Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Mooie kar zeg! Normaal ben ik absoluut geen fan van de chromen randjes maar dit exemplaar kan het prima hebben. Aardig machtig wagenpark wat je bij elkaar aan het sprokkelen bent zo (y)
 
Chique bak, die W126. Ik heb een paar collega's die ook W126's hebben. Bizar he, wat de W140 toen een omslag geweest is.

Wie had er hier een knalrode R107? Zag er in een advertentie eentje te koop en moest direct aan dat exemplaar denken.
 
Wat een prachtige auto SL (y)
echt uit een andere tijd toen een dergelijke auto nog echt speciaal was.


De w108 uit Bates Motel vind ik ook fraai, misschien kun je die nog even toevoegen aan je museum ? :):T

zK63oEc.jpg
 
Heeft iemand hier ervaring met de hybrid benzine motoren van VAG? En die van MB?
Specifiek de 180kW van VAG en de 160kW van MB.

Beide worden heel aantrekkelijk aangeboden door de leasemaatschappij; ze willen me uit de diesel hebben.
 
Ja, toevallig vandaag! De cabrio moest voor beurt/APK en ik kreeg een nieuwe A250e (sedan) mee. De dealer zit ca. 30 km bij mij vandaan, dus die afstand heb ik er 2x mee gereden en verder een paar korte ritjes door het dorp. Rijdt prima, de benzinemotor heeft eigenlijk nauwelijks hoeven bijspringen want op mijn werk had ik de accu weer vol geladen. Wel een paar keer het pedaal flink ingetrapt en dan komt het brandstofmotortje er wel bij. En als deze flink toeren moet maken dan klinkt het niet al te fraai, maar ja wat wil je ook met een 1300cc motortje.

Maar al met al dus best een fijn ding, en met vooral ritjes onder de 50km en tussendoor laden hoef je eigenlijk niet te tanken. De afwerking is ook dikke prima, al ben ik nog steeds niet kapot van het A-Klasse dashboard. Het verschil met de C-/E- en S-Klasse is dan toch wel heel erg groot.
 
Das idd heel toevallig!
Nog snelweg km gemaakt?

Het gaat om een CLA, A3 Competition of een Octavia RS. Allemaal bijzonder aantrekkelijk qua leasetarief.
 
Nee geen snelweg km’s, maar dat maakt tegenwoordig toch ook weinig verschil? :)
 
Leuke verzameling SL. Ik heb al wat S klasses afgevinkt maar jij bent de overtreffende trap. En ik heb ze inmiddels allemaal de deur uit gedaan waar ze bij jou allemaal gebroederlijk op de oprit staan. Moet een rijk gevoel geven. En dan heb ik het niet over geld.
 
michel1975 zei:
Leuke verzameling SL. Ik heb al wat S klasses afgevinkt maar jij bent de overtreffende trap. En ik heb ze inmiddels allemaal de deur uit gedaan waar ze bij jou allemaal gebroederlijk op de oprit staan. Moet een rijk gevoel geven. En dan heb ik het niet over geld.

Wat betreft afgevinkte S-Klasses ben jij een heel stuk verder Michel, ik kom nog niet verder dan één W116 280S (of tellen we de SL ook mee?). Klein beetje de achterstand inhalen dus :)
 
ENTE zei:
Het gaat om een CLA, A3 Competition of een Octavia RS. Allemaal bijzonder aantrekkelijk qua leasetarief.

Een vriendin heeft de A250e. Ervaring komt wel een beetje overeen met die van SL. Rijdt wel aardig, samenspel tussen elektrisch en motor is best prima. Hij is wel zwaar en volgens mij mis je ook een klap kofferbakruimte door de accu. De A3 ken ik niet. Mij lijkt, als je een beetje ruimte nodig hebt, de Octavia toch wel een aangename optie. Ik zie soms plaatjes daarvan voorbij komen en die kun je echt wel heel fijn samenstellen lijkt me. Maar de CLA zal ongetwijfeld de fijnste zijn, als je de ruimte niet nodig hebt. Helemaal als shooting brake een prachtige auto.
 
Sport Leicht zei:
michel1975 zei:
Leuke verzameling SL. Ik heb al wat S klasses afgevinkt maar jij bent de overtreffende trap. En ik heb ze inmiddels allemaal de deur uit gedaan waar ze bij jou allemaal gebroederlijk op de oprit staan. Moet een rijk gevoel geven. En dan heb ik het niet over geld.

Wat betreft afgevinkte S-Klasses ben jij een heel stuk verder Michel, ik kom nog niet verder dan één W116 280S (of tellen we de SL ook mee?). Klein beetje de achterstand inhalen dus :)

Ooh, heb jij die SEL gekocht? Gefeliciteerd! Doe je goed.
 
@500E: Die Indiumgrijze S212.... Die moet ik hebben. Over 3 jaar. Wat een schitterende auto.
 
Waarom dan pas? Dan heeft de volgende eigenaar er 75.000 bij gezet:)
 
Andere keuzes gemaakt reeds, maar tegen die tijd moet dat de privé auto worden. Kan je em niet 'even' vasthouden? ;-)
 
W212 zei:
ENTE zei:
Het gaat om een CLA, A3 Competition of een Octavia RS. Allemaal bijzonder aantrekkelijk qua leasetarief.

Een vriendin heeft de A250e. Ervaring komt wel een beetje overeen met die van SL. Rijdt wel aardig, samenspel tussen elektrisch en motor is best prima. Hij is wel zwaar en volgens mij mis je ook een klap kofferbakruimte door de accu. De A3 ken ik niet. Mij lijkt, als je een beetje ruimte nodig hebt, de Octavia toch wel een aangename optie. Ik zie soms plaatjes daarvan voorbij komen en die kun je echt wel heel fijn samenstellen lijkt me. Maar de CLA zal ongetwijfeld de fijnste zijn, als je de ruimte niet nodig hebt. Helemaal als shooting brake een prachtige auto.

Klopt de CLA SB is imo een van de fraaiste compacte stations. Wat me overigens verbaast is dat de exterieur maten nagenoeg overeenkomen met die van de Octavia Combi. Dat had ik niet gedacht.
Binnenin ligt het iets anders, maar het is in geen geval meer een krappe auto zoals de vorige CLA.
 
Je moet alleen wel even goed naar de bagageruimte kijken. Dat was bij de C 300e en C300de echt een bizar verschil met de reguliere versies. Geen idee hoe dat bij de CLA zit, maar gezien de accu kan dat bijna niet anders dan dat er ook een deel ruimte verloren gaat.
 
@500E: Dankjewel, ik wist dat ik spijt zou krijgen als ik hem niet zou pakken.

@W212: Prachtige S212 met fijne motor! 10 jaar geleden had ik hem bijna zo besteld -ook deze kleur- maar toen voor de F11 gekozen. Maar waar die BMW er nu toch wel wat verouderd uit begint te zien blijkt de W/S212 echt weer zo’n Benz te zijn die met de jaren steeds mooier wordt.

@Ente: Toch wel in deze kleur?

9U33SAp.jpg
 
W212 zei:
Je moet alleen wel even goed naar de bagageruimte kijken. Dat was bij de C 300e en C300de echt een bizar verschil met de reguliere versies. Geen idee hoe dat bij de CLA zit, maar gezien de accu kan dat bijna niet anders dan dat er ook een deel ruimte verloren gaat.

$_20.jpg
 
Goeie tip W212, zal daar naar kijken.

@SL: rood is mooi, maar dan alleen het interieur;)
Licht zilvergrijs komt ie zou mooi in uit en dan geen getinte achterruiten. Silberpfeile gevoel!


RS vandaag even bekeken: knappe wagen. In dat vuilniszakken grijs wel stoer. Standaard stof interieur viel me tegen. Kwalitatief matige bekleding. Alcantara is een must have, maar dat moet je gelijk weer koppelen met andere extra’s waardoor het ruim 2k duurder is. Dat is gelijk aan de kosten voor het lederen interieur wat ik in m’n huidige bij PON heb laten plaatsen.
Daarnaast staat de iV RS beetje raar hoog op z’n poten. Geeft vreemde look. De fossiele RSen staan mooier.
Ik moet sowieso wennen aan de Octavia 4, eigenlijk is de 3 wat cleaner en leuker...simpeler en strakker.
 
Ah, dat lijkt nog wel mee te vallen. Bij de S205 zat er echt een soort bank in van 20cm hoog en 50cm diep ofzo.
 
Dank Carfanatic, dat ziet er best aardig uit nog.


@SL
Zo dus. Ook deze wielen. Niet dat AMG pakket.
CLA SB 250e phev business solution luxury limited plus 160kW 8g-dct aut, zo heet ie officieel.
Ik ga dat typeplaatje vast maken:p



mercedes-cla-shooting-brake-250-e.jpg
 
@Ente: Ook al bij een MB dealer geweest? Ik heb goede ervaringen met Wensink Harderwijk, prettig en relatief klein bedrijf met een persoonlijke benadering. Een groot verschil met bijvoorbeeld Zwolle, mij veel te groot.
 
Nee, nog niet. Als ie het gaat worden komt ie uit Veghel. ASV.

Wensink Zwolle ken ik. De opa van m’n vrouw had altijd nieuwe Benzen. Toen ie terminaal was wou ik nog een keer een S-Klasse huren om een dag te sturen met hem. Deden ze niet aan...
Op dit soort momenten komt dat weer naar boven hè.
 
ENTE zei:
Dank Carfanatic, dat ziet er best aardig uit nog.


@SL
Zo dus. Ook deze wielen. Niet dat AMG pakket.
CLA SB 250e phev business solution luxury limited plus 160kW 8g-dct aut, zo heet ie officieel.
Ik ga dat typeplaatje vast maken:p



mercedes-cla-shooting-brake-250-e.jpg
Hey dat was mijn configuratie tot mijn ex in al haar wijsheid besloot dat het een hoge zwarte moest worden. De rest van het verhaal kennen we. Nog 4 jaar in de Kodiaq.:) Maar er is licht aan het einde van de tunnel. De kans is zomaar aanwezig dat ik ga verhuizen naar Amersfoort en dan tikken de kilometers wel heel hard aan en komt er naar alle waarschijnlijkheid een diesel voor terug. Shortlist wordt steeds korter. Het zal een E, C, 5/3 serie, V70/60/90, A6 of XC70 worden zoals het er nu naar uit ziet.
 
Vandaag nog even wezen kijken bij de 280 (moest de Blaupunkt Bremen nog even afgeven), de auto stond net bij de specialist op de brug. Onvoorstelbaar zo mooi de onderkant er na 44 jaar uitziet!

l8QQQfb.jpg


mVuCOEB.jpg
 
Ja zeg het maar, de auto is als onderdeel van een collectie sowieso lang niet gebruikt (laatste APK in 2014). Er is inderdaad zichtbaar goed op gepast, dat zie je aan alles. De bekleding nauwelijks verschoten, de tellerwijzers nog fel oranje, houtwerk dashboard nog als nieuw, en ook de motorruimte ziet er prachtig uit.

wZ4h0vH.jpg


Ben wel erg benieuwd naar vorige eigenaren, ik hoop daar nog iets meer info over te kunnen achterhalen.
 
Gaaf SL! Ziet er goed uit hoor, van onderen en in de motorruimte ook, niet volledig gepoetst, maar gewoon in goed onderhouden staat. (y)
 
Heel gaaf Sport Leicht, zuinig op zijn! Ik zou me dan bij zo'n oude(re) auto wel ergeren aan de detonerende blauwe 'moderne' accu. :p

Still going strong. Even wezen kijken in Elburg vandaag, ondanks het regenachtige weer.
IMG-20210410-143130978.jpg


Onderweg reed ik langs Sterren Service Centrum, iemand ervaring mee?
 
Jazeker, ik kom daar altijd met de SL. Zeer vakkundig, betrouwbaar, echte Mercedes-mensen die alle kennis in huis hebben. Mijn SEL’s zullen daar straks ook voor onderhoud heen gaan.
 
Hier even een uitstapje. Ik weet het is schelden in de kerk maar het zij zo. Ik ben mij aan het orienteren voor een andere auto. voor er bij. Met name omdat ik zoals het er nu naar uitzie 40.000 km p/jaar ga rijden (was 20.000 km). De Kodiaq in de lease gaat dan wel erg veel omhoog. Nu lag mijn focus vooral op een (grotere) diesel waar de vorige eigenaar de afschrijving al op heeft gehad. Maar ook een Tesla Model S zou een mogelijke kanshebber kunnen zijn. Met name de wat oudere Model S'en komen redelijk goed uit de reviews waar momenteel met name de nieuwere veel last hebben van ghost breaking en dergelijke. Even qua kosten uiteengezet komt een Model S met gratis supercharge toch wel in the picture. Ook afschrijving is laag. Bodem lijkt ergens rond de €30.000 ex btw te zijn. Ongeacht het kilometrage. Als ik dan de kosten afzet tegen een diesel en de mogelijke onverkoopbaarheid van een grote diesel over een jaar of 4 dan is zo'n Tesla nog niet zo heel verkeerd.
Tot en met 2024 geen HSB tegenover ongeveer €175 HSB per maand
Gratis laden aan de Supercharger ten opzichte van wekelijks een volle tank diesel
Regulier onderhoud is een stuk minder. Lees alleen slijtagedelen als remmen en banden en ophanging
Afschrijving diesel van €30k naar verwachting vrij fors bij 40.000 kilometer per jaar
 
Tja, ik neem aan dat je het allemaal goed hebt uitgezocht en uitgerekend en dan zal het in jouw geval vast gunstig uitpakken. Al vraag ik mij wel af of het zo’n vaart zal lopen met de hoge afschrijving van een (oudere) diesel, anderzijds koop je zo’n auto momenteel ook extra voordelig.

En verder is het de vraag of het puur om de centen gaat, of dat een stukje meer plezier en gemak (tanken gaat nog steeds veel sneller dan laden) en kwaliteit (in mijn ogen bedroevend slechte afwerking en materiaaalgebruik in een Tesla) wellicht ook iets meer mag kosten. Maar die vraag kun jij alleen zelf beantwoorden.

Ik ben het trouwens even kwijt, maar de CL heb je toch ook nog? In dat geval kan ik mij een puur zakelijke keuze voor “de daily” dan wel weer beter voorstellen.
 
Nee de CL is in augustus verkocht. Na de scheiding waren er een aantal zaken die financieel verdeelt moesten worden dus de CL heeft toen het veld geruimd. Was een beste afschrijving.

Ten aanzien van de Tesla qua afwerking hoor ik de zelfde geluiden. Heb het zelf nog niet mogen ervaren. De afschrijving op een zware diesel met 40k per jaar is best fors. Ook ben ik er niet gerust op wat de regelgeving gaat worden met een nieuw kabinet waarin wellicht vol ingezet wordt op schoon. Lees lastenverzwaring voor niet schoon.
 
Wordt die Kodiaq zoveel duurder dat je er een auto naast kan zetten? Of? LPG er in gooien? Of kan dat niet meer tegenwoordig?

€ 30k ex voor een 'ouwe' Model S is ook wel geld, voor een paar euro meer heb je een nieuwe Model 3?

Als je geen bijtelling gaat betalen en op de zaak neem ik aan, dan zou ik toch alsnog lekker een 330d ofzo regelen. Et kan nu nog, die Tesla ga je later toch wel in rijden. En zo'n 330d, (*) beetje mooi samengesteld, is niet ineens niks waard, die vinden ze in het buitenland over een paar jaar ook nog steeds wel mooi.

* 330d of zielsverwanten: 350d, 335d, 530d, A6 bitdi, etc etc.
 
W212 zei:
Wordt die Kodiaq zoveel duurder dat je er een auto naast kan zetten? Of? LPG er in gooien? Of kan dat niet meer tegenwoordig?

€ 30k ex voor een 'ouwe' Model S is ook wel geld, voor een paar euro meer heb je een nieuwe Model 3?

Als je geen bijtelling gaat betalen en op de zaak neem ik aan, dan zou ik toch alsnog lekker een 330d ofzo regelen. Et kan nu nog, die Tesla ga je later toch wel in rijden. En zo'n 330d, (*) beetje mooi samengesteld, is niet ineens niks waard, die vinden ze in het buitenland over een paar jaar ook nog steeds wel mooi.

* 330d of zielsverwanten: 350d, 335d, 530d, A6 bitdi, etc etc.
Er moet sowieso een andere auto naast komen. De Kodiaq is lease dus LPG gaat lastig worden. Ook tellen de kilometers best aan. Dan is de aanschaf van een diesel/andere auto de volgende optie. Ik vind de Model 3 net Daffy Duck van voren. En een beetje ruimte zou wel fijn zijn. Ik ga hem niet op de zaak rijden dat doet de Kodiaq al. Vindt mijn accountant denk niet zo fijn als ik opeens 2 auto's op de zaak heb staan. Wordt dus privé aangeschaft. Ten aanzien van de afschrijving denk ik dat die fors zal zijn als die 4 jaar later met 250.000 km + wordt ingeleverd. Zag het aan mijn oude compagnon die kreeg zijn 5 serie bij geen dealer gesleten. Ze wilde gewoon geen diesel inruilen.
 
Ah ok, dan is het wat een ander verhaal inderdaad.

Model 3 is lelijk, helemaal eens. Maar ik vind de Model S ook niet bepaald een schoonheid, dus ik had een beetje aangenomen dat het uiterlijk van ondergeschikt belang was. ;)
 
Maar dan heb je dus twee auto's voor de zakelijke kilometers, en twee auto's waar je niet 100% blij mee bent? :rolleyes:
 
Dit lijkt mij nou echt een heerlijke auto op een zo te zien betrouwbaar adres (dit is een voorbeeld, Marco Hof zal ze natuurlijk ook voor je weten te vinden). Een fijne en praktische Benz met veel prettige opties en een niet te hoge km-stand. Daar kun je toch jaren heel veel schik van hebben? En als je hem dan eens verkoopt dan denk ik dat de afschrijving alleszins meevalt.
 
Terug
Bovenaan