Trekgewicht auto.... Hoe wordt dit berekend?

E halen, niet vanwege het kunstje maar voor de bewustwording, en bijv op Autotrack minimaal trekgewicht invullen als criterium, ruim nemen. Klaar. Een Getz met een caravan wordt nooit een goed plan, een Megane met een 2paardstrailer ook niet, ook al mag het beiden wel misschien.

R W xxx zei:
E halen, niet vanwege het kunstje maar voor de bewustwording, en bijv op Autotrack minimaal trekgewicht invullen als criterium, ruim nemen. Klaar. Een Getz met een caravan wordt nooit een goed plan, een Megane met een 2paardstrailer ook niet, ook al mag het beiden wel misschien.

E halen, bij de ANWB een cursus caravan sleuren, oefenen, voorzichtig doen....

De consument wil een combinatie uit de folder kunnen bestellen, niet halverwege de Brenner Autobahn de controle verliezen.

Mijn reeds genoemde sleurhutje hing stabieler achter mijn Corolla hatchback dan achter mijn Camry station terwijl de Camry een veel zwaardere caravan zou mogen trekken. (900 kg versus 1500 kg)

Kan ook zomaar aan de staat van je auto liggen, verder is het omwille van die houding wel prima dat de trekgewichten beperkt zijn. Wat mij betreft alles dar zwaarder is dan die 750kg, E halen.

Bij een Corolla zit de trekhaak veel korter op de achteras en zoveel zwaarder is een Camry denk ik ook weer niet. Vering zal ook een rol spelen.

E halen kan, leer je een half dagje op de de examenroutes toeren.

GBV werkt toch ook. Je kan mij niet wijsmaken dat mensen zo achterlijk zijn dat ze niet weten dat ze op het randje zitten. Eerder dat ze het niet willen weten.

Banden kunnen ook nog verschil maken. Mijn ouders hebben een type band op hun Galant station gehad waarmee de auto in bochten aanvoelde alsof hij met de kont naar buiten leunde. Dat was al merkbaar met een ongeremd karretje erachter, of een fietsendrager. Een paar tiende bar lucht erbij (werd op internet ook aangeraden voor dat type band) en het probleem was opgelost, maar of dat ook met een grote aanhanger afdoende zou zijn geweest?

Tsja, dat E-rijbewijs halen....
Vreemd genoeg vinden velen het blijkbaar zonde van die eenmalige investering van 5-600 euro want ze rijden toch (bijna) nooit met aanhangers... en als ze het wel een keer doen dan is de pakkans met het risico op een boete van € 360,= ex. wel zo gering dat het in Nederland ook nog eens lonend is om geen E-rijbewijs te gaan halen.

Persoonlijk ben ik van mening dat het E-rijbewijs gewoon voor elke aanhanger zou moeten gelden ongeacht de gewichtsklasse, en dat elke aanhanger een eigen kenteken + apk-plicht zou moeten hebben.
Ik zie bijna dagelijks de meest vreemde capriolen van bestuurders die totaal niet met aanhangers kunnen rijden, en als ik de staat van sommige (al dan niet eigen fabricaat) karretjes zie dan zou dat oude tv-programma "Wrak van de Weg" nog zo weer opnieuw opgestart kunnen worden.

GBV en oefenen. Niks is zo goed als het doen. Op een industrieterrein een poosje achteruit sturen. Naar links, naar rechts. Gewoon oefenen en aanvoelen. Beladen is al genoeg over gezegd door o.a. kleine jongens zoals de ANWB. Google is je vriend. Overigens knallen er zat BE combinatie's voorbij terwijl mijn huidige truck echt 90km/h doet....

De meeste mensen kunnen met een solo auto al niet eens achteruit rijden, laat staan met een aanhanger erachter.

Boppie zei:
.... Overigens knallen er zat BE combinatie's voorbij terwijl mijn huidige truck echt 90km/h doet....

Tsja...
Maar met 100 op de teller van m'n bussie zit ik nog net in de wettelijke correctiegrens, en m'n kar is gekeurd op de duitse 'Tempo 100".;)

R W xxx zei:
Kan ook zomaar aan de staat van je auto liggen, verder is het omwille van die houding wel prima dat de trekgewichten beperkt zijn. Wat mij betreft alles dar zwaarder is dan die 750kg, E halen.
Eens, dat zou het in ieder geval een stuk overzichtelijker maken. En zeker niet onveiliger.

Leon in zn Fiesta zei:
R W xxx zei:
Eens, dat zou het in ieder geval een stuk overzichtelijker maken. En zeker niet onveiliger.

Als een samenvatting van de theorie van de voertuigdynamica van trekauto met aanhanger onderdeel is van het rijbewijs, ben ik het er 100% mee eens. Doordat mensen niet weten wat er speelt, gaan geruchten en fabeltjes rondspoken.

Maar een rijbewijs waarin deze theorie wordt uitgelegd geeft ook onmiddelijk vragen over voertuig en aanhanger die nu niet beantwoord kunnen worden, de juiste gegevens van auto en aanhanger zijn simpelweg niet bekend.
Vraag eens bij een handelaar welke caravan geschikt is voor jouw auto of welke auto voor jouw caravan.
Dan krijg je advies op basis van algemeen geldende ervaringen van anderen die met een andere combinatie rijden.
"Japie heeft ook een aanhanger van zoveel kilo achter zijn type x en hij vindt dat prettig rijden."
"Zet zeker geen Getz voor een sleurhut van 800 kg, neem daar een Laro voor. "
Ik denk dat dit veel genuanceerder kan.

Oefenen in manouvreren is niet lastig, hooguit ongebruikelijk.

Mijn oudste dochter wilde met mijn caravan met haar vriendje op stap. Dus, wat zegt deze vervelende pa? Kom, we hangen de sleurhut eens achter jouw auto en we rijden naar een vrijwel lege parkeerplaats om even de basis van het caravansleuren door te nemen. Pa zou toch net van vakantie terugkomen en wij hadden allebei een middagje vrij.

We rijden saampjes naar die parkeerplaats en oefenen daar o.a. het achteruit inparkeren. Onderweg kwamen we oom agent tegen, die parkeerplaats wordt ook regelmatig gebruikt door hangjongeren.
Oom agent was, onzichtbaar voor ons, een stuk verderop gedraaid en terwijl wij het proberen waren kwam oom agent even kijken "wat wij aan het doen waren".
We hebben een erg prettig gesprek gehad met die agenten waarin ik uitlegde waarom we daar, nogal zinloos lijkend, met een sleurhut aan het manouvreren waren. De agenten zagen de zin hiervan in maar....
Of we wel met het kenteken van de auto die voor de caravan wilde rijden in plaats van met het kenteken van mijn auto die thuis stond :p

--- Een aanhanger lichter dan 750 kg max moet een witte plaat hebben met het kenteken van de auto die de caravan trekt, een aanhanger zwaarder dan 750 kg heeft een eigen kenteken. ---

Ik zou E willen verplichten voor elke aanhangwagen. Elke gek mag nu met een aanhangwagen rijden,terwijl een stukje ervaring en kennis (idd iets meer dan nu bij het examen) geen overbodige luxe is. Ik had twee weken m'n rijbewijs en ging met een aanhangwagen op pad. Gelukkig had ik een hele zooi aanhangwagens bij m'n skelter, want anders heb je echt geen gevoel voor hoe zo'n ding draait en reageert.

Barri zei:
Ik zou E willen verplichten voor elke aanhangwagen. Elke gek mag nu met een aanhangwagen rijden,terwijl een stukje ervaring en kennis (idd iets meer dan nu bij het examen) geen overbodige luxe is. Ik had twee weken m'n rijbewijs en ging met een aanhangwagen op pad. Gelukkig had ik een hele zooi aanhangwagens bij m'n skelter, want anders heb je echt geen gevoel voor hoe zo'n ding draait en reageert.
Zou misschien niet verkeerd zijn, maar wellicht ook wat overdreven. Want hoe het draait en reageert, tja. Zolang je vooruit blijft rijden draait er niet zo gek veel aan die kleine karretjes, die komt wel mee. En hoe het reageert, zolang je de kilo's in acht neemt is dat ook wel te overzien. Nadenken over zaken als belading moet je toch. En gezien de praktijk doen ook mensen met rijbewijs dat wel eens verkeerd. Echt manoeuvreren en achteruitrijden zie je toch weinig op de openbare weg (stuntelen doet men meestal ergens op eigen terrein).

Barri zei:

Mee eens. Maar dan zonder theorie. Gewoon een paar praktijklessen en dan afrijden.
Ik heb het mezelf geleerd tijdens het verbouwen van mijn huis. Regelmatig dat daar aanhangers gevuld met osb- en gipsplaten achteruit mijn oprit op moesten.

achteruitrijden en achteruit inparkeren met een aanhanger is dus niet meer zo'n probleem nu :)

ginkelvanmichiel zei:
Barri zei:

Mee eens. Maar dan zonder theorie. Gewoon een paar praktijklessen en dan afrijden.
Ik heb het mezelf geleerd tijdens het verbouwen van mijn huis. Regelmatig dat daar aanhangers gevuld met osb- en gipsplaten achteruit mijn oprit op moesten.

achteruitrijden en achteruit inparkeren met een aanhanger is dus niet meer zo'n probleem nu :)

Met de caravan ben ik ongeveer de enige. Nu moet ik wel zeggen dat hij zichzelf erg makkelijk in de oplooprem drukt maar mijn caravan heeft geen oplooprem-blokkering. Ik ben ook in 30 jaar campings aflopen nog nooit een ander tegengekomen die de caravan met de auto achteruit op zijn plek zet.
De laatste jaren zit op vrijwel iedere sleurhut een mover. Zonder mover, magnetron, douche en pispot mag je het geen caravan meer noemen.

Misschien is dat ook de reden dat die pal die vroeger de oplooprem buiten werking zette verdwenen is. Nu is het achteruit rijden tot je voelt dat de rem er op gaat, stukje vooruit en weer achteruit.

Of met 100 paarden de camping omploegen... :D

Ach, hier 1500 kg caravan zonder mover. En ook op de derde camping van deze zomervakantie weer keurig op zijn plek. Meestal zelfs door mij alleen. Kwestie van goed plaatsen met de auto, en gebruik maken van de natuurkundige wetten (hefboom).

E achter B leren achteruit rijden?
Vergeet het maar. Het vooruit rijden en inschatten is veel belangrijker. Daar zakken de meesten op. Niet op het achteruitrijden.

rke zei:
Misschien is dat ook de reden dat die pal die vroeger de oplooprem buiten werking zette verdwenen is. Nu is het achteruit rijden tot je voelt dat de rem er op gaat, stukje vooruit en weer achteruit.
:D

Nee, die pal is vervangen door iets beters. De remschoenen lossen nu bij achteruit draaiende trommels, remmen bij naar voren draaiende trommels. Die pen mag volgens mij niet meer. Iedere keer als je naar voren reed, ontkoppelde zo'n pen en moest hij er weer opgezet worden. Dus zetten mensen die pen vast, om hem vervolgens te vergeten...

Boppie zei:
Overigens knallen er zat BE combinatie's voorbij terwijl mijn huidige truck echt 90km/h doet....

Net als jij 10 km te hard rijdt met truck rij ik ook 10 km te hard met een BE combi :D Als het heel druk is en ik haal een vrachtwagen in geef ik zelfs nog wat gas bij om er sneller voorbij te zijn.

ps 80 voor vrachtwagens en 90 voor aanhangwagen begrijp ik totaal niet. Ooit Koos Spee horen roepen dat vrachtwagens dan niet, met name caravans, hoeven in te halenn. :eek: Ten eerste mochten vrachtwagens en aanhangers combi's beiden al 80 dus waarom inhalen? Ten tweede de mensen met enig inzicht reden al met de vrachtwagens mee en de anderen worden nog steeds ingehaald:confused:.

Wij rijden met zware hoge tandemassers, moeten op locaties met weinig ruimte keren en achteruit rijden. Nog nooit problemen mee ondervonden. Kwestie van kennis en kunde.

Rembrandt zei:
E achter B leren achteruit rijden?
Vergeet het maar. Het vooruit rijden en inschatten is veel belangrijker. Daar zakken de meesten op. Niet op het achteruitrijden.
Meerderen hier hebben het inderdaad over achteruit inparkeren. Maar met fileparkeren alleen haal je je B ook niet, dat is bij E niet anders. Je bent langer, zwaarder, hebt een leuke uitzwaaiende kont...

Terug
Bovenaan