Van de week een proefrit gemaakt in een 530e.
Ik heb een zwak voor (donker) groene sedans en stations, en in de overwegingen wat wel of niet te doen met de gevolgen van de pseudoeindheffing kwam ik al kijkende deze parel tegen. Een 5 serie met een kleur. Een unicorn in een zee van grijze en zwarte copy-cats. Jippie. En ook nog eens OK qua uitvoering, geen pano (want als die niet open kan alleen maar een bron van extra hitte in het interieur is, en daarmee overbodig), de -in mijn ogen- mooiste af-fabriek wielset voor een G60/61 met M-Pakket.
De kniesoren kunnen mekkeren wat ze willen over design en materiaal tegenwoordig, wat BMW nog wel goed doet is het gevoel geven dat bij de bouw van de auto net even een beetje meer aandacht is geschonken aan het in elkaar zetten. Heel fijn.
Wel gekkigheid tegenwoordig. Je hebt een aantal verschillende rijmodi, waarbij de oa interieurlicht, reactievermogen op gaspedaal etc wordt aangepast. Maar ook geluid in het interieur dus, nu kan je dit uitschakelen dat weet ik. Had er nu geen zin in voor die paar minuten. Werd echter bij het proberen van de rijmodus 'Expressie' getrakteerd op een geluid dat zich niet anders laat omschrijven als 'huilende zombies op de achterbank' naarmate je meer gas geeft geen ze harder joelen. Waarom, waarom...?
Mooie auto, showroomvraagprijs redelijk, fijne en enthousiaste verkoper. Laat m toch staan.
Enerzijds omdat het financiele plaatje geen zin maakt, obv het gedane voorstel zou de afschrijving per km op de Superb ruim boven de 40ct zijn. En dat is me net even te gortig op dit moment. En anderzijds, en dat weegt wellicht wel zwaarder. Deze auto is Aurora Diamant Green - op de foto's van de advertentie groen, in het daglicht vanuit bepaalde hoeken groen, maar zoals je op de foto's ziet bij ander licht een soort van melkig blauw. Niet lelijk, maar niet mijn voorkeur, en heb er mijn twijfels over. Voor dit soort bedragen of meer wil ik eigenlijk dat een auto me 100% naar het zin is, en kleur is voor mij een zwaarwegend punt.