Inmiddels hebben we de Camry alweer 2 maanden. Ik rijd er nauwelijks mee, het is echt de auto van Twixin, die rijdt er dagelijks mee naar het werk enzo. Wanneer we als gezinnetje weggaan rijden we meestal met de Bronco en als ook de hond mee gaat met de Expedition. Dat was overigens met de X5 ook zo, al durfden we daar ook niet te veel mee te rijden.
Afijn, gisteren bewust de Camry even meegenomen toen we uit eten gingen, zodat ik nog eens kan kijken wat we nou eigenlijk in de garage hebben staan. Nadat we heb opgehaald hebben, heb ik er nog maar nauwelijks mee gereden.
Het is eigenlijk oneerlijk om hem te vergelijken met de X5, daarvoor is het een heel andere auto. Bij de X5 had je, na al die jaren, nog steeds het gevoel dat je in een luxe auto stapte, dat heb je met de Camry niet. Het weggedrag van de Camry is prima, daar helpen de Bridgestone Turanza's in de maat 235/40 R19 ook wel mee. Hij ligt prima op de weg, waarbij je wel merkt dat het een voorwielaangedreven auto is. Dat hebben we al een tijdje niet gehad.
De systemen doen prima hun werk, de stoelventilatie doet het prima, de adaptieve cruise control is erg soepel en reageert goed. Je werkt wel dat Toyota zijn best heeft gedaan om een veilige auto de bouwen. De systemen schakelen nooit helemaal uit, zo lijkt het. Heel subtiel grijpt de auto in wanneer het nodig is.
De aandrijving dan... ik ben geen fan van CVT-automaten, maar Toyota heeft volgens mij wel aanpassingen gemaakt in de afstelling. In de Camry loeit hij niet meer zo. Het toerental loopt subtiel op, zeker in de sport-stand, waardoor je een heel fijn gevoel hebt. De auto is echter wel afgesteld op comfort, dus ondanks het feit dat je prima te snel kan rijden, word je daar niet door uitgedaagd. Misschien als je langer in sport-stand rijdt en met de flippers gaat schakelen (...), dan is het wat anders.
Terwijl ik gisteren zo reed, kan ik eigenlijk niet echt een zwak punt vinden. Nou ja, de grootlichtassistent vind ik wel wat tegenvallen. Dat kan wel wat netter. Zelf in mijn Bronco gaat dat mooi geleidelijk. En ik heb het idee dat het meer mensen verblindt dan ik zou willen.
Het enige wat er mist is emotie. Het is echt een beetje een Volkswagen Golf in dat opzicht. Alleen maar zevens en achten op het rapport, maar geen negen of zelfs een tien. Ook geen onvoldoendes overigens.
Waar de Toyota echt op scoort is de kosten. Het verbruik is het eerste. De Camry doet ongeveer 1:17 op de goedkoopste benzine terwijl de X5 1:11 ~ 1:12 deed op premium. Dat was overigens geen verkeerd verbruik, ware het niet dat die elke dag ook zo'n 10 kWh aan stroom tot zich nam. Dat hebben we dus ook niet meer.
Grappig detail: door de kleur en de relatief bescheiden wielen viel de X5 nooit echt op. Was echt een stille genieter. De Toyota valt wat meer op en dat levert zelfs meer positieve reacties op.
Ondertussen wordt er ook al weer nagedacht over de opvolger. We hebben de Camry gekocht om even te besparen op autokosten om straks weer dubbel zo hard terug te slaan. En zo blijven we weer on-topic, want de volgende auto wordt een Porsche. We weten alleen nog niet welk type. Dat zal er ook een beetje vanaf hangen welke auto we dan wegdoen en wat er blijft.