Toyota Prius

MCW 84

Asfaltkampioen
ED7Kyre.jpg

toyota-prius-2022.jpg

toyota-prius-2022.jpg

sP3AWEQ.jpg

toyota-prius-2022.jpg

toyota-prius-2022.jpg

wm9KmLq.jpg

yFkoETv.jpg

0KpVNco.jpg

Umkunxf.jpg

HCO1834.jpg

U1kW0g9.jpg

wizU4tu.jpg

toyota-prius-2022.jpg

prius-prime.jpg

prius-prime.jpg

Bronnen: https://www.motor1.com/news/621929/2023-toyota-prius-european-debut/ & https://www.carscoops.com/2022/11/2...he-iconic-plug-in-hybrid-better-in-all-areas/ & https://www.netcarshow.com/toyota/2024-prius/

- Alleen als plug-in hybride naar Nederland
- Plug-in Hybrid bijna twee keer zo sterk als uitgaande Prius Plug-in Hybrid
- 50 procent groter elektrisch bereik: tot zo'n 75 kilometer
- Tweede kwartaal 2023 naar Nederland

Toyota heeft voor de Prius Plug-in Hybrid namelijk een volledig nieuwe plug-in hybride aandrijflijn ontwikkeld. Die heeft geen 99 pk sterke 1.8 meer, maar een 2,0 liter grote viercilinder benzinemotor die het tot 148 pk schopt. Ook de elektromotor is een stuk krachtiger. Het exemplaar in de nieuwe Prius Plug-in Hybrid levert namelijk 160 pk in plaats van 92 pk. Het systeemvermogen van Toyota's nieuwste plug-in hybride bedraagt een bepaald niet kinderachtige 223 pk. Dat lees je goed, de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid is bijna twee keer zo sterk als zijn voorganger. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-toyota-prius-meer-elektrisch-dan-ooit/

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had wel verwacht dat ie beter zou ogen dan het huidige gedrocht maar dit overtreft al mijn verwachtingen. Ik vind dit zelfs serieus mooi! Rustig gelijnd en alle details fraai uitgevoerd, zoals de koplampen die ik bij d BZ4x niet mooi vind. Interieur is uh tja Toyota.

Na de lelijkste de mooiste Prius ooit? Beetje Civic, beetje Mazda. Enige wat ik wat minder vind zijn de achterlichten schuin van achter. Ik had liever gezien dat die wat schuiner en meer de naad van de bumper zouden volgen (een beetje ála Kia EV6) Ik ben overigens benieuwd hoe vaak we deze Prius gaan tegenkomen want de vorige was ook al niet zo'n succes en dat lag niet alleen maar aan z'n excentrieke uiterlijk. Kwa techniek is het bepaald geen eenling meer zoals in het begin van zijn carriere.

In beweging (op YT staan meerdere filmpjes):

https://www.youtube.com/watch?v=W2Gaml4VXQ4

Ik vind 'm mooi! En zeker in dat geel. Beetje jammer dat er alleen een plugin is, maar met 75km zou ik op het werk kunnen laden en ruim voldoende hebben om elektrisch naar huis en weer naar kantoor te rijden. 750kg trekgewicht hoop ik op, dan is ie perfect :)

Zo Toyota is goed bezig hoor! Van een suf model naar een flitsend model met haast Lamborghini trekjes..:)

Alleen de interieurs blijven wat achterlopen.

Erg aantrekkelijk design! Verrassend, van het merk dat ook de Bz3xyz, Supra en Yaris gedrochten op de weg zet. Laten we hopen dat dit de (goede) richting is dei Toyota blijft volgen.
Enorme gemiste kans dat het geen EV is, helaas lopen ze daar wel ver mee achter...

Erg fraai model ook interieur, ziet er mooi uit. In de Usa vanaf 25.000 dollar.... . Bereik werd aangegeven op 100km door zeer efficiente motoren, definitieve resultaten afwachten. Zou hier een EV voor laten staan. 75 a 100km is ruim voldoende elektrisch en alleen op benzine zal deze auto ook extreem zuinig zijn., wel zo makkelijk.

Morgen met Ev van de zaak naar Haarlem, halen we net, op terugweg weer aan laadpaal, nu al geen zin in.

CD9LOP zei:
75 a 100km is ruim voldoende elektrisch en alleen op benzine zal deze auto ook extreem zuinig zijn., wel zo makkelijk.

Morgen met Ev van de zaak naar Haarlem, halen we net, op terugweg weer aan laadpaal, nu al geen zin in.

Je spreekt jezelf tegen, om maar EV te kunnen bashen;). Daarnaast kunnen moderne EV's prima door NL. Als je ver van een centraal punt als Haarlem woont, lijkt het meer jouw probleem dan het probleem van een EV.

De Prius is gewoon een hebbeding geworden! :eek:

Het is dat mijn werkgever een beleid voert wat PHEV's enorm onaantrekkelijk maakt, anders zou ik in vergelijk met de Civic keuzestress kunnen krijgen van dit ding. Ik vermoed dat-ie nog wat praktischer is dan de Honda ook.

Dat is inderdaad een verrassend geslaagd model geworden. Aalglad en strak, met een fraaie voor- en achterkant en toch herkenbaar. Het dashboard haalt dat niveau niet, maar is op zich prima. Ik denk alleen niet dat we de Prius vaak gaan zien met alleen een plug-in hybride-aandrijflijn.

CD9LOP zei:
Erg fraai model ook interieur, ziet er mooi uit. In de Usa vanaf 25.000 dollar.... . Bereik werd aangegeven op 100km door zeer efficiente motoren, definitieve resultaten afwachten. Zou hier een EV voor laten staan. 75 a 100km is ruim voldoende elektrisch en alleen op benzine zal deze auto ook extreem zuinig zijn., wel zo makkelijk.

Je zou hem natuurlijk ook in Haarlem aan de laadpaal kunnen hangen :rolleyes:

Ik vind de herboren Prius ook bijzonder geslaagd! Door de veel sterkere elektromotor heb je nu een auto die niet alleen maar aerodynamisch en efficiënt is, maar ook behoorlijk rap. Toyota kennende zal het kwalitatief ook keurig in elkaar steken, ben erg benieuwd naar de eerste rij-impressie.

Op de doorlopende lichtbalk tussen de achterlichten na vind ik het een mooie auto geworden.

Boven verwachting goed geslaagd! Niet alleen "voor een Prius" of zelfs "voor een Toyota", maar echt een goed gelukt ontwerp. Achterkant doet mij denken aan de Corolla Liftback van begin jaren 90 :confused:

Hij overtreft ook mijn verwachtingen, echter die lagen voor de nieuwe Prius niet hoog gezien de voorgaande edities en de recente modellen. Maar dit is een fraai ontwerp, exterieur, binnenkant is helaas niet mooi. Wat de aandrijflijn betreft, het had een elektrische auto moeten zijn en dan de ICE uitfaseren in de bestaande modellen. De Prius wordt zo de Finis.

Nu ook voor Noord-Amerika:

2023-toyota-prius.jpg

2023-toyota-prius.jpg

2023-toyota-prius.jpg

2023-toyota-prius.jpg

2023-toyota-prius.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/622115/2023-toyota-prius-debuts-awd/

2023-toyota-prius-exterior.jpg

2023-toyota-prius-exterior.jpg

2023-toyota-prius-interior.jpg

Underneath the exterior alterations, interior upgrades, and new technology, the Prius is the car that set the tone for the electrification revolution more than two decades ago. The competition is sniffing at the Prius’ door, and the market is much tighter than it was when Toyota’s hybrid first launched and its advantages are fewer. But the 2023 Prius is a huge leap forward, and remember, Toyota has had a long time to get this hybrid powertrain thing right. The newest version of the Prius shows it’s not going anywhere anytime soon.

Hele rijtest en alle foto's: https://www.motor1.com/reviews/626466/2023-toyota-prius-first-drive/

Ik vind het een prachtige wagen geworden. Ben benieuwd naar wat ie moet gaan kosten en wat het praktijkverbruik zal zijn. Is een kandidaat voor mijn volgende auto

Gefeliciteerd, hij is echt mooi.
Lekker een teller voor je hoofd en niet middenop het dashboard.
Verder zou ik nog adviseren om de kleur zilvergrijs van de kleurenkaart te halen.

Zou over enkele jaren een kandidaat kunnen zijn.....

De schone lijnen en vormgeving vind ik zo mooi. Ik denk dat wat hogere wangen op de banden en minder prominente velgen het aanzicht goed zullen doen.

Het dashboard is het daarentegen weer niet. Het middenscherm is te prominent, en het geheel oogt rommelig.

Vanaf € 44.695

De nieuwe Prius Plug-in Hybrid heeft een 148-pk 2.0 benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor van 160 pk. Dat levert de Toyota Prius Plug-in een systeemvermogen op van 223 pk en 208 Nm. Daarmee is hij bijna twee keer zo krachtig als de Plug-in Hybrid van de vorige generatie (122 pk). Dat vermogen helpt de nieuwe stekker-Prius in 6,7 tellen aan een snelheid van 100 km/h. De vorige Prius Plug-in Hybrid had voor dezelfde sprint 11,1 seconden nodig. Veel relevanter is het elektrische bereik. De nieuwe Toyota Prius Plug-in heeft een 13,6-kWh accu aan boord waar je tot maar liefst 86 elektrische kilometers uit kunt persen. Let wel, ie elektrische actieradius betreft de Dynamic-uitvoering. De Executive Edition en de Solar Edition - waarover straks meer - komen maximaal 72 kilometer ver op een volle accu.

De bagageruimte bedraagt 284 liter. Op dit vlak blijft hij echter achter bij het vorige model. De vorige Prius Plug-in Hybrid had een bagageruimte van 360 liter.

ModelUitvoeringVermogenElektrisch bereikVanafprijs
Prius Plug-in HybridDynamic223 pk - 208 Nm86 kilometer€44.695
Prius Plug-in HybridExecutive223 pk - 208 Nm72 kilometer€47.195
Prius Plug-in HybridSolar Edition223 pk - 208 Nm72 kilometer€53.595

Ik ben er inmiddels een paar keer een tegengekomen: echt een fraaie auto om te zien.
Maar €45k? Dat is vergelijkbaar met een Model 3, om maar wat te noemen. In hoeverre zou er nog vraag zijn naar zulke PHEV's in Europa?

Ik ben er inmiddels een paar keer een tegengekomen: echt een fraaie auto om te zien.
Maar €45k? Dat is vergelijkbaar met een Model 3, om maar wat te noemen. In hoeverre zou er nog vraag zijn naar zulke PHEV's in Europa?
In België heb ik er nog geen tegengekomen.

Ik heb 'm nog niet gezien, maar ik vind de nieuwe Prius ook leuk. En sluit me verder helemaal bij jou aan: waarom zou je dit kopen als je voor minder een Model 3 hebt...

Omdat dit een veel mooiere auto is bijvoorbeeld…

Jammer dat het geen EV is inderdaad, maar helaas loopt Toyota daar nog mijlenver achter.

Dealerintroductie is aanstaande?
Ik kwam namelijk vanmiddag zo'n gele Prius tegen, op NL kenteken (T). Ik dacht eerst dat het een MG 4 was. Maar, de auto oogt wel lager/ranker dan de MG. Van achteren was het duidelijk dat het de nieuwe Prius is. Rank ontwerp wel, vind ik.

Bij Toyota dealer in Ede staat sinds 11 augustus al een nieuwe Prius in de showroom. Erg fraai model moet ik zeggen. Interieur ziet er ook erg goed uit, al is dat een eerste korte indruk. Gister zag ik in de buurt van Ede ook de nieuwe prius rijden

Dealerintroductie is aanstaande?
Ik kwam namelijk vanmiddag zo'n gele Prius tegen, op NL kenteken (T). Ik dacht eerst dat het een MG 4 was. Maar, de auto oogt wel lager/ranker dan de MG. Van achteren was het duidelijk dat het de nieuwe Prius is. Rank ontwerp wel, vind ik.

Derde kwartaal in Nederland. Mijn 2lingbroer heeft de 23ste ook eentje bij Louwman gezien:

O00SjD0.jpg

Begin juni heb ik er in Canada al een aantal gezien. Gek dat het hier zo lang duurt.
Erg gaaf model, maar een PHEV is toch een beetje passé.

Terug
Bovenaan