Teutonia LXV :Geschwindigkeit

KadettRT zei:
funf zei:
Mooi, om zo een toekomstig model te spotten. Ben benieuwd naar de 5. BMW komt dit jaar sowieso met een heel aantal opgefriste modellen. De X5 en de 8 bijvoorbeeld. (y)

Verkacht is een beter woord. Lci van de 5 is te pruimen maar elke andere refresh of nieuw model is een stap axhteruit geweest tot dusver.

De nieuwe 5-Serie lijkt gewoon een hele mooie auto te worden, met de juiste proporties en zonder gekke fratsen. En ook de nieuwe E-klasse lijkt mooi te worden dus zo valt er straks weer wat te kiezen in de Oberklasse.

MB 300SL zei:
KadettRT zei:
funf zei:
Mooi, om zo een toekomstig model te spotten. Ben benieuwd naar de 5. BMW komt dit jaar sowieso met een heel aantal opgefriste modellen. De X5 en de 8 bijvoorbeeld. (y)

Verkacht is een beter woord. Lci van de 5 is te pruimen maar elke andere refresh of nieuw model is een stap achteruit geweest tot dusver.

De nieuwe 5-Serie lijkt gewoon een hele mooie auto te worden, met de juiste proporties en zonder gekke fratsen. En ook de nieuwe E-klasse lijkt mooi te worden dus zo valt er straks weer wat te kiezen in de Oberklasse.

Interieur is sowieso stap achteruit met die grote schermen.

Dat kun jij vinden. Ik vind het juist wel strak met één breed scherm, mooier dan het vrijstaande scherm bovenop het dash in de huidige 5.

MB 300SL zei:

En die keuze is al lastig genoeg. Ik zou nu even niet weten wat mijn volgende auto zou moeten worden. Nieuwe modellen zijn dus van harte welkom!:)

@funf: Voorlopig zul jij je daar vast nog niet zo druk om maken met die heerlijke nog bijna nieuwe 745e. Maar denk je dat je bij de volgende weer voor het formaat topklasse zal gaan of overweeg je eventueel weer een iets kleiner formaat?

Daar twijfel ik wel over. De nieuwe 7 is 5.40 meter lang. Langer dan een lange S. Dat is wel serieus veel groter dan de 745e en ik weet niet of ik daar wel zin in heb. Ik heb overigens met zowel een S als de nieuwe 7 gereden en de S is wel een erg fijne auto. Ik vind hem ook mooier dan de 7.

Een E of een 5 in de juiste uitvoering is ook een prima optie en zelfs de X5 staat op de lijst. Ook daar heb ik mee gereden, dat rijdt ook erg goed. Mijn vooroordelen tegen de SUV heb ik een beetje weggelegd. Als outsider heb ik de Z4 ook nog op het lijstje staan. Compacter, leuk om mee te rijden en terug naar de cabrio.

Ja de S is prachtig, en zo te zien gaat de nieuwe E daar heel veel op lijken.

AnF4kuE.jpg

De nieuwe 7 vind ik niet mooi, en ik blijf het ongelofelijk vinden dat BMW daar geen schuif-kanteldak in aanbiedt. De nieuwe 5 lijkt mij wel mooi worden, dus ik denk dat het bij mij tussen de E en de 5 zal gaan. Qua formaat vind ik die ook ideaal, ruim genoeg en je komt eigenlijk nooit in de problemen in krappere situaties.

Een auto zonder schuifdak wil ik niet. Dat is inderdaad een enorme misser bij de 7. Dan zou ik liever voor een S580E gaan. De nieuwe E lijkt heel mooi te worden, dus dat kan ook, net als een 5. Of een 8 Gran coupe. Die vind ik ook leuk en het is weer eens wat anders.

Ik kijk ook wel eens naar een 8GC of een CLS, maar als ik daar in de showroom in ga zitten dan vallen ze ook meteen weer af. Een stuk meer betalen voor een veel minder praktische auto dan een 5-Serie of een E-Klasse, nee laat maar.

Haha, herkenbaar. Toch zijn het wel mooie auto's. Maar ja, dan kijk ik ook weer een cabriolet. Als we dan toch onpraktisch gaan doen...

Mooi plaatje zag ik ergens voorbijkomen van een jaren 70 BMW-showroom, lekker overzichtelijk en meer modelkeuze had een mens destijds echt niet nodig.

QAwPzJ1.jpg

funf zei:
Haha, herkenbaar. Toch zijn het wel mooie auto's. Maar ja, dan kijk ik ook weer een cabriolet. Als we dan toch onpraktisch gaan doen...

Een cabrio of roadster is perfect voor erbij, als dagelijks vervoer het hele jaar door heeft het toch wel weer nadelen.

Is een CLS dan echt zoveel onpraktischer dan een E klasse? Het is geen klein autootje.
Het hangt natuurlijk af hoe en hoe vaak je een auto op een bepaalde manier gebruikt. Ik ben niet bekend genoeg met een CLS om te beoordelen of de mindere praktische kanten dagelijks in de weg zitten.

Het zal grotendeels van de gezinssamenstelling afhangen verwacht ik dan.

Bagageruimte valt nog mee (20 liter kleiner), maar dan:
- hoofdruimte voor 2cm minder
- hoofdruimte achter 6cm
- beenruimte voor 5cm korter
- beenruimte achter 7cm
- interieurbreedte achter 11cm smaller

Dat liegt er dus niet om. Vorige week zijn we dus met 3 volwassen mannen naar Oostenrijk gereden (zonder skibox, alles in de auto) en dat ging prima, maar met een CLS was het toch beduidend minder comfortabel geweest. En ook de lage raampjes in de CLS geven mij als je er in zit een iets claustrofobisch gevoel, en bij in/uitstappen moet je uitkijken dat je je kop niet stoot. Het is een prachtige auto en oogt lekker sportief, maar als dagelijks vervoer geef ik de voorkeur aan een E-Klasse.

Snap ik wel. En een E is natuurlijk een heerlijk ruime en comfortabele auto, feitelijk beter dus dan een CLS als je vaker met mensen en bagage onderweg bent.

Dat zijn forse verschillen op belangrijke plekken inderdaad. Ik had niet verwacht dat het zo substantieel zou zijn.

Had ik ook niet verwacht. Toen de CLS uitkwam zag ik die wel zitten, totdat ik er instapte in de showroom. Hetzelfde had ik destijds bij de 6GC, in de 8GC heb ik nog nooit gezeten.

Vorige week ben ik eens in een M3 Competition gaan zitten met van die carbon racestoelen. Dat zat top! Zo’n M3 is toch wel echt gaaf. Ik zou er het gebruik aan ruimte voor op de koop toe nemen.

Dank je Funf (y)
Ja blijft geweldig een E85, kan nog steeds niet zonder haha.

Pietzoveel, de pilot sport van Michelin schijnt inderdaad wat een lawaai band te zijn wat ik vaker lees.
Nooit zo ervaren, met de kap open is dat trouwens wel het laatste wat je hoort in een sportieve roadster :)
Ik vond de Brigdestone potenza REA50 meer lawaai geven dan de Pilot sport 4.
De nieuwe Pilot sport 5 schijnt stiller te zijn ook weer, we gaan het ervaren aankomend voorjaar.

Inderdaad Durashift ik rijdt zelden met de kap erop.

Thx Pietzoveel.
Zijn voorganger de 4 is persoonlijk mijn top favoriete band, de Z4 reed zoveel beter met deze band.

MB 300SL zei:
Ja een M3 is altijd legendarisch.

Maar geen schuifdak. Tenzij je hem nieuw bestelt. Dan kan het wel, zie ik. Ik reed vandaag achter een zwarte M3 Competition op de A2 en het is wel echt een heel vette auto.

In Engeland ben ik (behalve 1x Londen) nog nooit geweest, maar deze zomer moet het er eens van komen. De planning is globaal: Overtocht naar Dover, dan naar Harry Potter studio’s, vervolgens 2 dagen Londen, daarna (via Windsor Castle, Stonehenge en Salisbury) dochter afzetten in Bournemouth voor talencursus, en dan een rondje richting het zuid-westen (Cornwall etc.) van ongeveer een week. Daarna terug via Dover.
Heeft iemand nog tips voor locaties? En is het links rijden een beetje te doen?

Calais - Dover is een goede veerverbinding, of wordt het de tunnel?

Links rijden is goed te doen. Zeker omdat je met eigen auto gaat, dan is de ruimte om je heen hetzelfde zeg maar. Een rechts gestuurde auto is iets meer wennen.

Tips? What tickles your fancy zouden Engelsen zeggen.
Duxford airbase is een aanrader. Is Battle of Britain opgenomen, maar bovenal de enige plek in Europe waar je een SR71 Blackbird in het echt kan zien.

In London een hop-on hop-off bus een mooie manier om de stad te bekijken.

Calais is lekker kort qua tijd op de boot. Duinkerken geen ervaring mee kan daar dan ook niks zinnigs over zeggen.

Tunnel is snel en makkelijk, maar weinig charme. Op een boot heb je het idee en gevoel echt op reis te zijn.

Mocht je met de auto vanaf Dover naar London rijden, is voor mij al een paar jaar geleden, maar voor de Dartford crossing moet je geloof ik contanten hebben. En voor de zekerheid kijk hoe de congestion charge werkt - er is iets met binnen een aantal dagen je jezelf via een website moet aanmelden en betalen. Anders automatisch een boete.

Ben verschillende malen in UK geweest, met de veerboot, tunnel en zelfs de hovercraft nog. Met zowel eigen auto als met huur auto gereden - beide is goed te doen. Iig de doorgaande wegen. Enkele county roads zijn krap.

Hier wel eens overnacht - mooie omgeving - leuke lokale pub en fijne kamers: White Horse Sutton

Dank voor de nuttige info Dagdromer. Dat van de tolbrug en de congestion charge wist ik niet. Die brug gaan we over dus dat moet ik vooraf regelen, maar het centrum van Londen gaan we niet in met de auto (hotel iets verder van het centrum) dus dat zal niet nodig zijn.
Leuk hotel inderdaad, maar aan die kant komen we zosls het nu staat niet. Na Londen gaan we meer naar het zuidwesten.

Ik zou persoonlijk een rechtsgestuurde auto huren. Zoveel fijner!
Sixt heeft ze in alle soorten en maten en de allernieuwste modellen.

MB 300SL zei:
In Engeland ben ik (behalve 1x Londen) nog nooit geweest, maar deze zomer moet het er eens van komen. De planning is globaal: Overtocht naar Dover, dan naar Harry Potter studio’s, vervolgens 2 dagen Londen, daarna (via Windsor Castle, Stonehenge en Salisbury) dochter afzetten in Bournemouth voor talencursus, en dan een rondje richting het zuid-westen (Cornwall etc.) van ongeveer een week. Daarna terug via Dover.
Heeft iemand nog tips voor locaties? En is het links rijden een beetje te doen?

Iemand riep?

Vwb de overtocht:
- Veerboot is een prima optie. Irish Ferries heeft tegenwoordig goede prijzen (absoluut de Club Class a £12 nemen: als eerste op de boot en je hoeft niet 3 uur in de drukte te zitten), maar eigenlijk zijn alle rederijen prima. Duinkerken of Calais maakt nauwelijks verschil (Calais heeft meer overtochten, dus ik kom altijd daar op uit bij het boeken).
- Interessante optie wellicht is de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich. Iets duurder maar je hebt een eigen hut en je bespaart je de benzine naar Calais. Vertrek in de avond en 's ochtends sta je uitgerust in Engeland.
- Eurotunnel is (vind ik) de ideaalste en snelste manier om aan de overkant te komen, maar erg prijzig (50% duurder dan vorig jaar). Zorg wel dat je niet op een zwarte zaterdag in Calais of Folkestone komt te staan.

Londen:
- Congestion zone vermijden inderdaad, maar staat duidelijk aangegeven (zowel via borden, als in Google Maps).
- ULEZ ga je niet kunnen vermijden, maar met jouw recente benzine auto kun je daar gewoon doorheen zonder fees.
- Dartford Crossing kom je niet denk ik (alleen als je via Harwich komt), maar kan online betaald worden achteraf.

Tips:
- Links rijden is prima te doen, geen zorgen maken. Pas wel op met de smalle country lanes- hoge toegestane max snelheid (vaak 50 of 60mph), en de eerste paar keer prik je 'm met samengeknepen billen tussen heg en aankomende Defender.. Went. :)
- Stonehenge is redelijk overgewaardeerd heb ik gehoord (paar stenen in een veld); ik zou er niet voor om rijden.
- Bicester Heritage (ten noorden van Londen, zelfde hoek als HP Studios) heeft gave vintage automotive events.
- Mercedes World en Brooklands Museum liggen redelijk op de route als je vanuit Londen richting Cornwall gaat. Beiden absoluut de moeite om een uurtje rond te lopen.
- Devon en Cornwall zijn fantastisch en een goede vakantiebestemming. Tintagel Castle vond ik erg indrukwekkend.
- Naast Bournemouth ligt Southborne- itt het merendeel van de Engelse kust, heb je daar wel een fraai zandstrand.

Laat maar weten als je meer specifieke vragen hebt!

In thema, vuile S124 op de ferry:
EClq8bt_d.webp

Ik zag laatst een Nederlander een post-it op het dashboard plakken met de tekst: links rijden toen de boot afgereden werd.

Automuseum in Yeovil (Haynes) is interessant wat mij betreft, Stonehenge viel tegen.
Ook richting Cornwall mooie natuur.

Dank voor alle (veel bruikbare) tips!
- ULEZ: ons hotel bevindt zich net daarbuiten (A406 is de grens toch?) dus ik denk dat we daar niets mee te maken hebben.
- Dartford Crossing: Rit van Dover naar NW Londen lijdt daar wel langs, maar we zouden de ring natuurlijk ook onderlangs kunnen nemen om het te vermijden.
- tintagel Castle ziet er prachtig uit, nemen we zeker mee!
- Stonehenge: Als dat tegenvalt dan skippen we die.

Blijft prachtig die S124 TYN! Is ie nu ongeveer zoals je hem wil hebben?

Het links rijden went snel, alleen even opletten als je 's ochtends of na een pauze (lunch etc) weg rijdt. De eerste rotonde is ook aardige ervaring!

Even een kleine vraag hier, ik heb een SLK uit '97. Weinig KM op de teller. Wel laat het hemeltje nu los. Is hier toevallig iemand met een goede tip? Ik wil de auto graag (redelijk) netjes houden.

Ik zou eens contact opnemen met Interieurherstel Friesland, die kunnen dat vast voor niet teveel geld oplossen.

MB 300SL zei:
Dank voor alle (veel bruikbare) tips!
- ULEZ: ons hotel bevindt zich net daarbuiten (A406 is de grens toch?) dus ik denk dat we daar niets mee te maken hebben.
- Dartford Crossing: Rit van Dover naar NW Londen lijdt daar wel langs, maar we zouden de ring natuurlijk ook onderlangs kunnen nemen om het te vermijden.
- tintagel Castle ziet er prachtig uit, nemen we zeker mee!
- Stonehenge: Als dat tegenvalt dan skippen we die.

Blijft prachtig die S124 TYN! Is ie nu ongeveer zoals je hem wil hebben?

Dan zit je net buiten de ULEZ inderdaad (in ieder geval tot eind augustus). Maar nogmaals, ik ga ervanuit dat het systeem jouw auto gewoon correct herkent, dus geen charges. Slim om buiten het centrum te overnachten trouwens!
Dartford Crossing juist niet vermijden, het alternatief is de Blackwall tunnel en dat is echt geen pretje. Voor die £2,50 heb je een veel relaxtere rit- alleen niet vergeten te betalen achteraf.

De S124 heeft sinds vorige week frisse achtervering, en man wat maakt dat een verschil! Rijdt eindelijk zoals 'ie hoort te rijden.
Vanochtend, gepoetst en wel:
615JUn8.jpg

Ik ben er nog steeds helemaal mee in de wolken. Het ding is gewoon ZO goed. Aandrijflijn, comfort, interieur kwaliteit- perfect op elk vlak en anno 2023 nog steeds 100% bruikbaar. De oplettende lezer herinnert zich wellicht dat ik 10 jaar geleden exact hetzelfde schreef over m'n toenmalige 250D (die ik nog steeds heb en waar dit jaar wellicht wat updates over komen). Een decennium verder en happy to report dat een W124 nog steeds even relevant is. :D

Ik probeer me tijdens het rijden wel eens voor te stellen hoe dit gevoeld moet hebben in '93, met het referentiekader van toen. (Ik was toen 3,5 en werd rondgereden op de achterbank van een Sierra...)

Enige puntje niet meer van deze tijd is het verbruik- retourtje NL met Kerst (95% snelweg) liet zo'n 1 op 9 noteren (V-power). Moet daarbij wel zeggen dat ik constant zo'n 130-150km/h aanhoud, dus vind het verbruik nog goed te doen. :)

Hij is nu bijna goed-
- MOT in maart, even zien wat daaruit naar boven komt
- Tempomat moet nog naar gekeken worden
- Schuifmans kantelt enkel en schuift niet
- Als bovenstaande allemaal in orde is wil ik 'm richting zomer naar een valet brengen (wat kleine krasjes wegwerken, wat dof plastic weer zwart maken, etc), en daarnaast wat aan roestpreventie gaan doen (ZOIETS)
- Ten slotte wil ik nog echte OEM rib matten hebben, maar zijn lastig te vinden.

Dus Dartford Crossing betaal je achteraf? Hoe kun je dat het handigste doen?

Prachtige Benz!

Voor de matten al eens gekeken op automatten4you.nl?
Die komen heel dicht bij origineel en hebben een goede pasvorm. Je kunt eerst een paar stalen bestellen en dan de beste keuze maken.

Terug
Bovenaan