MB 300SL zei:
In Engeland ben ik (behalve 1x Londen) nog nooit geweest, maar deze zomer moet het er eens van komen. De planning is globaal: Overtocht naar Dover, dan naar Harry Potter studio’s, vervolgens 2 dagen Londen, daarna (via Windsor Castle, Stonehenge en Salisbury) dochter afzetten in Bournemouth voor talencursus, en dan een rondje richting het zuid-westen (Cornwall etc.) van ongeveer een week. Daarna terug via Dover.
Heeft iemand nog tips voor locaties? En is het links rijden een beetje te doen?
Iemand riep?
Vwb de overtocht:
- Veerboot is een prima optie. Irish Ferries heeft tegenwoordig goede prijzen (absoluut de Club Class a £12 nemen: als eerste op de boot en je hoeft niet 3 uur in de drukte te zitten), maar eigenlijk zijn alle rederijen prima. Duinkerken of Calais maakt nauwelijks verschil (Calais heeft meer overtochten, dus ik kom altijd daar op uit bij het boeken).
- Interessante optie wellicht is de nachtboot van Hoek van Holland naar Harwich. Iets duurder maar je hebt een eigen hut en je bespaart je de benzine naar Calais. Vertrek in de avond en 's ochtends sta je uitgerust in Engeland.
- Eurotunnel is (vind ik) de ideaalste en snelste manier om aan de overkant te komen, maar erg prijzig (50% duurder dan vorig jaar). Zorg wel dat je niet op een zwarte zaterdag in Calais of Folkestone komt te staan.
Londen:
- Congestion zone vermijden inderdaad, maar staat duidelijk aangegeven (zowel via borden, als in Google Maps).
- ULEZ ga je niet kunnen vermijden, maar met jouw recente benzine auto kun je daar gewoon doorheen zonder fees.
- Dartford Crossing kom je niet denk ik (alleen als je via Harwich komt), maar kan online betaald worden achteraf.
Tips:
- Links rijden is prima te doen, geen zorgen maken. Pas wel op met de smalle country lanes- hoge toegestane max snelheid (vaak 50 of 60mph), en de eerste paar keer prik je 'm met samengeknepen billen tussen heg en aankomende Defender.. Went.

- Stonehenge is redelijk overgewaardeerd heb ik gehoord (paar stenen in een veld); ik zou er niet voor om rijden.
- Bicester Heritage (ten noorden van Londen, zelfde hoek als HP Studios) heeft gave vintage automotive events.
- Mercedes World en Brooklands Museum liggen redelijk op de route als je vanuit Londen richting Cornwall gaat. Beiden absoluut de moeite om een uurtje rond te lopen.
- Devon en Cornwall zijn fantastisch en een goede vakantiebestemming. Tintagel Castle vond ik erg indrukwekkend.
- Naast Bournemouth ligt Southborne- itt het merendeel van de Engelse kust, heb je daar wel een fraai zandstrand.
Laat maar weten als je meer specifieke vragen hebt!
In thema, vuile S124 op de ferry: