Trekgewicht auto.... Hoe wordt dit berekend?

Pjotr

Asfaltkampioen
De titel zegt het al, maar weet iemand hoe de trekkracht wordt berekend? Nu weet ik dat het vanuit de fabrikant komt, maar waar wordt dat op gebaseerd?

In een topic waarin iemand zijn auto wil vervangen door iets goedkoper, wat eventueel wel zijn caravan mag trekken, kwam een forummer toen met een Daihatsu Terios aan. Volgens opgave zou dit moeten kunnen. Voer ik dit echter in op de site Caravantrekker in, dan is het helemaal geen goede combinatie.

Kijk ik naar mijn eigen auto, een Hyundai Getz 1.3i, die heeft een trekkracht van 1000 kilo. In theorie mag ik dan de caravan van mijn ouders trekken. Die weegt 600 kilo, en maximaal beladen 900 meen ik.
De Vento die mijn ouders hadden, had er al moeite mee, dus het lijkt me niet dat ik dan met de Getz wel kan rijden.

En dan kijk ik nog niet eens naar kogeldruk, belading, gewichtsverdeling auto-caravan.

Nu snap ik dat een caravan geen kar is, dus zwaarder/logger enzo is, en de auto meer moet werken.
Maar je kan dus best de mist ingaan als je blind afgaat op de fabrieksopgave.

Vandaar dat ik me afvraag hoe dit wordt gemeten.

Ik neem aan dat je bedoelt massa geremd en massa ongeremd aanhangwagen. Dat hangt van erg veel factoren af, oa. chassis of zelfdragend, eigen massa trekkend voertuig, achteroverhang, aandrijving 2wd of 4wd, motorvermogen, etc. Soms mag een auto verbazingwekkend weinig trekken. Ik vind overigens dat er in autotesten te weinig aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, zeker bij auto's die daarvoor juist in aanmerking kunnen komen.

De echte test is het vanuit stilstand wegrijden met een beladen autoambulance op een helling. In praktijk is de ene 1000kg de andere niet. Een bak beton of zand is echt iets anders dan een even zware paardentrailer of caravan.

Bij een caravan spelen twee problemen: iedere auto krijgt iedere caravan in beweging, de vraag is welke auto welke caravan de baas blijft. Ten tweede is een caravan niet alleen veel massa, maar vooral ook heel veel remparachute. Op snelheid telt de massa niet meer, alleen nog maar de luchtweerstand en dus vermogen van de auto. Jouw Getz gaat daar letterlijk tegen een muur oplopen.

Vuistregel, niet het ledig gewicht van de trekkende auto overschrijden. Hierdoor kan de combinatie instabiel worden bij inhaalmanoeuvres of hellingen. Dat een bepaald chassis icm motor/versnellingsbak een bepaalde toegewezen gewicht heeft gekregen betekent niet dat dit ook daadwerkelijk veilig is om mee te rijden.

Heeft te maken met technische aspecten van de auto.
Zowel de constructie en het vermogen (zoals Veldhuis als praktijktest aangeeft) zijn bepalend, maar ook het milieustempeltje wat de auto meekrijgt.
En het laatste zie je steeds vaker als norm voor de eco-auto's, in de praktijk kunnen ze wel veel meer maar om in de lage milieuklasse te kunnen blijven wordt het laadvermogen/trekgewicht op papier gereduceerd.

Dat zou wel het verstandigste zijn meestal. Soms zie je combinaties, onvoorstelbaar. Ik heb het idee dat er bij politie ook te weinig kennis is om goed te kunnen handhaven. Terwijl het desastreuze gevolgen kan hebben, niet in de laatste plaats verzekeringstechnisch bij ongeval.

ooit heb ik een wagen gehad(weet helaas niet welke) maar daar werd de maximum trekgewicht op basis van een helling met 11% (dacht 1.900kg) berekent. maar niet op 0%. waarom is mij de vraag. weet iemand dat toevallig??

Ik snap wel dat het misschien een lastige vraag is...

Als ik nu de reacties lees, is de trekkracht zeg maar te vergelijken met (heel jip en janneke) de sterkste mens wedstrijden, die mannen trekken een blok beton, stel ze verplaatsen 500 kilo als maximale, dan kan je dit als trekkracht zien. Nu wordt denk ik dus bij een auto dat iets anders gemeten, en dan het gewicht nog even meegenomen denk ik, en wat berekeningen op computers.

Maar dus niet dat een fabrikant bijvoorbeeld een caravan (of kar) erachter hangt om te kijken. Dat verklaart natuurlijk dat een bijvoorbeeld dat een site als caravantrekker een heel ander beeld geeft dan een opgegeven trekgewicht.

Mijn Hyundai mag geremd 1000 kilo trekken, even los van moet je dat willen, de opgave wordt dus door Hyundai verstrekt. Nu heb ik het besef wel dat de Getz niet de beste trekker is, mijn vouwwagen trekt ie met gemak, een kleine Predom of KipKompakt (max 750-800) durf ik er nog wel achter te hangen, maar de caravan van mijn ouders niet, ondanks dat ie op papier wel mag getrokken worden.

Voor de vraag heb ik mijn auto gebruikt, maar dat staat eigenlijk los ervan, het ging me vooral om het algemeen aspect.

Bedankt voor jullie antwoorden!

KadettRT zei:
Vuistregel, niet het ledig gewicht van de trekkende auto overschrijden. Hierdoor kan de combinatie instabiel worden bij inhaalmanoeuvres of hellingen. Dat een bepaald chassis icm motor/versnellingsbak een bepaalde toegewezen gewicht heeft gekregen betekent niet dat dit ook daadwerkelijk veilig is om mee te rijden.

Dat een combinatie instabiel wordt heeft meer te maken met kogeldruk, wielbasis en locatie koppeling... de meest ideale aanhangertrekker heeft een lange wielbasis met de koppeling zo dicht mogelijk op de achteras bij een kogeldruk van hooguit 100 kg.
Ik rijd dagelijks met 2½ tot 3 ton achter een auto van 1600 kg, en totaal geen last met een instabiele combi.

Muddy Bandit zei:
Heeft te maken met technische aspecten van de auto.
Zowel de constructie en het vermogen (zoals Veldhuis als praktijktest aangeeft) zijn bepalend, maar ook het milieustempeltje wat de auto meekrijgt.
En het laatste zie je steeds vaker als norm voor de eco-auto's, in de praktijk kunnen ze wel veel meer maar om in de lage milieuklasse te kunnen blijven wordt het laadvermogen/trekgewicht op papier gereduceerd.

Bij eco modellen ook praktisch: de grille en radiateur wordt vaak verkleind om de luchtweerstand omlaag te krijgen.

Grappig dat je dat zegt Muddy Bandit, ook een van de reden dat ik mijn vraag stelde, naast het topic die je ook gevonden hebt ;)

Mijn ouders hebben in 1995 een Sterckeman Caravan gekocht, een 4 persoons caravan. Het is een lichtgewicht, maar dankzij alles is het maximale gewicht (toelaatbaar) 850-900 kilo. Ze hadden toen een Volkswagen Vento, volgens mij een 1.8 maar het kan ook een 1.6 zijn. Dit zou makkelijk getrokken kunnen worden, tot we in Denemarken waren, en bij de verkeerslichten bij het wegrijden (op een heuvel) tot 3x toe de voorwielen van de grond loskwamen. Na de vakantie ging of de auto of de caravan eruit. Dat werd de auto.

Later bleek dat dit vooral kwam doordat de as ver naar achteren is, maar goed, dat is ervaring. Als ik nu dit niet wist zou ik zeggen dat ik gewoon met die caravan zou kunnen rijden, immers zit ik in het toegestane gebied.

Net als de Forummer, die uit goede bedoelingen heeft gezocht op een bepaald trekgewicht en toen dus uitkwam op een Terios en dit dus adviseerde. Heb je misschien minder of geen caravan-verstand of inzicht, dan kan je onbedoeld best een slechte of misschien zelfs gevaarlijke combinatie kopen. Terwijl je leest dat het zou moeten kunnen.

En dat is eigenlijk best wel slecht/gevaarlijk.

Ik denk dat het meer gaat over wat de techniek aankan en wat het chassis en de carrosserie aankunnen. Zaken als gewichtsverdeling, koppel en stabiliteit worden in de berekening van de fabrikant niet meegenomen. Ook het formaat van de aanhanger niet. Een Mégane die 1.500 kg kan trekken betekent niet dat dat ook verantwoord is. Het hangt ook van het weggedrag van de caravan af.

Voorbeeld: een Clio TCe 120pk weegt 1065kg. Die mag 1.200 kg trekken. Als je daar een grote lichte caravan als bv een nieuwe Dethleffs c-joy 480 QLK (opbouwlengte 5 meter 90!), die leeg 985 kg en beladen 1.200kg weegt , achter zou hangen vraag ik me af hoe dat rijdt. Tot mijn verbazing krijgt de combi 3,5 gele ster als de auto met 200kg wordt beladen.

De Renault Clio TCe 120 aut. en de Dethleffs c-joy 480 QLK zijn bij de juiste belading een combinatie waarmee je met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland kan rijden. Zorg wel altijd voor een goede belading!

Belaad de caravan tot 1150kg en laad 250kg in de auto en je krijgt 3,5 groene ster!

De Renault Clio TCe 120 aut. en de Dethleffs c-joy 480 QLK zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te rijden op allerlei soorten wegen ook in bergachtige gebieden.

Bij oudere auto's zoals jouw Getz zit er meer een probleem in het koppel en vermogen, de stabiliteit is niet het probleem. De gewichtsverdeling is ook prima. Zo'n Clio met 120pk turbo wil wel. Jouw Getz met 86pk zonder turbo moet enorm werken om zo'n niet gestroomlijnde bak vooruit te krijgen. Maar ook bergop gaat het niet zo lekker. Een Eriba Touring maakt het een stuk makkelijker op de vlakke weg maar bij het klimmen wordt het gewicht toch weer de bottelnek. Meer dan 9% helling wordt een ding. Terwijl die Clio met Dethleffs 18% aankan.

Jouw Getz met Caravelair 390 van beladen 860 kg krijgt 2,5 groene ster:

De Hyundai Getz 1.3i en de Caravelair Antares Luxe 390 zijn bij de juiste belading een combinatie waarmee je met 'vrachtwagen snelheid' in binnen- en buitenland kan rijden op wegen die niet steiler zijn dan zo'n 9%

Hang je er een Eriba Touring puck 230 uit 2010 die beladen 880 kg weegt dan wordt het 3,5 ster:

De Hyundai Getz 1.3i en de Eriba Touring Puck 230 zijn bij de juiste belading een goede combinatie om mee rijden op wegen die niet steiler zijn dan zo'n 9%.

Belaad de Eriba tot 980kg en het gaat terug naar 2.5 groene ster en max 8% helling.

@ MBdoubleyou, vooral je eerste zin is waar.

Maar vooral nogmaals, ik heb mijn eigen auto als voorbeeld genomen, en ik ben niet van plan om die als trekker te gebruiken of wat dan ook. Het ging me echt vooral om wat een fabrikant zegt, waar je als consument in meegaat misschien en wat de praktijk (of de site Caravantrekker) zegt. Daar kan een heel verschil in zitten dus.

s velthuis zei:
Bij eco modellen ook praktisch: de grille en radiateur wordt vaak verkleind om de luchtweerstand omlaag te krijgen.

Zou best kunnen, de eco-Skoda van m'n zoon laat gewoon zwart tempex zien rondom de grille.:rolleyes:
Zelf ben ik niet zo van die eco-autootjes, ik heb gewoon sterke werkpaarden nodig.

Maar een jaartje of wat geleden heb ik ook een forse boete gekregen voor (na weging) bijna 400% overbelading.
Ik had die dag een Nissan Patrol als leenauto meegekregen van de garage en daar mijn aanhanger (3500 kg ttm) incl lading betonklinkers achter gehangen, en vervolgens 80 km verderop in een fuik van de verkeersinspectie terecht gekomen.
Denk je nog even niets aan de hand, want Patrol is 3500 kg trekgewicht op kenteken en de aanhanger is ook berekend op dat gewicht....
Maar helaas, bij de inspectie bleek opeens dat er een ongekeurde trekhaak aan die Patrol zat, max. 750 kg dus aan die haak.:(
De boete is uiteindelijk wel betaald door de garage, maar het is toch ter plekke afkoppelen en "eventjes" vervangend vervoer gaan regelen terwijl je 80 km van huis bent... krijg je de dag echt wel mee kapot.

Deze vraagstelling heb ik mij ook vaak afgevraagd, inderdaad vaak gelezen dat het motorvermogen/koppel leidend was: "hoe ver kan je die kar de berg op trekken".

Ik heb een Ford Mondeo 2.2 TDCI gereden met 1367 leeggewicht, daar mocht wel 1800 kg (!) achter. De 2.0 mocht dat overigens ook. Een S-Max met 2.0 benzine zonder turbo en gemiddeld 1550 kg leeggewicht mocht dan maar 1100 kg trekken, zelfs de 2.0 TDCI met leeggewicht 1650 kg mocht maar 1750 kg trekken. De Mondeo dus nog 50 meer.

Schiet mij maar lek o_O

Oude Seat Alhambra uit 1999 met 1.9 TDI 90 pk mocht dan wel weer 2000 kg trekken. Daar hebben we 1500 kg achter gehad naar Spanje. Ging niet hard de berg op (soms terug naar z'n 3 en met 60 km/h omhoog), maar wel heel stabiel.

Denk ook aan remmen. In het algemeen zitten er onder auto's waar snelle /zware varianten van zijn grotere remmen dan een auto met hetzelfde gewicht en vermogen van een simpelere modelreeks.

De grotere Mazda 6 met 195pk mag minder ongeremd hebben dan de BMW 3met 184pk. De laatste deelt immers remmen met 250pk en meer uitvoeringen.

Probenator zei:
Ik heb een Ford Mondeo 2.2 TDCI gereden met 1367 leeggewicht, daar mocht wel 1800 kg (!) achter. De 2.0 mocht dat overigens ook. Een S-Max met 2.0 benzine zonder turbo en gemiddeld 1550 kg leeggewicht mocht dan maar 1100 kg trekken, zelfs de 2.0 TDCI met leeggewicht 1650 kg mocht maar 1750 kg trekken. De Mondeo dus nog 50 meer.

Tsja, ik heb 2x Ford Transit staan, beide exact dezelfde uitvoering maar de jongste heeft ESP en de iets oudere niet.
Met ESP 2450 kg trekgewicht, zonder ESP 2000 kg.

Eind jaren '80 heb ik nog een tijdje met een Daihatsu Taft F50 gereden, dat kleine ding (formaat Suzuki Samurai) mocht met z'n 61 pk oliestokertje en 1250 kg leeggewicht legaal 3500 kg trekken.:eek:

De berekening van het gewicht van de aanhanger is een berekening waar je niet zo veel aan hebt. Het is een wettelijke richtlijn en gelukkig wordt deze gecontroleerd maar het zegt niet veel over de veiligheid van de combinatie.

De betonklinkers van Muddy zaten waarschijnlijk in een relatief kleine aanhanger en dat geeft een stabiele combinatie. Stabiel als in blijft het bestuurbaar, niet stabiel als in kan ik er mee de berg op rijden. Een lange aanhanger (caravan, zweefvliegtuig) geeft eerder een instabiele combinatie al was het maar omdat zijwind er meer kracht op kan uitoefenen.

Dat de auto met een kar onvoldoende grip met de voorwielen heeft, komt ook door de kogeldruk en de overhang aan de achterkant van de auto. Een combinatie met veel kogeldruk tilt de auto aan de voorkant iets op. Bij vrachtwagens zie je ook dat de schotel (de 'trekhaak' van een truck) zelfs voor de achteras zit waardoor de aanhanger de voorwielen niet omhoog zal duwen.
Iets anders wat ook meespeelt: Bij een personenauto is de achteras in rubbers opgehangen. Hoe stug zijn deze rubbers, welke bewegingen maken deze rubbers mogelijk en hoeveel dwarskracht op de trekhaak zorgt voor een bepaalde koerswijziging van de auto?
Comfort staat hierin tegenover bestuurbaarheid: harde rubbers (zelfs alleen staal) zijn niet comfortabel maar zachte rubbers geven een onbestuurbare combinatie (raar genoeg geven zachte rubbers wel een prettig sturende auto). Sommige auto's kunnen daarom met ruim voldoende motorvermogen toch heel weinig aan de trekhaak hebben.
Dat je met twee (of meer) elektrische fietsen op de haak al snel een forse kogeldruk hebt en daarmee de auto minder goed bestuurbaar maakt; dat geeft niet (voor de wet).

Samenvattend voor de auto: In praktijk zijn sommige auto's meer geschikt voor een aanhanger. Dit is niet alleen afhankelijk van het vermogen en de koeling maar ook van zaken als de overhang en hoe de wielophanging achter en voor in elkaar zit. Deze verschillen komen maar deels tot uiting in het maximale aanhangergewicht zoals dit op het kenteken staat.
De bestuurder heeft hierin zelf ook een verantwoordelijkheid die hij moet baseren op kennis, geruchten en gebruikerservaringen. Caravantrekker geeft vooral op basis van vuistregeltjes een richtlijn.

De aanhanger speelt ook een grote rol. Het gewicht en de mate waarin de aanhanger de trekhaak naar beneden duwt, de kogeldruk, zijn hopelijk bekende factoren. Voor caravans wordt een kogeldruk van 50 tot 75 kg aangehouden maar ik ken er bitter weinig die dit ook bij een bouwvakkerskarretje of boot op een trailer meten. En weinig kogeldruk is ook niet zaligmakend, de combinatie kan stabieler zijn met een wat hogere kogeldruk.
Een slecht bekende factor die ook meespeelt is hoe ver het gewicht van de as van de aanhanger af ligt. Leg je betontegels boven op de as of neem je een overdreven lange aanhanger en leg je de betontegels in twee stapels voor en achter in de aanhanger.
Met betontegels is dat een rare vergelijking maar er worden genoeg caravans verkocht waar je fietsen op de dissel zet, waar een zware keuken helemaal achterin zit of waar mensen gasflessen in de disselbak leggen. De afstand tussen as (draaipunt) en massa wordt dan groter en daarmee zal een koerswijziging van de caravan meer zijdelingse kracht op de trekhaak nodig hebben. Maw, de combinatie is minder stabiel.
- Met mechanica kan je berekenen dat het moment nodig voor verdraaiing evenredig is met de vierde macht van de afstand van de massa tot het draaipunt. 1 meter of 2 meter scheelt dus 16 keer -.

Het aanhangergewicht op het kenteken zegt dus iets over de auto. De informatie over de aanhanger is minimaal maar je zou als overheid een correctiefactor kunnen invoeren. Voor een bouwvakkerskarretje waar alleen laden direct boven de as mogelijk is, zou je rustig richting maximum kunnen gaan. Met een lange caravan met fietsen op de dissel of hangend aan de achterkant moet je echt een flinke veiligheidsmarge in acht nemen. Een caravan van 1000 kg achter een auto die 2000 kg mag trekken, bijvoorbeeld.
Een andere onberekenbare factor is het bewegen van lading. Lading die verschuift zoals een paard in een paardentrailer kan rare dingen doen.
Dat je een paard niet onbeweegbaar vast kan binden is begrijpelijk maar daarmee stel je dus heel hoge eisen aan de auto voor de paardentrailer. Al weegt paard plus trailer maar 1500 kg max.

Dit zijn de redenen dat ik mijn caravan aangepast heb. Ik heb een 'laadbak' gemaakt die direct boven de as zit waar o.a. mijn gasflessen in gaan. De fietsen gaan ook in de caravan, ook direct boven die as. Het gewicht van de lading in de kont en disselbak hou ik zo laag mogelijk. De keuken zit ook boven de as en ik heb een antislingerkoppeling laten monteren waarvan ik de 'pads' regelmatig vervang.
Daarnaast heb ik het geluk dat het een klein (kort) caravannetje is, met 750 kg max is hij een van de kleinere.
Zelfs achter een oude Polo (800 kg max) is het een stabiele combinatie.

Maar ik ga niet zo maar een andere caravan van 750 kg max achter deze Polo hangen. Dat kan een heel spannende combinatie worden

Los van de al eerder genoemde redenen (in hoofdlijn: massa van het trekkende voertuig, de aandrijflijn en de reminrichting) kunnen er toch meer factoren meetellen. Bij de huidige Fiësta bijvoorbeeld heb je in de basis een geremd aanhangergewicht van 1000 kg, behalve wanneer je voor een panoramadak kiest. Of een reservewiel. Leg dat maar eens uit o_O

Alles valt of staat met de wijze van belading. Ook een caravan van maar 750kg kun je heel onstabiel maken. De wijze van belading en de plek waar je belading laat maakt een combinatie stabiel of niet. Zorg dat je de zware belading zoveel mogelijk rond de as centreert. Met in acht neming van je kogeldruk. Liever iets te veel dan te weinig. Wat vaak verkeerd gaat is de wijze waarop de kogeldruk tot stand komt. Op het moment dat je kogeldruk te hoog is probeer die dan niet te verlagen door gewicht achter de as te gaan leggen of je fietsen achterop te hangen. Als je combi aan de grens zit houdt dan vooral de snelheid in acht.

Mooi voorbeeld van een kleine instabiele caravan:
https://www.youtube.com/embed/mzyhKd-y2RM

Even los van alles wat wettelijk mag, en of t kan....een Ford Fiesta of andere gewone auto's zijn er mijn inziens niet voor om caravans of andere aanhangers te trekken. Met een waterpomptang sla je ook geen spijkers in het hout, hoewel het best kan. Iedereen met enig gezond verstand kan snappen dat je achter een auto van stel 1000 kg met inzittenden en bagage ook niet nog eens een aanhanger/caravan sleept van ook nog eens 1000 kg en dat met een 1.3 liter motortje, net iets meer inhoud dan een pak melk. Maar goed, slechts mijn mening natuurlijk.

Leon in zn Fiesta zei:
in de basis een geremd aanhangergewicht van 1000 kg, behalve wanneer je voor een panoramadak kiest. Of een reservewiel. Leg dat maar eens uit o_O

Zafira idem. 1400, 1500 kg, tot je lpg hebt. Dan maar 700 kg. Kan bv zijn vanwege constructieve aanpassingen door de tank, reservewiel bak of uitgesneden dakplaat.

BostonWheeler zei:
Even los van alles wat wettelijk mag, en of t kan....een Ford Fiesta of andere gewone auto's zijn er mijn inziens niet voor om caravans of andere aanhangers te trekken. Met een waterpomptang sla je ook geen spijkers in het hout, hoewel het best kan. Iedereen met enig gezond verstand kan snappen dat je achter een auto van stel 1000 kg met inzittenden en bagage ook niet nog eens een aanhanger/caravan sleept van ook nog eens 1000 kg en dat met een 1.3 liter motortje, net iets meer inhoud dan een pak melk. Maar goed, slechts mijn mening natuurlijk.
Voor dagelijks gebruik of lange afstanden zou ik het ook zeker niet aanraden. Voor incidenteel gebruik gaat het echter prima. Zelfs met een 1.0 liter motor.

BostonWheeler zei:

Ik heb een auto van 1700 kg met een 1.3 en mag 1850 trekken :cool:

Ik heb het idee dat Europese merken er meer waarde aanhechten dan Japanse en daardoor de grenzen opzoeken.

Vin cent zei:
BostonWheeler zei:

Ik heb een auto van 1700 kg met een 1.3 en mag 1850 trekken :cool:

Ik heb het idee dat Europese merken er meer waarde aanhechten dan Japanse en daardoor de grenzen opzoeken.
Mag je dat ook van je rijbewijs, heb je E achter B. Mijn Insignia mag 1600 kg trekken maar doordat de auto zelf zwaar is ga ik snel over de 3500 kg heen aangezien er naar maximale toegestane gewichten gekeken wordt, niet naar de werkelijke gewichten.

BostonWheeler zei:

Met wat fantasie is ieder gereedschap een hamer.

Een belangrijk woord is gewichtsverdeling. Een klein, loodzwaar aanhangertje van 1000 kg zal je vooral merken doordat de Fietstas bergop wel heel erg traag wordt. Een lichtgewicht aanhanger van meerdere meters (ik heb ze gezien van 1500 kg en 12 meter lang) zal een uitdaging worden als je hem laadt aan de uiteinden. Dan MOET je bewust alles op de as laden, anders zitten jouw voortandjes in de vangrail.

Het totale gewicht telt vooral bij ongeremde karretjes (huurkarretjes zijn bijna altijd ongeremd, denk daar aan als je tuintegels gaat halen) omdat de auto dan veel meer remwerking moet hebben. Qua bestuurbaarheid (slingeren, rechtuitstabiliteit) is het vooral de gewichtsverdeling die belangrijk is.
Dat het melkpakkentorretje erg zijn best moet doen om alles op gang te slingeren, dat mag duidelijk zijn. Maar ook een dikke duitser met honderden paardjes moet met een caravan harder werken dan hij normaal al doet.
Wat wel een punt van aandacht kan zijn is de koeling. Vooral de aanvoer van koude lucht wordt bij moderne auto soms zo krap ontworpen (luchtweerstand) dat er een grotere radiateur of gril in zal moeten voordat je met de sleurhut over de Brenner kan scheuren. (Uw dealer kan u daar alles over vertellen)
In dat geval gaat de luchtweerstand van dat huisje aan de haak zo meespelen dat zelfs een 110 pk sterke Leon met een kleine 750 kg caravan toch flink hogere olietemperaturen (ik ben wat rustiger gaan rijden toen de oliethermometer 120 graden aanwees) liet noteren. Maar goed, vakantie heeft alles te maken met rust houden en niet met 120 km/uur over de Franse tolwegen jakkeren. Zet de olietermometer dus aan als de boordcomputer die heeft...

EVV zei:
Mag je dat ook van je rijbewijs, heb je E achter B. .

Ja dat mag ik, rij zelfs regelmatig met 5000 kg combinaties (3000 bus +2000 aanhangwagen).

Vin cent zei:
EVV zei:
Mag je dat ook van je rijbewijs, heb je E achter B. .

Ja dat mag ik, rij zelfs regelmatig met 5000 kg combinaties (3000 bus +2000 aanhangwagen).
(y) Ik moet regelmatig uitleggen dat ik geen aanhanger van maximaal 1400kg achter mijn Insignia mag hangen omdat ik daar geen geldig rijbewijs voor heb. Er zijn vast genoeg die daar niet aan denken. En sommige vinden dat zolang je niet aangehouden wordt er ook geen probleem is.

Het gaat toch om de daadwerkelijke belading ??
Stel even simpel

Auto = 1800kg rijklaar gewicht
Autotrailer mag 2000kg incl eigen gewicht wegen
Autotrailer weegt 1000kg

Dan mag je toch gewoon een auto van 699kg erop zetten zodat je niet boven de 3500kg uit komt? Totale massa is dan lager dan 3500kg. Het is toch niet zo dat je dan op 3800kg uitkomt en automatisch BE moet hebben.

Voor het rijbewijs gaat het om de totaal toegestane massa's, met een B-rijbewijs mag het papieren totaalgewicht niet boven de 3500 kg komen. (tenzij de ttm van de aanhanger max. 750 kg is)
Wat betreft trekgewicht aan de auto gaat het wel om het werkelijke gewicht, achter een auto met 1500 kg trekgewicht mag je rustig een aanhanger met ttm 3500 kg hangen mits het werkelijke gewicht van aanhanger + lading niet meer is als die 1500 kg.
En voor het span uit dit voorbeeld ben je wel een aanhangerrijbewijs nodig.

KadettRT zei:
Het gaat toch om de daadwerkelijke belading ??
Stel even simpel

Auto = 1800kg rijklaar gewicht
Autotrailer mag 2000kg incl eigen gewicht wegen
Autotrailer weegt 1000kg

Dan mag je toch gewoon een auto van 699kg erop zetten zodat je niet boven de 3500kg uit komt? Totale massa is dan lager dan 3500kg. Het is toch niet zo dat je dan op 3800kg uitkomt en automatisch BE moet hebben.

Sterker nog, max massa auto (stel hier: 2300kg) + max massa aanhanger (2000kg) = 4300kg > mag niet met B-rijbewijs.

Correct me if I'm wrong trouwens, maar ik was in de veronderstelling dat Peter dit topic opende met de vraag hoe een fabrikant aan een max trekgewicht komt, niet of allerlei combinaties al dan niet aan te raden zijn. Een vraag waar ik het antwoord ook niet op weet trouwens. Een max trekgewicht komt niet uit de lucht vallen (ga ik toch sterk vanuit), maar waar komt het dan vandaan?

Tijdje terug eens iets op een caravanforum gelezen, over iemand die z'n auto bij de RDW liet herkeuren om een hoger trekgewicht op kenteken te krijgen. De keuring hield onder meer in een aantal maal met een aanhanger (van het gewenste max trekgewicht) vanuit stilstand van een helling vertrekken. De rest kan ik me niet meer herinneren, maar het eindresultaat was een hoger trekgewicht op kenteken. Wellicht dat een fabrikant eenzelfde tests moet ondergaan?

Interessant topic. Het is inderdaad bijzonder te zien wat een verschillen er zijn. Bij mijn Focus mag er (uit mn hoofd gezegd) 1100kg achter, maar moet er eigenlijk wel een modificatie worden doorgevoerd aan het koelsysteem. Het gekke is dat zoiets voor veel fabrikanten vaak juist de reden is om het trekgewicht erg laag te registreren. Ook Ford zelf heeft er inderdaad een handje van, zie het voorbeeld van de Fiesta met panoramadak.
Trekgewicht, verbruik/milieu, kosten: dit zijn afwegingen die continu gemaakt worden. De Focus econetic heeft bijvoorbeeld geen trekgewicht, of maar 400kg. Hoeveel zou het gekost hebben om met dezelfde uitstoot wel een trekgewicht te 'ontwikkelen'? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Voor mijn oom en tante zocht ik vorig jaar een opvolger voor hun Kia Joice, met een gewenst trekgewicht van 1300kg. Alleen de Venga/ix20 voldeden. Vrij uniek, zo'n hoog trekgewicht bij een relatief kleine auto. En het gekke is, dat trekgewicht geldt zowel voor de 1.4 als de 1.6! Schiet mij maar lek.
Ook grappig: bij de eerste Tourneo's Courier was men vergeten het trekgewicht te registreren bij de homologatie. Via veel gedoe hebben we bij zo'n Tourneo Courier toch een trekgewicht op kenteken gekregen (de importeur en fabrikant hadden namelijk een schriftelijke bevestiging van het toegestane trekgewicht), maar zoiets 'stoms' kan dus ook een reden van het ontbreken van trekgewicht zijn...

Interessante berichten komen voorbij, ook sommige strekkingen zijn interessant zeg.

Dat bijvoorbeeld een gastank, of reservewiel net als ESP invloed heeft, nooit geweten. Krom ook eigenlijk.

Ik zit even een beetje te kijken of ik dankzij Google wat kan vinden.

AMT schreef in 2004 dit:
"Hoe wordt het ongeremde en geremde trekgewicht van een personenauto berekend? Soms kom je onverklaarbare opgaven tegen. Zo zijn een Peugeot 807 en Fiat Ulysse in principe dezelfde auto’s, maar in geval van de Peugeot wordt een trekgewicht van 1775 kg opgegeven en bij de Fiat ‘slechts’ 1300 kg. Waardoor ontstaat dit verschil?

De autofabrikant bepaalt het trekgewicht zowel aan de hand van berekeningen als van praktijktesten. De trekhaakfabrikant speelt hierbij ook een rol. Van groot belang is de warmteafvoer.

Zeker als er een koppelomvormer wordt gebruikt, moet het systeem voldoende capaciteit hebben. Vaak is echter de hellingtest doorslaggevend voor wat een gewone koppeling aankan.

De Europese wetgeving schrijft voor dat de combinatie tenminste vijf maal achtereen moeten kunnen wegrijden en stoppen op een helling van 12%. Er zijn autofabrikanten die zeven keer geweldig vinden, andere zijn pas bij tien of meer keer tevreden. De parkeerrem geeft soms onvoldoende houvast en liever dan het systeem aan te passen, kiest de autofabrikant voor een paar kilogram minder trekgewicht.

Misschien vindt de trekhaakfabrikant het welletjes omdat de belasting in zijn ogen een bepaalde grens nadert of overschrijdt.

Wat de fabrikanten die u noemt heeft bewogen zo’n groot verschil op te geven, blijft gissen."

Bokt-forum

Die melden bijvoorbeeld ook dat het te maken heeft met het onderstel, etc.. De stevigheid. Ook lees ik dat importeur van invloed is.

Caravan-forum

Technische gesproken is het antwoord eenvoudig: een auto moet een bepaald gewicht kunnen wegtrekken op een helling op een bepaalde hoogte. Ik meen een 12% helling op 1000 m hoogte. Het kan dus zijn dat de 1.2tdi meer koppel bij lagere toeren heeft, of een beter vuldruk op deze hoogte.

In de praktijk gaan fabrikanten er allemaal anders mee op. Zo zie je bijvoorbeeld dat vaak hybrides en EV's geen trekgewicht hebben omdat fabrikanten het (nog) niet aandurven. Soms is de CO2-uitstoot een beperking

Kleine correctie:

Op een helling van 12% moet er binnen 5 minuten, 3x worden opgetokken met een aanhangwagen vanuit stilstaand

Die test mag gewoon op een testbaan in de EU, hoogte komt niet ter sprake.

De fabrikant geeft obv deze tests zijn veilige trekgewicht af, rekening houdende met toekomstige garantie/claims enz..

In Duitsland gaven ze zefls 2 trekgewichten af, ook op 8% wat meestal iets hoger ligt, maar nooit hoger kan zijn dan 3.500 kilo.

Al is een auto van het zelfde merk, maar een ander type met dezelfde motor, wil het niet zeggen dat trekgewichten even hoog zijn, constructie, versnellingsbak, overbrengingen, uitstoot, maar ook etiek bepalen bepalen mede de afgegeven trekgewichten.

Dus er zit dus ook nog eens verschil tussen landen. Ik blijft het echt bijzonder vinden. Ik kan er dus niet bij.

Leuk trouwens dat er mensen ook echt meedenken, en mooie inhoudelijke berichten geven. Soms is dat ver te zoeken in sommige topics! (y)

ACSI Freelife (een caravan blad)

Zegt dit:
"V&A: Hoe wordt het trekgewicht bepaald?
Piet Perry uit Almelo vraagt zich af waarom het trekgewicht van zijn auto binnen drie jaar tijd honderd kilo kan verschillen. De Almeloër rijdt al jaren een Opel Meriva 1.4 van 140 pk. In 2011 mocht hij hiermee 1.200 kilogram trekken. In 2014 was dat met dezelfde auto 1.300 kilo. Hoe is dit verschil in trekgewicht te verklaren?"

Antwoord van Joop:
Het vaststellen van het trekgewicht van een auto wordt bij sommige autofabrikanten uitsluitend gedaan door middel van een hellingtrekproef. Hierbij staat het trekken van een aanhanger meestal niet hoog in het prioriteitenlijstje van de autofabrikant. De eis is dat een volledig tot het maximum geladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12 procent vijf maal binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende houdkracht van de handrem, voldoende vermogen om in beweging te komen en zonder de koppeling te vernielen.

Zeeniveau of hooggebergte?
Vrijwel geen enkele autofabrikant gebruikt voor deze proef een beladen caravan. Meestal volstaat men met een geladen aanhanger. In de regelgeving wordt niet vermeld welke hoogteligging deze helling moet hebben. De uitkomst van deze proef kan daarom op zeeniveau aanzienlijk gunstiger uitvallen dan in het hooggebergte.

Eigen limiet van fabrikant
De fabrikant kan op grond van allerlei overwegingen – markttechnisch en commercieel – besluiten een eigen visie en limiet aan de de trekken massa te geven. Hierbij moet de hellingtrekproef natuurlijk wel gehaald worden. De fabrikantenvisie kan in de tijd natuurlijk aan wijziging onderhevig zijn, zelfs zonder dat er iets verandert aan de auto. Voor de wet en bij controle’s is bepalend wat op het kentekenbewijs staat.

Dat is de ijzeren limiet voor het trekgewicht, oftewel te trekken massa. Of het verstandig is de auto tot deze limiet te belasten, staat zeer te bezien. Daarvoor zijn weer andere vuistregels. Te constateren valt, dat wat een auto kan presteren op grond van de relatief simpele hellingtest niet garandeert dat het ook meteen een goeie trekauto is. Bij de hellingtrekproef staan alleen de motor, koppeling en de handrem centraal. Aandrijving, versnellingsbak verhoudingen, achteroverhang en achterbrug-stijfheid zijn zeker zo belangrijk maar doen in het hellingproef niet mee.

Kogeldruk
Let wel dat het vaststellen van de maximale kogeldruk eveneens op een simpele manier gebeurt. En wel via de volgende rekenregel. De kogeldruk is 0,04 maal het maximaal toegestane gewicht van de auto. Een lichte bedrijfswagen van 3.500 kilogram kan dus maximaal een kogeldruk hebben van 140 kilogram. Vaak wordt er geen rekening gehouden met andere factoren, zoals de druk op de voor- en achteras. Maatgevend in dit geval is altijd de -S- waarde (kilogram) op het typeplaatje van de (voor deze auto goedgekeurde) trekhaak. Deze waarde kan aanzienlijk verschillen met de 0,04 factor."

Inmiddels weet ik het niet meer, volgens mij word het niet echt gemeten, ja berekeningen door de fabrikant, en van de trekhaak en dat is het. Dat is het enige wat een avond Googlen me leert.

Een echte logica heb ik nog nooit kunnen ontdekken in hoe dat trekgewicht tot stand komt, soms krijg ik het idee dat het een samenraapseltje is van de door de fabrikant opgegeven gegevens en de bureaucratische willekeur van de diverse landen waar de auto geregistreerd wordt.

Mijn vorige 4x4 was een grijs kenteken Daihatsu Rocky TDI F75 uit 1991.
In Duitsland heeft dezelfde Rocky een trekgewicht van 2800 kg, in Nederland mag diezelfde Rocky op geel kenteken ook 2800 kg trekken en op grijs kenteken opeens 3500 kg.... en keur je die auto om van grijs naar geel kenteken dan blijft het trekgewicht van 3500 kg wel gewoon gehandhaafd.

Mijn Jeep Wagoneer uit 1971 mocht in de USA 8500 LBS (3855 kg) trekken, maar mag in Nederland 0 kg trekken vanwege het ontbreken van een EU-keurmerk op de amerikaanse trekhaak.
Zou ik er een EU-gekeurde trekhaak onder maken dan blijft het trekgewicht alsnog beperkt tot 750 kg want de RDW eist tegenwoordig de fabrieksspecificaties die bij het chassisnummer behoren (soort CVO) voordat ze de aanpassing op het kenteken invoeren (de regeltjes hiervoor zijn dit jaar weer veranderd bij RDW)... en probeer dat documentje maar eens te krijgen van een fabrikant (Kaiser) die al 47 jaar niet meer bestaat.

Peter O zei:
Inmiddels weet ik het niet meer, volgens mij word het niet echt gemeten, ja berekeningen door de fabrikant, en van de trekhaak en dat is het. Dat is het enige wat een avond Googlen me leert.

Dat is ook mijn indruk. Zoals hierboven nogmaals uitgelegd speelt er veel meer bij een combinatie dan het gewicht van de eventueel geremde aanhanger. Aan de ene kant is het daarom jammer dat de overheid hier geen duidelijke regels over heeft (deze zouden erg lastig te definiëren en te meten zijn, dat wel) aan de andere kant voorkomt dat het beroemde filmpje van het Renaultje vijf die met een dikke tandemasser de helling op gaat om even later naar beneden gesleurd te worden.

De invloed van de aanhanger op het rijgedrag van de auto is veel groter dan de meeste mensen beseffen. Daar komt bij dat het grote caravansleuren neerkomt op een bestuurder die in een vertrouwde omgeving (zijn dagelijkse woon-werk bakje) een langere tocht door onbekend gebied gaat maken met een combinatie die door het aankoppelen van een caravan heel andere rijeigenschappen heeft. Voorzichtigheid is daarom noodzaak maar het overige verkeer (of het innerlijke opschieten-stemmetje) wil juist dat dat men net zo opschiet als bij de dagelijkse heen en weer ritjes.
Denk aan Kraftwerk: Drammen, drammen, drammen auf der Autobahn.

Een goed stukje voorlichting kan heel nuttig zijn. Ik krijg met mijn caravan met regelmaat de volgende opmerkingen te horen:
- Tja, een middenkeuken... ik heb liever een keuken tegen de achterkant.
- Doe jij de fietsen in de caravan? Merk x, y of z levert prima fietsendragers voor op de dissel of tegen de achterkant.
- Gasflessen in de caravan? Die horen in de disselbak.
- Een 750 kg sleurhut achter een auto die maar 800 kg mag trekken? Of: Een 750 kg caravan achter een auto die 1500 kg mag trekken?

En als ik vervolgens een keer een geladen bouwvakkerskarretje achter de botsdoos hang die iets zwaarder is dan het kenteken toelaat staat oom agent al met zijn bonnenboekje te zwaaien. Terecht, maar oom agent moet bonnetjes uitdelen op basis van correcte gegevens.

Nou, goed dat je dat zegt RKE, ik las gisteren trouwens nog iets meer bizars, waar echt mijn mond van open viel.

Op een verhuursite, die het ook overtrekkracht had, werd het volgende gezegd:

Als je een auto hebt die bijvoorbeeld maximaal 1200 kilo mag trekken, houdt dit niet in dat je niet een caravan erachter mag hangen die maximaal 1350 mag erachter mag hangen. Mits die natuurlijk niet zwaarder is dan 1200 kilo. Je auto mag dus meer trekken dan dat er gezegd word.

Dat is natuurlijk gewoon waar, het eerste deel dan, maar wel echt een gevaarlijk advies/opmerking. Want je bepakking is vaak meer dan je denkt, en je zit dan misschien boven de 1200 kilo. Ik vond dat echt een slechte opmerking.

Peter O zei:
Nou, goed dat je dat zegt RKE, ik las gisteren trouwens nog iets meer bizars, waar echt mijn mond van open viel.

Als je een auto hebt die bijvoorbeeld maximaal 1200 kilo mag trekken, houdt dit niet in dat je niet een caravan erachter mag hangen die maximaal 1350 mag erachter mag hangen. Mits die natuurlijk niet zwaarder is dan 1200 kilo. Je auto mag dus meer trekken dan dat er gezegd word.

Dat is natuurlijk gewoon waar, het eerste deel dan, maar wel echt een gevaarlijk advies/opmerking. Want je bepakking is vaak meer dan je denkt, en je zit dan misschien boven de 1200 kilo. Ik vond dat echt een slechte opmerking.
Kwestie van lezen en een beetje de regels kennen (en vervolgens je verstand gebruiken). Dat bepakking meer is dan je denkt, dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Dat je auto meer mag trekken dan er gezegd wordt lijkt mij vooral een verkeerde interpretatie (want dat wordt namelijk niet gezegd). Alles valt en staat met het verschil tussen maximaal toegestane massa en de werkelijke massa. Wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt kom je beiden tegen, want die maximaal toegestane massa's van auto en aanhanger bepalen of je rijbewijs geschikt is. Is dat voor elkaar, dan komen de werkelijke gewichten pas om de hoek kijken. Want het maximale trekgewicht van de auto blijft altijd staan (en wordt altijd gebaseerd op de echte kilo's, niet op wat eventueel mag).

Peter O zei:

Als je het caravans hebt, heb je helemaal gelijk. Meestal mag je in een echt lege caravan maar een paar honderd kilo laden en daar zit je snel overheen. Er zijn er zelfs verkocht die helemaal leeg al over het maximum heen zitten (gezien bij ANWB weging, meneer had een tweedehandsje gekocht).

Maar,
Stel, ik heb een aanhanger voor auto's, een autoambulance.
Die weegt zelf 500 kg en er mag een auto van max 2000 kg op staan (dus, 2500 kg max). Mag ik hem leeg achter mijn Polo (800 kg geremd max) hangen om daarmee een zwaar voertuig op te halen en dan de Polo op de ambulance mee terug te nemen?
Denk eens aan jongens die met een mobiele kraan werken.....

Of de paardentrailer die voor verhuizing van een lege Ikea-kast gebruikt wordt?

rke zei:
Peter O zei:

Als je het caravans hebt, heb je helemaal gelijk. Meestal mag je in een echt lege caravan maar een paar honderd kilo laden en daar zit je snel overheen. Er zijn er zelfs verkocht die helemaal leeg al over het maximum heen zitten (gezien bij ANWB weging, meneer had een tweedehandsje gekocht).

Maar,
Stel, ik heb een aanhanger voor auto's, een autoambulance.
Die weegt zelf 500 kg en er mag een auto van max 2000 kg op staan (dus, 2500 kg max). Mag ik hem leeg achter mijn Polo (800 kg geremd max) hangen om daarmee een zwaar voertuig op te halen en dan de Polo op de ambulance mee terug te nemen?
Denk eens aan jongens die met een mobiele kraan werken.....

Of de paardentrailer die voor verhuizing van een lege Ikea-kast gebruikt wordt?
Voor wat betreft de auto wel. Houdt er wel rekening mee dat je E achter B moet hebben.
Voor de auto geldt het werkelijke gewicht. Voor het rijbewijs MTM bij elkaar opgeteld.

Leon in zn Fiesta zei:
Kwestie van lezen en een beetje de regels kennen (en vervolgens je verstand gebruiken). Dat bepakking meer is dan je denkt, dat is toch echt de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Dat je auto meer mag trekken dan er gezegd wordt lijkt mij vooral een verkeerde interpretatie (want dat wordt namelijk niet gezegd). Alles valt en staat met het verschil tussen maximaal toegestane massa en de werkelijke massa. Wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt kom je beiden tegen, want die maximaal toegestane massa's van auto en aanhanger bepalen of je rijbewijs geschikt is. Is dat voor elkaar, dan komen de werkelijke gewichten pas om de hoek kijken. Want het maximale trekgewicht van de auto blijft altijd staan (en wordt altijd gebaseerd op de echte kilo's, niet op wat eventueel mag).

De site zegt letterlijk:

"U mag meer caravan trekken dan dat u denkt!"

Dat is de kop. En dan krijg je het verhaaltje dat je als je een auto hebt die 1200 kg mag trekken, ook best een caravan mag trekken die maximaal 1350 mag wegen, mits je je aan de maximale 1200 kilo houdt. Nu is dat uiteraard waar, zo'n kop lijkt me niet erg slim.

Wij, de forummers (sommigen zullen het weten, anderen vinden techniek boeiend of misschien trekkracht), zullen verder lezen, en misschien het verstokte ANWB-echtpaar ook.
Maar vraag willekeurig aan mensen wat ze onthouden, dan durf ik bijna te wedden dat alleen wordt onthouden dat je meer mag trekken, niet wat achter de komma staat.
Dat is natuurlijk fout en slecht, maar dat is dezelfde groep die geen enkel idee heeft hoeveel de bagage weegt.

Maar het blijft bijzonder, zo ook die verschillen die Muddy Bandit vertelt van buitenlandse auto's.

Zou bijvoorbeeld de RDW weten hoe het gemeten wordt? Ik denk dat ik eens een mail er aan ga spenderen.

Wat technisch kan is interessant, maar je zit met verzekeringsaspecten en die zijn leidend in mijn ogen.

Eens BostonWheeler,

Ik heb de RDW net een mail gestuurd, ik ben benieuwd of ik er iets van hoor. Mocht ik een reactie hebben, dan zal ik hem plaatsen!

Peter O zei:
Eens BostonWheeler,

Ik heb de RDW net een mail gestuurd, ik ben benieuwd of ik er iets van hoor. Mocht ik een reactie hebben, dan zal ik hem plaatsen!
Qat heb je gevraagd dan? Regelgeving is vrij duidelijk. Voor rijbewijs is mtm leidend. Voor de auto de werkelijke gewichten. Meten bij controles doen ze middels platen waar je overheen moet rijden. Dan heb je nog wel wat reserve omdat de kogeldruk van het gewicht van de trailer afgetrokken wordt.

Ik heb dezelfde vraag gesteld die ik ook in de openings post heb gesteld..

Hoe wordt trekkracht berekend? Wordt dit getest of hoe wordt dit gedaan. Heb ook uitgelegd, waarom ik het vraag, en heb net als hier mijn Getz als voorbeeld gebruikt. Hoe kan het zijn dat bijvoorbeeld mijn Getz 1000 KG mag trekken, maar dat volgens een site als caravantrekker zegt dat ik een combinatie van nog geen 800 kilo kan trekken (gevaarlijk etc).

Hang ik de caravan van mijn vader achter mijn auto, heb ik 50 kg over en zou ik in theorie dus niets verkeerds doen, maar volgens de berekeningen is het een dikke dikke dikke rood, dat vind ik "raar" ik heb ook meegenomen dat ik snap dat de ene caravan de andere niet is, en dat er veel verschillen zijn tussen de caravans.

Plus het feit dat auto in NL (zoals Muddy Bandit zei) dit mag trekken, en volgens het buitenland 500 kg meer.

En nogmaals, ik ben niet van plan om vader zijn caravan achter de Getz te hangen, ik werd vooral opmerkzaam door een ander topic, waar iemand een auto aanraadde voor een caravan, wat volgens de opgave kan, maar in daadwerkelijkheid compleet werd afgeraden.

rke zei:

Dat is hetzelfde stukje als hierboven al staat. Test bestaat uit paar handelingen op een helling, daarnaast wordt er gekeken naar evt beperkingen van de constructie en de hakenleverancier, daar wordt een veiligheidsmarge op gezet en de uitkomst is een berekend max trekgewicht.
Iedereen die zich afvraagt of de combinatie wel zou kunnen, kan er wel van uitgaan dat dat waarschijnlijk niet de meest verstandige combi is.

Wat zo frustrerend is, je kan er niet op rekenen.

Als consument wil je een auto waar jouw caravannetje achter kan hangen en je wil een gestandaardiseerde methode om bijvoorbeeld een Hyundai, een Volkswagen of een Jeep met elkaar te vergelijken.

Maar nu is het willekeur van de fabrikant en de overheid hangt er een legaal labeltje aan.
Dit roept om een nieuwe dieselgate affaire.

Terug
Bovenaan