Teutonia LXV :Geschwindigkeit

3k per jaar belasting, off, voor de rr betaal ik 179 per jaar, dat is nog een verschil

€2800 per jaar.

212/213 €2400-€2600. Je betaalt de aanschafwaarde van een 212 350cdi in een paar jaar aan wegenbelasting aan de staat.

Edit:

Deze is mooi!! Niet duur?

Laatst bewerkt:
Dit lijkt me ook een heerlijke auto. Belangrijkste zit erop, lekkere dikke Reihensechser en voor de rest nog een BMW zoals ik ze graag zie. X3 35i
Niet goedkoop natuurlijk, maar kun je jaren mee vooruit.

Ik heb de 320e zeker niet elke dag aan de stekker. Ik hoef ook niet zoveel mogelijk elektrisch te rijden. In de stad, woonwijk etc. rij ik graag elektrisch, buiten de kom meestal gewoon op benzine. Op zich bevalt dat prima. Maar er gaat niets boven een ouderwetse benzineauto. Die gaat er ook vast wel weer komen begin volgend jaar.

30K, 15 jaar oud en 142k gelopen, als je die een dag later inruilt, krijg je nog 7-8k terug?
En dat model x3 vind ik persoonlijk ook niet echt fraai.

Twee Porsche's 968 Clubsport, eentje voor EUR 46K en eentje voor EUR 80K

Waarin zit het prijsverschil denken jullie? De goedkopere is geen museumstuk in de eerste lak, heeft vast wel een keer het circuit gezien, en heeft wellicht wat kleinere schades gehad. Maar het prijsverschil is best groot en de goedkopere ziet er ook best netjes uit op de foto. Is het prijsverschil gerechtvaardigd?

30K, 15 jaar oud en 142k gelopen, als je die een dag later inruilt, krijg je nog 7-8k terug?
En dat model x3 vind ik persoonlijk ook niet echt fraai.
Inderdaad, bizar duur. Ik zie in Duitsland mooiere exemplaren met een ton minder op de teller voor onder de 30k.

Inderdaad, bizar duur. Ik zie in Duitsland mooiere exemplaren met een ton minder op de teller voor onder de 30k.
Ik zou, als particulier die niets met de youngtimerregeling te maken heeft, vooral niet kijken naar auto's van 15 jaar en ouder (in Nederland). De prijs is dikwijls 'afgestemd' op de fiscale voordelen. Ter vergelijking, ik keek 2 jaar geleden naar een 340i Touring uit 2019 die bij een Nederlandse BMW dealer te koop stond voor 34.875 euro. Dat was toen dus een 4 jaar oude auto (met B58). Deze X3 met "ongeveer" dezelfde prijs is 15 jaar oud...

Edit:

Deze is mooi!! Niet duur?
Goede uitvoering, mooie kleur. Fijne samenstelling. Je kan debatteren over de getinte ramen achter, persoonlijk niet mij ding, zeker niet op een sjieke sedan met alu lijsten (als ik in de markt was voor dergelijke auto zou ik m er niet op laten staan overigens), en een setje Style 633 in 19’’ zou het afmaken, snel toeslaan voor deze weg is.

Laatst bewerkt:

Waarin zit het prijsverschil denken jullie? De goedkopere is geen museumstuk in de eerste lak, heeft vast wel een keer het circuit gezien, en heeft wellicht wat kleinere schades gehad. Maar het prijsverschil is best groot en de goedkopere ziet er ook best netjes uit op de foto. Is het prijsverschil gerechtvaardigd?
Grappig - net een weekje geleden deze video gekeken:

Is zo’n Clubsport niet zo’n auto die door de beperkte beschikbaarheid en onbekendheid in het hoekje ‘wat de gek ervoor geeft’ staat? En dus kan je ook van alles vragen. Als ik een mooie winkel heb (zo een waar ze praten over ‘hun collectie’ ipv handelsvoorraad…) en mijn klanten zijn mensen niet op een eurootje meer of minder hoeven te kijken en vooral kopen met het oog op een verzameling - dan pitch je zo’n auto als heel bijzonder en mag absoluut niet ontbreken in een privé collectie etc etc. Als het winkeltje daarin tegen een ander publiek heeft, mensen die met iets meer ratio kijken, zelfs bij de aanschaf van een dergelijke auto, en meer kijken naar het actieve gebruik ervan dan zal de maximaal haalbare prijs beperkt zijn.
Tenminste, dat denk ik dan…
Ik denk dat die X3 35i daar ook mooi onder valt… Van Eerde vraagt met droge ogen 30K voor die auto (en zal dat waarschijnlijk ook wel beuren op basis van kwaliteit en clientèle) maar dezelfde auto kan je ook vinden bij de handelaar op de hoek voor de helft of minder (anders en wellicht minder mooi gepresenteerd in dat geval)

Heerlijke kleurstelling. Wie herinnert zich de pooierbak nog?
Ik mis mijn A207 soms best wel, zodra het maar droog was kon je met het dak open rijden. Dat stukje comfort mis ik weleens bij de Z4.

Afgelopen paar dagen ben ik weer op pad geweest met de CLK. Dakje open en puur genieten. Was destijds net te laat om jouw E over te nemen maar denk dat dat moment echt nog wel gaat komen. Egolf weg, clk weg.. w124 weg? En dan een E400 cabrio..?

Zeker als de v6 omgeruild is voor een ix3..

Blijf het mooi vinden, rood leer op een Benz. Had het op mijn R230 ook, Brillantsilber met Berryrot.

Ik droom nog wel van een A217 met twaalf cilinder?. Ooit.. een keertje.. Maar die zijn nu nog veel te kostbaar.

Ik zeg zet maar neer. Als er zich weer een kans voordoet om een 968 aan te schaffen dan doe ik dat. Wat een geweldige auto is dat.

De 924, 928, 944 en 968 konden me nooit echt bekoren: ze missen zowel het tijdloze design als de rijbeleving die een Porsche zo bijzonder maken. Doe mij dan maar 'gewoon' de 911, Boxster, Cayman of 718.

@DagDromer: de prijsverschillen tussen de twee 968's laten zich niet direct verklaren vanuit het perspectief van "een winkel met een 'collectie'" tegenover "een handelaar die zich op een ander publiek richt". De voorraad van Wolbert zie ik ook als een mooie 'collectie'. PCG vraagt natuurlijk een premium voor aankoop bij een Porsche-dealer (waarvoor je dan ook een heel mooie auto koopt die zich niet snel laat vergelijken met een 968 die bij een handelaar die zich op een ander publiek richt te koop staat). Uiteindelijk is het prijsverschil tussen de genoemde 968's fors, zo'n 34.000 euro verschil terwijl ze ongeveer dezelfde km-stand hebben.

Het zal te maken hebben met het relatief beperkte aanbod van 968's, een aanbod van een P-dealer die een 'perfecte' 968 aanbiedt, en het beoogde koperspubliek. Mensen met een 992 die op zoek zijn naar een speeltje, en die voor 80K de perfecte 968 kopen. Wat de gek ervoor geeft. Dat ie dan 36K duurder is dan eentje in iets mindere staat, maakt niet veel uit voor iemand die het beste wil.

De 924, 928, 944 en 968 konden me nooit echt bekoren: ze missen zowel het tijdloze design als de rijbeleving die een Porsche zo bijzonder maken. Doe mij dan maar 'gewoon' de 911, Boxster, Cayman of 718.
De rijbeleving van een 968 is echt subliem. Verschrikkelijk lekker blok. 3 liter ongeblazen 4 cilinder. Gewichtsvedeling van bijna 50/50. Je moet er eens een paar dagen in gaan sturen.

Ik hoor je, het zijn ook prima rijdende, sturende wagens, maar voor mij voelt het niet als een echte Porsche. De 968 is absoluut geen slechte auto, een Z3 of Alfa GTV 3.0 rijdt ook super, maar dat is ook geen Porsche.

Het voelt voor mij dan een beetje als proberen te genieten van iets dat het net niet is, wetende hoeveel beter het nog kan zijn.

Zie het in het perspectief dat je die 80k voor dit exemplaar slecht éénmaal hebt te spenderen. Zou je dan echt dit neerzetten of ga je dan toch voor een goede 911?

Ik hoor je, het zijn ook prima rijdende, sturende wagens, maar voor mij voelt het niet als een echte Porsche. De 968 is absoluut geen slechte auto, een Z3 of Alfa GTV 3.0 rijdt ook super, maar dat is ook geen Porsche.

Het voelt voor mij dan een beetje als proberen te genieten van iets dat het net niet is, wetende hoeveel beter het nog kan zijn.

Zie het in het perspectief dat je die 80k voor dit exemplaar slecht éénmaal hebt te spenderen. Zou je dan echt dit neerzetten of ga je dan toch voor een goede 911?
Die van €45k is het overwegen wel waard. Die van 80 is voor een verzamelaar. Ik ben meer een rijder. Ben sowieso afwijkend vwb Porsche. Een 996 4s mag je hier ook prima neerzetten of een 928GTS

Kleine update, de E89 is verkocht.
De E89 werd al enige tijd gebruikt als dagelijkse auto en daar werd ik niet zo blij van.
Ook niet uit praktisch oogpunt, maar werd er vooral kriebelig van om de wagen overal te moeten neerzetten.

Komend voorjaar maar eens zien of er weer een hobby auto komt, dit zijn de auto's waar ik vooral naar kijk.
E85 3.0 handbak staat wederom hoog op het lijstje uiteraard.
SLK R170 320
E46 Cabrio
W205 of A207 Cabrio

Kleine update, de E89 is verkocht.
De E89 werd al enige tijd gebruikt als dagelijkse auto en daar werd ik niet zo blij van.
Ook niet uit praktisch oogpunt, maar werd er vooral kriebelig van om de wagen overal te moeten neerzetten.

Komend voorjaar maar eens zien of er weer een hobby auto komt, dit zijn de auto's waar ik vooral naar kijk.
E85 3.0 handbak staat wederom hoog op het lijstje uiteraard.
SLK R170 320
E46 Cabrio
W205 of A207 Cabrio
Maar wat moet je dan nog poetsen?

Inmiddels hebben we de Camry alweer 2 maanden. Ik rijd er nauwelijks mee, het is echt de auto van Twixin, die rijdt er dagelijks mee naar het werk enzo. Wanneer we als gezinnetje weggaan rijden we meestal met de Bronco en als ook de hond mee gaat met de Expedition. Dat was overigens met de X5 ook zo, al durfden we daar ook niet te veel mee te rijden. :rolleyes:

Afijn, gisteren bewust de Camry even meegenomen toen we uit eten gingen, zodat ik nog eens kan kijken wat we nou eigenlijk in de garage hebben staan. Nadat we heb opgehaald hebben, heb ik er nog maar nauwelijks mee gereden.

Het is eigenlijk oneerlijk om hem te vergelijken met de X5, daarvoor is het een heel andere auto. Bij de X5 had je, na al die jaren, nog steeds het gevoel dat je in een luxe auto stapte, dat heb je met de Camry niet. Het weggedrag van de Camry is prima, daar helpen de Bridgestone Turanza's in de maat 235/40 R19 ook wel mee. Hij ligt prima op de weg, waarbij je wel merkt dat het een voorwielaangedreven auto is. Dat hebben we al een tijdje niet gehad.

De systemen doen prima hun werk, de stoelventilatie doet het prima, de adaptieve cruise control is erg soepel en reageert goed. Je werkt wel dat Toyota zijn best heeft gedaan om een veilige auto de bouwen. De systemen schakelen nooit helemaal uit, zo lijkt het. Heel subtiel grijpt de auto in wanneer het nodig is.

De aandrijving dan... ik ben geen fan van CVT-automaten, maar Toyota heeft volgens mij wel aanpassingen gemaakt in de afstelling. In de Camry loeit hij niet meer zo. Het toerental loopt subtiel op, zeker in de sport-stand, waardoor je een heel fijn gevoel hebt. De auto is echter wel afgesteld op comfort, dus ondanks het feit dat je prima te snel kan rijden, word je daar niet door uitgedaagd. Misschien als je langer in sport-stand rijdt en met de flippers gaat schakelen (...), dan is het wat anders.

Terwijl ik gisteren zo reed, kan ik eigenlijk niet echt een zwak punt vinden. Nou ja, de grootlichtassistent vind ik wel wat tegenvallen. Dat kan wel wat netter. Zelf in mijn Bronco gaat dat mooi geleidelijk. En ik heb het idee dat het meer mensen verblindt dan ik zou willen.

Het enige wat er mist is emotie. Het is echt een beetje een Volkswagen Golf in dat opzicht. Alleen maar zevens en achten op het rapport, maar geen negen of zelfs een tien. Ook geen onvoldoendes overigens.

Waar de Toyota echt op scoort is de kosten. Het verbruik is het eerste. De Camry doet ongeveer 1:17 op de goedkoopste benzine terwijl de X5 1:11 ~ 1:12 deed op premium. Dat was overigens geen verkeerd verbruik, ware het niet dat die elke dag ook zo'n 10 kWh aan stroom tot zich nam. Dat hebben we dus ook niet meer.

Grappig detail: door de kleur en de relatief bescheiden wielen viel de X5 nooit echt op. Was echt een stille genieter. De Toyota valt wat meer op en dat levert zelfs meer positieve reacties op.

Ondertussen wordt er ook al weer nagedacht over de opvolger. We hebben de Camry gekocht om even te besparen op autokosten om straks weer dubbel zo hard terug te slaan. En zo blijven we weer on-topic, want de volgende auto wordt een Porsche. We weten alleen nog niet welk type. Dat zal er ook een beetje vanaf hangen welke auto we dan wegdoen en wat er blijft.

Het enige wat er mist is emotie. Het is echt een beetje een Volkswagen Golf in dat opzicht. Alleen maar zevens en achten op het rapport, maar geen negen of zelfs een tien. Ook geen onvoldoendes overigens.
Hehe. Herkenbaar.

Maar ik moet zeggen: dat nieuwe model in het rood is echt een mooie wagen! Knappe velgen ook!

De acc in een 2023 Yaris vond ik wat tegenvallen; denk dat dit een ander systeem is dan.

Maar wat moet je dan nog poetsen?
Oh genoeg te doen voor de hobby nog, In de jaren zoveel autovrienden gekregen dat ik zeer regelmatig leuke auto's hier op de dam heb staan. Veel E85's waar ik de koplampen van renoveer. Guilia QV van mijn beste kameraad etc etc etc
Heel divers en erg leuk. Ik ga de komende tijd goed nadenken wat ik wil betreft hobby auto.

Hehe. Herkenbaar.

Maar ik moet zeggen: dat nieuwe model in het rood is echt een mooie wagen! Knappe velgen ook!

De acc in een 2023 Yaris vond ik wat tegenvallen; denk dat dit een ander systeem is dan.
Ik ben blij dat je dat zegt, ik begon al aan mezelf te twijfelen. Telkens als ik de garage in loop denk ik namelijk "best een knappe wagen eigenlijk".

Zal inderdaad wel een ander systeem zijn tussen de twee. Ook de infotainment is recentelijk flink verbeterd, afgaande wat ik elders las.

Net van de dealer een teaser ontvangen, de 2 serie staat helemaal klaar voor de aflevering morgen. Spannend, en zeker mooi nu voor zondag prachtig weer is voorspeld. Met mn vrouw al afgesproken dat we dan lekker de hele dag gaan toeren.
u86jRmS.jpeg

Zaterdag de nieuwe auto opgehaald en met enige weemoed de E61 achtergelaten. Deze de dag ervoor nog even gewassen en uitgezogen - wel zo netjes en een sentimenteel bedankje aan een heel fijne auto.
Goed, de F23 stond netjes klaar. De verkopende partij had hem(/haar?) netjes klaargezet en na het regelen van het papierwerk de weg op. Gelijk een (voor ons gebruik) onrealistische test; met z'n 4-en erin, en de paardrijspullen van de meiden + een grote doos met daarin een achterloopveegmachine* en wat andere spullen in de kofferbak. Met kapje dicht voor extra ruimte in de kofferbak. Dat ging oke, knus is het goede woord :)
De rest van de zaterdag had ik andere verplichtingen, m'n vrouw is naar Drenthe gereden voor familiebezoek. Die kwam heel tevreden thuis. De meiden hebben de auto ook goedgekeurd.
Ik had er zelf nog geen meter mee gereden, en zondag was het prachtig weer, dus met m'n vrouw gepland om een dag te touren. Vanuit waar we wonen, binnendoor via Heerde en een stuk IJsseldijk naar Zutphen gereden.
Heerlijk geluncht bij Broederenklooster Zutphen - aanrader!
Van daar een beetje zwervend over de Veluwe (Brummen - Hoenderloo - Kootwijk - Nunspeet) naar huis gereden.
Heerlijk dag, heerlijke auto.
100% tevreden om weer een auto op de oprit te hebben waarmee je gevoelsmatig aan het autorijden bent ipv in een cocon van comfort en assistentiesystemen naar een bestemming te rollen. Enige waar we spijt van hebben is dat we een dergelijke keuze niet eerder hebben gemaakt.

*waarom sleep je zo'n ding mee als je een auto op gaat halen? nou, die was in de aanbieding bij de Aldi - was al een tijdje aan het kijken heb een aantal bomen in de tuin, waaronder 3 eiken en hiermee kan ik een stuk sneller de boel opvegen en netjes houden. De Aldi hier in t dorp had er geen ontvangen, en waar de meiden rijles hebben wel. Dus gelijk maar meegenomen.

Niet de tijd gemaakt om veel foto's te maken - het rijden was zo lekker :)
Toch een paar plaatjes van de dag;
gkc7Pch.jpeg

txFxEG2.jpeg

SP4i1ix.jpeg
c1FbMt5.jpeg

XYD33kf.jpeg

Grappig. Zondag kwam hier een glimmend rode 2-serie cabrio voorbij rijden, en ik moest meteen aan jou denken (“die is lekker aan het toeren”).
Tot ik me besefte dat jij een witte had…. :p

Maar je bent dus wel in de buurt geweest.

Leuke auto dagdromer, cabrio rijden blijft leuk, maar het lijkt een uitstervende soort.
Ondertussen wordt er ook al weer nagedacht over de opvolger. We hebben de Camry gekocht om even te besparen op autokosten om straks weer dubbel zo hard terug te slaan. En zo blijven we weer on-topic, want de volgende auto wordt een Porsche. We weten alleen nog niet welk type. Dat zal er ook een beetje vanaf hangen welke auto we dan wegdoen en wat er blijft.
leuk, ik had een targa in es, en die is net weer verkocht, blijft toch wel mijn merk. in de VS gaan we juist helemaal over op amerikaans.

Lekkere domper weer:

Geen nieuwe oldtimers vanaf 2027​

Momenteel is een auto van 40 jaar of ouder automatisch een oldtimer. Deze regeling komt tot zijn eind en verloopt per 1 januari 2027. Vanaf dat punt is een auto die na 1 januari 1987 gebouwd is, simpelweg een oude auto. Auto’s die nu een oldtimer zijn of dat in 2026 worden, verliezen die status niet.

Voor een oldtimer betaal je geen wegenbelasting. Rijd jij een auto met bouwjaar 1987 of later, kan die dus nooit worden vrijgesteld van de belastingplicht. Dit is een jaar naar voren geschoven: vorig jaar werd 2028 aangehouden als eindpunt van de oldtimerregeling.

Die HSB kom ik wel overheen maar met die zero emissie zones kom ik straks geen stad meer in met de SL waar de cruise schepen keurig afgemeerd liggen in het centrum.

Ik herken het gevoel. Had die w124 gekocht toen hij 25 was. Toen was het ineens geen oldtimer meer want moest hij 40 zijn. Nu valt hij dan nét nog in de regeling gezien hij van 8-86 is.

Zat eraan te komen natuurlijk dat ze het zouden bevriezen..

Ik herken het gevoel. Had die w124 gekocht toen hij 25 was. Toen was het ineens geen oldtimer meer want moest hij 40 zijn. Nu valt hij dan nét nog in de regeling gezien hij van 8-86 is.

Zat eraan te komen natuurlijk dat ze het zouden bevriezen..
Dat had ik ook verwacht maar dit voelt wel heel onrechtvaardig. Een overgangsregeling tussentijds wijzigen.

Ja onze overheid en auto’s is gewoon altijd dramatisch. Je kan gewoon geen lange termijn beslissingen maken. Durf het oprecht niet.
Mooi voorbeeld van wanbeleid is de hele box 3 herziening en dan met name de verhuurders van een paar pandjes. Je zal 3 jaar geleden een appartement hebben aangeschaft voor je pensioen. Als Het even tegenzit heb je een vaste huurder erin zitten die je er niet uitkrijgt en in plaats van aanvulling is het een kostenpost die je onder de kostprijs verhuurt.

Terug
Bovenaan