Timo's Citroën Xantia's, BX 16 TZI 1991, Renault Espace 2000 TSE 1986 en Renault Avantime 2003

Thanks voor de reacties!

uwbuurman zei:
Ja,klote zeg, van die bumper. Schadevergoeding geen mooie opstap naar een type 1 neusje??

Haha. heb het al meerdere malen gezegd inmiddels in dit onderwerp, maar zodra dat te vinden is wordt dat sowieso gedaan. Maar aangezien dat dus niet op elke hoek van de straat ligt is het roeien met de riemen die je hebt.

En dan denk je het gevonden te hebben, zit er zo'n andere fijne Espace omheen die veels te goed en fijn is om te slopen...

En het zal vast ook wel te repareren zijn, dat ontken ik ook nergens, Maar ik vind het gewoon vreselijk jammer dat zo'n NOS bumper na zo'n korte tijd alweer gerepareerd moet worden.
 
Dag laatste, van die NOS bumper is zeer zeker waar. Bah.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat de schadecentjes wellicht voldoende zijn om zoiets te kopen en te slopen.
 
Zonde van de bumper, ben je net zo blij dat hij er weer keurig uitziet, rijdt er iemand tegenaan...

Ik kwam op eBay nog wat tegen, is dit wat : Espace bumper
Kost wat en komt dan uit Italie, maar het lijkt wel een juiste toch?
 
Zo te zien bij Autovakmeester Bennekom, volgens mij zijn ze daar aardig klassieker minded, staat altijd wel een klassieker of 2 buiten. Jammer van de schade aan de zeldzame bumper, maar die Avantime ben stiekem heel erg benieuwd naar! :T
 
Jammer inderdaad dat zo'n NOS bumper jaren ongeschonden op de plank heeft gelegen, maar in de praktijk geen lang leven heeft kunnen leiden.

Cool die Avantime (y)
 
Zwaar klote van de bumper Timo.

Die Avantime is echt vet gaaf!

Sowieso ook grappig dat een auto die toch een beetje de concept fase nog maar net is ontgroeid zo "goed" kan zijn.
Uiteraard dankzij de liefhebbers die het niet erg vinden iets meer aan onderhoud uit te geven. Maar ja...zoveel rijden doe je toch niet met een auto die slecht is en onbetrouwbaar denk ik dan altijd maar.

Ben benieuwd naar de extra info erachter! :D
 
Zoals ik al eerder aankondigde, heb ik sinds kort een Avantime in bezit.


IMG_20191228_145728 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_163121 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook een droom die uit komt, altijd was ik al zeer onder de indruk van de Avantime. Regelmatig ging ik de verkoopsites langs, maar er kwam maar weinig voorbij. Met het rondje verkoopsite's werden trouwens ook de Vel Satis en de Espace 4 (Jep, serieus) meegenomen. Maar de voorkeur lag toch echt bij de eerste. Totdat ik laatst benaderd werd dat deze te koop zou komen, of dat niks voor mij was. Enige wat mij tegen stond is dat die op LPG loopt, ik ben mij werkelijk rot geschrokken van de wegenbelasting die elk kwartaal betaald moet worden. Daarom ook al wel een beetje ingecalculeerd dat de installatie er wel weer uit zou gaan. Maar toch.. Het rijdt gewoon prima en met tanken lach je je echt kapot. Ik ben er nog niet helemaal uit. Ik ga de rekensom wel een keer maken, maar veel rij ik niet echt en in de zomer verdeel ik het ook nog eens over meerdere auto's.

Het is in elk geval een 2.0T uit 2003. Ik wilde persé een 2.0T en wat er steeds te koop stond of soms te koop kwam was een V6 of DCi. Even wat foto's:


IMG_20191229_122008 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_163310 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_163022 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_163235 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_164738 by Timo van Vuurde, on Flickr

Bij de auto zaten ook nog een hoop reserve onderdelen, waaronder ook de originele velgen.


IMG_20191228_144139 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20191228_144535 by Timo van Vuurde, on Flickr

Mankementen zijn (nog) niet echt, er zijn wat dashboardlampjes stuk en tijdens de bezichtiging is de handel afgebroken van de bestuurdersstoel om die te laten kantelen voor de achterpassagiers (oeps :) ).

Het rijden is echt genieten. De bekijks die je ermee hebt is overigens echt enorm, een beetje had ik wel verwacht maar met tanken krijg ik vaak wel reacties maar ook onderweg zit iedereen je aan te staren. Dat het iets unieks is, dat is in elk geval wel duidelijk!


IMG_20191229_114609 by Timo van Vuurde, on Flickr
 
Wat een super geweldige coole fantastische aanwinst. :cool: :D
Maar waarom een 2.0T? Deze auto is gemaakt voor de 3.0 V6.
 
Episch! Heerlijke, absurde auto in een fantastische kleur. En dat je het gewoon doet! Hopelijk blijft 'ie zich goed gedragen en kun je lang blijven genieten van dit stuk moderne kunst.
 
Die Avantime is echt geweldig! Mooi met dat lichte leer ook. De originele velgen horen er natuurlijk wel onder....maar deze staan verbazend goed.
 
Een Avantime is al enorm gaaf, maar in deze kleurstelling ie ie echt helemaal fantastisch! Gefeliciteerd en geniet ervan!
 
Ze schijnen, inclusief alle aandachtspunten (wat er dan wel veel zijn) zo slecht nog niet te zijn.

Nogmaals machtige mooie aankoop!! En idd de wielen staan er erg goed onder. Als ze niet zo zwaar zijn als de originele Renault exemplaren zou ik ze er denk ik ook lekker onder laten.
 
Wat een gaaf ding! Kleuren zijn inderdaad top.
De velgen staan wat mij betreft als sportschoenen onder een pak... :)
 
Nico GTR zei:
Barri zei:
Wat een gaaf ding! Kleuren zijn inderdaad top.
De velgen staan wat mij betreft als sportschoenen onder een pak... :)

Past wel dan.

Kijk maar naar Laurenz de huidige design chef. :D

Ha, ja daar past het iets beter, is ook mijn mening, vrees ik. :)

Nee, maar leuk ding! Het is dat zoiets voor mij wat te groot en zwaar is, maar anders kan ik je enthousiasme voor de Avantime zeker volgen, tof!
 
Heel erg gaaf! Ik kan het me nog goed herinneren toen deze op de markt kwam. Net als de Vel Satis heb ik hier altijd een zwak voor gehouden.
 
Renault15 17 zei:
Wat een super geweldige coole fantastische aanwinst. :cool: :D
Maar waarom een 2.0T? Deze auto is gemaakt voor de 3.0 V6.

Aan een 2.0 is een stuk beter te sleutelen dan aan de v6. En aan oude Renaults is altijd heel wat te sleutelen...
 
Hele leuke aanwinst! Over de velgen zou ik zeggen 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Over het design van de auto kun je in de basis al afvragen of het 'klopt', maar duidelijk is dat deze velgen er niet bijhoren.

Timo1990 zei:
Ik ga de rekensom wel een keer maken, maar veel rij ik niet echt en in de zomer verdeel ik het ook nog eens over meerdere auto's.
In de zomer een periode schorsen geen optie?
 
Bedankt voor de reacties, erg leuk!

Renault15 17 zei:
Maar waarom een 2.0T? Deze auto is gemaakt voor de 3.0 V6.

Voornamelijk vanwege de nog grotere sleutelonvriendelijkheid van de V6. Dan hoeft in principe niet eerst de halve auto gedemonteerd te worden voordat ik ergens bij kan. Ik vind het allemaal al spannend genoeg. ;) En die turbo motor is heerlijk bij de les.

Nico GTR zei:
Ze schijnen, inclusief alle aandachtspunten (wat er dan wel veel zijn) zo slecht nog niet te zijn.

Naar mijn bescheiden mening, valt dat nog best mee. Hij is qua techniek voor een heel groot deel gebaseerd op de Espace 3. Nog geen gek gedoe met die startkaart, elektronische handrem etc. Die hadden de Vel Satis en Espace 4 uit die tijd al wel, met de kinderziektes die erbij hoorde. Er zit overigens alsnog genoeg spannends aan wat stuk kan gaan, dat zal ik dan ook weer niet ontkennen.

Barri zei:
De velgen staan wat mij betreft als sportschoenen onder een pak... :)

Nou dat treft, want dat is enorm mode momenteel. :)

Dakloos zei:
Timo1990 zei:
Ik ga de rekensom wel een keer maken, maar veel rij ik niet echt en in de zomer verdeel ik het ook nog eens over meerdere auto's.
In de zomer een periode schorsen geen optie?

Heb ik eindelijk eens een auto met airco, ga ik hem schorsen in de zomer. :) Om nog maar te zwijgen over de open-air button die met één druk op de knop alle ramen laat zakken en het dak open schuift. Dat zou ik serieus zonde vinden, ik denk namelijk dat dit vooral in de zomer enorm genieten is. Maar om de maandelijkse kosten een beetje te drukken is het geen gek idee nee!
 
Wat een ontiegelijk goede kleurencombinatie, buiten en binnen maken de auto echt een bijzonder fraaie uitvoering. :T Kan niet wachten tot de originele wielen er weer onder zitten, dan wordt het helemaal een perfecte uitvoering. Ondanks zoals hierboven al meermaals gezegd dat de velgen niet verkeerd zijn die eronder zitten, denk ik dat de originele velgen qua kleur mooi bij het dak zullen staan.

Wie weet zie ik je een keer rondrijden, volgens mij komen we een beetje uit dezelfde hoek.
 
Timo1990 zei:
(..) maar veel rij ik niet echt en in de zomer verdeel ik het ook nog eens over meerdere auto's.(..)

Volgens mij ben je daar nu, met de lente, al mee begonnen. ;)

Gistermorgen viel het kwartje: ik zag je Espace staan.. op de plek waar ik een 2 weken geleden een blauwe Avantime zag staan. (y).

Ik ben je eerder in de week ook al tegengekomen met je Espace (andere kant 'van de heuvel'. (toen dacht ik nog: hé, een Espace). (y)
Maar doordat de kleur, in mijn kleurenblinde ogen, in het straatbeeld niet zo groen overkomt als hier op de foto's (ik zie eerder een roder tint erin) legde ik de link met jouw auto niet.

Vandaag zeker ff wassen.. met al dat (sloop)bouwstof erop? :T
 
Durashift zei:
Gistermorgen viel het kwartje: ik zag je Espace staan.. op de plek waar ik een 2 weken geleden een blauwe Avantime zag staan. (y).

Dan had je dat al snel gezien, want afgelopen woensdag heb ik de Espace uit de winterstalling gehaald! Maar leuk, dan was dat vermoedelijk deze plek? ;)


IMG_20200326_163843 by Timo van Vuurde, on Flickr

Woensdag dus weer tevoorschijn gehaald. Omdat die na een tijd stilstaan wel even aanloop nodig heeft om weer aan te slaan had die even wat stroom nodig, Matra helpt andere Matra. :)


IMG_20200325_144554 by Timo van Vuurde, on Flickr

Genieten weer! Lekker schoon maken, stofzuigen.

RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Mijn nog niet zo lang geleden geadopteerde huisdier die lekker om me heen huppelt als ik buiten bezig ben heeft hem in elk geval ook goed gekeurd :T

IMG_20200325_151446 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelopen zaterdag ook gelijk de Espace gebruikt waar die voor gemaakt is, grote spullen vervoeren. :)


Renault Espace by Timo van Vuurde, on Flickr

Er staan dit seizoen wel wat plannen op de planning, zoals een hemel plaatsen, de neus herstellen, en kleine ergernissen verhelpen. Daarover vast later meer!


IMG_20200326_070730 by Timo van Vuurde, on Flickr
 
Blijft altijd leuk om dit te volgen, leuk dat de Espace weer naar buiten is en vooral om je voorliefde voor dit soort auto's te zien. :p
 
Haha, thanks!

Een kleine update over de Avantime. Nog steeds zo onwijs blij mee, voel me elke keer weer echt the king of the road als ik ermee rij. Met het mooie weer van de afgelopen tijd is het ook heerlijk in de 'open-air' stand te rijden. Wie heeft er dan nog airco nodig? :lol:


48-LJ-TS by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200301_123539 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder nog twee kleine verbeteringen aangebrach.

Voor:


IMG_20200129_131613 by Timo van Vuurde, on Flickr

Na:


IMG_20200129_132143 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200129_132155 by Timo van Vuurde, on Flickr

Kijken hoe lang dat een beetje mooi beige blijft..

En:


IMG_20200301_145553 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200301_150805 by Timo van Vuurde, on Flickr
 
Timo1990 zei:
Haha, thanks!

Een kleine update over de Avantime. Nog steeds zo onwijs blij mee, voel me elke keer weer echt the king of the road als ik ermee rij. ………...

Ja! Dat gevoel herken ik van toen ik mijn Avantime nog had. Je krijgt bijna medelijden met de mensen die niet zo'n gave auto rijden. :):T

AvantimeDave003.jpg
 
Die had ook nog eens het onwijs zeldzame blauwe interieur! Geëxporteerd in 2011, dat is al wel een tijdje geleden.
 
Klopt, maar 4 jaar van kunnen genieten. Is wel naar een liefhebber in Frankrijk gegaan. Van deze configuratie zijn er slechts 5 gebouwd, van de jouwe overigens ook maar 10, wist je dat?
 
Wat updates van de groene Espace.

Een nette stoel kunnen vinden, dus afscheid genomen van de versleten bestuurdersstoel.


IMG_20200405_163226 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200405_163237 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200405_165512 by Timo van Vuurde, on Flickr

Voor het eerst sinds aankoop het dak eens goed schoon gemaakt, met een trapje. Je komt hier slecht bij. Was dat nodig? Mwoah..


IMG_20200504_163103 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200504_164001 by Timo van Vuurde, on Flickr

Verder heeft die een aardige metamorfose ondergaan. Laat ik eerst even een klein beetje terug in de tijd gaan.
Wat ik zo terug heb kunnen vinden, was de Espace donkergrijs toen die nieuw was, met de luxe TSE velgen en de oude Matra neus met de grote lip met mistlampen. Beetje zo dus:


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Helaas was er, als ik het mij goed herinner uit de documentatie, rond 2010 een kleine aanrijding geweest.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Uiteindelijk is er toen een donor Espace gekomen, met de facelift neus, om de neus uit te wisselen en nog wat ander plaatwerk/onderdelen.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Toen was het dit geworden, zoals ik hem in 2018 heb gekocht:


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Uiteindelijk heb ik toen besloten hem groen te maken, dat verhaal kennen we wel en is ook terug te lezen. Op de rode donor Espace zat toen al een beschadigde voorbumper, die ik heb hergebruikt tijdens het groen maken.

Blij was ik toen ook toen ik vorige winter een NOS voorbumper vond, die ik op kleur gemaakt heb en in mei 2019 heb gemonteerd. (boven oud onder nieuw)


IMG_20190510_153551 by Timo van Vuurde, on Flickr

Helaas is er dus afgelopen winter bij de garage iemand tegenaan gereden, wat ook terug te lezen is, en zat ik nu een beetje in dubio wat te doen. Ondanks dat ik de facelift neus persoonlijk wat leuker vind, vond het ook wel leuk om de originele oude Matra neus er weer op te zetten. Daar ben ik de afgelopen periode bezig mee geweest.


IMG_20200405_190809 by Timo van Vuurde, on Flickr

Zoals te zien is uiteindelijk dus ook besloten de zilvergrijze als onderdelendonor te gebruiken. Ik heb al zoveel auto's, twee Espaccen is ook een beetje overdreven en het is gewoon best frustrerend dat allerlei onderdelen onvindbaar zijn maar toch ook zo dichtbij. Uiteindelijk is die destijds ook aangeschaft als onderdelen donor en zit er ook genoeg werk aan om hem weer op de weg te krijgen, wat ik ook niet zo zie zitten. Vandaar dit besluit. Zonde, maar ook erg welkom.

De beschadigingen aan de voorbumper bijwerken en daarna in de primer om later op kleur gebracht te worden.


IMG_20200427_162447 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200427_164711 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200505_163251 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna de motorkap en grill.


IMG_20200516_153901 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_131911 by Timo van Vuurde, on Flickr

Ook de achterlichten en knipperlichten een behandeling gegeven :) Werkt perfect, als nieuw!


IMG_20200523_230532 by Timo van Vuurde, on Flickr

Afgelopen week kon het beginnen.


IMG_20200525_143315 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_154949 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_160156 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_163219 by Timo van Vuurde, on Flickr

De bevestigingsbeugels moesten ook overgezet worden, dit zat érg vast en moeilijk bereikbaar dus was best een geklooi.


IMG_20200526_135503 by Timo van Vuurde, on Flickr

De koelvin aan de achterkant van de radiateur moest ook (weer) vervangen worden, die had ik in 2018 ook vervangen voor een ander tweedehands exemplaar maar die maakte nu zo ongelooflijk veel kabaal (piepen), dat trok nogal bekijks. Hiervoor moet de radiateur opzij om hem er achter vandaan te schuiven.


IMG_20200526_141605 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200525_191710 by Timo van Vuurde, on Flickr

De binnenkant van de motorkap nu wel meegenomen en de isolatie vernieuwd.


IMG_20200526_162041 by Timo van Vuurde, on Flickr

Daarna kon het opbouwen beginnen!


IMG_20200526_144251 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_155411 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_164240 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200526_171408 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200527_131840 by Timo van Vuurde, on Flickr

En dan het resultaat! Ik moest best even wennen, het is zo'n andere auto nu haha.


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr


RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr

Het is dan niet de voorbumper met lip en mistlampen, maar dat is ook gewoon echt bijna onvindbaar. Mocht ik daar nou nog ooit tegenaan lopen..

Dit alles is ook vastgelegd op film, dat volgt binnenkort wel een keer. :p


IMG_20200526_144257 by Timo van Vuurde, on Flickr

Tenslotte om het plaatje compleet te maken ben ik begonnen met de originele velgen op te knappen. Dit is nogal een slopend karwei dus gebeurd lekker op het gemakje. De eerste twee zijn in elk geval klaar voor de laklaag.


thumbnail_IMG_20200415_173740 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200427_134117 by Timo van Vuurde, on Flickr


IMG_20200528_135430 by Timo van Vuurde, on Flickr
 
Wauw, het moment waar veel mensen toch op wachtten geloof ik. Geweldig gedaan Timo! En die andere klusjes er omheen zijn ook heel fijn. (y)

Toch vond het ik het hokkige zoals hij 4 jaar geleden in Enschede rondreed ook wel wat hebben. ;) Maar jij hebt hem wel gered denk ik, ik had toen nooit gedacht dat hij nu nog zou bestaan.
 
Ontzettend gaaf! Zo is het bussie weer zoals het is bedacht ooit!!! De redt van de grijze espace is ook voor onderdelen, nu?
 
Mooi dat er een nieuwe Espace naast staat op de oprit. Hoeveel van die Espace's zouden er nog zijn?
 
Ooh wauw! En ook nog eens ONK, bijna elke die ik zie is import. Nog beter dus :cool:

MWH zei:
Toch vond het ik het hokkige zoals hij 4 jaar geleden in Enschede rondreed ook wel wat hebben. ;) Maar jij hebt hem wel gered denk ik, ik had toen nooit gedacht dat hij nu nog zou bestaan.

Haha, dat vind ik echt een compliment! (y)

Verder ook bedankt voor de reacties, erg leuk!
 
Oeh, die originele velgen zullen de auto ook nog verder afmaken. Qua design nog net wat meer overeenkomsten met het hoekige design. :LOL:
 
Terug
Bovenaan