het vanuit de fabrikant komt, maar waar wordt dat op gebaseerd?
In een topic waarin iemand zijn auto wil vervangen door iets goedkoper, wat eventueel wel zijn caravan mag trekken, kwam een forummer toen met een Daihatsu Terios aan. Volgens opgave zou dit moeten kunnen. Voer ik dit echter in op de site Caravantrekker in, dan is het helemaal geen goede combinatie.
Kijk ik naar mijn eigen auto, een Hyundai Getz 1.3i, die heeft een trekkracht van 1000 kilo. In theorie mag ik dan de caravan van mijn ouders trekken. Die weegt 600 kilo, en maximaal beladen 900 meen ik.
De Vento die mijn ouders hadden, had er al moeite mee, dus het lijkt me niet dat ik dan met de Getz wel kan rijden.
En dan kijk ik nog niet eens naar kogeldruk, belading, gewichtsverdeling auto-caravan.
Nu snap ik dat een caravan geen kar is, dus zwaarder/logger enzo is, en de auto meer moet werken.
Maar je kan dus best de mist ingaan als je blind afgaat op de fabrieksopgave.
Vandaar dat ik me afvraag hoe dit wordt gemeten.
In een topic waarin iemand zijn auto wil vervangen door iets goedkoper, wat eventueel wel zijn caravan mag trekken, kwam een forummer toen met een Daihatsu Terios aan. Volgens opgave zou dit moeten kunnen. Voer ik dit echter in op de site Caravantrekker in, dan is het helemaal geen goede combinatie.
Kijk ik naar mijn eigen auto, een Hyundai Getz 1.3i, die heeft een trekkracht van 1000 kilo. In theorie mag ik dan de caravan van mijn ouders trekken. Die weegt 600 kilo, en maximaal beladen 900 meen ik.
De Vento die mijn ouders hadden, had er al moeite mee, dus het lijkt me niet dat ik dan met de Getz wel kan rijden.
En dan kijk ik nog niet eens naar kogeldruk, belading, gewichtsverdeling auto-caravan.
Nu snap ik dat een caravan geen kar is, dus zwaarder/logger enzo is, en de auto meer moet werken.
Maar je kan dus best de mist ingaan als je blind afgaat op de fabrieksopgave.
Vandaar dat ik me afvraag hoe dit wordt gemeten.