Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Caspian zei:
Ik heb vanmiddag de 7 weer opgehaald uit Meppel. De automaat doet weer keurig wat hij moet doen. Het probleem zat ook niet in de bak, maar in de banden. Deze (winter)banden wijken, ondanks de correcte maten, toch qua omtrek iets af van de banden waarmee een E38 origineel geleverd wordt. De automaat registreerde daardoor meer weerstand (alsof je constant tegen een heuvel op rijdt) en hield lagere versnellingen vast. Door de bandenspanning iets te verhogen is het probleem nu volledig verholpen. Nu de auto er toch stond heb ik preventief de automaat laten spoelen en de olie en filters laten vervangen.

Fijn, zo'n garage die met je meedenkt en je niet onnodig op hoge kosten jaagt. Lijkt me namelijk geen voor de hand liggende oplossing, de meeste zouden het toch eerst in de bak zelf gaan zoeken.

Volgens mij heb jij trouwens dezelfde bak erin als in m'n 530i; merk je een duidelijk verschil na de verversing? En als ik vragen mag, wat was je hiervoor kwijt? Ik wil op termijn graag hetzelfde laten doen.

TYN zei:
Caspian zei:
Ik heb vanmiddag de 7 weer opgehaald uit Meppel. De automaat doet weer keurig wat hij moet doen. Het probleem zat ook niet in de bak, maar in de banden. Deze (winter)banden wijken, ondanks de correcte maten, toch qua omtrek iets af van de banden waarmee een E38 origineel geleverd wordt. De automaat registreerde daardoor meer weerstand (alsof je constant tegen een heuvel op rijdt) en hield lagere versnellingen vast. Door de bandenspanning iets te verhogen is het probleem nu volledig verholpen. Nu de auto er toch stond heb ik preventief de automaat laten spoelen en de olie en filters laten vervangen.

Fijn, zo'n garage die met je meedenkt en je niet onnodig op hoge kosten jaagt. Lijkt me namelijk geen voor de hand liggende oplossing, de meeste zouden het toch eerst in de bak zelf gaan zoeken.

Volgens mij heb jij trouwens dezelfde bak erin als in m'n 530i; merk je een duidelijk verschil na de verversing? En als ik vragen mag, wat was je hiervoor kwijt? Ik wil op termijn graag hetzelfde laten doen.

Zeker fijn! Een van de monteurs daar had eerder al eens een flink aantal onderdelen vervangen van een automaat met een soortgelijk probleem en had daarna pas ontdekt dat de banden dit kunnen veroorzaken. Ze hebben mijn auto toen op een andere wielset gezet en het probleem was verholpen, daarna was het dus nog een kwestie van de banden iets harder oppompen.

Het verversen maakt de bak wat soepeler. Hij had eerst de neiging om soms wat te schokken met schakelen (met name als er meerdere versnellingen achter elkaar terug geschakeld moest worden) en dat gaat nu weer netjes zonder schokken. De kosten waren 450 euro.

Idefiqs zei:
Ik zou eens een bezoekje aan de Volvo dealer overwegen.
Ben ik ook geweest. De Volvo dealer zit naast de Mercedes dealer in Alkmaar. Viel me absoluut niet tegen en er stond er 1 in een mooie blauwe kleur. Iets minder 50 tinten grijs. Maar die leaseprijs. Een beetje aangekleed exemplaar kost gewoon €900 per maand.

Gullwing zei:
Gewoon een fijne tweedehands ML, vrouw blij, iedereen lachen :)
https://www.gomes.nl/mercedes-benz/m-klasse/250-bluetec-spiegelpakket-18-inch-alarm/occ14687728
Mooie exemplaar. Deze mag voorlopig nog wel even de binnensteden in. Echter denk ik wel dat je keihard afschrijft op een grote zware diesel. Dan is een benzineversie de betere keus.

Nee, de fijnste is een 350d. Maar onderschat een 250 ook niet. In een GLK is het een fijne motorisering weet ik uit eigen ervaring.

:)

Boppie zei:
.... Daar denkt zijn schoonvader anders over.
Nee hoor. Wij hebben samen het bedrijf opgezet in Spanje, maar zonder zijn hulp was het nooit zo snel gegaan. Iedereen blij, iedereen lachen :T

Gullwing zei:
Maar goed, zonder mijn schoonvader had ik waarschijnlijk wel tot mijn 54ste moeten werken :T

Ik vroeg ooit aan mijn schoonvader: goh, heb jij een eigen zaak? Hij antwoordde: ja.

Volgende week komt 'ie voor.

Enfin.

Ik wens iedereen alhier - ook Luap - een gezond 2020 met veel geluk, voorspoed, leuke auto's (die overal vandaan mogen komen) en een heleboel Bourgondische momenten met jullie naasten.

Ook vanuit Duitsland fijne dagen gewenst allemaal!

De laatste dagen zie ik (omgeving Hamburg) ontzettend veel leuke W124's rondrijden, meestal in ogenschijnlijk goede staat. Uitschieter een groene sportline kombi met champignon leder. (y)

500 E zei:
Gullwing zei:
Maar goed, zonder mijn schoonvader had ik waarschijnlijk wel tot mijn 54ste moeten werken :T

Ik vroeg ooit aan mijn schoonvader: goh, heb jij een eigen zaak? Hij antwoordde: ja.

Volgende week komt 'ie voor.

Enfin.

Ik wens iedereen alhier - ook Luap - een gezond 2020 met veel geluk, voorspoed, leuke auto's (die overal vandaan mogen komen) en een heleboel Bourgondische momenten met jullie naasten.
Same her:D

Gullwing zei:
Idefiqs zei:
...

Net als zijn vrouw. Gullwing is gelukkig, zijn echtgenote getrouwd.:)

En dan ziet ze me de helft van het jaar ook nog niet eens :D
Waarom denk je dat ze lacht?:)

Boppie zei:
Gullwing zei:
:)

Boppie zei:
.... Daar denkt zijn schoonvader anders over.
Nee hoor. Wij hebben samen het bedrijf opgezet in Spanje, maar zonder zijn hulp was het nooit zo snel gegaan. Iedereen blij, iedereen lachen :T

Samen lachen, die heb ik eerder gelezen:).
Ik ook:):D

Omdat het kan:

atvynghbrajh_480.jpg

yccylyvb2qne_480.jpg

Aan allen een mooi 2020, en dat het maar weer een mooi autojaar mag worden!
Gelukkig blijft het in dit topic nog nagenoeg vrij van EV-geneuzel, door de fiscale voordelen lijkt half NL zich ineens een milieuridder te voelen in hun gesubsidieerde (lease) Tesla of E-tron en lijken wij ons al te moeten schamen dat we onze tank nog steeds volgooien met benzine of diesel. Ik ben heel benieuwd hoe dat de komende tijd zal gaan, zie zelf nog teveel grote nadelen van EV en verwacht ook dat het de komende tijd een chaos zal worden m.b.t. de laad-infra die natuurlijk nog lang niet op pijl is. Ik hoop dan ook dat we nog heel lang mogen genieten van onze fijne benzine-/diesel-bolides, youngtimer of nieuw.... tankje vol en gaan!

R107 zei:
(... ), door de fiscale voordelen lijkt half NL zich ineens een milieuridder te voelen in hun gesubsidieerde (lease) Tesla of E-tron en lijken wij ons al te moeten schamen dat we onze tank nog steeds volgooien met benzine of diesel.

Je bent toch geen uitleg verschuldigd aan anderen? Gewoon doen waar je zelf zin in hebt, zou ik zeggen. Ik kan mijn keuzes tot nu toe prima aan mezelf verantwoorden en ik betaal dik mee aan de subsidies die anderen krijgen om zich deugdzaam in een EV te verplaatsen.

R107
(... ), door de fiscale voordelen lijkt half NL zich ineens een milieuridder te voelen in hun gesubsidieerde (lease) Tesla of E-tron en lijken wij ons al te moeten schamen dat we onze tank nog steeds volgooien met benzine of diesel.

Je bent toch geen uitleg verschuldigd aan anderen? Gewoon doen waar je zelf zin in hebt, zou ik zeggen. Ik kan mijn keuzes tot nu toe prima aan mezelf verantwoorden en ik betaal dik mee aan de subsidies die anderen krijgen om zich deugdzaam in een EV te verplaatsen.

Tja. Et zal nu wel wat afzwakken vermoed ik. Bijtelling is verdubbeld en de grens van de (nog steeds lage) bijtelling ook weer een stukje naar beneden gehaald. Ik acht de kan overigens zeer reëel dat er in huize W212 ook een Tesla op de oprit komt te staan. Hoezeer meneer én mevrouw W212 ook petrolheads zijn. Mevrouw W212 werkt bij een bedrijf waar bedacht is dat het hele wagenpark elektrisch moet worden. Dat betekent dat elektrisch rijden in principe goed geregeld is en de rest flink minder interessant is gemaakt. Qua leasenormen (maandbedrag) is er niets te klagen, wel v.w.b. CO2 norm. Op basis van die laatste blijven er alleen nog 1.0 3 pitter auto's over. Waar je er dan op basis van het leasebedrag wel weer 2 daarvan kunt leasen. o_O Vergoeding voor rijden met eigen auto is totaal niet interessant en gaat heel veel geld kosten t.o.v. leasen.

Dan blijft er weinig te kiezen over, ook al ben je het er niet mee eens. Ik denk dat dit vaker voorkomt. Gelukkig hebben we nog een auto. Snap wel wat R107 aanroert overigens. Ik heb naast de auto's thuis, zakelijk ook nog een wagenpark, waarvan regelmatig mensen (met 3,5 zonnepaneel op het dak) mij vertellen dat het schandalig is dat die allemaal nog niet elektrisch zijn.

Oh ik zie mezelf over een paar jaar best in een elektrische auto rijden. Zonnepanelen heb ik al (bedankt voor de subsidie en BTW die ik terug heb gekregen!) en een eigen oprit, dus opladen is geen probleem.

Maar ja, prijzen zijn voor een gewone particulier nog wat hoog en het aanbod qua modellen karig. RIjd voorlopig lekker door met mijn Golfje.

Voorlopig zie ik meer in benzinehybride. Ook eigen oprit en zonnepanelen, wellicht de tweede auto voor lokaal verkeer electrisch. Maar volledig electrisch door europa rijden zie ik voorlopig niet gebeuren. Alleen de Tesla infrastrucctuur is aardig op orde. Alleen wil ik geen Tesla.

Ik zit te springen om PHEV dieselhybrides in caddy - transporter formaat. Elektrisch in de stadscentra en op diesel op de snelweg. Dan heb je in ieder geval regulier inzetbare voertuigen waarmee je kunt voldoen aan de toekomstige eisen in de binnenstad. Nu zijn elektrische bestelauto's 3x zo duur en niet fatsoenlijk inzetbaar door de lachwekkende actieradius.

Volledig mee eens W212! Bij mij precies hetzelfde, heb een 30-tal bestelwagens op de weg die met gemak PHEV of zelfs volledig elektrisch zouden kunnen zijn. Die dingen rijden allemaal tussen de 10 en 15K km per jaar en komen zelden of nooit verder dan 150km uit de buurt. En zo geldt dat voor heel veel bedrijven (en wat denk je van al die pakketdiensten?).
Het aanbod in EV of PHEV bestelwagens is zeer gering en de fiscale voordelen zijn veel te klein, terwijl juist daar enorme milieuwinsten te behalen zijn.

Terug
Bovenaan