Timo's Citroën Xantia's, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986 en Renault Avantime 2003

Leuk topic zeg! Geweldig de fotos met de Talbot! Jeugd held haha. Mooi dat je BX weer op de weg is en dat de apk goed ging. (y)

Gefeliciteerd met de verse APK! Fijn om te horen dat de BX er ook zin in had, getuige de weinig inspanning die er voor de APK nodig was :)

Ik heb vernomen dat de Rancho recent naar GB is geëxporteerd, verkocht via een veiling. Ik heb hem in elk geval nergens voorbij zien komen, ontzettend jammer. Wel blij dat ik er nog even mee gereden heb.

Verder is de Espace eindelijk weer thuis na een langere winterstalling als dat de bedoeling was!

RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Zelfs de poes is blij dat dat rare groene ding weer terug is :)

De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met het herstellen van de schade van hierboven wat die vorig jaar had opgelopen. Letterlijk weken, want het ging niet zoals ik wilde. Ik dacht eerst alleen de voorste twee beschadigde panelen aan te pakken. Dus eerst de schade opgevuld en daarna de panelen glad geschuurd.

Renault Espace mk1 J11 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar het lakken lukte gewoon niet. Strepen, sinaasappelhuid, niet egaal. Meerdere malen het weer afgeschuurd en weer proberen, maar het lukte gewoon niet lekker.

Uiteindelijk had ik de truc weer gevonden, met wat andere materialen. Omdat je toch wat verschil in tint zag tussen de voorste 2 en de achterste 2 panelen uieindelijk besloten de hele zijkant maar opnieuw te doen. De motorkap die ik met het wisselen van de neus vorig jaar had gelakt was ook niet lekker gelukt, dus nu we toch bezig waren die ook nog maar een keer opnieuw.

Sticker er weer af...

Schuren:

En dan was ik nu eindelijk weer tevreden met de lak!

Na een paar dagen drogen naar buiten, nog steeds blij!

De vervangende buitenspiegel vinden was ook geen makkelijke opgave. Ik had hem van mijn sloper Espace afgehaald maar helaas door mijn eigen stomme fout is die spiegel gesneuveld. Handbediende spiegels kon ik nog wel vinden, maar ik had een elekrische. Uiteindelijk één gevonden op Ebay die vanuit Italië deze kant op moest komen.

IMG_20210428_172431 by Timo van Vuurde, on Flickr

Zoals al te zien is heb ik de velgen er ook opgezet die ik vorig jaar had gevonden op de sloop en jeetje, wat doet dat een hoop met de Espace!

Als je dat dan toch vergelijkt met 2018 toen ik hem kocht..

Dus, op naar huis!

Ook nog een leuke sticker gevonden, normaal ben ik er niet zo van maar er zit zeker wat in en i.c.m. "deze oldtimer is groen" vond ik het ook wel humor hebben.

Inderdaad, wat een transformatie! Schitterend, wat zijn sommige auto's toch leuk!! Ook als ik ze zelf niet wil hebben, kan ik erg genieten van dit soort liefhebberij.

Goed bezig! Jammer van de aanleiding, maar hij ziet er echt prachtig uit zo. Die velgen doen ook echt veel.

Zeker als je de "before" foto er weer bij ziet staan valt goed op hoeveel liefde er in de Espace is gestoken. Puik werk!

Ik was benaderd door Octane Magazine die het verhaal van mijn Espace erg leuk vond en dit graag wilde gebruiken. Voor wie het leuk vind, het resultaat is hier te lezen:

https://www.octanemagazine.nl/liefde-voor-een-groene-monospace/

Is eigenlijk een samenvatting van de afgelopen pagina's met wat Espace geschiedenis. :T

Verder zal ik binnenkort weer een update plaatsen over wat werkzaamheden van de laatste tijd.

Gaaf hoor!! Zie dat de foto "eindresultaat met de verkeerde wielen" nog de verkeerde neus heeft ook. Superleuk om zo met je hobby in een tijdschrift te staan.

uwbuurman zei:
Gaaf hoor!! Zie dat de foto "eindresultaat met de verkeerde wielen" nog de verkeerde neus heeft ook. Superleuk om zo met je hobby in een tijdschrift te staan.

Ja! Juist die neus maakt het helemaal af vind ik. Die oude (of voor jouw auto, nieuwe) neus is zoveel charmanter.

Leuk artikel Timo!

Dank voor de reacties!

Hierbij nog wat werkzaamheden van de afgelopen periode.

De puntjes op de i na het herstelde lakwerk, nieuwe sticker er weer op:

Verder was er één koplamp bruin geworden van binnen, goed te zien op bijvoorbeeld deze foto:

IMG_20201024_202545 by Timo van Vuurde, on Flickr

Via Ebay een NOS lamp gevonden, wat een vondst. Deze auto gaat alleen niet goed op NOS onderdelen (iets met een NOS voorbumper die enkele weken na montage alweer aan gort werd gereden) dus ben benieuwd hoe lang dit heel blijft. Maar het frist wel op!

Het KVS vat had een scheur, met koude motor drupte die wat maar als het koelsysteem op druk kwam dan lekte die niet gek genoeg.
De betrouwbaarheid komt het niet ten goede en tot mijn verbazing zijn die vaatjes voor 15 euro nog gewoon nieuw leverbaar. Hoe fijn!

Verder de olie ververst, oliefilter/luchtfilter/brandstoffilter vernieuwd.

Tenslotte, omdat ik er geen genoeg van kan krijgen. :p

Lekker bezig weer.
Die koelvloeistofvaatjes zullen dan nog wel in meerdere modellen uit die periode zitten, zodat het lonend is om dit te blijven leveren?

Geweldig, die koplamp en het kvs-reservoir! Voor mijn Porsche 924 had ik destijds ook zo'n nieuw reservoir nodig en dit werd ook gebruikt voor de Volkswagen LT. Helaas, ondanks het grote aantal gebouwde LT's was dit alleen nog bij Porsche leverbaar (maar gelukkig was het nog leverbaar, al was het zeker niet voor 15 euro).

Een update van de Avantime.

Laten we beginnen met afgelopen winter.

Kon gelijk de voorruitverwarming testen van de nieuwe voorruit, wat een top uitvinding is dat! Binnen een minuut een schone voorruit, in die tijd kan je mooi de zijruiten ijsvrij maken.

De Avantime heeft alweer bijna 350.000 km gelopen, dat is met name te zien aan de voorstoelen. Gescheurd en verdroogd.

Herbekleden is niet makkelijk, zo op de foto lijkt het 'gewoon' een beige stoel, maar de middenstukken is een soort zebramotief, echt weer wat unieks dus. Nu was ik getipt dat er in het Noorden van het land een setje voorstoelen beschikbaar waren. Nou graag!

Ik geloof dat ik aan het goede adres was, 5 paarse Avantimes voor de deur. Ook wel bekend van de paarse Avantime die heeft meegedaan met Klokje Rond van Autoweek.

Volle bak naar huis!

Eerst binnen het leer een beetje opwarmen, behandelen met leer reiniger en daarna met leer verzorger.

Dit was dan weer niet de bedoeling, maar zie die verleiding ook maar eens te weerstaan om niet op zo'n zetel te gaan zitten.

Toen de temperaturen eenmaal een beetje beter waren, de stoel open gemaakt om gordel en gordelspanner te vernieuwen.

Níet te tillen ook die stoelen.

Maar wat een verbetering!

Passagiersstoel is klaar, bestuurdersstoel moet nog. Armsteun is ook vernieuwd.

Verder zit er in de Avantime om het 'harde plastic' een beetje te verdoezelen spul wat gigantisch gaat plakken als het ouder wordt, zit wel vaker op auto's uit die tijd. Een hoop werk om te verwijderen, maar vaak is het ook gewoon beige eronder dus en knapt het heel erg op. Enkel de vakjes in het midden zijn zwart, die worden dan vaak weer beige gespoten. Dat ga ik ook doen binnenkort.

Verder is er van het voorjaar ook weer een nieuwe APK op gekomen, dat was wel even een inventering. Veel op het randje, maar dan laat ik het liever ook maar gelijk doen. Vooral het onderstel moest eraan geloven. Nieuwe draagarmrubbers voor, stuurkogels, motorsteun, remleidingen verroest, achterremmen blokken en schijven, handremkabels. Ik kreeg diverse filmpjes per whatsapp doorgestuurd van een $#@ monteur omdat er ook nog eens van alles tegen zat. Het resultaat is wel een super strak en stil onderstel en een stuur wat weer recht staat! Jammer dat je van die nieuwe glimmende onderdelen zo weinig ziet. :)

Verder heb ik afgelopen weekend nog een kleine beurt uitgevoerd dus hopelijk kunnen we er weer een tijdje tegenaan.

Nog wat foto's om af te sluiten.

Blijft een geweldig apparaat, hij is al die investeringen waard Timo. (y) Na 350k km is het ook niet gek dat e.e.a. wat aandacht behoeft.

Heerlijk man, fijn dat hij weer fris is. Laatst zelf voor het eerst in een Avantime gereden, heerlijk met die ramen en dat dak open, echt wel een gevoel wat met weinig anders te vergelijken is. Ook die hoge zit, je voelt je wel echt king of the road.

Mooi dat je de verzameling rijdend houdt! En ook een hele mooie upgrade die "nieuwe" stoelen in de Avantime. Staat echt veel beter (y)

Thanks!

Durashift zei:
Zo nu en dan ff onder de auto kijken dan maar, voor die blinkende onderdelen. ;)

Precies, af en toe even een spiegel langs leggen. :p

MWH zei:
Blijft een geweldig apparaat, hij is al die investeringen waard Timo. (y) Na 350k km is het ook niet gek dat e.e.a. wat aandacht behoeft.

Exact, op de remmen na kan dat in elk geval wel weer 20 jaar en 350k km mee. :) De rest is dan nog even afwachten..

Micha D zei:
Heerlijk man, fijn dat hij weer fris is. Laatst zelf voor het eerst in een Avantime gereden, heerlijk met die ramen en dat dak open, echt wel een gevoel wat met weinig anders te vergelijken is. Ook die hoge zit, je voelt je wel echt king of the road.

Gaaf, mooi omschreven! Persoonlijk vind ik het dak al te snel veel herrie maken en klapperen, met alleen de zijramen open rij ik altijd wel weer zonder problemen 120+ op de snelweg zonder herrie. Lekker uitwaaien maar toch even anders. o_O

Timo1990 zei:
Verder zit er in de Avantime om het 'harde plastic' een beetje te verdoezelen spul wat gigantisch gaat plakken als het ouder wordt, zit wel vaker op auto's uit die tijd. Een hoop werk om te verwijderen, maar vaak is het ook gewoon beige eronder dus en knapt het heel erg op. Enkel de vakjes in het midden zijn zwart, die worden dan vaak weer beige gespoten. Dat ga ik ook doen binnenkort.

Met bovenstaande de afgelopen zomer verder gegaan. De zaken die gespoten diende te worden zijn gespoten:

IMG_20210922_135436 by Timo van Vuurde, on Flickr

RAL 7034 Avantime by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210924_182517 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook de deurgrepen, die elke keer als je die vast houdt door dat geplak ook nog eens enorm ranzig aanvoelde.

IMG_20210919_142145 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210919_145023 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210825_132039 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210825_133035 by Timo van Vuurde, on Flickr

In de primer:

IMG_20210911_153828 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelakt:

Het herspuiten van dit soort onderdelen in de Avantime wereld is aardig bekend inmiddels, er circuleert daarom ook een RAL code rond die aardig in de buurt komt bij het origineel en ik moet zeggen, matcht inderdaad erg goed.

IMG_20210919_140346 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210924_165325 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210919_142303 by Timo van Vuurde, on Flickr

En verder meer en meer van dat vreselijke spul eraf gekrabt en gepoetst. Wat een verschrikkelijk werk, maar het leuke is dat er gewon erg fraai beige plastic onder vandaan komt.

IMG_20210826_142058 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210924_225053 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210826_143606 by Timo van Vuurde, on Flickr

Dan over de BX, een vriend van mij heeft een paar maanden geleden ook een BX gekocht, die hebben we fijn eens naast elkaar gezet. Nu is ook goed het verschil te zien tussen een vroege type 1 BX en een late BX van de tweede en laatste facelift. De locatie is inmiddels wel bekend. ;)

NR-04-BX and ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

NR-04-BX and ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder heb ik de BX getrakteerd op een setje nieuwe vloermatten. Blauw, zoals de rest van het interieur. Pasmaat is meh maar het is net wat chiquer weer zo.

IMG_20210507_195258 by Timo van Vuurde, on Flickr

Voor:

IMG_20210508_181217 by Timo van Vuurde, on Flickr

Na:

IMG_20210508_181723 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210508_181348 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210508_181732 by Timo van Vuurde, on Flickr

Het blauwe interieur van de BX heeft als nadeel bruin uit te slaan door verkleuring door de zon. Uiteindelijk gekozen om bepaalde delen weer blauw te spuiten. Dus met de kleurwaaier de best matchende blauwe kleur gekozen en aan de gang.

IMG_20210807_170509_edit_111561193770997 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210807_170517_edit_111544693623603 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210807_170525_edit_111536004672042 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210825_175045 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210825_175435 by Timo van Vuurde, on Flickr

Het blauw matcht goed met andere blauwe delen, maar de rest van het interieur schreeuwde ook om een beetje opgefrist te worden. Eerst alles afgenomen met een sopje allesreiniger. Daarna met kwastjes, interior cleaner en een UV protection aan de gang geweest. Een behoorlijke klus, maar wat knapt dat op!

IMG_20210925_175602 by Timo van Vuurde, on Flickr

(De bloembollen horen er niet bij :) )

IMG_20210925_155142 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210925_172817 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210925_165112 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210925_170004 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder viel in 2019 in Frankrijk de tellernaald op 0, tellerkabel versleten. Ik heb daarna met gebruikte tellerkabels zitten klooien om hem weer werkend te krijgen. De laatste tijd begon die weer steeds meer te trillen ("Hoe hard rij je nu?" "Tussen de 40 en 60 km/h" ) en viel die weer op 0. Uiteindelijk een nieuwe tellerkabel besteld voor de motorruimte en een kabel voor het interieur en dat had ik in 2019 al moeten doen, want ze kosten ook nog eens bijna niks. Blijft geen fijn klusje want je ligt in onhandige posities onder en in de auto, maar het resultaat is een trillingsvrij en weer werkende tellernaald!

IMG_20211017_135013 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211017_133238 by Timo van Vuurde, on Flickr

Tenslotte knetteren we nog heel even rond, binnenkort weer de winterstalling in.

ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210609_125558 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210501_094044 by Timo van Vuurde, on Flickr

(Hier nog met ongespoten dashboard delen en ongepoetst dashboard).

Binnenkort weer een update van de Espace en hopelijk met goed nieuws, want de 2 jaarlijkse APK staat op de planning. Toch altijd weer een beetje spannend!

Wat een lekkere lading klusjes weer afgewerkt, stuk voor stuk lijken ze me heel veel voldoening en plezier geven. (y)

Wat een mooie klusjes! Daar knappen ze echt van op! Ben wel benieuwd naar een Voor en Na foto van het dashboard van de BX!

Thanks voor de reacties! (y)

Barri zei:
Wat een mooie klusjes! Daar knappen ze echt van op! Ben wel benieuwd naar een Voor en Na foto van het dashboard van de BX!

Staat ook wel tussen de foto's in dat bericht. ;)

Timo1990 zei:
Binnenkort weer een update van de Espace en hopelijk met goed nieuws, want de 2 jaarlijkse APK staat op de planning. Toch altijd weer een beetje spannend!

En de Espace is weer APK gekeurd tot december 2023! Heel blij mee. Was niet al te veel werk voor nodig gelukkig, 2 nieuwe achterbanden, een wiellager, een nieuwe remleiding waar roest op zat, een fusekogel en wat laswerk aan het stoelframe. Die was geknakt. Ik ben niet fors van formaat of zo maar hier heb ik verder geen commentaar op. :) Is wel redelijk een bekend probleem en ik had in de onderhoudspapieren gezien dat er al vaker aan gelast was, dus ik vat het maar niet te persoonlijk op haha. Ook zit er in elk geval voor de volgende APK wat laswerk aan beide dorpels, deze waren nu op het randje met de roestaantasting. Na 35 jaar ook niet gek een keer.

IMG-20211030-WA0001 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG-20211023-WA0022 by Timo van Vuurde, on Flickr

Screenshot_20211030_112241 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn garagist heeft de constructie nu wat verstevigd:

IMG-20211030-WA0009 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook de poes van mijn garagist was tevreden dat die weer gekeurd was.

IMG-20211023-WA0013 by Timo van Vuurde, on Flickr

Wat heb ik verder nog gedaan afgelopen periode. De achterkant van de stoelen waren ook goed gebruikt, dus was een doorn in het oog Dus alle 5 de achterstoelen opgeschuurd, ontvet en opnieuw gespoten. Dat knapt behoorlijk op.

IMG_20210811_133758_edit_33673521003194 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210811_142904 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210811_144813 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210811_162858 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210811_201558 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210811_202305 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder nog een hele leuke rondrit gereden van een Renault Club in De Ronde Venen:

IMG_20210918_131541_1 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook heb ik pre-GAIK platen laten maken, dit bedrijf heeft de oude mallen van vroeger nog bewaard. Erg leuk voor foto's en evenementen.

IMG_20210912_095808 by Timo van Vuurde, on Flickr

En tenslotte nog met een vriend die o.a. een Fuego heeft nog een fotoshoot gehouden op de NDSM werf in Amsterdam:

IMG_20210918_215855_edit_37224330379736 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210918_215135_edit_37311036723994 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210918_214758 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar het is weer even over met de pret, afgelopen weekend nog even goed gewassen en in de loods gezet voor de winterstalling. Heb voor volgend jaar al wel weer wat nieuwe klussen op de planning staan! En hopelijk ook weer meer evenementen.

IMG_20210912_082310_edit_342361290135780 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211110_122456 by Timo van Vuurde, on Flickr

Wat een gave video !!
Allemaal auto's uit mijn nieuwe ( vader )land.
Geweldig !

Leuke auto's!
Ben benieuwd wanneer die groen uitgeslagen witte BX ook aan de beurt komt :)

Rob

Timo1990 zei:
Ook heb ik pre-GAIK platen laten maken, dit bedrijf heeft de oude mallen van vroeger nog bewaard. Erg leuk voor foto's en evenementen.

Dat is helemaal leuk. Maakt zo’n auto wel af. Was een tijdje geleden uit nieuwsgierigheid inderdaad ook wel benieuwd of er nog bedrijven zijn die dat doen.

Zat vanavond The Spectacular te kijken, echt leuk alleen al voor alle auto's van vervlogen jaren. Zag een zelfde type 1 Espace in boswachtergroen. YP-05-nogwat. Niet toevallig deze met neppe platen, toch?

Thanks voor de complimenten!

uwbuurman zei:
Zat vanavond The Spectacular te kijken, echt leuk alleen al voor alle auto's van vervlogen jaren. Zag een zelfde type 1 Espace in boswachtergroen. YP-05-nogwat. Niet toevallig deze met neppe platen, toch?

Haha, al veel vragen over gehad, maar helaas niet! Dan had ik namelijk wel de toffe voorbumperlip met mistlampen :)

Mijn Espace doet wel mee met een Netflix serie die dit jaar uit komt. Ik weet niet hoeveel er gebruikt gaat worden van de shots maar daar waarschijnlijk wel in te zien!

Oh, dat was me niet eens opgevallen, ik was meer geïnteresseerd in de BMW e21's die voorbij kwamen...

Cool, geef je een hint als de serie uitkomt?

Over de Xantia heb ik al een jaar geen update geplaatst zie ik. Opzich een goed teken want dan is er ook weinig te vertellen! Voor vele zal het ongetwijfeld een wat saaiere auto zijn uit mijn collectie, maar zo stiekem begint de Xantia toch ook wel behoorlijk zeldzaam te worden in het straatbeeld. Helemaal Xantia's die nog inzakken bij het parkeren, dat deden alleen de Xantia's van de eerste maanden toen die uit kwam, toen kwam er een klep in het veersysteem die voorkwam dat die inzakte bij stilstand.

Ik zal even een samenvatting geven van het afgelopen jaar.

Februari 2021
De post eindigde vorig jaar in het winterweer van toen, ik had nog wat foto's van de Xantia in de sneeuw gemaakt.

IMG_20210208_163618 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210208_172040 by Timo van Vuurde, on Flickr

Don't eat yellow snow :p

IMG_20210209_071236 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maart 2021
Al toen ik de Xantia kocht, was er één knop afgebroken van de kachelbediening. Na wat moed verzamelen (Is een gekloot met die kabels en klemmetje van het paneel die eigenlijk net te kort zijn) met het bloed op de knokkels is het uiteindelijk wel gelukt.

IMG_20210221_151317 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210221_152503 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210221_154120 by Timo van Vuurde, on Flickr

Fijne voorjaarsplaat met het dakje open.

IMG_20210228_190847 by Timo van Vuurde, on Flickr

Eind maart gingen we de stallingsloods leeghalen en wat opnieuw indelen, na lange tijd de HP-FH-26 weer tevoorschijn gehaald die sinds 2014 alweer in de stalling staat. Wat blijf ik toch gelukkig worden van deze wagen. Twee jaar was dit mijn dagelijkse auto (2012 - 2014). Leuk om weer eens buiten te zien!

HP-FH-26 by Timo van Vuurde, on Flickr

Er was ook een schaalmodel uitgekomen in 1/24 van exact deze Xantia, die moest ik natuurlijk hebben!

IMG_20210410_164842 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20210410_171550_edit_1205993611492540 by Timo van Vuurde, on Flickr

Juni 2021
APK tijd. De achterremmen zaten er aan te komen, die maar gelijk laten doen. Verder geen bijzonderheden.

IMG_20210623_153619_edit_40260148726148 by Timo van Vuurde, on Flickr

Aangezien de Xantia toch voornamelijk mijn winterauto is en ik in de zomer met de Espace/Avantime/BX rijdt gaat die de zomer altijd de stalling in als het andere spul er weer uit komt. Dus tot in het najaar weer!

IMG_20210705_202640 by Timo van Vuurde, on Flickr

November 2021
En toen was het alweer najaar! BX en Espace weer in de stalling, Xantia er weer uit.

HB-NL-86 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211120_161258_edit_246501263703011 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ondanks dat die altijd schoon de stalling in gaat, toch weer even wassen en stofzuigen. Een kleine beur gegeven en later ook weer de strips zwart gemaakt zodat we weer op orde de winter in gaan.

IMG_20211110_134435 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211120_145623 by Timo van Vuurde, on Flickr

Tijdens het wassen viel me op dat de dop in de achterste wielkast die de dorpel afsluit helemaal vergaan was.

IMG_20211120_144151 by Timo van Vuurde, on Flickr

Deze dop speelt een belangrijke rol van het roestvrij houden van de dorpel bij de achterdeur. Als die ontbreekt of kapot is, loopt er water in en roest de dorpel van binnenuit weg. Een zwak punt van de Xantia, vele zijn op de sloop beland hierdoor. Van mijn Xantia is de dorpelhoek nog helemaal netjes (misschien toch zonde als winterauto? :rolleyes: dus gelijk voor een paar euro een nieuwe dop besteld en er in gezet.

IMG_20211120_155535 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211120_145252 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211120_145503 by Timo van Vuurde, on Flickr

December 2021
Als er foto's geplaatst worden van het wisselen van 2 dimlichtjes omdat er 1 kapot was is er echt weinig te vertellen :LOL:

IMG_20211222_153203_edit_281774045892941 by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20211222_153616_edit_282043298120504 by Timo van Vuurde, on Flickr

Xantia powerrrrrr

IMG_20211120_161931 by Timo van Vuurde, on Flickr

Januari 2022
Een beetje vreemde elektronische storingen. Dit bleek een gescheurde accupool op de minpool te zijn. Deze vervangen voor een nieuwe, tevens één die makkelijk los te klikken is dus ideaal voor de stalling.

IMG_20220209_141313 by Timo van Vuurde, on Flickr

En we knetteren weer lekker door! Wat er wel aan zit te komen zijn de achterdraagarmlagers, de achterwielen beginnen steeds schever on de auto te staan.

IMG_20220205_000551 by Timo van Vuurde, on Flickr

Leuk, weer wat meer van de Xantia! Wat is je doel met die andere Xantia, die dus inmiddels al 8 jaar stil staat?

Thanks, helemaal mee eens! :)

uwbuurman zei:
Leuk, weer wat meer van de Xantia! Wat is je doel met die andere Xantia, die dus inmiddels al 8 jaar stil staat?

Goede vraag. Verkoop waarschijnlijk niet maar ook niet de ambitie om het op korte termijn weer op de weg te hebben. De tijd zal het leren.

Mooi. Gewoon hebben dus! Prima besluit haha, je hebt nooit teveel auto's. Wel eens te weinig ruimte, maar dat is een andere kwestie

Ik ben een zeer gelukkig man. Ein-de-lijk is het gelukt om de lang gewenste Espace bumperlip met mistlampen te bemachtigen! Nog mooier, helemaal nieuw ook nog!

Renault Avantime by Timo van Vuurde, on Flickr

IMG_20220312_222232 by Timo van Vuurde, on Flickr

Voor iets meer beeld, zo ziet dat er dus uit:

Espace front by Timo van Vuurde, on Flickr

Espace front by Timo van Vuurde, on Flickr

Het verhaal erachter is ook gewoon leuk, ik kocht hem bij een meneer die in de jaren 90 Espace 1 reed. Schade gereden, dus de Espace naar de schadehersteller. Op de factuur stond dat er een nieuwe bumperlip met mistlampen was gemonteerd, maar hij had gezien dat zijn oude terug was gezet. Hij terug naar de schadehersteller en de bumperlip opeisen die wel op de factuur stond maar niet gemonteerd was. Uiteindelijk meegekregen en zo ligt die vervolgens 30 jaar op zolder. Vanwege een verhuizing kwam die weer tevoorschijn. Hij wilde hem eerst gewoon weggooien, maar eerst toch eens een bericht op een forum plaatsen of er iemand interesse in zo'n Espace lip had. Ik kijk zelden op dat forum, de advertentie was slechts 1 korte zijn zonder foto's maar mijn interesse was gewekt. Toch voor de zekerheid nog even navragen of het écht zo'n lip was, en dat was het!

Hopen dat dit NOS onderdeel langer mee gaat dan de NOS bumper die ik in 2019 had gemonteerd en na een paar weken weer aan gort gereden werd door een niet oplettende pakketbezorger.

Van het weekend de Espace ook nog even uit de loods gehaald.

IMG_20220313_151643 by Timo van Vuurde, on Flickr

Maar voordat die mee gaat naar huis nog wel enkele klusjes doen, zo weigert de startmotor vaak dienst. Dan moet ik eronder liggen en een paar klappen erop geven en dan doet die het wel weer even. Al en paar keer in de regen of bagger deze handeling moeten verrichten. Ik wilde graag de startmotor uit mijn grijze onderdelen Espace, dat is zo'n typisch jaren 80 Renault deuntje (wordt ik voor behandeld) dus dat vind ik erg leuk.

IMG_20220313_151711 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ik dacht van het weekend dat doe ik even in een kwartiertje, startmotor wisselen. Maar daar had ik me even op verkeken, de motor ligt in de lengte en de startmotor zit vrij ver naar achteren zooo weggebouwd dat er eigenlijk van onderaf én bovenaf door de kleine motorkapopening niet bij te komen is. Ik heb er 1,5 uur over gedaan met veel ^#%#$, maar uiteindelijk had ik hem wel. Het beste is van binnenuit een gat in je dashboard zagen maar ja dat is ook weer zo wat. :)

IMG_20220313_154603 by Timo van Vuurde, on Flickr

Nog even moed verzamelen om hetzelfde bij de groene te doen binnenkort. Verder ook nog de bumperlip op kleur brengen zodat die ook matcht met mijn voorbumper. Hopelijk snel weer de Espace mee naar huis, tot die tijd...

IMG_20220313_174335 by Timo van Vuurde, on Flickr

Terug
Bovenaan